Toon posts:

Een IPS scherm om te gamen

Pagina: 1
Acties:

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 14:49
In mijn zoektocht naar een nieuw scherm staat momenteel mijn voorkeur op de pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

Het lijkt me een prima prijs/kwaliteit scherm en ik lees zeer veel goeds over de IPS techniek. Mijn huidige monitor is een jaar of 7 oude 20" Acer TFT dus de vooruitgang zal er zeker zijn maar ik heb nog nooit op een IPS scherm gewerkt.

Gezien ik naast het gewone multimedia gebruik ook geregeld eens zal gamen en er misschien mijn PS4 aan ga hangen stel ik mij de vraag of de IPS techniek intussen genoeg gevorderd is om vlot mee te gamen (volgens de reviews van het scherm met een 8ms response tijd gaat dit vrij goed) of dat hedendaagse TN panelen toch nog de voorkeur genieten?

Alvast bedankt! :)

Gamertag: I Darks I

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:05

br00ky

Moderator Harde Waren

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een TN paneel geniet eigenlijk zelden nog de voorkeur; het is een uitgemolken techniek die haar grenzen heeft bereikt (Zo goed als). TN was vooral interessant vanwege de goedkope productie, helemaal toen IPS varianten nog extreem duur waren en veel te hoge responstijden hadden waardoor gamen niet mogelijk was.

Voor 24" bij een budget van om en nabij de €200,- raad ik eigenlijk altijd het volgende scherm aan: pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart

Dit is een zeer complete monitor met de A-MVA techniek. Dit brengt een aantal voordelen:

+ Zeer goed contrast
+ Mooie en diepe zwartwaarden
+ Lagere responstijd tov IPS
+ Geen IPS glow (rustiger/beter voor de ogen)

- De kleuren van IPS zijn iets natuurgetrouwer aan het RGB spectrum (Interessanter voor 'professioneel' video/foto bewerken). Ten opzichte van TN biedt een A-MVA paneel wel gewoon een veel, veel, veel mooiere kleurweergave.

Voor all-round gebruik (Gamen, muziek, photoshop, internetten, teksverwerken) biedt een A-MVA een zeer compleet pakket. Ik moet zeggen dat de Dell U2414H ook een prachtig scherm is met weer een wat mooier design.

Maar als ik je post lees neig ik toch naar het aanraden van een A-MVA paneel monitor :)

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
stin00 schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:52:
Een TN paneel geniet eigenlijk zelden nog de voorkeur; het is een uitgemolken techniek die haar grenzen heeft bereikt (Zo goed als). TN was vooral interessant vanwege de goedkope productie, helemaal toen IPS varianten nog extreem duur waren en veel te hoge responstijden hadden waardoor gamen niet mogelijk was.

Voor 24" bij een budget van om en nabij de €200,- raad ik eigenlijk altijd het volgende scherm aan: pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart

Dit is een zeer complete monitor met de A-MVA techniek. Dit brengt een aantal voordelen:

+ Zeer goed contrast
+ Mooie en diepe zwartwaarden
+ Lagere responstijd tov IPS
+ Geen IPS glow (rustiger/beter voor de ogen)

- De kleuren van IPS zijn iets natuurgetrouwer aan het RGB spectrum (Interessanter voor 'professioneel' video/foto bewerken). Ten opzichte van TN biedt een A-MVA paneel wel gewoon een veel, veel, veel mooiere kleurweergave.

Voor all-round gebruik (Gamen, muziek, photoshop, internetten, teksverwerken) biedt een A-MVA een zeer compleet pakket. Ik moet zeggen dat de Dell U2414H ook een prachtig scherm is met weer een wat mooier design.

Maar als ik je post lees neig ik toch naar het aanraden van een A-MVA paneel monitor :)
Maar dan zou de Iiyama ProLite X2483HSU nog een slag goedkoper zijn, enige verschil wat ik nog zie is dat deze niet versteld worden in de hoogte. Voor de 3000:1 is het denk ik een goede keus. Het is een scherm wat ik ook serieus overweeg.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is ook nagenoeg hetzelfde scherm. Het enige verschil is dat de duurdere in hoogte verstelbaar is.

