Toon posts:

Ervaringen met inductiekookplaten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Iemand ervaring met Ikea inductiekookplaten?

Omdat dit topic al vrij oud is en de techniek niet heeft stil gestaan ben ik benieuwd waar je op moet letten bij de aanschaf van een inductiekookplaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Drie maanden terug verhuisd, in nieuwe huis nieuwe Ikea keuken geplaatst met ditto inductiekookplaat. Het is voor ons eerste keer inductie (voorheen altijd gas of paar keer (trauma's) ouderwets electrisch). We zijn voor de Tydlig gegaan (7400W totaal, grootste 'brander' 2200W/3200W met booster).

Mbt ervaring - tja, weinig vergelijkingsmateriaal mbt inductie. Iha zeer positief, installatie was simpel, ding doet wat het moet doen en is goed schoon te houden. Koken ermee is niet met electrisch te vergelijken (gelukkig), ook iets anders dan gas, maar dat went snel genoeg. Twee minpunten:
- je moet bij inductie precies bovenop de plaat staan. Dat betekent dat je minder goed kan 'sjoemelen' dan bij gas met pannen half over randje te hangen enzo. Ik twijfelde al tussen de Tydlig en de bredere, duurdere Högvärdig. Reden om voor de smallere te gaan was niet zozeer prijsverschil voor het apparaat zelf maar issues met inpassen in algehele keuken (meer gedoe, meer kosten en minder opbergruimte door noodzaak voor bredere afzuigkap). Achteraf zou ik stiekem toch voor de bredere gegaan zijn.
- bedieningspaneel bovenop de kookplaat is irritant, juist met zo'n mooie vlakke ontwerp. Gevolg is dat je al snel een pan of bord er bovenop zet bij opdienen. Best case gaat het dan piepen, worst case ga je daarmee per ongeluk dingen aan/uit/hoger/lager zetten. Het is erg gevoelig: paar avonden terug gepiep toen kat erop ging staan 8)7

Maar goed, eerste punt is generiek voor inductie en tweede is ook bijna niet te vermijden met huidige modes. Ik zou geen reden kunnen bedenken om specifiek niet voor Ikea te gaan en wel voor een willekeurige concurrent.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:28:
Drie maanden terug verhuisd, in nieuwe huis nieuwe Ikea keuken geplaatst met ditto inductiekookplaat. Het is voor ons eerste keer inductie (voorheen altijd gas of paar keer (trauma's) ouderwets electrisch). We zijn voor de Tydlig gegaan (7400W totaal, grootste 'brander' 2200W/3200W met booster).

Mbt ervaring - tja, weinig vergelijkingsmateriaal mbt inductie. Iha zeer positief, installatie was simpel, ding doet wat het moet doen en is goed schoon te houden. Koken ermee is niet met electrisch te vergelijken (gelukkig), ook iets anders dan gas, maar dat went snel genoeg. Twee minpunten:
- je moet bij inductie precies bovenop de plaat staan. Dat betekent dat je minder goed kan 'sjoemelen' dan bij gas met pannen half over randje te hangen enzo. Ik twijfelde al tussen de Tydlig en de bredere, duurdere Högvärdig. Reden om voor de smallere te gaan was niet zozeer prijsverschil voor het apparaat zelf maar issues met inpassen in algehele keuken (meer gedoe, meer kosten en minder opbergruimte door noodzaak voor bredere afzuigkap). Achteraf zou ik stiekem toch voor de bredere gegaan zijn.
- bedieningspaneel bovenop de kookplaat is irritant, juist met zo'n mooie vlakke ontwerp. Gevolg is dat je al snel een pan of bord er bovenop zet bij opdienen. Best case gaat het dan piepen, worst case ga je daarmee per ongeluk dingen aan/uit/hoger/lager zetten. Het is erg gevoelig: paar avonden terug gepiep toen kat erop ging staan 8)7

Maar goed, eerste punt is generiek voor inductie en tweede is ook bijna niet te vermijden met huidige modes. Ik zou geen reden kunnen bedenken om specifiek niet voor Ikea te gaan en wel voor een willekeurige concurrent.
En kan je ook bijvoorbeeld een slee over twee pitten zetten of gaat die dan piepen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat kan prima met die van IKEA, heb er zelf ook een. Zelf geplaatst, heel eenvoudig. Alleen weigerde IKEA al mijn vragen over dat onderwerp te beantwoorden omdat ze vonden dat een expert dat moest doen, en zij geen aansprakelijkheid wilden als ik mijn huis zou afbranden. Dat laatste is niet gebeurd.

Ik vind het een verademing ten opzichte van elektrisch wat ik eerst had, en vrijwel niet onder doen voor gas, wat ik daarvoor had (ander huis). Grote voordeel is het gemak waarmee je hem schoonmaakt, en het feit dat de bediening niet met een + en - is om hoger / lager te zetten, maar gewoon een hele rij tiptoetsen met een schaal van 0 tot 9 (en 'P').

Voor 500 euro ben je klaar (dat was vorig jaar het duurste 'smalle' model).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:57:
Dat kan prima met die van IKEA, heb er zelf ook een. Zelf geplaatst, heel eenvoudig. Alleen weigerde IKEA al mijn vragen over dat onderwerp te beantwoorden omdat ze vonden dat een expert dat moest doen, en zij geen aansprakelijkheid wilden als ik mijn huis zou afbranden. Dat laatste is niet gebeurd.

Ik vind het een verademing ten opzichte van elektrisch wat ik eerst had, en vrijwel niet onder doen voor gas, wat ik daarvoor had (ander huis). Grote voordeel is het gemak waarmee je hem schoonmaakt, en het feit dat de bediening niet met een + en - is om hoger / lager te zetten, maar gewoon een hele rij tiptoetsen met een schaal van 0 tot 9 (en 'P').

Voor 500 euro ben je klaar (dat was vorig jaar het duurste 'smalle' model).
En moet de ikea plaat op een aparte groep of kan dat tegenwoordig ook op een groep waar niet teveel aanhangt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:12

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Zo'n necrokick is nergens voor nodig. Posts afgesplitst van [Inductiekookplaten] Ervaringen en goedkope toko's? en naar AZ geplaatst. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:30
dion_b schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:28:
Het is erg gevoelig: paar avonden terug gepiep toen kat erop ging staan 8)7
Kinderslot aanzetten? :+
Thombias schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:01:
[...]

En moet de ikea plaat op een aparte groep of kan dat tegenwoordig ook op een groep waar niet teveel aanhangt?
Zowieso moeten apparaten die meer dan 2000W trekken volgens het bouwbesluit altijd een eigen groep hebben. Aangezien kookplaten meestal 7 tot 10kW nodig hebben, ontkom je niet aan kookgroep (7kW) of driefase (10kW).

https://www.socialcooling.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:05:
[mbr]Zo'n necrokick is nergens voor nodig. Posts afgesplitst van [Inductiekookplaten] Ervaringen en goedkope toko's? en naar AZ geplaatst. :)[/]
Bedankt. 2004 is toch al wat jaartjes geleden. ;) Is een keer wat anders dan de opmerking krijgen dat er al een topic over is(Niet dat ik dit ooit heb gehad).
Leuke term "necrokick" btw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
anboni schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:08:
[...]

Kinderslot aanzetten? :+

[...]

Zowieso moeten apparaten die meer dan 2000W trekken volgens het bouwbesluit altijd een eigen groep hebben. Aangezien kookplaten meestal 7 tot 10kW nodig hebben, ontkom je niet aan kookgroep (7kW) of driefase (10kW).
Oke dus die kosten komen er ook bij. Dus er komt zo 100 euro bij op. :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

Jeoh

blaat

Ik heb ook een inductiekookplaat van IKEA (Tydlig) en merk dat 'ie hoge temperaturen niet zo goed trekt. Dat wil zeggen: Mijn gietijzeren pannen zorgen er na een tijdje voor dat de hele kookplaat er mee stopt. Verder ben ik er erg tevreden mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Jeoh schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:22:
Ik heb ook een inductiekookplaat van IKEA (Tydlig) en merk dat 'ie hoge temperaturen niet zo goed trekt. Dat wil zeggen: Mijn gietijzeren pannen zorgen er na een tijdje voor dat de hele kookplaat er mee stopt. Verder ben ik er erg tevreden mee.
Koken op lagere temperaturen duurt vaak wat langer maar is wel gezonder. Dus dat zou je probleem kunnen oplossen.

Er wordt wel eens gezegd dat als je pannen op gas hebt gebruikt dat ze dan niet meer te gebruiken zijn op inductie. Geldt dit nog steeds of gaat het erom dat de bodem gewoon vlak moet zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Thombias schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:28:
[...]

