Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Zowel gisteravond als zojuist viel m'n PC zomaar ineens uit tijdens het verwijderen van een grote hoeveelheid foto's (Delete from disk) uit een catalogus in Lightroom 5.7.

Bij opstarten zag ik in het Event Log het volgende staan:

Critical - Kernel Power - Event ID 41 - Task Category 63

Dergelijke problemen heb ik nog nooit eerder gehad. Heb afgelopen tijd ook geen nieuwe drivers of software geïnstalleerd, heb ook niks aan BIOS-instellingen veranderd. De PC draait op Windows 7 Professional SP1 64bit met alle updates geïnstalleerd. Ik heb met NOD32 en MBAM niks kunnen vinden aan malware, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.

Doordat het twee keer bij precies dezelfde taak gebeurde en ik er eerder ook nooit last van heb gehad lijkt het me dat het aan Lightroom ligt, of een driver die daar voor gebruikt wordt. Videokaartdriver is overigens AMD Catalyst 14.12 Omega. Na wat Googlen kwam ik op een ander forum een thread tegen waar werd gesuggereerd om je Lightroom preferences te verwijderen, zodat Lightroom die opnieuw aanmaakt. Dat heb ik ook net gedaan, maar kan niet zeggen of het heeft gewerkt, want hoewel het twee keer met precies dezelfde taak fout ging, ging die taak ook heel vaak zonder problemen.

Specificaties van PC
#Product
1Corsair HX750W
1Gigabyte GA-X58A-UD5
2Corsair Dominator GT CMT12GX3M3A2000C9
1Intel Core i7 930 Boxed
1XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation
1Intel 510 120GB
3Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
1WD Black SATA 6 Gb/s WD4003FZEX, 4TB
1Scythe Mugen 2 Rev. B
1Noctua NF-A14 PWM, 140mm
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart

NB het is overigens echt iets van het afgelopen half jaar dat ik problemen heb met m'n PC, daarvoor nergens last van. In december had ik Bios update voor bijplaatsen 4TB, nu werkt AHCI niet meer en vorige maand Waarschijnlijk virus: geen internet en Windows Firewall uit. Als de problemen aan elkaar gerelateerd zouden zijn is het moederbord waarschijnlijk de meest logische boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik begin te vermoeden dat je geheugen de boosdoener is; aangezien je best slim bent (en beroemd op Tweakers), zou je kunnen posten hoe CPU-Z jouw geheugen ziet/detecteert, daarna booten naar de BIOS en kijken of daar dezelfde latencies / MHz / voltages staan ingesteld. Eventueel zou je kunnen proberen om het geheugen ook een tijd te martelen met MemTest.

Mijn eigen ervaring met BIOS updates en geheugen; ik vergeet altijd te controleren of de timings van mijn RAM netjes meekomen. Soms gaat het tijden goed, dan ineens een wazig gedrag, BIOS raadplegen en ja hoor; een of andere custom overklok van 0.5MHz ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
De i7 930 draait op 21x140 MHz, geheugen op 14x140 MHz. Timings ingesteld in BIOS zoals opgegeven door fabrikant: 9-10-9-27. BIOS en CPU-Z laten daar allebei hetzelfde zien.

Dat draait echter al ongeveer een jaar zo zonder problemen (daarvoor had ik ander geheugen). Heb toen de bankjes voor het eerst er in gingen voor de zekerheid Memtest gedraaid om te zien of ze allemaal goed waren: meerdere passes foutloos. Ik zou het wel opnieuw kunnen doen, maar het nadeel is dat het echt eeuwen duurt met 6x4GB om een aantal passes te runnen. Ik weet het niet meer precies, maar er staat me iets van bij dat ik na twee dagen runnen pas iets van 5 of 6 passes had.

Daarnaast heb ik het afgelopen jaar sinds ik dit geheugen heb vaak genoeg Matlab berekeningen gedaan waarbij vrijwel het volledige geheugen werd gebruikt (22+ GB). Dat ging altijd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je controleren of jouw PC wel een crashdump maakt als Windows vindt dat 'ie uit moet vallen? Mogelijk kan je aan de hand van deze dump meer achterhalen als je inderdaad een crashdump hebt en deze door WinDbg haalt (of laat halen door iemand die er vaker mee werkt).

