Bios update voor bijplaatsen 4TB, nu werkt AHCI niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
M'n vaste PC draait op Windows 7 Professional 64 bit en de configuratie is als volgt:

#Product
1Intel Core i7 930 Boxed
1Gigabyte GA-X58A-UD5 Rev. 2
1XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation
1Intel 510 120GB
3Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
1WD Black SATA 6 Gb/s WD4003FZEX, 4TB
1Lian Li PC-9F
2Corsair Dominator GT CMT12GX3M3A2000C9
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart
1Corsair HX750W

De WD Black WD4003FZEX heb ik vanmiddag binnen gekregen. Om te zorgen dat die schijf wel goed werd herkent moest ik het BIOS van m'n Gigabyte GA-X58A-UD5 Rev. 2 updaten. Ik heb meteen maar de nieuwste FF1 versie genomen, aangezien de FE5 ook beta is. Het updaten heb ik gedaan met de @BIOS Tool.

Vervolgens de schijf aan de PC gehangen, ingesteld als GPT, geformatteerd als NTFS en klaar dacht ik. De schijf werkt prima, maar door de BIOS-update waren al m'n BIOS-instellingen gereset en was de SATA-modus teruggezet op IDE in plaats van AHCI. Vervolgens de SATA-modus in het BIOS weer teruggezet op AHCI, maar dan wil de PC niet meer inloggen in normale modus. Windows start wel, maar als je dan bij het inlogscherm komt en op je gebruikersaccount klikt krijg je niet dat je je wachtwoord in kan voeren, maar alleen maar de achtergrond van het inlogscherm. De hele interface is weg en de PC reageert nergens meer op qua toetsenbord-/muiscommando's, enige optie is resetknop.

In veilige modus wil de PC wel gewoon starten in de AHCI-modus, dan kan ik wel zonder problemen inloggen. Inmiddels dus maar weer de SATA-modus teruggezet op IDE, maar ik wil eigenlijk wel graag weer terug naar AHCI, want m'n SSD is dan merkbaar sneller.

Daarnaast heb ik nog een raar probleem (misschien ook gerelateerd aan die BIOS-update): ik kan m'n E schijf (één van de Samsung schijven) niet formatteren: "Windows was unable to complete the format". Ik kan ook niet het volume verwijderen in Disk Management. Inmiddels heb ik de schijf handmatig al helemaal leeg gehaald, maar ik vind het toch vreemd. Nog vreemder vind ik dat in Disk Management er bij die schijf "Healthy (System, Active, Primary Partion) staat, terwijl er alleen maar videobestanden op stonden. M'n opstartschijf is de Intel 510 SSD. Bij de andere vier harde schijven staat er gewoon alleen maar "Healthy (Primary Partion)".

Om de één of andere vage reden heeft hij die E schijf ook nodig bij het opstarten. Als ik de SATA kabel er uit haal wil de PC niet opstarten. Hij blijft dan redelijk lang hangen op het scherm met onderaan "Verifying DMI Pool Data..." en vervolgens krijg je
Boot from CD/DVD:
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
In het BIOS staat CD/DVD als tweede boot device ingesteld. Aangezien hij redelijk lang op dat scherm blijft hangen en vervolgens die bovenstaande melding geeft weigert de PC dus op te starten vanaf HDD als E niet is aangesloten, ook al is C de opstartschijf (SSD).

Wat ik heb al heb gedaan is in Device Manager alle schijven en controllers uninstallen en opnieuw laten herkennen en installeren. Dat ging allemaal goed, maar zonder resultaat. Verder heb ik in Regedit de sleutel Start in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\msahci en -pciide opgezocht, maar die stonden al op "0".

Hoe los ik deze problemen op? Bij voorkeur zonder alles opnieuw te moeten installeren.

EDIT: bedacht me net dat E waarschijnlijk ooit wel de opstartschijf is geweest. Ik had namelijk eerst alleen die drie Samsung HDD's en later pas die SSD bijgeplaatst en daar Windows en alle programma's op gezet. Voor zover ik me kan herinneren heb ik die schijf toen wel helemaal geformatteerd, maar misschien toch iets fout gegaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Kid Jansen op 10-12-2014 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dit is vaker een probleem, zoek even op Windows switch IDE AHCI. Vermoedelijk zijn de (ahci) drivers corrupt of simpelweg niet aanwezig. Waarschijnlijk moet je ook de bootloader opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat heb ik natuurlijk al lang gedaan en dan kom je op het aanpassen van de key "Start" in:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\msahci
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\pciide
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStorV

Bij die eerste twee stond hij al op 0 en bij die derde heb ik hem ook op 0 gezet, maar dat haalde niks uit. Het lijkt me sterk dat de AHCI drivers niet aanwezig zijn, aangezien ik tot vanmiddag al op AHCI draaide.

