iMac late 2009 blijft hangen na opstarten (grijs scherm)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditmar
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:35
Beste Tweakers,

Ik heb een iMac late 2009. Sinds afgelopen dagen heb ik last gehad van spontane freezes, waarbij ik de muis nog kon bewegen. Dit gebeurde onder andere tijdens het afspelen van flash video's in Chrome en later ook idle. Ik zag dat er recentelijk een update was uitgebracht die video issues op moest lossen, dus deze heb ik toen gelijk geïnstalleerd. Het leek allemaal goed te gaan, totdat hij bleef hangen na het opstarten op het punt waar ik mijn wachtwoord in moest voeren.

Sinds gisteren blijft mijn iMac grijs na het volledig inladen (balkje) van het OS. Ik kan wel opstarten in safe mode. De computer is dan wel erg langzaam en de beelden worden tijdens het starten heel langzaam weergegeven op het scherm. Ik zie dan een horizontale lijn van boven naar beneden gaan (1x). Vervolgens is het systeem geladen en kan ik inloggen. Ook dan duurt het even voordat alles geladen is, maar kan ik wel 'gewoon' gebruik maken van het OS. Ik heb geen last van andere artifacts.

Wat ik allemaal gedaan heb:
- Schijfhulpprogramma (controle/bevoegdheden) - resultaat: zelfde problemen
- Apple Hardware Test (uitgebreid) - resultaat: geen problemen gevonden
- Reset van NVRAM etc. - resultaat: geen verbetering
- Schone installatie van Yosemite via USB - resultaat: zelfde problemen
- Herstel van Time Machine - resultaat: zelfde problemen

Ik heb in verschillende topics gelezen dat de videokaart kapot kan zijn. Apple geeft zelf op hun site aan dat er in de veilige modus artifacten op kunnen treden omdat er geen display drivers worden ingeladen. Dit topic https://discussions.apple...6706494?start=15&tstart=0 omschrijft soortgelijke problemen, alleen heeft mijn iMac het altijd goed gedaan met Yosemite.

Heeft iemand anders ervaring met dit probleem? Is het mijn videokaart die kapot is?

Alvast hartelijk dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Ditmar op 26-04-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb recentelijk een 2009 een reflow gegeven, maar die was al zover dat er paarse strepen in beeld zaten. Ik denk in jouw geval dat inderdaad de videokaart de geest heeft gegeven.

[ Voor 25% gewijzigd door sebastius op 26-04-2015 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditmar
sebastius schreef op zondag 26 april 2015 @ 18:09:
Ik heb recentelijk een 2009 een reflow gegeven, maar die was al zover dat er paarse strepen in beeld zaten. Ik denk in jouw geval dat inderdaad de videokaart de geest heeft gegeven.
Dat is niet best. Wat mag zo een dergelijke reparatie kosten? Ik ben niet van plan om zelf mijn iMac open te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk was het probleem bij mij de harde schijf. Dat heb ik kunnen terugvinden in de "Activiteitenweergave". Na vervanging van de harde schijf was het probleem opgelost. Zie: http://www.computeridee.n...ie-om-foute-harde-schijf/

Edit: Bij mij werden de problemen ook van kwaad tot erger na verloop van tijd. Was dat bij jou ook zo?

Edit 2: Zie mijn topic [iMac] Herinstallatie niet mogelijk na vervanging HDD

[ Voor 25% gewijzigd door DR!5EQ op 27-04-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditmar
14ml337 schreef op maandag 27 april 2015 @ 15:33:
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk was het probleem bij mij de harde schijf. Dat heb ik kunnen terugvinden in de "Activiteitenweergave". Na vervanging van de harde schijf was het probleem opgelost. Zie: http://www.computeridee.n...ie-om-foute-harde-schijf/

Edit: Bij mij werden de problemen ook van kwaad tot erger na verloop van tijd. Was dat bij jou ook zo?

Edit 2: Zie mijn topic [iMac] Herinstallatie niet mogelijk na vervanging HDD
Dank voor je reactie.

Het lijkt erop dat mijn hardeschijf gewoon goed werkt, aangezien ik er in veilige modus gebruik van kan maken. Mijn iMac heb ik destijds opgestuurd voor de terugroep actie en is vervangen door in een Hitachi schijf, welke erg veel geluid maakt. Eigenlijk al sinds de vervanging. Twee weken geleden begon wel een fan (?) in mijn iMac een raar geluid te maken. Dit verdween, maar is nog een aantal keren teruggekomen. Het geluid kwam ergens rechts in het midden van de iMac vandaan.

Wat betreft je punt over kwaad tot erger, in de afgelopen dagen is het probleem erger geworden. Eerst alleen spontane freezes (tijd flash videos in chrome), toen willekeurig, daarna vóór het in kunnen voeren van mijn wachtwoord en nu blijft het scherm grijs na de laadbalk. Raar is dat veilige modus dus wel 'gewoon' werkt.

Zou het 'fan' probleem hier een verband mee kunnen hebben? En hoe herkende jij dat aan de activiteiten monitor? Bij controle schijf tevens geen foutmeldingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ditmar op 27-04-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ditmar schreef op maandag 27 april 2015 @ 16:23:
[...]

Dank voor je reactie.

Het lijkt erop dat mijn hardeschijf gewoon goed werkt, aangezien ik er in veilige modus gebruik van kan maken. Mijn iMac heb ik destijds opgestuurd voor de terugroep actie en is vervangen door in een Hitachi schijf, welke erg veel geluid maakt. Eigenlijk al sinds de vervanging. Twee weken geleden begon wel een fan (?) in mijn iMac een raar geluid te maken. Dit verdween, maar is nog een aantal keren teruggekomen. Het geluid kwam ergens rechts in het midden van de iMac vandaan.

Wat betreft je punt over kwaad tot erger, in de afgelopen dagen is het probleem erger geworden. Eerst alleen spontane freezes (tijd flash videos in chrome), toen willekeurig, daarna vóór het in kunnen voeren van mijn wachtwoord en nu blijft het scherm grijs na de laadbalk. Raar is dat veilige modus dus wel 'gewoon' werkt.

Zou het 'fan' probleem hier een verband mee kunnen hebben? En hoe herkende jij dat aan de activiteiten monitor? Bij controle schijf tevens geen foutmeldingen.
Ah, shoot me. Ik bedoelde helemaal niet de Activiteitenweergave maar de Console. Daar werden schrijffouten weergegeven. Als er een fan probleem is dan lijkt het me logisch dat hij ook meer geluid gaat produceren en bij zwaar gebruik misschien wel uit zou moeten vallen dus dat lijkt me sterk? Misschien eerst wijs om te checken wat je imac zegt kwa logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Nu online

sebastius

Als hij boot in veilige modus dan is de harddisk wel in orde. Voor een reflow kun je me een DM sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

sebastius schreef op maandag 27 april 2015 @ 16:47:
Als hij boot in veilige modus dan is de harddisk wel in orde. Voor een reflow kun je me een DM sturen :)
Toen ik de topictitel las moest ik gelijk aan je blog denken sebastius, leuk dat je al "on top" bent :).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-10 16:25
Ben het volledig met sebastius eens, gok een defecte NVidia/ATI GPU :)

Vaak kan het VRAM niet meer goed aangestuurd worden waardoor zonder hardware acceleration de GPU nog wat werk kan doen, maar niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditmar
RadioAir schreef op maandag 27 april 2015 @ 22:26:
Ben het volledig met sebastius eens, gok een defecte NVidia/ATI GPU :)

Vaak kan het VRAM niet meer goed aangestuurd worden waardoor zonder hardware acceleration de GPU nog wat werk kan doen, maar niet veel meer.
Dank voor de reacties. Heb inmiddels contact opgenomen met Sebastius :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeenKapellen
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-01-2022
Beste Sebastius
Hoe kan ik jou contacteren?
Heb gisteren mijn MacBookPro binnengedaan bij Switch Antwerpen en dan MacBookPro dochter gehaald maar die heeft hetzelfde probleem;)))
Mvrgrtn Leen Vandaele
32475701994 - leen@leenvandaele.be

[ Voor 5% gewijzigd door LeenKapellen op 03-11-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Nu online

sebastius

LeenKapellen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:35:
Beste Sebastius
Hoe kan ik jou contacteren?
Heb gisteren mijn MacBookPro binnengedaan bij Switch Antwerpen en dan MacBookPro dochter gehaald maar die heeft hetzelfde probleem;)))
Mvrgrtn Leen Vandaele
32475701994
via een DM of via bas apenstaart knutselaar.net
Pagina: 1