Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Topicstarter
Nu ik weer verhuist ben naar een ander kamertje zit ik nu met het probleem dat er nergens stopcontacten met randaarde aanwezig zijn. Makkelijk opgelost, ik verleng het stopcontact van de keuken gewoon!
Dat zou een prima oplossing zijn, behalve dat ik, na eindelijk die verdraaide meterkast uberhaubt te vinden, geen idee heb op welke groep(en) ik zit.

Fotootje van de meterkast in kwestie:

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/54mhggmyf/IMAG0234.jpg

De huisvester gaf als antwoord dat ik het aan de andere bewoners moest vragen, maar die wisten ook niet wat wat is. Op de paar stukjes tape onder de zekeringen staan wel een paar vage omschrijvingen, maar daar staat ook mijn kamer niet bij.

Nu is mijn vraag dus, wat is de handigste manier om nou te bepalen in welke groepen ik zit?
Er wonen 16 mensen boven mij en ook 4 mensen naast mij, dus ik kan ook niet eventjes wachten tot er niemand meer is.

Nu bedacht ik mij om in al mijn stopcontacten een lamp oid in te steken en iemand in mijn kamer laat staan. Dan kan ik 's nachts een voor een één groep uitzetten. Maar dan, als iemand toevallig een server heeft staan of iets anders wat energie nodig heeft verneuk ik die ook weer..

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 19:11
even een piepertje lenen, huren . Dan kun je aan de ene kant klem erop zetten en middels het stopcontact te testen tot je hem hoort . o.a van laserliner te krijgen .

http://www.laseronlineshop.nl/kabeltester/ac-tracer

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Zoveel mogelijk gebruikers aanzetten en dan kastje open maken en met een AC stroomtang een meting doen op de verschillende groepen. Maar dan moet je wel zo'n meter hebben of kunnen lenen. Als je het snachts doet is de kans klein dat er iemand anders ook 3600 watt verbruikt.

Of gewoon een flinke sluiting maken natuurlijk ;) (niet doen!)

Afbeeldingslocatie: http://www.have-digitap.nl/file/product-afbeelding/fl_323-jpg/FID4025

Maar ik vind de bovenstaande reactie wel een stuk makkelijker eigenlijk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door XyRuS op 14-05-2015 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-06 16:09

sHELL

VR "connoisseur"

Puntje bij paaltje... de beheerder van het pand (je huismeester) moet gewoon weten hoe die shit inelkaar zit. Als er een stop uitslaat in jouw groep moet je toch weten welke je moet vervangen?

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:16
Kun je niet simpelweg de stoppen eruit draaien en kijken wat niet werkt? (Of alles eruit en stuk voor stuk erin)

Lijkt mij de makkelijkste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:54
Of kortsluiting maken in jouw kamer, dan zal jouw stop kapot zijn 8-). (is natuurlijk beter om eerst op een minder lompe manier te werk te gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sHELL schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 01:18:
Puntje bij paaltje... de beheerder van het pand (je huismeester) moet gewoon weten hoe die shit inelkaar zit. Als er een stop uitslaat in jouw groep moet je toch weten welke je moet vervangen?
Degene die eruit is geslagen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-06 13:19
Ga je alleen de randaarde verlengen van het stopcontact in de keuken of het complete stopcontact?

Je moet er wel rekening mee houden dat je max 3520(3680?)watt mag gebruiken op 1 groep.

Een kabeltracer is de makelijkste en snelste oplossing denk ik om te kijken welke groep bij de keuken hoort.

[ Voor 36% gewijzigd door NeoAtomic op 14-05-2015 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:46

Speedmaster

Make my day...

Huiseigenaar is verantwoordelijk voor een deugdelijk stroomnetwerk. Ga niet zelf lopen kloten als je er geen verstand van hebt. Daarnaast moet een erkend installateur de aarde aansluiten in de zekeringkast.
Mijn advies: Afblijven dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je niet zo'n tang hebt kan je ook even een uur met een 3000 watt kachel stroom trekken uit de meterkast. Daarna even met je vinger voelen welke stop er het warmst is.

Om je probleem even snel op te lossen kan je ook aarden via de water / cv leiding, misschien niet helemaal netjes maar je PC is dan wel geaard.

[ Voor 83% gewijzigd door Ernemmer op 14-05-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:07

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

N.b. Kortsluiting veroorzaken kan ook eerder de gezamelijke aardlek trigeren dan zo'n smelt zekering.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-06 10:13
DukeBox schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 09:28:
N.b. Kortsluiting veroorzaken kan ook eerder de gezamelijke aardlek trigeren dan zo'n smelt zekering.
De aardlekschakelaar dondert eruit bij een lek kortsluiting naar aarde... Laat 'ie die nou net niet hebben...
Speedmaster schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 09:13:
Huiseigenaar is verantwoordelijk voor een deugdelijk stroomnetwerk. Ga niet zelf lopen kloten als je er geen verstand van hebt. Daarnaast moet een erkend installateur de aarde aansluiten in de zekeringkast.
Mijn advies: Afblijven dus!
Waar, ware het niet dat ie al een deugdelijk netwerk heeft. Randaarde is alleen verplicht in een natte ruimte, dus de huiseigenaar is hierin niets verplicht.

[ Voor 46% gewijzigd door Kraay89 op 14-05-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ernemmer schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 09:20:
Om je probleem even snel op te lossen kan je ook aarden via de water / cv leiding, misschien niet helemaal netjes maar je PC is dan wel geaard.
Een heel erg dom en gevaarlijk advies. NOOIT aarden via water, CV, etc!

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:02
Kraay89 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 09:48:
[...]

De aardlekschakelaar dondert eruit bij een lek kortsluiting naar aarde... Laat 'ie die nou net niet hebben...
Genoeg aarde om op kort te sluiten, denk aan radiatoren,... Het hoeft geen aarde in het stopcontact te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Afgaande op de foto: welke aardlek?

En verderafgaande op deze creatieve oude bende: de snelste manier en de meest buurvriendelijke methode is om in het betreffende stopcontact beide polen kort te sluiten en dan te kijken welke zekering gesprongen is.

Als huiseigenaar van zo'n gedeeld pand zou ik overigens wel bezwaren hebben tegen aanpassingen in/bij de groepenkast(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
evilution schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 10:04:
[...]

