Is het mogelijk deze watermeter uit te lezen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:54
IK ben benieuwd of ik mijn analoge watermeter uit kan lezen en kan loggen naar mijn Domoticz setup op een Raspberry Pi. Op de deksel van de watermeter staat Schlumberger en op de meter zelf staat TSL_W.

Zover ik heb kunnen waarnemen heeft de teller geen reflector of iets dergelijks. Wel valt me op dat het zwarte tandwiel een klein gaatje heeft en er een zwarte streep onder dit tandwiel is getekend; zou ik hier iets mee kunnen? Iemand ervaring met wat hier voor nodig zou zijn?

Kan ik afleiden wat één omwenteling van het zwarte tandwiel aan verbruik is?

Hieronder een foto van deze watermeter:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14427830/IMG_0794.JPG

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2015 11:47 ]

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 09:38
Het linker klokje is 0,0001 m3 water oftewel 0,1 liter (als hij rond is geweest heb je 1 liter gebruikt). Het zwarte wiletje zal telkens als het rond is geweets 0,1 liter water zijn. Telkens als er bv op 12 uur een wit vlakje is te zien door het gaatje heb je 0,1 liter verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
MeTooPV schreef op zondag 17 mei 2015 @ 17:20:
Telkens als er bv op 12 uur een wit vlakje is te zien door het gaatje heb je 0,1 liter verbruikt.
Het zwarte tandwiel heeft een witte achtergrond en op 3 uur zit er een zwarte streep. Op de foto zie je dat deze zwarte streep iets langer is dan het tandwiel.

Is er een oplossing te bouwen die de overgang van wit naar zwart kan afvangen? Dus wanneer het gaatje in het tandwiel over de zwarte streep op 3 uur draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik denk dat dat zwarte wieltje te snel draait om ook maar iets te registreren.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Laatst online: 09-02 16:04
Zit er niet een magnetische meetbaarheid in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

johnkeates schreef op zondag 17 mei 2015 @ 19:49:
With ^, met een HMC5883L kun je de watermeter dan aflezen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
klump4u schreef op zondag 17 mei 2015 @ 19:46:
Ik denk dat dat zwarte wieltje te snel draait om ook maar iets te registreren.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook :(
johnkeates schreef op zondag 17 mei 2015 @ 19:49:
Is dit op een eenvoudige manier te testen? Ik heb wel eens gelezen dat er apps voor zijn (heb een iPhone 6), maar weet dit niet zeker. Misschien eenvoudigere huis-tuin-en-keuken methodes om een magnetisch veld te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Gebruik het kompas, dat is een app van Apple, elke iPhone heeft die. Als het kompas opeens beweegt zodra er water stroomt kan je de stroming dus magnetisch meten. Je moet je telefoon wel tegen de meter aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mede schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:49:
[...]

Is dit op een eenvoudige manier te testen? Ik heb wel eens gelezen dat er apps voor zijn (heb een iPhone 6), maar weet dit niet zeker. Misschien eenvoudigere huis-tuin-en-keuken methodes om een magnetisch veld te testen?
Een kompas app of iets a la https://itunes.apple.com/...slameter/id941887515?mt=8

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Hmm... jammer!

De kompas en de app reageren beiden niet (geen verandering) na het plaatsen van mijn telefoon op de meter waarbij ik twee kranen vol open heb staan.

Het zwarte tandwiel draait als een dolle rond waarmee het gaatje in het tandwiel ook niet gebruikt kan worden lijkt mij.

Lijkt er dus op dat ik met mijn huidige meter geen gegevens bij kan houden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:28

Onbekend

...

Is het niet mogelijk om de linker rode wijzer uit te lezen i.p.v. het zwarte wieltje?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 09:38
mede schreef op zondag 17 mei 2015 @ 19:44:
[...]
Het zwarte tandwiel heeft een witte achtergrond en op 3 uur zit er een zwarte streep. Op de foto zie je dat deze zwarte streep iets langer is dan het tandwiel.

Is er een oplossing te bouwen die de overgang van wit naar zwart kan afvangen? Dus wanneer het gaatje in het tandwiel over de zwarte streep op 3 uur draait.
Als je met een camera naar 3 uur kijkt, dan ziet die niks, of hij ziet het zwarte tandwiel, of de zwarte streep achter het tandwiel, in beide gevallen is het zwart. Op 12 uur ziet de camera steeds zwart en soms wit als het gat langskomt.
Maar ik denk dat klump4u gelijk heeft, dat zwarte wieltje gaat veel te snel draaien om het anatal omwentelingen te kunnen lezen.
Je zou iets kunen proberen met 1 van de ander wieltjes, waarbij je dan gaat tellen als de 0 onzichtbaar is geworden door de rode wijzer.
Er zijn natuurlijk ook digitale watermeters die je achter de huidige meter kan plaatsen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Onbekend schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:15:
Is het niet mogelijk om de linker rode wijzer uit te lezen i.p.v. het zwarte wieltje?
Hoe zou dat gedaan moeten/kunnen worden? Het lijken me kunststof wijzers die ronddraaien. Bestaat er een sensor o.i.d. die hier iets mee zou kunnen?

@MeTooPV: klinkt goed... heb jij toevallig ervaring hiermee en heb je wat trefwoorden of links waar ik meer info over deze mogelijkheden zou kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:32
Grappig, lijkt heel erg op mijn watermeter: Is deze watermeter uitleesbaar?

Je zou eens kunnen kijken naar dialEye. Ik heb mijn meter geprobeerd uit te lezen (rode wijzertje) met een TCRT5000 IR-sensor, maar dat kwam echt super nauwkeurig, niet te doen om het betrouwbaar te krijgen. Ik heb boven de mijne nu een goedkope IP-cam geplaatst die ik nog had liggen. Ik laat hem elke avond een snapshot maken met een script.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
ThinkPadd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:24:
Grappig, lijkt heel erg op mijn watermeter: Is deze watermeter uitleesbaar?

Je zou eens kunnen kijken naar dialEye. Ik heb mijn meter geprobeerd uit te lezen (rode wijzertje) met een TCRT5000 IR-sensor, maar dat kwam echt super nauwkeurig, niet te doen om het betrouwbaar te krijgen. Ik heb boven de mijne nu een goedkope IP-cam geplaatst die ik nog had liggen. Ik laat hem elke avond een snapshot maken met een script.
Onze meters lijken inderdaad erg op elkaar :)

Begrijp ik goed dat je dialEye gebruikt in combinatie met een IP-cam? Is het met behulp van jou setup mogelijk je watermeter te loggen in Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

mede schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:23:
[...]

Hoe zou dat gedaan moeten/kunnen worden? Het lijken me kunststof wijzers die ronddraaien. Bestaat er een sensor o.i.d. die hier iets mee zou kunnen?
Ik zie dat ThinkPad dit geprobeerd heeft met een ir-meter maar dat niet goed lukte.

Volgens mij is het wel te doen om deze met een RGB-kleurensensor uit te lezen zoals https://www.kiwi-electron...or-met-IR-filter-TCS34725. Je leest bijvoorbeeld alleen uit wanneer de wijzer langs de 0 komt o.i.d. Je moet wel continu met de sensor de kleur meten, en als je na elke meting bepaald of de rode kleur minder is geworden dan de vorige meting weet je dat de wijzer langs is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
mede schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:37:
[...]

Onze meters lijken inderdaad erg op elkaar :)

Begrijp ik goed dat je dialEye gebruikt in combinatie met een IP-cam? Is het met behulp van jou setup mogelijk je watermeter te loggen in Domoticz?
Ik werd getipt dat dialEye bestond. Maar het is mij te tijdrovend voor wat het oplevert, heb er geen zin in om nu veel tijd aan te besteden. Wellicht dat ik het ooit nog eens oppak. Komt ook omdat ik Domoticz op m'n NAS (Synology DS114) draai en ik daar niet makkelijk allerlei extra packages/libraries kan installeren zonder hem half te moeten jailbreaken. Heb nog wel een Raspberry liggen waar ik het op zou kunnen zetten, maar vind het onzin om die samen met IP-cam 24/7 te laten draaien voor zoiets, water is cheaaaap in NL :p

Maar voor nu voldoet een snapshot ook, dan kan ik aan het einde van de maand de meterstand invoeren op EnergieManagerOnline. Watermeter staat dus (nog?) los van Domoticz.

Hoeft overigens niet perse met een IP-cam, op die dialEye pagina staat ook ergens een voorbeeld waarbij een $0.99 webcam uit China wordt gebruikt.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
dialEye ziet er leuk uit, maar mijn eerste indruk is dat het te complex wordt en daardoor ook te foutgevoelig. Omdat het niet (makkelijk) in Domoticz is op te nemen ga ik er ook niet aan beginnen.... Wellicht dat WMD de meter nog gaat vervangen in de toekomst...

Wat is het voordeel van het opslaan van een snapshot en die handmatig invoeren ten opzichte van handmatig je meter aflezen en daarna invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Snapshots kan je met OCR of anders voorgeprogrammeerde afbeeldingsvergelijking per getal automatisch doen. In theorie.

