fake reviews?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
Ik zie nergens een plek om fake-reviews te kunnen rapporteren? Ook geen 'dit is niet OK' link / knop of report knop bij een user-review of een user-gallery.

Binnen een week meerdere gebruikers die een review plaatsen (die toch ergens op elkaar lijken in stijl en zo, maar wie weet zit dat tussen mijn oren) over een Nikon 1 J5, allemaal users die het account aangemaakt hebben op de dag van de user-review en voor de rest geen activiteit hebben.

en zo dus de 'beoordeling' van het apparaat hoger maken dan dat het is, en hierdoor de pricewatch stukken onbetrouwbaarder.

gallery: Janneke Smit
gallery: GriekJS
gallery: I2710
gallery: SabrinaZ
gallery: marjan0503

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:49
Dank voor de tip. Ga ik mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Thanks.. Even voor de duidelijkheid, dit is een recent voorbeeld (gevonden door JRTB, niet door mij). Maar het is niet de eerste keer dat ik tevergeefs loop te zoeken naar een 'report' functie, en zoals ik al zei: Padding van scores in het pricewatch systeem is niet iets wat getolereerd kan worden lijkt me.

(Net zoals webshops die een telefoon+abbo doorgeven aan tweakers als 'prijs toestel is 0, maar aansluitkosten zijn 350,-' en dus helemaal niet goedkoper zijn dan de rest (maar wel bovenaan komen te staan).

Mijn punt is dus niet zozeer dit ene Nikon-verhaal, maar het hele probleem an sich: Pricewatch-spam / Pricewatch-fraude / Pricewatch-padding, hoe je het ook wil noemen :).

Ik snap dat het niet een kwestie is van een 'report' knop ergens kwakken. Die reports moeten ook ergens naar toe, die moeten ook bekeken worden en dan moet er gekozen worden op een actie, etc.. Dus er komt vast meer bij kijken :). Maar nu lijkt het er helemaal niet te zijn en dat is niet goed voor de pricewatch.

[ Voor 9% gewijzigd door dipje2 op 12-05-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat topic is gemaakt om dezelfde reden als deze: gebrek aan report-knop en dat lost dat probleem niet op, tenzij dat topic sticky gemaakt kan worden en als algemeen meldpunt gebruikt kan/mag worden ;)

Maar dan moeten er wel duidelijk te vinden verwijzingen zijn O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 12-05-2015 13:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Dat topic nog geen eens gezien,en daar zijn meer reports als deze. Maar ook daar gaat het idd over 'is dit nu officieel en niet'..

.. en ik had 'm niet gevonden omdat ik een 'report-topic' eigenlijk zoek onder de Feedback categorie (alhoewel de Pricewatch categorie ook logisch is soort van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 01:35

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Er komen weer nieuwe meldingen binnen (zie dipje2 in "Spammer gespot? Meldtopic *Frontpage only*"), dus ik schop dit topic even naar de juiste plaats toe: PW

Lieve Adjes => Pricewatch

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Oh, je hebt ondertussen dit topic verplaatst nadat je vroeg mij een topic te starten in 'pricewatch', nu staan er dus twee. Kan er eentje weg / merged?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 22:42

ScSi

Belg.

En meteen ook even overleggen cq actie ondernemen hiertegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De reviews van de Nikon 1 J5 zijn volgens mij geschreven op verzoek van een bepaalde reviewsite door normale mensen die het product mochten testen voor een paar weken. Ze lijken mij dus niet fake. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
weer een nieuwe erbij: productreview: Nikon 1 J5 + VR 10-30mm 3.5-5.6 PD-Zoom Wit review door Verwijderd

@Satch Dat zou kunnen. Dan weet ik nog steeds niet of dat content is die je in je pricewatch wil... reviews die dus eigenlijk door een andere site 'georganiseerd' zijn. Dan zouden ze toch op die site horen? Snap niet als die reviews van een andere 'reviewsite' zijn, wat ze dan hier doen met nieuwe accounts. Dat een bestaande tweaker zijn review ook ergens anders plaatst (of andersom) zou best kunnen, maar dit aantal is wel veel in 1 maand.

Als ze georganiseerd zijn door een shop dan hoort het hier niet thuis lijkt me (alhoewel het zou kunnen verklaren waarom er ook negatieve punten zijn), wie weet wat voor afspraken of beloftes er zijn gemaakt waar je dan niks van weet.

Punt is, dit soort dingen zijn voor de redactie om uit te zoeken en een beslissing over te maken lijkt me.
Het is voor mij wel de les om de gebruikerswaardering niet meer te gebruiken in filters als ik dingen zoek in de PW. Of je moet kiezen voor 'alleen beoordeling met mensen met een bepaalde hoeveelheid karma' of zoiets... :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ow, en hier nog een aantal (fake)accounts:
[Verwijderde gebruiker]
Bal_En_Al
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
detlefpeel
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
Jettaa
[Verwijderde gebruiker]
jos87118
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
martinwiertz
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
John64
ronnyt1706
hoefnagels68
hmeutstege
[Verwijderde gebruiker]

Deze "reviewers" hebben zich alleen maar geregistreerd voor het geven van één review. Dit lijkt me toch niet helemaal de bedoeling? Of is dit wat Tweakers graag ziet?

De beoordeling of deze accounts nep zijn laat ik graag aan de mods over, het is alleen heel erg opvallend.

