aard-draad doortrekken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.632 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 20:08
volgende week ga ik mijn kamer opnieuw schilderen en inrichten.
het leek me ook een goed idee om mijn pc te aarden.
ik heb echter in m'n kamer geen stopcontact met randaarde.

in mijn keuken heb ik 1 aard aansluiting, hier is onder andere de koelkast op aangesloten.
nou kan ik eenvoudig een 3 aderige kabel doortrekken naar m'n kamer. dit wil ik echter niet aangezien het aan en uitgaan van m'n koelkast een spanningsdip en piek veroorzaakt op dat stopcontact.
tuurlijk een ups lost dat op, maar daar heb ik het geld niet voor. ik moet eerst nog wat andere hardware kopen.

daarom ben ik het volgende van plan:
Afbeeldingslocatie: http://members-2.home.nl/jobslagter/got/aard.gif
ik wil dus alleen mijn aard draad doortrekken naar het andere stopcontact.

2 vragen aan jullie
kan dit zomaar gezien het feit dat beide stopcontacten op een andere groep zitten? (spanningsverschil tussen groepen???)

en heeft dit wel zin? hebben die spanningsdippen veroorzaakt door de koelkast ook invloed op de aard draad?
dus dat ik straks niet met 2 groepen zit waar ik een spanningsdip/piek heb.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 28-08-2003 01:19 ]

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57
De aardedraad heeft niets te maken met groepen. Deze draad gaat buiten de groepen om in de stoppenkast. Die kun je dus prima doortrekken. Die spanningsdip is echter wel vreemd. Waarschijnlijk is de bekabeling naar de wandcontactdoos van je koelkast niet in orde.

Spanningsdippen hebben ook geen effect op de aardedraad. Alle aardedraden van je woning komen in de groepenkast bij elkaar om verbonden te worden met een aardelectrode. Die heeft als enig doel stroom te laten wegvloeien die op aanraakbare metalen delen komt te staan.

Doordat de stroom dan via de aardelectrode wegvloeit krijg je een verschil tussen de fase en de nul draad, waardoor de aardlekschakelaar uit zal springen.

[ Voor 46% gewijzigd door Pino op 28-08-2003 01:27 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• job
mooi dat het kan. had ik niet verwacht zo snel al een antwoord :)

wat die spanningsdip betreft, tja ik weet ook niet helemaal waardoor dat komt. ik zal de bekabeling eens bekijken en opnieuw aansluiten.
ik nam aan dat het kwam omdat er hier in het studentenhuis nogal veel apparaten zijn aangesloten op bepaalde groepen.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:58

megaleo

Special member

Kun je zeker wel doen. Een 3-aderige kabel hoef je dus al helemaal niet te trekken. ;)
De aarde kabels komen in de meterkast gewoon allemaal bij elkaar.
Prima te doen dus. Zoiets heb ik pas op m'n eigen kamer ook nog gedaan. :7

Verwijderd

Spanningsdip van de koelkast is "normaal", het is echter niet een echte dip maar meer een spike. Het aanschakelen van een koelmotor veroorzaakt nogal wat ellende op het net. Vooral de oude "studentenkoelkasten" die nog nooit van energieklasses hebben gehoord en met pijn en moeite het dagelijkse kratje bier koud krijgen zijn een bron van storingen.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Die spanningsdip is echter wel vreemd.
Ook el-cheapo betonhamers geven dit soort effecten is mijn ervaring. :)
Ook de waterkoker doet de lichten knipperen.
Het is een vrij normaal effect bij apparaten die plots veel stroom van het net trekken of een erg brakke motor hebben.

Senile! Senile Oekaki

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 16:16
het kan, alleen in het uitzonderlijke geval dat de groepen apart een aardlekschakelaar hebben, dan kan het problemen geven. (komt wel eens voor bij uitbreiding stoppenkast). ga in ieder geval niet loopen klooien met aarding aan verwarmingen etc. dat heb ik al zo vaak gezien. geeft meer problemen dan het oplost doorgaans, daarnaast is het ook gewoon link. hou jij je tong maar eens tegen een verwarming dan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BuG2FiX op 28-08-2003 09:57 ]

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 06:45
Het kan, maar op die manier zal je elektrische installatie niet worden goedgekeurd door een elektricien. Stel nu dat er op 2 plaatsen een stroom van 15A via de aarddraad terug loopt naar de stoppenkast (een in de praktijk nooit voorkomende situatie) dan fikt je aarddraad dus door en niet de beide stoppen.

