Desktop aankoopadvies om de nabij 700 euro

Pagina: 1
Acties:

• Widjay
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-12-2023
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Beste Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Desktop is voor mijn vader. Hij wilt graag een solide systeem waar hij de komende jaren mee vooruit kan.
Hij gebruikt als OS Debian en doet aan simulatie oa (GNS3, Hercules, KVM, Qenu, Virtualbox). Daarnaast schrijft hij zijn data weg in een RAID opstellen met encryptie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Het maximum ligt om de nabij op 700 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Hij heeft al 4 sata hardeschijven en 2 ssd's. Grafische kaart heeft hij ook in bezit.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Hij heeft wel een specifieke wens, en dat is een moederbord met 10 sata aansluitingen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Merk maakt niet uit!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Hij wilt graag een case (tower) met een goede airflow.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee.

We hebben al wat rond zitten neuzen en zijn het volgende uitgekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,95€ 181,95
1Gigabyte GA-Z87X-UD5H€ 133,10€ 133,10
1Corsair Carbide 200R Closed€ 59,80€ 59,80
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 234,72€ 234,72
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 703,47

Graag hoor ik jullie mening over dit systeem.
Alvast bedankt

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hij gebruikt als OS een Linux distro en doet oa. aan simulatie.
Laat even weten wat hiermee bedoeld wordt. De ene simulatie is de andere niet; de ene kan juist liever 32GB RAM hebben, de volgende liever een 16-core Xeon. Dat heeft nogal wat impact op de kosten van het systeem en dus de samenstelling van CPU / RAM / Mainboard.

/edit: hou even in de gaten dat een mainboard met 10 SATA niet automatisch voldoende RAID-opties biedt. Het is misschien effectiever (maar even geen kosten bij de hand) om een heeeel goedkoop mainboard te nemen en dan een PCI-E SATA RAID-controller aan te schaffen. Vaak hogere sustained transfer rates, vaak cache-geheugen aan boord en bij de wat duurdere modellen ook een BBU om uitval tegen te gaan.

[ Voor 37% gewijzigd door MAX3400 op 12-05-2015 20:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Widjay
Beste MAX3400,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het even nagevraagd en hij gebruikt oa. GNS3, Hercules, KVM, Qenu en Virtualbox.

Over de sata aansluitingen. Hij wilt graag alles op 1 bord zeg maar. Hij had het erover dat een raid-controllers op bijv pci 4x of 8x best prijzig zijn. En hij wilt niet dat de interface de belemmering moet zijn als het om de doorvoersnelheid gaat.

• MAX3400

MAX3400

De benamingen zeggen me alsnog niks; probeer even te posten wat hiervan de specs zijn en welke componenten van een PC hierdoor hoog belast worden.

Veel mainboards hebben 6 + 4 aansluitingen verdeeld over 2 verschillende controllers. Als je verder kijkt/leest op internet, is vaak de tweede controller waardeloos of ondersteunt bijvoorbeeld alleen RAID0 en geen RAID10 (als voorbeeld).

Prijzigheid ben ik met je eens; enige "veiligheid" of "snelheid" lijkt me gezien de vraagstelling dan belangrijker dan kosten. Helaas kan ik niet in de portomonnee noch de belangrijkheid van de data kijken bij je vader thuis. ;)

• Widjay
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik zal het even met hem oppikken. Weet jij toevallig welke mobo's deze limitatie niet hebben? Of waarbij de 2de controllers niet deels gelimiteerd is?

• Widjay
Ik heb het even nagevraagd, de meeste simulaties die hij uitvoert zijn cpu en ram gerelateerd

• MAX3400

MAX3400

Widjay schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:58:
Ik heb het even nagevraagd, de meeste simulaties die hij uitvoert zijn cpu en ram gerelateerd
Dan is mogelijk 32GB RAM wel een goede besteding. Ik weet niet welke Linux-distro wordt gebruikt of dat de betreffende packages ook HyperThreading-aware zijn maar misschien is pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed dan een mooiere investering. Ook quad-core maar wel met 8 threads bij bijna gelijkwaardige TDP.

Hiermee kom ik dan wel 10% boven het budget uit helaas.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Widjay schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:57:
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik zal het even met hem oppikken. Weet jij toevallig welke mobo's deze limitatie niet hebben? Of waarbij de 2de controllers niet deels gelimiteerd is?
De ''consumenten'' Z87/Z97 chipsets kunnen allemaal maar 6 sata poorten aan op de geintegreerde controller. Wil je dus 10 schijven in RAID, dan zit je dus vast aan duurdere oplossingen. (Lees: Raid controllers)

• Widjay
Bedankt voor jullie reactie. Hij gebruikt softwarematige raid. Dus ik denk dat dit moederbord dan wel voldoet?
Pagina: 1