Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stadsverwarming en kokend tapwater net als Quooker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:24

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
In ons nieuwe huis krijgen wij stadsverwarming. Een Quooker is gaaf, maar duur en vooral: het water is al aardig op temperatuur. Het lijkt me dat je met een doorstroomverwarming of iets dergelijks ook kokend tapwater zou moeten kunnen produceren. Ik heb wat lopen zoeken, maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Wie heeft een goed idee?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 18:12
Dat gaat niet werken. Sowieso zit er leidingwerk tussen de aansluiting en waar de SV binnenkomt. Mijn ervaring is dat het nog best even duurt (30 sec tot een minuut) tot dat het water warm wordt. Al die tijd sta je dus veel vermogen in dat water te stoppen zonder dat het kookt. Een normale kraan is ontworpen voor max. 60 graden. Hoe gaat die zich gedragen bij 100 graden? Daarnaast moet je ook gaan zorgen voor wat veiligheid. Je wilt waarschijnlijk niet kokend water over je heen omdat je snel even water wilt pakken, of een van je familie leden of gasten.

Er zijn ook alternatieven voor de Quooker. Bijvoorbeeld de Grohe red (duo). Die zie je voor wat minder euro's en zijn ook geregeld in de aanbieding bij o.a. iBood.

Note. SV is sowieso geen goed idee als je het mij vraagt. link

[Voor 8% gewijzigd door TLer op 09-05-2015 20:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Dat er een speciale kraan nodig is, is een goed punt. Ik hoop(te) alleen dat het zonder reservoir zou kunnen.

Qua stadsverwarming heb ik geen keuze: verplicht door de gemeente. Die zit voor miljoenen klem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLer
Zorg in ieder geval dat je koopovereenkomst je niet vastbind aan die SV. M.a.w., geen clausules die opzeggen van de aansluiting onmogelijk maken. Voor mij zou dat anders een rede zijn om de woning niet te kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Milmoor schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 20:15:
Qua stadsverwarming heb ik geen keuze: verplicht door de gemeente. Die zit voor miljoenen klem.
Stadsverwarming is niet verplicht, maar er komt wel een rechter bij kijken -> http://www.tubantia.nl/re...stadsverwarming-1.3912087

[Voor 8% gewijzigd door Raven op 09-05-2015 20:49]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 18-08-2019

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Zo is het maar net, beter geen woning kopen die aangesloten zit op stadsver(w)arming vanwege zeer hoge vastrechtwoeker.
Ik kan er over meepraten. 8)7

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Raven schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 20:48:
[...]

Stadsverwarming is niet verplicht, maar er komt wel een rechter bij kijken -> http://www.tubantia.nl/re...stadsverwarming-1.3912087
Dat betreft een huurder waar het niet expliciet in het huurcontract stond. Ik ga kopen. Ik verwacht dat ik inderdaad nee kan zeggen, maar daarmee krijg ik nog geen gas. Het finciele nadeel is te overzien zolang je het maar als hoofdverwarming gebruikt. Ben je over op een warmtepomp, dan wil je er van af. Daar loopt ook een topic over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:44
Hier in dit deel van Houten is ook alleen stadsverwarming. Je mag het vast weigeren, je bent immers niet verplicht warm water in huis te nemen, maar als er geen gasleidingen door de wijk lopen heb je weinig andere keus als je warm wil douchen (tenzij je een gastank in je tuin wil, maar dat zal vast ook niet zomaar mogen). Dus welke alternatieven heb je dan nog?

Stadsverwarming mag wettelijk niet duurder zijn dan een eigen CV, maar blijkt dat in praktijk wel wat te zijn. Hier in Houten lopen er daarom ook procedures tegen Eneco. Het gaat niet om schokkende bedragen, volgens mij is het inmiddels meer een principekwestie geworden.

[Voor 8% gewijzigd door SlaadjeBla op 09-05-2015 21:15]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Warmtepomp die draait op zonnestroom en koken op inductie.

Stadsverwarming niet aan beginnen vanwege het torenhoge vastrecht!
€500 op jaarbasis aan vastrecht, komt huur tapwater warmtewisselaar nog bij op en dan heb je nog geen druppel warmwater gebruik.

[Voor 42% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-05-2015 21:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLer
Je kan prima zonder SV en zonder gas. Zeker in een nieuwbouw woning!I

k heb het gedaan en heb er zeker geen spijt van. Mijn stookkosten waren afgelopen (warme) winter ruim minder dat mijn vastrecht. Ik heb zins oktober 2014 (installatie maand) 1739 kWh verbruikt. Bij 22 cent is dat 382 euro. Voor het hele jaar denk ik op 2200kWh uit te komen ( 484 euro). Dat is all in, dus voor verwarming en warm water. Als je PV hebt, dan ben je nog goedkoper uit.

Dus grofweg enkel de vastrechtkosten betaal ik per jaar. Die 24 euro per GJ zijn mijn winst. Voor mijn SV had ik er +- 35 per jaar nodig ==> 840 bespaart t.o.v. SV. Dat maakt de tvt minder dan 10 jaar. Als je de aansluitkosten van de SV niet zou hebben (al snel 3500 euro maar dat verschilt per project) dan is de tvt nog veel minder.

