R9 290 zwart scherm bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-10-2023
Heren (en dames natuurlijk ook),

(de volgende informatie is nu overbodig, check de UPDATE)

Ik heb gisteren dan eindelijk mijn nieuwe R9 290 ontvangen, en zo blij als een puppie trok ik mijn oude, trouwe HD9650 uit de kast, propte de nieuwste aanwinst erin... en schrok toen ik zag dat in plaats van de standaard 2x 6-pin stroomtoevoer, er opeens een 1x 8-pin en 1x 6-pin toevoer opzit!

Nu ben ik een beetje radeloos over hoe ik dit ding nu moet gaan voeden. Er werdt een 8 pin splitter (8-pin male, 2x 6-pin female) meegeleverd, maar ik heb maar 2x 6-pin kabels tot mijn beschikking, en een daarvan wordt nu dus al gebruikt door de kaart.

Nu heb ik gelukkig in mijn enthousiasme jaren geleden al een 750W voeding gekocht (vraag me niet welke, volgens mij een Thermaltake), en zijn er nog een tweetal 6-pin sloten op de voeding vrij.

Mijn vraag is dus niet zozeer gericht op de 290 zelf, maar bestaan er 6-pin pci kabels die ik direct in de voeding kan steken, en kan aansluiten op de splitter die werdt meegeleverd? Ik weet dat er Molex -> pci converters zijn, maar mijn kast zit al zo vol met kabels (en de kaart neemt VEEL ruimte in beslag), dat ik die optie eigenlijk liever oversla.

Excuses als dit niet de juiste plek is om dit te vragen, of dat de vraag zelf onduidelijk is.

-----------

UPDATE:

De kaart wordt nu gevoed met een 8-pin en 6-pin PCIE kabel, maar bij het aanzetten van mijn PC krijg ik nog steeds alleen een zwart scherm.

Mijn systeem:
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Intel i5 3570k (overclocked naar 4.2Ghz)
Corsair 8Gb RAM
Thermaltake Toughpower 750W
1x SSD
3x HDD

PCIE slot is in orde, want mijn oude HD9650 werkt prima.

R9 290 aangesloten met 8-pin en 6-pin PCIE kabel, beide LEDjes op de kaart lichten groen op.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
- In de BIOS mijn primary display op PCIE gezet. (nog steeds geen signaal/zwart scherm)
- Opstarten in veilige modus. (nog steeds geen signaal/zwart scherm)
- HDMI kabel op mobo zetten. (nog steeds geen signaal/zwart scherm)
- Kaart verwijderd en HDMI op mobo gezet. (start gewoon op/krijg signaal)
- Overclock ongedaan maken. (nog steeds geen signaal/zwart scherm)

Afbeeldingen:
(excuseer de wirwar aan kabels en berg aan stof, morgen komt er een busje perslucht binnen om alles eens goed schoon te spuiten)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11212784/IMG_20150510_135946.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11212784/IMG_20150510_140240.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11212784/IMG_20150510_140324.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Asmodai01 op 10-05-2015 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-07 16:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
Dat is dus Molex naar pci... iets wat ik eigenlijk probeer te vermijden omdat dit meer ruimte in mijn kast zou opnemen. Terwijl de weg van mijn voeding naar mijn videokaart vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kan je even uitzoeken welke voeding je precies hebt?
Dus merk + model? Anders wordt advies geven onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
stin00 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:40:
Kan je even uitzoeken welke voeding je precies hebt?
Dus merk + model? Anders wordt advies geven onmogelijk.
Helaas ben ik op het moment op het werk, en kan dus niet kijken. Maar ik zou zweren dat ik een Thermaltake voeding had. Ik weet in ieder geval zeker dat het 750W is, en dat het een modulair systeem ondersteund (vandaar dat ik vraag of er pci kabels zijn die gewoon 6-pin male en female zijn).

EDIT: maar het merk en type maakt toch niet veel uit? Ik weet dat het 750W is, en dat ik nog een tweetal 6-pin sloten op de voeding vrij heb.

[ Voor 12% gewijzigd door Asmodai01 op 08-05-2015 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:25

Thomg

Aww yiss

Die 2 extra pinnen zijn ground, als je nog twee pinnen vrij hebt kan je met iets als een paperclip ( als je geen passende kabels hebt ) de ground van de PCI-E in de twee overige pinnen van de kaart steken.

Als dat teveel moeite is zou een paperclip van de ene ground naar de andere ground ook moeten werken, maar daar ben ik niet heel zeker van.

Als je een wat nettere oplossing zoekt heb je ook nog de dubbel 6 naar 8 pin PEG.

Ik zou bijna zeggen dat merk ( OEM & Model ) belangrijker is dan het maximale vermogen, maar het is eigenlijk allebei erg belangrijk.

