Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aansluiting electra antieke lamp

Pagina: 1
Acties:

• janklp
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-09 11:56

janklp

Les Trois Ballons 2014

Topicstarter
Ik weet niet helemaal zeker of dit het goede subforum is, excuses mocht ik het verkeerd hebben gedaan.

In de hoop dat er Tweakers zijn met verstand van antieke lampaansluitingen plaats ik een bericht.

Mijn vriendin heeft van haar overleden vader een antieke filmlamp nagelaten gekregen. We hebben de lamp een tijdje in gebruik gehad en om de zoveel tijd maakte deze kortsluiting. Voordat ik er een expert bijhaal wil ik eerst zelf proberen of ik de lamp kan maken.

Mijn vermoeden is dat er iets in de aansluiting niet goed zit. Het gaat om een zeer oude aansluiting welke ik nog niet eerder ben tegengekomen en welke ik ook niet kan vinden op Google. Hieronder twee foto's: http://s4.postimg.org/78tblxt6l/IMG_0097.jpg
http://s2.postimg.org/9m8peg6mx/IMG_0099.jpg

Nu was alleen de blauwe draad aangesloten op het contactpunt. De bruine draad zat los. Wel zaten beide draden bevestigd op het aansluitpunt voor in het stopcontact (dat iets minder antiek is).

Mijn vermoeden is dat er hier in de aansluiting iets niet goed gaat. En mijn vraag is dan ook, hoe moet ik dit aansluiten? Ik heb twee draden en vier mogelijkheden om aan te sluiten. Mijn dank is zeer groot voor diegene met het verlossende antwoord. Mocht iemand weten hoe deze aansluiting heet dan kan ik ook zelf verder Googlen _/-\o_

"Rugby is a hooligans game played by gentlemen; soccer is a gentleman's game played by hooligans; football is a hooligans game played by hooligans."

• 148406
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 04-06-2016
Gewoon de breedte van die connectoren op de lamp opmeten en op de bestaande draden een spade connector (faston) in de juiste breedte krimpen en aansluiten. Die connectoren vind je oa. bij de meeste autohandels. Opgelost! Anders een lokale wasmachine boer zoeken die er al veel te lang is, die heeft er misschien nog zo eentje liggen.

[Voor 11% gewijzigd door 148406 op 23-04-2015 20:59]

• janklp

janklp

Les Trois Ballons 2014

Topicstarter
Bedankt voor je reactie techsolo. Zou je iets meer kunnen vertellen hierover? Het is me nog iets te technisch (mijn tweaker gehaalte met huis, tuin en keuken klussen is lager dan met pc's).

"Rugby is a hooligans game played by gentlemen; soccer is a gentleman's game played by hooligans; football is a hooligans game played by hooligans."

• 148406
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 04-06-2016
http://www.faet.net/stora...13/960612904475455462.jpg

Zo'n dingen, en dan liefst de bovenste (volledig geisoldeerd) om het een beetje veilig te maken.

Zoals ik zeg elke autohandel en doe-het-zelf heeft dat liggen. Elke elektriciteits winkel heeft dat liggen. ... Jij moet enkel met een lat of beter een schuifmaat meten hoe breed die pennen op de lamp zijn. Krimpen kan je met een gewone combinatietang als je geen passende tang hebt. (die tangen steken ze zo ongeveer in elke low budget gereedschapskoffer tegenwoordig)

• janklp

janklp

Les Trois Ballons 2014

Topicstarter
Bedankt, en op welke van de 4 aansluitingen plaats ik dan de spades? Want ik heb er dan twee als het goed is en 4 opties.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Team Welles

Waar kijken we naar op deze foto:

Is dit de contrastekker voor de aparte connector, met blootliggende contacten en elektriciteitsdraden die er een beetje omheen geslagen zijn?

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• FireWood
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22:14
Kunnen we ook een foto van de lamp en fitting krijgen?
Mooiste is uiteraard de complete binnenkant. Kunnen we zien waar het naar toe loopt.

Verder zou ik eens een multimeter pakken en weerstand meten tussen alle contacten, terwijl de lamp eruit is. Waarschijnlijk kom je dan al een heel stuk verder.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:51

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

techsolo schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:58:
Gewoon de breedte van die connectoren op de lamp opmeten en op de bestaande draden een spade connector (faston) in de juiste breedte krimpen en aansluiten. Die connectoren vind je oa. bij de meeste autohandels. Opgelost! Anders een lokale wasmachine boer zoeken die er al veel te lang is, die heeft er misschien nog zo eentje liggen.
AMP kabelschoentjes heten die, met bijbehorende tang.

http://www.elektronica-sh.../d456_AMP-Connectors.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• janklp

janklp

Les Trois Ballons 2014

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal.

Even nog ter verduidelijking. We kijken naar de aansluiting welke met draad wordt aangesloten aan de lampkap.

Hierbij nog wat extra foto's:

Aansluitstuk wat op lamp gaat: http://s12.postimg.org/4pwe1ul4t/IMG_0101.jpg

Aansluitstuk op de lamp: http://s12.postimg.org/djnaiy83h/IMG_0103.jpg

Vitting lamp: http://s12.postimg.org/d5lyjcnzx/IMG_0104.jpg

Lamp totaal: http://s12.postimg.org/9ptu9sqrh/IMG_0108.jpg

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:17

NBK

Weercam-Avatar

Op de bovenste contacten lijken soldeer resten te zitten dus denk dat daar je draadjes op moeten.

Wil je het meten? Meet de weerstand tussen de connector van de armatuur zonder gloeilamp erin en met gloeilamp erin.
Zonder bol zou alles een hoge weerstand moeten hebben van meer dan 1Mohm. Met bol zou deze een stuk lager moeten zijn. Maximaal een paar Kohm.
De kortsluiting kan ook in de lamp zitten. Oude bedrading wil wel eens doorslaan. Kijk aan de binnenkant eens of je ergens zwarte plekken ziet

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• janklp

janklp

Les Trois Ballons 2014

Topicstarter
Ik heb alles opnieuw aangesloten op de correcte manier (handig die soldeerplekken) en de lamp doet het.

Zou de oorzaak van de kortsluiting kunnen zijn dat de nuldraad niet aangesloten was? Of is dat uitgesloten? Ik wil namelijk graag de oorzaak weten zodat ik gerust de lamp een tijd kan aanlaten.

Iedereen bedankt! Ben blij dat de lamp (voorlopig) weer doet.

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:17

NBK

Weercam-Avatar

De losse nuldraad zou in dit geval heel goed de oorzaak van de sluiting kunnen zijn geweest. Maar dat treed dan vaak niet spontaan op. Er moet dan wel wat met het snoer of de lamp gebeuren. Verplaatsen, stoten, etc.

Pas trouwens op met wat jij als nuldraad beschouwd. Bij een apparaat/iets dat is aangesloten met een stekken kan er net zo goed spanning op die draad staan.

[Voor 27% gewijzigd door NBK op 24-04-2015 22:08]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:46
Mooi dat het gelukt is!

Zo te zien hebben die draden al die tijd gewoon om de contactpennen gekruld gezeten. (en dus ook los gezeten)
Je mag toch wel een beetje van geluk spreken dat er geen brand is ontstaan.

Is een beetje afhankelijk van het omhulsel wat om die stekker/aansluitingen heen zat natuurlijk, als dat slecht brandbaar is is wordt het risico aanzienlijk kleiner.... bakeliet is zo gek nog niet ;)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True