edit. twee nullen toegevoegd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Aansluitkosten heb ik hier in Enschede (1991) niet gehad, er staat in de koopovereenkomst van het huis ook niets over in, ook niet dat het een verplichting is.
Als hier de warmtepomp er is probeer ik er ook vanaf te komen echter de sv aansluiting verwijderen kan nogal kostbaar zijn.
Verschilt ook per aanbieder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Weghalen kan: crazyharrie in "Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp". Maar dan zit je wel met een slechter geisoleerd huis. De EPC verlaging van stadsverwarming zorgt hier indirect voor:
"Nieuwbouwwoningen op Vinex-locaties zijn vaak aangesloten op een collectief systeem van stadsverwarming. Deze woningen zijn in de regel 20 procent minder goed geïsoleerd dan nieuwbouwwoningen met een HR-ketel. Omdat stadsverwarming in de EPC een bijdrage levert aan een betere energieprestatie van de woning, bereiken ontwikkelaars eerder de minimale EPC-eisen voor nieuwbouwwoningen en kunnen zij op isolatie bezuinigen. Het leidt er wel toe dat stadsverwarming in de praktijk voor de bewoner vaak geen kostenvoordeel oplevert omdat de verwarming, door die vaak wat gebrekkiger isolatie, harder moet werken."
Bron: http://vakbladwarmtepompe...verwarming-tot-een-derde/

Projectontwikkelaars betalen trouwens een deel van de kostenbesparing weer aan de leverancier van de stadsverwarming. Bron: o.a. Maasluip in "Stadsverwarming erg duur". Laatst een heel informatief schrijfsel over gelezen dat ik nu niet meer terugvinden kan. Edit: ik denk deze https://stadswarmte.wordpress.com/112-2/.

[Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 09-05-2015 22:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:00
Ik weet niet hoe ver je bent in het traject, maar je zou nog voor volledige verwarming met warmtepomp kunnen kijken.

Daarnaast is warm tapwater vaak wel duur, weet je hoeveel je per liter betaald?
Als je hem in de keuken afsluit, en alleen de Quooker gebruikt zal het wel mee vallen qua kosten.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ohnee
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 06-10-2016
De Quooker Combi plus ondersteunt wel hotfill. Dus die kun je aansluiten op warm water. Maar er zit nog steeds een vaatje in om het water op kooktemperatuur te houden.

Ik ben zelf uiteindelijk voor een losse heet-waterdispenser gegaan. Zo'n apparaatje kost maar een tiende van een kokendwaterkraan. En ik kan hem uitzetten als ik het niet nodig heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
!null schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:32:
Ik weet niet hoe ver je bent in het traject, maar je zou nog voor volledige verwarming met warmtepomp kunnen kijken.

Daarnaast is warm tapwater vaak wel duur, weet je hoeveel je per liter betaald?
Als je hem in de keuken afsluit, en alleen de Quooker gebruikt zal het wel mee vallen qua kosten.
Ik kijk nog naar de optie "geen stadsverwarming", maar ik verwacht er niet veel van. Als ik dat echt wil kan ik beter niet in een project mee doen. Daar wil men maar beperkt complicaties.

Een Quooker is per liter inderdaad belachelijk duur. Je opmerking over afsluiten snap ik niet.
ohnee schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:47:
De Quooker Combi plus ondersteunt wel hotfill. Dus die kun je aansluiten op warm water. Maar er zit nog steeds een vaatje in om het water op kooktemperatuur te houden.

Ik ben zelf uiteindelijk voor een losse heet-waterdispenser gegaan. Zo'n apparaatje kost maar een tiende van een kokendwaterkraan. En ik kan hem uitzetten als ik het niet nodig heb.
Dat klinkt als de ideale combi (op de prijs na ;).

Ik zal een zoeken naar een heet water dispenser. Nog nooit van gehoord.

[Voor 29% gewijzigd door Milmoor op 15-05-2015 14:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
De Quooker is per liter niet zo duur als je op 20 meter afstand (qua leidingen) je CV hebt hangen. Die doet het alleen efficienter als hij ook boven de gootsteen hangt. Dat probleem heb je niet met stadsverwarming, wel hoor ik altijd dat warm tapwater verschikkelijk duur is, dus dan valt de overstap naar Quooker vast wel mee.
Weet je al wat je per liter (of kuub) heet tapwater betaald?

Met afsluiten bedoelde ik dat je voor de keuken geen warm tapwater afneemt van de stadsverwarming, maar alles door de Quooker laat doen. Dat kan prima, al zou je een keer kunnen merken dat het warme water op is, als je erg veel warm water gebruikt. (maar een handafwas met een sopje maken is totaal geen probleem)

Maar goed, Quooker is voor ons gewoon luxe. Altijd direct kokend water, en niet meer zo ontzettend lang wachten op warm water.

[Voor 8% gewijzigd door !null op 15-05-2015 14:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ook bij stadsverwarming koelen de leidingen af. Dus als de CV een boiler heeft lijkt het me dat die evenveel water nodig heeft voordat het water bij de kraan warm is (uitgaande van CV op de plek van ingang stadsverwarming).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Ja, alleen hangt de CV ketel vaak verder en moet die zelf ook nog starten en opwarmen.

Maar relevanter voor dit topic, hoeveel betaal je straks per liter warm water?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Dat kan ik niet makkelijk omrekenen, maar dat zou vergelijkbaar moeten zijn met dezelfde hoeveelheid met gas verwarmen. Dat zal in hun voordeel afronden, maar qua orde grootte niet verschillen. Zie hier: http://www.warmtenethengelo.nl/Tarieven.aspx

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ohnee
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 06-10-2016
Ik weet dat het in Meerhoven (de stadsverarmingswijk van Eindhoven) per gigajoule ongeveer gelijk is met gas. Het zijn vooral de vastrechtkosten die het zo duur maken. En natuurlijk de slechtere isolatie door het EPC gegoochel waardoor er meer warmte verbruikt wordt.

De harde realiteit is dat stadsverarming niet rendabel is. De bedrijfskosten zijn veel duurder dan voor gas. En iemand moet dat verschil gaan betalen. De energiemaatschappij is geen liefdadigheidsinstelling, dus die gaat het echt niet tegen dezelfde prijs als een gasaansluiting aanbieden.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True