Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

30 meter internetkabel advies.

Pagina: 1
Acties:

• davidhartmann
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-12-2023
Hallo,
Ik heb vrij weinig verstand van internetkabels, daarom vraag ik of jullie me willen helpen.
Ik heb 30 meter nodig ongeveer (begane grond- kruipruimte- zolder).
Deze kabels heb ik gekozen (omdat ze de goedkoopste zijn eigenlijk):
Deze
En deze

Zijn dit kwalitatief goede kabels, of welke andere kabel moet ik kopen? Ik heb namelijk geen idee waar ik op moet letten.
Wat zijn de verschillen van deze kabels en welke van deze is beter?
Ik sluit de kabel aan op m'n PS4 trouwens.
(P.S. Heb 100/100 glasvezelnetwerk bij Telfort)

Inderdaad vraag ik veel... Maar alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door davidhartmann op 17-05-2015 21:36 ]

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Kabels zijn goed genoeg inderdaad, ik zou alleen voor CAT6 gaan (Toekomst gericht). Maar beide zijn een goede keuze, gewoon een kopen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33

XallaX

Meow

Ook die kabel is prima maar kunnen de connectoren door de gaten in de vloeren/plafonds?

• davidhartmann
Ja, ik heb nu al een 30m kabel. Daar zitten echter kabelbreuken in door onvoorzichtigheid. Dus gaat passen inderdaad. Is het aangeraden om plakband of iets anders om de connectoren te doen onder de grond, bij het monteren? I.v.m zand etc.?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Let er wel op dat cat6 vaak dikker is dan cat5e.
Maar daar zul je met monteren geen last van hebben als je ze met gegoten stekker durft te kopen.

Er is ook flexibele kern (stranded) kabel. Dit is soepeler en kan vaker buigen.
Vaste kern heeft een vaste koper of aluminium kern welke sneller breekt bij buigen.
(CCA, copper clad aluminium, zie ook de megathread Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Al die kabels zijn belachelijk slecht, hell, een geeft zelfs aan van CCA te zijn!

Geen van die kabels is goed.

Koop een goede kabel, van echt koper, met afscherming (niet per-ader, maar wel in z'n geheel).

Bijvoorbeeld: https://netwerkproducten....ter-100-koper-p-2789.html

Of, als je zonder afscherming zou willen: https://netwerkproducten....oper-p-1154-vid-3274.html

Goede supergoedkope kabels bestaan niet, koper kost gewoon geld, en als het te mooi is om waar te zijn klopt het meestal gewoon niet ;-)

Hoewel afscherming voor interferentie problemen bedoeld is, is het in dit geval ook prettig om dat de kabel een stuk steviger wordt in z'n geheel. Dan heb je minder snel dat je opeens met een kabelbreuk te maken hebt.

Verder is het ook handig om te weten wat je nodig hebt qua eigenschappen:

- Een Ethernet kabel (Internetkabels bestaan niet, dat is geen ding)
- Een patch kabel, die zijn flexibel en bedoeld om twee apparaten aan elkaar aan te sluiten
- Cat6 zodat je niet problemen krijgt met 1Gbps over je 30 meter kabel (gaat er ooit vast komen)
- Koperen kabels, geen CCA

Als het aan die dingen voldoet moet het wel goed komen.

[ Voor 63% gewijzigd door johnkeates op 17-05-2015 21:56 ]

• davidhartmann
Bedankt allen! Is er ook een goede, goedkopere afgeschermde kabel? Of is die niet-afgeschermde van John ook prima?

[ Voor 164% gewijzigd door davidhartmann op 17-05-2015 22:10 ]

• Kavaa
johnkeates schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:52:
Al die kabels zijn belachelijk slecht, hell, een geeft zelfs aan van CCA te zijn!

Geen van die kabels is goed.

Koop een goede kabel, van echt koper, met afscherming (niet per-ader, maar wel in z'n geheel).