Een heel erg dom en gevaarlijk advies. NOOIT aarden via water, CV, etc!
Leg eens uit dan, waarom je de PC niet mag aarden aan je CV / waterleiding in een ouder pand.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 14-05-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:51

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het is geen goede aarding en er kan bijvoorbeeld een stuk kunststof tussen zitten. Of bijvoorbeeld de leiding in de grond is niet van metaal.
En waar heeft de Ts de aarding eigenlijk voor voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 27-06 16:24

JdM

Humbled

Ernemmer schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 10:21:
[...]

Leg eens uit dan, waarom je de PC niet mag aarden aan je CV / waterleiding in een ouder pand.
Waar komt de spanning op te staan als er kortsluiting is naar aarde? Springt de zekering dan, of de niet aanwezige inderdaad stokoude aardlekschakelaar? Hopen dat dan niet net je vriendin onder de douche staat en de kraan even iets warmer zet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 10:15:
Afgaande op de foto: welke aardlek?
De apparaten rechts van de 3 hoofdstoppen lijken anders wel verdacht veel op aardlekschakelaars.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen.nl/community/public/forum_post/c6/07/07bf_ddb5.JPG?c=7f17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ernemmer schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 10:21:
[...]

Omdat CV en waterleiding geen aarde ZIJN.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Het staat er idd op, maar die zijn wel stokoud. Als je op het testknopje drukt, vallen ze dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Doe de ultieme test, laat iemand de waterleiding ergens vastpakken in de douche bijvoorbeeld en zet er dan stroom op. Aan de reactie kun je simpel zien of het werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het lijkt me niet de bedoeling dat je als huurder aan de elektrische installatie van het huis gaat zitten rommelen, zeker niet als je je niet aan de normen houdt.

Lees anders in ieder geval ook even dit topic: aard-draad doortrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:49
Niet alles (edit: alle groepen) loopt via de aardlekautomaat. Als de weerstand iets te hoog is om de zekering niet te laten klappen staat er dus continue spanning op je waterleiding. Levensgevaarlijk! (edit: Bedoel dat de aardlekautomaat dus niet kan afschakelen, waardoor er in een extreem geval 16A (of zelfs nog meer) lekstroom kan wezen!)

Goed aangelegde aardekabel zorgt voor duidelijk meer veiligheid, maar slecht aangelegde aarde creëert juist extra gevaren.

Maar TS, heb je een specifieke reden waarom je een aardedraad wilt hebben? Het kan veiliger zijn, maar in dit geval is er geen goede manier om die te maken. (pandeigenaar mag dit alleen)

[ Voor 14% gewijzigd door FireWood op 14-05-2015 22:53 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nou, hier heeft de CV in de doucheruimte een aardeklem welke met een draad gewoon naar de meterkast gaat naar een aardpunt. Gezien de hele CV met koperbuizen aan elkaar zit ben ik er zeker van dat ik gewoon mijn CV als aardpunt kan gebruiken.

In modernere huizen met mogelijk kunststof leidingen etc. moet je er niet zeker van zijn dat de radiator geaard is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

memphis schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 11:40:
[...] ben ik er zeker van dat ik gewoon mijn CV als aardpunt kan gebruiken.

[...]
Wil je de test doen en een filmpje plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:07

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kraay89 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 09:48:
De aardlekschakelaar dondert eruit bij een lek kortsluiting naar aarde...
Lek was beter.. hoeft niet eens naar direct aarde draad te zijn maar zolang het maar niet naar de nul draad is.
Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen dat de meeste aardlek er ook bij teveel stroom uit knallen en vaak sneller dan een smeltzekering.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
Nou, hier heeft de CV in de doucheruimte een aardeklem welke met een draad gewoon naar de meterkast gaat naar een aardpunt. Gezien de hele CV met koperbuizen aan elkaar zit ben ik er zeker van dat ik gewoon mijn CV als aardpunt kan gebruiken.

In modernere huizen met mogelijk kunststof leidingen etc. moet je er niet zeker van zijn dat de radiator geaard is.
In 99,99% van alle CV-systemen zit geen koperen leiding. Veel te duur om te gebruiken. Staal (voor kunststof-tijd veel gebruikt) geleid ook wel, maar duidelijk slechter.
Verder weet je zeker dat alle koppelingen goed contact maken? Bedenk ook dat schroefverbindingen zeer onbetrouwbaar zijn i.v.m. afdichtingsmateriaal wat er tussen zit.
Niet voor niets zijn waterleiding en CV-leiding op meerdere punten geaard! (normaal gesproken dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online

Bekijk het zo: Als jouw CV een betrouwbaar aardpunt was hadden ze ook niet die aardedraad naar de badkamer aan hoeven leggen. Het feit dat dat gedaan is geeft al aan hoe onbetrouwbaar de CV als aarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Is het zo erg dat apparaten als PCs niet op een geaard stopcontact zitten dan? Ik woon zelf in een bijna 100 oud huis en de kamer waarin hier de routers/3 pc's/1 tv/1 nas staan heeft geen enkel geaard stopcontact. Tot op heden heb ik daar nog nooit problemen mee gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Bobmeister op 14-05-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 11:45:
[...]

Lek was beter.. hoeft niet eens naar direct aarde draad te zijn maar zolang het maar niet naar de nul draad is.
Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen dat de meeste aardlek er ook bij teveel stroom uit knallen en vaak sneller dan een smeltzekering.
Als het geen lek naar de aarde is, waar dan wel heen? In het niets? Al kan de aardlekweerstand relatief groot zijn, zelfs via meerdere wegen ten gevolge van verslechterde isolatie, ook dan blijft het een aardlekweerstand. Het principe blijft gewoon verschil tussen fase- en nulleider.
En dat de meeste aardlekschakelaars er ook bij teveel stroom uit knallen is ook niet waar, dat zijn alleen die met gecombineerde functie, aardlekschakelaar en installatieautomaat (maximum stroom automaat). En dat is lang niet altijd het geval en zeker niet bij de meeste.

Oh ja, even teruggaand naar een paar berichten terug:
FireWood schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 11:31:
Niet alles loopt via de aardlekautomaat. Als de weerstand iets te hoog is om de zekering niet te laten .....
Misschien bedoel je dat ook niet, maar niettemin voor alle duidelijkheid, niets van aardingen loopt via de aardlekschakelaar. Deze reageert alleen maar op verschil tussen fase- en nulstroom.

En verder:
<knip>
Ja, best mogelijk, maar het mag gewoon niet. Jouw zaak of je dat aan je laars lapt, daar lijkt het een beetje op, maar verstandig is het beslist niet.

