Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Geheugen] Wat zijn nou precies de verschillen in kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:25
Ikzelf ben bezig om een eigen mini ITX server samen te stellen.
Dit gaat gestaag en ben er bijna uit.

Echter bij het zoeken naar geheugen zie ik behoorlijke prijsverschillen in RAM.

Ik ben opzoek naar 8GB DDR3 geheugen op 1600Mhz.
Zo kwam ik deze tegen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16N11/8
maar als ik kijk bij Alternatieven zie ik dat deze pricewatch: Crucial CT102464BA160B €4 euro goedkoper is.

Nu heb ik tot op heden nooit heel erg gekeken naar het geheugen en de verschillen erin.
Ik weet dat de latency belangrijk is, maar hoe deze precies wordt bepaald is nog niet helemaal duidelijk.
Verder ben ik ook benieuwd naar waarom de prijs zo verschilt.

Ik heb gezocht op het forum hierover, maar verder dan [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen kwam ik niet.

Tevens op het grote interweb kom ik er ook niet echt uit.

Ik sta open voor reacties.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AnonymousWP
  • Registratie: april 2014
  • Niet online

AnonymousWP

Oxygen Updater Administrator

Dit is wel een goede keuze. Is lekker laag qua hoogte, en ook op 1600 mhz geklokt :).

Mod van OnePlus Reddit Discord (/r/oneplus): https://discord.gg/oneplus | Mede-beheerder van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wylana
AnonymousWP schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:43:
Dit is wel een goede keuze. Is lekker laag qua hoogte, en ook op 1600 mhz geklokt :).
Maar dat verteld nog steeds niets over waarom de kwaliteit wel of niet goed is van deze module.
En ook dus het prijsverschil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Prijsverschil komt niet altijd alleen maar door kwaiteitsverschil. Allereerst moeten de directe én de indirecte productiekosten (zoals bijv. R&D) terugverdiend worden. Vervolgens wil de ene fabrikant meer winst dan de ander (ander business model wellicht), zit er verschil in het salestraject. Ook heb je de marketingboys en -girls die iets van de prijs vinden en dat die hebben vaak veel in de pap te brokkelen. Tot slot kan er sprake zijn van dumpprijzen i.v.m. overtollige of verouderde voorraad ergens in de keten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thebjorno
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 27-07 15:07
ook kan er nog verschil zitten in het design. sommige producenten ontwerpen een hele behuizing om hun werkgeheugen heen, zoals deze terwijl de andere het heel simpel houdt en alleen hun logo op het bankje zelf zet, zoals dit setje. corsair is bijvoorbeeld een merk wat standaard probeert een kunstwerkje van hun geheugen bankjes te maken terwijl GeIL vaak alleen op het bankje zelf wat zet. het is volledig naar eigen smaak wat je mooi vind

[Voor 0% gewijzigd door br00ky op 13-05-2015 10:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stephenskocpol
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-03-2019
Ik ben ook wel benieuwd.

Is er, naast de snelheid waarop het wekgeheugen is geklokt en de latency, nog enige prestatieverschillen te verwachten tussen duurdere en goedkopere RAMs?

Qua duurzaamheid kan ik me verschillen nog wel voorstellen.

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:00

br00ky

Moderator Harde Waren

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

stephenskocpol schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:41:
Is er, naast de snelheid waarop het wekgeheugen is geklokt en de latency, nog enige prestatieverschillen te verwachten tussen duurdere en goedkopere RAMs?
Die verschillen zijn volgens mij dermate minimaal, dat je ze alleen in specifieke benchmarks tegen zult komen, maar bij normaal gebruik maakt het allemaal niet zo heel veel uit.

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-09 20:32

Thomg

Aww yiss

Afgezien van harde specs ( wat neer komt op marginale verschillen )... Erg weinig.

Je ziet ons daarom ook laatst, best wel lang eigenlijk, nooit iets anders dan crucial aanraden tenzij het bewezen problematisch is icm moederbord of de kleur uitmaakt.

Crucial biedt het goedkoopste geheugen aan -> beste keus.

[Voor 16% gewijzigd door Thomg op 13-05-2015 16:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wylana
Bedankt voor de reacties. Bij deze weer een stuk wijzer geworden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Hoeveel RAM wil je in totaal? Afhankelijk van je processor en wat voor toepassing de server moet uitvoeren, neem je best een set van 2 x 4 GB ipv 1 x 8 GB, dat is iets sneller (ivm dual channel). Volgens mij zijn alle recente processors die werken met DIMMs dual channel of meer, behalve AMD AM1.

Maar als je later je geheugen nog wilt uitbreiden op een mItX systeem, neem je wel beter 1 x 8 GB, want je kan maar 2 geheugenbankjes plaatsen.

• Wylana
MacPoedel schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:33:
Hoeveel RAM wil je in totaal? Afhankelijk van je processor en wat voor toepassing de server moet uitvoeren, neem je best een set van 2 x 4 GB ipv 1 x 8 GB, dat is iets sneller (ivm dual channel). Volgens mij zijn alle recente processors die werken met DIMMs dual channel of meer, behalve AMD AM1.

Maar als je later je geheugen nog wilt uitbreiden op een mItX systeem, neem je wel beter 1 x 8 GB, want je kan maar 2 geheugenbankjes plaatsen.
Liefst wil ik 24GB of 32GB ram hebben om VM's mee te draaien.
Hier kan DDR4 mogelijk gehoor aangeven, maar dat is nog even weg.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoewel het niet goedkoop is kun je 16GB DDR4 DIMMen vinden. Dus als je daar 2 van pakt zit je al op 32GB. Dus daarmee zou je een mITX kunnen bouwen met 32GB ram.

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Als je zoveel geheugen wilt, zou ik µATX overwegen in plaats van mITX. Dan kun je 4 geheugen DIMMs gebruiken en is DDR3 weer een optie.

DDR4 is ook een optie om 32GB te halen op mITX, maar er is momenteel maar één mITX moederbord dat DDR4 ondersteunt (pricewatch: ASRock X99E-ITX/ac). Je moet dan wel leven met de bijgeleverde koeler want de meeste consumenten luchtkoelers passen niet door de gaten omdat de socket wel heel groot is in vergelijking met het moederbord. Er zit volgens mij wel een bracket bij om een Cooler Master Seidon waterkoeler te kunnen gebruiken.

Als je even kunt wachten, aan het einde van de zomer komt Intel met de nieuwe generatie mid-end processoren, Skylake, die ook DDR4 zal ondersteunen. Dat platform is veel beter geschikt voor mITX, en dan zullen er wel een stuk meer moederborden verschijnen.

[Voor 6% gewijzigd door MacPoedel op 15-06-2015 16:27]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True