Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30
Vorige week 4 leveranciers met een concrete vraag benaderd en van welgeteld één een serieuse reactie. Kennelijk gaat het wat te goed in de branche. Een tweede heeft een offerte aangekondigd. Tweemaal geen teken van leven ontvangen 8)7
Van leverancier 1 heb ik twee opties aangeboden gekregen. Steeds met poly panelen voor op het platte dak, "want die zie je toch niet" (dus wel). Ik wil die ook zwart hebben, maar dat bewaar ik voor de eindonderhandeling :+

Optie 1: 2750Wp
- 6 zonnepanelen Recom 250Wp poly (plat-dak) (datasheet pdf)
- 5 zonnepanelen Recom 260Wp Black (pannendak) (datasheet pdf)

Optie 2: 3060Wp
- 6 zonnepanelen Recom 250Wp poly (plat-dak)
- 6 zonnepanelen Recom 260Wp Black (pannendak)

In beide gevallen wordt als omvormer de Growatt 3000MTL 2MPP aangeboden, waarop de beide sets apart worden aangesloten (2 strings).

Het pannendak gaat om een driehoekig dakvlak dat 5 portrait panelen op rij kwijt kan, maar als je landscape gaat kun je er 6 kwijt (piramide). Esthetisch is 5 mooier en 2750 Wp zou 2475 kWh/j op moeten leveren, al zo'n 400 kWh meer dan mijn jaarverbruik.

Concrete vragen:
  1. Kent iemand Recom panelen? Ik kan ze niet vinden in tests (rendement, betrouwbaarheid). Ze zouden in Italië geproduceerd worden. Hij kiest hiervoor vanwege de leveringszekerheid. Die zou met Chinese panelen slechter zijn. Ik kan mij dat nauwelijks voorstellen. Volgens mij komen er dagelijks scheepsladingen uit CN binnen, maar ik kan er naast zitten. Daarnaast loop ik tegen mijn aan vooroordeel dat italianen en elektra niet samengaan :X. Maar dat is meer uit auto-ervaring uit het verleden.
  2. En verder heeft Growat bij mij niet zo'n goede naam, maar ook dat is klok/klepel en niet gehinderd door enig verstand van zaken. Is de Growatt goed en welke omvormer zou eventueel als (beter) alternatief kunnen dienen voor deze set?
  3. De leverancier stelt dat 5 panelen het minimum is voor een string op de Growatt. Is het geen nadeel om met 1 string aan de onderkant van het bereik te zitten? M.a.w.: weinig zon, drempel niet gehaald, geen opbrengst? Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Marcva op 05-05-2015 21:27 . Reden: linkjes datasheet toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Marcva schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:00:
• De leverancier stelt dat 5 panelen het minimum is voor een string op de Growatt. Is het geen nadeel om met 1 string aan de onderkant van het bereik te zitten? M.a.w.: weinig zon, drempel niet gehaald, geen opbrengst? Of zie ik dat verkeerd?
[/list]
Ik mag toch hopen dat ze dat hebben meegerekend bij het definieren van het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:31
6 poly panelen in één string kan 's zomers opstartproblemen geven, op warme dagen is je voltage vrij laag, soms te laag. En dat start de omvormer niet op. Bij mono's en SF hebt je dit probleem minder.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
drielp schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 22:24:
6 poly panelen in één string kan 's zomers opstartproblemen geven, op warme dagen is je voltage vrij laag, soms te laag. En dat start de omvormer niet op. Bij mono's en SF hebt je dit probleem minder.
Daar was ik dus al bang voor. Waarom hebben mono's daar minder last van?
En is er een alternatieve omvormer die dat probleem bij deze opstelling minder heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Marcva schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:09:
[...]

