Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Altijd leuk Jazzy terroren met vervelende vragen
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Komt t nog ergens online in eea vorm?Jazzy schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:15:
Mocht er iemand op TechDays zijn toevallig, ik geef over drie kwartier een sessie over Exchange 2016. En ik realiseer me dat ik dit ook iets eerder had kunnen aankondigen.
@oogje, vaak komen techdays zaken een paar dagen na dato online.
Murrays schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:13:
Er is nog niet superveel bekend zie ik. Komt het EMC nog terug toevallig is daar al iets over bekend?
Yes! Dat is het beste nieuws van de dag!Jazzy schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:19:
Nee, de EMC komt niet terug.
Nee geintje. Echter de EMC was slechts een schil tussen PowerShell en de user waarmee je toch maar een beperkt aantal taken kunt uitvoeren.
Is het nu ook cloud first?
Om eerlijk te zijn gebruik ik tegenwoordig de emc ook op 2010 servers nog maar heel weinig, met Powershell ben ik met de meeste taken een stuk sneller en ff snel een ps sessie opzetten met een exchange server is over het algemeen ook zo gedaan.Trommelrem schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:02:
[...]
[...]
Yes! Dat is het beste nieuws van de dag!
Nee geintje. Echter de EMC was slechts een schil tussen PowerShell en de user waarmee je toch maar een beperkt aantal taken kunt uitvoeren.
Is het nu ook cloud first?
Zometeen eens installeren, mooi dat het nu een rustige tijd is.
Ik ben nu een test omgeving aan het opbouwen. Ziet er tot nog toe goed uit.
Ik heb in VMware Fusion een 2016 server geinstalleerd met 2 processoren en 4Gb memory.
Hierop AD en Exchange 2016 aan het installeren. Het gaat niet heel snel, maar tot nu toe lijkt het prima te gaan.
Later meer.
ETA:
Installatie was easypeasy. Installeren outgoing connector en gaan met die banaan.
OWA ziet er goed uit en reageerd lekker, zelfs op een server met maar 4Gb.
ECP ziet er vrijwel hetzelfde uit als bij 2013 dus tot zover weinig verschillen in het uiterlijk
In de loop van de week maar eens verder kijken.
[ Voor 38% gewijzigd door Soepie op 05-09-2015 22:25 ]
Gewoon spullen
Heeft iemand al zijn traditionele backups t.a.v. Exchange de deur uit geknikkerd?
PSN: mug_8pm
E3 licenses bij MicrosoftMuggie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:42:
Heeft iemand al zijn traditionele backups t.a.v. Exchange de deur uit geknikkerd?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Je moet die kreten over Exchange native backup (wat dus geen backup is, alleen verwijderede mailboxen en items langer beschikbaar houden) vooral zien als een marketing verhaal. Het zelfde geldt natuurlijk voor een overstap naar Exchante Online, daar zit ook geen volledige backup functionaliteit in.
We gaan ietwat offtopic maar een SLA is tussen dienstverlener en afnemer. Je vergeet in het verhaal dat processen binnen de afnemer (zoals complianc, continuity etc) de drijvende factor zijn voor backupA of retentieB. Heb je die processen niet inzichtelijk gekregen van de afnemer, hoef je als techneut niets in te richten, imho.Muggie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:22:
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand dit zou willen, tenzij je je SLA zo dichtgetimmerd...
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Wat zijn de grootste zaken die opgevallen zijn in een productieomgeving?
Niet, de eindgebruiker ziet dan wel een prachtige OWA, maar ik zie weinig verschil tussen 2013 en 2016.pitchdown schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:39:
Iemand die Exchange 2016 al in productie heeft?
Wat zijn de grootste zaken die opgevallen zijn in een productieomgeving?
Het verhuizen van mailboxen ging redelijk soepel van Exchange 2010 naar 2016 en mijn gebruikers hebben hier minimale last van gehad (op een keer herstarten na).
