Ik ben aan het onderzoeken wat het betekent financieel en belasting technisch als je een tweede huis in eigen bezit zou gaan verhuren aan een kind.
Situatie:
Dit zijn de effecten die ik voorzie:
Er zijn natuurlijk ook nog initiële kosten als notariskosten (700 euro?), overdrachtsbelasting (2%), bouwtechnische keuring (300 euro?). Zover ik weet zijn die niet aftrekbaar.
Mijn vraag is of dit een volledig en correct overzicht is over de financiële en belasting technische consequenties bij aankoop van een tweede huis t.b.v. verhuur aan kind en of er op/aanmerkingen hierover zijn te maken? Hebben mensen hier ervaring mee en heb ik bepaalde voor en/of nadelen gemist?
Situatie:
- Tweede huis gekocht met eigen vermogen, dus niets te maken met hypotheek verstrekkers e.d. Hypothetisch overigens, ben in onderzoekende fase.
- Waarde huis zal gaan liggen in 125-160K range.
Dit zijn de effecten die ik voorzie:
- In eerste instantie verschuif je hiermee vermogen van digitale cijfertjes op een bankrekening naar stenen. Allebei worden in Box 3 belast en behalve dat het rendement op spaarrekening anders zal zijn dan ontwikkeling waarde van het onroerend goed, zal het belasting technisch niet veel verschillen. De waarde van de woning wordt bepaald door de WOZ waarde.
- Als je een tweede woning verhuurt, dan wordt de economische waarde vermindert (je kunt immers moeilijker aan je geld komen. Dit wordt belastingtechnisch gecompenseerd doordat je een aftrek krijgt op de WOZ waarde van je woning. Dit wordt dan leegwaarderatio genoemd. Als de huurder een kind van je is en de huurprijs is voordelig voor het kind, dan is deze waarde 62% (zie http://www.belastingdiens...ongebruikelijke_huurprijs). Dus als de WOZ waarde van de woning 150K zou zijn, dan is de waarde die in Box 3 wordt belast niet 150K maar 93K. Bij een belasting van 1.2% over het vermogen scheelt dit dus 684 euro belasting dat je minder (netto) moet betalen.
- De eigenaar heeft de normale kosten: zakelijk deel van onroerend goed belasting; verzekering pand; onderhoud pand.
- De huurder heeft ook zijn normale kosten: huur, rioolheffing, afvalstoffenheffing, inboedelverzekering e.d.
- Risico voor eigenaar over de waardeontwikkeling van het onroerend goed.
- Op de bank kun je zo’n 1.2% rendement halen op vermogen, dus in dit geval is dat 1800 euro.
- Dit bedrag gaan linea recta naar de belastingen i.v.m. belasting in Box 3 (vanuit gaande dat de vrijstelling is bereikt).
- Stel dat huur opbrengst 350 per maand is. Op jaarbasis is dit dus: 4200 euro
- Zakelijk deel van onroerend goed schat ik in op zo’n 200 euro per jaar
- Opstalverzekering zal zo’n 190 euro per jaar zijn.
- Onderhoud/reparaties e.d. weet ik niet, maar laat zeggen 500 euro per jaar.
- Box 3 wordt belast over 93K waarde van het huis, dus 1116 euro.
- Opbrengst: 4200 – 200 – 190 – 500 – 1116 = 2194 euro per jaar (1.46%).
Er zijn natuurlijk ook nog initiële kosten als notariskosten (700 euro?), overdrachtsbelasting (2%), bouwtechnische keuring (300 euro?). Zover ik weet zijn die niet aftrekbaar.
Mijn vraag is of dit een volledig en correct overzicht is over de financiële en belasting technische consequenties bij aankoop van een tweede huis t.b.v. verhuur aan kind en of er op/aanmerkingen hierover zijn te maken? Hebben mensen hier ervaring mee en heb ik bepaalde voor en/of nadelen gemist?