Bijvoorbeeld: https://netwerkproducten....ter-100-koper-p-2789.html

Of, als je zonder afscherming zou willen: https://netwerkproducten....oper-p-1154-vid-3274.html

Goede supergoedkope kabels bestaan niet, koper kost gewoon geld, en als het te mooi is om waar te zijn klopt het meestal gewoon niet ;-)

Hoewel afscherming voor interferentie problemen bedoeld is, is het in dit geval ook prettig om dat de kabel een stuk steviger wordt in z'n geheel. Dan heb je minder snel dat je opeens met een kabelbreuk te maken hebt.

Verder is het ook handig om te weten wat je nodig hebt qua eigenschappen:

- Een Ethernet kabel (Internetkabels bestaan niet, dat is geen ding)
- Een patch kabel, die zijn flexibel en bedoeld om twee apparaten aan elkaar aan te sluiten
- Cat6 zodat je niet problemen krijgt met 1Gbps over je 30 meter kabel (gaat er ooit vast komen)
- Koperen kabels, geen CCA

Als het aan die dingen voldoet moet het wel goed komen.
Klopt, maar heb je dat echt nodig... Nee, heb je dat nodig als je 10Gbit of meer erover wilt gooien wellicht wel. Vooral over die afstand dan. Maar voor wat de TS er mee wilt doen heb je dat absoluut niet nodig.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
De niet afgeschermde kabel is prima voor huis-tuin-en-keuken gebruik. Op een afstand van 30 meter kun je met Cat5e ook prima 1Gbps doorsturen, scheelt weer in de kosten.

Mocht je willen zoeken naar een goedkopere, afgeschremde kabel, lees dit artikel dan eens: http://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/. Met die informatie kun je beter kiezen.

• Kavaa
luxan schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:26:
De niet afgeschermde kabel is prima voor huis-tuin-en-keuken gebruik. Op een afstand van 30 meter kun je met Cat5e ook prima 1Gbps doorsturen, scheelt weer in de kosten.

Mocht je willen zoeken naar een goedkopere, afgeschremde kabel, lees dit artikel dan eens: http://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/. Met die informatie kun je beter kiezen.
Klopt inderdaad, dus de kabels die je zelf voor stelt zijn prima. Of enige andere Cat5e kabel voor thuisgebruik is prima. Zijn ook nog webwinkels waar ze iets goedkoper zijn. Doe je er voordeel mee;)

Mocht je CAT6 voor een paar euro meer kunnen kopen dan zou ik die kiezen.

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
djkavaa schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:30:
[...]

Klopt inderdaad, dus de kabels die je zelf voor stelt zijn prima. Of enige andere Cat5e kabel voor thuisgebruik is prima. Zijn ook nog webwinkels waar ze iets goedkoper zijn. Doe je er voordeel mee;)

Mocht je CAT6 voor een paar euro meer kunnen kopen dan zou ik die kiezen.
Hoewel Cat5e een prima alternatief is voor de duurdere Cat6 kabel in deze situatie, wil ik niet beweren dat je daarom ook maar CCA (ofwel Copper Cladded Aluminium) aan moet gaan schaffen. Naast dat deze kabels eerder breken, leveren ze ook minder performance op langere afstanden (boven de 10 meter). De kabels die voorgesteld worden zijn daarom zeker niet een goed alternatief voor het voorstel van johnkeates.

• davidhartmann
Bedankt, na het artikel gelezen te hebben heb ik de volgende eisen:
-5e toch het liefst, omdat ik niet weet of 6 gaat passen.
-Stranded (had nu namelijk meerdere kabelbreuken)
-Koper
Is protected niet nodig voor normaal gebruik?
Wat is de beste goedkoopste kabel met deze eisen?

• johnkeates
djkavaa schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:24:
[...]