En tenslotte:
Awsom schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 13:21:
Is het zo erg dat apparaten als PCs niet op een geaard stopcontact zitten dan? Ik woon zelf in een bijna 100 oud huis en de kamer waarin hier de routers/3 pc's/1 tv/1 nas staan heeft geen enkel geaard stopcontact. Tot op heden heb ik daar nog nooit problemen mee gehad.
Is ook niet erg. Behalve dan een lichte prikkeling die je kan voelen bij gelijktijdige aanraking van PC en bijvoorbeeld een radiator. Tegenwoordig blijken netwerkkaarten galvanisch gescheiden circuits te hebben, waardoor er hiermee geen problemen meer optreden, maar destijds sneuvelde er opvallend vaak netwerkkaarten door de hoge spanningen via het netfilter. Dat netfilter vraagt gewoon om aarding.

[ Voor 51% gewijzigd door Techneut op 14-05-2015 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bigs schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 13:17:
[...]

Bekijk het zo: Als jouw CV een betrouwbaar aardpunt was hadden ze ook niet die aardedraad naar de badkamer aan hoeven leggen. Het feit dat dat gedaan is geeft al aan hoe onbetrouwbaar de CV als aarde is.
Net zoals je bij electronica ontwerpregeltjes hebt heb je dat ook bij huisinstallaties. De badkamer is nu eenmaal de meest vochtige ruimte waar logischer wijze de beste aarding moet zijn.

Een PC kast kan bij het aanraken een lichte tinteling geven, dit komt door de opzet en soms ook lek van het netfilter in de voeding, het kan ook een verschil in aardspanning geven. In het verleden door dit fenomeen de nodige geplofte printerpoorten gezien en gerepareerd omdat bij het aanpluggen van de printerkabel een groot spanningsniveau op de aarde rechtgetrokken moest worden. Andere zaken die kunnen voorkomen is een brom/storing op audio en video gekoppeld aan andere apparaten.

Als je geen wandcontactdoos met aarde hebt heeft het wel zin om alle apparaten aan je PC te voeden via een verdeeldoos met randaarde stekkers, zo zullen de aardes van alle apparaten wel met elkaar gekoppeld zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

De CV in de badkamer moet geaard worden juist OMDAT de CV installatie geen betrouwbaar elektriciteitsnetwerk is! Denk aan teflon of hennep tussen koppelingen waardoor slecht geleidende verbindingen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-06 11:18
De kans is groot dat er in zo'n oude installatie niet een een aarpin is geslagen. Als er al ergens een aarding ligt werd die vroeger gemakkelijk op de neuter aangesloten (foute boel dus).

Laat je huisbaas het oplossen want zo'n elektriciteitsnetwerk mag je simpel weg niet verhuren volgens welke wooncode dan ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Topicstarter
Die metertjes zien er inderdaad handig uit! Ga ik naar kijken.

Wat betreft de stoppen eruit en te kijken, is inderdaad makkelijk, maar ik kan niet handig iedereen waarschuwen dat ik dat ga doen. En dan zit je weer mensen onnodig te irriteren met stroomuitval.

Verder heb ik ook geen niet-geverfde radiatoren of pijpen in mijn kamertje om de aarde draad aan te binden, maar dat was ik ook niet van plan.
larsg schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 15:54:
De kans is groot dat er in zo'n oude installatie niet een een aarpin is geslagen. Als er al ergens een aarding ligt werd die vroeger gemakkelijk op de neuter aangesloten (foute boel dus).

Laat je huisbaas het oplossen want zo'n elektriciteitsnetwerk mag je simpel weg niet verhuren volgens welke wooncode dan ook!
Dat is gewoon een TN-C aardingssysteem, daar is niks mis mee? Alleen zullen (isolatie)fouten waardoor er lekstroom naar de aardedraad gaat niet worden gemerkt door de aardlekschakelaar, maar meestal wel na een tijd de stop doen doorslaan. Voor de rest doet de aardlek gewoon zijn ding.
De huisvesting gaat hier echt geen barst aan doen, omdat het simpelweg niet hoeft te voldoen aan NEN-1010, het zijn geen wetten.

En waarom ik aarde wil? Ook omdat ik het niet fijn vind om de halve netspanning steeds te voelen als ik mijn kast aanraak, of mijn laptop aan de lader. En ik zit redelijk dicht bij mijn keukentje en badkamerdeur, dus kans op vochtigheid is helaas groter dan normaal, zeker omdat er geen afzuigkap is en geen raam wat open kan. (Alleen een soort balkondeur, zonder balkon erachter 8)7 , aan de andere kant van de kamer)

En het probleem is zeker niet het verlengen van het stopcontact en ik ga daar ook echt geen bedrijf voor inhuren, zeker omdat het van mijn huisvesting mijn taak is en ik dus moet gaan dokken. (Omdat ik niet in de meterkast zelf ga klooien, maar in 'mijn' groep is het mijn taak.)

Tja, als ik het gepruts van mijn vorige huurder zo laat zitten is er ook geen verzekering die zal uitkeren, die heeft aan een bestaande schakelaar 3 andere lampen gehangen, aangesloten met alleen geel-groene aarde draden. |:( :'). Ook niet in zo'n pvc buis die technisch gezien ook 'verplicht' is voor de meeste verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het is al jarenlang verplicht dat in natte ruimtes (zoals de badkamer) een aparte aardedraad zichtbaar op een eventueel aanwezige verwarming / cv-leiding aangesloten zit. Dit is om er voor te zorgen dat de radiator in je badkamer een goede verbinding met de aarde heeft. Daaruit kun je niet de conclusie trekken dat de rest van je cv installatie een betrouwbaar aardpunt vormt. Daarom is het ook verboden om cv en waterleidingen als aardpunt te gebruiken, je zou er iemand mee kunnen electrocuteren.

Met betrekking tot de stoppenkast, die is oud en voldoet niet meer aan de huidige normen. Op zich geen probleem, aangezien de stoppenkast enkel hoeft te voldoen aan de normen die golden ten tijde van aanleg. Maar op het moment dat de verhuurder werkzaamheden aan de meterkast gaat verrichten moet de boel volgens de huidige normen opgeleverd worden. Dat betekent onder andere dat alle smeltzekeringen vervangen moeten worden door automaten en gezien het formaat van deze meterkast gaat dat een klus van een paar duizend Euro worden. Dus wat dat betreft hoef je denk ik van de verhuurder / eigenaar geen hulp te verwachten.

De makkelijkste / snelste / goedkoopste manier om uit te vinden op welke groep je keukenstopcontact zit is nogal lomp, namelijk kortsluiten en kijken welke zekering gesmolten is. Andere genoemde methodes kunnen ook, het is aan jou om te besluiten wat in jouw situatie het beste is. Uiteindelijk zul je er toch achter moeten komen, tenzij je aan je keukenstopcontact wilt gaan werken terwijl er nog spanning op staat.

In ieder geval belangrijk om eventuele werkzaamheden waarbij een groep afgeschakeld is te melden, briefje op de meterkast of iets dergelijks. Een huisgenoot van mij ging ooit een nieuwe lamp ophangen, wist niet op welke groep ze zat en heeft ze toen maar allemaal uitgezet en is daarna begonnen aan de lamp. Vervolgens loop ik naar beneden om te kijken waarom ik geen stroom meer heb en begin 1 voor 1 de groepen weer aan te zetten om te kijken of er eentje is met een probleem. Op dat moment komt toevallig de huisgenote in kwestie langsgelopen en begint te roepen 'nee nee niet aanzetten mijn broer is een lamp aan het ophangen' 8)7.
TL;DR Breng mensen indien mogelijk vantevoren op de hoogte van het uitschakelen van de stroom en zorg ervoor dat die niet per ongeluk weer ingeschakeld wordt.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Afgaande op de eerste foto vraag ik me trouwens af of er toevallig al geen aarde naar de centraaldozen ligt. Ik vind de grijze kabels die uit de groepenkast komen onderin vrij dik voor 2x 2.5mm2. Wie weet heeft topicstarter mazzel :) Wel even de kapjes van de groepenkast afdraaien en kijken of het aangesloten is. (Resteert de vraag van een correcte aardpin, maar die vraag kun je van de helft van de Nederlandse woningvoorraad stellen.)
real[B]art schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:24:
In ieder geval belangrijk om eventuele werkzaamheden waarbij een groep afgeschakeld is te melden, briefje op de meterkast of iets dergelijks. Een huisgenoot van mij ging ooit een nieuwe lamp ophangen, wist niet op welke groep ze zat en heeft ze toen maar allemaal uitgezet en is daarna begonnen aan de lamp. Vervolgens loop ik naar beneden om te kijken waarom ik geen stroom meer heb en begin 1 voor 1 de groepen weer aan te zetten om te kijken of er eentje is met een probleem. Op dat moment komt toevallig de huisgenote in kwestie langsgelopen en begint te roepen 'nee nee niet aanzetten mijn broer is een lamp aan het ophangen' 8)7.
TL;DR Breng mensen indien mogelijk vantevoren op de hoogte van het uitschakelen van de stroom en zorg ervoor dat die niet per ongeluk weer ingeschakeld wordt.
In zo'n huishouden is zelfs dat niet voldoende. Of je zet iemand op wacht bij de groepenkast of je gebruikt de methode van de electricien: permanente kortsluiting in de betreffende groep (bv door aangepaste stekker). Dat laatste kun je ook gebruiken om de juiste groep te localiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 11:18
Zou even 8-9 kW eraan hangen, slaat ie binnen 30sec wel uit. Kortsluitstekker zou ik niet aanraden, gaat alleen goed als je hem snel en recht erin steekt. ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Jim423 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:13:
Zou even 8-9 kW eraan hangen, slaat ie binnen 30sec wel uit. Kortsluitstekker zou ik niet aanraden, gaat alleen goed als je hem snel en recht erin steekt. ;)
Of je zet er een kort stukje kabel aan met een schakelaar.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Freee!! schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:39:
[...]
Of je zet er een kort stukje kabel aan met een schakelaar.
Minstens net zo link als een "kortsluitstekker", zo niet gevaarlijker.

Mijn 35 jaar oude huisinstallatie (NL) is voorzien van een aardlekschakelaar, maar alleen voor de niet-natte groepen. Keuken en wasmachineaansluiting vallen er buiten, omdat de toen normaal geachte lekstromen te groot zouden zijn voor een aardlekschakelaar. Geen idee hoe dat tegenwoordig is; De laatste keer dat ik NEN1010 in mijn handen had, was zo'n 40 jaar geleden.

De (plafond)centraaldozen in mijn woning zijn keurig voorzien van geelgroene aarddraden, alleen zijn ze niet doorgetrokken naar de WCD's. Kleine moeite om hiervandaan een extra draadje naar een WCD te trekken, wat ik daadwerkelijk ook heb gedaan, om een PC te kunnen aarden, ivm brom.

"Aarding" via een CV is onder alle omstandigheden af te raden, omdat er teveel onzekerheden in zitten. Kunststof buizen of koppelingen met teflon danwel hennep, bieden geen enkele garantie op een weerstandsloze verbinding met aarde. Ga je (mogelijke) spanning zetten op een CV installatie, dan neem je echt ongeoorloofde risico's met de levens van anderen of jezelf. Zelfde geldt voor de waterleiding. Ooit moest de watermeter overbrugd worden met 6mm2 zichtdraad, om aarding langs die weg te garanderen. Heeft tegenwoordig, door het veelvuldig gebruik van kunststof, geen enkele betekenis meer. Realiseer goede aarde, of geen, maar creëer alsjeblieft geen schijnveiligheid, want een ongeluk ligt in een klein hoekje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je kunt een schakelaar gebruiken maar dan moet het wel dit type zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i125.photobucket.com/albums/p41/vis_2007/f01e4d97-d0a7-4a13-80b5-23bc94fcea94_zpsxmh1fymx.jpg

Schemerlampschakelaar wordt link inderdaad. En stekker aansluiten met 2x2,5mm².
Maar ik zou een andere manier vinden :) Wanneer je alles 1 voor 1 afschakelt kun je i.o.m. de andere bewoners alles ook direct labelen. Wel zo handig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 11:34
En je hebt kans dat nieteens alles achter een aardlek zit.

Op de foto's lijkt het dat de kasten hun voeding krijgen vanaf een rail bovenin, en dan is het voor de hand liggend dat de fases allemaal een eigen 'reeks' groepen heeft.