Koken op lagere temperaturen duurt vaak wat langer maar is wel gezonder. Dus dat zou je probleem kunnen oplossen.

Er wordt wel eens gezegd dat als je pannen op gas hebt gebruikt dat ze dan niet meer te gebruiken zijn op inductie. Geldt dit nog steeds of gaat het erom dat de bodem gewoon vlak moet zijn?
Ik kook mijn lapjes vlees sous vide en gooi ze daarna kort in de koekenpan voor dat mooie laagje aan de buitenkant :)

De pan moet inderdaad vlak zijn (ook echt vlak, anders krijg je ongelijke verhitting).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Jeoh schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:30:
[...]

Ik kook mijn lapjes vlees sous vide en gooi ze daarna kort in de koekenpan voor dat mooie laagje aan de buitenkant :)

De pan moet inderdaad vlak zijn (ook echt vlak, anders krijg je ongelijke verhitting).
Vlees kan ook heel goed in de heteluchtoven icm. stoom. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 13:55
Jeoh schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:30:
[...]
Mijn 2 inductieplaatjes van 2kW/stuk trekken alles, vlak is helemaal niet nodig. Hangt misschien ook af van de bodem, mijn bakpan heeft een dikke bodem. En voor koken maakt het ook niet uit ( danku warmtecapaciteit van water ;) ).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Wij hebben hier in huis ook een Ikea inductieplaat, het is een huurhuis en deze plaat zat er al in toen wij kwamen. Volgens mij is het een Ikea NUTID HIN4T. Het ding werkt op zich prima, maar toch zou ik hem zelf nooit aanschaffen. Net als bij dion_b begint de plaat ook bij ons bij het minste of geringste te piepen, erg vervelend en ik snap er het nut ook niet helemaal van, niet-magnetische oppervlakken worden immers niet warm als ze op de plaat staan.

Een ander erg storend puntje is de bediening. De knoppen zitten te dicht op de onderste pitten waardoor grote pannen soms overhangen en de knoppen activeren waarbij de kookplaat na een tijdje uit gaat. Als je vingers een beetje vet zijn van het koken is de respons van de plaat ook direct een stuk minder en moet je vaak meerdere keren drukken voordat er reactie komt. Wanneer je de hoogste stand (P/Booster) gebruikt dan begint de plaat bij ons erg te brommen en te trillen. Indien je ook andere pannen op de plaat hebt staan hoor je deze mee resoneren. Ik heb geen idee of dit door de kwaliteit van inbouwen komt of een andere oorzaak heeft, vervelend is het echter wel.

Of je inductie als kooktechniek ook prettig vindt is persoonlijk. Mijn ouders hadden vroeger ook al een inductieplaat (die overigens niet zoemt of lastig is met bediening, dus het kan wel) dus ik ben er vrij jong bekend mee geraakt. De twee grootste voordelen zijn denk ik dat het erg snel gaat (een pannetje water heb je zo aan de kook) en de platen erg makkelijk schoon zijn te maken. Het lastigste in het begin is denk ik dat je niet weet hoe hard een bepaalde stand nou precies is, je voelt, hoort en ziet immers geen vuur.

[Voor 14% gewijzigd door Dick op 12-05-2015 14:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Je kan het gepiep ook uitzetten, geloof dat je dan de + lang in moet drukken en het slotje. Zal het vanavond eens testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 21:13
Ik heb zelf een NUTID inductiekookplaat. Hoewel ik in het algemeen best tevreden ben over het koken op inductie, is de kwaliteit me een beetje tegengevallen.

Die NUTID kostte 700 euro toen ik hem 5.5 jaar geleden kocht en heeft zeker 3 jaar perfect gewerkt, maar na een tijdje merkte ik dat hij af en toe vreemd reageerde. Monteurs naar laten kijken, maar konden niets vinden. Is ook niet continu, denk 1 keer per 2 maanden dat de plaat er spontaan mee ophoudt. Opnieuw aanzetten verhelpt het probleem.

Voor de inductieplaat heb ik 2 groepen moeten koppelen als ik het goed heb. Was noodzakelijk aangezien de plaat, zeker op turbomodus, veel verbruikt. Het probleem dat de pan perfect in het rondje moet zitten herken ik niet. Werkt bij mij ook als er een gedeelte invalt. Wellicht hangt het af van de pannen die gebruikt worden. Ik gebruik pannen van de IKEA zelf en ervaar het dus niet, maar bij goedkope inductiepannen merk ik wel vaker dat het meer moeite kost om te "pakken"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:49:

Die NUTID kostte 700 euro toen ik hem 5.5 jaar geleden kocht en heeft zeker 3 jaar perfect gewerkt, maar na een tijdje merkte ik dat hij af en toe vreemd reageerde. Monteurs naar laten kijken, maar konden niets vinden. Is ook niet continu, denk 1 keer per 2 maanden dat de plaat er spontaan mee ophoudt. Opnieuw aanzetten verhelpt het probleem.
Wat dat betreft zijn gasplaten wat duurzamer en zullen niet zo gauw in kook kwaliteit achteruit gaan.

Mijn reden om toch voor een inductie te gaan is het feit dat ik van fosiele brandstoffen af wil.
Een paar extra panelen op het dak moeten het verbruik dekken.

NUTID als merk ken ik niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:23
Geen ervaring met platen van Ikea maar dit weekend toevallig wel de eerste ervaring met een inductie kookplaat (Siemens) in een ander huis. Voorheen heb ik altijd op gas gekookt.
Ik vind het een mooie techniek en zo'n platte kookplaat in het werkblad vind ik er ook mooi uit zien.

Wat ik echt irritant vond is de bediening. Touch knopjes = traag werken. Ik weet niet hoe dat bij andere platen zit maar hier was het echt een gevalletje touchbuttons-moet-omdat-het-kan-ongeacht-de-functionaliteit. Even snel je 'gas' open.dicht draaien gaat niet omdat je die stomme knopjes een paar tellen ingedrukt moet houden of anders elk stapje moet doorlopen en dat waren er in dit geval 16.

Wat verder ook vervelend was is dat hij pannen regelmatig niet wilde 'herkennen' terwijl die het 2 seconden daarvoor prima deed. Ruil ik vervolgens 2 pannen van zone en werkt alles weer.

Het vermogen van de plaat weet ik niet maar was ook niet afdoende. Grootste zone op de hoogste stand kwam overeen met de grootste gaspit <50% open van mijn eigen gaskookplaat en dat is al niet de hardste brander.

Mijn conclusie was dat ik nooit een inductieplaat zal kopen waarbij de bediening trager is dan een fysieke knop. Gelukkig zijn er ook inductieplaten die een fysieke bediening hebben. Daarnaast moet ie ook een flinke bak vermogen hebben want op zo'n lauw pitje koken is vaak geen pretje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:33
Thombias schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:22:
Iemand ervaring met Ikea inductiekookplaten?

Omdat dit topic al vrij oud is en de techniek niet heeft stil gestaan ben ik benieuwd waar je op moet letten bij de aanschaf van een inductiekookplaat.
Is er een reden waarom je specifiek geïnteresseerd bent in platen van Ikea? De apparatuur van Ikea staat niet bepaald bekend als kwalitatief hoogstaand. Als je voor duurzaam gaat, zou je beter een plaat kunnen kiezen die twee keer zolang meegaat en nog zuiniger is ook (van bijv. een topmerk als Neff).

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
yohan schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:03:
[...]

Is er een reden waarom je specifiek geïnteresseerd bent in platen van Ikea? De apparatuur van Ikea staat niet bepaald bekend als kwalitatief hoogstaand. Als je voor duurzaam gaat, zou je beter een plaat kunnen kiezen die twee keer zolang meegaat en nog zuiniger is ook (van bijv. een topmerk als Neff).
Ik ben niet specifiek geinteresseerd in Ikea platen. Ik vraag me alleen af of deze overeenkomen met platen van de bekende merken. Maar jij geeft al aan dat ze niet echt hoogstaand kwalitatief zijn.
Ik wil mij zelf behoeden voor een drama.

In vergelijk.....
In de tijd dat ik een keuken kocht heb ik me laten ompraten om Atag apparatuur aan te schaffen omdat het die week net in een pakket aanbieding zat. Ik heb hier echt spijt van. Al vele malen(gelukkig binnen de garantie) een monteur over de vloer gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:24
Ik heb een inductie plaat met wokkuil van Boretti BIKW76. Het kost wat knaken (geloof iets van 2300), maar dan heb je ook wat. Ik merk wel qua temperen wat verschil met gas, maar dat is niet storend. Waarom specifiek een wokkuil en geen brander; wij wilde onze gas footprint omlaag brengen. Wok is voor ons een harde vereiste (kook veel aziatisch en gelijke warmtespreiding is dan van belang) en een vlakke bodem is niet heel handig dan!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Ik heb het nut van een wokkuil nooit echt gezien. Heb zelf een aparte gasbrander voor de wok, anders krijg je nooit die wok hei smaak. Bovendien kan je dan ook niet lekker het vlees in de lucht gooien (want dan wordt je wok koud)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thombias schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:01:
[...]