Daar was ik dus al bang voor. Waarom hebben mono's daar minder last van?
En is er een alternatieve omvormer die dat probleem bij deze opstelling minder heeft?
Vergelijk de door jou gelinkte datasheets eens! O-)

Hogere Voc (Voltage Open Circuit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Marcva schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:00:
De leverancier stelt dat 5 panelen het minimum is voor een string op de Growatt. Is het geen nadeel om met 1 string aan de onderkant van het bereik te zitten? M.a.w.: weinig zon, drempel niet gehaald, geen opbrengst? Of zie ik dat verkeerd?
op zich werkt het wel met 5 panelen geen probleem.
alleen intern doet de growatt van de DC van de panelen (+/-5x30=150V) ongeveer 350V maken.
en dat word dan weer geconverteerd naar 230AC voor het net.
hoe meer conversie de meer verlies helaas.
niet dat het heel erg hard gaat, maar toch is het zonde en kan het jaar opbrengsten wat lager maken.

mooier zou zijn als je alle 11 panelen op 1 mpp kunt zetten.
(moet dan wel kunnen, heb geen idee waarom je een omvormer met 2x mpp hebt gekozen??)
11x30V=330V dat is al een stuk minder converteren en een hogere opbrengst.

moet je perse met 2mpp's werken. (omdat je situatie dat vereist?)
dan zou je ook nog kunnen kijken naar panelen met 5"cellen in plaats van 6" ;)
b.v:
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
dan heb je 5x49V=245Vmpp per mpp.

andere optie kan zijn om solarfrontier panelen te gebruiken (dat is een cis paneel en geen mono of poly)
die hebben al een Vmpp van +/-82V.

een andere optie kan zijn om 10x lg neonX te gebruiken.
die zijn 300Wp per stuk, kunnen met gemak op 1mpp met een omvormer van +/-3000W.
(een optie kan dan zijn om een power-one 3.6 als omvormer te gebruiken.
die kan 3000W aan per mpp, en dan heb je nog een mpp over voor een toekomstige uitbreiding.
voor als je ook je huis elektrisch zou willen gaan verwarmen en ook een lage gas rekening te hebben.
het is maar net wat je wil ;)
het hoeft niet te stoppen bij de elektra rekening, genoeg hier die ook de gas rekening aanvallen :*) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Paul C schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:31:
[...]
Hogere Voc (Voltage Open Circuit).
OK, thanks. Maar als leek kon ik dat niet op waarde schatten :? Ik boor hier expertise aan en hoop daarvan te leren :)
migjes schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 10:01:
[...]
(...)
mooier zou zijn als je alle 11 panelen op 1 mpp kunt zetten.
(moet dan wel kunnen, heb geen idee waarom je een omvormer met 2x mpp hebt gekozen??)
11x30V=330V dat is al een stuk minder converteren en een hogere opbrengst.

moet je perse met 2mpp's werken. (omdat je situatie dat vereist?)
Nee, hoeft niet persé, maar beide strings hebben een andere orientatie én helling. Dus ik snap de keuze voor 2 strings wel.
(...)
een andere optie kan zijn om 10x lg neonX te gebruiken.
die zijn 300Wp per stuk, kunnen met gemak op 1mpp met een omvormer van +/-3000W.
(een optie kan dan zijn om een power-one 3.6 als omvormer te gebruiken.
die kan 3000W aan per mpp, en dan heb je nog een mpp over voor een toekomstige uitbreiding.
voor als je ook je huis elektrisch zou willen gaan verwarmen en ook een lage gas rekening te hebben.
het is maar net wat je wil ;)
het hoeft niet te stoppen bij de elektra rekening, genoeg hier die ook de gas rekening aanvallen :*) )
LG ga ik ff bekijken.
De Growatt heeft een V-start 150V en de Power One van 200V. Dus die laatste lijkt mij niet geschikt voor 5 panelen (je adviseert ze voor 11, dus dat is idd prima). Maar is mijn conclusie juist dat deze dus nog lastiger start dan de Growatt?
En ja, ik wil ook mijn gas rekening omlaag en kijk al met een schuin oog naar IR panelen en doorstroomverwarmers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Marcva schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 19:47:
[...]

OK, thanks. Maar als leek kon ik dat niet op waarde schatten :? Ik boor hier expertise aan en hoop daarvan te leren :)

[...]

Nee, hoeft niet persé, maar beide strings hebben een andere orientatie én helling. Dus ik snap de keuze voor 2 strings wel.

[...]

LG ga ik ff bekijken.
De Growatt heeft een V-start 150V en de Power One van 200V. Dus die laatste lijkt mij niet geschikt voor 5 panelen (je adviseert ze voor 11, dus dat is idd prima). Maar is mijn conclusie juist dat deze dus nog lastiger start dan de Growatt?
En ja, ik wil ook mijn gas rekening omlaag en kijk al met een schuin oog naar IR panelen en doorstroomverwarmers :)
oke duidelijk, 2 verschillende hoeken en oriëntaties.
dat is op 2 manieren op te lossen:
met 2x mpp of met stringen die je parallel maakt.
nadeel van parallel stringen is dat elke string even groot moet zijn.

een power-one 3.6 start al met 90V ;)
de 200V waar jij het over hebt is de minimum V die je nodig hebt om de omvormer vol te laten werken.
(dit geld voor de meeste growatt omvormers ook ;) )
maar 1 mpp heeft het liefst 12 panelen van 6" cellen (of anders gezegd 720cellen).
maar hij heeft 2x mpp dus een paneel of 24 is het optimum. ;)
(dus ik denk niet dat het jouw omvormer is. lol)

de V-start is eigenlijk helemaal geen interessant getal.
de omvormer start met Voc waardes.
de power-one 3.6 start dus al met 2x lg panelen.(heel krapjes, en misschien niet in de zomer) ;)
niet dat hij er daarna veel kaas van kan maken want de Vmpp is dan zo laag.

ik denk niet dat de lg panelen iets voor je zijn. :-(
kijk eens naar de EC Solar met 5" cellen, daar haal je te minste voldoende V mee, zelfs als je kleine stringen maakt.
of kijk eens naar solarfrontier of TMSC panelen (geen mono maar dunne film)
(met dit soort panelen maak je meerdere parallele stringen, misschien kun je dan met 1 mpp werken.)

je moet ook rekening houden dat je Vmpp nog daalt als de panelen warm worden.
zo zakken mijn 35V panelen naar 28V in hete zomer dagen ;)

oke, ik vertel je deze (maar twijfel ook of je er iets aan gaat hebben omdat je iets erg kleins plant tot nu toe)
met verschillende richtingen heb je ook op verschillende tijden van de dag de top met de panelen.
hier mijn oost-west setup (extreem voorbeeld) 1900Wp op oost en 1950Wp op west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
dus een stuk kleinere omvormer is mogelijk in dit geval.
zo heb ik 1 omvormer van 3300W hangen met 4770Wp er aan ;)
(en eigenlijk is er nog steeds ruimte)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 07-05-2015 09:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ir panelen + doorstroom verwarmers + elektrisch koken etc...
reken op ongeveer 8kWh per m3 gas wat je gebruikt.

zo heb ik een gas gebruik van 600m3 per jaar, dus doe ik het elektries kom ik op ongeveer 4800kWh nodig voor totale vervanging.
en helaas zoveel dak ruimte heb ik ook niet. :'(

meeste mensen kiezen dan maar voor een warmte pomp, dan heb je ongeveer 2-3kWh nodig per m3.
(zeer grof gezegd)
en dat zijn getallen die wat makkelijker op te wekken zijn.
maar een warmte pomp kost dan helaas weer een aardig bedrag aan installatie kosten.
dus goedkoop is het nu ook weer niet, maar wel leuk.
(prijs is niet alles, je denk misschien nu nog van wel, maar je visie veranderd op het moment dat je een tijdje pv hebt. zeer bevrijdend gevoel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
maar je visie veranderd op het moment dat je een tijdje pv hebt. zeer bevrijdend gevoel ;) )
Haha, ik ben best fanatiek en ga ook voor dat bevrijdende gevoel. Mijn vriendin noemt me ook "niet zakelijk" op dit vlak, dus daar ga je al }:O
Als het aan mij ligt komt er ongeveer 1,5 keer mijn jaarverbuik op het dak :9~
De grootverbruikers komen er dan wel achteraan, ten koste van de gasrekening.

