Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opzetten thuisnetwerk bij renovatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeetn
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 05-06-2020
Hallo,

Ik ben bezig mijn huis volledig aan het renoveren. Binnenkort beginnen we met de elektriciteit / sanitair enz. Ik wil zeker ook niet vergeten alle bedradingen enz. te voorzien voor mijn thuisnetwerk. Dus dit moet volledig vanaf 0 worden opgezet.

Zo superveel ervaring met de hardware hieromtrent heb ik niet, dus kom ik hier even advies vragen wat ik precies allemaal moet voorzien.

Het huis bestaat uit 3 verdiepingen en elk verdiep is gescheiden door een betongewelf, wat het dus moeilijk zal maken om wifi signalen door te sturen. Vandaar dat ik dacht om kabels te leggen naar boven om zo het signaal te kunnen doorsturen. Maar er moet nog veel meer gebeuren.

Waar ik denk aansluitingen voor nodig te hebben is het volgende:

- WIFI routers (1 centrale beneden en op ieder verdiep een switch die het signaal gewoon doorstuurt)
- aansluitingen op slaapkamers (per kamer kan dan later met een switch worden gewerkt indien meer draden nodig zijn)
- aansluitingen voor TV, spelconsole, eventuele NAS
- domotica?

Ik vergeet waarschijnlijk nog 100 en 1 dingen op te sommen.

Nu wat ik denk dat er moet gebeuren is: vanuit iedere locatie waar ik netwerk nodig heb zal een kabel moeten lopen naar de meterkast waar een patch moet aanwezig zijn om alle draden op te vangen. Die patchkabels verbind ik dan met een switch / router die is aangesloten op de modem dan.

Ik vermoed dat dat ongeveer de opstelling is. Kunnen jullie mij helpen / tips geven wat ik best doe?

Is de opstelling correct? Waarvoor voorzie ik best ook nog aansluitingen? Bestaat er een topic waar ik al heel wat info kan lezen?

Aangezien ik nu aan het renoveren ben wil ik graag dat ik goed voorzien ben van alle aansluitingen zodat ik later niet meer teveel moet gaan boren enz.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Als ik info te weinig heb gegeven, laat het weten. Ik probeer om deze dan zo snel mogelijk te geven.

Grts,

Jeetn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:04
Neem eerst eens het volgende topic door. Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 daar kun je waarschijnlijk al je antwoorden wel vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 04-04-2019

ShadowAS1

IT Security Nerd

Beste Jeetn,
Het ligt voor het grootste deel aan je budget.
Ik zou je aanraden om in elke kamer een bedraadde aansluiting te maken.
En op elke verdieping een access point, zorg uiteraard wel dat je het aantal APs kan uitbreidden als 1 per verdieping niet afdoende is.

Het is inderdaad goed om alle kabels op 1 punt samen te laten komen op een switch, ik raad je af om er op elke verdieping switches tussen te gaan proppen, mocht je later andere technieken toe willen gaan passen dan kom je die eventueel allemaal te vervangen.

Edit; ik zou overigens op elke verdieping een zelfde AP ophangen en een bedraadde router nemen

[Voor 8% gewijzigd door ShadowAS1 op 03-05-2015 13:38]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeetn
Bedankt! Daar had ik al gekeken, maar daar plaatst iedereen hoe zijn netwerk eruitziet. Maar daar kan ik waarschijnlijk wel al mijn antwoorden vinden, maar dacht om er toch een topic over te openen (vond geen verzamelingstopic).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23:00
Dit is een interessant topic voor jou: Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3
Over je ideeën: je zit al goed in de richting. De meeste mensen hebben hun modem en router in de meterkast. Vanaf de router loopt er dan vaak een kabel naar een switch, en van daaruit patchkabeltjes naar een patchpaneel, waar de kabels op aangesloten zitten die door het hele huis lopen.
Een aantal tips:
- Pak CAT6 kabels, of hoger (6a of 7).
- Trek naar iedere kamer 2 kabels, die je in wandcontactdozen kunt laten uitkomen.
- Pak niet te krappe buizen waar je de kabels doorheen gaat trekken. Je hebt buizen van 16 mm (ook wel 5/8" genoemd) en 19 mm (ook wel 3/4" genoemd), pak de 19. Flexibele buizen (geribbelde) zijn ook niet altijd handig, kabels kunnen daarin vast blijven zitten wanneer je (te) krappe bochten toepast.
- Op iedere verdieping een access point, die je bedraad aansluit.

Voor de rest is er inderdaad veel te vinden in dat topic, ook omtrent apparatuur, kabels e.d. die goed zijn, en goede winkels waar je zaken kunt bestellen.

Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
jeetn: Er zijn ook al buizen met kant en klaren getrokken CAT kabels. Dus bespaar je de moeite, en koop zo'n rol (of meer) van die buis.

Als je ze niet kan vinden, stuur mij een PM.

En ja, op iedere verdieping in het midden één CAT kabel laten uitkomen voor de WiFi. De rest: iedere kamer minstens twee UTP aansluitingen (alhoewel, een managed switch later doet ook wonderen).

Niet vergeten, om ook coax voor TV mee te trekken. Ook deze is al voorbekabeld te verkrijgen in een buis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:41
als boven, eerst zorgen dat je kabels en buizen op orde zijn.

- in ieder geval eerst alles goed uittekenen, en plannen
- loze leidingen extra aanleggen voor toekomstige uitbreiding
- voldoende stopcontacten op stategische plekken (bijv. bij elke AP)
- leidingen met veel bochten proberen met kabel er al in te installeren, geldt zeker als je flex gebruikt
- vaak is het handig om de sokken te lijmen met pvc lijm,
- beter oefenen op buigen van buizen boven toepassen van bochtstukken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haik01
Tegenwoordig, zijn alle goed AP's gevoed via Ethernet. Dus een WCD (in volksmond: stopcontact) is niet nodig, en lelijk aan het plafond (helemaal als er een adapter uit steekt)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeetn
Heb even geprobeerd om een schema op te stellen:

Modem --> (WIFI) Router --> PATCH --> ....

WOONKAMERTV (x2)
Media Player / Home Cinema (x2)
Spelconsole (x2)
Extra? (x2)
Coax (x2)
SLAAPKAMER 12x UTP
1x Coax
SLAAPKAMER 22x UTP
1x Coax
1ste VERDIEPING1x AP
BUREAU1x Printer
1x PC
2x Extra
ZOLDER1x AP
2x UTP
1x Coax
--> KEUKEN?
--> WASPLAATS?

Welke hardware ik hiervoor moet aankopen zal ik nog eens moeten bekijken. Maar klopt dit schema een beetje?

Ik heb op sommige plaatsen gewoon extra UTP voorzien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
haik01 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 14:10:
Tegenwoordig, zijn alle goed AP's gevoed via Ethernet. Dus een WCD (in volksmond: stopcontact) is niet nodig, en lelijk aan het plafond (helemaal als er een adapter uit steekt)
Maar dan heb je wel een PoE injector/midspan nodig of PoE switch, en die zijn zo luidruchtig dat je ze in het beton moet plaatsen om drie straten verderop er niet meer gek van te worden ;) (de switches zijn luidruchtig, poe injectors niet)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haik01
Voor max. 3 AP's zijn gewone passieve PoE injectors goed genog. Vaak worden ze zelfs meegeleverd.

Maar voor de keuken, en wasplaats: 1 x lege buis met trekdraad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18-01 08:50
@Jeetn, bovenstaande lijstje lijkt mij toch echt een gevalletje overkill. 8 ethernet kabels naar hetzelfde punt in je woonkamer trekken gaat echt nergens goed voor zijn.

Ik vind persoonlijk 1 UTP kabel per slaapkamer en een COAX kabel wel afdoende. Enkel in de master bedroom trek ik zelf 2 UTP kabels, vanwege het formaat van de kamer. Overigens zou ik het bij CAT6 kabels houden en niet naar 6A of 7 gaan. Die kabels zijn door de extra afscherming veel moeilijker te trekken. En CAT6 is al afdoende voor 10 Gbit tot 30-50 meter lengte. Ik kan me niet voorstellen dat ik op de zolder kamer gauw te kort zal hebben aan 10 Gbit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18-01 10:45
Ik heb iets soorgelijk gedaan, maar ben in de woonkamer ook van 8 naar 4 aansluitingen gegaan. Ik telde 8 mogelijke apparaten, maar om de muur niet vol aansluitingen te hebben komt er wel ooit een kleine switch indien nodig. Net zoals we daar een stekkerblok gebruiken, dat is compacter.

Wat coax betreft hebben we er geen in de slaapkamer, maar dat is persoonlijke voorkeur. Bij de TV hebben we er maar 1, en die komt langs een UTP stopcontact (gaatje in het afdekplaatje geboord) uit de muur om plaats te besparen.

Op zolder heb ik gewoon 2 UTP's voorzien. Ik zie niet in wat er buiten een eventueel AP zou moeten komen. 2 UTP's omdat ze per 2 in een voorbedrade buis zaten overigens, maar dat is hier vermoedelijk ook het geval.

In de woonkamer en de bureau wordt telkens 1 van de 4 UTP's gebruikt als telefoonkabel, daarvoor 2 kabeltjes gemaakt met een UTP plug voor in de muur en een telefoonplug aan de andere kant.

Ook heb ik UTP getrokken naar de verwarmingsketel, moest een volgende ketel ooit aan de domotica komen te hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeetn
Oilman schreef op maandag 04 mei 2015 @ 08:51:
@Jeetn, bovenstaande lijstje lijkt mij toch echt een gevalletje overkill. 8 ethernet kabels naar hetzelfde punt in je woonkamer trekken gaat echt nergens goed voor zijn.

Ik vind persoonlijk 1 UTP kabel per slaapkamer en een COAX kabel wel afdoende. Enkel in de master bedroom trek ik zelf 2 UTP kabels, vanwege het formaat van de kamer. Overigens zou ik het bij CAT6 kabels houden en niet naar 6A of 7 gaan. Die kabels zijn door de extra afscherming veel moeilijker te trekken. En CAT6 is al afdoende voor 10 Gbit tot 30-50 meter lengte. Ik kan me niet voorstellen dat ik op de zolder kamer gauw te kort zal hebben aan 10 Gbit.
De reden waarom ik zoveel aansluitingen heb, is niet voor zoveel apparaten. Maar wel omdat ik in 2 hoeken dezelfde opstelling wil hebben. Stel dat we ooit beslissen om de tv en weet ik veel wat naar de andere hoek te plaatsen dan heb ik daar de nodige aansluitingen voor.

Kan er mij eigenlijk ook iemand het voordeel uitleggen van te werken met een patch kast? Waarom niet enkel en alleen werken met een switch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
je zegt het zelf al

stel je hebt in je patchkast op kabel 1, je ene tv hoek, en op kabel 2 de alternatieve tv hoek.

wanneer je besluit je tv hoek te veranderen, naar de alternatieve opstelling, hoef je in je meterkast maar 1 kabeltje van je switch ter veranderen van 1 naar 2

:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:44
Patchpaneel maakt het iets netter maar ik vind ook de toegevoegde waarde in een privé situatie niet heel erg groot. Patchpaneel is handig als je de kabels veel wisselt of als je dusdanig veel aansluitpunten in je huis hebt dat je poorten te kort komt op je switch.

Bij mij thuis komen de kabels ook in de meterkast uit maar ik heb daar direct de stekkers op geknepen en die gaan direct een switch in.

Kijk voor WiFi trouwens ook eens naar Ubiquiti (\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur). Mooi spul waarmee je met meerdere AP's gewoon één SSID kan houden. Tevens kan je ze op power injectors aansluiten die geen herrie maken en waardoor je dus ook geen stopcontact nodig hebt bij het AP.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:24
Het voordeel van een patchpanel ligt ook in het feit dat je voor vaste UTP bekabeling stugge kabel gebruikt en die zijn bedoelt om af te monteren op een LSA en niet om connectors aan te knijpen.

Verder is een patchpanel nuttig omdat je bijna nooit alle kables in gebruik hebt en dus slordige losse kabels hebt hangen of een overbodig grote switch hebt wat weer nutteloos stroom verbuik tot gevolg heeft.

Als laatste misschien niet onbelangrijk. Het monteren op de LSA strook van een patchpanel is een fluitje van een cent terwijl het aanknijpen van connectoren een klo.. werk is.

Een patchpanel kun je ook strak afmonteren, terwijl je met losse kables altijd een extra lengte moet laten hangen omdat wat je er op aansluit wel eens iets verder werk kan komen te staan.
Met een patchpanel los je dat op door een langere patchkabel te gebruiken in zo'n geval.

[Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 05-05-2015 10:06]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True