Het enige vervelende is, is dat je nu op 8 plekken urls moet aanpassen om een san certificaat aan de praat te krijgen in plaats van 6, en dan dat je hiervan er maar 5 in ECP kan doen en de andere 3 in EMS
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Loop alleen tegen probleem aan dat ik http://exchange.domeinnaam.nl niet meer geredirect krijg naar https://exchange.domeinnaam.nl.
Bij Exchange 2013 was dit simpel te doen door een custom 403.4 error pagina op server niveau in te stellen.
Maar Exchange 2016 (draaiend op 2012R2) negeert deze custom error.
Misschien te verhelpen door web.config van exchange aan te passen, maar liever doe ik dit niet want die moet je dan bij elke cu update weer nalopen.
Iemand een hint ?
Snap niet dat er niet default een redirect zit bij exchange, genoeg mensen die geen https intikken.
Vroeger moest je ook naar een redirect doen naar /owa, wat inmiddels wel door exchange geregeld wordt.
ik denk dat jazzy meer bedoelt dat je op de Loadbalancer een virtualserver aanmaakt die luistert op poort 80 en van daar uit een redirect doet naar de juiste site. hoef je niks aan te passen op ExchangeDDX schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:19:
Ja daar dacht ik ook aan, ga poort 80 gewoon loadbalancen naar een nieuwe site die ik aanmaak en de redirect laten verzorgen.
Snap niet dat er niet default een redirect zit bij exchange, genoeg mensen die geen https intikken.
Vroeger moest je ook naar een redirect doen naar /owa, wat inmiddels wel door exchange geregeld wordt.
plak er een NetScaler of een Kemp voor en die kunnen dat prima voor je regelen
A wise man's life is based around fuck you
Dus poort 80 naar een andere site te loadbalancen die de redirect doet is dan het makkelijkst.
[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 09-02-2016 21:22 ]
Er lijkt een behoorlijke bug geslopen in de .NET 4.6.1 update
Microsoft heeft een update uitgebracht voor .Net 4.6.1, deze update is foutief en kan je mailboxen in quarantaine zetten en er zijn zelfs meldingen van corrupte stores.
Dit geld voor alle Exchange versies!
bron1
bron2
bron3
De fix bestaat uit het toevoegen van een register DWORD om deze update te blokkeren.
- Back up the registry.
- Start Registry Editor. To do this, click Start, type regedit in the Start Search box, and then press Enter.
- Locate and click the following subkey:
- HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\NET Framework Setup\NDP
- After you select this subkey, point to New on the Edit menu, and then click Key.
- Type WU, and then press Enter.
- Right-click WU, point to New, and then click DWORD Value.
- Type BlockNetFramework461, and then press Enter.
- Right-click BlockNetFramework461, and then click Modify.
- In the Value data box, type 1, and then click OK.
- On the File menu, click Exit to exit Registry Editor.
[ Voor 3% gewijzigd door arjants op 12-02-2016 16:58 ]
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Ik heb een nieuwe server afgelopen maandag installed inclusief alle microsoft updates die er op dat moment (8-2) beschikbaar waren.
.net 4.6 staat dus ook installed (want die is al enige tijd uit)
Alleen zou het nu dus om een update van 4.6.1 gaan die iets kapot kan maken ?
Als ik nu bij de updates kijk heb ik de volgende 3 updates die aangeboden worden :
KB3122660, KB3127231 en KB3098785
Als ik de eerste link van jou volg zou ik de bewuste update moeten zien via :
Daar staat hij dus niet, is er al wat teruggetrokken door Microsoft ?In Windows Server 2012 R2, Update for Microsoft Windows (KB3045563) is displayed under Installed Updates in Control Panel.