Zie hier voor meer info.
http://www.tomshardware.c...tx-reference,3061-12.html

Zolang je de 12v niet aan de ground/sense zet kan er niet echt veel fout gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Thomg op 08-05-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 23:18

artificial_sun

Mazda Rx7

Normaal zitten bij je voeding gewoon voldoende kabels voor alle sloten. Dus als je niets weggegooid hebt en je hebt de voeding nieuw gekocht zou je ze moeten hebben.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
Thomg schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:48:
Die 2 extra pinnen zijn ground, als je nog twee pinnen vrij hebt kan je met iets als een paperclip ( als je geen passende kabels hebt ) de ground van de PCI-E in de twee overige pinnen van de kaart steken.

Als dat teveel moeite is zou een paperclip van de ene ground naar de andere ground ook moeten werken, maar daar ben ik niet heel zeker van.

Als je een wat nettere oplossing zoekt heb je ook nog de dubbel 6 naar 8 pin PEG.

Ik zou bijna zeggen dat merk ( OEM & Model ) belangrijker is dan het maximale vermogen, maar het is eigenlijk allebei erg belangrijk.
Met extra 2 pinnen, bedoel je daarmee de extra 2 pinnen op de 8-pin connector?

En ik heb een dubbel 6 naar 8-pin connector, maar het probleem is dat ik deze dubbel 6 niet kan vullen (heb nog maar een enkele 6-pin over).
artificial_sun schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:52:
Normaal zitten bij je voeding gewoon voldoende kabels voor alle sloten. Dus als je niets weggegooid hebt en je hebt de voeding nieuw gekocht zou je ze moeten hebben.
Het is een redelijke wirwar van kabels op het moment, vandaar dat ik hoopte dat er gewoon pci kabels bestaan die ik direct op mijn voeding kan aansluiten om zo die 8-pin connector te voeden.

Ik merk echter dat het moeilijk is om deze vraag beantwoord te krijgen zonder dat ik weet welke voeding ik heb. Dus ik zal dit topic later updaten nadat ik weer thuis ben, en met zekerheid kan zeggen welke voeding ik heb (wellicht zelfs wat fotos tonen van mijn huidige setup).

EDIT: Google schiet te hulp! Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar deze voeding lijkt PRECIES op de voeding die ik gebruik, en de datum lijkt te kloppen met wanneer ik ongeveer mijn systeem aanschafte: http://www.hardwaresecret...-w0116ru-power-supply/369
Op de tweede afbeelding is te zien waar ik op doelde. Die 2 6-pin sloten zijn op het moment nog vrij, daar zou ik er graag 1 van willen gebruiken om mijn 290 te voeden.

[ Voor 12% gewijzigd door Asmodai01 op 08-05-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 15:07
Er zijn gewoon 6 naar 8 pin converterkabels te koop
Afbeeldingslocatie: http://www.salland.eu/newfiles/product/07/50/75084.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door mhoogendam op 08-05-2015 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
mhoogendam schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:11:
Er zijn gewoon 6 naar 8 pin converterkabels te koop
[afbeelding]
Maar hier komt toch nooit voldoende wattage uit? Corrigeer me als ik het fout heb, dit was nooit mijn sterkste vakgebied.

Afbeeldingslocatie: http://www.avadirect.com/images/items/MSC-ADR-26PPCIE8PPCIE.jpg

Zo'n kabel werdt meegeleverd, en ik mag toch aannemen dat ik beide 6-pin connectoren moet vullen om die 8-pin te voeden?

Is dit namelijk niet het geval, dan denk ik dat het een ander probleem is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik denk dat jouw voeding voldoende vermogen heeft voor de videokaart. (Dat kun je wel terug vinden in "welke voeding heb ik nodig"
En de pin bezetting van de rode en zwarte aansluitingen kan anders zijn op je voeding. Dus op en rechtstreekse verbinding tussen de voeding en de kaart zou ik niet rekenen.

Ik zou het persoonlijk wel aandurven met een verloop van 1x 6 pin naar 1x 8 pin

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
artificial_sun schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:24:
Ik denk dat jouw voeding voldoende vermogen heeft voor de videokaart. (Dat kun je wel terug vinden in "welke voeding heb ik nodig"
En de pin bezetting van de rode en zwarte aansluitingen kan anders zijn op je voeding. Dus op en rechtstreekse verbinding tussen de voeding en de kaart zou ik niet rekenen.

Ik zou het persoonlijk wel aandurven met een verloop van 1x 6 pin naar 1x 8 pin
Zou zo'n 6 naar 8-pin meer vermogen leveren dan een 2x 6 naar 8-pin?