De enige echt goede manier is en blijft aansluiten in de stoppenkast. Maar voor jouw situatie denk ik dat het een heel acceptabele oplossing is en dat je kunt zeggen dat er eigenlijk geen veiligheidsrisico is.
Maar op het moment dat je gaat verhuizen, zou ik wel de draad weghalen.

Dat verhaal van die aardlekschakelaar en dat het dan niet zou kunnen is niet waar (van BuG2FiX). Op een aardlekschakelaar zijn 2 draden aangesloten, de bruine en de blauwe. De aarddraad staat daar geheel buiten.

En inderdaad een heel wat veiliger idee dan de verwarming voor dit doel gebruiken!

[ Voor 6% gewijzigd door Tonne op 28-08-2003 10:09 ]

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:44
Bij mij sloegen de stoppen elke keer om de zoveel tijd door als ik mijn pc aansloot op de verwarmingsbuizen ;)

Om ook nog mar niet te praten over een 3e graads brandwond die ik opliep bij het tegelijk aanraken van de (toen nog ongeaarde) pckast en de leiding |:(

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 23:28
Je Mag Absoluut de aarde draad niet van een andere groep pakken !! , Dan ben je niet meer voor brand verzekerd !!.

Pak liever een aardedraad en schroef die aan de buitenkant van de kast, Maar niet op het WCD!! (wandcontactdoos).

De verwarming zit met een Dikkere draad (6mm²) op de Hoofd Aardpen / Leiding.

Dus dat zou eigelijk de oplossing zijn..

Maar het netste oplossing is om gewoon om een aarde draad te trekken ??

Electrcien nodig ?? Call me :+

[ Voor 38% gewijzigd door Xtremer op 28-08-2003 20:21 ]

• job
Speedy-power-II schreef op 28 augustus 2003 @ 20:18:
Je Mag Absoluut de aarde draad niet van een andere groep pakken !! , Dan ben je niet meer voor brand verzekerd !!.

Pak liever een aardedraad en schroef die aan de buitenkant van de kast, Maar niet op het WCD!! (wandcontactdoos).

de brandweer is al langsgeweest voor controle dus duurt nog wel 3 jaar voordat ze weer langskomen.
dan ben ik al wel weer weg uit dit huis. :)

wat ik heb gehoord en wat hier vaak genoeg heb gelezen op Got, is dat je juist niet je aard aan de cv mag hangen.
omdat je dan een flinke schok kan krijgen als je met de verwarming gaat klussen.

maar misschien dat ik niet eens een draad hoef te trekken van een andere groep, maar zelfs van een zelfde groep. ik kwam hier boven het systeemplafond nog een geaard stopcontact tegen, nog even uit zien te vinden van welke groep die is.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 28-08-2003 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onzin Onzin en nog eens onzin.

als in huis ergens een aarddraad ligt mag men die vanuit elk punt doortrekken naar een ander punt.(dit doe je namelijk al met de hoofdaarding die in huis op een vast punt binnen komt of in de grond aan een aardpen is gemonteerd)
de verbindingspunten van deze draad moeten echter wel aan bepaalde eisen voldoen (lees NEN 1010)
vanuit een centrale doos in je huis of slaapkamer vertrekken namelijk ook verschillende aftakkingen van de aarddraad naar verschillende einddozen, en al deze draden komen weer op hetzelfde beginpunt uit, namelijk daar waar je aarde binnenkomt. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39

Maar het netste oplossing is om gewoon om een aarde draad te trekken ??

Ik zou zeggen , alle aarde draden worden bij de meter weer samengevoegd, en gaan samen met "de pin" de grond in :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57
Speedy-power-II schreef op 28 August 2003 @ 20:18:

Eeehm, als je electricien bent, dan weet je ook dat aardedraden NIET afhankelijk zijn van een groep, maar allemaal op hetzelfde punt in de groepenkast samenkomen.

