Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

HP Proliant MicroServer Gen8 g1610T: alles in 1?

Pagina: 1
Acties:

• Ronnie N
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 26-09 08:08
Hallo,

Op dit moment gebruik ik een Raspberry Pi als servertje voor van alles en nog wat. Als opslag wordt hiervoor een netwerk schijf gebruikt die via NFS gemount is. Opzich werkt dit prima voor simpele doeleinden. Volgend jaar ga ik echter studeren en op kamers. Daarom ben ik opzoek naar een iets elegantere oplossing. Ik ben nogal veeleisend en heb totaal geen verstand van server hardware en software. Ik heb wel redelijk veel ervaring met Debian en het opzetten van network services.

Ik wilde een HP Proliant MicroServer Gen8 g1610 aanschaffen en er vervolgens een PCIe videokaart in plaatsen zodat ik beeld heb via HDMI. Ik heb geen verstand van zaken zoals RAID dus waarschijnlijk plaats ik er maar 1 harde schijf in van 4TB. Maar de optie om er later meer bij te plaatsen en om er eventueel een RAID setup van de maken spreekt me wel aan. Het OS zal op een SSD komen te draaien.

Het systeem zal 24/7 aan komen te staan en gebruikt worden als NAS, Nieuwsgroep downloader en Mumble server.

Mijn grote vraag is echter, of het ook mogelijk gaat zijn om hier Kodi/XBMC bij te draaien. Ik installeer dan waarschijnlijk XFCE als DE zodat ik daarop Kodi kan draaien en ik er eventueel wat simpele tekstverwerking taken op kan doen.

Ook belangrijk is dat het systeem redelijk stil is, want hij komt in dezelfde kamer als waarin ik slaap.

Denken jullie dat deze setup mogelijk is? Is het een handige setup? Of zijn er betere oplossingen? Graag hoor ik jullie mening!

Groet,

Ronald

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 11:09
Microserver als server inrichten en je pi als xbmc player lijkt me prima oplossing. Je microserver dan voorzien van xpenology en je hebt de oplossing voor je veeleisende doeleinden :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik heb een systeem van AMD staan, draai er Windows server 2012 R2 op via MSDNAA. Systeem is stil door de APU van AMD waarin een krachtige Radeon chip zit welke hardware encodering doet op de chip voor Kodi.
Via Hyper V draaien er enkele VM's voor Linux experimenten.

Dit draait allemaal van een oude Intel 80GB SSD met 8GB Ram en de processor is een AMD A6 5400K

Windows server boot in 4 seconden, de UEFI is trager :')

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Wellicht kun je deze vraag beter hier stellen?
Het grote HP Proliant Microserver topic

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:00
Oplossing van Jantje112 zou ik ook aanraden. Eventueel de server op ESXi laten draaien, mocht je nog eens wat willen experimenteren met servers.

Wat betreft geluid: ik heb een N40L en je hoort het wel een beetje, maar is vrij stil. Een stuk stiller in ieder geval dan mijn oude koelkast van toen ik nog op kamers woonde.

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:54
Wil je de server ook gebruiken als normale pc?

Het grote adblocking topic

• Ronnie N
Bedankt voor de reacties allen! De Raspberry Pi zal ik helaas thuis moeten laten... Draaien ook wat dingen op waarvan mijn ouders afhankelijk zijn. Ik wil de PC inderdaad ook gaan gebruiken als normale PC, niet fulltime. Maar zo nu een dan een documentje er op openen of de mail lezen, hij staat toch 24/7 aan.

Is xpenology gebaseerd op Linux/Debian? Daar heb ik namelijk redelijk veel ervaring mee en weet ik precies hoe ik alles moet doen.

Kodi moet denk ik geen probleem zijn met een videokaart die hardwarematig x264 ondersteund? Gaat het doel van een server natuurlijk een beetje voorbij, maar is wel goedkoper dan een losse HTPC :) .

Ik lees ook dat de HP met allemaal sever specifieke opties wordt geleverd. Als je die niet wilt gebruiken, hoeft het dan ook niet? Of zal ik me daar echt even in moeten verdiepen?

Nogmaals bedankt voor de hulp!

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:00
Ronnie N schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 13:22:
Bedankt voor de reacties allen! De Raspberry Pi zal ik helaas thuis moeten laten... Draaien ook wat dingen op waarvan mijn ouders afhankelijk zijn. Ik wil de PC inderdaad ook gaan gebruiken als normale PC, niet fulltime. Maar zo nu een dan een documentje er op openen of de mail lezen, hij staat toch 24/7 aan.

Is xpenology gebaseerd op Linux/Debian? Daar heb ik namelijk redelijk veel ervaring mee en weet ik precies hoe ik alles moet doen.

Kodi moet denk ik geen probleem zijn met een videokaart die hardwarematig x264 ondersteund? Gaat het doel van een server natuurlijk een beetje voorbij, maar is wel goedkoper dan een losse HTPC :) .

Ik lees ook dat de HP met allemaal sever specifieke opties wordt geleverd. Als je die niet wilt gebruiken, hoeft het dan ook niet? Of zal ik me daar echt even in moeten verdiepen?

Nogmaals bedankt voor de hulp!
Als je het niet als dedicated server wilt gebruiken, dan is Xpenology geen optie en zul je voor een normale Linux/Windows release moeten gaan. Of de interne videokaart voldoende is, is maar de vraag. Iemand met een N54L heeft gemerkt dat de CPU regelmatig naar 100% springt op Plex. Zou kunnen betekenen dat je minimaal een grafische kaart moet plaatsen (van halve hoogte).

https://www.ozbargain.com.au/node/187974

• dragon2
  • Niet online
Zolang je plex op je server draait i.c.m. plex client op je mediaplayer (laptop/pc bv) dan hoeft er niets getranscoded te worden, dan trekt een N40L dat ook prima. Mits verbonden via kabels en geen wifi zijn er dan volgens mij geen beperkingen, tenminste ik ben ze nog niet tegengekomen.
Zodra je WEL wil transcoden (bv bij streamen naar iets als een chromecast, of je server zelf als mediaplayer gebruiken) dan wordt het een ander verhaal, dan houdt het al snel op als je geen fatsoenlijke videokaart plaatst (ik had zelf al hickups op 720p).

• SRich
Misschien een hele gekke opmerking maar als je hem 24/7 wil laten draaien en naast enkele server taken ook als normale pc wil gebruiken kan je dan niet beter gewoon een Windows versie nemen. Heb je gelijk voor je tekst verwerking/geluid/beeld en kan ook gewoon downloaden.

• Ronnie N
Omdat de CPU niet de sterkste is, wilde ik inderdaad een grafische kaart plaatsen die x264 kan decoderen.

@SRich. Ik gebruik een Linux gebaseerd systeem voor al mijn niet game gerelateerde zaken. Dus ik zie het voordeel van Windows zo snel niet op een server. Ook omdat Debian super stabiel draait en ik het een ontzettend flexibel en krachtig systeem vind voor beheer op afstand en het installeren van server gerelateerde zaken.

Voor mij hebben de twee aanwezige ethernet poorten ook totaal geen zin. Maar dat terzijde.

• SRich
Zet er dan ESXi op en splits je HDD in afzonderlijke delen. Kan je via 1 van je VM's een server op laten draaien en je andere VM als client laten runnen eventueel op je SSD.

Grote voordeel is dat je alles onafhankelijk van elkaar kan doen. En eventueel kan via je 1 ethernet poort je server remote kan benaderen en via je andere je cliënt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Oh ja je zegt dat je niets met raid wil down maar deze server ziet je HDD pas zodra je er IETS mee gedaan hebt in de raid manager. Raid 1 kan ook, maar je moet hier met iedere schijf 'door' en later veranderen kan dacht ik alleen met dataverlies. Dus kun je het maar beter meteen goeddoen...
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True