Goed, ik ben er weer eens goed in gedoken. Net zoals bij de vorige LBBG's ben ik nog steeds in de markt voor een 15" laptop met FHD IPS scherm voor maximaal 900 euro - precies de mainstreamlaptop dus. Die moet uiteindelijk mijn huidige 5,5 jaar oude laptop gaan vervangen wanneer die de geest geeft.
Ik heb mijn
lijst van 15" FHD IPS laptops een update gegeven, maar ik ben nog wat verder gaan filteren. Ik merk langzamerhand dat er meer laptops aan mijn eisen voldoen dan voorheen en dat maakt het kiezen wel wat lastiger. Ik moet meer eisen stellen om niet het overzicht te verliezen.
Hierboven sprak Pewpew een voorkeur uit voor "geen low voltage CPU"; nu wordt de keuze wel heel erg beperkt als je de Intel U varianten achterwege laat maar ik ben eens begonnen om de Bay Trail processors en Core M-modellen eruit te strepen. Ook vind ik eigenlijk dat er méér dan 4GB geheugen in moet zitten. Dan blijft een lijstje van
26 laptops (Excelsheet) over (hierna te noemen de 'longlist'), die is onder te verdelen in vijf groepen:
Acer Aspire V15 Nitro VN7,
Asus N551Jx,
Toshiba Satellite S50-B,
Toshiba Satellite L50-B en nog wat los grut.
Als ik elke groep los bekijk, kom ik uit op de volgende shortlist van vijf 'groepswinnaars':
pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-571G-5055
Combineert een Core i5-5200U en GeForce GTX 850M met 8 GB geheugen, een SSD van 128 GB én een HDD van 500 GB en biedt daarmee in zijn serie met gemak het meeste waar voor zijn geld.
pricewatch: Asus N551JK-CN158H
Alle Asus N551Jx modellen op de longlist hebben een krachtige quadcore Core i7-4710HQ-processor. Dat is een krachtpatser die niet zo zuinig is als de dualcore U-modellen die in andere laptops te vinden zijn. De prijzen van de vier laptops in dit groepje ontlopen elkaar niet zoveel, maar de N551JK-CN158H heeft van hen met stip de snelste videokaart waardoor dit een enorm krachtige laptop is die goede papieren heeft om ook een spelletje bovengemiddeld goed te draaien. Hij is op het moment van schrijven met €903 ietsjes boven budget, maar erger nog: er is maar één winkel die hem (nog) aanbiedt. Dus wie deze krachtpatser wil hebben moet er wellicht vlug bij zijn, en dat maakt hem ook een iets minder goede kandidaat voor de BBG. Het is dan verstandig de
pricewatch: Asus N551JQ-CN045H achter de hand te houden, welke een GT845M heeft en €35 goedkoper is.
pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-12R
De Toshiba Satellite S50-B-groep heeft in het 12R-model een duidelijke winnaar. Maar liefst 100 euro onder budget heb je een vlotte en zuinige Core i7-4510U die is gekoppeld aan maar liefst 16 GB geheugen. De R7 M260-videokaart is helaas van een lagere orde, dus GPU-intensieve games spelen zit er niet in. De 100 euro die je overhoudt zou je in een SSD kunnen steken.
pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-1GU
In de Toshiba Satellite L50-B-groep kom ik uit bij de 1GU. In essentie is dit een kopie van de S50-B-12R in een iets andere behuizing waar €15 op is bespaard (en dat schijn je naar verluidt duidelijk te kunnen zien).
pricewatch: Medion Akoya S6413T (30017702)
In de restgroep valt eigenlijk alleen deze Medion op. Het is een convertible in de vorm zoals ik ze het liefst zie: een afneembaar scherm met ingebouwde standaard. Er zit een flinke accu in het toetsenbord dat wanneer het is losgekoppeld nog via Bluetooth met de tablet kan blijven communiceren, en de tablet is het thuis van een Core i5-4210U en 8GB RAM. Er zitten een 128 GB SSD en een 1 TB HDD in het apparaat, naar ik aanneem beide in de tablet. Meenemen is wat minder prettig, want hij is heel erg zwaar: 1,5 kg voor alleen de tablet en nog eens 1,8 kg extra als je het toetsenbord ook meeneemt. Desalniettemin ben ik zéér nieuwsgierig naar een (video)review van deze
Lang verhaal kort: mijn top 3.
Mijn laptop van de maand zou de
pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-571G-5055 zijn. Deze biedt over de gehele linie het beste waar voor zijn geld.
Op de tweede plaats de
pricewatch: Asus N551JK-CN158H. Deze laptop is een echte krachtpatser waar ook op gegamed kan worden. Vanwege de slechte beschikbaarheid van dit model is
pricewatch: Asus N551JQ-CN045H wellicht een goed alternatief: iets goedkoper, maar je krijgt dan ook een tragere videokaart.
De nummer drie, voor wie liever extra RAM in plaats van een rappe GPU heeft, is de
pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-12R. Je houdt 100 euro van het budget over wat je zou kunnen steken in een SSD of oude sok.
Just my two cents
Jerry