Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop voor werk en privé

Pagina: 1
Acties:

• bazzemans
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:10
Per 1 mei ga ik werken voor 2 verschillende werkgevers. Aangezien ik bij de ene werkgever geen vaste werkplek heb, wil ik graag met een laptop werken. Ik heb van mijn werk een laptop ontvangen maar dat is een oud beestje die nog werkt op Windows XP. Mijn PC thuis is daarnaast inmiddels overleden. Ik heb daarom besloten een laptop aan te willen schaffen waarmee ik goed en enige jaren uit de voeten kan.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Ik wil gewoon graag Windows 8.1 gebruiken.
Voor mijn werk heb ik geen specifieke programma's nodig, behalve het standaard officepakket en internetbrowsers.
  • Privé maak ik gebruik van mijn computer om series en films te kijken.
  • Daarnaast beheer ik een aantal websites (via cms), waarvoor ik nog weleens foto's maak en online plaats. Foto's maken is een (bescheiden) hobby en het is dus prettig als ik wat (basis) bewerkingsdingen kan doen. Voor mijn gevoel vraag ik daarbij niet veel van de pc.
  • Gamen doe ik in principe niet, daarvoor heb ik een PS3 en veel te weinig tijd.
  • In het verleden heb ik weleens foto's en videobeelden verwerkt in een filmpje voor op internet of (toen nog) op dvd. Dit zal ik incidenteel nog wel eens doen, waarbij het dus goed is als mijn laptop het (redelijk goed) aan kan. Voorheen liet ik daarvoor de PC gewoon een nacht draaien.
  • Foto's en video's staan op een externe schijf
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Zo'n € 700,-/€ 800,-.
Het liefst zo goedkoop mogelijk. Zolang het systeem maar stil en vlot loopt voor de handelingen die ik er mee uitvoer.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
De laptop zal ik meenemen naar mijn werk. Veelal ga ik hierbij met de auto, maar ik ben ook voornemens om met de fiets te gaan als het kan. Het gaat dus niet om werken in de trein of locaties waar geen stroom is, dat zal geen probleem zijn. Ik zal ook niet veel met de laptop hoeven rondslepen (figuurlijk dan).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik sta open voor alle alternatieven en heb niet per se een voorkeur voor merken, zolang de kwaliteit maar acceptabel is. Daarbij gezegd heb ik wel een hekel aan bloatware.

Primaire voorkeuren:
  • SSD schijf
  • 15,6 inch (minimaal)
  • Full HD
  • mat scherm
De SSD vind ik erg belangrijk. Het maakt het systeem gewoon sneller.

Secundaire voorkeuren
  • i5 processor (liefst zo nieuw mogelijke generatie)
  • Verlicht toetsenbord
  • mogelijkheid om een hdd bij te plaatsen voor opslag (of kan ik dan net zo goed een externe blijven gebruiken?)
Touchscreen vind ik een overbodige functie. Als het erop zit is het niet erg, mits de snelheid en stilheid van de laptop beter is dan die zonder touchscreen.

Waar ik al naar heb gezocht
Via de pricewatch stuitte ik op de volgende laptops die me aantrekkelijk lijken:

Asus R556LA-DM838H

Volgens mij sluit deze laptop goed aan bij mijn eisen. In de review staat dat 5Ghz en bluetooth ontbreken. Vraag is of ik dat ga missen? Daarnaast is de laptop niet beschikbaar, een vergelijkbaar model behoort echter tot de opties.

Acer Aspire V3-572G-57CV

Mijn vriendin heeft een vergelijkbaar model, alleen niet full hd. Over het gebruik en snelheid ben ik te spreken. Ik maak me alleen wat zorgen over de 120 GB. Is dat op lange termijn voldoende voor besturingssysteem en software (geen opslag)?

HP Pavilion 15-p290nd

Deze laptop heeft een aparte GPU (GeForce GT840M). Heeft dat toegevoegde waarde? Daarnaast zie ik dat het een 100 Mbit poort heeft. Is dat een beperking? Bovendien heeft het een glanzend scherm.

Lenovo ThinkPad E550 20DF004XGE

Draait op Windows 7. Op zich niks mis mee, maar wil straks wel over naar Windows 10.
Daarnaast 128 GB SSD, in hoeverre loop ik dan snel tegen de grens?

HP Envy 15-u231nd x360

Volgens mij geen mat scherm en de touchscreen vind ik niet boeiend. M.i. moet het dus goedkoper kunnen met vergelijkbare specificaties.

Zoals jullie zien heb ik nog heel veel vragen en onduidelijkheden. De eisen zijn niet in beton gegoten. Als ik met een mindere configuratie een aantal jaren vooruit kan, zijn nagenoeg alle onderdelen bespreekbaar (m.u.v. de SSD). Bovendien liggen bovenstaande laptops eigen allemaal al strak aan het budget. Ik sta zeker open voor (verantwoord) goedkoper. Graag laat ik me door jullie adviseren op mijn voorzet!

[Voor 27% gewijzigd door bazzemans op 08-05-2015 14:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bazzemans
Jammer dat er (nog) niemand heeft gereageerd. Ik zie vaak reacties op berichten dat ze niet goed voorbereid zijn en zelf geen onderzoek hebben gedaan. Vreemd dat men daar wel de moeite voor neemt, maar niet reageert op een bericht dat volgens mij wel goed voorbereid is.

Is er iemand die nog de moeite wil nemen om te reageren op een aantal vragen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21:55
Ik zal kijken, je hebt inderdaad gelijk. Als je een aantal minuten kan wachten, edit ik deze post :)

Ik zelf denk dat de HP Pavillion 15-p290nd de beste keus zal zijn voor jouw. Een zuinige, maar vlotte i5, 256gb ssd (120 is veeell te weinig), net scherm. Eigenlijk vrijwel alles wat je nodig hebt. Ik had ook nog gekeken in de Pricewatch, maar ik zag niet veel beters voor 750 euro :) .

Mocht de 250gb ssd toch nog te weinig te zijn, dan kun je evt de dvd drive achtig ding gebruiken om een hdd in te zetten voor je media :) . Dan kun je de dvd drive niet meer gebruiken...

Oja, je hebt een mooie openingspost, daar kunnen velen nog een lesje van krijgen

Ik zie nu dat het een tn scherm heeft, in hoeverre heb je daar eisen in??

[Voor 81% gewijzigd door pwillemske op 01-05-2015 10:29]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kakels
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 26-09 14:05
Ik heb mijn laptop net stuk laten vallen en mag ook een nieuwe. Zit dus nog in de orientatie fase, maar ik zie wel je Asus laptop waarvan je zegt dat ie niet beschikbaar is:
http://www.paradigit.nl/a...38h/80036778/details.aspx

Heeft ook 240 GB SSD

Ik twijfel ook over deze gaming laptop. Al speel ik mijn games alleen op de PS 4 of Wii U:
Acer Aspire Nitro VN7-571G-52V0 ( Gaming laptop €719,42 )

[Voor 35% gewijzigd door kakels op 01-05-2015 11:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bazzemans
pwillemske schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 10:20:
Ik zal kijken, je hebt inderdaad gelijk. Als je een aantal minuten kan wachten, edit ik deze post :)

Ik zelf denk dat de HP Pavillion 15-p290nd de beste keus zal zijn voor jouw. Een zuinige, maar vlotte i5, 256gb ssd (120 is veeell te weinig), net scherm. Eigenlijk vrijwel alles wat je nodig hebt. Ik had ook nog gekeken in de Pricewatch, maar ik zag niet veel beters voor 750 euro :) .

Mocht de 250gb ssd toch nog te weinig te zijn, dan kun je evt de dvd drive achtig ding gebruiken om een hdd in te zetten voor je media :) . Dan kun je de dvd drive niet meer gebruiken...

Oja, je hebt een mooie openingspost, daar kunnen velen nog een lesje van krijgen

Ik zie nu dat het een tn scherm heeft, in hoeverre heb je daar eisen in??
Bedankt voor je reactie!
Tja, wat kan ik eisen? Ik zal ergens moeten besparen om binnen het budget te blijven. Dan kies ik gevoelsmatig liever voor een goede processor en ssd dan voor een beter scherm.
kakels schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 10:35:
Ik heb mijn laptop net stuk laten vallen en mag ook een nieuwe. Zit dus nog in de orientatie fase, maar ik zie wel je Asus laptop waarvan je zegt dat ie niet beschikbaar is:
http://www.paradigit.nl/a...38h/80036778/details.aspx

Heeft ook 240 GB SSD

Ik twijfel ook over deze gaming laptop. Al speel ik mijn games alleen op de PS 4 of Wii U:
Acer Aspire Nitro VN7-571G-52V0 ( Gaming laptop €719,42 )
Goed speurwerk! Daarmee heb ik wat te vergelijken. De specificaties zijn nagenoeg gelijk op een aantal kleine punten.
De Asus heeft een mat scherm t.o.v. een glanzend scherm bij HP.
HP heeft een betere videokaart.
HP heeft bluetooth
Asus heeft Ethernet 1Gbps t.o.v. HP Ethernet 100Mbps

Bluetooth is volgens mij te verwaarlozen, ik heb daar nog nooit echt gebruik van gemaakt.
De ethernetpoort is m.i. (op dit moment) ook niet heel belangrijk. Heb thuis glasvezel (100mbit) maar de laptop zal veelal niet bekabeld worden gebruikt. Indien wel bekabeld is 100Mbps m.i. genoeg.

Het enige wat dan volgens mij de afweging bepaald is de keuze voor of een betere videokaart of het matte scherm. Waar zal ik het meeste plezier aan gaan beleven?

Edit: Ik heb die gaming laptop inderdaad ook bekeken. Uiteindelijk vind ik het ontbreken van een SSD echter een te groot obstakel, zeker in combinatie met het weinige gamen wat ik doe.

[Voor 3% gewijzigd door bazzemans op 01-05-2015 11:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kakels
Moeilijke keuze inderdaad als je voorkeur ligt bij een mat scherm. Qua zonlicht, stof, spiegeling en rustiger lezen zou ik ook eerder voor een mat scherm gaan, maar een glanzend scherm vind ik weer mooier. Ook de films, foto's en het totale beeld vind ik mooier op glanzend.

Voor mezelf heb ik maar een hele lichte voorkeur voor een mat scherm en zou dan toch misschien voor de betere specs van de HP kiezen. Asus en HP staan beide ongeveer gelijk qua merk volgens mij.

Kortom lastig...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flashingst
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 22:26
kakels schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:15:
Moeilijke keuze inderdaad als je voorkeur ligt bij een mat scherm. Qua zonlicht, stof, spiegeling en rustiger lezen zou ik ook eerder voor een mat scherm gaan, maar een glanzend scherm vind ik weer mooier. Ook de films, foto's en het totale beeld vind ik mooier op glanzend.

Voor mezelf heb ik maar een hele lichte voorkeur voor een mat scherm en zou dan toch misschien voor de betere specs van de HP kiezen. Asus en HP staan beide ongeveer gelijk qua merk volgens mij.

Kortom lastig...
Zowel de HP als de Asus hebben voor-en nadelen. De GPU van de HP is aanzienlijk krachtiger, voor grafische toepassingen en games is dat zeker een groot pluspunt. Een mat scherm is inderdaad praktischer, maar niet mooier. Kleuren komen vaak beter tot hun recht op een glanzend scherm. Let er wel op dat HP standaard 1 jaar garantie levert en Asus 2 jaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bazzemans
Bedankt voor je reactie flahingst. Daarmee geef je eigenlijk al wel aan dat je bij HP meer waar voor je geld krijgt (specificatie technisch dan).

De garantieperiode is natuurlijk wel een nadeel, maar in hoeverre moet dat de keuze beïnvloeden?
Zijn er mogelijkheden om de garantieperiode te verlengen?

Edit: Even snel gezocht ( 8)7 )
http://www.best2serve.com...rral&utm_campaign=PSG-WEX

Garantieperiode verlengen kost minimaal 43 euro, afhankelijk van het model.
Daarmee kan je dus stellen dat (theoretisch) de Asus goedkoper is.

[Voor 32% gewijzigd door bazzemans op 01-05-2015 15:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Voor je werk?

Kun/mag je dan wel een andere laptop gebruiken?
En zo ja, moet je dan geen windows pro hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bazzemans
Het is geen ICT-functie o.i.d. en ik werk eigenlijk min of meer zelfstandig. Alleen de verloning vindt via mijn werkgever plaats. Ik mag dus wel een andere laptop gebruiken.

Waarvoor zou ik Windows Pro nodig hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bazzemans
Ik kwam ook nog deze tegen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Toshiba Satellite L50-B-1WF€ 649,-€ 649,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,-

Iets oudere processor maar wel IPS scherm. Heeft de nieuwe processor meer voordelen t.o.v. het scherm, ook irt tot het prijsverschil van 100 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 29-09 12:57
Ik zou proberen om Acer en Toshiba een beetje te vermijden.
Deze merken zijn in het algemeen (niet altijd, maar wel vaak), erg slecht qua product design, waardoor de airflow niet zo best is, wat slechter is voor je hardware.

De HP en Asus zijn mooie keuzes. De Lenovo is ook een mooie, maar een 100mbit poort is wel wat weinig. Je zal maar eens een groot bestan (200+ GB) moeten kopiëren... :#

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bazzemans
De HP heeft ook die 100mbit poort. Tegen die beperking loop je alleen aan als je over en binnen het netwerk een bestand verzend of naar buiten mits je een internetverbinding hebt > 100mbit, toch? De internetverbinding is dan de grootste beperking.

Op mijn werkplek zal ik voornamelijk gebruik maken van wifi en thuis zie ik weinig gebruik van verzending via het nerwerk intern. Sowieso zal ik niet snel zulke grote bestanden verzenden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Of het nu op Windows 7 of 8(.1) draait maakt niet uit, beide krijgen een gratis update naar Windows 10. Als de laptop nu Windows 7 draait is het vaak wel een indicatie dat het een wat ouder model is, want Windows 8 is al een tijd uit. Volgens mij is er van de Lenovo E550 inmiddels een opvolger uit, maar ik weet niet meer precies hoe die heet. Misschien deze? pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59440287

Ik heb zelf net een Lenovo Yoga 2 13 gekocht. Iets kleiner dan waar jij naar zoekt, maar verder had ik vergelijkbare eisen. Ik heb vanwege het vele meenemen voor een 13" gekozen, maar ik moet er ook vrij vaak mee rondsjouwen. Als ik hem alleen in de van en naar de auto had moeten dragen had ik waarschijnlijk ook een 15" gekozen.

Verder kan ik me goed vinden in je eisen voor SSD en full-HD scherm. Ik heb nu ook full-HD op mijn 13", en merk dat dat een stuk fijner is dan de 1680x1050 van mijn 22" monitor thuis. Een mat scherm is wel fijn, maar ik heb er niet echt last van dat mijn laptop dat niet heeft. Meestal als ik met de laptop aan het werk ben zit ik binnen en is een glimmend scherm niet echt een nadeel.

Op mijn oude laptop had ik een HDD van 120 Gb, en voor voornamelijk Office, een browser en windows is dat prima. Zeker als je die foto's en video's extern opslaat zoals je aangeeft, zou je vanwege budget naar een 120 Gb SSD kunnen kijken. 256 heeft wel de voorkeur omdat veel fabrikanten ook wat ruimte wegsnoepen met voorgeïnstalleerde meuk en een recovery partitie, maar 120Gb per definitie als te klein afschrijven lijkt me te kort door de bocht.

Niet rechtstreeks laptop gerelateerd maar misschien toch iets om mee te nemen: ik heb een bluetooth muis (Logitech M557) gekocht zodat ik geen uitstekende dingen heb als ik de laptop in de tas wil doen. De meeste draadloze muizen hebben een dongle die 5-10 mm uitsteekt. Ik heb nog geen last gehad van lag, dus als je niet gaat gamen en graag een muis bij je laptop wil hebben zou ik deze of de Microsoft Sculpt Comfort willen aanraden.

[Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 02-05-2015 16:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
bazzemans schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:58:
Het is geen ICT-functie o.i.d. en ik werk eigenlijk min of meer zelfstandig. Alleen de verloning vindt via mijn Waarvoor zou ik Windows Pro nodig hebben?
Als je op een netwerk wil dat een domein gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bazzemans
dragon2 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 16:24:
[...]

Als je op een netwerk wil dat een domein gebruikt.
Dat gaat (zeker prive) niet aan de orde zijn. Mocht dat vanuit mijn werk wel gevraagd worden dan ga ik er vanuit dat ze dat voor me faciliteren. Op welke wijze dan ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:45

Q-bone

Dusss...

Heb je al een vraag en aanbod gekeken? daar staan soms ook zo goed als nieuwe notebooks welke makkelijk binnen je budget passen en vaak beter zijn dan consumenten notebooks.

bla?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bazzemans
Ik heb daar gekeken, vond niet direct iets wat ik interessant vind. Bovendien heb ik toch liever een nieuwe.

• bazzemans
Toch nog even naar de V&A gekeken. Ik kwam deze tegen:
V&A aangeboden: Asus ( 15.6" Full HD, i7-4510U, GT820M, Win 8.1 )

De processor is voor mijn taken denk ik overkill en het heeft geen SSD. Is het goed te doen om er een SSD in te plaatsen van 256GB? Wat zou me dat dan kosten? Voor de rest zien de specs er wel goed uit of is max. 8GB geheugen met het oog op de toekomst te weinig?

• kakels
bazzemans schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:12:
Toch nog even naar de V&A gekeken. Ik kwam deze tegen:
V&A aangeboden: Asus ( 15.6" Full HD, i7-4510U, GT820M, Win 8.1 )

De processor is voor mijn taken denk ik overkill en het heeft geen SSD. Is het goed te doen om er een SSD in te plaatsen van 256GB? Wat zou me dat dan kosten? Voor de rest zien de specs er wel goed uit of is max. 8GB geheugen met het oog op de toekomst te weinig?
Check deze link: Howto: Montage SSD in Asus F555LD-DM411H

• kakels
Ik ben nu zelf erg aan het twijfelen over deze convertible:

pricewatch: Asus Transformer Book Flip TP500LN-DN051H-LU

Het is Full HD. Ik las echter dat bij vorige uitvoeringen het scherm nogal donker oogde en de speakers waren ook niet echt lekker. Wellicht is dit nu beter, maar ik heb nog geen reviews van deze kunnen vinden.

Lijkt me wel ideaal om zo'n groot scherm ook als tablet te gebruiken, dit omdat ik vrij vaak online poker speel. Lijkt me handiger spelen om op het scherm te kunnen drukken i.p.v. clicken.

Verder download ik vrij veel en zet dit via een externe harde schijf naar een mediaplayer die aangesloten is op de t.v.

Er staat bij de opslag: 1 TB HDD + 24 GB SSD cache.

Edit:
Zojuist bij de mediamarkt geweest, waar ze de Asus niet hadden staan. Deze tablet/notebook werd me nu aangeraden:
pricewatch: HP Envy 15-u232nd x360
Ook Full HD, maar met 500 GB HDD. Ze kunnen bij de Media markt een 500 SSD inbouwen voor 175 euro.

Ik kom nu volgens mij nog een wellicht betere optie tegen met een Full HD scherm en 256 GB SSD:
pricewatch: HP Envy 15-u231nd x360

In de Asus zit volgens mij een stuk betere videokaart, maar mijn games speel ik toch over het algemeen op een Playstation of Wii U.

Wat raden jullie me aan? Mochten jullie iets tegen een convertible hebben dan hoor ik het ook graag. Wellicht neem ik dan toch een normale laptop.

[Voor 36% gewijzigd door kakels op 07-05-2015 17:01]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True