• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hoi allen,

Ik heb jaren terug een DLSR gehad en daar destijds vooral buitenfotografie mee gedaan en macro fotografie in het algemeent. Erg veel schik van gehad maar uiteindelijk mee gestopt.

Nu kook ik erg graag en wil daar toch wat plaatjes van maken soms om te publiceren.

Als ik een camera zou willen koken, dus vooral voor binnen fotografie van dichtbij, welke camera (budget) is dan aan te raden. Ik zoek echt een vrij goedkoop beestje voor fotografie van dichtbij met mooie heldere kleuren.

Social media sharing is een plus maar geen pre.

Mocht dit moeilijk te beantwoorden zijn, dan ga ik zelf me goed inlezen komende dagen, ik zoek vooral een richting om in te gaan kijken en het hoeft geen uitgekauwd advies te zijn.

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-01 20:11
Wat heb je zelf al gevonden? :)

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:30

eagle00789

Est. November 2005

Ngangatar schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:55:
[snip]
Als ik een camera zou willen koken, ...
[/snip]
[troll]Dus sinds wanneer koken we een camera? Hoelang op welke temperatuur??[/troll]

Verder maakt de camera niet zoveel uit (mits de resolutie goed is natuurlijk voor duidelijke foto's), maar zit je meer met het probleem van Welke lens je hiervoor kunt gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door eagle00789 op 29-04-2015 15:10 ]

• Ngangatar
  • Niet online
eagle00789 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:10:
[...]

[troll]Dus sinds wanneer koken we een camera? Hoelang op welke temperatuur??[/troll]

Verder maakt de camera niet zoveel uit (mits de resolutie goed is natuurlijk voor duidelijke foto's), maar zit je meer met het probleem van Welke lens je hiervoor kunt gebruiken.
Ik kook echt te veel de laatste tijd ;).

Ja klopt, ik gebruikte hiervoor vroeger mijn macro lens en ook de vaste 500mm lens maar zoek nu echt een compactcamera.

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:30

eagle00789

Est. November 2005

Ik zou juist voor dit soort fotografie een DSLR adviseren en geen compactcamera

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Mocht dit moeilijk te beantwoorden zijn, dan ga ik zelf me goed inlezen komende dagen, ik zoek vooral een richting om in te gaan kijken en het hoeft geen uitgekauwd advies te zijn.
Als richting denk ik aan het volgende:

Grofweg zijn er momenteel drie typen camera's.

1. Compactcamera's
2. Camera's met verwisselbare lenzen, maar zonder spiegelhuis
3. Spiegelreflexcamera's

Groep 1 heeft vaak een relatief kleine sensor met een grote scherptediepte als gevolg (alles op de foto wordt scherp)
Groep 3 kan de grootste sensor hebben, maar heeft ook als gevolg dat ze zwaarste van het stel is en grote lenzen benodigd zijn.
Groep 2 zit daar overal zo'n beetje tussenin.

Voor voedselfotografie zou ik kijken naar camera's met verwisselbare lenzen, een lichtsterke (macro) lens erbij kopen en een klein statiefje regelen.

• Ngangatar
  • Niet online
eagle00789 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:12:
Ik zou juist voor dit soort fotografie een DSLR adviseren en geen compactcamera
Was ik al bang voor, kom ik toch weer in de wat duurdere range terecht.

• Ngangatar
  • Niet online
wouter3 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:15:
[...]

Als richting denk ik aan het volgende:

Grofweg zijn er momenteel drie typen camera's.

1. Compactcamera's
2. Camera's met verwisselbare lenzen, maar zonder spiegelhuis
3. Spiegelreflexcamera's

Groep 1 heeft vaak een relatief kleine sensor met een grote scherptediepte als gevolg (alles op de foto wordt scherp)
Groep 3 kan de grootste sensor hebben, maar heeft ook als gevolg dat ze zwaarste van het stel is en grote lenzen benodigd zijn.
Groep 2 zit daar overal zo'n beetje tussenin.

Voor voedselfotografie zou ik kijken naar camera's met verwisselbare lenzen, een lichtsterke (macro) lens erbij kopen en een klein statiefje regelen.
Ok, nuttige info, er zijn dus blijkbaar nog geen compacts met geringe scherptediepte in budget range, daar hoopte ik op. Dan ga ik eens naar groep 2 kijken, thanks.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-12-2025
Compact is meer dan genoeg, licht, compositie en opmaak zijn alles. Zie ook https://www.flickr.com/photos/fotoosvanrobin/

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:29
Zoek je een camera voor alleen voedselfotografie, of ook voor algemeen gebruik?
Een macro lens is niet echt nodig, zo dicht kom je denk ik niet op je onderwerp. Macro betekent een 1:1 vergroting, en als je dan een rode bes fotografeert komt hij dus volledig op het scherm. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5552/14529300678_b3ff209268_c.jpgEOS_3392 by rolanddehoop, on Flickr

Lijkt me wat overdreven. Waar je aan kan denken is een goed statief, verlichting (evt een low budget lichttentje) en een compact / systeem / spiegelreflex camera. Aangezien je het budget niet benoemd kan ik niet precies zeggen welke camera nou ideaal zou zijn.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-01 16:12

barktus

Moehhhh!

elhopo schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:36:

Lijkt me wat overdreven. Waar je aan kan denken is een goed statief, verlichting (evt een low budget lichttentje) en een compact / systeem / spiegelreflex camera. Aangezien je het budget niet benoemd kan ik niet precies zeggen welke camera nou ideaal zou zijn.
Budget Productfotografie

Eigen resultaat van een DIY product/lichttent met een oude DSLR (2006). Moet ongeacht het budget dus zeker mogelijk zijn :)

My middle finger salutes you.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Het aangehaalde topic is inderdaad waar ik ook aan zat te denken. Ik zou zelf niet voor een compact camera gaan. Voor het geld van een goede compact, kun je ook bijvoorbeeld een Olympus PEN E-PM2 of iets dergelijks kopen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hoi allen,

Ik heb jaren terug een DLSR gehad en daar destijds vooral buitenfotografie mee gedaan en macro fotografie in het algemeent. Erg veel schik van gehad maar uiteindelijk mee gestopt.

Nu kook ik erg graag en wil daar toch wat plaatjes van maken soms om te publiceren.

Als ik een camera zou willen koken, dus vooral voor binnen fotografie van dichtbij, welke camera (budget) is dan aan te raden. Ik zoek echt een vrij goedkoop beestje voor fotografie van dichtbij met mooie heldere kleuren.

Social media sharing is een plus maar geen pre.

Allemaal leuk en aardig die adviezen maar wát fotografeer je? Je hebt koken en koken ... heb je voorbeelden van foto's die je aanspreken qua sfeer en compositie?

Veel dingen kun je namelijk ook met een héél laag budget doen maar dat vereist wel kennis van zaken. Afhankelijk van wat je wil gaan fotograferen kan ik je beter adviseren wat een praktische aankoop zou zijn.

www.maartendeboer.net

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Je weet dat de foto's van eten die je ziet niet te eten zijn.
Of op een manier zijn geprepareerd dat je ze niet eens meer wilt eten.
;)

[ Voor 4% gewijzigd door GoT op 29-04-2015 17:54 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 23:23

Het kan dus ook met een telefooncamera. Verder kaarten ze wel (redelijk lomp en onhandig) aan waar het om gaat bij voedselfotografie.

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 29-04-2015 18:41 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Een Nokia Lumia is ook al uitstekend, die schieten ook plaatjes in RAW en heeft ook beeldstabilisatie.

• Ngangatar
  • Niet online
Exphy schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:18:
Compact is meer dan genoeg, licht, compositie en opmaak zijn alles. Zie ook https://www.flickr.com/photos/fotoosvanrobin/
Dit soort foto's is inderdaad waar het in 90% van de gevallen over zal gaan. Thanks!
barktus schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:49:
[...]

Budget Productfotografie

Eigen resultaat van een DIY product/lichttent met een oude DSLR (2006). Moet ongeacht het budget dus zeker mogelijk zijn :)
Nogmaals thanks, prima topic met meerdere leuke oplossingen.
Ventieldopje schreef op woensdag 29 april 2015 @ 17:33:
[...]

Allemaal leuk en aardig die adviezen maar wát fotografeer je? Je hebt koken en koken ... heb je voorbeelden van foto's die je aanspreken qua sfeer en compositie?

Veel dingen kun je namelijk ook met een héél laag budget doen maar dat vereist wel kennis van zaken. Afhankelijk van wat je wil gaan fotograferen kan ik je beter adviseren wat een praktische aankoop zou zijn.
Zoals in het topic gepost , deze foto's bijvoorbeeld. Veel meer zal het niet worden. https://www.flickr.com/photos/fotoosvanrobin/
GoT schreef op woensdag 29 april 2015 @ 17:51:
Je weet dat de foto's van eten die je ziet niet te eten zijn.
Of op een manier zijn geprepareerd dat je ze niet eens meer wilt eten.
;)
Dat weet ik, ik heb er in het verleden, ver verleden, aan meegewerkt :). Haarspray etc, dat ga ik niet doen, puur natuur, zo uit de pan, dan maar iets minder mooi ;).
Universal Creations schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:39:
[video]
Het kan dus ook met een telefooncamera. Verder kaarten ze wel (redelijk lomp en onhandig) aan waar het om gaat bij voedselfotografie.
Geweldig filmpje ;).

[ Voor 74% gewijzigd door Universal Creations op 30-04-2015 10:55 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 23:23
Je kunt ook meerdere quotes in 1 bericht plaatsen door in het uitgebreide berichtvenster bij het bericht wat je wil citeren op "quote" te klikken. Daarnaast kun je ook nog op wijzig klikken. Ik ga nu eerst even van je 5 berichten 1 bericht maken...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1