"Tegenwoordig" kun je nog steeds maar 16A per groep doen, dus tenzij je erg langzaam wilt koken is daar weinig veranderd.

De platen van Ikea kunnen ofwel aan 2x16A danwel 1x32A 230V danwel 480V 16A.
[...]

Meh, als je daarmee accoord gaat kun je net zo goed alsnog op 2000W-plaatje prutsen. Ik merk het trouwens minimaal en alleen met sommige pannen. Ik gok dat dat getril dus te maken heeft met oneffenheden op de bodem van de pannen en inderdaad alleen als ik er een shitlading (>3000W) energie in pomp. Dit heeft weinig tot niets met ontwerp te maken en alles met fundamentele natuurkunde, hoe inductie werkt.
Bodem moet vlak en geleidend zijn. Risico met oude pannen is dat ze niet meer vlak genoeg zijn. Ik merk er weinig van, jaar of twee terug nieuwe pannen gekocht en al die tijd op gas gekookt. Die dingen werken prima op inductie. Sterker nog, enige pan die trilt is een nieuwe die we sinds de nieuwe keuken gekocht hebben. Maar alles staat of valt bij kwaliteit, kan me voorstellen dat het bij heel dunne bodems veel problematischer is.
leecher schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:57:
Geen ervaring met platen van Ikea maar dit weekend toevallig wel de eerste ervaring met een inductie kookplaat (Siemens) in een ander huis. Voorheen heb ik altijd op gas gekookt.
Ik vind het een mooie techniek en zo'n platte kookplaat in het werkblad vind ik er ook mooi uit zien.

Wat ik echt irritant vond is de bediening. Touch knopjes = traag werken. Ik weet niet hoe dat bij andere platen zit maar hier was het echt een gevalletje touchbuttons-moet-omdat-het-kan-ongeacht-de-functionaliteit. Even snel je 'gas' open.dicht draaien gaat niet omdat je die stomme knopjes een paar tellen ingedrukt moet houden of anders elk stapje moet doorlopen en dat waren er in dit geval 16.
Maw dit is overduidelijk niet Ikea-specifiek. Gewoon irritant, maar bijna niet te vermijden momenteel :(
Wat verder ook vervelend was is dat hij pannen regelmatig niet wilde 'herkennen' terwijl die het 2 seconden daarvoor prima deed. Ruil ik vervolgens 2 pannen van zone en werkt alles weer.

Het vermogen van de plaat weet ik niet maar was ook niet afdoende. Grootste zone op de hoogste stand kwam overeen met de grootste gaspit <50% open van mijn eigen gaskookplaat en dat is al niet de hardste brander.

Mijn conclusie was dat ik nooit een inductieplaat zal kopen waarbij de bediening trager is dan een fysieke knop. Gelukkig zijn er ook inductieplaten die een fysieke bediening hebben. Daarnaast moet ie ook een flinke bak vermogen hebben want op zo'n lauw pitje koken is vaak geen pretje.
Check. Hoeveel W was jouw geval?
Thombias schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:25:
[...]

Ik ben niet specifiek geinteresseerd in Ikea platen. Ik vraag me alleen af of deze overeenkomen met platen van de bekende merken. Maar jij geeft al aan dat ze niet echt hoogstaand kwalitatief zijn.
Ik wil mij zelf behoeden voor een drama.
Als ik het zo lees is een Siemens niet noemenswaardig beter. Ikea maakt zelf niets, hun spul is gewoon van andere fabrikanten, iirc grotendeels van Whirlpool. Iig is op merk oordelen doorgaans kortzichtig. Ieder merkt heef maandagmorgenmodellen en juweeltjes. Wat je wilt is specifiek per model kijken.
In vergelijk.....
In de tijd dat ik een keuken kocht heb ik me laten ompraten om Atag apparatuur aan te schaffen omdat het die week net in een pakket aanbieding zat. Ik heb hier echt spijt van. Al vele malen(gelukkig binnen de garantie) een monteur over de vloer gehad.
Mooi voorbeeld. ATAG is prima merk, maar jij hebt blijkbaar ofwel pech met jouw apparaten danwel een paar slechte modellen te pakken.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Koop goede pannen (dikke bodem), verder zou ik nooit anders willen. Snel makkelijk schoon te houden.

Ik zou nooit anders willen.

Let op dat grote pannen niet meteen over bedieningspaneel vallen. Zelf als ik nu mogen kiezen dan zou ik voor deze gaan. Voornamelijk gedoen met dat twee koekepannen en groentekookpan niet lekker passen tegelijkertijd (handig zo een vega vrouw).

Flexibele positionering van pannen
http://www.kookplaatstore...5/siemens-eh675fv17e.html

of deze (meer ruimte achter de plaat voor meuk:
http://www.siemens-home.n...E17E?breadcrumb=induction

[Voor 61% gewijzigd door DRaakje op 12-05-2015 16:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:51
Ik heb tegenwoordig ook inductie, en tov gas vind ik het meer werk op schoon te houden.

Ja uiteraard, je vlakke plaat is in principe makkelijker schoon te maken dan gas, waarbij ook wanneer je de pitten eraf haalt (10 seconde werk) er veel hoeken blijven. En je gebruikte inductie plaat kan je met goed schoonmaken weer zo goed als nieuw krijgen, succes bij gas.

Echter, bij inductie zie je ook wel elk klein ministreepje erop zitten omdat het gewoon een spiegel is. Een gemiddelde gasplaat is veel vergevingsgezinder qua niet perfect schoonmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
Drupje dreft op wasdoekie met warm water, en schoonmaken. Eventueel nawrijven met theedoek. Ziet er altijd uit als spiegel, en nooit meer dan 20 seconden werk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leecher
dion_b schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:20:

[...]

Maw dit is overduidelijk niet Ikea-specifiek. Gewoon irritant, maar bijna niet te vermijden momenteel :(

[...]

Check. Hoeveel W was jouw geval?
Wattage weet ik niet en kan ik zo gauw niet terugvinden op hun site. Plaat is 5-6 jaar oud. Ik kwam vervolgens wel een aardige inductieplaat tegen namelijk de EH885DN19E. Die heeft een geinig bedieningspaneel met magnetische schijfjes die er los in liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

DRaakje schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:45:
Drupje dreft op wasdoekie met warm water, en schoonmaken. Eventueel nawrijven met theedoek. Ziet er altijd uit als spiegel, en nooit meer dan 20 seconden werk.
Hoeft niet eens per se Dreft te zijn (veel te duur spul), ik gebruik huismerk of groene zeep, bereikt precies hetzelfde effect, en veel goedkoper ook nog :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qua schoonmaak wel een ander duidelijk voordeel: omdat de warmte echt alleen via de bodem van een pan gaat heb je minder last van aanbranden van dingen langs de zijkant van pannen bij hoog vuur. Daardoor veel minder gedoe met die randen van de pannen schoonmaken dan bij gas. Dat compenseert iedere extra inspanning op de plaat ruimschoots.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
En als je echt lui bent, gewoon bak folie onder de pan leggen. Hoef je helemaal niet meer schoon te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 20:10
Iemand ervaring met converter plaatjes, waarmee je een non-inductie pan toch op een inductie fornuis kunt gebruiken? Sinds ik inductie heb kan ik een aantal pannen niet meer gebruiken. De leverancier (Atag) raadt mij af om dit soort converters te gebruiken want het zou schade kunnen toebrengen aan het fornuis.

Verder ben ik tevreden over mijn inductie fornuis. Enig mispuntje t.o.v. gas is dat het pulserend werkt. Te vergelijken met gas aan/uit/aan/uit/aan/uit. En dat merk je in de pan, zeker als je een dunne bodem hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 15:54
Bodem moet vlak en geleidend zijn. Risico met oude pannen is dat ze niet meer vlak genoeg zijn.
Volgens mij maakt dat nauwelijks verschil. Ik heb wel eens om te testen een dik stuk karton onder een pan gezet en het water ging net zo snel koken als zonder karton. Dus een bodem met een kromming van enkele milimeters gaat geen verschil maken.

