Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:45
Door de aanschaf van een surface 3 houd ik de volgende laptop over:

\[TU/e laptop 2008/2009] HP Compaq 8510w

Toendertijd een dure laptop met goede specs en heb er veel plezier aan beleefd. Hij functioneert nog goed op 1 puntje na hij weigert zichzelf naar boven te klokken zolang ik throttlestop niet gebruik. Verder is de accu helemaal op en functioneert die zelfs niet langer dan 5 min meer.

Wat kan ik met die laptop nog doen want verkopen zal nog geen €100 opleveren denk ik.
Nu zie ik de volgende opties:
1. Aan een nichtje geven en voor haar een ssd in laten bouwen en een nieuwe accu halen. Dan is hij nog snel genoeg voor officetaken. De vraag is echter of zij er mee om kan gaan om throttlestop te gebruiken.
2. Laptop uit elkaar halen en:
-HDD naar mij desktop brengen
-Netwerkkaart installeren in de laptop van mijn ouders. (Is dat uberhaupt mogelijk? Er zit daar nu zo'n slechte asus kaart in.)
- DVD-drive bewaren
- Wat kan ik met de rest van de hardware doen (het goede scherm etc.)?
3. Een mod projectje doen maar ik zou niet weten wat.

Optie 1. Klinkt leuk maar ik denk dat daar een hoop gezeur van gaat komen.
Heeft iemand andere ideeën?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:49
Mijn oude laptops werden altijd servers, tot ik 'echte' servers ging kopen.

Inventaris

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
Niemand andere ideeen wat te doen met de componenten?
Of zit ik in het verkeerde subtopic?

edit: Niet kicken binnen 24u ajb :)

[Voor 20% gewijzigd door Ed_L op 04-05-2015 20:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 07-09 09:33
Ik gebruik vaak laptops als mediacenter.
Doet het kloksnelheid probleem zich ook voor als je er bijvoorbeeld Linux op zet?

Kodibuntu zal denk ik prima werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
dutch_warrior schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:49:
Ik gebruik vaak laptops als mediacenter.
Doet het kloksnelheid probleem zich ook voor als je er bijvoorbeeld Linux op zet?

Kodibuntu zal denk ik prima werken.
Ik heb mijn desktop op de tv aangesloten dus dat heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

Gewoon verkopen? Simpelste oplossing, en 100 euro is altijd mooi meegenomen. Of meegeven aan een of ander goed doel, die zoeken vast nog wel een laptop. Of een kringloopwinkel in de buurt, of, of...

Overigens gebruik ik zelf oude elektronica altijd als doelwit voor de luchtbuks, maar daar is deze laptop nog net iets te veel voor waard.

[Voor 71% gewijzigd door 461943 op 04-05-2015 20:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
dbhuis schreef op maandag 04 mei 2015 @ 20:09:
Gewoon verkopen? Simpelste oplossing, en 100 euro is altijd mooi meegenomen. Of meegeven aan een of ander goed doel, die zoeken vast nog wel een laptop.
Voor een half werkende laptop uit 2008? Weet je zeker dat dat gaat lukken? Ik noemde maar een bedrag ik heb geen idee wat hij waard is.

[Voor 8% gewijzigd door icecreamfarmer op 04-05-2015 20:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

icecreamfarmer schreef op maandag 04 mei 2015 @ 20:10:
[...]

Voor een half werkende laptop uit 2008? Weet je zeker dat dat gaat lukken?
Ach, al krijg je er vijftig voor. Dan ben jij van je zooi af en heb je er geld voor terug. Ik heb zelf ook vaak oude laptops bewaard, maar vaak komt het er op neer dat je er even kort iets mee probeert en het ding daarna een jaar of wat in de kast staat te verrotten. Dan kan je er beter nog iets voor terug krijgen, zeker als je nu geen doel ervoor weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
dbhuis schreef op maandag 04 mei 2015 @ 20:13:
[...]

Ach, al krijg je er vijftig voor. Dan ben jij van je zooi af en heb je er geld voor terug. Ik heb zelf ook vaak oude laptops bewaard, maar vaak komt het er op neer dat je er even kort iets mee probeert en het ding daarna een jaar of wat in de kast staat te verrotten. Dan kan je er beter nog iets voor terug krijgen, zeker als je nu geen doel ervoor weet.
Maar voor €50 kan ik beter de onderdelen strippen. De hdd en netwerk kaart zijn goed bruikbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

icecreamfarmer schreef op maandag 04 mei 2015 @ 20:14:
[...]