Per kast 'kolom' zie ik nl 1 (hoofd)zekering, 1 aardlek en 5 groepen. Maar aangezien er max 4 groepen achter 1 aardlek mogen betekend dat dus of dat het verkeerd is aangesloten, of minstens 1 groep niet op de aardlek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:41:
Per kast 'kolom' zie ik nl 1 (hoofd)zekering, 1 aardlek en 5 groepen. Maar aangezien er max 4 groepen achter 1 aardlek mogen betekend dat dus of dat het verkeerd is aangesloten, of minstens 1 groep niet op de aardlek zit.
Klopt, staat ook zo beschreven bij de aardlekschakelaar, alleen de 'groene' groepen staan achter de aardlek. Dus van elke kolom de linker stop (die een witte schakelaar recht onder de stop hebben) staan er dus niet achter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 10:02
Wat een oude troep. Ik erger mij er aan dat huisbazen dit altijd 'vergeten'. Je kunt wel een pand kopen en verhuren maar blijkbaar niet de huur van enkele personen eenmalig missen om dit even goed te regelen.
Ik begrijp dat 20 personen hier gebruik van maken?
15 zekeringen voor 20 mensen (20kamers neem ik aan) O-) .
Iedereen een eigen zekering, al het ganglicht en de badkamers en keukens natuurlijk op de 5 andere zekeringen.
....

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Even een vraagje.

Waarom wil je je pc aarden?
Ik heb mijn pc aangesloten zonder aarden.
In de meeste oude electra installatie zit er niet eens een aarde op de stopcontacten.
Je pc gaat er echt niet slechter van werken.
Als er iets mis gaat in de voeding merk je het snel genoeg.
Ik zou ook niet gaan rommelen met de keukengroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Topicstarter
frankym schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:42:
Even een vraagje.

Waarom wil je je pc aarden?
Ik heb mijn pc aangesloten zonder aarden.
In de meeste oude electra installatie zit er niet eens een aarde op de stopcontacten.
Je pc gaat er echt niet slechter van werken.
Als er iets mis gaat in de voeding merk je het snel genoeg.
Ik zou ook niet gaan rommelen met de keukengroepen.
Dan quote ik mezelf maar eventjes.
MB113 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:21:
Die metertjes zien er inderdaad handig uit! Ga ik naar kijken.

Wat betreft de stoppen eruit en te kijken, is inderdaad makkelijk, maar ik kan niet handig iedereen waarschuwen dat ik dat ga doen. En dan zit je weer mensen onnodig te irriteren met stroomuitval.

Verder heb ik ook geen niet-geverfde radiatoren of pijpen in mijn kamertje om de aarde draad aan te binden, maar dat was ik ook niet van plan.

[...]

Dat is gewoon een TN-C aardingssysteem, daar is niks mis mee? Alleen zullen (isolatie)fouten waardoor er lekstroom naar de aardedraad gaat niet worden gemerkt door de aardlekschakelaar, maar meestal wel na een tijd de stop doen doorslaan. Voor de rest doet de aardlek gewoon zijn ding.
De huisvesting gaat hier echt geen barst aan doen, omdat het simpelweg niet hoeft te voldoen aan NEN-1010, het zijn geen wetten.

En waarom ik aarde wil? Ook omdat ik het niet fijn vind om de halve netspanning steeds te voelen als ik mijn kast aanraak, of mijn laptop aan de lader. En ik zit redelijk dicht bij mijn keukentje en badkamerdeur, dus kans op vochtigheid is helaas groter dan normaal, zeker omdat er geen afzuigkap is en geen raam wat open kan. (Alleen een soort balkondeur, zonder balkon erachter 8)7 , aan de andere kant van de kamer)

En het probleem is zeker niet het verlengen van het stopcontact en ik ga daar ook echt geen bedrijf voor inhuren, zeker omdat het van mijn huisvesting mijn taak is en ik dus moet gaan dokken. (Omdat ik niet in de meterkast zelf ga klooien, maar in 'mijn' groep is het mijn taak.)

Tja, als ik het gepruts van mijn vorige huurder zo laat zitten is er ook geen verzekering die zal uitkeren, die heeft aan een bestaande schakelaar 3 andere lampen gehangen, aangesloten met alleen geel-groene aarde draden. |:( :'). Ook niet in zo'n pvc buis die technisch gezien ook 'verplicht' is voor de meeste verzekeringen.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ma heeft je verhuurder dan niet gewoon een ondeugdelijke woning verhuurd?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
Boudewijn schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:11:
ma heeft je verhuurder dan niet gewoon een ondeugdelijke woning verhuurd?
Zolang hij aan de eisen voldoet niet. Eisen zijn dat pas bij een grote wijziging alles naar de huidige normen moet worden gebracht en als ik het zo snel zie voldoet deze meterkast aan de normen uit de jaren 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Maar die woning die aan jou verhuurd is, deugt niet, want er heeft iemand met zijn takken op een onprofessionele manier aan de bedrading gezeten waardoor dit gevaarlijk is. Dat dit niet de huisbaas is geweest of in opdracht van de huisbaas is geweest, doet op dit moment niet ter zake. Jij bent een nieuwe huurder, jouw bekabeling moet gewoon in orde zijn.
Over de verzekering: Als jij er niet aan hebt gezeten, gaan die waarschijnlijk gewoon uitkeren en vervolgens vorderen bij de huisbaas.

[ Voor 17% gewijzigd door Pizza_Boom op 18-05-2015 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Pizza_Boom schreef op maandag 18 mei 2015 @ 01:42:
Maar die woning die aan jou verhuurd is, deugt niet, want er heeft iemand met zijn takken op een onprofessionele manier aan de bedrading gezeten waardoor dit gevaarlijk is.
Waar zie jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Hier:
MB113 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:21:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Makelijkste en meest deugdelijke zou zijn om hem van de aarde rail in de badkamer te halen als dat mogelijk is. In principe is niet de bedoeling om via een radiator of iets dergelijks te aarden omdat er dan mogelijk ook spanning op die dingen zou kunnen gaan staan. M.a.w. je wil het van een sterpunt afhalen niet van een eindpunt..

Overigens zou ik dat altijd via de huismeester regelen aangezien de kan aanwezig is dat het sowieso een getouwtrek word met de verzekering als de boel afbrand. Hij is namelijk verantwoordelijk voor een deugdelijke installatie, en alle wijzigingen die jij gaat maken worden zouden als ondeskundig bestempeld kunnen worden.

Misschien ook wijs om gelijk door te geven wat de vorige verhuurder heeft achter gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Goede adviezen.
Maar wat versta je onder rail in de badkamer. De groep misschien? Waarom dan juist die groep, en waarom zou nou juist dat het gemakkelijkste zijn? Dat laatste ontgaat me. Bovendien, de voorschriften zijn nou juist dat je altijd met alles bij je eigen groep moet blijven. Dus nooit wat dan ook delen met een andere groep. Kortom,wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
Techneut schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:31:
Goede adviezen.
Maar wat versta je onder rail in de badkamer. De groep misschien? Waarom dan juist die groep, en waarom zou nou juist dat het gemakkelijkste zijn? Dat laatste ontgaat me. Bovendien, de voorschriften zijn nou juist dat je altijd met alles bij je eigen groep moet blijven. Dus nooit wat dan ook delen met een andere groep. Kortom,wat bedoel je hiermee?
Ik neem aan dat je op mij reageert:

Het CAP (Centraal aardpunt dat is een railtje) in de badkamer, die zit niet achter een groep (?!). Dat is het makelijkste omdat die er in principe al zou moeten zitten. Anders zul je hem van de HAR (Hoodaardrail) in de meterkast moeten halen.