Uiteraard is het een probleem als er maar één 2,5 m2 draadje vanuit de meterkast naar alle wandcontactdozen loopt en je hebt op meerdere groepen die ZONDER aardlekschakelaar aangesloten zijn een losse verbinding die tot een contact met de aardedraad leiden. In dat uitzonderlijke geval kan het voorkomen dat je aardedraad teveel te verwerken krijgt en brand kan veroorzaken.

Uiteraard is het veel beter om je aarde te verbinden met een CV aansluiting, de kans dat er in bepaalde koppelingen een hoge weerstand optreedt, of dat er kunstof leidingen zijn gebruikt, is natuurlijk veel kleiner dan de kans dat er meer dan 16 ampère door je aardleiding vloeit |:(

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aarden doe je in stervorm, vanaf centrale aardpunten (in de centraaldozen in het plafond bijvoorbeeld). Cascading van aardpunten (van wandcontactdoos naar een andere wandcontactdoos) is niet toegestaan. Er is wat betreft aarding niet zoiets als een groep (er is maar 1 'meterkast-aarde') - hetzelfde geldt in feit voor de voedingsspanning, het zit nl. allemaal op 1 hoofdzekering.

Als je een PC wilt aarden zijn er dus 2 goede opties:
- je trekt vanaf je werkplek een aardedraad direct door naar de meterkast.
- je trekt vanaf je werkplek naar de dichtsbijzijnde centraalaardpunt een aardedraad

In géén geval:
- kabel gebruiken die niet voldoet (gebruik altijd tenminste 2,5mm2 VD-draad)
- ongeaard een overspanningsbeveiliging gebruiken
- aarden aan verwarming/water/gasbuizen

Een PC voeding bevat al een netfilter, dus het schakelen van de koelkast hoeft daarvoor geen probleem te zijn. Veelal audioapparatuur heeft er wel problemen mee (meestal ongeaard, zonder netfilter etc). Een netfilter bestaat uit een (of meerdere) condensator(s), smoorspoel(en) en evt. een varistor. Zijn makkelijk zelf te bouwen of kant-en-klaar te koop bij Conrad (bijv. Artikelnr.: 515507) - ook sommige verdeeldozen hebben een netfilter.

http://www.dwv.nl/kluswijzers/kluswijzer3.pdf
http://www.westambacht.nl..._huis/298364ARCklusw4.pdf
http://www.de-woningstichting.nl/pdf-Klusw7.pdf
http://www.saenwonen.nl/i...20elektra%20aanleggen.pdf
http://www.woonstede.nl/download/elektriciteit.pdf

http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html
http://www.beginners.hccn...aakarch/hardware/050.html

http://documents.epanoram...ts/groundloop/basics.html

http://www.euronet.nl/~mg...lter/nl_netfilter_bg.html

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 05:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry voor mijn n00bheid
maar wat is nu eigenlijk precies een geaard stopcontact en een niet geaard stopcontact?:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

virgil: Een geaard stopcontact (wandcontactdoos) heeft 3 contactpennen, een ongeaarde heeft er 2 (het aardecontact in Nederland: 2 gebogen haakjes die contact maken via de boven/onderkant van de stekker / in België een uitstekende middenpen die in de stekker schuift).
Afbeeldingslocatie: http://www.busch-jaeger.de/images/05_03_9_3_3.gif
Geaarde wandcontactdoos (NL/DE)

Overigens heeft de gemiddelde bouwhandel ook een handige folderbak met kluswijzers.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Ik zie geen groot probleem om dit zo op te lossen zoals je voorstelt damster.
Echter is het niet al te veel werk om werkelijk een nieuwe aardedraad naar je kamer te trekken.

Een kunststof trekveer heb je tegenwoordig al voor 3,95 bij de Gamma.
Je zorgt dat je de noodzakelijke meuk open trekt (van stopcontact slaapkamer, naar lasdoos plafond slaapkamer, van lasdoos slaapkamer (hoogstwaarschijnlijk) naar lasdoos plafond gang, en vanaf de gang naar de meterkast).
Daar ros je dan een nieuwe draad doorheen.

Grote kans is dat er al lang een aarde draad in de lasdoos van de gang aanwezig is!!
De badkamer is immers ook geaard! Dan knip je de aarde draad in de lasdoos los, en maakt er een extra draad bij in het geval er geen lasdop in zit. Zit er echter WEL een lasdop in dan is het gewoon een kwestie van bij prikken/draaien (afhankelijk van de soort lasdop).