Maar voor €50 kan ik beter de onderdelen strippen. De hdd en netwerk kaart zijn goed bruikbaar.
Mwah, die HDD's kosten geen drol meer en ik weet niet welke aansluiting die netwerkkaart heeft maar het word waarschijnlijk lastig om die in een desktop te zetten. Je kan hem ook verkopen zonder HDD, dat maakt voor de prijs weinig uit en dan kan de nieuwe gebruiker er een SSD in zetten als hij dat de moeite waard vind.

Edit: als je hem verkoopt voor 50 en dan deze: pricewatch: Toshiba DT01ACA100, 1TB haalt heb je een goede ruil. Die Toshiba is snel, betrouwbaar en groter dan wat er nu in je laptop zit.

[Voor 19% gewijzigd door 461943 op 04-05-2015 20:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
dbhuis schreef op maandag 04 mei 2015 @ 20:16:
[...]

Mwah, die HDD's kosten geen drol meer en ik weet niet welke aansluiting die netwerkkaart heeft maar het word waarschijnlijk lastig om die in een desktop te zetten. Je kan hem ook verkopen zonder HDD, dat maakt voor de prijs weinig uit en dan kan de nieuwe gebruiker er een SSD in zetten als hij dat de moeite waard vind.

Edit: als je hem verkoopt voor 50 en dan deze: pricewatch: Toshiba DT01ACA100, 1TB haalt heb je een goede ruil. Die Toshiba is snel, betrouwbaar en groter dan wat er nu in je laptop zit.
Mee eens, mijn desktop kan dat trouwens maar ik zou hem dan in de laptop van mijn ouders plaatsen.

De hdd die er in zit is trouwens een snelle 2,5 inch 7200 500 gig model.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:56

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik gebruik het als noodcomputer (stroomuitval en/of defect desktop) of als ik naar buiten moet waar geen Windows beschikbaar is (verjaardagen).

(ik heb nu een desktop en op school is altijd een computerplek vrij).

Het betreft een Vostro 1720 uit 2009.
Windows 7 32 bit
Core 2 Duo P8600 2,4 GHz
4 GB ddr2 800 mhz
Geforce 9600m 512 mb
320 GB 7200 RPM van Hitachi (zeer goede harde schijf, helaas niet stil)
DVD-drive (dual layer)
Intel dual band wireless-ac 7260

Onlangs de wifi mini pci-e geüpgraded, de oude Broadcom vertraagde de boel door ontbrekende drivers voor Windows 7. :>
(Er zat er eerst Windows Xp Pro op)

[Voor 49% gewijzigd door MedionAkoya op 04-05-2015 22:10]

Civiele Techniek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dr0ptheb0mb
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

dr0ptheb0mb

F.O.A.D. - L.A.M.F.

er zit een knop op je PC / die helpt je zo uit de puree / druk hem in en ga maar mee / de bloemen buiten zetten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

[subtitle is null]

linux + minecraft erop is een leuk cadeau voor een kind tussen de 7-14

[signature is null]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20-08 01:23
Je zoekt een leuk project?
Koop een extra LAN poort en bouw een pfSense firewall.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t88
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 21:52
Wat tof, toevalligerwijs heb ik eveneens een 8510w gekocht via het laptopproject van de UT in 2008. Deze draait hier ook altijd nog perfect als backup laptop. Ook serveert hij Kodi aan mijn TV over HDMI. Ik bedien 'm met een PS4 controller. Kodi en VLC draaien vloeiend 1080p af, ideaal.

Vorige maand heb ik nog een ander exemplaar met een defecte scherm van mijn vakgroep gekregen. Deze heb ik helemaal uit elkaar gedraaid. Want ook ik had een modprojectje in gedachten.