Want ik probeerde het om te doen met die 2x 6 naar 8-pin, met een enkele 6-pin connector gevult (die tweede kan ik niet vullen), en een 6-pin direct op de videokaart. Maar als ik vervolgens de PC probeer te starten krijg ik alleen een zwart scherm.

Wellicht ligt het ook wel ergens anders aan, want de LEDjes op de kaart zelf werden wel groen. Maar ik kan me niet voorstellen waar het anders aan kan liggen.

Om te illustreren zoals het er nu uitziet (want ik merk dat mijn verhaal zelfs voor mijzelf een beetje vaag wordt):

Afbeeldingslocatie: http://i219.photobucket.com/albums/cc107/Asmodai02/r9_zpspbwxgy29.png

Beide LEDjes zijn groen, maar toch start mijn PC nog met een zwart scherm. Ik denk dat ik die tweede splitter ook nog moet voeden met een 6-pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Misschien kun je als proef beter die 2e 6pin in het 8pins gat steken. Dit zou moeten passen en als de 0v draden in de graka doorverbonden zijn kan het zijn dat je geen verloop nodig hebt.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
artificial_sun schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:49:
Misschien kun je als proef beter die 2e 6pin in het 8pins gat steken. Dit zou moeten passen en als de 0v draden in de graka doorverbonden zijn kan het zijn dat je geen verloop nodig hebt.
Ik ben op het moment helaas niet thuis om dit te proberen, maar ik zal dit testen zodra ik thuis kom. Dit zou er wel voor zorgen dat het tweede ledje op rood zou komen te staan.

Ik denk nog steeds dat ik alle connectors moet voeden, het schijnt een behoorlijk hongerige kaart te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Asmodai01 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:06:
[...]
EDIT: Google schiet te hulp! Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar deze voeding lijkt PRECIES op de voeding die ik gebruik, en de datum lijkt te kloppen met wanneer ik ongeveer mijn systeem aanschafte: http://www.hardwaresecret...-w0116ru-power-supply/369
Op de tweede afbeelding is te zien waar ik op doelde. Die 2 6-pin sloten zijn op het moment nog vrij, daar zou ik er graag 1 van willen gebruiken om mijn 290 te voeden.
De voeding is bijna 10 jaar oud? Dan denk ik dat je er slim aan doet om hem te vervangen of alle elco's te vervangen. Dat is een CWT PSH design, het PSH design van CWT produceert nogal wat ripple, dit moet weg worden gefilterd door de elco's maar deze zijn niet van de allerbeste kwaliteit daarnaast worden ze ook niet goed gekoeld door de dikke heatsink die over de elco's heen zit samen met een dik kabelbos. Veel van deze voedingen hebben dan ook al lekkende elco's en geven dan een gevaarlijk hoge ripple door aan de rest van de onderdelen. Dit zal op de 'lange' duur funest zijn voor de andere onderdelen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
-The_Mask- schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 14:47:
[...]

De voeding is bijna 10 jaar oud? Dan denk ik dat je er slim aan doet om hem te vervangen of alle elco's te vervangen. Dat is een CWT PSH design, het PSH design van CWT produceert nogal wat ripple, dit moet weg worden gefilterd door de elco's maar deze zijn niet van de allerbeste kwaliteit daarnaast worden ze ook niet goed gekoeld door de dikke heatsink die over de elco's heen zit samen met een dik kabelbos. Veel van deze voedingen hebben dan ook al lekkende elco's en geven dan een gevaarlijk hoge ripple door aan de rest van de onderdelen. Dit zal op de 'lange' duur funest zijn voor de andere onderdelen.
CWT? PSH? Elco's? Ik heb geen idee wat dit allemaal betekent!
Ik heb nog nooit een probleem met mijn voeding gehad, maar een vervanging is misschien nog niet zo'n slecht idee... Kan ik in ieder geval eens alle kabels opruimen.

Maar dat komt later, voedingen vanaf 750W zijn nou niet bepaald goedkoop (en ik wil liever niet lager gaan).

EDIT:

Even ter verduidelijking, als ik mijn PC aanzet, en ik krijg alleen een zwart scherm, en mijn monitor geeft zelfs niet eens aan een signaal te krijgen, dan kan dit toch liggen aan dat de videokaart niet werkt/niet voldoende voeding krijgt?

[ Voor 10% gewijzigd door Asmodai01 op 08-05-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De voeding moet sowieso twee videokaarten zoals de R9 290 aan kunnen?

Edit: wat en hoe heb je de videokaart nu aangesloten?

[ Voor 29% gewijzigd door -The_Mask- op 08-05-2015 15:03 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
-The_Mask- schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:02:
De voeding moet sowieso twee videokaarten zoals de R9 290 aan kunnen?

Edit: wat en hoe heb je de videokaart nu aangesloten?
Ik weet niet of 750W voldoende is om een PC en twee 290's kan voeden... Zou wel leuk zijn, maar heb daar zowieso de ruimte niet voor.