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoeld met dat alles achter een groep moet blijven? De aarde word niet geschakeld in een woning, het zou een kwalijke zaak zijn als je de aarde uit kon zetten, of als iets voor korsluiting zorgt dat de aarde er gelijk uit zou kunnen liggen. Ik denk dat je in de war bent met de nul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee Morocius, ik ben nergens mee in de war, ik weet waarover ik praat. Ik reageerde alleen maar op die rail in de badkamer, want ik ken dat begrip rail daar niet. En om dat hoofdaarderail te noemen?
Maar los daarvan, met "... dat alles achter een groep moet blijven" bedoel ik dat als je waar dan ook in de woning een aarde nodig hebt, dit overeenkomstig de voorschriften dient te doen. En dat kan maar op één manier, namelijk met een groen-gele draad in de bestaande buis erbij te trekken. Doorgaans in niet al te oude installaties vind je dan een aansluitmogelijkheid in de dichtstbijzijnde centraaldoos, maar in het uiterste geval tot aan de meterkast.
Je kan alles aan je laars lappen, niet verstandig, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBItechnics
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-06 11:59
Normaal zit er onder het bad/douche een 6mm2 klaar om die toestellen te aarden en hier kan je gerust op aftakken maar dan moet je zien dat je een speciale klem hebt zodat je deze niet onderbreekt. Als je kamer tegen een achtergevel ligt waar een tuin aan grenst kan je natuurlijk altijd een eigen aardingspen steken je moet dan wel zien dat het laagste punt op 2m zit en dat je vertrekt met een aardkabel van minimum 6mm2 (Belgische wetgeving). In verband met de tellerkasten en de verschillende groepen normaal moet de verhuurder zijn elektrische installatie om de zoveel jaar laten herkeuren ( precieze aantal weet ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/2_badkamer3_1.jpg

Dat is dus het CAP wat dus fysiek een railtje is.
Ik snap niet dat je het begrip rail daar niet kent aangezien dit toch al enkele decenia word toegpast.
Techneut schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:12:

Maar los daarvan, met "... dat alles achter een groep moet blijven" bedoel ik dat als je waar dan ook in de woning een aarde nodig hebt, dit overeenkomstig de voorschriften dient te doen. En dat kan maar op één manier, namelijk met een groen-gele draad in de bestaande buis erbij te trekken.
Lijkt me vrij logisch dat je dat volgens de voorschriften moet doen, alleen zoals je al aangeeft zijn die voorschiften niet erg gecompliceerd en mag je hem aan elk ander geel/groen draadje hangen. Persoonlijk heb ik ook nog nooit 1 van onze monteurs hier na horen refereren als een groep.

[ Voor 79% gewijzigd door Morocius op 18-05-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Persoonlijk heb ik ook nog nooit 1 van onze monteurs hier na horen refereren als een groep.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt, refereren aan een groep. Is de regelgeving dan in België daaromtrent soepeler dan in Nederland? Wat ik probeerde aan te geven is dat het in Nederland uitsluitend geïnstalleerd mag worden zoals ik aangaf. Dus groen-gele draad in de buis naar je stopcontact er bij trekken. Dan zit je gewoon automatisch in de zelfde groep en hoef je helemaal niets te refereren.
Verhalen als "je kan best .....", vul op de plaats van de stipjes maar in wat je ook wilt, kunnen dan zeker wel functioneren. Maar alles over hoe het dan met een beetje handigheid of slim zijn wel kan, snap ik best, is dan gewoon niet relevant, het mag gewoon niet, punt uit!
En nogmaals, het zoals je het mag noemen een beetje soepel met voorschriften omgaan is geheel je eigen verantwoordelijkheid. Daarover discussiëren heeft totaal geen zin. Of het zou om te volstaan met één voorbeeld moeten zijn wat je zelf aanhaalt "getouwtrek met de verzekering als de boel afbrandt".

Edit:
Je opmerking "Dat is dus het CAP wat dus fysiek een railtje is. Ik snap niet dat je het begrip rail daar niet kent aangezien dit toch al enkele decenia word toegpast".
Ik begrijp dit best, ook al heb ik in de elektrotechniek een heel andere achtergrond. Maar dat railtje zit (waar aanwezig) toch in de meterkast, dus niet in de badkamer waar ik op reageerde? Maar goed, zoals ik zei zit ik niet in het installatievak en in mijn huis zit nergens zo'n railtje. Mocht dit toch in de badkamer zitten, dan nog mag dit alleen maar worden gebruikt voor de dingen in de badkamer. Geheel ergens anders vandaan een draadje daarheen trekken is hoe je het ook wendt of keert gewoon niet toegestaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Techneut op 18-05-2015 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
Techneut schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:07:
[...]
Dus groen-gele draad in de buis naar je stopcontact er bij trekken. Dan zit je gewoon automatisch in de zelfde groep en hoef je helemaal niets te refereren.
Nog een keer wat bedoel nou met groep? Alle aarde in een woning is gekoppeld aan elkaar in stervorm met apparaten/WCD/etc als eindpunt.
Je opmerking "Dat is dus het CAP wat dus fysiek een railtje is. Ik snap niet dat je het begrip rail daar niet kent aangezien dit toch al enkele decenia word toegpast".
Ik begrijp dit best, ook al heb ik in de elektrotechniek een heel andere achtergrond. Maar dat railtje zit (waar aanwezig) toch in de meterkast, dus niet in de badkamer waar ik op reageerde?
Nee jij haalt de HAR en CAP door de war, vaak zit er een inbouwdoos onder de gootsteen waar het CAP zit.
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic07411/vereffening-badkamer.gif
Maar goed, zoals ik zei zit ik niet in het installatievak en in mijn huis zit nergens zo'n railtje. Mocht dit toch in de badkamer zitten, dan nog mag dit alleen maar worden gebruikt voor de dingen in de badkamer. Geheel ergens anders vandaan een draadje daarheen trekken is hoe je het ook wendt of keert gewoon niet toegestaan.
Nou ik zou zeggen geef eens een bron van die voorschriften, de aarde in een woning is namelijk allemaal aan elkaar geknoopt in ster vorm. Sterker nog het CAP punt zit tegenwoordig ook gewoon op het lichtnet gekoppeld met een 2,5mm VD draad terwijl de overige aansluitingen vaak nog met een blanke 6mm2 o.i.d. gekoppeld worden. Het voorbeeld wat ik aanhaalde is gewoon een deugdelijke manier om het aan te sluiten.