Op een exchange 2013 server die ik hier heb staan die voor het laatst vorige maand is geupdate (windows 2012) wordt KB3045562 ook niet aangeboden, ik zie daar enkel security updates voor .net 3.5 en 4.5.2
[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 12-02-2016 17:28 ]
Dit is helemaal geen bug in .Net of Exchange. Je hebt per ongeluk een .Net versie geïnstalleerd die niet ondersteund wordt in combinatie met Exchange. Raadpleeg altijd de Supportability Matrix voordat je nieuwe software op de server installeert. Zomaar Windows Update starten en blind alle aanbevolen updates installeren is wel het slordigste wat je kunt doen.arjants schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 16:54:
Microsoft Update Alert!
Er lijkt een behoorlijke bug geslopen in de .NET 4.6.1 update
Microsoft heeft een update uitgebracht voor .Net 4.6.1, deze update is foutief en kan je mailboxen in quarantaine zetten en er zijn zelfs meldingen van corrupte stores.
Dit geld voor alle Exchange versies!
Het zelfde geldt bijvoorbeeld van nieuw versies van Windows Management Framework (PowerShell). Nooit zomaar het nieuwste van het nieuwste installeren zonder te controleren of je versie van Exchange die wel ondersteunt.
Als je met 'het makkelijks' bedoelt dat je het oorspronkelijke issue niet meer hoeft op te lossen dan klopt dat.DDX schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:17:
Ja de loadbalancer die wij hebben (foundry serveriron) kan ook wel zoiets, maar vorige keer dat we dit probeerden gaf dit rare effecten. (clients die spontaan niet meer naar https konden connecten)
Dus poort 80 naar een andere site te loadbalancen die de redirect doet is dan het makkelijkst.
[ Voor 35% gewijzigd door Jazzy op 13-02-2016 09:42 ]
Maar als je een enkele exchange server hebt zonder loadbalancer blijft het gek dat exchange zelf niet gewoon de redirect doet. (of eenvoudige optie heeft om dit te laten doen)
Arcserve R17 icm Exchange 2016.
Als ik probeer een databaselevel backup te maken failed die met de melding van arcserve :
Check integrity failed. Check the Exchange server status.
Als ik dan in de eventlog van de exchange server kijk :
1
2
3
4
5
6
7
| Instance 1: An attempt to read the database header of '\\?\GLOBALROOT\Device\HarddiskVolumeShadowCopy2\Mailbox\user1\user1.edb' failed with error code -1811 (0xfffff8ed). Database header validation failed with this error. Instance 1: The physical consistency check successfully validated 0 out of 4294967295 pages of database '\\?\GLOBALROOT\Device\HarddiskVolumeShadowCopy2\Mailbox\user1\user1.edb'. Because some database pages were either not validated or failed validation, the consistency check has been considered unsuccessful. Instance 1: The physical consistency check did not successfully validate the transaction log files in '\\?\GLOBALROOT\Device\HarddiskVolumeShadowCopy2\Mailbox\user1\' with a base name of 'E00'. Because some (or all) log files were either not validated or failed validation, the consistency check has been considered unsuccessful. Instance 1: The physical consistency check has completed, but one or more errors were detected. The consistency check has terminated with error code of -106 (0xffffff96). |
Met eseutil de database en logfile nagekeken :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
| eseutil /k user1.edb Extensible Storage Engine Utilities for Microsoft(R) Exchange Server Version 15.01 Copyright (C) Microsoft Corporation. All Rights Reserved. Initiating CHECKSUM mode... Database: user1.edb Temp. Database: TEMPCHKSUM16268.EDB File: user1.edb Checksum Status (% complete) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 |----|----|----|----|----|----|----|----|----|----| ................................................... 45056 pages seen 0 bad checksums 0 correctable checksums 7408 uninitialized pages 0 wrong page numbers 0x38a992 highest dbtime (pgno 0x41f) 22528 reads performed 1408 MB read 8 seconds taken 176 MB/second 8522988 milliseconds used 378 milliseconds per read 1391 milliseconds for the slowest read 0 milliseconds for the fastest read Operation completed successfully in 8.625 seconds. eseutil /K E00 Extensible Storage Engine Utilities for Microsoft(R) Exchange Server Version 15.01 Copyright (C) Microsoft Corporation. All Rights Reserved. Error: Access to source database 'E00' failed with Jet error -1811. Initiating CHECKSUM mode... Verifying log files... Base name: E00 Log file: C:\Mailbox\user1\E00000009B3.log - OK Log file: C:\Mailbox\user1\E00000009B4.log - OK Log file: C:\Mailbox\user1\E00000009B5.log - OK [..] Log file: C:\Mailbox\user1\E0000000ACE.log - OK Log file: C:\Mailbox\user1\E0000000ACF.log - OK Log file: C:\Mailbox\user1\E00.log - OK No damaged log files were found. |
Ik heb een supportcase geopend bij Arcserve maar die pointen naar Microsoft aangezien ze een call maken naar de exchange server om een integrity check te doen en daareen foutcode van terugkrijgen.
