Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AmonArctica
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 30-04-2019
Hallo,

Ik heb momenteel een nas server die op Freenas draait. Deze gebruik ik uiteraard voor storage, maar ook voor het downloaden, hernoemen en metadata downloaden van filmen en series. Ook staat hier een Plex Media Server op.

Ik zoek op mijn iPad in de Plex applicatie door mijn filmen op de server en kies dan 1 die ik cast naar de Chromecast die aan mijn TV hangt, maar helaas werkt deze enkel op WiFi en is het streamen van 8gb+ filmen laggy. Hier lijkt mij de oplossing om dit met een ethernetkabel te doen, welke ik ter beschikking heb bij mijn TV, omdat deze aangesloten is aan mijn digibox. Hier kan ik uiteraard een switch tussen zetten.

Na het bespreken van mijn probleem in het netwerk-forum (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1633628), kwam ik erachter dat ik best ipv mijn Chromecast, een soort media streamer zou plaatsen. Dit ofwel in de vorm van een WD TV of een Raspberry Pi (2)

Een RPi is wel leuk om mee te experimenteren, dus dit lijkt mij wel een goeie oplossing. Ik zou dan opteren voor een bundel die klaar is om als mediastreamer gebruikt te worden, zoals:
https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-mediaspeler-bundel

De vraag waarmee ik echter nog zit, is dat ik een server heb met een 'vrij goede' cpu, die misschien wel beter is in het decoden dan de RPi. Lijkt dit verspilling als ik deze niet voor het decoden gebruik, terwijl deze het wel zou aankunnen?

De specs van mijn NAS:
ASRock FM2A88M Extreme4+
AMD A4-5300, 3,5 GHz FM2 processor
Intel PRO1000 EXPI9301CTBLK NIC CT PCIex bulk
8gb GeIL 1066 Mhz Black Dragon RAM
Corsair CX430 80+ Bronze

Ook vraag ik me af, als ik een RPi of iets dergelijks neem en daar XBMC op zet, zal deze volgens mij het decoden zelf doen? Kan deze dit aan denk je? nl. een film van 10GB/uur decoden zonder lag?
Ik lees dat de RPi (dan wel het eerste model B+) normaal enkel moeite heeft om XBMC zeer vlot weer te geven, maar dat is voor mij zo geen groot probleem.

Ik ben eigenlijk bijna zeker om deze bundel te kopen, maar ik wil uiteraard zeker zijn dat hiermee mijn streaming-lag opgelost is. Daarom had ik graag enkele ervaringen met de RPi 2 B kunnen lezen, die deze ook gebruiken om 'grote' filmbestanden (10GB/uur) te streamen op hun tv.

De installatie van het hele systeem mag een vrij technisch gebeuren zijn, ik werk zelf in de ICT, dus dit schrikt me niet af. Wel moet het eindresultaat gebruiksvriendelijk zijn, zodanig dat mijn vriendin gewoon de tv moet aanzetten, de source aanpassen en meteen een film kan kiezen uit de lijst (of er toch snel aan kan geraken). XBMC lijkt me hier perfect voor. Plex is dit ook, aangezien we dit gewoon gebruiksvriendelijk kunnen gebruiken op de iPad.

De prijs zou toch niet boven de 100 euro mogen gaan voor de complete installatie, aangezien ik niet veel meer kan verantwoorden na de aankoop van mijn NAS :p

Alvast bedankt om deze post te lezen en te beantwoorden!

Nils

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 14:30
De Pi heeft hardware decoding voor x264 ingebouwd. Hier kun je alle kwaliteiten (blu ray zelfs) afspelen zonder problemen. Je kan ook voor 2 gbp een licentie kopen zodat je ook MPEG2 en nog een andere hardware kan decoderen.

Volgens mij kun je ook je met Plex je NAS het decoderen laten doen. Dan kun je dus zorgen dat alles in x264 wordt 'aangeleverd' aan de Pi en dan heeft dat ding geen enkele moeite met afspelen!

Verder kun je met een fatsoenlijke TV gewoon CEC gebruiken voor de besturing. Dan gebruik je dus de ab van je TV om door Kodi (xbmc) te navigeren. Makkelijk kan niet denk ik?

En de Pi die je gelinkt hebt is een RPI2. Deze heeft een multicore CPU en 1gb RAM en is aanmerkelijk sneller dan zijn voorganger.

En met dat setje wat je linkt ben je klaar trouwens. Dan zit je dus ver onder de €100. Als je nog een micro usb adapter en hdmi kabel hebt liggen (wie niet?) en misschien zelfs een micro sd kaartje dan ben je voor €40 klaar. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AmonArctica
ApexAlpha schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:34:
De Pi heeft hardware decoding voor x264 ingebouwd. Hier kun je alle kwaliteiten (blu ray zelfs) afspelen zonder problemen. Je kan ook voor 2 gbp een licentie kopen zodat je ook MPEG2 en nog een andere hardware kan decoderen.

Volgens mij kun je ook je met Plex je NAS het decoderen laten doen. Dan kun je dus zorgen dat alles in x264 wordt 'aangeleverd' aan de Pi en dan heeft dat ding geen enkele moeite met afspelen!

Verder kun je met een fatsoenlijke TV gewoon CEC gebruiken voor de besturing. Dan gebruik je dus de ab van je TV om door Kodi (xbmc) te navigeren. Makkelijk kan niet denk ik?

En de Pi die je gelinkt hebt is een RPI2. Deze heeft een multicore CPU en 1gb RAM en is aanmerkelijk sneller dan zijn voorganger.

En met dat setje wat je linkt ben je klaar trouwens. Dan zit je dus ver onder de €100. Als je nog een micro usb adapter en hdmi kabel hebt liggen (wie niet?) en misschien zelfs een micro sd kaartje dan ben je voor €40 klaar. :)
Een HDMI kabel en ethernetkabel heb ik inderdaad nog liggen :) maar een micru usb lader (zeker de 2A versie) heb ik niet liggen en vind ik ook niet meteen ergens om apart te kopen. Het micro-SD kaartje heb ik ook niet liggen, want mijn gsm heeft hiervoor geen ruimte ^^ En de case lijkt mij ook wel handig erbij te hebben om het fragiel lijkende printplaatje toch een beetje te beschermen en de poorten een beetje stabieler te maken.

Wel al bedankt om me gerust te stellen dat de RPi 2B waarschijnlijk 'met gemak' 1080p kan draaien (de 10GB+ versies). Volgens mij kan mijn Sony Bravia die blijkbaar Bravia Sync heeft dit inderdaad doen, maarja, nog niet getest.
Helaas heeft deze iets oudere Bravia geen goede interface voor applicaties en kunnen er ook geen extra op geïnstalleerd worden. Hij kan aan mijn Plex server aan, maar dit wordt gewoon in mappen weergegeven wat helemaal niet overzichtelijk is en waar je ook niet in kan zoeken. Daarom de reden om een mediaserver te zetten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 14:30
Ik weet wel zeker dat de RPI2 die bestanden aan kan want ik heb BBC Planet Eart van ~35gb per aflevering in x264 erop staan en die doen het prima!

Daarnaast bedoelde ik meer dat zo een setje vaak duurder is dan nodig. Omdat jij aangaf dat geld een rol speelt suggereerde ik dat je ook zelf alles bij elkaar kan kopen. Ben je denk ik (iets) goedkoper uit. De case moet je inderdaad wel hebben.

Wat je moet doen is gewoon je NAS toevoegen als bron voor je films en series en je TV ziet er zo uit: klik. Je kan natuurlijk een andere skin kiezen, maar je hoeft in ieder geval niet door allerlei mappen te gaan bladeren...

En hier staat dat Bravia Sync inderdaad zou moeten werken. Bij Samsung heet het Anynet of zo, beetje verwarrend allemaal maar het is allemaal hetzelfde.

Het enige punt is dus even dat je zorgt dat je grote bestanden door de Pi met hw decoding gedecodeerd kunnen worden. Anders wordt het lastig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:14
ApexAlpha schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:13:
Daarnaast bedoelde ik meer dat zo een setje vaak duurder is dan nodig. Omdat jij aangaf dat geld een rol speelt suggereerde ik dat je ook zelf alles bij elkaar kan kopen. Ben je denk ik (iets) goedkoper uit. De case moet je inderdaad wel hebben.
Ik sluit me hier helemaal bij aan!

Ik zou gewoon een Raspi2 halen zo goedkoop mogelijk, met een niet transparante case vanwege 'photoshyness' (https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=99042) en goede USB adapter ( >2A word aangeraden. Hoewel ik hier een aantal 2.6A adapters heb, die begonnen te sputeren icm een DVB-T stick. En een wat sjiekere 1A lader had er geen moeite mee. TLDR; Actionladers van een paar euro zijn genoeg als je de usb poorten niet te veel belast) en een Class10 microsd kaart. (Bijvoorbeeld een class 4 die ik nog had liggen, maakte bij mij de hele ervaring onprettig en laggy in OSMC).

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe. - Bitcoin Fee en Netwerk Stats

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 24-09 12:30

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Je hoeft echt geen media bundle te kopen. Het is vrij appeltje eitje. enige irritante is geen uitknopje maar je kan natuurlijk ook de usb in je tv stoppen wanneer aanwezig ( weet niet of die 2a is )

Wel echt een Raspi 2 nodig voor te kunnen kijken zonder elk scherm te moeten wachten.
Je kan wel het best een cardreader hebben in een laptopje om je images van Openelec of noob install o je sd kaart te kunnen zetten.

Voor XBMC/KODI
http://openelec.tv/get-openelec image downloaden en met diskformatter en disk imager de software op de sd kaart zetten. Je kan me pm-en voor een streaming plugin beetje popcorn time (volgens mij niet toegestaan op tweakers dit te adverteren ).

Mijn sd kaart corrupt nog wel is dus heb dit truukje binnen de 2 minute gedaan.

Low Key Gaming

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AmonArctica
De RPi vind ik naar Belgie te versturen niet goedkoper dan 41,99 euro http://www.komplett.be/pr...pi-2-model-b/details.aspx. Een lader van 2A vind ik rond de 9,95 euro http://www.mycom.be/produ...ry-pi-microusb-adapter-2a en een case is ook al 9,99 http://www.komplett.be/pr...el-b-en-pi-2/details.aspx, dan nog een SD kaartje van 8gb 8,95euro https://www.kiwi-electron...-microsd-sdhc-met-adapter en dan nog verzending erbij:

41,99 + 9,95 + 9,99 + 8.95 = 69 euro

Bij het setje krijg ik dan nog een hdmi kabel en een netwerkkabel 'gratis' erbij, lijkt mij voordeliger?

Maar RPi 2B lijkt 'the way to go'? Lijkt me ook wel leuk om mee te experimenteren :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:38
Veel goedkoper dan een rPi wordt het niet snel, en 'zonde' om de CPU van je NAS niet te gebruiken? Hoe meer je kunt offloaden naar je rPi, hoe meer je NAS over heeft voor andere taken ;) Ik zou het juist zonde vinden om de rPi niet te gebruiken :P

Naast XBMC kun je ook RasPlex overwegen, dat is een distro voor op de rPi die specifiek bedoeld is om met Plex Media Server te praten. Bij de rPi 2 is het wat minder nodig maar op de rPi 1 draait RasPlex soepeler (het menu. Decoderen van films doet de '1' ook uitstekend, hooguit dat de bitrate (CPU-gebruik) te hoog is voor de USB 2.0 ethernetadapter die gebruikt wordt) dan OpenElec of RaspBIAN :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AmonArctica
Paul schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:34:
Veel goedkoper dan een rPi wordt het niet snel
Een RPi vind ik zeker niet te duur, das een zeer schappelijke prijs voor iets dat mijn bijna even goed lijkt als een media server van 150+ euro, dus dit lijkt mij inderdaad perfect te zijn. Alleen ben ik dus nog aan het twijfelen waar ik hem zal kopen en welke accessoires ik erbij neem. Dat wordt dus nog een beetje rondkijken :)

• Franny1976
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 09-05-2015
AmonArctica,
Ik weet niet wat je met accessoires bedoeld maar kijk hier eens: https://sites.google.com/...02---benodigde-hardware/b.

(Heb nog geen andere site gevonden die zo uitgebreid op alles in gaat maar ik sta open voor suggesties)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• basssi3
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:57

basssi3

Ondertitel

caanova1984 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:33:
Je hoeft echt geen media bundle te kopen. Het is vrij appeltje eitje. enige irritante is geen uitknopje
ik heb de usb stekker in de 433 klik aan klik uit stekker gestopt., werkt top

een raspi2 als NAS kan prima !

Signature

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True