Klopt, maar heb je dat echt nodig... Nee, heb je dat nodig als je 10Gbit of meer erover wilt gooien wellicht wel. Vooral over die afstand dan. Maar voor wat de TS er mee wilt doen heb je dat absoluut niet nodig.
Dit slaat dus werkelijk nergens op. Hoe haal je het in je hoofd dat CCA een goed idee is 8)7
Verder is Cat6 helemaal niet exclusief voor 10Gbit of meer, en is een stevige kabel van koper zoals het hoor precies wat in dit geval nodig is.

Je hebt toch ook al gelezen dat de kabel die er nu ligt stuk is? Dan moet er dus een vervanger komen die beter is. Niet nog meer goedkope chinese rommel of een of ander mediamarkt kabeltje.

Sure, een installatie kabel en goede terminering aan beide kanten zou het mooist zijn, maar zo ver hoeven we in dit geval niet te gaan. Maar om inferieure troep aan te reiken slaat echt helemaal nergens op, en al helemaal niet voor een situatie waar al gebleken is dat het gewoon niet werkt.

Als dit soort suggesties serieus jouw beeld van een goed advies is, dan kan je misschien beter gewoon geen advies geven.
davidhartmann schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:41:
Bedankt, na het artikel gelezen te hebben heb ik de volgende eisen:
-5e toch het liefst, omdat ik niet weet of 6 gaat passen.
-Stranded (had nu namelijk meerdere kabelbreuken)
-Koper
Is protected niet nodig voor normaal gebruik?
Wat is de beste goedkoopste kabel met deze eisen?
Elke koperen Cat5e patchkabel van een reputabele vendor gaat werken. Bijvoorbeeld van digitus:
https://netwerkproducten....koper-p-401-vid-3186.html

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 17-05-2015 23:59 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

djkavaa schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:24:
[...]

CCA is nooit goed en wil je alsjeblieft nooit meer doen alsof dat wel zo is?

TS: https://www.netwerkwinkel...30m-ENU5GS300-p_4277.html

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 17-05-2015 23:59 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb een week of 2 geleden 4x20m + 2x10m meter CAT6 door het huis heen getrokken en heb deze kabels zonder connector bij de Praxis gekocht.

https://www.praxis.nl/ger...abel-cat6-utp-20m/5281809

Niet te goedkoop, niet te duur, en het is koper, tenminste de 20 vezeltjes per ader zijn koperkleurig en ruiken naar koper. Kabel is van prima kwaliteit, breekt niet en ik heb af en toe liggen schelden en duwen en trekken en buigen waar je U tegen mag zeggen.
AWG24 en nogmaals, de prijs riekt niet naar el-cheapo China zooi.

Vel je eigen oordeel, ik ben dik tevreden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• johnkeates
kuusj98 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 00:08:
Ik heb een week of 2 geleden 4x20m + 2x10m meter CAT6 door het huis heen getrokken en heb deze kabels zonder connector bij de Praxis gekocht.

https://www.praxis.nl/ger...abel-cat6-utp-20m/5281809

Niet te goedkoop, niet te duur, en het is koper, tenminste de 20 vezeltjes per ader zijn koperkleurig en ruiken naar koper. Kabel is van prima kwaliteit, breekt niet en ik heb af en toe liggen schelden en duwen en trekken en buigen waar je U tegen mag zeggen.
AWG24 en nogmaals, de prijs riekt niet naar el-cheapo China zooi.

Vel je eigen oordeel, ik ben dik tevreden.
Die kabel lijkt inderdaad prima. Is wel duurder dan 30 meter digitus kabel, die gegarandeerd ook goed is.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Of je gaat naar een lokale electrohandel / installateur en koopt daar je kabel, geheid dat dat goed spul is

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Van een handelaar die nepdraad en minder dan 50% van de normale draadoppervlakte verkoopt, zou ik ver wegblijven.

• davidhartmann
Wow bedankt voor de vele reacties. Dit wordt em dus waarschijnlijk:
https://netwerkproducten....koper-p-401-vid-3184.html
Pagina: 1