Dan is het helemaal simpel! Gewoon een draadje van de centrale lasdoos op de gang naar je kamer trekken. Nog geen 10 minuten werk.

Let wel: Soms is het een beetje lastig om nog een extra draad door een elektrabuis heen te trekken als er al 2 draden lopen (verre van onmogelijk hoor!), dus dan kan je beter even alles er uit trekken, en dan de 2 oude plus de nieuwe aarde er doorheen jagen.

Je kan natuurlijk voorzichtig even kijken naar dat soort zaken die nog nieuw voor je zijn.
(Hoe zit de topologie van de elektra er uit? Wat zijn lasdozen? Wat zijn lasdoppen? etc.etc.)

Vergeet niet je vooruitgang hier te posten a.u.b.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
een nieuwe aard draad trekken door de leidingen hier zie ik niet zitten.
dan zou ik allerlei muren moeten openbreken.
de meterkast zit op de begaande grond in een winkel.
dus dat zou dan een leuke troep geven. :D

tevens is het niet mijn eigen huis, ik zit hier op kamers.

ik houd het maar op het doortrekken van de aard-draad van een ander stopcontact.
draden kan ik wel mooi wegwerken boven het systeemplafond en in hoeken van muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Aan alle salonbrandschadeadviseurs: Geen enkele studentenkamer heeft elektra die conformeert aan NEN 1010. :)

Trouwens, zegt NEN 1010 ook iets over welke aansluitingen voorzien moeten zijn van randaarde? Ik ben net verhuisd, en ALLES heeft randaarde, ook de lampjes aan het plafond. Ik vond het wat onnodig. Is er een plek waar NEN 1010 is na te lezen?Er is een plek waar NEN 1010 is na te lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door rollebol op 29-08-2003 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
ik houd het maar op het doortrekken van de aard-draad van een ander stopcontact.
draden kan ik wel mooi wegwerken boven het systeemplafond en in hoeken van muren
Geeft precies hetzelfde effect. :)

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je hoeft je PC helemaal niet te aarden. Vrijwel niemand heeft aardes buiten de natte ruimtes (keukens en badkamers) en verder is vrijwel geen enkel electronisch apparaat voorzien van een aarde. TV's en audio-apparatuur zijn zelden voorzien van een aarde. Aarden is hooguit wenselijk wanneer je apparatuur aan elkaar gaat koppenen dat op verschillende fasen zit maar in dat geval kun je vaak beter de grounding loskoppelen dan met aarden gaan kloten.. Meeste kleine huizen hebben maar 1 fase, 1 hoofdzekering en 1 aardlek (ik heb er hier van alles 3 en geloof me, aardes zijn een ramp in zo'n geval omdat potentiaalverschillen die je al krijg doordat de fase een beetje overspraak heeft op de aarde zullen zorgen dat je aardlek bij het minste geringste uitspringt. Een aanschakelende koelkas of tl-buis is vaak al genoeg om over onweer maar te zwijgen.

Ga alleen aarden als je er een reden toe hebt en die heb je eigenlijk alleen in natte ruimtes of als je in een caravan gaat zitten of als je je radio koppelt aan en antenne op het dak. Staat je pc gewoon in een droge kamer, ga dan niet aarden, dat zal je een hoop ellende besparen en het is dan echt compleet onnodig.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonne schreef op 28 August 2003 @ 10:07:
Stel nu dat er op 2 plaatsen een stroom van 15A via de aarddraad terug loopt naar de stoppenkast (een in de praktijk nooit voorkomende situatie) dan fikt je aarddraad dus door en niet de beide stoppen.
bij een paar mA knalt de aardlek schakelaar er achter weg :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

TV's en audio zijn in de regel niet geaard omdat de behuizingen van ISOLERENDE kunststoffen zijn. Witgoed en PC kasten vaak ook hebben een stalen GELEIDENDE behuizing, waar dus in theorie 240 V wisselspanning op kan komen te staan. Die spanning neemt overigens wat af wanneer je vervolgens die behuizing aanraakt.... dan gaat er namelijk een stroom door je lichaam lopen. En dan maar hopen dat die groep dan op een aardlekschakelaar is aangesloten.
Pagina: 1