Bevindingen waar je wellicht iets aan hebt:
- Ubuntu kan out-of-the box zeer goed overweg met de interne wifi en bluetooth adapters. Onder Windows 8.1 bleek wifi dermate onbetrouwbaarder dat je handmatig moet reconnecten na elke reboot. Bij mij althans. Hetzelfde gold helaas voor de bluetooth adapter onder Windows 8.1.
- Ik vermoed dat de connector van de interne wifi adapter behoorlijk custom is. Er komen twee lange antennedraden uit, die bevestigd zijn in aan de achterkant van het scherm. Kortom, ik verwacht niet dat het overzetten van een deze netwerkkaart naar een andere laptop haalbaar is. Daarnaast is het een chip uit 2008, modernere chips bieden een groter bereik, meer stabiliteit en betere driver ondersteuning voor moderne OS'en.
- De kabel die loopt van het scherm naar de videokaart (en de backlightinverter) is het meest kwetsbare onderdeel van deze laptop. Deze kabel heb ik aan een studievriend gegeven die last had van lijnen en strepen op het scherm van zijn 8510w, veroorzaakt door een kabel met haarscheurtjes. Misschien ken je iemand met hetzelfde probleem?
- De laptop boot wél zonder dat het scherm intern is aangesloten op het moederbord, maar hij stuurt geen enkel videosignaal uit naar de vga-poort, nog over hdmi. Dit bemoeilijkt het gebruik van enkel het moederbord in een custom behuizing van een modprojectje zonder het originele scherm.
- De twee reepjes van ieder 2GB ddr2 ram kan je wellicht in een andere laptop kwijt? Mijn zusje was er erg blij mee.
- De stroomadapter werkt ook op een groot aantal andere HP laptops.
- Die "snelle" 7200 HDD is lang niet zo snel als je denkt. Hij is weinig interessant voor een potentiële koper in verhouding tot de almaar dalende SSD prijzen. Die van mij zit nu in een externe 2.5" usb-behuizing van 12 euro. Werkt fantastisch voor grote databakken en de maandelijkse backup van foto's.
- Van een "goed scherm" hoor je mij niet spreken. De kijkhoeken zijn jammerlijk en de helderheid is echt belabberd. Zeker in vergelijking tot modernere (laptop)schermen met een helderdere LED-backlight. Dit is jammer, want hierdoor heb ik afgezien van hobbyprojectjes. Zoals een jukebox, een weer/nieuws-schermpje gemonteerd aan de muur, het scherm omdraaien en de gehele laptop in het blad van een salontafel inbouwen.
- Een andere reden om af te zien van hobby projectjes: high-end hardware uit 2008 is niet zuinig en wordt relatief warm en is zodoende lawaaiig. Een nieuw goedkoop TFT scherm, in combinatie met een RaspberryPi bijvoorbeeld, is passief gekoeld en voor veel modprojectjes al snel afdoende.
- Door de twee schroefjes achterop de laptop los te schroeven (die twee naast het toetsenbord icoontje) en de schuifjes bovenin je toetsenbord naar beneden te klikken, wip je zo het toetsenbord er uit. Zo krijg je snel toegang tot de ventilator. Door deze vervolgens los te schroeven (ook twee schroefjes) ontdoe je koperen koelribben eenvoudig van stof. Dit scheelt zowel in lawaai als in gethrottle.
- De koelpasta op de CPU en GPU is na al die jaren behoorlijk uitgedroogd. Vervangen (best makkelijk!) hielp flink met het goed afvoeren van hitte.
- Ga je ooit nog CD's/DVD's gebruiken? Bewaren van die drive lijkt mij zinloos.
- Deze pagina's hielpen mij flink: http://www.insidemylaptop...-8510p-8510w-notebook-pc/ en http://h20628.www2.hp.com...ct/emr_na-c02496888-1.pdf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
t88 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 23:11:
Wat tof, toevalligerwijs heb ik eveneens een 8510w gekocht via het laptopproject van de UT in 2008. Deze draait hier ook altijd nog perfect als backup laptop. Ook serveert hij Kodi aan mijn TV over HDMI. Ik bedien 'm met een PS4 controller. Kodi en VLC draaien vloeiend 1080p af, ideaal.

