Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Basis-PC voor in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 08:26
Goedenavond tweakers,

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe laptop ging ik steeds meer twijfelen over of een laptop wel een juiste keuze zou zijn in mijn geval. Aangezien mijn laatste DYI-projectje motorblok-wijnrek afgerond was, kon ik ook wel weer wat tijd spenderen aan het uitzoeken van een paar componenten om een compact systeempje te bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het standaard rijtje Office en internet. Daarnaast begin ik net een beetje met Lightroom (beetje retoucheren en bijwerken, Photoshop doe ik dan weer niet aan), maar puur voor hobbymatig gebruik. Wel heb ik in de toekomst denk ik aardig wat opslag nodig voor mijn (RAW-)foto's (ik begin net, dus nu valt het nog mee). Ik heb nog een Synology draaien als back-up. Gamen doe ik eigenlijk alleen heel beperkt op de tablet, dus daar hoeft de PC niet voor gebruikt te worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet zo zeer, het gaat me er vooral om dat het systeem matcht bij mijn gebruik en dat'ie in de woonkamer in het zicht komt te staan. Ik geef liever iets extra's uit aan een mooie, stille case dan aan wat "reserve-power" in de CPU die ik zelden gebruik. Daarnaast zou ik het systeem graag relatief simpel willen kunnen upgraden in de toekomst.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Voeding voldoet denk ik nog prima;
- HDD voor opslag is voor nu ook nog groot genoeg, daar kan simpel een grotere voor in de plaats;
- Monitor geldt hetzelfde voor, doet het nu nog prima en altijd makkelijk te vervangen;

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Mobo, ik twijfel nog licht tussen een Asus H97I-PLUS en een Gigabyte GA-H97N-WIFI, met een lichte voorkeur voor die laatste ivm geïntegreerde WLAN. Of heeft de M.2-slot van de Asus zoveel meerwaarde voor de toekomst?
- Processor, daar nog twijfel tussen een i3-4160 en een Pentium G3258. Volgens CPUboss is die laatste zelfs sneller in singlethreaded programma's, Intel's ARK laat me niet heel veel verschillen zien (4 vs 2 threads, iets hogere base freq.), maar hoe zit het bijvoorbeeld met de built-in GPU van de Pentium en zou ik dat gaan merken?
- Evt. stille(re) koeler? Nog niet naar gekeken trouwens;
- Geheugen, doe ik 2x4GB en maak ik het moeilijker om te upgraden in de toekomst, of biedt Dual Channel geheugen zoveel snelheidswinst dat dat het "risico" waard is?
- SSD, ik begrijp uit de reviews dat een Samsung 850 EVO sneller is dan een Crucial MX100, dan kan die 8 euro extra er wel af ;) En gezien de mobo-keuze, zou het in geval van de Asus nuttig zijn om een M.2-SSD aan te schaffen?
- Case, ik ben wel gecharmeerd van dit kastje. Gezien de beperkte warmteproductie (vermoed ik) kijk ik hier vooral naar de looks, zolang er verder 1x 2,5" en 1x 3,5" in past is het eigenlijk prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb zoals hierboven beschreven Intel in m'n hoofd, maar dat komt (mede) doordat ik AMD's line-up op dit moment gewoon echt niet ken. Kan wat mij betreft ook prima een optie zijn, maar daar heb ik simpelweg nog niet naar gekeken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Compact, good looking, stil en (al dan niet met verdere investeringen) een beetje future-proof.

Ga je overklokken?
Nee

Ik hoop dat jullie me nog wat input kunnen geven, met name w.b. de keuze van de verschillende componenten. Of heel zwaarwegende redenen om voor AMD te kiezen, dat kan natuurlijk ook :) Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 26-09 17:46

JesseMacaw

Electronicafanaat

Laat ik beginnen bij het begin: Hoe oud is je voeding? Als ik het goed inschat al een jaartje of zes, en dan is een nieuwe zeker aan te raden.
Als je van stilte houdt, dan kun je ook eens kijken naar de Pricewatch: Fractal Design R5. Hij is alleen wel prijzig en behoorlijk groter, maar hij schijnt zijn geld echt waard te zijn. Dan kun je ook een luxer moederbord nemen.
Als je dat niet wilt zou ik niet het moederbord met WiFi nemen, een kabeltje is veel sneller en een stuk betrouwbaarder.

CPUBoss kun je beter niet gebruiken bij vergelijkingen, gebruik dan cpubenchmark.net, en let daarbij goed op de single-thread rating, die is volgens mij voor LR het belangrijkst.
Als je geen AMD APU neemt (wat voor LR niet aan te raden is), dan heeft Dual Channel geheugen bijna geen meerwaarde, dat ga je in de praktijk niet merken. Voor de upgrade-mogelijkheden kun je dan beter 1x8GB nemen.
In plaats van de EVO 850 zou ik de MX100 nemen, dit omdat die speciale condensatoren heeft die je data beschermen bij stroomuitval. Als je een M.2 aansluiting hebt, is het het zeker waard die ook te benutten met een SSD, omdat je geen last hebt van de SATA bottleneck.