Bootloader fixen ga ik even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarschijnlijk staat er nog een oude bootlodder op je E-schijf. En omdat je van IDE naar AHCI bent veranderd kloppen je schijf-identifiers mogelijk niet meer in de Windows Boot Manager, en pakt je moederbord nu waarschijnlijk via CSM de bootloader van je oude E-schijf.

Als je Windows middels UEFI wilt booten zou ik altijd CSM, of andere legacy zaken uitzetten zodat je zeker weet dat het ook werkt. Mocht je toch nog van legacy meuk willen booten, dan is het altijd zo weer aangezet.

Opnieuw installeren is niet het handigst, en via de Recovery modus kun je handmatig vrij veel corrigeren, maar ik denk dat het nu sneller is dan allemaal gaan lopen rommelen.

[ Voor 2% gewijzigd door --MeAngry-- op 10-12-2014 01:28 . Reden: Zinopbouw 8)7 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
M'n moederbord heeft voor zover ik weet geen UEFI, alleen BIOS. Bootloader fixen wilde ik proberen zoals op deze en deze pagina wordt beschreven. Maar vreemd genoeg staat er dan in het onderstaande scherm geen installatie.

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.howtogeek.com/wp-content/uploads/2010/10/481x376ximage250.png.pagespeed.ic.KBcDsyF_Sn.png
(screenshot van één van die websites, niet van mijn PC)

Ik heb nog nooit drivers hoeven laden bij het installeren van Windows 7, dus vraag me af waarom het nu ineens wel nodig zou zijn. En welke driver zou ik überhaupt moeten laden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
De AHCI drivers van je moederbord.

Ik heb hier helaas altijd slechte ervaringen mee als Windows begint te zeuren om drivers. Heb je alles goed aangesloten? Zitten ze op de SATA poorten van bijvoorbeeld een Jmicron? Post eens een screenshot van je BIOS instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
De schijven zijn als volgt aangesloten:

ControllerPoortSchijfDrive letter
chipset controller0Intel 510C
1Samsung HD103SJD
2Samsung HD103SJE
3Hitachi 5K3000F
4Samsung HD103SJG
5WD4003FZEXH
Marvell 91286eSATA frontpanel-
7Sony Optiarc AD-7260SI

En de BIOS-instellingen zijn:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4sAZX1Kfv6ci2Jy21O9vFkJG/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oPos3EumO79fwkqkNnnyr6ef/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vmKO1EbJoFOwIgzJaDZ6ziyw/full.jpg

First en second boot device zijn nu even omgewisseld, vanwege het booten op de Windows 7 DVD, normaal is HDD eerste.

[ Voor 19% gewijzigd door Kid Jansen op 10-12-2014 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Kid Jansen schreef op woensdag 10 december 2014 @ 00:49:

EDIT: bedacht me net dat E waarschijnlijk ooit wel de opstartschijf is geweest. Ik had namelijk eerst alleen die drie Samsung HDD's en later pas die SSD bijgeplaatst en daar Windows en alle programma's op gezet. Voor zover ik me kan herinneren heb ik die schijf toen wel helemaal geformatteerd, maar misschien toch iets fout gegaan?
Als je in windows de "oude c-partitie" hebt geformatteerd is het inderdaad niet goed gegaan. Op die schijf staat dus niet alleen nog een bootloader maar hoogstwaarschijnlijk ook je systeem partitie met daarin de windows boot manager en BCD. Dit is niet je c-schijf maar een verborgen partitie. Als deze systeem partitie al aanwezig is op een schijf dan wordt deze niet opnieuw aangemaakt tijdens een windows installatie. Logisch dat je systeem niet start als je de E-schijf loskoppelt.

Het is te herstellen zonder herinstallatie:

http://superuser.com/ques...system-reserved-partition

(het 9 stappen lijstje)

En ontkoppel hierbij tijdelijk al je schijven behalve de SSD en je DVD lezer zodat je niet weer dezelfde problemen krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door noguru op 10-12-2014 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Had vanmiddag toch besloten om te beginnen met het opnieuw installeren van de hele pc. Hele probleem met de E schijf is opgelost en alles werkt nu ook goed met de AHCI modus. Het ziet er alleen naar uit dat ik weer opnieuw kan beginnen morgen, want ik heb nou allemaal gezeik door de Windows update KB3004394 (zie ook deze en deze pagina).

Vond het al zo raar dat ik allemaal gezeik kreeg van drivers die niet goed wilden installeren. Maar doordat ik niet meteen er achter was waar het nou aan lag heb ik al allemaal shit geprobeerd om het op te lossen, waardoor de installatie nu ook al niet meer clean is. Ik kan hier echt heel slecht tegen, je krijgt er echt de neiging van om dat ^&%&#$&$&(%&* ding dwars door het raam te flikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Al doende leert men ;)

• Kid Jansen
  • Niet online
Van die update had ik moeilijk van te voren kunnen weten, want die kwam gisteren pas uit. Maar heb inmiddels de belangrijkste dingen weer draaien.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vanwege dat soort geintjes heb ik de gewoonte om als er nieuwe updates zijn, deze niet meteen te installeren en een weekje later Windows opnieuw te laten zoeken naar updates waarna de probleemgevallen er meestal wel zijn uitgevist.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik heb sterk het idee dat m'n moederbord rijp is voor de kliko... M'n PC wilde net zomaar ineens totaal niet meer booten vanaf AHCI. Booten blijft hangen op "Verifying DMI Pool Data".

Heb fail safe settings geladen in BIOS, alle schijven behalve de SSD met Windows losgekoppeld en vervolgens alleen de ICH10R controllermodus van IDE naar AHCI gezet, maar dat verandert niks. De controller moet op IDE staan, anders weigert hij gewoon te booten. Zelfs booten vanaf CD lukt dan niet, ook als dat het primary boot device is, terwijl de Sony Optiarc AD-7260S niet eens op die controller zit...

Ik hoef zelden iets te vragen over computers, maar inmiddels ben ik hiermee wel ten einde raad. Ik heb nog nooit zoveel computerproblemen in één week gehad. Sinds dinsdag middag is het eigenlijk non-stop gezeik geweest. Tot twee keer toe hele PC opnieuw geïnstalleerd en nog draait het voor geen meter blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:44

jjust

Het leven is een strijd

Je gaat inderdaad haast denken dat het aan het moederbord ligt. Lijkt me dat je het meeste zaken uitgesloten hebt. Misschien ligt het nog aan de nieuwe bios? Wellicht dat er meerdere revisies van het moederbord zijn en die van jouw niet geschikt is voor deze bios? Wellicht is er een oudere bios versie die ook AHCI ondersteund. Misschien dat je die kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
BIOS is 100% zeker voor dit moederbord, aangezien de revisies van dit bord onafhankelijk op de Gigabyte site staan. Ik zou nog één versie terug kunnen, maar dat is ook een bèta. De laatste stable versie, die ik overigens ook had voor ik dit topic opende, ondersteunt geen 4 TB schijven. Maar ik denk niet dat het aan het BIOS ligt, aangezien ik gisteren niets meer had geïnstalleerd of veranderd aan de PC en het eerst 10x wel werkte (bij wijze van spreken, maar in ieder geval meervoud).

De enige optie die mij reëel lijkt is defect moederbord. Want als de Intel 510 defect was zou je verwachten dat hij ook niet wil opstarten in IDE modus, dan werkt alles prima voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Daar lijkt het inderdaad dan wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Zou wel balen zijn, want voor socket LGA1366 zijn er nieuw alleen nog maar server-/workstationborden te krijgen met over het algemeen een zeer beperkte featureset (qua USB 3.0, aantal SATA poorten, aantal PCI-E x16 sloten, etc.)

Dan zou het dus of een tweedehands moederbord worden, of CPU, moederbord en RAM upgraden. Als ik voor dat laatste ga dan zou ik het wel meteen goed willen doen en voor LGA2011-3 gaan, maar dan ben ik zo een kleine €1000 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Dat is altijd het probleem. Op zich kan die setup nog wel even mee maar als je een moederbord moet gaan vervangen dan ben je aan de beurt. Het gaat vaak tegen je gevoel in ook een oude socket moederbord te kopen en voor dat je het weet ben je aardig geld kwijt aan een nieuwe setup.