Naast dat ik in een eerder topic al aangegeven had dat enkele profielen wel erg verdachte activiteiten lieten zien (dit was in dit topic: Zenety in "Webshop levert niet en ook geen geld terug") heb ik nu een willekeurige webwinkel uit de lijst aangeklikt en daar alle reviews bekeken en het account er achter bekeken. Allen hebben 0 berichten, 0 reacties op nieuwsitems en zijn geregistreerd op de datum dat er een review is achtergelaten.

Ik denk dat Tweakers serieus moet overwegen om webwinkels te verzoeken niet standaard te vragen of klanten een review achter willen laten op Tweakers. Anders is het misschien een optie om een "shopreview-only"-account in het leven te roepen.

[ Voor 53% gewijzigd door sypie op 17-05-2015 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ik geloof dat ik ergens las dat Tweakers aanmoedigd om shops hun klanten te vragen een review achter te laten.

Maar sommige shops maken daarvan 'hun klanten te belonen om een positieve review achter te laten' en daarvan zei de redactie toch duidelijk dat het niet te bedoeling is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

Ik zie er geen problemen in dat gebruikers speciaal een account aanmaken voor een review. Een review moet dan wel realistische positieve en negatieve punten hebben. Ik snap de ophef dan ook niet (op basis van de Nikon review).

Ik denk dat Tweakers ook graag zou willen dat er veel reviews op hun site komt te staan. Hierdoor genereren ze niet alleen meer views, maar hebben ze er ook een user bij.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ik denk omdat we reviews willen door mensen die hem _willen_ schrijven omdat ze het leuk vinden om aan de community van Tweakers mee te doen.

Niet door een externe site onder we-weten-niet-wat-voor-voorwaarden..

denk ik. Once again, dit punt is vanaf mijn punt ontstaan omdat er geen 'report' functionaliteit in zit (en deze reviews als voorbeeld aanhaalde). Die zocht ik ook al eerder toen ik reviews tegenkwam die copy&paste ook op bol.com stonden bijvoorbeeld (en dan dus ook door mensen met voor de rest geen Tweakers-deelname).

Dus krijgt Tweakers er echte users bij? nee, maar denk ook niet dat dat het probleem is.
Krijgen ze er echte reviews bij? Misschien, dat weten wij dus in ieder geval niet en het is wel verdacht, dus ik wil een redactie uitspraak :). Ze zijn allemaal precies 4 sterren wat ik al raar vind :P.

En er zullen vaker dit soort dingen gebeuren waar het of spam is, of er op lijkt. Dus een makkelijke manier om 'te reporten' en dan feedback te krijgen lijkt me een goed plan... i.p.v. op zoek moeten naar een topic ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
dus nog steeds geen feedback van een mod / redactie / tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Kiswum schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:17:
Ik zie er geen problemen in dat gebruikers speciaal een account aanmaken voor een review. Een review moet dan wel realistische positieve en negatieve punten hebben. Ik snap de ophef dan ook niet (op basis van de Nikon review).

Ik denk dat Tweakers ook graag zou willen dat er veel reviews op hun site komt te staan. Hierdoor genereren ze niet alleen meer views, maar hebben ze er ook een user bij.
De Nikon review is m.i. gewoon een prima review. ;)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
dipje2 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:58:
dus nog steeds geen feedback van een mod / redactie / tweakers?
Het is heel moeilijk om te onderscheiden wat echt is en wat fake is. Mensen kunnen ook gewoon blij zijn met een artikel en daarover een review achterlaten op een site die ze normaal niet bezoeken. We hebben de problematiek in beeld en beraden ons op een oplossing in 't algemeen. Dat zal nog wel even duren, want het is complexe materie.

Blijf vooral melden en je kan zo'n verdachte review natuurlijk altijd downvoten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
pricewatch: Olympus OM-D E-M5 Mark II Body Zilver

Staat pas sinds 12 februari 2015 in de pricewatch en heeft al 17 reviews. Ik heb er willekeurig zes aangeklikt en dat zijn allemaal mensen die geregistreerd hebben om de review te plaatsen en daarna geen activiteit meer.

Ter vergelijking het vorige model:
pricewatch: Olympus OM-D E-M5 Zilver
Staat sinds 9 mei 2012 in PW en heeft maar 1 review.

Ik weet niet goed wat ik er van moet denken, maar het lijkt wel een beetje verdacht.

Edit: Zelfde verhaal op kieskeurig.nl.
Opvallend is dat het tenminste deels dezelfde reviewers zijn. :?

Veel professionele fotografen. Richard Verdegaal Fotografie zegt het eerlijk:
Ik heb de camera een maand beschikbaar om te testen en ik kan jullie vertellen, hier word ik echt blij van!
Ik vermoed nu dat Olympus zelf camera's heeft uitgedeeld met het verzoek om reviews te plaatsen. Ik vind dit toch niet helemaal netjes want het is gewoon een stuk marketing van de fabrikant en daar zijn user reviews niet voor bedoeld vind ik.
Wat is het beleid van tweakers, mag dit?

[ Voor 35% gewijzigd door Ploink op 07-06-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Ik ben deze week /afk, pak het volgende week op. Blijf ondertussen zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Away from keyboard?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

http://tweakers.net/shopreview/permalink/136330/

Een review om de shop maar een positieve review te geven

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:21

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Dit topic was in eerste instantie gestart over "fake" productreviews, niet shopreviews. Shopreviews kunnen nog steeds in [ShR] Meldingen Shopreview - deel 5 gemeld worden.
Die shopreview bij iBood zie ik geen problemen in want hij heeft wel ervaring bij de shop (en geeft zelfs aan dat ie er nog een geannuleerd heeft de dag voor de review).

[ Voor 30% gewijzigd door FlipFluitketel op 11-06-2015 08:30 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Pagina: 1