En Microsoft supportcase wordt afgesloten omdat ze geen 3th party products supporten.
Een testbackup die ik maak met Windows Server Backup gaat zonder problemen.
Ik zie bij de eseutil /k wel deze melding :
1
| Error: Access to source database 'E00' failed with Jet error -1811. |
Maar geen idee of dat iets ergs is of dat ik verkeerde parameter oid meegeef ?
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 18-02-2016 17:16 ]
Eseutil /K moet gevolgt worden door een bestandsnaam, niet de log file prefix E00.
Als ik jou was zou ik eerst kijken of je het probleem wat ARCserve rapporteert handmatig kunt reproduceren. Dus hetzelfde commando tegen dezelfde logfiles. Daarmee kun je vervolgens naar Microsoft.
Nice.Jazzy schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:55:
Gisteren is de eerste CU voor Exchange 2016 uitgebracht. Niet schrikken van de 6,1 GB grote donwload, blijkbaar hebben we aan Microsoft gevraagd om deze in het vervolg als ISO uit te brengen.Zie http://blogs.technet.com/...rly-exchange-updates.aspx
Van de week in de "test"-omgeving eens installeren :-)
Ik krijg tijdens de installatie een issue met de installatie van de languagepacks : clientlanguagepack.msiJazzy schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:55:
Gisteren is de eerste CU voor Exchange 2016 uitgebracht. Niet schrikken van de 6,1 GB grote donwload, blijkbaar hebben we aan Microsoft gevraagd om deze in het vervolg als ISO uit te brengen.Zie http://blogs.technet.com/...rly-exchange-updates.aspx
De noorse versie van deze .msi is missend
Iemand die dit herkend?
[ Voor 86% gewijzigd door F_J_K op 05-05-2016 16:23 ]
Blogje over dit onderwerp: http://jetzemellema.blogs...r-released-confusion.html
https://social.technet.mi...rum=Office2016setupdeploy
Outlook dit bij opstarten popups geeft om login gegevens op te geven.
Gekke is dat niet alle clients hier last van hebben. (en ook niet continu)
Iemand feedback of de oplossing die daar staat ook echt de oplossing is/de bedoeling is om zo aan te passen ?
Op onze omgeving (3 servers) geeft dit :Get-MapiVirtualDirectory | fl *auth*
Microsoft recommend the three values be set to Negotiate, so if you see any of them show a different value (we were using Basic for ours originally) the fix is this:
IISAuthenticationMethods : {Ntlm, OAuth, Negotiate}
InternalAuthenticationMethods : {Ntlm, OAuth, Negotiate}
ExternalAuthenticationMethods : {Ntlm, OAuth, Negotiate}
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 09-05-2016 10:06 ]
Ik ben niet zo thuis in PowerShell (ik weet het, en het boek "Learn PowerShell in a Month of Lunches" ligt klaar op mijn bureau, maar ja: tijd...) en ik lees hier en daar dat Exchange 2016 zwaar op PowerShell leunt. Tegelijkertijd lijkt het als twee druppels water op 2013 waar het meeste juist weer met de EMC te doen is.