Wat wel lastig kan zijn is dat bij aanbraden de olie naar het laagste punt op de bodem stroomt.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
Bodem moet vlak en geleidend zijn.
Bijna ;) Inductie werkt met een wisselend electrisch veld, zo rond de 20-25MHz als ik me goed herinner, en wekt zo stromen op in andere geleidende metalen. Nou komt ie: elke RVS pan is geleidend ;) Wat het veld precies doet door de pulseren is niet een stroom opwekken (want dan ging je dood) maar vele kleine wervelstroompjes opwekken. Deze worden door weerstand omgezet in warmte (want een stroom kan op zich prima blijven lopen). Je pan moet dus voldoende strooikernen hebben (= onzuiverheden waaraan de wervelstromen verstrooien en in warmte worden omgezet).

Wat een inductieplaat meet is zijn vermogen versus energieverlies. Verliest ie te weinig weinig energie, dan gaat ie er vanuit dat er geen (goede) pan op staat. Vandaar dat ze ook automatisch afslaan. Een pan de dus geleid maar weinig of geen onzuiverheden in het metaal heeft, doet het ook niet.

Het electrisch veld neemt natuurlijk af met de afstand, dus vlakke pan == gelijkmatiger verhitten. Een pan met een wat dikkere bodem of wanneer je kookt maakt een gladde onderkant minder noodzakelijk. In beide gevallen is er materiaal (panbodem of water) dat de warmte gelijkmatig verdeeld.

Het trillen komt lijkt mij met materialen de grotere wervelstromen kunnen hebben (dus misschien te weinig strooikernen?). Een deel van de energie wordt dan in kinetische energie omgezet, en dat duidt erop dat er een bepaalde buildup is. Een grotere lus voor de wervelstroom oid. Het fijne weet ik er echter niet van, ben wel benieuwd naar het volledige antwoord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12-2022
De vlakheid van de bodem is volgens mij vooral bij een keramische plaat een issue. Zonder contact met de plaat wordt de pan dan niet (goed) heet. Bij inductie maakt een beetje lucht tussen glasplaat en pan weinig uit. Ik merk althans geen nadelige effecten bij mijn pan met iets kromme bodem. Zou het iets zijn van de pannen-lobby? De zien natuurlijk graag dat iedereen met een nieuwe kookplaat ook nieuwe pannen koopt.

Over inductie in het algemeen ben ik vrij positief. Ik zie onvoldoende reden terug te gaan naar gas.

[Voor 14% gewijzigd door argro op 12-05-2015 22:43]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Een vlakke pan zou niet nodig moeten zijn. De klassieke demonstratie is een pan water op suikerklontjes zetten en aan de kook brengen:

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Inductie _O_

M'n ouders hebben ook een inductie plaat (Bosch, bij bouw van huis in 1995 geplaatst) en werkt fantastisch. De plaat is al wel wat ouder, de kitrand rondom is niet al te best meer en de besturing wil nog wel eens flippen als er dan iets overkookt en er water in komt. Ook zijn de 7-segment LED-schermpjes niet allemaal meer 100%. Verder bevalt de plaat prima en werkt hij na 20 jaar nog prima :)

Nu ik een tijdje geleden uit huis ben gegaan en het met een gasstel moet doen, voelt het echt alsof ik terug ben gegaan in de tijd. Vooral met een pannetje water koken merk je echt dat inductie veeeeel sneller is. Op een gaspit duurt het rustig 10 minuten voordat ik 1,5L water aan de kook heb. Met inductie is het 2-3 minuten?

Ook is een inductieplaat veel makkelijker schoon te maken. En ik vind dat je de hoeveelheid warmte een stuk beter kunt beïnvloeden dan bij gas. Iets laten sudderen zonder het te laten koken lukt bij inductie ook een stuk beter dan op gas, daar is de kleinste pit op de laagste pit vaak nog te veel en raakt een sausje aan de kook. Met die inductieplaat van m'n ouders gaat hij op de laagste stand op een soort 'puls' stand. Eens in de zoveel seconden hoor je hem dan een 'tik' geven. Hij is dus niet constant aan het verwarmen zoals bij gas.

Het enige jammere is dat het een stuk meer energie kost in verhouding. Maargoed met de huidige stand van zaken waarbij veel woningen zonnepanelen hebben/nemen zou ik het gelijk doen, de Groningers die lijden onder de aardbeving problematiek door gaswinning zijn blij met je ;)

Je moet inderdaad wel een aparte groep hebben, het is niet ff stekkertje inpluggen en werken (al heb je ook kleine kookplaatjes (één of twee pitten, Lidl) die je wel gewoon in een normaal stopcontact kunt pluggen). De plaat van m'n ouders zit op een Perilex-stopcontact met daarachter een driefasen automaat, maar volgens mij gebruikt hij in werkelijkheid maar twee fasen, waar je speciale kookgroep automaten voor hebt. Dat is eigenlijk gewoon een dubbele groep, waarbij de fase en nul beiden dubbel zijn uitgevoerd.

[Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2015 21:17]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
ThinkPadd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 21:13:

Het enige jammere is dat het een stuk meer energie kost in verhouding.
Mis. De energieoverdracht is het efficienst vergeleken met alle andere alternatieven.

Doordat gas in NL erg goedkoop is, kunnen de kosten van koken op inductie hoger uitvallen, maar dat is bijna nergens anders ter wereld zo.

• ThinkPad

ThinkPad

Verkeerd verwoord inderdaad, ik bedoelde het wel zoals jij het zegt. Qua euro's is het in NL aantrekkelijker om op gas te koken inderdaad.

• rogervdw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06-2019
hi,
ik ben aan het overwegen om de gaskookplaat te vervangen met een inductiekookplaat (van Ikea). Weet iemand of het mogelijk is om een standaard inductiekookplaat volledig te integreren in een aanrechtblad. Zodat de glasplaat op gelijke hoogte ligt met het werkblad.
Ik weet dat hiervoor speciale kookplaten te koop zijn maar deze zijn een stuk duurder, maar waarom?

In beide gevallen rust de plaat aan de randen op het werkblad, dus waarom zou je een standaard plaat niet kunnen verzinken in het werkblad?

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand de reden waarom je een inductieplaat moet kopen die hier geschikt voor is?

alvast bedankt. mvg Roger

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 14:11
Heb bij veel keukenzaken gekeken en overal waar ik een geïntegreerde zag zag ik ook een randje om de plaat waar veel vuil in gaat zitten. Zou zelf om die reden niet voor een geïntegreerde plaat gaan.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Omdat dat echt merkspecifiek is voor de passing in de rand. Dat is zo tolerantiegevoelig dat niemand zich daaraan waagt.

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 19:21
rogervdw schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 17:00:
In beide gevallen rust de plaat aan de randen op het werkblad, dus waarom zou je een standaard plaat niet kunnen verzinken in het werkblad?
Bij iets wat op het aanrecht komt te liggen zijn de randen vaak afgerond, of zelfs afgeschuind. Laat je dat in een uitsparing zakken dan creëer je een prima rand/opening om op een effectieve manier bacteriën te kweken. Je wilt dan eigenlijk iets wat een 90grd hoek heeft EN precies past.

• Maasluip
  • Laatst online: 18:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn kookplaat heeft 90 graden opstaande randen, alleen de hoeken zijn afgerond, maar dat is dus in het horizontale vlak.
Ik zie ook niet het probleem van een bovenfrees te pakken en even een randje van paar mm af te frezen. Leg daar goede kit in en je hebt geen bacterieprobleem.
Ik heb het blad waar mijn inductieplaat op ligt ook met kit aangesloten aan mijn aanrechtblad. Die kit is nog net zo wil als toen ik het neerlegde.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Volgens mij zijn inductieplaten nooit helemaal verzonken in het blad. Volgens mij is dat vrij lastig voor elkaar te krijgen.

Mijn inductieplaat ligt zelfs los in de uitsparing. Onderop zit een rubberen rand waar de plaat op rust. Ik heb hierdoor wel een kleine kier tussen plaat en (granieten) aanrechtblad maar dit zorgt niet voor problemen.
Eens in de zoveel tijd even de plaat optillen en een doekje er langs :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 15:27
Nyarlathotep schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:13:
Volgens mij zijn inductieplaten nooit helemaal verzonken in het blad. Volgens mij is dat vrij lastig voor elkaar te krijgen.
Kan wel degelijk. Heb ik een jaar of drie geleden overwogen bij m'n nieuwe keuken, Bepaald type van Siemens was bedoeld om verzonken in het blad geplaatst te worden (dus dat de plaat en keukenblad rechtstreeks overlopen).

Bij mij kon het uiteindelijk niet, omdat de inductieplaat over een naad in het keukenblad zou liggen - om mij onduidelijke redenen mocht dat niet.