Het praktische probleem waarom je hem niet uit de centraaldoos haalt is omdat er zo maar eens niet genoeg overlengte zou kunnen zijn omdat er in oude huizen er niet per definitie een las nodig was aangezien er maar 1 aarde naar het CAP gaat t.b.v. de natte groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Morocius,
Op deze manier blijven we lekker aan de gang. Wat ik bedoel met groep mag duidelijk zijn, iemand met een elektrotechnische opleiding begrijpt dat gewoon, in je meterkast is je hele installatie verdeeld in groepen en elke groep is beveiligd door een smeltveiligheid (stop in gewoon taalgebruik) of in nieuwere installaties door een installatieautomaat. De voorschriften (in Nederland de NEN1010 en dat is dan ook die bron waar je naar vraagt) verbieden verbindingen tussen de ene groep en een andere. Dat betreft niet alleen de voor de hand liggende fase- nul- en schakeldraden, maar ook aarddraden.
Daar vloeit uit voort dat aarddraden naar stopcontacten alleen op de eerder door mij uiteengezette manier mogen worden geïnstalleerd. Dat je dan tot aan het hoofdaardepunt in de meterkast binnen dezelfde groep blijft is duidelijk, pas in de meterkast komt alles zoals het hoort bij elkaar. Met andere woorden, hoe verleidelijk dit soms ook mag zijn, zomaar waar dan ook een aarddraad zoeken en daar je draadje aan vast maken is gewoon volgens die NEN1010 niet toegestaan. Ook al functioneert alles perfect. Het voldoet overigens los daarvan ook niet aan het zogenaamde kapstokartikel, namelijk de overzichtelijkheid.

En ja (zie je laatste zin in je bericht, het kan leiden tot de gevolgtrekking dat het voor een amateur een beetje te moeilijk wordt om het te realiseren zoals het moet. Voor een vakman is zoiets nooit te moeilijk, hooguit kan het een vrij ingrijpende klus worden. En dat het verleidelijk wordt om te zeggen "dan moet het maar zoals het kan". Ik ga daar niet verder over discussiëren, ik gaf in mijn eerste commentaar aan dat dit tegen (in Nederland) de NEN1010 is. Wettelijk? Nee, maar het staat wel in de aansluitvoorwaarden van de netwerkbeheerders. Niet met name de NEN1010, maar wel met de strekking ervan met de uiterst eenvoudige zin:
"De contractant draagt er zorg voor dat de installatie voldoet aan de daartoe in of namens de wet gestelde eisen".
En zowel de netbeheerders als verzekeringsmaatschappijen hanteren deze norm, hetgeen wettelijk is toegestaan. Kortom, trek voor je zelf het te volgen beleid, rekening houdend met alle consequenties vandien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
Techneut schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:03:
@Morocius,
Op deze manier blijven we lekker aan de gang. Wat ik bedoel met groep mag duidelijk zijn, iemand met een elektrotechnische opleiding begrijpt dat gewoon, in je meterkast is je hele installatie verdeeld in groepen en elke groep is beveiligd door een smeltveiligheid (stop in gewoon taalgebruik) of in nieuwere installaties door een installatieautomaat. De voorschriften (in Nederland de NEN1010 en dat is dan ook die bron waar je naar vraagt) verbieden verbindingen tussen de ene groep en een andere. Dat betreft niet alleen de voor de hand liggende fase- nul- en schakeldraden, maar ook aarddraden.
Het probleem is dat de aarde geen onderdeel is van een groep. Dit blijkt ook uit de tekening die ik eerder linkte van het CAP, aangezien de wasmachine eigenlijk altijd een aparte groep is en ook deze gewoon aan het CAP gehangen kan/mag worden. (volgens mij komt dat plaatje ook uit een bijlage van een eerdere versie van de nen1010 maar dat terzijde)

En ja ik heb een elektrotechnische opleiding genoten en heb al heel veel woningen voorbij zien komen, zowel nieuwbouw als renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, dan is dan een verschil van inzicht en zijn we uitgepraat. Maar nog één poging, in mijn beleving (ik woon in Nederland en misschien wel in België?) is een groen-gele draad in een buis naar een stopcontact naast de bruine en de blauwe draad tot aan de meterkast onderdeel van de betreffende groep. En voor de overzichtelijkheid dient daar niet van afgeweken te worden. Dat houdt automatisch in dat je niet zomaar een willekeurige aarddraad mag zoeken om daar aan te knopen. En een groen-gele draad in een buis is de enige manier waarop een stopcontact mag worden aangesloten.

Eén ding, ik ben na mijn opleiding waar ik uitgebreid kennis heb genomen van de NEN1010 niet of nauwelijks in installatievak terecht gekomen, later helemaal niet meer. Tijdens mijn studie werd me heel gedetailleerd op die veiligheidsaspecten gewezen, met name het hoe en waarom. En ook al is dit lang geleden, het lijkt me heel sterk dat dit onderdeel van de voorschriften later versoepeld is.
Maar goed, zelfs daarin kan ik me vergissen.

Edit:
Maar gezien onderstaande reactie krijg ik toch steun in mijn standpunt. Overzichtelijkheid is hier dan ook het kernwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 19-05-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Het is gewoon gezond verstand om niet onderling te gaan doorverbinden. Elektrisch gezien maakt het niet uit maar je verliest gewoon het overzicht, zeker in zo'n groot gebouw als waar de TS zich bevindt. Je kunt de aarde wel door de muur doortrekken vanuit een andere groep, maar wat als die groep ooit buiten gebruik wordt genomen waarbij ook de aarde wordt losgekoppeld? Niemand die aan jouw draadje denkt dus weg is je (schijn)veiligheid. Daarom vind ik dat je dingen gewoon moet doen zoals ze horen, zeker in de installatie van een ander. Een aardedraad vanuit de meterkast naar de centraaldoos is de enige correcte manier.

Maar TS, heb je nu al eens gekeken of er niet toevallig al een aarde in je centraaldoos hangt? Want dan is deze hele discussie onnodig, dan is de klus immers zo geklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:59
Morocius schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:46:
[...]