Wat is wijsheid? Iemand die hier advies in kan geven?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein
Schrijf bullet gewijs je plus en minpunten op tussen online en on premises.Enki schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:25:
Wij zitten te twijfelen tussen Exchange Online of gewoon lokaal draaien van 2016.
Ik ben niet zo thuis in PowerShell (ik weet het, en het boek "Learn PowerShell in a Month of Lunches" ligt klaar op mijn bureau, maar ja: tijd...) en ik lees hier en daar dat Exchange 2016 zwaar op PowerShell leunt. Tegelijkertijd lijkt het als twee druppels water op 2013 waar het meeste juist weer met de EMC te doen is.
Wat is wijsheid? Iemand die hier advies in kan geven?
-Backup? Beschikbaarheid? Beheersbaarheid? Servers? Ruimte? Archivering? etc etc....
Advies hierin kost meestal hoop geld
Is dit een belemmering voor migratie naar Exchange 2016?
De twee mailbox servers zijn wel bijgewerkt tot Exchange 2013 CU11.
Good afternoon, I have confirm and you are right, this solution is approved. If you environment are all at least on level 2013, it is recommend to use Negotiate authentication.
https://social.technet.mi...rum=Office2016setupdeploy
Set-MapiVirtualDirectory -Identity "exchange\mapi (Default Web Site)" -InternalUrl https://<exchangeurl>/mapi -IISAuthenticationMethods Negotiate
Recycle the MAPI Pools on IIS.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Get-MapiVirtualDirectory | fl *auth* IISAuthenticationMethods : {Negotiate} InternalAuthenticationMethods : {Negotiate} ExternalAuthenticationMethods : {Negotiate} IISAuthenticationMethods : {Negotiate} InternalAuthenticationMethods : {Negotiate} ExternalAuthenticationMethods : {Negotiate} IISAuthenticationMethods : {Negotiate} InternalAuthenticationMethods : {Negotiate} ExternalAuthenticationMethods : {Negotiate} |
Even dubbelchecken of in de IIS settings Negotiate dan ook weg is.
[ Voor 24% gewijzigd door wagenveld op 26-05-2016 15:43 ]
Wat is nu handig voor de redudantie?
- Op DNS niveau 2 A records aanmaken naar beide servers.
- Op DNS niveau 1 record maken naar een loadbalancer.
Wanneer ik een mail verstuur vanuit OWA, blijft deze mail ca. 1 minute in de concept-map staan om vervolgens te worden verzonden.
Ik heb zitten zoeken in logs e.d. maar hier geen oplossing voor gevonden.
Iemand die hier een oplossing voor weet?
Ik heb nu 2 A records en 1 MX record, je zegt dus eigenlijk dat dit niet goed is en ik beter ook 2 MX records met priority moet gaan gebruiken?Jazzy schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:15:
Outbound redundancy is al ingebouwd, voor inbound kun je gewoon twee A- en dus MX-records aanmaken. Een load balancer geeft je meer grip maar is voor SMTP in dit geval eigenlijk overkill.
Edit: Tja wat ik nu heb is load verdeling op basis van ? maar geen redundantie.
[ Voor 8% gewijzigd door webgangster op 12-06-2016 14:13 ]
Zoiets bijvoorbeeld, stel dat je zone contoso.com heeft:
A edge1.contoso.com 123.123.123.100
A edge2.contoso.com 123.123.123.101
MX edge1.contoso.com 100
MX edge2.contoso.com 100
In dit voorbeeld heb ik beide MX-records dezelfde prioriteit gegeven omdat je doorgaans geen voorkeur voor één van de twee servers hebt. Maar op deze manier heb je dus redundantie door de manier waarom SMTP servers werken, als ze het niet aan het eerste MX-record kunnen afleveren dan proberen ze het gewoon bij het volgende MX-record.
Ik kwam deze gratis versie tegen : http://freeloadbalancer.c...M&utm_campaign=MSExchange
Is dit een loadbalancer die te gebruiken i.p.v. round-robin voor CAS-redundancy in een DAG-setup?