• Darks
Dank voor het verplaatsen van het topic naar het correcte forum, en vooral dank voor de handige uitleg. Ik had A-MVA al eens opgevangen maar ik was niet zo goed op de hoogte van deze techniek. Dus ik krijg een uitstekende allrounder en ik houd € 50 in mijn zakken, in ruil voor wat minder design maar daar koop ik geen scherm voor :)

Het zal dus de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart gaan worden, bedankt!

• stin00
  • Niet online
Darks schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:48:
Dank voor het verplaatsen van het topic naar het correcte forum, en vooral dank voor de handige uitleg. Ik had A-MVA al eens opgevangen maar ik was niet zo goed op de hoogte van deze techniek. Dus ik krijg een uitstekende allrounder en ik houd € 50 in mijn zakken, in ruil voor wat minder design maar daar koop ik geen scherm voor :)

Het zal dus de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart gaan worden, bedankt!
Uitstekende keuze! Onlangs voor een vriend gekocht en die is er dolgelukkig mee :) ben erg benieuwd hoe het scherm jou bevalt!

Bij de buren is net een review geweest van wat schermen en ook daar kwam hij als beste uit de test. Wellicht leuk om even door te bladeren: http://nl.hardware.info/r...lige-verse-blik-conclusie

• Darks
stin00 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 00:13:
[...]

Uitstekende keuze! Onlangs voor een vriend gekocht en die is er dolgelukkig mee :) ben erg benieuwd hoe het scherm jou bevalt!

Bij de buren is net een review geweest van wat schermen en ook daar kwam hij als beste uit de test. Wellicht leuk om even door te bladeren: http://nl.hardware.info/r...lige-verse-blik-conclusie
Het scherm is gisteren aangekomen en bevalt super!

24" Past perfect op mijn desk, en meteen valt op hoe mooi de kleuren zijn en hoe diep het zwart is! Had een beetje schrik voor ghosting maar ik heb al wat op mijn PS4 gespeeld net en het loopt allemaal super vloeiend (dankzij overdrive functie misschien). Ik denk zelfs beter dan op mijn oude scherm en TV.

Bijkomend pluspunt is de line-out audio aansluiting achteraan het scherm waardoor ik nu zowel mijn PC als PS4 via de monitor aan mijn speakers heb kunnen koppelen zonder bijkomend gedoe.

Zeer tevreden dus, dank voor het advies. Was al maanden aan het schipperen tussen verschillende schermen maar ben erg blij dat het deze geworden is.

• Socket 1337
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-02 17:18
De iiyama lijkt mij heel goed, maar weet iemand toevallig van een monitor van 22" met eenzelfde kwaliteit?

Hoe is de dell P2314h in verhouding tot deze monitor?

[Voor 21% gewijzigd door Socket 1337 op 29-04-2015 11:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02 00:35
Dit topic heeft mij geholpen een juiste keuze te maken voor mijn monitor. Bedankt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Eduardboon schreef op maandag 04 mei 2015 @ 17:37:
Dit topic heeft mij geholpen een juiste keuze te maken voor mijn monitor. Bedankt :)
Dat is altijd mooi om te lezen!
Ik neem aan dat je dus ook de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart besteld hebt?

Ik ben benieuwd hoe hij je bevalt :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eduardboon
stin00 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 18:05:
[...]

Dat is altijd mooi om te lezen!
Ik neem aan dat je dus ook de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart besteld hebt?

Ik ben benieuwd hoe hij je bevalt :D
Bijna op koop geklikt, zag dat hij 75hz is en ik zoek toch echt een 60hz paneel. Kriebelt wel erg om deze gewoon te bestellen vanwege de vele goede ervaringen, maar heb eigenlijk geen zin in stutters onder 75fps :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Eduardboon schreef op maandag 04 mei 2015 @ 18:09:
[...]
Bijna op koop geklikt, zag dat hij 75hz is en ik zoek toch echt een 60hz paneel. Kriebelt wel erg om deze gewoon te bestellen vanwege de vele goede ervaringen, maar heb eigenlijk geen zin in stutters onder 75fps :P
Het is een beetje vreemd dat dit bij de specificaties.
Die 75 Hz is alleen te behalen op bepaalde resoluties kleiner dan Full-HD (1920x1080); het scherm is in feite gewoon 60 Hz dus.
Hij kan op Full-HD geen 75 HZ weergeven.