Misschien is een tweedehands moederbord nog niet zo een gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Die zijn alleen nog vrij lastig te vinden zag ik. Bedacht me trouwens dat ik nog zou kunnen proberen om alleen m'n E schijf aan te sluiten (die is nu toch nog leeg), en dan kijken of hij dan wel kan opstarten in AHCI modus en Windows op kan installeren. Als dat wel werkt zou het eventueel nog aan Intel 510, SATA kabel of aansluiting op moederbord kunnen liggen, als dat ook niet werkt sowieso aan moederbord zelf.

Verder zou ik nog kunnen kijken of het wel werkt met BIOS FE5 (heb nu FF1 en voor dit topic had ik FD, de laatste stable release).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:23
In hoeverre kun je overweg met Linux/Ubuntu?

Ik heb dezelfde symptomen een keer aan de hand gehad. En heb de zaak toen vlot gekregen door de BIOS instellingen te nemen zoals ik ze uiteindelijk ook onder Windows wil hebben. Vervolgens te booten met Ubuntu Live, NTFS partities aanmaken, via een reboot opnieuw naar Ubuntu Live en de NTFS partities verwijderen. En dat dan herhalen voor elke disk - ik weet het pokke klus.

Voor en na deze oefening heb ik de SMART waardes gecontroleerd om zeker te stellen niet alsnog met een (verborgen?) diskprobleem te maken te hebben.

Na afloop Ubuntu USB eruit, alleen de beoogde Windows boot disk aansluiten en Windows opnieuw installeren via een DVD of USB.
Als dat gebeurd is, de drivers allemaal installeren (ook de Intel AHCI drivers) en pas daarna de overige disken aansluiten.

Ik weet het - daarmee heb je geen oorzaak te pakken. Maar misschien wel weer een werkend iets.

Mogelijke (theoretische!) verklaring:
Een BIOS controleert bij het opstarten alle aangesloten disken. Herkent ie ze niet of niet goed, bijvoorbeeld door de BIOS update, dan geeft dat soms meteen problemen - soms ook later.
De procedure met Ubuntu Live zorgt er voor dat het BIOS alle disken opnieuw beschrijft alsof het nieuwe zijn.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Op alle schijven de partities verwijderen en opnieuw aanmaken is sowieso een no go, want heb nooit genoeg opslagruimte om al die gegevens te back-uppen. De noodzakelijke gegevens zijn wel geback-upt, maar de rest wil ik eigenlijk ook niet kwijt. Liefst zou ik off-site (bijvoorbeeld bij m'n ouders) een NAS hebben staan waar ik alles een tweede keer op kan slaan, maar daar heb ik gewoon het geld niet voor.

Heb wel vaker met Ubuntu Live CD's gewerkt, maar ik vraag me af of hij daar wel vanaf wil booten als hij ook niet vanaf de Windows DVD wil booten met de juiste BIOS-instellingen.

De DVD drive zit niet op dezelfde controller als m'n HDD's, de controller waar hij op zit staat gewoon op IDE, CD/DVD stond als primary boot device, maar alsnog wilde hij dan alleen maar vanaf de Windows DVD booten als de controller-modus van de controller waar de HDD's op zitten ook IDE stond. Als die op AHCI stond kwam hij niet verder.

Ik vraag me dus sterk of dat anders is als er in plaats van een Windows DVD een Ubuntu CD / DVD / USB-drive in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Uit je intro meen ik te begrijpen dat de 4 TB nieuw is.
Zit die dan ook al vol? En hoe vol?

Misschien heb je de middelen om van de anderen kopieen te maken op die 4 TB?
Bijvoorbeeld door met CloneZilla van alle partities een image aan te maken?
Met behulp van zoiets als een Sharkoon QuickPort Duo SATA.

Een USB stick werkt onafhankelijk van IDE en AHCI controllers.
Dus dat zou altijd wel moeten werken - ook voor de installatie van Windows 7.

[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 15-12-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Net even met Universal USB Installer 1.9.5.8 een Ubuntu Live USB-stick gemaakt van Ubuntu 14.10

Wijzigingen (op volgorde, cumulatief)Boot status
In BIOS primary boot device op USB-HDD gezet, voor de rest niks gewijzigdboot naar Ubuntu
ICH10R op AHCIboot niet
alle schijven behalve E losgekoppeldboot naar Ubuntu
alle schijven behalve C aangeslotenboot naar Ubuntu
alleen C aangesloten op poort 4 van ICH10R met kabel van Fboot niet

Als de Intel 510 dus aangesloten is en de ICH10R SATA-modus op AHCI staat kan je niet booten, anders wel. Poort op moederbord en kabel ligt het in ieder geval niet aan. Het ligt misschien dus toch aan de Intel 510, of de Windows installatie / MBR. Dan wordt het denk ik toch partities verwijderen op die schijf en dan Windows opnieuw installeren (voor de derde keer... :()

Aan de andere kant zou het mooi nieuws zijn, opnieuw installeren is wel een rotklus, maar beter dan nieuw moederbord moeten kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Kid Jansen op 15-12-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Even he - dat ik de tabel goed begrijp:
Als je AHCI instelt zonder verder disken aangesloten te hebben (de tweede regel) boot ie niet?

Misschien een "domme" suggestie - kan je "RAID" instellen (i.p.v. AHCI)?
En wat gebeurd er dan?

En van de categorie spijkers-op-laag water:
Heb je bij de installatie van Windows gewerkt met de "F6-drivers"?
Hoe lang heb je gewacht voordat je tot de conclusie kwam "boot niet"?

Wat zijn de settings van:
(1) - SATA control mode
(2) - SATA port 0-3 mode
(3) - e-SATA control mode
En dat dan in de situatie dat ie niet boot?
Normaliter zouden (1) en (3) op AHCI moeten staan. En (2) op native.
Wel is het dan zaak te werken met F6 bij de installatie van Windows.

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 16-12-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
De tweede regel is juist met alles aangesloten, want dat was de situatie voor de tabel en er staat daar niet dat ik al schijven heb losgekoppeld.

Met "boot niet" bedoel ik dat hij weer blijft hangen op "Verifying DMI Pool Data..." Normaal duurt dat zo'n 5-10 seconden, maar zelfs na een paar minuten gebeurt er dan niks.

SATA poorten 0-5 zijn de ICH10R en die stond met het testen dus op AHCI. De controllers voor de overige vier SATA poorten (6-9) en de e-SATA poorten stonden allemaal op IDE. Maar het enige apparaat dat is aangesloten op één van die overige poorten is de Sony Optiarc AD-7260S.

Bij de installatie van Windows stond het ook zo. De Windows installatie vroeg toen niet om drivers. Overigens heb ik nog nooit drivers moeten laden tijdens de Windows installatie met de ICH10R op AHCI en heb m'n PC toch meerdere keren opniew geïnstalleerd en heeft altijd prima gedraaid.

Op RAID heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Dat van "Verifying DMI Pool Data..." wil zeggen dat het BIOS een of meer disken niet (meer?) herkent. In een grijs verleden was dat alleen op te lossen met een zogenaamd low-level format.
Waarna het bekende partitioneren kon beginnen.

Met de komst van IDE disken is deze low-level format niet meer nodig... behalve in situaties als deze... dan wil ie nog wel eens helpen.
De manier om dat af te dwingen is het booten van een OS via USB of CD en de disk opnieuw te partitioneren - idealiter inclusief het overschrijven van het MBR. Daarmee "dwing" je de controller van de disk een (soort van) low level format uit te voeren - voldoende om daarna normaal te kunnen booten.

Met dat in het achterhoofd beginnen met in het BIOS de volgende aanpassingen uitvoeren:
- SMART activeren => levert een overzicht met disken en SMART capabilities
- Alle(!) SATA interfaces op AHCI en native => by design is het zo immers bedoeld te werken

Laat ajb weten waat hiervan het eindresultaat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
BIOS SettingValue
HDD S.M.A.R.T. CapabilityEnabled
First Boot DeviceUSB-HDD
Second Boot DeviceCD-ROM
Thirdt Boot DeviceHDD
ICH SATA Control ModeAHCI
eSATA Ctrl ModeAHCI
GSATA 6_7/IDE Ctrl ModeAHCI
GSATA 8_9/IDE Ctrl ModeAHCI

USB stick er in met Ubuntu -> Boot naar Ubuntu
USB-stick er uit, Windows DVD er in -> Boot naar Windows installatieprogramma
USB-stick en DVD er uit -> Boot naar Windows installatie op C

Bij die laatste optie ging Windows alle controllers en drives opnieuw installeren, dus vervolgens nog een keer een reboot om te kijken of alles nog werkte en het werkte toen nog steeds. Vervolgens weer reboot en BIOS geopend en boot priority als volgt ingesteld:

BIOS SettingValue
First Boot DeviceHDD
Second Boot DeviceCD-ROM
Thirdt Boot DeviceUSB-HDD

En ook toen werkte het nog steeds. Het lijkt er dus op dat hij het niet leuk vond dat de ICH op AHCI stond en de rest van de controllers op IDE. In ieder geval lijkt het probleem (voor nu) te zijn opgelost. Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
En? Hoest met je kompjoeter - nog problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Geen problemen meer gehad sinds m'n laatste reactie. Nog een tijdje PC van de spanning gehad om te kijken of het daarna nog steeds goed werkte, maar ook dat gaf geen problemen. Lijkt er dus op dat het helemaal is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Gisteren toch weer opnieuw geïnstalleerd, want om de één of andere reden wilde de PC niet meer booten als ik X-Rite i1Profiler installeerde. Dat was dan wel terug te draaien met Windows System Restore, maar ik heb i1Profiler wel nodig om m'n schermen te kunnen kalibreren.

Dat opnieuw installeren ging ook niet van harte. De eerste keer waren er een aantal Windows updates die niet meewerkten, waardoor de installatie corrupt was geraakt. Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik toen een nieuwe DVD image gedownload:

Windows 7 Professional SP1 x64 English Media Refresh (SP1-U)

Zat een MD5 checksum bij en na het downloaden geverifieerd of het een match was (wat het geval was) met WinMD5Free en vervolgens gebrand naar DVD met ImgBurn (ook weer geverifieerd, weer een match).

Die installatie ging goed en had ook geen problemen met updates daarna. Als één van de eerste programma's X-Rite i1Profiler geïnstalleerd en dat werkt ook zonder problemen. Alleen krijg ik hetzelfde probleem als eerst, alleen dan nu wanneer ik Intel Rapid Storage Technology 11.7 installeer:

Als ik boot in normale modus kom ik tot aan het login scherm en daar blijft hij vervolgens hangen. Soms kon ik nog wel account aanklikken, wachtwoord invoeren en inloggen, maar dan bleef hij meteen daarna alsnog hangen (nog voor desktop geladen wordt).

Teruggedraaid met System Restore naar het punt voordat ik Intel Rapid Storage Technology 11.7 geïnstalleerd had en problemen zijn weer weg. Maar ik vind het allemaal toch erg raar. Voor die BIOS update en extra 4TB harde schijf had ik nooit problemen.

Nou las ik op het Anandtech forum het volgende:
The compatibility of the different Intel RST/RSTe drivers and software versions doesn't depend on the chipset, but on the Southbridge resp. the Intel SATA Controller specification of the mainboard.

Although the name "X58" may implicate, that the X58 Chipset belongs to the Intel 5-Series Chipsets, it doesn't. It is member of Intel's 4-Series Chipsets and the X58 Chipset on-board Intel SATA Controller either has an ICH9R or ICH10R chip.
So users with an Intel X58 chipset system running their HDD/SSD in AHCI mode, who want to know the latest suitable Intel AHCI driver version, should look into the Device Manage for the exact name of the listed "Intel(R) SATA AHCI Controller" or for the HardwareIDs of it ("Properties" > "Details" > "Property" > "HardwareIDs").

Here are some additional informations:

None of the actual Intel RST(e) Drivers & Software Sets v12 can be used with an X58 chipset AHCI system, because only Intel Chipsets from 5-Series up are supported by them.
The latest Intel RST(e) AHCI drivers, which natively (unmodified) do support Intel ICH10R SATA AHCI Controllers, are v11.7.4.1001 WHQL dated 03/05/2013.
Users with an Intel ICH9R SATA AHCI Controller, who want to use an original Intel RST driver, have to stick with the Intel RST v10 series (latest version: v10.8.0.1003 WHQL dated 10/17/2011).
Nevertheless it is possible for X58 users to get the latest Intel RST(e) drivers installed, but the INF files have to be modified and the installation has to be forced by using the "Have Disk" button.

General advice for Intel AHCI users:
Since the Intel RST Console and RST Services neither are essential for AHCI systtenms nor will have any positive performance impact (it will rather drop it), I do not recommend to install the Intel RST/RST(e) Software.
Ik denk dat ik Intel Rapid Storage Technology dus maar niet installeer. Nadeel is dat m'n interne hardeschijven dan worden herkend als verwijderbare media, wat niet het geval als ik Intel Rapid Storage Technology wel installeer.
Pagina: 1