Ik zou vragen om een nieuwe meter :p veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
mede schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:36:
[...]

Wat is het voordeel van het opslaan van een snapshot en die handmatig invoeren ten opzichte van handmatig je meter aflezen en daarna invoeren?
  1. Ik kan het nu niet vergeten
  2. Gaat ook verder als ik er niet ben (vakantie)
  3. Scheelt mij naar de meterkast lopen 8)7 :+
  4. Omdat het kan en we Tweakers zijn :9
In mijn geval betrof het trouwens een tussenmeter van de verhuurder, ik heb navraag gedaan bij WMD. De stand moet ik ééns per jaar doorgeven aan iemand in het complex en dan wordt het verrekend met de hoofdmeter. Vervanging zal dus wel niet gebeuren, dat gebeurt alleen met de meters van het waterbedrijf zelf.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 15-09-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
punt 4 is natuurlijk wel de beste reden ;-)

Ik heb zojuist snel http://www.mysensors.org/ bekeken en lees dat mysensors ook support heeft voor Domoticz.

Bestaat er een (IR??) sensor voor mysensors waarmee ik bijvoorbeeld eenvoudig het voorbij komen van de de rode wijzer kan afvangen zodat ik iedere omwenteling als 0,0001 m3 kan loggen?

In theorie denk ik dat het mogelijk moet zijn om de rode wijzer (contrastrijke kleur) te onderscheiden van de witte achtergrond toch? Of ga ik het op deze manier te complex maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja de TCRT5000.... maar zoals ik verder naar boven noemde heb ik dat al eens geprobeerd (ook die MySensors sketch voor watermeter trouwens). Maar de uitlijning kwam echt veel te precies omdat het wijzertje zo klein is. Sensor een millimeter verschoven en het werkte al niet meer. Maar misschien heb jij meer geluk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Ik zou op zich wel een opzet in elkaar willen zetten zoals http://www.mysensors.org/build/pulse_water maar ik begrijp het mysensors concept nog niet helemaal.

Wat voor spullen heb ik bijvoorbeeld allemaal nodig; wat moet ik kopen nu ik nog niets heb, zelfs geen draadjes etc.? Ik begrijp dat ik die TCRT5000 nodig heb en een Arduino (welke?). Ik lees echter ook over een radio module - welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
MySensors werkt als volgt:
  • Je hebt een gateway, die knoop je aan Domoticz. Deze gateway kan via USB, maar ook via LAN. Net wat jij het handigste vind, voor de werking maakt het niet uit. USB is wel goedkoper omdat je geen Ethernet shield hoeft aan te schaffen
  • Dan heb je allerlei verschillende sensoren (nodes) die draadloos (2,4Ghz) praten met de gateway. Voorbeeld van zo'n node is de watermeter sensor, maar zoals je waarschijnlijk al gezien hebt op de MySensors site zijn er nog meer nodes die je kunt bouwen
  • De gateway praat tegen Domoticz en stuurt de data door naar Domoticz
Je hebt dus minimaal nodig (voor één gateway en één sensornode)::
  • 2x Arduino
  • 2x nRF24L01+ (radiomodules, let op dat je de '+' versie besteld en een module met een daadwerkelijke chip, niet met zo'n zwarte klodder ipv chip, die zijn fake. Zie ook Het grote nRF24L01(+) en aanverwanten topic)
  • Jumperwires om nRF24L01+, IR-sensor en Arduino aan elkaar te knopen
  • TCRT5000 sensor. Makkelijkste is een module kopen ipv de losse TCRT5000
  • 3.3V DC-DC converter (de Arduino heeft soms moeite om de nRF24L01+ van voldoende stroom te voorzien)
  • Voeding, oude USB-lader bijv.
Zie ook: [Discussie] Arduino-topic en de MySensors website.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 20-05-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 07:37:
Ja de TCRT5000.... maar zoals ik verder naar boven noemde heb ik dat al eens geprobeerd (ook die MySensors sketch voor watermeter trouwens). Maar de uitlijning kwam echt veel te precies omdat het wijzertje zo klein is. Sensor een millimeter verschoven en het werkte al niet meer. Maar misschien heb jij meer geluk ;)
Maar de TCRT5000 is nou niet bepaald de meest makkelijk te bevestigen sensor, is het met een CNY70 niet wat makkelijker gezien de vorm van de behuizing? Moet je alleen mogelijk wel het randje weghalen (op de sensor) omdat die genoeg afstand tussen ruitje van meter en sensor creëert om reflectie op ruitje te detecteren.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat is misschien een beter idee inderdaad. Zou je zo'n module (met LM358 en instelpotmeter) met TCRT5000 erop kunnen kopen en dan de TC... vervangen door een CNY70? Zo'n module is wel handig namelijk, ben je in één keer klaar en heb je het gelijk netjes ipv dat je zelf alles bij elkaar moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

.... dat is een goeie, de CNY70 werkt bij mijn weten op exact dezelfde manier, dus het zou mogelijk kunnen.

