Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49
Beste Tweakers,

Vandaag fotografeerde ik een aantal producten welke toevallig op mijn bureau lagen. Het resultaat vond ik (als beginende fotograaf) niet verkeerd. Doordat de foto's gemaakt worden met het product op het bureau, is de achtergrond wel erg onrustig. Nu dacht ik, dat kan natuurlijk beter. :+

Na wat zoekwerk, kwam ik uit bij "productboxen" om een (klein) product echt mooi op de foto te zetten. Nu kan je daar een dure box voor kopen. Maar ik dacht, het internet heeft daar vast een budget oplossing voor.

Zodoende kwam ik uit bij de Ikea Skubb. Samen met meerdere lampen, moet er toch een aardige foto mee te maken zijn. Zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben?

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:32

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Niet met de Skubb maar er zijn bij veel foto zaken wel goedkope product boxen/tentjes te krijgen die ook makkelijk opvouwbaar zijn. Voor lampen zou ik daglicht lampen aanraden, die geven mooi helder licht :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:56
Bij Xenos hadden ze altijd een setje met 2 lampjes en een box met achtergrondjes voor iets van 30 euro. Dergelijke boxjes verkopen ze ook bij chinese webwinkels als DealExtreme. Wil je het nog goedkoper dan kan je bij Leen Bakker een lapje stof uit de restantenmand halen voor 5 euro en met wat standaard lampen de boel verlichten. Het reultat kan nog best aardig zijn.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Soms zie je bij een Xenos of soortgelijke zaak ook weleens tentjes met lampen aangeboden staan, of ze goed werken weet ik niet(geen ervaring met dergelijke).
Hier vind je een filmpje van DigitalRev over het onderwerp.
Hier vind je nog een instructional over een 25 euro ikea setje, de beste man gebruik een Gopan ding.

Zelf heb ik onlangs wat gedaan met een 5 in 1 reflector, waarvan de binnenste laag gemaakt is van hetzelfde spul als die flitsparaplu's, en hier dan van links en rechts iets boven de reflector naar beneden gericht gewone flitsers opgesteld. Deze trigger ik dan middels de commander modus in camera en slave modus in de flits, en ik gebuikte dan een 60mm macro op m'n camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:59
Of gewoon een grote verhuisdoos pakken, in de zijkanten grote vierkante gaten knippen/snijden en dat afplakken met wit papier (overtrek papier bijvoorbeeld). Twee lampen van buitenaf en hop! Lichtbox :)

Goedkoper ga je het niet krijgen. Bevalt het dan? Dan kan je naar een echte box gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 23:34

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik kreeg een déjà vu gevoel bij jouw verhaal
en inderdaad: http://petapixel.com/2015...ea-storage-case-diffuser/

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Misschien heb je hier nog wat aan:
Kid Jansen schreef op zondag 29 juni 2014 @ 15:35:
...

Trouwens nog een tip voor de echt serieuze reviewers: maak een achterwand voor productfotografie. Vooral als de reviewpagina een witte achtergrond heeft geeft dit een erg professioneel resultaat. Zo heb ik zelf aan het eind van de gang dit gemaakt een aantal jaar terug:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5Vkl9BxBCACQTCASR2Ylssps/full.jpg

Een stuk mat wit posterpapier van zware kwaliteit (geen doorschijning) van 107x210 cm, plank om het product op te zetten en twee daglichtlampen van 23 W (1200 lumen) per stuk met een kleurtemperatuur van 5500 K en CRI van 96. Lampen was ik inclusief verzendkosten €56 voor kwijt, papier kon ik gratis van m'n werk krijgen, plank, ophangbeugels en armaturen gewoon bij de bouwmarkt gehaald.

Echt professionele opstellingen met studiolampen, achtergrondsystemen en producttafels kosten een vermogen (zo een paar duizend euro verder), maar op deze manier kan je voor onder de €100 klaar zijn.

Verder aan te raden:
  • DSLR camera in handmatige stand en ingesteld op schieten in RAW
  • Camera bevestigen op statief
  • Sluiter activeren met remote / zelfontspanner om helemaal geen last van trillingen te hebben
  • 50-80 mm brandpuntsafstand voor een natuurlijk ogend perspectief (35 mm / fullframe equivalent, delen door cropfactor bij kleiner sensorformaat)
  • Klein diafragma zodat alles zo veel mogelijk in focus is
  • Lage ISO waarde voor minder ruis
  • Geen directe flits (geeft erg onnatuurlijke belichting)
  • Sluitertijd mag best lang zijn, camera staat toch op statief, heb zelf regelmatig foto's met sluitertijd van 2-5 s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
Bedankt voor de tips! Uiteindelijk toch voor de doe het zelf oplossing gegaan, je bent een Tweaker of je bent het niet. :+

Bij de Ikea een lamp van 1000lm meegenomen en Skubb. Na veel testen en proberen is het resultaat voor mijn gevoel redelijk. De witbalans moet bijvoorbeeld erg laag staan en de laatste tip over de sluitertijd en het diafragma lijken bij de box niet op te gaan. Er lijkt me nog aardig wat ruimte voor verbetering. Kortom, feedback? :)

Daarbij twijfel ik ook over de monitor. Op mijn Eizo Flexscan ziet het er prima uit, maar op de oude Samsung lijken de foto's overbelicht.

Opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/4lkxja3hn/IMG_2072.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/dja8udlbf/IMG_2067.jpg

Resultaat
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/q6q06w08b/DSC09374.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/9lmz4yyi3/DSC09476.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/b9hj5vmzv/DSC09587.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Niet de EXIF weggooien als je comments wilt ;)

Scherptediepte is wat beperkt; producten niet helemaal scherp.

Waarom gaat de tip over sluitertijd niet op? Indien dan onscherp; gebruik mirror-lockup en een afstandsbediening / timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
barktus schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:58:
[...] De witbalans moet bijvoorbeeld erg laag staan
De witbalans kun je meten met een grijskaart (die zijn goedkoop te krijgen) of color grid (duur).
en de laatste tip over de sluitertijd en het diafragma lijken bij de box niet op te gaan. Er lijkt me nog aardig wat ruimte voor verbetering. Kortom, feedback? :)
Jouw opmerking over dat een klein diafragma (f/9 of hoger) en lange sluitertijd niet werken kan ik ook niet helemaal plaatsen. In jouw foto's heb je overduidelijk een te groot diafragma gebruikt, ik gok zo groot mogelijk? Whoops, die kun je met een korrel zout nemen, ik had mijn browser gezoomd staan :X Enkel de remote control (dat zwarte ding) moet scherper, dus daar blijft de opmerking wel voor staan ;)
Daarbij twijfel ik ook over de monitor. Op mijn Eizo Flexscan ziet het er prima uit, maar op de oude Samsung lijken de foto's overbelicht.
Als je goede monitor gecalibreerd is, zou ik die maar vertrouwen ;)

Verder ziet het er op zich al best uit! Als je de scherpte fixt, zijn ze webshopwaardig ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 20-04-2015 04:51 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Room42 schreef op maandag 20 april 2015 @ 03:33:
[...]

Jouw opmerking over dat een klein diafragma (f/9 of hoger) en lange sluitertijd niet werken kan ik ook niet helemaal plaatsen. In jouw foto's heb je overduidelijk een te groot diafragma gebruikt, ik gok zo groot mogelijk?
Ik gok zo;
Als je handmatig het knopje indrukt, krijg je de trillingen daarvan in je foto bij langere belichtingstijd. Met afstandsbediening kan het nog steeds zo zijn dat de klap van de spiegel trillingen veroorzaakt. Een budget statief maakt het er meestal niet beter op.

Daarom dus mirror-lockup en afstandsbediening gebruiken. Spijtig genoeg hebben niet alle bodies dat, met name de budget bodies niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:19
Als je geen mirror lockup hebt, kun je gewoon liveview gebruiken. Maar ik neem aan dat je dat sowieso gebruikt om scherp te stellen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
barktus schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:58:
De witbalans moet bijvoorbeeld erg laag staan...
Dat komt omdat je zo te zien een gewone lamp hebt gehaald. Gloeilampen en halogeenlampen zijn wel nagenoeg perfecte blackbody radiators (dus CRI van 100), maar kleurtemperatuur is gewoon de temperatuur van het gloeidraadje. Dat is in vrijwel alle gevallen zo'n 2700-3000 K. Dat is dus veel lager dan de 6500 K die standaard wordt gebruikt voor beeldschermen en door veel standaard kleurruimtes. Ook flitsers hebben een veel hogere kleurtemperatuur, meestal rond de 5000-5500 K.

De lamp die ik gebruik is volgens mij deze (2 stuks).
...de laatste tip over de sluitertijd en het diafragma lijken bij de box niet op te gaan.
Ik had ook gewoon m'n hele post gequote uit dat reviewtopic, behalve dan de eerste alinea die echt over iets anders ging.

Ik werk zelf met hele kleine diafragma's soms, maar dat is dan ook nodig voor bijvoorbeeld het zij-aanzicht van een beeldscherm. Zo zijn de zij-aanzichten van de Eizo CG277 in m'n laatste review geschoten op 50 mm en f/14, waarbij het voorste deel van het scherm zo'n 2 meter was verwijderd van de camera. Met een breedte van zo'n 65 cm is het achterste deel dan ongeveer een derde verder van de lens verwijderd.

Bij jou staat de camera een heel stuk dichterbij, maar alsnog is de diepte van het onderwerp in verhouding tot de afstand waarschijnlijk een stuk kleiner. Daarnaast was het bij mij echt de bedoeling om een duidelijke productfoto te hebben waarbij alles zoveel mogelijk in focus is. Ik weet niet met welk doel jij productfotografie doet, maar als het ook een artistiek element heeft zou je best met grotere diafragma's kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
Ha, die Skubb is een goed idee. Ga ik ook eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Volgens mij is het een 1000lumen LED-lamp en geen gloeilamp. De kleurtemp zal overigens wel ergens rond de 2700K liggen, wat dus inderdaad die lage witbalans verklaart. Hoeft overigens geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat is eigenlijk nog erger, want dan zit je nog steeds met die kleurtemperatuur en als het niet speciaal een LED-lamp is met hoge CRI dan is de CRI ook een heel stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
CRI is ook niet heilig natuurlijk, want ook al heeft een lamp een hoge CRI, dan hoeft de kleurweergave nog steeds niet goed te zijn: http://www.olino.org/arti...lichting-verdringt-de-cri
Maar goed, ik vraag me af in hoeverre dat gaat opvallen bij de gemiddelde consument die de producten bekijkt op zijn TN paneeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
True, maar wat voor methode je ook gebruikt: halogeen- en gloeilampen hebben een betere kleurweergave bij gelijke kleurtemperatuur.

Al heb je er ook gelijk in dat dat echt niet te zien is op het waardeloze ongekalibreerde scherm van de gemiddelde consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gloeilampen dekken een veel completer deel van het spectrum mooi af. Spaarlampen hebben allemaal rare pieken en dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Spaarlampen hebben inderdaad allerlei pieken, terwijl LED-lampen wat dat betreft meer lijken op een zwarte straler zoals een gloeilamp. Overigens is het ook maar net wat je completer noemt. Het is continu, maar bepaalde golflengtes zijn veel sterker aanwezig dan anderen. Bij een normale 2700K gloeilamp heb je nauwelijks blauw maar wel heel veel (infra)rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat is bij elke black body radiator zo. Het neutraalst is dan nog een lamp van ongeveer 5500 K, want dat komt het dichtst in de buurt van CIE Standard Illuminant E. Alleen gaat zo heet niet lukken met een gloeilamp / halogeenlamp, dus dan zal het ook geen blackbody radiator zijn.

Het zou me overigens niet verbazen dat dat ook de reden is dat flitsers vaak rond 5500 K zitten en dat fotografen vaak ook hun beeldschermen eerder naar D50 of D55 dan naar D65 kalibreren.

Overigens is Illuminant E iets minder groen dan een black body radiator van dezelfde kleurtemperatuur (een D-series illuminant van dezelfde kleurtemperatuur is juist iets groener). Als je dus een lamp zou hebben met perfect uniforme golflengteverdeling zou er dus een heel lichte magentagloed over het beeld liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wat bedoel je met "neutraal"? Wat het meest lijkt op zonlicht?
Een leuke applet om te zien wat kleurtemperatuur doet met kleurverdeling: https://phet.colorado.edu...lackbody-spectrum_nl.html
Zo zie je ook waarom een gloeilamp warmer van kleur wordt als je hem dimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Neutraal als in elke golflengte is even sterk vertegenwoordigd, dat is het geval bij CIE Standard Illuminant E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat kun je wel vergeten met een zwarte straler, zie ook applet. Punt is ook nog dat onze ogen niet op iedere kleur even sterk reageren.
Edit: we gaan nu trouwens wel een beetje offtopic... misschien via dm verder gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Universal Creations op 20-04-2015 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Met een black body radiator is dat inderdaad onmogelijk, maar met 5500 K kom je er aardig bij in de buurt. Sommige mensen zullen 5500 K al iets te gelig vinden als witpunt, maar er zijn er ook zat die 6500 K te blauwig vinden en wel liever voor 5500 K zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
Room42 schreef op maandag 20 april 2015 @ 03:33:
[...]
De witbalans kun je meten met een grijskaart (die zijn goedkoop te krijgen) of color grid (duur).

[...]

Jouw opmerking over dat een klein diafragma (f/9 of hoger) en lange sluitertijd niet werken kan ik ook niet helemaal plaatsen. In jouw foto's heb je overduidelijk een te groot diafragma gebruikt, ik gok zo groot mogelijk? Whoops, die kun je met een korrel zout nemen, ik had mijn browser gezoomd staan :X Enkel de remote control (dat zwarte ding) moet scherper, dus daar blijft de opmerking wel voor staan ;)

[...]
Als je goede monitor gecalibreerd is, zou ik die maar vertrouwen ;)

Verder ziet het er op zich al best uit! Als je de scherpte fixt, zijn ze webshopwaardig ;)
Thanks! :D Die grijskaart ga ik zeker aanschaffen! De monitor is niet gekalibreerd, moet nog wel gebeuren.
Anoniem: 120284 schreef op maandag 20 april 2015 @ 04:47:
[...]

Ik gok zo;
Als je handmatig het knopje indrukt, krijg je de trillingen daarvan in je foto bij langere belichtingstijd. Met afstandsbediening kan het nog steeds zo zijn dat de klap van de spiegel trillingen veroorzaakt. Een budget statief maakt het er meestal niet beter op.

Daarom dus mirror-lockup en afstandsbediening gebruiken. Spijtig genoeg hebben niet alle bodies dat, met name de budget bodies niet.
Inmiddels gebruik ik een afstandsbediening, mirror-lockup is op de gebruikte body niet mogelijk.
Universal Creations schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:33:
Als je geen mirror lockup hebt, kun je gewoon liveview gebruiken. Maar ik neem aan dat je dat sowieso gebruikt om scherp te stellen.
Live-view is op deze body niet aanwezig. De body die ik gebruik, een Sony Alpha 100. Dit is een leen body + objectieven, om uit te vinden of ik fotografie leuk genoeg vind om zelf een body aan te schaffen. Hierdoor ben ik momenteel wel "beperkt" in de mogelijkheden.
Kid Jansen schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:45:
[...]
De lamp die ik gebruik is volgens mij deze (2 stuks).

[...]
Ik weet niet met welk doel jij productfotografie doet, maar als het ook een artistiek element heeft zou je best met grotere diafragma's kunnen werken.
De lamp die ik gebruik is inderdaad 2700K. Mijn doel bij productfotografie was puur om het eens te proberen. Zoals ik hierboven aangaf, heb ik een body te leen om uit te vinden of fotografie iets voor me is. Zodoende wilde ik graag het een en ander proberen. De foto's zijn dus puur gemaakt omdat ik het leuk vind. :)
Universal Creations schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:53:
Volgens mij is het een 1000lumen LED-lamp en geen gloeilamp. De kleurtemp zal overigens wel ergens rond de 2700K liggen, wat dus inderdaad die lage witbalans verklaart. Hoeft overigens geen probleem te zijn.
Spot on! :P

Pagina: 1