• Giesber
  • Laatst online: 07-06 15:03
De meeste fabrikanten hebben zelfs speciale vlakbouw modellen om ze mooi te kunnen inwerken in het blad. Wij hebben pas ook eentje laten leggen, en opgevuld met een siliconenvoeg. De voeg is na 2 maanden nog proper, en het onderhoud is zeer gemakkelijk. Zoals maasluip zegt dus.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:58
probleem van verzonken aanleggen is dat wanneer je je plaat wilt laten vervangen (bijvoorbeeld omdat je je gietijzeren pan erop hebt laten donderen), je een plaat met dezelfde buitenhoek-radius moet zien te vinden. Als je fabrikant inmiddels een ander ontwerp heeft gekozen , ben je de lul (of zit je met mega kitranden)..

• Harry07
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-02 19:52
Wij hebben een vraag over de panbodemmaten.

Onze pannen zijn deels groter dan de 'aanbevolen' panmaten' voor deze inductieplaat. Gaat het allemaal gewoon werken of zijn er nadelen? Dat de pannen mogelijk iets ongewenst afdekken, hebben wij hierboven al gelezen.
Alvast dank voor je reactie.

Ben geen expert en heb dus af en toe hulp nodig.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Harry07 schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:05:
Wij hebben een vraag over de panbodemmaten.

Onze pannen zijn deels groter dan de 'aanbevolen' panmaten' voor deze inductieplaat. Gaat het allemaal gewoon werken of zijn er nadelen? Dat de pannen mogelijk iets ongewenst afdekken, hebben wij hierboven al gelezen.
Alvast dank voor je reactie.
Bij mij werkte het gewoon, nooit echt grote nadelen gemerkt. Het zal vast iets minder effectief zijn, maar niet in de praktijk gemerkt.

• Barcht
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-06 12:15
Nog een inductiegerelateerde vraag:
Welke koekenpan is niet alleen 'geschikt' voor inductie, maar functioneert ook echt langere tijd goed op inductie?

Onderweg naar Tertius

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb BK blue label koekenpannen van de Blokker. Ze zijn degelijk... Maar bij mijn meest gebruikte pan zie ik al wat verkleuring binnenin. De laag is nog helemaal intact.
De onderkant is een ander verhaal... Verkleurd en vaal. Lijkt wel alsof er een laagje vanaf is.
En de bodems van beide pannen zijn al een beetje bol. Als ik vet in de pan gooi zie je dat dit naar de zijkanten loopt.
Bakken doen ze nog prima. Maar écht goede pannen gaan geld kosten. Dan moet je pannen met echt dikke bodems hebben.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-04 13:48

burnerchief

4600 kWp oost/west

Wij koken sinds 1995 op inductie.Inmiddels de derde plaat erin liggen.De eerste kapte ermee twee platen vielen uit en de tweede stopte er helemaal mee.
Het valt wel op dat er veel meer aanbod is maar dat er veel platen te koop zijn die niet werken op drie groepen zelfs twee groepen is de keus wat minder
Mijn keuken is geschikt voor driegroeps koken gelijk met de verbouwing in 1995 geregeld.De eerste was een driegroepsplaat kostte een godsvermogen (iets van 4000 gulden)Voordeel was er niet geschakeld werd tussen de platen alles altijd op vol vermogen.
De huidige plaat is een tweegroeper waardoor als je alles op hebt staan er geschakeld wordt het z.g klikken tussen de platen onderling.De prijs wel veel gunstiger en de noodzaak om met veel zones tegelijk te werken op vol vermogen is minder nu de koters de deur uit zijn
Wij hebben steeds gekozen voor een zo vlak mogelijke plaat de laatste twee zonder opstaande randjes (zitten in de weg als je met grote pannen werkt) en uiteraard bij alle platen bediening met tiptoetsen onder de glasplaat.
Reingen doen we met staalfix voor een spiegelend streeploos resultaat en is zeer zuinig in gebruik.
Pannen met dikke bodem doen het goed en ook gietijzeren pannen voldoen prima.
Beperking is bij ons de afmetingen die moet voldoen aan de basismaat van het kastje dus de 70cm en groter is geen optie dat is best wel jammer.
Overall willen wij nooit meer anders het snelle koken en het eenvoudig reinigen is door ons niet meer weg te denken.

Gadloos Huis Aqua 1 plus 90HT WH-MDC05J3E5 En Repareer alles met en zonder stekker

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:06
burnerchief schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 15:36:
...
Reingen doen we met staalfix voor een spiegelend streeploos resultaat en is zeer zuinig in gebruik.
...
Bedoel je dan dit: http://www.blokker.nl/nl/...aalfix-poetsmiddel-200-ml ?
En gebruik je dat direct op de glasplaat?! Zoek nog een wondermiddeltje namelijk ;)

Hebben hier nu sinds 2 jaar inductie, Siemens plaat EH801SP17E, en was in het begin even wennen, maar wil eigenlijk niet anders meer.
Barcht schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:49:
Nog een inductiegerelateerde vraag:
Welke koekenpan is niet alleen 'geschikt' voor inductie, maar functioneert ook echt langere tijd goed op inductie?
Wel hebben hier een goede set pannen aangeschaft waar we tot op heden erg tevreden over zijn, de BK Conical Deluxe Triply pannen. Bevallen ons erg goed. Ook een wok en twee koekenpannen van deze serie aangeschaft. Echter hebben we ook twee koekenpannen van Tefal, de Reference. Dikke bodem, duurt even voordat het warm is, maar wanneer het heet is doet hij het ook prima! Met antiaanbaklaag zijn deze pannen prima geschikt voor eigenlijk alles wat maar niet mag aanbakken! Ook hebben we nu sinds een jaar een Le Creuset pan, die bevalt ons enorm goed. Handig voor soepen, stamppotten, stoofvlees, ideale pan!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• burnerchief

burnerchief

4600 kWp oost/west

Ja die bedoel ik dat werkt goed klein beetje op een doekje of gelijk op de plaat een klein kneepje en schoonwrijven mag wel iets water erbij.
Daarna met een droogdoek erover en voila!
Er is ook Cerafix dat is dan speciaal voor glas /keramiek dit is wat moeilijker verkrijgbaar als zelf naar de winkel gaat maar online wel te bestellen maar ik heb er eigenlijk geen verschil in gemerkt.

[Voor 35% gewijzigd door burnerchief op 27-11-2016 11:41]

Gadloos Huis Aqua 1 plus 90HT WH-MDC05J3E5 En Repareer alles met en zonder stekker

• burnerchief

burnerchief

4600 kWp oost/west

Als pan gebruiken wij ook een rvs snelkookpan dat werkt ook zeer goed

• leecher
segil schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:06:

Verder ben ik tevreden over mijn inductie fornuis. Enig mispuntje t.o.v. gas is dat het pulserend werkt. Te vergelijken met gas aan/uit/aan/uit/aan/uit. En dat merk je in de pan, zeker als je een dunne bodem hebt.
Zijn er ook platen die dit niet hebben? Die gewoon constant werken ongeacht hoge of lage stand?

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 08:12
Ik denk dat alle inductieplaten zo werken. Vergelijk met de magnetron, die doen ook allemaal aan/uit/aan/uit als je niet op vol vermogen werkt. Een inductieplaat schakelt wel veel sneller dan de doorsnee magnetron.

Zelf kook ik pas sinds een paar dagen op inductie en ik ben er al helemaal tevreden van. Voordien kookte ik op gas. Nadeel hieraan is dat je veel warmteverlies hebt en dat de handvaten van de potten zeer heet kunnen worden.
Nu heb ik nog steeds 1 gaspit (combinatiefornuis van Atag), leek me we handig voor de wok. En maar goed ook dat ik die pit heb want ik heb geen enkele pan die op inductie werkt (allemaal Tefal), nu kan ik tenminste even verder tot ik een goeie nieuwe pannenset vind.

• Barcht
Indachtig alle adviezen die ik hier en elders heb gelezen, hebben we besloten ons in elk geval met betrekking tot de koekenpannen voorlopig te beperken tot eenvoudige, goedkope pannen die we probleemloos om de pakweg drie jaar vervangen. Al eerder heel veel plezier gehad van een roerbakpan (ik vermijd het gebruik van de term 'wokpan' bij eenvoudig koken op standaard keukenapparatuur) van de Action (jaja) en nu uit dezelfde serie een bakpan gehaald. Een behoorlijk zwaar exemplaar (28cm) met anti-aanbaklaag voor het het gigantische bedrag van een euro of 8. Eerste resultaten zijn zonder meer positief.

Kookpannen zijn wat makkelijker dus daarbij wel gelijk gekozen voor een fraaie, degelijke serie: de 5-delige BK Conical Cool pannenset.

Onderweg naar Tertius

• T-Ri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:43
teaser schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:51:
Ik denk dat alle inductieplaten zo werken. Vergelijk met de magnetron, die doen ook allemaal aan/uit/aan/uit als je niet op vol vermogen werkt. Een inductieplaat schakelt wel veel sneller dan de doorsnee magnetron.