Bedankt voor je antwoord.webgangster schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:38:
Ja uitstekende loadbalancer, aanradertje!
Wat mis ik bij deze gratis loadbalancer wat in de praktijk problemen kan opleveren?
Zoals Jazzy al aangeeft beperkte support en doorvoer. Een ander nadeel is dat de free version niet geupdate kan worden (tenzij dit recent aangepast is). Zou je naar een nieuwe versie willen dan moet je een nieuwe loadbalancer installeren en inrichten, de oude offline zetten, de nieuwe live brengen. Best omslachtig dus.pitchdown schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:36:
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Wat mis ik bij deze gratis loadbalancer wat in de praktijk problemen kan opleveren?
Wel is mijn ervaring dat deze loadbalancer zeer goed te gebruiken is als test om te kijken of deze voldoet voor een bepaald doel, want tenzij ze dit veranderd hebben, is hij volledig feature compleet. En na de test bij gebleken geschiktheid op te schalen naar een betaalde versie (prijs valt heel erg mee). En in kleine omgevingen waar je niet verwacht support nodig te hebben zou deze zelfs in productie gebruikt kunnen worden.
Top.Dennism schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:59:
[...]
Zoals Jazzy al aangeeft beperkte support en doorvoer. Een ander nadeel is dat de free version niet geupdate kan worden (tenzij dit recent aangepast is). Zou je naar een nieuwe versie willen dan moet je een nieuwe loadbalancer installeren en inrichten, de oude offline zetten, de nieuwe live brengen. Best omslachtig dus.
Wel is mijn ervaring dat deze loadbalancer zeer goed te gebruiken is als test om te kijken of deze voldoet voor een bepaald doel, want tenzij ze dit veranderd hebben, is hij volledig feature compleet. En na de test bij gebleken geschiktheid op te schalen naar een betaalde versie (prijs valt heel erg mee). En in kleine omgevingen waar je niet verwacht support nodig te hebben zou deze zelfs in productie gebruikt kunnen worden.
bedankt voor de info. Gaan we deze week is bekijken :-)
Dit is absoluut niet de bedoeling, je hoort ook deze versie van de LoadMaster gewoon te kunnen update. Als je hierbij tegen een probleem aangelopen bent dan is dat een storing, geen producteigenschap.Dennism schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:59:
[...]
Zoals Jazzy al aangeeft beperkte support en doorvoer. Een ander nadeel is dat de free version niet geupdate kan worden (tenzij dit recent aangepast is). Zou je naar een nieuwe versie willen dan moet je een nieuwe loadbalancer installeren en inrichten, de oude offline zetten, de nieuwe live brengen. Best omslachtig dus.
Ik lees op de Kemp site anders dat de procedure nog steeds Backup, Redeploy, restore is, en geen directe upgrade van de appliance via de webinterface zoals bij de betaalde versie's.Jazzy schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:16:
[...]
Dit is absoluut niet de bedoeling, je hoort ook deze versie van de LoadMaster gewoon te kunnen update. Als je hierbij tegen een probleem aangelopen bent dan is dat een storing, geen producteigenschap.
zie o.a. hier http://freeloadbalancer.com/support/
en hier (kopje 2.1): https://support.kemptechn...204427785-Free-LoadMasterFree LoadMaster will be a maintained product with features, enhancements and fixes consistent with our paid-for products. A Free LoadMaster user may access these version enhancements via a simple backup, re-deploy and restore process.
Ter vergelijking hier de update procedure voor een betaalde Loadmaster, die wezenlijk anders is.No firmware updates can be performed on the Free LoadMaster after receiving the initial firmware release
https://support.kemptechn...KEMP-LoadMaster-Firmware-
[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 15-06-2016 10:28 ]
Hij balanceert alleen tussen de servers die up zijn.
Dit zal dus ook voor intern CAS gaan werken?webgangster schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:07:
De loadbalancer ziet zelf welke servers er up en down zijn.
Hij balanceert alleen tussen de servers die up zijn.