Het is begrijpelijk dat je inderdaad geen zin hebt om 2 dagen MemTest te draaien terwijl je al weet dat het een jaar geleden wel goed ging. De voltages van het geheugen staan wel goed in BIOS en CPU-Z; niet dat we daar later nog een keertje achter komen? ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:06
Ik zou je dimmetjes één voor één plaatsen en een verwijder opdracht uitvoeren om te kijken of je pc dan uit valt.
Je kunt daarna altijd nog de andere banken proberen op dezelfde manier.
Scheelt je waarschijnlijk memtest draaien voor meer dan een week.

En nog iets wat ik tegen kwam door je melding in Google te gooien:

Please do next operation. (i.e. Disable Flash Player's auto-update function. Block other functions.)
1. Control Panel >> System and Security. Click Flash Player then "Flash Player Settings Manager" opens.
2. Select the Storage tab, and Select "Block all sites from storing information on this computer"
3. Select the Camera and Mic tab, and Select "Block all sites from using the camera and microphone"
4. Select the Playback tab, and Select "Block all sites from using peer-assisted networking"
5. Select the Advanced tab, and Click the "Change Update Settings" button,
 then, Select "Never check for updates (not recommended)"
6. Close the Flash Player Settings Manager
7. And try next tuning.   ( especially; Remove Flash Player cache, Disable HW acceleration)
Flash Player Help / Flash Player games, video, or audio don't work | Windows   ------ Bingo !!!
  |--- i.e. Resetting to ensure consistency/ validity   (Consecutive KP41 is like a domino effect,? )

( If "Notify me to install updates" were selected, KP41 remains yet(?). --- my experience.)
( Even if the Adobe Player Update AP items of Windows service and Task scheduler had be disabled respectively, KP41 remains yet. )

Of te wel kan het liggen aan adobe Flash player, maar lijkt me eigenlijk sterk.

[ Voor 73% gewijzigd door Arunia op 11-05-2015 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:10:
Kan je controleren of jouw PC wel een crashdump maakt als Windows vindt dat 'ie uit moet vallen?
Deed Windows wel, maar die is waarschijnlijk inmiddels weg, want heb sindsdien ook CCleaner gedraaid.
De voltages van het geheugen staan wel goed in BIOS en CPU-Z; niet dat we daar later nog een keertje achter komen?
Staan op 1,65 V, zoals gespecificeerd voor deze bankjes. AIDA64 5.2 geeft aan dat het 1,68V is, maar lijkt me niet dat dat een probleem is.
Arunia schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:18:
Ik zou je dimmetjes één voor één plaatsen en een verwijder opdracht uitvoeren om te kijken of je pc dan uit valt.
Easier said than done... Deze bankjes zitten echt heel strak op m'n moederbord en zijn daardoor zeer lastig te plaatsen, zeker omdat alle zes de sloten vol zitten. Toen ik ze een jaar geleden er in deed heb ik zelfs overwogen om m'n moederbord er voor uit te halen, want ik kreeg ze er nauwelijks in. Door die koelribben kan je ze ook niet lekker aandrukken, daar heb ik toen een stuk karton voor gebruikt volgens mij.

Overigens kan die Critical Kernal Power error vele oorzaken hebben, dus dat Flash verhaal gaat denk ik ergens anders over. Heb in ieder geval nooit problemen gehad met Flash, alleen dus met Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Maandag toch maar Memtest86 gedraaid. Maar twee passes laten draaien, want het duurde ruim drie uur per pass. Bovendien wist ik toen al genoeg, er waren namelijk al fouten gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/BnKEEZDhk3hfxymL22KO47b4/full.jpg

Zoals ik eerder al aangaf had ik toen ik de bankjes net nieuw had al heel lang Memtest86 gedraaid om te zien of ze goed waren en toen werden er geen fouten gevonden. Ik twijfelde daarom nog steeds of het aan het geheugen lag. Ik ben daarom eens gaan Googlen op mijn geheugen en kwam toen dit topic tegen. In de tweede post staat daar meteen al het volgende:
You have to set QPI/VTT voltage higher. It also depends how high is bclk. If you go for 200-210MHz bclk then try something like 1.35-1.45V for 1600-1700 memory. For standard clock up to 1.25V should be enough.
1900-2000+ memory is usually waste of time on these platforms just because you have to set much higher voltage and it's hard to stabilize. Performance is about the same as with tighter timings on lower memory clock like 1600-1700.
Aangezien mijn geheugen 2000 MHz is en ik het op 14x140=1960 MHz had draaien ben ik toen eens verder gaan zoeken. In de memory support list van m'n moederbord zag ik toen dat er bij al het geheugen sneller dan DDR3-1600 de tekst "One DIMM Per Channel Only" stond.