Maar misschien verstandig om eerst de datasheets naast elkaar te leggen ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Ik ga voor de opzet van een mysensors project! In eerste instantie voor mijn watermeter en als dat niets wordt zijn er tal van andere leuke dingen aan te knopen.

@Raven; goede tip maar als ik beide datasheets naast elkaar leg kom ik er niet uit of ik een CNY70 kan gebruiken in plaats van de TCRT5000 - wat zijn volgens jullie belangrijkste specs die bevestigen dat dit zou kunnen?

@ThinkPad: maakt het uit welke Arduino voor de gateway en welke Arduino voor de sensor? Wil het beheer (programmeren en aansluiten) van het spul zo gebruikersvriendelijk houden.

Heb inmiddels 5x nRF24L01, kabeltjes en 2x een TCRT5000 (module) gekocht op Ebay (link via Mysensors)

Ben alleen benieuwd wat je bedoeld met een DC-DC converter. Heb je toevallig een linkje die je kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
De laatste reactie is alweer even geleden maar dit ligt aan het feit dat ik alle losse onderdelen voor mijn MySensors project via Ebay heb gekocht.

Ik heb inmiddels een MySensors gateway draaien, verbonden en geconfigureerd aan mijn Domoticz (Raspberry Pi).

Ik ben nu bezig een water meter op te zetten volgens http://www.mysensors.org/build/pulse_water. Communicatie tussen de water meter en de gateway verloopt prima wanneer ik zelf pulsen "trigger" door bijvoorbeeld met mijn vinder langs de sensor van de TCRT5000 te gaan.

In Domoticz zie ik mijn water meter verschijnen en meet het de met mijn vinger gegenereerde pulsen in m3 verbruik.

Ik kan echter met geen mogelijkheid een puls afvangen door de TCRT5000 op een rode wijzer in mijn meter te richten.

@ThinkPad; ik weet dat dit erg lastig af te stellen is maar zou toch verwachten minimaal een aantal pulsen te kunnen vangen door de sensor te richten op de rode wijzer. Heb jij hem onder een bepaalde hoek moeten zetten o.i.d. of heb je nog andere tips?

Daarnaast zit er een blauw schroefje op de TCRT5000 waarmee de gevoeligheid ingesteld kan worden. Ik kan echter niets vinden over hoe ik deze gevoeligheid kan regelen... welke kan op draaien maakt de sensor bijvoorbeeld meer gevoelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb het niet in gebruik omdat het veel te lastig was om af te stellen. Sensor een milimeter verschoven en het werkte al niet meer. Die blauwe potmeter kun je de gevoeligheid mee afstellen inderdaad, ik had de sensor even boven de naald geplaatst en dan zorgen dat hij hem 'pakte', stukje verschuiven (naald buiten 'beeld') en dan zorgen dat hij hem niet meer ziet. En dat dan zo strak mogelijk afstellen.

Ik wil misschien nog een keer wat met dialEye gaan doen, maar staat allemaal op een laag pitje, heb er weinig tijd voor helaas.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Is het mogelijk om met een vergrootglas tussen de sensor en het wijzertje de aflezing te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Een vergrootglas; leuke test die ik ga proberen :-)

Er is in dit topic ook gesproken over een CNY70 ipv de TCRT5000. Laat ik nu toevallig een CNY70 mee besteld hebben :-) Zou deze een beter resultaat moeten geven (gevoeliger??) dan de TCRT5000?

Er kwam een suggestie naar boven om de TCRT5000 eraf te solderen en te vervangen voor de CNY70. Nu gaat mijn electronica kennis helaas niet zover dat ik kan inschatten of dit zin heeft of gedoemd is te mislukken... iemand die hier een mening over heeft?

Deze module heb ik nu aangesloten http://www.ebay.com/itm/330924700585

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen idee of de CNY70 gevoeliger is, weet alleen dat de behuizing wat makkelijker te bevestigen is :) , al moet je wel het randje weg snijden/dremelen omdat anders het ruitje voor reflectie zorgt door de kleine ruimte die er tussen zit.

Oscar Wilde

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben benieuwd of er vorderingen zijn in je project; is het gelukt de watermeter uit te lezen?
Pagina: 1