Inmiddels wat aan het nameten geweest op het dak en tot de conclusie gekomen dat de kleinere Solar Frontier panelen veel mooier en efficienter in te passen zijn.
Zijn er dingen waar ik op moet letten, qua CIS? Optimizers zijn niet nodig lees ik. Maar hoe verhoudt zich dat tot verschillende orientaties / hellingen? Paralel? Serieel?
Moeten strings in balans zijn net als silicium? Bv 10 om 10?

Paneeltjes zijn 1 m breed. Kan ik er 2 portrait achter elkaar hebben op een platdak van met 2,95m breed? Of komt de achterste dan in de schaduw van de voorste? Er staan mij namelijk twee mooie rijtjes voor ogen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Pfff wat een materie.Na veel wikken en wegen besloten het schuine dakvlak (ZO) nabij de CV ketel voorlopig vrij te houden voor mogelijke zonneboiler, of warmtepomp.
Ga nu garage (ZO) vol leggen met schans. Van 2 aanbieders een offerte en kwamen beiden tot 11 panelen (4x landscape onder, 7x portrait erop). Heb nu dus twee aanbiedingen liggen waarvan ik de eerste (280Wp panelen eigenlijk te duur vind). Maar wellicht zie ik dat verkeerd.
Er worden in beide setups 2 strings toegepast omdat de onderste (in januari) mogelijk een stukje schaduw kunnen pakken. De 4x landscape komen dan samen met één portrait op een string.

11 Bisol 280 black sheet monokristal 280Wp (3080 Wp)
1 Omvormer Omnik Omniksol 3.0 TL2 Wifi ingebouwd, 230V 2 strings.
€ 4.926 ex btw, incl montage.

11 JA Solar Mono Black Full Square 265 W (2915 Wp)
Fronius IG 30 incl. WiFi
€ 4.268,= ex btw, incl montage.

Deze aanbieder biedt daarnaast aan om tevens een ZW schuin dakvlak van 5 panelen te voorzien met de volgende setup:
16 JA Solar Mono Black 265 Wp (4240 Wp)
Fronius Primo 4.0
€ 5.984,= ex btw, incl montage.
In deze aanbieding vervalt het splitsen van de 11 panelen op het platte dak waarschijnlijk en komen er op de ene string 11 en de andere string 5 panelen (want andere oriëntatie). Maar migjes geeft hierboven al aan dat de strings gelijk moeten zijn :? De Primo heeft een MPP voltage range die beging bij 210V. De JA solar heeft een VoC van 38. Keer 5 levert dat dus 190V op. Gaat dat wel werken?

Mijn jaarverbruik is ca. 2.200 kWh, maar als bovengenoemd: ik wil wel van meer stroom gaan verbruiken ten koste gunste van het gasverbruik. 11 panelen dekken mijn jaarverbruik zo'n beetje af, schat ik. Met 16 panelen kom ik ruim 1.000 kWh boven mijn jaarverbruik. Daar zou ik ca 125 m3 gas mee kunnen besparen? Koken sla ik eerst over: dat verbruikt m.i. marginaal gas.

Zijn dit een beetje gebalanceerde sets? Wat vind je van de prijzen en de materialen?

[ Voor 3% gewijzigd door Marcva op 23-06-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07 09:08
Ik zelf heb mij zelf overtuigd of panelen iets waard zijn door o.a. naar de fill factor te kijken. (verhouding tussen verbruik in ideale situatie en realiteit). Dit is te vinden in datasheets. De duurdere panelen hebben een fill factoor van boven 75% en dit is voor mij de enige manier om te controleren of de panelen van kwaliteit zijn en de duurdere prijs waard.(ook de enige manier naast de verkoper op zijn blauwe ogen geloven)

Verder kreeg ik van verschillende zonnepaneelaanbieders aanbiedingen van "budget", "goeie panelen" en "panelen voor mensen die geld teveel hebben". geen idee of dat is gebeurd bij jou maar het helpt wel met de keuze.