Ja, het maakt geen verschil of het intern of extern is.pitchdown schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:08:
[...]
Dit zal dus ook voor intern CAS gaan werken?
Bedankt voor je erg duidelijke uitleg.Jazzy schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:13:
Met een load balancer verdeel je de connecties over meerdere servers, dat kan zijn om zo grotere capaciteit te kunnen bieden of voor het verhogen van de beschikbaarheid. Als je de load balancer goed configureert dan controleert hij voor iedere workload (OWA, EAS, MAPI/HTTP. Outlook Anywhere, etc.) een speciale url op de Exchange server (owa/healthcheck.htm, ecp/healthcheck.htm, etc). Als Exchange 2013/2016 dmv. Managed Availability vindt dat alle onderliggende componenten voor die dienst gezond zijn dan geeft hij een 200 OK, zo niet dan geeft hij geen antwoord op deze health check en weet de load balancer dat hij voor die dienst geen verzoeken meet aan deze server moet richten totdat hij weer gezond is.
Ik heb nu een inrichting op basis van Round Robin.
Dit werkt...voor de effort best redelijk.
Maar deze loadbalancer zal effectiever werken zoals ik het lees?
Maar hoe weet DNS round robin het verschil tussen een gezonde server en eentje die een HTTP 503 error pagina voorschotelt? En hoe verdeel je de binnenkomende email over de twee servers op deze manier? Wat is je procedure als je één van de servers uit de pool wilt halen om onderhoud te plegen of een storing te onderzoeken? Etc.
Dus ja, een load balancer voegt veel functionaliteit toe.
[ Voor 5% gewijzigd door Jazzy op 15-06-2016 11:39 ]
Ik heb gelijk maar even naar de gratis-versie gekeken.Jazzy schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:39:
Je bedoelt DNS round robin? Dat heeft natuurlijk allerlei beperkingen, onder andere dat het vertrouwt op het standaard HTTPS gedrag dat bepaalt dat na een time-out de client het opnieuw gaat proberen met het volgende IP-adres.
Maar hoe weet DNS round robin het verschil tussen een gezonde server en eentje die een HTTP 503 error pagina voorschotelt? En hoe verdeel je de binnenkomende email over de twee servers op deze manier? Wat is je procedure als je één van de servers uit de pool wilt halen om onderhoud te plegen of een storing te onderzoeken? Etc.
Dus ja, een load balancer voegt veel functionaliteit toe.
Dit i.c.m. met een 2 EX-2016-servers in een DAG.
Bij het uitschakelen van 1 van de CAS-servers zie ik geen enkele disconnecties van outlook 2016 tijdens de failover naar de 2e CAS-server.
Dat is met Microsoft DNS Round-robin wel anders.
Hier wordt ik wel enthousiast van.
Ik zou graag email alerts krijgen welke ik heb geconfigureerd onder "email options".
Er komt tot op heden echter niks binnen.
Is dit een feature welke wel in de gratis versie zou moeten werken?
Ik heb deze inmiddels draaien in een DAG met 2 servers.
Zonder problemen kunnen updaten. Wel eerst de betreffende server welke werd geupdate in maintenance mode gezet.
Mapi session /o=First Organization/ou=Exchange Administrative Group (FYDIBOHF23SPDLT)/cn=Recipients/cn=56f9fa10c80e44aba71f110cf58e3d7e-user with client type MoMT exceeded the maximum of 32 objects of type Session.
Ik heb via de registry al onderstaande wijzigingen doorgevoerd zonder oplossing.
Iemand die hier nog een oplossing voor weet?
https://social.technet.mi...?forum=exchangesvrclients
[ Voor 3% gewijzigd door pitchdown op 24-06-2016 11:12 ]
Ik draai een domein met een Multi name certificaat op exchange 2016
mail.domein.com
kan ik middels een svr-record intern en extern op het internet dit certifcaat gebruiken voor autodiscover voor een domein : mail.voorbeeld.eu ? (en dit zonder autodiscover-foutmeldingen)