Als je een game op V-sync zet zal hij gewoon stabiel 60 FPS weergeven op 60 HZ waardoor je geen stutters zal krijgen, net als bij ieder ander scherm :)

Het is overigens nooit een probleem om minder FPS te hebben dan het aantal Hertz van je monitor.
Andersom is het wel vervelend (stuttering) dus veel meer FPS dan het aantal Hertz. Daar is V-Sync voor uitgevonden!

[Voor 16% gewijzigd door stin00 op 04-05-2015 18:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eduardboon
stin00 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 18:14:
[...]

Het is een beetje vreemd dat dit bij de specificaties.
Die 75 Hz is alleen te behalen op bepaalde resoluties kleiner dan Full-HD (1920x1080); het scherm is in feite gewoon 60 Hz dus.
Hij kan op Full-HD geen 75 HZ weergeven.

Als je een game op V-sync zet zal hij gewoon stabiel 60 FPS weergeven op 60 HZ waardoor je geen stutters zal krijgen, net als bij ieder ander scherm :)

Het is overigens nooit een probleem om minder FPS te hebben dan het aantal Hertz van je monitor.
Andersom is het wel vervelend (stuttering) dus veel meer FPS dan het aantal Hertz. Daar is V-Sync voor uitgevonden!
Merk onder de 60fps toch zeker wat haperingen, misschien een andere naam voor. Erg bedankt voor je heldere reactie. Ik kan nu veilig op bestellen klikken :-). Ga nog heel even kijken of ik een 21,5 of 22 inch variant kan vinden, maar als deze 24 gewoonweg echt goed en beter is dan ga ik ervoor. Het topic heeft me in ieder geval de goede kant op geleidt en ik weet zeker dat het een leuke ervaring wordt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

Benq heeft op 21.5" de GW2265HM en zijn VW nogwat broertje, 100 ballen voor een AMVA met goed paneel, eigenlijk geen geld.

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eduardboon
Ga ik even naar kijken! Verder kies ik in plaats van de Verstelbare variant liever degene zonder verstelbaar paneel. Namelijk de Iiyama ProLite X2483HSU

Edit: de BenQ schijnt last te hebben van ghosting, minder mooie kleuren dan de iiyami en soms zelfs input lag. Denk dat ik dan toch die 80 euro meer ga uitgeven :). Wel erg bedankt voor de tip!

[Voor 30% gewijzigd door Eduardboon op 04-05-2015 19:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eduardboon
Onderhand de monitor binnen (toch de XB variant vanwege de stevige steun) en bevalt zeer goed. Alleen geen enkel idee waar het knopje achterap de stand voor is, aangezien de monitor gewoon zonder iets in te drukken te verstellen is in hoogte :).

Kleuren zijn bijna zo mooi als mijn oude IPS scherm, en het zwart is subliem. Bedankt voor dit topic nogmaals :).

Edit: Om wit echt wit te krijgen in plaats van dat gelige moest ik wel nog een user preset aanmaken. Alle andere kleuren waren op de 6500K setting best netjes, maar alles was net iets te rood/groen. Ben met alles wat naar beneden gegaan en het ziet er uitstekend uit. Heb mijn Macbook er via HDMI op aangesloten om de kleuren hetzelfde te krijgen. Wit is niet zo wit als op het IPS scherm van de laptop, maar komt akelig dichtbij, ver boven mijn verwachting bij een MVA paneel :)

En nogmaals; wat is zwart prachtig op dit scherm! zelfs 's avonds met brightness en contrast nog hoog is zwart echt pikzwart. Hulde.

[Voor 46% gewijzigd door Eduardboon op 09-05-2015 01:44]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee