Vorige week 4 leveranciers met een concrete vraag benaderd en van welgeteld één een serieuse reactie. Kennelijk gaat het wat te goed in de branche. Een tweede heeft een offerte aangekondigd. Tweemaal geen teken van leven ontvangen
Van leverancier 1 heb ik twee opties aangeboden gekregen. Steeds met poly panelen voor op het platte dak, "want die zie je toch niet" (dus wel). Ik wil die ook zwart hebben, maar dat bewaar ik voor de eindonderhandeling
Optie 1: 2750Wp
- 6 zonnepanelen Recom 250Wp poly (plat-dak) (datasheet pdf)
- 5 zonnepanelen Recom 260Wp Black (pannendak) (datasheet pdf)
Optie 2: 3060Wp
- 6 zonnepanelen Recom 250Wp poly (plat-dak)
- 6 zonnepanelen Recom 260Wp Black (pannendak)
In beide gevallen wordt als omvormer de Growatt 3000MTL 2MPP aangeboden, waarop de beide sets apart worden aangesloten (2 strings).
Het pannendak gaat om een driehoekig dakvlak dat 5 portrait panelen op rij kwijt kan, maar als je landscape gaat kun je er 6 kwijt (piramide). Esthetisch is 5 mooier en 2750 Wp zou 2475 kWh/j op moeten leveren, al zo'n 400 kWh meer dan mijn jaarverbruik.
Concrete vragen:

Van leverancier 1 heb ik twee opties aangeboden gekregen. Steeds met poly panelen voor op het platte dak, "want die zie je toch niet" (dus wel). Ik wil die ook zwart hebben, maar dat bewaar ik voor de eindonderhandeling
Optie 1: 2750Wp
- 6 zonnepanelen Recom 250Wp poly (plat-dak) (datasheet pdf)
- 5 zonnepanelen Recom 260Wp Black (pannendak) (datasheet pdf)
Optie 2: 3060Wp
- 6 zonnepanelen Recom 250Wp poly (plat-dak)
- 6 zonnepanelen Recom 260Wp Black (pannendak)
In beide gevallen wordt als omvormer de Growatt 3000MTL 2MPP aangeboden, waarop de beide sets apart worden aangesloten (2 strings).
Het pannendak gaat om een driehoekig dakvlak dat 5 portrait panelen op rij kwijt kan, maar als je landscape gaat kun je er 6 kwijt (piramide). Esthetisch is 5 mooier en 2750 Wp zou 2475 kWh/j op moeten leveren, al zo'n 400 kWh meer dan mijn jaarverbruik.
Concrete vragen:
- Kent iemand Recom panelen? Ik kan ze niet vinden in tests (rendement, betrouwbaarheid). Ze zouden in Italië geproduceerd worden. Hij kiest hiervoor vanwege de leveringszekerheid. Die zou met Chinese panelen slechter zijn. Ik kan mij dat nauwelijks voorstellen. Volgens mij komen er dagelijks scheepsladingen uit CN binnen, maar ik kan er naast zitten. Daarnaast loop ik tegen mijn aan vooroordeel dat italianen en elektra niet samengaan
. Maar dat is meer uit auto-ervaring uit het verleden.
- En verder heeft Growat bij mij niet zo'n goede naam, maar ook dat is klok/klepel en niet gehinderd door enig verstand van zaken. Is de Growatt goed en welke omvormer zou eventueel als (beter) alternatief kunnen dienen voor deze set?
- De leverancier stelt dat 5 panelen het minimum is voor een string op de Growatt. Is het geen nadeel om met 1 string aan de onderkant van het bereik te zitten? M.a.w.: weinig zon, drempel niet gehaald, geen opbrengst? Of zie ik dat verkeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door Marcva op 05-05-2015 21:27 . Reden: linkjes datasheet toegevoegd ]