Het probleem is dat de aarde geen onderdeel is van een groep. Dit blijkt ook uit de tekening die ik eerder linkte van het CAP, aangezien de wasmachine eigenlijk altijd een aparte groep is en ook deze gewoon aan het CAP gehangen kan/mag worden. (volgens mij komt dat plaatje ook uit een bijlage van een eerdere versie van de nen1010 maar dat terzijde)

En ja ik heb een elektrotechnische opleiding genoten en heb al heel veel woningen voorbij zien komen, zowel nieuwbouw als renovatie.
QFT

In de groepenkast worden de aarde draden van de fase en nul draden gescheiden. De fase en nul draden gaan naar een zekering/stop/schakelautomaat, de aarde draden gaan naar een gezamenlijke rail (CAP) waar ze allemaal aan elkaar zijn verbonden.
Ik heb nog nooit een schakelautomaat gezien waar er ook plek is voor de aarde draad.

Verstandig/netjes/overzichtelijkheid is een hele andere discussie inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Nivado op 19-05-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
[...]

Dit is een uitzonderingssituatie. De wasmachine heeft namelijk ook nog een eigen 2,5mm² groengeel die met de fasenul van de groep mee loopt. Hij is dus eigenlijk dubbel geaard. De aarde behoort altijd mee te lopen met de fasenul vanaf de meterkast en nergens af te takken naar een andere aarde, behalve dan in het geval van het CAP, dit is dan dubbel uitgevoerd ivm de veiligheid. Dus in feite moet je je aarde bij je groep houden, zover zou je het dus als onderdeel van een stroomgroep kunnen zien.
Morocius schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:46:alleen zoals je al aangeeft zijn die voorschiften niet erg gecompliceerd en mag je hem aan elk ander geel/groen draadje hangen.
Zolang het om de badkamer gaat, en dus niet een wcd in de kamer ernaast klopt. Mag toch niet hopen dat alle aarde van de hele verdieping erachter hangt, dit gaat juist het doel voorbij van potentiaalverreff. binnen de badkamer in geval van een aardfout.

Edit: heb het hier over NL.

[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 19-05-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 15:43
[...]

Nee niet. De aardleiding die jij als voorbeeld aangeeft is een vereffeningsleiding en daarmee dus anders dan een beschermingsleiding.
De beschermingsleiding hoort integraal bij de groep zelf.

[edit]
overigens, wat je hier:
Morocius schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:07:
Makelijkste en meest deugdelijke zou zijn om hem van de aarde rail in de badkamer te halen als dat mogelijk is. In principe is niet de bedoeling om via een radiator of iets dergelijks te aarden omdat er dan mogelijk ook spanning op die dingen zou kunnen gaan staan. M.a.w. je wil het van een sterpunt afhalen niet van een eindpunt..
zegt, klopt niet. Het maakt uiteraard niet uit waar je aansluit, het spanningsverschil is overal in principe even groot, de leiding is geen diode. Hooguit iets lager door de weerstanden van de leidingen.

Kom je ook meteen mooi op waarom er een vereffeningsleiding in de badkamer hoort, dan heb je niet de minieme potentiaalverschillen tussen wasmachine en de vloer, veroorzaakt door langere leidingen. Dat kietelt :+

[ Voor 44% gewijzigd door Xiphalon op 19-05-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hey.. zouden er nou daadwerkelijk 5 smeltpatronen achter 1 aardlek zitten? :7

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nivado schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:22:
[...]

QFT

In de groepenkast worden de aarde draden van de fase en nul draden gescheiden. De fase en nul draden gaan naar een zekering/stop/schakelautomaat, de aarde draden gaan naar een gezamenlijke rail (CAP) waar ze allemaal aan elkaar zijn verbonden.
Ik heb nog nooit een schakelautomaat gezien waar er ook plek is voor de aarde draad.
<knip>
Klopt helemaal. Maar niemand heeft het over aardraden via schakelautomaten, maak het a.u.b. niet onnodig gecompliceerd. Stel je voor!!! Maar dit sluit niet uit dat, als vanaf dat railtje een groen-gele draad samen met een bruine en een blauwe draad naar de lichtpunten en stopcontacten in een groep gaat, deze draad onverbiddelijk bij die groep hoort en dat niet een aarddraadje van een gebruiker op een andere groep gemakshalve hier zomaar op aangesloten mag worden. Naast de genoemde overzichtelijkheid is de voornaamste reden hiervan dat je met alle werkzaamheden aan een groep nooit hoeft na te denken of er misschien verbindingen op zitten die afkomstig zijn van andere groepen. Althans zo hoort het te zijn. In het uiterste geval wordt die hele groep gesloopt of gerenoveerd. Bij dergelijke werkzaamheden is het beslist niet denkbeeldig dat je dan van dat punt op de andere groep de aarde verbreekt, wat levensgevaarlijke gevolgen kan hebben. Ik vrees dus dat hier bij de pleidooien om het dan maar te doen zoals het kan deze aspecten over het hoofd worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:48:
hey.. zouden er nou daadwerkelijk 5 smeltpatronen achter 1 aardlek zitten? :7
MB113 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:16:
[...]

Klopt, staat ook zo beschreven bij de aardlekschakelaar, alleen de 'groene' groepen staan achter de aardlek. Dus van elke kolom de linker stop (die een witte schakelaar recht onder de stop hebben) staan er dus niet achter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gezien het een zooitje is.. zal het mij niet verbazen als dat niet meer klopt..

Teun de Beunhaas heeft het nooit zo met regeltjes he..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Techneut schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:56:
[...]
Ik vrees dus dat hier bij de pleidooien om het dan maar te doen zoals het kan deze aspecten over het hoofd worden gezien.
Ik vrees dat jij helemaal gelijk hebt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zit er niet gewoon een aardraad in de ecntraaldoos ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:31
1) Je haalt ze allemaal (of een voor een) eruit en zie welke de jouwe is
2) Je koopt een zekering zoeker. In de meeste zelf-respecterende bouwwinkel te vinden: http://cuthbertsonlaird.c...lite-fuse-finder-kit.html

Als je echter huurt, mag je waarschijnlijk zelf daar niet aan werken. Zelfs de verhuurder mag het in de meeste streken zelf niet doen als hij daar zelf niet woont en geen gecertifieerde elektricien is. Een verlengsnoer mag niet permanent gebruikt worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Guru Evi op 26-05-2015 15:35 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1