Ik heb hierboven in een post simpel geillustreerd hoe deze op het moment is aangesloten. Er komt een 6-pin kabel direct uit mijn voeding die in het 6-pin slot gaat, en een 8-pin splitter die ik met maar een enkele 6-pin kabel voedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat is sowieso niet heel handig, dan kun je nog beter gewoon de splitter niet gebruiken en de 6 pins PEG connector in de 8 pins aansluiting op de videokaart drukken, dat past maar op één manier namelijk.

En ja een 750W voeding is bedoeld voor twee dikke high-end stroomslurpende videokaarten.

Als je twee zuinige high-end kaarten hebt zoals de GTX 970 dan kan dat zelfs op een moderne goede 450W voeding. Ik denk dus dat jij maar heel weinig hebt aan een 750W voeding en dat je daar bij een nieuwe voeding niet naar hoeft te kijken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik krijg het gevoel dat je huidige voeding toch wel een oud beestje begint te worden.
De laatste jaren hebben eigenlijk alle voedingen wel 6+2 pin PCI-E kabels, vaak 2 of zelfs 4 stuks.

Het voelt wellicht als een achteruitgang maar ik zou voor een leuke 520w Seasonic voeding gaan bijvoorbeeld:
pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W

Deze is van zeer goede kwaliteit, betaalbaar en levert ook daadwerkelijk het vermogen dat erop staat.
Verder uiteraard modulair en beschikt over de juiste kabels voor elke denkbare videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zou die alleen nog nemen als je perse volledig zwarte kabels wel, volledig modulair en goedkoop. Want dat ding wordt nogal oud en stil is die ook niet echt met een dikke PC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
Het ligt uiteindelijk dus niet aan de voeding. Ben langs een winkel gegaan en ff snel een molex naar 6-pin aangeschaft, en kan nu de kaart volledig voeden

Echter, bijbhet opstarten van m'n PC krijg ik nog steeds alleen een zwart scherm. Probeerde zelfs eens op te starten met mijn monitor geplugged op het mobo zelf, naar nog steeds niks.

Ik heb dus geen idee wat er fout gaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

het kan de combinatie moederbord en r290 zijn. Als je mazzel hebt werkt een bios update maar niet altijd. Pas nog gehad met een r280 op een paar jou oud moederbord die dus ook hetzelfde probleem geeft als je beschrijft.

dus puzzel eens op die combinatie en kijk of je bios / mobo wel met een r290 overweg kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick1992
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-06 21:23
Zou ook kunnen wezen dat je pcie slot het heeft begeven van je mobo. Heb dat ook vaak voorbij zien komen. Maar controleer eerst de drivers van je mobo maar ff Wat ray al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik zou de computer gewoon weg brengen naar een computerwinkel die een eigen technische dienst heeft en het volgende zeggen : "hij doet het niet, kan u er misschien naar kijken en de pc schoonmaken?"

Dit zeg ik omdat....
  • Je niet de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kan vinden.
  • Omdat van alles en nog wat + een beetje extra ontbreekt in je openingspost (bijv alle systeemspecificaties van alle onderdelen in je PC, met merk en type.
  • geen kennis hebt van basale elektrotechniek, wat uit je antwoorden blijkt.
Omdat ik als tweaker, ook ergens moest beginnen. Wil je ik je wel verder graag op weg helpen, maar lees eerst de volgende belangrijke topics

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Voeding advies en informatie topic - Deel 30

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
Hier dan een update.

Mijn systeem:
Gigabyte GA-31-DS3L
Intel i5 3570k (overclocked naar 4.2Ghz)
Corsair 8Gb RAM
Thermaltake Toughpower 750W
1x SSD
3x HDD

PCIE slot is in orde, want mijn oude HD9650 werkt prima.

R9 290 aangesloten met 8-pin en 6-pin PCIE kabel, beide LEDjes op de kaart lichten groen op.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
- In de BIOS mijn primary display op PCIE gezet. (nog steeds geen signaal/zwart scherm)
- Opstarten in veilige modus. (nog steeds geen signaal/zwart scherm)
- HDMI kabel op mobo zetten. (nog steeds geen signaal/zwart scherm)
- Kaart verwijderd en HDMI op mobo gezet. (start gewoon op/krijg signaal)
- Overclock ongedaan maken. (nog steeds geen signaal/zwart scherm)

Afbeeldingen:
(excuseer de wirwar aan kabels en berg aan stof, morgen komt er een busje perslucht binnen om alles eens goed schoon te spuiten)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11212784/IMG_20150510_135946.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11212784/IMG_20150510_140240.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11212784/IMG_20150510_140324.jpg

Eerste post en titel zijn ook aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Titel fixed.
Pagina: 1