Ook kan het helpen om van 1 aanbieder een lage prijs te krijgen. dat helpt weer om bij een ander korting te krijgen. Dit heeft mij uiteindelijk ruim duizend (incl) korting opgeleverd.

Nu hopen dat de panelen snel op het dak komen :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-07 11:28
gr8-jen schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:56:
Ik zelf heb mij zelf overtuigd of panelen iets waard zijn door o.a. naar de fill factor te kijken. (verhouding tussen verbruik in ideale situatie en realiteit). Dit is te vinden in datasheets. De duurdere panelen hebben een fill factoor van boven 75% en dit is voor mij de enige manier om te controleren of de panelen van kwaliteit zijn en de duurdere prijs waard.(ook de enige manier naast de verkoper op zijn blauwe ogen geloven)
Fill factor ???

1) wat is dat,
2) hoe wordt dat bepaald,
3) wat zegt het ?
4) hoe heet het in de data sheets?

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07 11:46
Ik lees hier veel over omvormers, maar is het geen idee om misschien meerdere omvormers te gebruiken? Ik ken mensen met 8 panelen en die hebben 8 omvormers.

(Ik gooi het gewoon in de groep hier, verder niet veel gelezen in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Van beide panelen (JA Solar en Bisol) kan ik geen fill factor vinden. Dat schiet dus niet erg op.

Ik heb wel een materiaallijstje gemaakt met de in de offerte gehanteerde prijs en de grosprijs op internet. De ene zit op een marge van 7,5%, de andere op 27% :X
Maar dat zegt nog niks over het inhoudelijke voorstel. Iemand????

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 23-06-2015 13:37 . Reden: % aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-07 11:28
Marcva schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:36:
[...]
Van beide panelen (JA Solar en Bisol) kan ik geen fill factor vinden. Dat schiet dus niet erg op.
Ik heb wel een materiaallijstje gemaakt met de in de offerte gehanteerde prijs en de grosprijs op internet. De ene zit op een marge van 7,5%, de andere op 27% :X
Maar dat zegt nog niks over het inhoudelijke voorstel. Iemand????
Kijk hier eens

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Weet ik, maar daarin staat ook: "Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic." Dus bij deze een poging wijzer te worden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kan je onderbouwen waarom de fill factor (=Isc*Voc/Pmpp, gerelateerd aan celrendement) een maat voor kwaliteit (=lange levensduur, betrouwbaar) is?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07 09:08
Voor zover ik weet is cel rendement meer het vermogen dat je kan opwekken per cm2. En mono kunnen net iets meer wp produceren per cm2 zodat je op een rendement komt van 16% en hoger.

Hetgeen ik bedoel is:

( Voltage at max power, Vmp * Current at max power, Imp ) (realiteit)
/
( Open-circuit voltage, Voc * Short-circuit current, Isc ) (ideaal)

des te minder de realiteit afwijkt van de ideale situatie des te beter de kwaltiet van de panelen. En voor mijn gevoel heb ik dan ook meer kans dat ze die panelen dan wel iets langer hebben belicht zodat deze panelen ook later goed hun werk blijven doen als weer en wind bezig zijn.

Zoals ik al zei: het was iets om mijzelf te overtuigen dat een paneel beter van kwaliteit was. het hoeft niet iedereen te overtuigen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
WoudseHoeve schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:02:
[...]

Fill factor ???

1) wat is dat,
2) hoe wordt dat bepaald,
3) wat zegt het ?
4) hoe heet het in de data sheets?
Afbeeldingslocatie: http://www.pveducation.org/sites/default/files/PVCDROM/Solar-Cell-Operation/Equations/eq058.png

http://www.pveducation.or...ell-operation/fill-factor
Pagina: 1