Zelf kook ik pas sinds een paar dagen op inductie en ik ben er al helemaal tevreden van. Voordien kookte ik op gas. Nadeel hieraan is dat je veel warmteverlies hebt en dat de handvaten van de potten zeer heet kunnen worden.
Nu heb ik nog steeds 1 gaspit (combinatiefornuis van Atag), leek me we handig voor de wok. En maar goed ook dat ik die pit heb want ik heb geen enkele pan die op inductie werkt (allemaal Tefal), nu kan ik tenminste even verder tot ik een goeie nieuwe pannenset vind.
Wij gaan ook voor de combi plaat voornamelijk vanwege de fusion wokbrander + 2 flex zones inductie. Kan je misschien aangeven, hoe je die wokbrander vindt werken? Zit er voldoende vermogen in om een wok van de toko heet genoeg te krijgen?

Ook nog zitten kijken naar 3 domino elementen, alleen neemt dit toch iets te veel ruimte in

• burnerchief

burnerchief

4600 kWp oost/west

leecher schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:18:
[...]

Zijn er ook platen die dit niet hebben? Die gewoon constant werken ongeacht hoge of lage stand?
Gewoon goed kijken naar de specs als er wordt aangegeven dat als er meerdere zones worden gebruikt het vermogen wordt verdeeld heb je er mee te maken.
Bij de meeste met vier zones zijn de tegenoverliggende gekoppeld.
Dus als je twee naast elkaar liggende zones gebruikt gaan ze allebei op vol ermogen zonder terug te regelen.
Zie eerdere post van mij in dit gedeelte

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 08:12
T-Ri schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:17:
[...]

Wij gaan ook voor de combi plaat voornamelijk vanwege de fusion wokbrander + 2 flex zones inductie. Kan je misschien aangeven, hoe je die wokbrander vindt werken? Zit er voldoende vermogen in om een wok van de toko heet genoeg te krijgen?

Ook nog zitten kijken naar 3 domino elementen, alleen neemt dit toch iets te veel ruimte in
Niets te klagen qua vermogen. De pit wordt een pak heter dan de grootste pit op een doorsnee gasfornuis.

Het probleem met dergelijke domino elementen is dat je er naadjes tussen hebt, na verloop van tijd zitten die gegarandeerd vol vuil.
burnerchief schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:36:
[...]
Gewoon goed kijken naar de specs als er wordt aangegeven dat als er meerdere zones worden gebruikt het vermogen wordt verdeeld heb je er mee te maken.
Bij de meeste met vier zones zijn de tegenoverliggende gekoppeld.
Dus als je twee naast elkaar liggende zones gebruikt gaan ze allebei op vol ermogen zonder terug te regelen.
Zie eerdere post van mij in dit gedeelte
Gekoppelde zones en het vermogen dat daartussen wordt verdeeld is nog iets anders. Volgens mij ging de vraag over het al dan niet continu verwarmen, dus ook op een lager vermogen. Als je een zone niet op zijn vol vermogen gebruikt wordt deze met tussenpozen aangestuurd op het hoogste vermogen, en dus niet continu op een lager vermogen. Ik vermoed dat dit inherent is aan inductie.

• burnerchief

burnerchief

4600 kWp oost/west

De platen die ik tot nu toe heb gehad werken gewoon op een constant lager vermogen en niet pulserend zoals een manetron de laatste is van etna maar ook atag gehad.

• 625164
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik heb al eens rond gezocht online maar kan geen antwoord vinden waar ik vertrouwen in heb, dus maar eens aan de tweakertjes hier vragen.

We zijn hier thuis aan het bedenken of we zonnepanelen willen, echter is ons stroomverbruik erg laag en teruglevertarieven zijn ook ruk. Dus dan maar overdenken om gas eruit te doen en full electric te gaan (elektrische boiler + inductie).

Losstaand of dat een goed idee is (we zijn er nog niet over uit) vraag ik me af hoe inductie het goed met zware gietijzeren pannen.

in huize Spoonlift koken we namelijk ongeveer exclusief op gietijzer (Le Creuset, Lodge, Wagner). Gewone dingetjes "koken" doen we eigenlijk niet, we stomen alles wat nogmaal gesproken gekookt zou worden.

Ik heb wel eens zo'n los 2KW inductie plaatje gekocht voor een experiment, en het resultaat was totale oververhitting van de pannen. Het ging echt heel hard, veel heter dan zelfs de grote gas pit.

Ik weet echter niet of dit licht aan de goedkope inductieplaat, of aan het hele concept icm gietijzer.

Wie oh wie heeft hier meer praktische ervaring mee?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb niet direkt ervaring met gietijzer, maar van een beetje normale inductiekookplaat kun je het vermogen regelen. Ik kan het in 10 stappen regelen.
Dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat iets oververhit. Als ik een stukje vlees bak kan ik dat ook niet op 100% vermogen doen, dan heb ik binnen no-time zwarte boter.

Open Source landkaart

• Jheroun
  • Niet online
Inductie werkt heel erg snel, wellicht was dat het probleem. Als het dan ook nog een niet of slecht regelbaar inductieplaatje was kwam daar zeker het probleem vandaan.

Inductie werkt met alles wat magnetisch is, gietijzer doet het dus prima. Aluminium en koper doen het niet, dus die pannen gaan niet werken (hoewel veel recente pannen een magnetische laag hebben tussen niet magnetische lagen in om alsnog op inductie te kunnen werken, maar dat moet je checken).

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 15:42
Hier een AEG HK874400FB. Nieuwe keuken ook van maart. Ik moet zeggen, helemaal de shit dat ding. Wel zelf nog de stroomkabel aangepast van 4 aderig naar 5 aderig want dat hadden ze weer niet goed gedaan natuurlijk (1fase 2x230v ernaartoe, maar dan moet je natuutrlijk wel 2x blauw retour maken en niet maar 1 keer...)

Toetsbediening is erg snel, iedere pit een eigen "controller". Powerstand gaat sneller koken dan op gas. En timerfunctie gebruik ik veel. De combinatiestand (2 pitten samen gekoppelt nog niet gebruikt).

Wat me ook bevalt is dat ik gewoon 4 kruisjes heb die oplichten, hierop moet de pan komen, dus hoe ik de pan plaats en hoe groot deze is maakt niet zoveel uit, prima!!

Denk ook aan hoe breed ie is, deze bijna 90cm, met ook een 90cm afzuigkap. Deze maat is voor mij top. Ik heb lang gezocht en getest (Bosch/Siemens showrooms) en niet gekeken op 100 euro, want hier sta je elke dag aan de koken mag ik hopen;)

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

Anoniem: 852305

Vorige week is er hier een fles uit het kastje gevallen bovenop de inductiekookplaat...allemaal barsten. (jaja de kookplaat én de fles)
Eigen schuld, ik had in het kastje ernaast zitten rommelen aan de flexibele buis van de afzuigkap en daarmee die fles op scherp gezet.
Dat had bij een gaskookplaat dus niet gebeurd.
Vandaag weer een nieuwe Ikea geplaatst, zelfde model en prijs.
Ondanks deze pech blijven we inductie-fan.
Dus inductie gebruikers pas op voor vallende zaken boven de plaat!

• ThinkPad

ThinkPad

Valt zoiets niet onder je inboedelverzekering?

>Valt zoiets niet onder je inboedelverzekering?
Ik denk opstalverzekering, kookplaat zit immers vast aan het huis. Wij hebben een gecombineerde inboedel-opstal verzekering dus wij zijn idd verzekerd.
Tussenpersoon had het wel over dagwaarde (kookplaat was 2 jaar oud) en eigen risico dus ik ben benieuwd...

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

vraag me af hoeveel waarheid er schuilt in het "vervangen van alle pannen" voor inductie ... dus omschakelen van Gas naar inductie

[Voor 19% gewijzigd door vso op 12-12-2016 09:06]

Tja vanalles

• Jheroun
  • Niet online
Geen. Dat geldt wel voor keramische platen aangezien die vereisen dat de onderkant van een pan heel erg recht is, en dat is die meestal niet meer nadat een pan op gas is gebruikt.

Inductie werkt met magnetisme en dat komt niet zo nauw. De enige eis is dat je pan magnetisch is.

