Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrabook voor lichte games

Pagina: 1
Acties:

• Goldia
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:36
Hallo tweakers,

Al enige weken ben ik op zoek naar een kleine en zo licht mogelijke laptop, waarop ook lichte games kunnen worden gespeeld (low of medium details op FHD is voldoende). Naast standaard computerwerk, speel ik voornamelijk casual games zoals Civilization V, Cities Skylines, EUIV etc.

Ik denk nu zelf aan een 13 inch laptop (minimaal FHD), met medium range dedicated GPU. Maar via de website notebookreview kom ik tot de conclusie dat voor mij misschien een Intel Iris of HD Graphics Pro ook wel volstaat voor lichte games op medium setting? Hoe zien jullie dat?

Ik wil daarnaast geen grote opslag of HD. Alleen een volwaardige 256GB SSD en 8gig RAM volstaat. CPU Broadwell i7 zou mooi zijn, maar i5 is ook prima.

Uiteindelijk kwam ik uit bij de Asus Zenbook UX303-LN, maar die is alleen in Belgie of Duitsland te krijgen.Ik probeerde hem hier te linken, maar het lijkt we of hij uit de pricewatch is gehaald? Hij was tot vandaag ook nog te krijgen bij MAXIT dacht ik, maar de reviews van die shop zijn niet al te best en ik vertrouwde het ook niet helemaal.
pricewatch: Asus UX303LN-R4274H-BE

Na divers speurwerk in de pricewatch, ben ik dus bang dat mijn wensenlijstje op dit moment in NL niet te krijgen is. Van Asus heb ik begrepen dat de UX303-LN helemaal niet naar NL wordt geïmporteerd. In Duitsland en Belgie kan je hem dus volgens mij nog wel krijgen, maar dan zit er een AZERTY of QWERTZ toetsenbord op. 8)7

Ik vind het vreemd dat er helemaal geen knappe 13inch ultrabooks lijken te zijn met midrange dedicated GPU. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben met dit wensenlijstje? Ik hoop dat jullie me misschien toch nog kunnen helpen of een goed alternatief weten.

Wat ga je met je laptop doen?
Lichte games, inloggen op werk netwerk, office programma's, simpele fotobewerking en surfen.

Wat is je budget?
Ongeveer 1000 - 1200 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij moet goed draagbaar zijn en makkelijk mee te nemen zijn. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een ultrabook, 13 inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik vind de genoemde Asus Zenbook erg mooi, maar de nieuwe Dell XPS 13 is ook prachtig. Helaas heeft ook die geen dedicated GPU. Geen Mac svp! O-)

Dank voor jullie suggesties!

[ Voor 5% gewijzigd door Goldia op 01-06-2015 22:43 . Reden: Edits ]

• gijoy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11 14:07
Ben ook op zoek naar een vergelijkbare laptop, maar ik heb enkel de Asus kunnen vinden met een Azerty keyboard. Alienware heeft wel technisch geschikte laptops met broadwell i5/i7 en gpu, maar ze zijn echt té lelijk. Anders een Dell Latitude van 14", maar ook voor die loop ik niet echt warm.

• Goldia
Ja inderdaad: het oog wil ook wat.

http://www.ultrabookreview.com/2071-best-gaming-ultrabooks/

Hier helaas ook veel exemplaren die niet in NL te krijgen zijn. Bovendien hoef ik niet meteen een gtx970, die zit al in mijn desktop :-)

[ Voor 74% gewijzigd door Goldia op 10-05-2015 20:06 ]

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-11 17:33

Major_ton

Shoot!

Het is me sowieso opgevallen dat heel vaak als je een geschikte config hebt gevonden voor een laptop, er een azerty toetsenbord in zit... Ik snap niet waarom de qwerty uitvoeringen vaak veel duurder zijn, of mindere specs hebben.

Some infinities are bigger than others.

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
pricewatch: Lenovo Yoga 14-20DM003QMB lijkt wel wat. Natuurlijk niet deze versie van bijna €1700, maar als er een goedkopere versie beschikbaar is/komt met een wat kleinere SSD en een Core i5 kan je daar eens naar kijken.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zo'n GT840m is nauwelijks beter dan een Intel HD5500 die in de XPS 13 zit, volgens Notebookcheck zijn de prestaties van de 5500 -2% t.o.v. de 840m in benchmarks.

Ik zou eigenlijk een XPS13 of iets dergelijks aanraden, zeer complete laptops IMO. Een ultrabook en gaming gaan gewoon niet zo goed samen, maar met een HD5500 kom je al een aardig eind, en die zijn bovendien een stuk zuiniger dan een low-end dedicated GPU als de GT840m. Ik heb zelf een ultrabook met nog een oudere Intel HD4400, en die trekt lichte games en fotobewerking ook aardig goed.

Verder hebben Asus en Lenovo ook nog mooie modellen, je kan bijvoorbeeld ook een kijkje nemen op de Lenovo website. Lenovo is af en toe wel erg duur trouwens, maar wel het bekijken waard.

• Goldia
Bedankt voor jullie reacties! Ik weet dat ultrabooks en gaming niet goed samengaan, maar ik verwacht ook geen superdetails en speel geen high demanding speedy games of fps. Strategy en simulatie voornamelijk.

Jullie denken dat een intel HD graphics dan dus wel volstaat? Dat zou de mogelijkheden flink oprekken!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:02
ThomasXIV schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:20:
Zo'n GT840m is nauwelijks beter dan een Intel HD5500 die in de XPS 13 zit, volgens Notebookcheck zijn de prestaties van de 5500 -2% t.o.v. de 840m in benchmarks.

Ik zou eigenlijk een XPS13 of iets dergelijks aanraden, zeer complete laptops IMO. Een ultrabook en gaming gaan gewoon niet zo goed samen, maar met een HD5500 kom je al een aardig eind, en die zijn bovendien een stuk zuiniger dan een low-end dedicated GPU als de GT840m. Ik heb zelf een ultrabook met nog een oudere Intel HD4400, en die trekt lichte games en fotobewerking ook aardig goed.

Verder hebben Asus en Lenovo ook nog mooie modellen, je kan bijvoorbeeld ook een kijkje nemen op de Lenovo website. Lenovo is af en toe wel erg duur trouwens, maar wel het bekijken waard.
Een HD5500 is juist veel langzamer dan een gt840m. Volgens notebookcheck is zelfs een gt820m sneller dan een HD5500 (http://www.notebookcheck....aphics-5500.125586.0.html)
De volgende keer even wat beter je huiswerk doen ;)

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Pff dom van me, grafiekjes verkeerd afgelezen blijkbaar. Dan voor de laptop met 840m gaan.

• Goldia
Ja dat was ook mijn conclusie, maar die heb je dus in NL niet in een knappe 13inch ultrabook met SSD :-)

• Goldia
Asus heeft recent een 15 inch "ultrabook" Zenbook UX501 Pro die in de buurt komt, maar heb hem vandaag bij de Mediamarkt gezien en hij is helaas toch te fors en zwaar. De videokaart is meteen een GTX970; dat hoeft voor lichte games nu ook weer niet en drijft de prijs ook wel erg op.

pricewatch: Asus Zenbook Pro UX501JW-FJ208H

[ Voor 20% gewijzigd door Goldia op 30-05-2015 16:31 . Reden: link ]

• Goldia
pricewatch: Asus UX303LB-DQ014H

eerste prijsvermelding 17 juni 2015. Wel aan de prijzige kant....

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb dezelfde wensen als Glodia. Een mooie draagbare laptop met goede accuduur waarop ik af en toe een spelletje kans spelen. Mijn budget is wel een paar honderd euro hoger.

Ik vinde XPS serie erg mooi (en heb sowieso goede eravringen met dell) maar mist dedicated graphiccard. De specs voor de Lenovo en Asus zijn ook goed. Nu zijn mijn ervaringen met Asus erg slecht (mijn N53 heb ik al regelmatig uit elkaar moeten halen omdat de power aansluiting kapot is en de bij geleverde adapter is bijna een kilo).

Iemand ervaringen met de Zenbook? Wordt deze ook geleverd met een achterlijk grote adapter?

Ik heb even niet de mogelijkheid naar de media markt te wandelen om zelf te checken.

[ Voor 3% gewijzigd door [Roland] op 24-06-2015 11:14 ]

• NielsvBest
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-03-2019
Goldia schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:36:
pricewatch: Asus UX303LB-DQ014H

eerste prijsvermelding 17 juni 2015. Wel aan de prijzige kant....
Dit is ook de enige optie die ik kon vinden :)

(Tenzij je uiteraard ook genoege neemt met een Intel HD5500)

• Goldia
Waarom wel in Belgie te krijgen en niet in NL. Was met de vorige versie ook al zo.

pricewatch: Asus UX303LB-R4015H-BE

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-11 17:33

Major_ton

Shoot!

Goldia schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 10:51:
Waarom wel in Belgie te krijgen en niet in NL. Was met de vorige versie ook al zo.

pricewatch: Asus UX303LB-R4015H-BE
Hier word je echt helemaal geflipt van. In de aanloop naar de aanschaf van een nieuwe laptop heb ik de pricewatch helemaal uitgeplozen en uiteindelijk vinkte ik altijd 'QWERTY' toetsenbord als eerste aan, want 9 van 10 keer als ik een interessant model gevonden had bleek het een AZERTY model te zijn. Heel apart.

Some infinities are bigger than others.

• RonaldMuijs
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06-2023
Ik heb zelf de dell xps 13 met 8gb ram. Ik speel football manager 2015 en je hoort wel een beetje fan geluid, maar het is eigenlijk prima speelbaar, valt me alles mee voor een hd5500

• Goldia
Ben toch wat huiverig om voor alleen intel gpu the gaan. FM is ook minder belastend dan Skylines of Civ V vrees ik. :-(

iris Pro 6200 op broadwell zou ik misschien nog wel aandurven, maar die zijn er nog niet als ik goed begrijp.

http://www.notebookcheck....aphics-6200.125593.0.html

[ Voor 46% gewijzigd door Goldia op 27-06-2015 16:24 ]

• Zuaro
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-11 09:16
Ik zit ook met hetzelfde probleem, was in Duitsland het volgende model tegengekomen: https://m.notebooksbilliger.de/asus+ux303lb+r4062h

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:25
Maar hebben ze in duitsland geen zwerty? ipv qwerty?

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-11 01:56
Ruudox schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:38:
Maar hebben ze in duitsland geen zwerty? ipv qwerty?
Een zwerty? :p Daar heb ik nog nooit van gehoord :)
In Duitsland hebben ze vaak een QWERTZ layout ;)

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:25
azziplekkus schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:53:
[...]

Een zwerty? :p Daar heb ik nog nooit van gehoord :)
In Duitsland hebben ze vaak een QWERTZ layout ;)
haha ja die bedoel ik:P wist iig dat er een Z inzat.

• Goldia
Ja en als je Qwerty gewend ben, word je van Qwertz echt gek, dus dat is geen optie.....

Echt opmerkelijk dat ze zo vaak niet naar NL importeren... Waarom is dat?

Hoop eigenlijk dat Coolblue de FHD versie gaat importeren van dit exemplaar pricewatch: Asus UX303LB-DQ014H

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:08
Hier precies hetzelfde probleem! De prijs en specs van de ux303lb in belgie zijn wat mij betreft spot on. Zou t betaalbaar zijn er een qwerty tb in te ( laten) zetten?

• Goldia
Volgens mij kan dat wel ( een qwerty toetsenbord erin zetten ), maar daar begin ik niet aan. Ben beetje bange tweaker ;-)

Kost honderd euro via http://www.asusparts.eu/e...20Series/UX303LN#Keyboard

Ps nog steeds geen mooie 13inch ultabook met dedicated gpu in NL te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Goldia op 13-08-2015 16:49 ]

• Goldia
Zou dit hem dan eindelijk zijn? :)

pricewatch: Lenovo U31-70 (80M500EHNX)

Iemand ervaring met de U31?

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:15
Ziet er mooi uit. Wel iets dikker en zwaarder.

• Goldia
Ja minder rank dan de Asus modellen inderdaad, maar wel een ultrabook met dedicated gpu. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met dit type Lenovo.

• Goldia
Alweer ruim een jaar verder en ik heb nog steeds niets gekocht....

Is dat wat heren Tweakers?

pricewatch: Xiaomi Mi Notebook Air 13,3"

Heb dit topic ook gelezen maar kom er niet echt uit of die nu aan mijn wensen voldoet (zie OP).

Mi Notebook Air

[ Voor 39% gewijzigd door Goldia op 15-01-2017 12:10 ]

Pagina: 1