Mijn vriendin en ik zijn van plan om in de komende maanden te gaan samenwonen en willen het even van tevoren goed geregeld hebben:
Ik:
- vast contract, loon loonheffing ongeveer 34.000
- 17.000 spaargeld
- huurhuisje (via huurstichting)
- geen toeslagen, doe nooit aangifte
Zij:
- vast contract, loon loonheffing ongeveer 24.000 maar krijgt 'onregelmatigheid toeslag' waardoor ze netto ongeveer hetzelfde krijgt als ik met mij 34.000
- 16.000 spaargeld
- woont nog thuis
- krijg momenteel zorgtoeslag
Het idee is 'simpel': samenwonen en in de komende jaren nieuwbouwhuis kopen, trouwen en kinderen
Nu is het technisch gezien simpel om samen te gaan wonen:
- spullen overbrengen
- zij schrijft zich in GBA via gemeente in
- bedrijven adressen laten veranderen
- verzekeringen aanpassen (dekking voor zwangerschap/bevallen, een aantal dubbelen verzekeringen opzeggen en aanpassen naar 2 persoonshuishouden)
Qua financiën zie ik het simpel in: zij komt bij mij inwonen en alle vaste kosten gaan gewoon van mijn rekening af. Zij zal boodschappen betalen of andere dingen, misschien maandelijks een bedrag over maken naar mijn lopende rekening. Uiteindelijk geldt toch 'wat van mij is is ook van jou, wat van jou is is ook van mij'.
De spaarrekeningen laten we gewoon nog even aan de zijkant geparkeerd staan, daar hoeven we toch niks mee.
Nu zijn wij als het goed is volgens de belastingdienst geen fiscale partners:
- zij zal sowieso de zorgtoeslag stop moeten zetten
- er zal op 'ons adres' nu ongeveer 35.000 aan spaargeld in totaal geregistreerd staan.
Mijn hoofdvraag: er is een heffingsvrij vermogen zonder fiscale partner van € 21.330. Hier zit ik onder en zij zit hier ook onder. We zijn geen geregistreerde partners.
Mogen we dan beiden tot € 21.330 op onze individuele spaarrekeningen hebben staan? Dus gecombineerd een belasting vrij vermogen van € 42.660,-? Of worden we dan 'gestraft' door de belastingdienst met een 1,2% belastingaanslag?
Ik:
- vast contract, loon loonheffing ongeveer 34.000
- 17.000 spaargeld
- huurhuisje (via huurstichting)
- geen toeslagen, doe nooit aangifte
Zij:
- vast contract, loon loonheffing ongeveer 24.000 maar krijgt 'onregelmatigheid toeslag' waardoor ze netto ongeveer hetzelfde krijgt als ik met mij 34.000
- 16.000 spaargeld
- woont nog thuis
- krijg momenteel zorgtoeslag
Het idee is 'simpel': samenwonen en in de komende jaren nieuwbouwhuis kopen, trouwen en kinderen
Nu is het technisch gezien simpel om samen te gaan wonen:
- spullen overbrengen
- zij schrijft zich in GBA via gemeente in
- bedrijven adressen laten veranderen
- verzekeringen aanpassen (dekking voor zwangerschap/bevallen, een aantal dubbelen verzekeringen opzeggen en aanpassen naar 2 persoonshuishouden)
Qua financiën zie ik het simpel in: zij komt bij mij inwonen en alle vaste kosten gaan gewoon van mijn rekening af. Zij zal boodschappen betalen of andere dingen, misschien maandelijks een bedrag over maken naar mijn lopende rekening. Uiteindelijk geldt toch 'wat van mij is is ook van jou, wat van jou is is ook van mij'.
De spaarrekeningen laten we gewoon nog even aan de zijkant geparkeerd staan, daar hoeven we toch niks mee.
Nu zijn wij als het goed is volgens de belastingdienst geen fiscale partners:
Concreet zou dit het volgende betekenen:U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
U bent samen eigenaar van een eigen woning.
U bent beiden meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
U was het jaar ervoor al fiscale partners.
- zij zal sowieso de zorgtoeslag stop moeten zetten
- er zal op 'ons adres' nu ongeveer 35.000 aan spaargeld in totaal geregistreerd staan.
Mijn hoofdvraag: er is een heffingsvrij vermogen zonder fiscale partner van € 21.330. Hier zit ik onder en zij zit hier ook onder. We zijn geen geregistreerde partners.
Mogen we dan beiden tot € 21.330 op onze individuele spaarrekeningen hebben staan? Dus gecombineerd een belasting vrij vermogen van € 42.660,-? Of worden we dan 'gestraft' door de belastingdienst met een 1,2% belastingaanslag?