• leecher
Anoniem: 852305 schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:47:

je hebt ook gewoon gas op glas kookplaten hoor ;)
ook meteen de reden dat ik kijk naar volledig RVS (gas)platen ipv de mooie design glasplaten want ik ben niet te vertrouwen met bijv zo'n gietijzeren lecreuset deksel :+

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Barcht schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:37:
Al eerder heel veel plezier gehad van een roerbakpan van de Action (jaja) en nu uit dezelfde serie een bakpan gehaald. Een behoorlijk zwaar exemplaar (28cm) met anti-aanbaklaag voor het het gigantische bedrag van een euro of 8.
Nadeel van goedkope roerbak- en koekenpannen kan zijn dat de handvatten / stelen geschroeft zijn.
Aangezien ik veelvuldig mn voedsel opgooi in de 'wok' en ook met pannenkoeken jongleer, gaan die stelen los zitten na verloop van tijd. En ook zijn de stelen niet vuurvast en kunnen dus niet in de oven.

@Zjorsz
Er zijn ook gasplaten met glas / ''gas-op-glas''. Daarbij kan het ook fout gaan met vallende voorwerpen, merkten vrienden van me, ooit.

[Voor 10% gewijzigd door stresstak op 20-12-2016 22:55]

• Barcht
stresstak schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:48:
[...]
Nadeel van goedkope roerbak- en koekenpannen kan zijn dat de handvatten / stelen geschroeft zijn.
Aangezien ik veelvuldig mn voedsel opgooi in de 'wok' en ook met pannenkoeken jongleer, gaan die stelen los zitten na verloop van tijd. En ook zijn de stelen niet vuurvast en kunnen dus niet in de oven.
Dat is zeker waar, maar de meeste van die schroefjes kun je ook gewoon aandraaien.
Het punt ter discussie is echter: welke koekenpan is nou echt gedurende langere tijd goed en praktisch te gebruiken op een inductieplaat? Zolang daar niet een eenduidig antwoord op is, blijf ik maar goedkope pannen gebruiken die ik zonder een traan te laten regelmatig kan vervangen. Als ik een pan van acht euro na een jaar of twee moet weggooien, voel ik me minder bekocht dan wanneer het pan van 80 euro is, zelfs na drie of vier jaar.
Tzt zal ik zeker eens een stalen pan testen, maar ik verwacht niet daar op korte termijn aan toe te komen. Die vereisen tenslotte meer aandacht dan 'gewone' pannen.

Onderweg naar Tertius

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Barcht schreef op woensdag 21 december 2016 @ 12:48:
[...]

Dat is zeker waar, maar de meeste van die schroefjes kun je ook gewoon aandraaien.
Het punt ter discussie is echter: welke koekenpan is nou echt gedurende langere tijd goed en praktisch te gebruiken op een inductieplaat? Zolang daar niet een eenduidig antwoord op is, blijf ik maar goedkope pannen gebruiken die ik zonder een traan te laten regelmatig kan vervangen. Als ik een pan van acht euro na een jaar of twee moet weggooien, voel ik me minder bekocht dan wanneer het pan van 80 euro is, zelfs na drie of vier jaar.
Tzt zal ik zeker eens een stalen pan testen, maar ik verwacht niet daar op korte termijn aan toe te komen. Die vereisen tenslotte meer aandacht dan 'gewone' pannen.
Gewoon een RVS pan met gelast of genageld handvat van Demeyere, Fissler, Makro huismerk, noem het maar op. Belangrijkste is dat je ze niet als een debiel in de vaatwasser gooit. Als je dat het liefst doet dan zou ik het lekker bij goedkope pannen houden.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 11:33
RVS pannen doen het idd goed, en gaan lang mee. Die kunnen ook prima in de vaatwasser btw. Je moet er alleen mee om kunnen gaan tijdens het koken, want je voedsel glibbert natuurlijk niet zo makkelijk heen en weer als in een teflonpan.
Pannen met teflonlaag verslijt ik altijd in een jaar of 2-3. Of het nou een dure tefal is of de goedkoopste prul die ik kon vinden. Daar hoef ik dus ook geen duur merkje meer van. Ben wel tevreden over de koekenpannen van Ikea. Maar dan niet de allergoedkoopste (die zijn ook niet geschikt voor inductie) maar één niveautje duurder. Hebben geklonken handvatten en zijn gewoon degelijk.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 22:27
Leuke 2e hands inductie op de kop getikt via Marktplaats, nu zijn de rechter 2 pitten niet functioneel. Zijn er mensen die ervaring hebben met een Fagor ifh-84r?
Kan ook nog zijn dat we de kabel fout hebben getrokken, maar dat gaan we vanavond even doormeten. Kon nog niet zo snel een zekering vinden. De linkerkant werkt wel perfect.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou zeker eerst eens de aansluiting doormeten. Pitten zijn meestal gescheiden, dus als er een fasedraad niet goed is aangesloten dan doet de helft het niet.

Open Source landkaart

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 08:08
Had dat ook, alleen was de knop in de meterkast nog niet omgezet. Omgezet (aangezet), toen werkten twee delen ipv 1. Maar goed, zo simpel zal het vast niet zijn ;)

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Ik heb wat mindere ervaringen met inductie kookplaten, hoewel ik het wel fijn koken vind

De eerste inductie kookplaat ging binnen 3 jaar stuk, dus binnen garantie, vervanging van een deel van de elektronica, iets meer als 2 jaar later weer de elektronica stuk (buiten garantie), na een stroomuitval (toeval of niet). Nieuwe plaat gekocht, wederom net na 3 jaar stuk, wederom gerepareerd, en weer na 2 jaar stuk. Weer een andere plaat gekocht, deze keer met verlengde garantie voor 5 jaar, ben nu 1,5 jaar onderweg

Door deze kosten is het een dure onderneming, elke reparatie is 200-300 euro, de onderdelen zijn belachelijk duur, een nieuwe plaat 500-700. Ik heb geen keuze voor gas...

Everything is better with Bluetooth

• burnerchief

burnerchief

4600 kWp oost/west

Anoniem: 852305 schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:47:
Vorige week is er hier een fles uit het kastje gevallen bovenop de inductiekookplaat...allemaal barsten. (jaja de kookplaat én de fles)
Eigen schuld, ik had in het kastje ernaast zitten rommelen aan de flexibele buis van de afzuigkap en daarmee die fles op scherp gezet.
Vandaag weer een nieuwe Ikea geplaatst, zelfde model en prijs.
Ondanks deze pech blijven we inductie-fan.
Dus inductie gebruikers pas op voor vallende zaken boven de plaat!
Kon je geen nieuwe glasplaat bestellen?

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 15:42
jeanj schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:40:
Ik heb wat mindere ervaringen met inductie kookplaten, hoewel ik het wel fijn koken vind

De eerste inductie kookplaat ging binnen 3 jaar stuk, dus binnen garantie, vervanging van een deel van de elektronica, iets meer als 2 jaar later weer de elektronica stuk (buiten garantie), na een stroomuitval (toeval of niet). Nieuwe plaat gekocht, wederom net na 3 jaar stuk, wederom gerepareerd, en weer na 2 jaar stuk. Weer een andere plaat gekocht, deze keer met verlengde garantie voor 5 jaar, ben nu 1,5 jaar onderweg

Door deze kosten is het een dure onderneming, elke reparatie is 200-300 euro, de onderdelen zijn belachelijk duur, een nieuwe plaat 500-700. Ik heb geen keuze voor gas...
10% info. 90% is wanneer je er natuurlijk even bij verteld welk merk(en) en type(n) kookplaat/kookplaten het waren :9

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• ThinkP
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04 11:37
PCJR schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:15:
[...]

10% info. 90% is wanneer je er natuurlijk even bij verteld welk merk(en) en type(n) kookplaat/kookplaten het waren :9
Daar ben ik ook benieuwd naar! :)

>Kon je geen nieuwe glasplaat bestellen?
Reparatie was €350 en nieuwe kookplaat was €400. Gekozen voor nieuwe kookplaat.

• EHJO
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-06-2019
Wij hebben sinds vorig jaar de Siemens EX677LYC1E/01 FD 9510 (advies €1899).
Als na enkele maanden kregen we foutcodes ("E" code) alleen de stekker er uithalen hielp. Na ruim een jaar stopte hij er helemaal mee. Via dealer (ASWA Keukens, superhulpvaardig) klacht bij Siemens gemeld. Enkele dagen later nog geen reactie. Uiteindelijk weer een week verder afspraak gemaakt, kon niet eerder want de onderdelen moeten beschikbaar zijn en wij zullen de plaat dan ook echt repareren. Op de dag van reparatie blijt dit niet te kloppen, de monteur heeft een standaard paneel toch niet beschikbaar. Gaat nog even duren. Resultaat enkele weken niet koken... Regelmatig niet terugbellen, elle lange wachttijden voor servicenummer.
Dus laat je goed informeren, A-merk kan ook kapot gaan, maar aftersales is dan erg belangrijk.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

EHJO schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:42:
Wij hebben sinds vorig jaar de Siemens EX677LYC1E/01 FD 9510 (advies €1899).
Als na enkele maanden kregen we foutcodes ("E" code) alleen de stekker er uithalen hielp. Na ruim een jaar stopte hij er helemaal mee. Via dealer (ASWA Keukens, superhulpvaardig) klacht bij Siemens gemeld. Enkele dagen later nog geen reactie. Uiteindelijk weer een week verder afspraak gemaakt, kon niet eerder want de onderdelen moeten beschikbaar zijn en wij zullen de plaat dan ook echt repareren. Op de dag van reparatie blijt dit niet te kloppen, de monteur heeft een standaard paneel toch niet beschikbaar. Gaat nog even duren. Resultaat enkele weken niet koken... Regelmatig niet terugbellen, elle lange wachttijden voor servicenummer.
Dus laat je goed informeren, A-merk kan ook kapot gaan, maar aftersales is dan erg belangrijk.
Lekkere service van je keukenboer ook. Fijn dat t Siemens is maar hij heeft het verkocht en is verantwoordelijk voor een oplossing.