Aangezien ik er in totaal 6 bankjes in heb zitten was het toen voor mij al vrij duidelijk dat ik de snelheid van het geheugen moest terugschroeven. Verderop in dat eerder genoemde topic werd ook nog het volgende gezegd:
It's not guaranteed that you make 2000+ memory clock. Memory controller in i7 920 is supporting DDR3-800/1066 so anything higher is already overclocking. Your board is supporting memory up to DDR3-1333 and anything higher is overclocking so not guaranteed by producer.
Thats why I said that something about 1600-1700 memory clock is optimal for this platform. It's about highest clock which is stable on most of these cpus. It's also giving about the same performance as DDR3-2000 just because you can set tighter timings.
...
Next thing is that you are using 4GB sticks that are stressing memory controller more than 2GB sticks.
...
Generally higher memory density = lower max clocks as it's harder to stabilize memory controller. So 6GB ( 3x2GB ) will much easier make 2000+ than 12GB ( 3x4GB ). But usually 12GB/6x2GB = 12GB/3x4GB as it's also harder to stabilize 6 memory sticks than 3 on these boards.
Command Rate 2 is usually required to make higher clocks on 4GB sticks but that depends from memory controller and used IC.
6x 4GB is dan natuurlijk nog meer een uitdaging om stabiel te krijgen, want dat is het maximum dat door dit moederbord (en volgens mij ook alle andere X58 borden voor i7) ondersteund wordt. Op basis van de bovenstaande informatie gecombineerd met de informatie in de i7 930 overclocking thread op Hardforum heb ik m'n instellingen toen als volgt gezet:
  • Base Clock = 167 MHz
  • FSB : DRAM multiplier = 10
  • Vcore = 1,2750 V
  • QPI = 1,3325 V
  • RAMM = 1,6800 V
Vervolgens heb ik LinX een nachtje laten draaien om te zien of het stabiel was. Na 10 passes draaide alles nog stabiel en zagen de temps er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/q56mIfkz90741sseQ1JBHm2z/full.png
klik voor grote versie

Na die 10 passes heb ik ook nog Furmark aangezet, zodat de GPU ook 100% werd belast. Doordat m'n geheugen vrij hoog is heb ik de fan van m'n Scythe Mugen 2 Rev. B aan de onderkant zitten en heb ik een toen ik dat geheugen had geplaatst tegelijk een 140 mm casefan (zat eerst een andere, maar nu Noctua NF-A14 PWM) aan de bovenkant van m'n Lian Li PC-9F geplaatst, direct boven de CPU koeler. Doordat de fan van de CPU-koeler aan de onderkant zit heeft de GPU belasting ook behoorlijk veel invloed op de temperatuur van de lucht die wordt aangezogen om de CPU te koelen en daarmee dus ook op de temperatuur van de CPU.

Ik heb dat vervolgens nog 2 passes laten draaien. Ook toen was alles nog steeds stabiel en de temps zagen er toen zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zW2Yub9Adq1e8Jqjic9DQipB/full.png
klik voor grote versie

Ik denk dat ik na 9 uur stabiel LinX draaien wel kan zeggen dat het probleem is opgelost. Ik vind het iets teveel moeite om nu nog een keer Memtest86 te draaien. Om fouten uit te sluiten heb je toch al snel iets van 8 passes nodig, wat neer komt op een etmaal laten draaien. Daar heb ik nu m'n PC iets te hard voor nodig, bovendien betwijfel ik dat er nog iets gevonden wordt als LinX 9 uur lang stabiel kan draaien.

Iedereen bedankt voor de hulp!

EDIT: in juli was ik een aantal weken niet thuis en toen heb ik alsnog Memtest86 laten draaien voor bijna een week (daarna uitgezet door een huisgenoot). Na 33 passes is het denk ik wel mogelijk om te zeggen dat het geheugen helemaal goed is en het probleem is opgelost.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/tESFaarbWaf0HCCpkgNc3hHU/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Kid Jansen op 28-07-2015 17:53 ]

Pagina: 1