Ik hoop dat je er nog iets van snapt na dit lange verhaal! ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 20:59
Een kwaliteits voeding hoef je echt niet na 6 jaar per se te vervangen. Ik weet verder niet heel veel over dat type Bequiet voeding, maar je kan in het specifieke voeding topic wellicht navragen of er specifiek problemen mee zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:39

Tribits

Onkruid vergaat niet

Allereerst even het verzoek om je bouwvoorstel in een wenslijstje te plaatsen, dat is hier namelijk verplicht. Hier kun je vinden hoe je zo'n lijstje maakt: Handleiding Pricewatch.

Die hogere single threaded prestatie van de G3258 ten opzichte van de i3-4160 zie ik ook terug komen in de passmark metingen maar ik kan me er eigenlijk weinig bij indenken. Misschien zit ik er naast, maar ik krijg het vermoeden dat ze overgeklokte G3258's mee hebben genomen in de resultaten.

De iGPU van een i3 is sneller dan die van een G3258 maar het zijn beide low end GPU's. Voor Lightroom en de andere toepassingen die je noemt zullen ze beide wel voldoen verwacht ik. Eventueel past er in de Raijintek Metis nog wel een losse videokaart maar veel ruimte is daar niet voor, de maximale lengte is 170 mm. Kastje is op zich erg compact maar dat maakt het ook nog wel eens lastig om alles er in te krijgen, zie bijvoorbeeld deze afbeelding. Dezelfde site heeft overigens ook een review van de betreffende kast. Met name de koeling schijnt nog al een probleem te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stalensnuitje
JesseMacaw schreef op zondag 03 mei 2015 @ 23:35:
Laat ik beginnen bij het begin: Hoe oud is je voeding? Als ik het goed inschat al een jaartje of zes, en dan is een nieuwe zeker aan te raden.
Als je van stilte houdt, dan kun je ook eens kijken naar de Pricewatch: Fractal Design R5. Hij is alleen wel prijzig en behoorlijk groter, maar hij schijnt zijn geld echt waard te zijn. Dan kun je ook een luxer moederbord nemen.
Die case vind ik eerlijk gezegd echt te groot en om de voeding al bij voorbaat te vervangen vind ik een beetje onzin ;)
In plaats van de EVO 850 zou ik de MX100 nemen, dit omdat die speciale condensatoren heeft die je data beschermen bij stroomuitval. Als je een M.2 aansluiting hebt, is het het zeker waard die ook te benutten met een SSD, omdat je geen last hebt van de SATA bottleneck.
Maar hebben de M.2-varianten van de EVO 850 en/of MX100 (MX200 als ik het zo lees) niet gewoon dezelfde controller en alleen een M.2-aansluiting? Als ik de vergelijking zie maakt het qua prestaties niks uit.
Tribits schreef op maandag 04 mei 2015 @ 00:15:
Allereerst even het verzoek om je bouwvoorstel in een wenslijstje te plaatsen, dat is hier namelijk verplicht. Hier kun je vinden hoe je zo'n lijstje maakt: Handleiding Pricewatch.
Ah excuus, die had ik al:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 115,95€ 115,95
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 112,-€ 112,-
1Raijintek Metis Goud€ 42,-€ 42,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 54,99€ 54,99
1Samsung 850 EVO 250GB€ 108,95€ 108,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,89
Die hogere single threaded prestatie van de G3258 ten opzichte van de i3-4160 zie ik ook terug komen in de passmark metingen maar ik kan me er eigenlijk weinig bij indenken. Misschien zit ik er naast, maar ik krijg het vermoeden dat ze overgeklokte G3258's mee hebben genomen in de resultaten.
Volgens de pricewatch heeft de G3258 een unlocked multiplier, maar of dat nu die single thread score zoveel hoger maakt? Hier nog zo'n vergelijking, maar daar hebben ze het in de conclusie toch al weer over overclocked speeds up to 4.3GHz. On the other hand, voor de €45,- verschil zou er ook een GeForce 610 of 720 bij in kunnen. En hoe gemakkelijk is het om die Pentium te overclocken als n00b, of heb ik dan alweer een Z97-bordje nodig?

Alternatief zou dan zoiets worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 68,95€ 68,95
1Asus H97I-PLUS€ 109,90€ 109,90
1Cooler Master Elite 110€ 33,-€ 33,-
1TP-Link TL-WN722N€ 9,99€ 9,99
1Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 60,95€ 60,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 108,95€ 108,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 391,74

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 27-08-2019
Voor die Pentium over te klokken heb je al genoeg aan een goedkoop H81 bordje.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21-09 19:30
zelf al eens die cpu met pricewatch: ASRock H81M-HDS gecombineerd
de eindgebruiker heeft de cpu zelf wat overgeclocked, ging prima.
staat geloof ik ook in een review van de cpu

(je bent dan natuurlijk wel een m-itx bordje nodig met deze case)

edit: zie hier http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2389948

[Voor 10% gewijzigd door TweakerXs op 04-05-2015 14:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stalensnuitje
Dat klinkt alvast goed, nu nog even verder verdiepen in de OC-mogelijkheden van de Asus (de functie is speciaal voor de K-series ingeschakeld op non-Z boards heb ik gelezen, maar niet altijd met afdoende resultaat, naar ik begreep.

Kan iemand trouwens nog wat zinnigs zeggen over mijn evt. keuze voor een M.2 SSD, danwel het vergelijk tussen de 850 EVO en de MX100?
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True