Vorige maand heb ik nog een ander exemplaar met een defecte scherm van mijn vakgroep gekregen. Deze heb ik helemaal uit elkaar gedraaid. Want ook ik had een modprojectje in gedachten.
Bedankt voor de lange reply. _/-\o_
Bevindingen waar je wellicht iets aan hebt:
- Ubuntu kan out-of-the box zeer goed overweg met de interne wifi en bluetooth adapters. Onder Windows 8.1 bleek wifi dermate onbetrouwbaarder dat je handmatig moet reconnecten na elke reboot. Bij mij althans. Hetzelfde gold helaas voor de bluetooth adapter onder Windows 8.1.
- Ik vermoed dat de connector van de interne wifi adapter behoorlijk custom is. Er komen twee lange antennedraden uit, die bevestigd zijn in aan de achterkant van het scherm. Kortom, ik verwacht niet dat het overzetten van een deze netwerkkaart naar een andere laptop haalbaar is. Daarnaast is het een chip uit 2008, modernere chips bieden een groter bereik, meer stabiliteit en betere driver ondersteuning voor moderne OS'en.
Apart dat de adapter het niet goed doet onder win8. Ik heb er onder win7 nooit problemen mee gehad en hij werkt stukken beter dan die standaard kaartjes die asus nu nog steeds in zijn laptops schroeft.
Overigens zijn die twee draadjes standaard voor de antennes.
- De kabel die loopt van het scherm naar de videokaart (en de backlightinverter) is het meest kwetsbare onderdeel van deze laptop. Deze kabel heb ik aan een studievriend gegeven die last had van lijnen en strepen op het scherm van zijn 8510w, veroorzaakt door een kabel met haarscheurtjes. Misschien ken je iemand met hetzelfde probleem?
- De laptop boot wél zonder dat het scherm intern is aangesloten op het moederbord, maar hij stuurt geen enkel videosignaal uit naar de vga-poort, nog over hdmi. Dit bemoeilijkt het gebruik van enkel het moederbord in een custom behuizing van een modprojectje zonder het originele scherm.
- De twee reepjes van ieder 2GB ddr2 ram kan je wellicht in een andere laptop kwijt? Mijn zusje was er erg blij mee.
- De stroomadapter werkt ook op een groot aantal andere HP laptops.

- Die "snelle" 7200 HDD is lang niet zo snel als je denkt. Hij is weinig interessant voor een potentiële koper in verhouding tot de almaar dalende SSD prijzen. Die van mij zit nu in een externe 2.5" usb-behuizing van 12 euro. Werkt fantastisch voor grote databakken en de maandelijkse backup van foto's.
Ik zou hem in mijn desktop schroeven voor backup doeleinden.
- Van een "goed scherm" hoor je mij niet spreken. De kijkhoeken zijn jammerlijk en de helderheid is echt belabberd. Zeker in vergelijking tot modernere (laptop)schermen met een helderdere LED-backlight. Dit is jammer, want hierdoor heb ik afgezien van hobbyprojectjes. Zoals een jukebox, een weer/nieuws-schermpje gemonteerd aan de muur, het scherm omdraaien en de gehele laptop in het blad van een salontafel inbouwen.
Je hebt gelijk, ik sprak met name over de relatief hoge resolutie.
- Een andere reden om af te zien van hobby projectjes: high-end hardware uit 2008 is niet zuinig en wordt relatief warm en is zodoende lawaaiig. Een nieuw goedkoop TFT scherm, in combinatie met een RaspberryPi bijvoorbeeld, is passief gekoeld en voor veel modprojectjes al snel afdoende.
- Door de twee schroefjes achterop de laptop los te schroeven (die twee naast het toetsenbord icoontje) en de schuifjes bovenin je toetsenbord naar beneden te klikken, wip je zo het toetsenbord er uit. Zo krijg je snel toegang tot de ventilator. Door deze vervolgens los te schroeven (ook twee schroefjes) ontdoe je koperen koelribben eenvoudig van stof. Dit scheelt zowel in lawaai als in gethrottle.
- De koelpasta op de CPU en GPU is na al die jaren behoorlijk uitgedroogd. Vervangen (best makkelijk!) hielp flink met het goed afvoeren van hitte.
Bedankt voor de tip, ik heb zoiets al eens eerder gedaan maar dat haalde weinig uit.
- Ga je ooit nog CD's/DVD's gebruiken? Bewaren van die drive lijkt mij zinloos.
- Deze pagina's hielpen mij flink: http://www.insidemylaptop...-8510p-8510w-notebook-pc/ en http://h20628.www2.hp.com...ct/emr_na-c02496888-1.pdf
Ik zal hem eens in V&A zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
Overigens zo ziet de netwerkkaart van mijn ouders eruit:

Een Railink 802.11N kaart met een max van 75mbs. Precieze type is niet te achterhalen maar ik gok de rt5390.
Lijkt mij makkelijk te vervangen door de intelvariant die in mijn laptop zit.

Al lijkt die groter en heeft ruimte voor 3 antennes:

Het betreft de pricewatch: Intel Wireless WiFi Link 4965AGN

[Voor 44% gewijzigd door icecreamfarmer op 05-05-2015 16:24]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True