• Mic2000
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-06 13:25
Ik sta op het punt een nieuw fornuis te kopen. Ik twijfel tussen keramisch en inductie. Ik ben best wel stralingsgevoelig (merk als alle stroom uitstaat, wifi en als mijn telefoon veel data aan het versturen is). Is er toevallig een andere gevoelige tweaker die daar met inductie last van heeft? Ik heb op internet gelezen dat er wel een aardig groot magnetisch veld is, terwijl het inductie veld (als ik het goed herinner) niet zo groot is.

Anyway 2de vraag: Mijn neefje heeft ook inductie (en nee daar merk ik niet zo super veel van) maar als ik bijvoorbeeld de plaat op 5 zet. Gaat die soms aan, soms weer uit. Heel erg pendelend. En als die aan gaat is het direct dat het water gaat koken. Zet hij de plaat op een hoger nummer dan blijft het langer aan op koken en minder vaak uit.

Mijn vraag is, is dit bij alle inductie platen zo, hoort dit pendelen zo te zijn, of zou je als gas of keramisch ook de inductieplaat wat zachter te kunnen zetten?

Thanks voor de antwoorden!

[Voor 3% gewijzigd door Mic2000 op 03-12-2017 14:26]

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:23
Mic2000 schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:25:
Mijn vraag is, is dit bij alle inductie platen zo, hoort dit pendelen zo te zijn, of zou je als gas of keramisch ook de inductieplaat wat zachter te kunnen zetten?
Ik heb een Bosch inductiekookplaat (PIM845F17V) en deze pendelt ook. Tijdens het koken merk ik dit niet, het water gaat niet kortstondig koken en vervolgens weer niet. Ik hoor het wel, er is een soort coil-whine hoorbaar en een licht tikje tijdens in/uitschakeling. Ik vind dit overigens totaal niet storend en met een (stille) afzuigkap aan, hoor je dit ook niet meer. Tijdens het koken al helemaal geen probleem.

Ik heb het idee dat er meer vermogen in de pan komt dan met een normaal gasfornuis, wat op zich ook logisch is, maar ik vind het een mooi voordeel. Ik zou nooit meer terug willen naar gas.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Mic2000
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-06 13:25
Dankje voor je reactie, inderdaad ik zie het pendelen bij mijn neefje ook, maar dan gaat de kook er vaak wel vanaf.

Tevens vroeg ik mij af of degene die van gas naar inductie zijn gegaan minder energiekosten hebben. Heeft iemand daar een beeld van? Ik houd altijd netjes mijn energiemeters maandelijks bij, dus ben heel benieuwd als ik de overstap maak.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een Etna en dat aan-uit doet die van mij ook. Ik kan me indenken dat dat een stuk makkelijker te maken is dan een echte vermogensregeling. En ja, als het water tegen de kook aan zit dan zie je net even bubbeltjes komen, maar wat is daar mis mee? We zijn opgegroeid met gas en dan laat je het altijd een beetje koken, maar als je het zo doet dan wordt het eten echt niet langzamer gaar. En het bespaart ook nog eens energie, want kokend water is een beetje onzinnig en kost extra veel energie dan water dat net tegen de kook aan zit.

Ik heb geen vergelijking gemaakt van de kosten, maar laatst voor de lol wel eens gekeken naar het verschil in warm water tappen uit de kraan en water warm maken op het fornuis. Ik kwam uit op 1/3e van de kosten met inductie verwarmen. En dan is warm water van de CV-ketel volgens mij nog vrij efficient vergeleken met een gasfornuis.

Open Source landkaart

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 11:33
Idd heb dit ook gehad met een inductiekookplaat. Maar met water van 99,9 graden worden je aardappelen echt net zo gaar als met water van 100 graden.

Op dit moment heb ik een halogeen kookplaat en die heeft ook gewoon een thermostaat (dus aan/uit regeling). Dat merk je wel iets minder omdat halogeen natuurlijk een stuk trager opwarmt, maar het is dus iig niet specifiek een inductie-dingetje.

Anoniem: 224360

Mic2000 schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:25:
Ik sta op het punt een nieuw fornuis te kopen. Ik twijfel tussen keramisch en inductie. Ik ben best wel stralingsgevoelig (merk als alle stroom uitstaat, wifi en als mijn telefoon veel data aan het versturen is). Is er toevallig een andere gevoelige tweaker die daar met inductie last van heeft? Ik heb op internet gelezen dat er wel een aardig groot magnetisch veld is, terwijl het inductie veld (als ik het goed herinner) niet zo groot is.

Anyway 2de vraag: Mijn neefje heeft ook inductie (en nee daar merk ik niet zo super veel van) maar als ik bijvoorbeeld de plaat op 5 zet. Gaat die soms aan, soms weer uit. Heel erg pendelend. En als die aan gaat is het direct dat het water gaat koken. Zet hij de plaat op een hoger nummer dan blijft het langer aan op koken en minder vaak uit.

Thanks voor de antwoorden!
Familie van Saul Goodman?

Alle gekheid op een stokje. Pendelen zegt mij niks, inductie werkt super hier. Net zoals gas regel je gewoon de sterkte van laag naar hoog en vice versa.
Mocht je een erkende medische conditie hebben ben ik oprecht geïnteresseerd. Wat heb je dan?

• frietsje
  • Laatst online: 08-06 14:56
Ik twijfel of het slim is een tweedehands inductie kookplaat te kopen.
Hij wordt overigens wel via een elektrowinkel verkocht en is zo'n 3 jaar oud.

Waar zou ik extra op moeten letten? Ik kan me voorstellen dat ik hem in de winkel niet echt kan testen...

• Screeny
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-05 00:22
Wij gaan ook voor een inductie kookplaat . De vraag is alleen; 4/5 "pits"/zones of een met flexibele zones. iemand ervaring met flexibele zones? Is dit echt nuttig of meer nice to have? Het prijs verschil is aanzienlijk dus vandaar de vraag.

• dabutcha76
  • Laatst online: 20:36
Ik heb een Neff (=Siemens = Bosch, met alleen verschil in de bediening) met een flexzone. Gebruik ik eigenlijk best veel, vooral voor wat grotere pannen. Ben wel een vrij fanatieke koker.

Kijk ook eens in Duitsland (voor de Duitse merken) als je alleen een losse plaat wilt hebben, dat scheelde voor mij een paar honderd euro.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Van de flexibele zones wordt je wel lui met neerzetten. :+ Hier is de hele linkerkant ingedeeld als 2 flexzones. Wel makkelijk.

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik gebruik de optie om 2 zones te koppelen alleen zodat mijn grote rechthoekige grillplaat erop past.
Ik zou het dus niet willen missen.

[Voor 15% gewijzigd door iscara op 29-08-2018 10:02]

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:43
mcDavid schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:03:
Idd heb dit ook gehad met een inductiekookplaat. Maar met water van 99,9 graden worden je aardappelen echt net zo gaar als met water van 100 graden.
Pak hem beet 75 graden is ook genoeg hoor, het duurt alleen wat langer.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:41
Wij hebben (binnenkort) de Siemens EX877KYX1E, 80cm inductie, omdat we helemaal van het gas af willen.

Eerder heb ik deze plaat gebruikt tijdens een werktrip en koken en bakken gaat megasnel in vergelijking met gas. Mocht er iets overkoken dan heb je de plaat in een paar tellen weer schoon.

Goede pannen zijn vooral belangrijk, niet alle pannen die geschikt zijn voor inductie kunnen alle energie efficient omzetten in warmte. Ik dacht dat de consumentenbond dit een paar jaar geleden had getest met verschillende pannen maar kan de test niet zo snel vinden.

[Voor 31% gewijzigd door Uberprutser op 05-09-2018 12:58]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee