Toon posts:

PC voor simulaties (R en Matlab)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn werk run ik geregeld modellen in R (soms in Matlab) die een kwartier tot een paar uur nodig hebben om te runnen op mijn laptop van het werk (HP ProBook 6560b i5-2410M, 2.3Ghz 4GB RAM). Het is erg vervelend om daar steeds op te moeten wachten en ik wil daarom graag thuis de beschikking hebben over een pc die de simulaties veel sneller kan uitvoeren (indien mogelijk moet de simulatietijd van een kwartier worden teruggebracht naar minder dan een minuut). Ik ben echter gestopt met het volgen van de ontwikkelingen van PCs na de Pentium 4, ik heb nu op basis van eerdere reviews een pc samengesteld die snel genoeg lijkt, maar ik vind hem erg duur. Heeft iemand goede bezuinigingstips?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst minder dan de nu geselecteerde opties. Maar de snelheid is het belangrijkst.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel geen desktop PC

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gebaseerd op de semi-professionele workstation heb ik een lijstje gemaakt met onderdelen die ik denk nodig te hebben. Ik heb nog geen grafische kaart geselecteerd, de kaart die er in zat leek me een beetje overdreven voor wat ik er mee wil doen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 559,-€ 559,-
1Asus P9-X79€ 302,39€ 302,39
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 128,80€ 128,80
4Crucial CT204872BV160B€ 145,25€ 581,-
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 93,70€ 93,70
1Crucial M550 2,5" 512GB€ 234,90€ 234,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.899,79

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat ik de PC niet heel veel zal gebruiken maken energiegebruik en geluidsniveau wat minder uit. Als het mogelijk is om voor een klein bedrag extra een PC te krijgen die ook redelijk nieuwe spellen op hoge settings aardig draait dan is dat mooi meegenomen. Daarvoor zal er natuurlijk een redelijke grafische kaart bij komen, wat de prijs weer ophoogt.

Ga je overklokken?
Ik heb daar momenteel geen verstand van, alleen als het zeer veel zal schelen in rekentijd wil ik overwegen om me daar in te verdiepen

Een laatste vraag: Is het verstandig om even te wachten tot de dollarkoers niet meer zo hoog staat? Het viel mij op dat veel onderdelen een stuk duurder zijn dan (bijna) een jaar geleden.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2015 16:03 . Reden: Toegevoegde wensenlijst ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Je kunt hiervoor de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best buy guide van november, januari en maart.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch kan je vervolgens een mooi lijstje maken. Met die informatie kan er ook gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :).

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen.

Succes!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Je gaat hier uit van het semi-professionele systeem uit de BBG van juni. Door het gekozen LGA2011 platform wordt het vrij duur.

Ik zou persoonlijk een socket 1150 i7 pakken. Die zijn ook bloedje snel en 200 euro goedkoper. Ook qua moederbord ben je dan makkelijk minstens 220 euro goedkoper uit.

Pak je vervolgens eerst 2 reepjes van 8GB dan scheelt dan ook nog eens 400 euro. Ga je daar in de toekomst overheen, steek je eenvoudig nog eens 16GB erbij. Maar om nu meteen 600 euro neer te leggen voor RAM? Lijkt me vrij zinloos.

Voeding is okay, maar vrij fors voor een setup zonder GPU. Een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is een erg luxe voeding voor 40 euro minder.

Qua case, tja, ligt eraan waar je wensen liggen. Wil je echt zo een bakbeest?

En qua SSD kan het ook nog een stukje goedkoper. In principe is een pricewatch: Crucial MX100 256GB een veilige keus. Doe daarbij een 2-3TB HDD en je hebt neem ik aan genoeg opslag?

Samenvattend kom ik dan op zoiets uit;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 359,95€ 359,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 76,23€ 76,23
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,95€ 32,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 108,95€ 108,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
1Crucial MX100 256GB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 821,68

Daarmee heb je de snelste consumenten processor die er momenteel te krijgen is op een bordje dat prima is. Biedt allerhande opties die je waarschijnlijk nooit gebruikt, maar is goed betaalbaar en heeft 4 RAM sleuven om je 16GB RAM later nog uit te breiden mocht het nodig zijn. Verder qua opslag 256GB SSD en 2Tb HDD, cpu koeler om de boel wat stiller te houden, basic case (veranderen naar smaak) en een goede, gold voeding.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:11:
Je gaat hier uit van het semi-professionele systeem uit de BBG van juni. Door het gekozen LGA2011 platform wordt het vrij duur.

Ik zou persoonlijk een socket 1150 i7 pakken. Die zijn ook bloedje snel en 200 euro goedkoper. Ook qua moederbord ben je dan makkelijk minstens 220 euro goedkoper uit.

Pak je vervolgens eerst 2 reepjes van 8GB dan scheelt dan ook nog eens 400 euro. Ga je daar in de toekomst overheen, steek je eenvoudig nog eens 16GB erbij. Maar om nu meteen 600 euro neer te leggen voor RAM? Lijkt me vrij zinloos.

Voeding is okay, maar vrij fors voor een setup zonder GPU. Een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is een erg luxe voeding voor 40 euro minder.

Qua case, tja, ligt eraan waar je wensen liggen. Wil je echt zo een bakbeest?

En qua SSD kan het ook nog een stukje goedkoper. In principe is een pricewatch: Crucial MX100 256GB een veilige keus. Doe daarbij een 2-3TB HDD en je hebt neem ik aan genoeg opslag?

Samenvattend kom ik dan op zoiets uit;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 359,95€ 359,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 76,23€ 76,23
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,95€ 32,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 108,95€ 108,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
1Crucial MX100 256GB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 821,68

Daarmee heb je de snelste consumenten processor die er momenteel te krijgen is op een bordje dat prima is. Biedt allerhande opties die je waarschijnlijk nooit gebruikt, maar is goed betaalbaar en heeft 4 RAM sleuven om je 16GB RAM later nog uit te breiden mocht het nodig zijn. Verder qua opslag 256GB SSD en 2Tb HDD, cpu koeler om de boel wat stiller te houden, basic case (veranderen naar smaak) en een goede, gold voeding.
Bedankt voor de snelle feedback, randzaken zoals hoe de case eruit ziet maken me inderdaad niets uit dus als daarop bezuinigd kan worden: graag. Wel vraag ik me af of ik nou alsnog niet tegen het gebrek aan werkgeheugen ga aanlopen als ik er mee aan de slag ga. Misschien kan ik beter een voorbeeld geven van werkzaamheden die ik er op wil (gaan) doen:
-Grote datasets snel inlezen (csv of textbestanden van een paar honderd MB tot enkele GBs). Die datasets manipuleren of subsetten.

Waar ik echter het meest tegen aanloop is het volgende. Ik maak veel modellen waarbij ik bijvoorbeeld door 1000 simulatie loops heen moet runnen. Als 1 loop al 10 seconden duurt om uit te rekenen dan begrijp je dat dit al snel erg veel tijd kan kosten, met name als je je script steeds een klein beetje verandert moet je snel weer een (paar) uur op de nieuwe resultaten wachten. Dat is frustrerend en irritant. Gaan dit soort berekeningen met meer werkgeheugen per definitie sneller, of loont het na die 16GB ram niet de moeite om het werkgeheugen nog verder uit te breiden?

Daarnaast heb ik nog een niet al te dure grafische kaart erbij gezocht, kan ik daarmee vooruit?
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 150,95€ 150,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 150,95

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
In principe heb je helemaal geen grafische kaart nodig, dus ja, daar kan je mee vooruit ;).

Verder tja, je laptop is wat geheugengebruik natuurlijk een slechte raadgever. Er wordt neem ik aan veel geswapt? RAM is wat dat betreft zonde qua aanschaf als het echt (veel) te veel blijkt. Het is nogal een verschil, 16GB of 64. Persoonlijk zou ik eerst lager inzetten, vervangen/verkopen kan altijd nog. Anders zit je straks met 64GB en krijg je nauwelijks 16GB vol... Als je daarmee misschien 400 euro kan besparen zou dat voor mij een nobrainer zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 23-04-2015 16:39 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Heej Multani,

Je wilt dit systeem om die laadtijden te beperking in Matlab.
Daarvoor dien je even uit te zoeken hoeveel RAM je in taakbeheer gebruikt hiervoor. En des noods met google erbij. Zelf denk ik dat 4x16GB zoals in je post overdreven is, en 2x8GB reëler is om mee te beginnen.
Daarnaast hangt het af van het programma, hoe gebruikt het alle cores (gebruikt het hypertreading nuttig).
Tot slot het belangrijkste, worden de simulaties ondersteunt met GPU acceleratie, zo ja. Dan is dit hoogstwaarschijnlijk de oplossing van het probleem ;) GPU is vele male sneller dan de CPU, en dat zal die tijden drastisch kunnen beperken.

Als jij een zwaar simulatie bestand hebt, kan je die eventueel wel uploaden kan ik even testen met een i7 op 4,2GHz of dit goed werkt. En of eventueel een AMD GPU ondersteunt wordt (R9 280X / 7970). Maar Nvidia wordt vaker ondersteunt dan AMD, puntje om op te letten

我的名字是Mirno

• Pastafarian
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03-2025
Als de modellen en simulaties vrij data-intensief zijn kan je overwegen om naar snellere SSDs te kijken (NVMe?). Ik merk zelf in mijn werk dat dit voor veel snelheidswinst zorgt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Multani, nu roept iedereen maar wat omdat het niet echt duidelijk is waar de bottleneck ligt;

Als je jouw modellen lopen en je moet wachten;

-Hoe veel ram is in gebruik?
-Welk percentage staat het cpu gebruik in de taskmanager op? Gebruikt het programma 1 thread, 2 of meer?
-Bij het inladen, hoe druk is je schijf? Hangt de cpu dan ook rond een waarde?

specs

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:22:
Multani, nu roept iedereen maar wat omdat het niet echt duidelijk is waar de bottleneck ligt;

Als je jouw modellen lopen en je moet wachten;

-Hoe veel ram is in gebruik?
-Welk percentage staat het cpu gebruik in de taskmanager op? Gebruikt het programma 1 thread, 2 of meer?
-Bij het inladen, hoe druk is je schijf? Hangt de cpu dan ook rond een waarde?
Ik heb net even in de task manager gekeken tijdens het runnen van mijn script. CPU gebruik blijft maar op 25% hangen (meer kan R blijkbaar niet claimen, kan het zijn dat hij maar 1 core gebruikt oid?), werkgeheugen iets onder de 50% (ca 2 gb) de hele tijd maar dat is overigens ook nu zo, nu ik de simulatie heb stopgezet. Ben benieuwd of ik mijn scripts als 4x zo snel kan maken door enkel iets aan de instellingen van mij laptop te veranderen.

EDIT: Ik heb er even wat meer naar gezocht, en de standaard in R is inderdaad om maar 1 CPU te gebruiken. Om toch parallel computing te gebruiken kunnen bepaalde packages worden gebruikt die verbinding maken met C++ of Java vanuit R. Dat is mij echter wel heel erg veel programmeerwerk (ik ben een milieukundige en wil gewoon de modellen sneller runnen, niet tientallen uren steken in zo efficient mogelijk te leren coderen, dat zal mijn baas ook niet zo leuk vinden als ik daar al mijn tijd in steek). Misschien moet ik dan gewoon op zoek naar een CPU met zoveel mogelijk power per core, aangezien er toch maar 1 tegelijk gebruikt wordt...

EDIT 2: Ik ga me toch maar eerst even verdiepen in dat parallel computing idee, misschien is het niet zo moeilijk en kan ik de prestaties enorm verbeteren (zelfs met mijn 4GB laptopje). Indien ik dan nog steeds vind dat het te langzaam is kom ik weer terug.

Iedereen bedankt in ieder geval.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2015 21:31 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Klinkt als 1 core idd, op een i5 met HT is de cpu continu op 25% één core vol belast.

Houdt er wel rekening mee dat mocht je de threading verbeteren je nog steeds op een dualcore i5 zit met ongeveer een verdubbeling in snelheid mogelijk.

Er is ook een leuke ghetto oplossing voor als je niet de threading beter krijgt; een pentium g3258 van 70 euro overclocken voorbij 4ghz op een goedkoop z97 bordje.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 24-04-2015 08:32 ]

specs

Pagina: 1