Toon posts:

i7 860 2.80ghz vs i5-4590

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn computer is inmiddels alweer 5 jaar oud en ik ben aan het rondkijken voor een upgrade. Momenteel heeft mijn pc een i7 860 2.80ghz. Voorheen werkte ik nog redelijk vaak in maya waarvoor een i7 dus wel handig is, echter de laatste tijd gebruik ik de pc eigenlijk alleen nog maar voor gamen, photoshop en regulier office gebruik etc.

Mijn vraag is: als ik nu upgrade naar een i5-4590, is dit vergeleken met mijn huidige i7 processor een upgrade, of maakt het eigenlijk niet heel veel uit?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2015 13:33 ]

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:10

Gmount

Ecorunner lid

Vooral qua single thread performance zul je er veel op vooruitgaan. Maar om dit te bevestigen kun je zelf ook wat benchmarks opzoeken, bij sommige sites kun je bijvoorbeeld 2 cpu's uitkiezen voor een directe vergelijking. Bij mutlithreaded applicaties is het verschil niet zo groot dacht ik. Daarnaast zul je er met een nieuw moederbord waarschijnlijk ook wat nieuwe features bij krijgen zoals usb 3.0 /3.1, sata 600 etc.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:30
De grote vraag is, is het nodig om te upgraden? Welke componenten heb je nog meer in je pc? Een ssd zou bijvoorbeeld ook een groot verschil kunnen maken, als je deze nog niet hebt. Wat Gmount ook al zegt, er zijn genoeg benchmark sites te vinden. Echter moet je niet alleen kijken naar die benchmarks, er zijn genoeg factoren waardoor jou pc misschien wel trager is dan volgens die benchmark.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Ik wilde in eerste instantie alleen een ssd plaatsen en mijn video kaart vervangen. Maar omdat mijn moederbord (Asus P7P55D LE) - volgens mij - nog niet eens sata 2 heeft, wil ik die ook vervangen aangezien een ssd anders niet volledig tot zijn recht komt. Als ik een nieuwe moedebord met een 1156 socket wil kopen voor mijn huidige processor dan is de goedkoopste al € 160,- zonder SATA-600 (in Pricewatch).

Daarnaast is mijn huidige kast ook nog eens te klein voor bijv. een R9 280 of 280x videokaart (ik wacht sowieso nog een paar weken met het aanschaffen van een nieuwe video kaart zodat de nieuwe serie videokaarten uitkomt).

Deze factoren hebben ertoe geleid dat ik zoiets had van 'dan maar een nieuwe pc'. En omdat mijn processor nu nog best voldoet, vroeg ik me dus af of ik qua processor gelijk blijf of misschien zelfs achteruit ga.

Edit: Ik heb met jullie advies gezocht naar benchmarks, en via https://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html zag ik dat de processor van mij 5.093 punten scoort en de i5-4690K (4590 stond er niet tussen) 7.780 punten. Nu zegt mij dat vrij weinig over de prestaties. Volgens https://browser.primatelabs.com/processor-benchmarks zou de i5-4590 dan zo'n 1,5 beter moeten zijn als ik het goed begrijp.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2015 15:53 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviezen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

2) Ook in de aankoopadviesfora verwachten we eigen inzet. Je kunt prima zelf benchmarks opzoeken. Bedoeling is echter dat je dat doet voor je een topic opent. Ook is het handig als je zoekt op benchmarks die relevant zijn voor hoe jij je PC/CPU wilt gebruiken. Zoek gewoon op de zwaarste toepassing die je draait (of datgene waar jij performance meest kritiek voor vindt.

Kom je er dan niet uit, open dan op de juiste plek een topic, en met de gewenste info. Zie ook:
*Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?
CAA beleid

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.