Tunnelvisie bij aanschaf eerste auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:22
Goedendag!

Ik heb de laatste 4 pagina's terug bekeken voor een algemene aankoop topic voor mijn vraag deze kon ik echter niet vinden vandaar dit bericht, mocht deze verplaatst moeten worden let me know!

Men zal wellicht weer denken heb je weer z'n topic van iemand die zijn eerste aanschaf moet gaan doen maar ook ik mag en moet er aan geloven en ben opzoek naar extra informatie en mogelijkheden. Na het constant in leen nemen van de Yaris van mijn ouwe heer wat natuurlijk geen probleem is maar op een gegeven moment moet je er ook zelf aan gaan geloven.

Ik ben opzoek naar een zuinige en betrouwbare auto. Het zal voornamelijk voor woon / werk verkeer zijn ( max 60km per dag ) en daarnaast relatief weinig kilometers voor vervoer naar sportclub en nevenvervoer. Daarbij heb ik een soort tunnelvisie voor mezelf gecreëerd op de volgende modellen ( Polo, Ibiza, Corsa ) echter is dit natuurlijk niet een vast iets. Ik sta open voor wellicht betere en of voordeligere suggesties.

Budget
Maximaal €1500 - €2000

Kilometers per jaar
Maximaal 15000km
Woon werk verkeer 300km de week
Woon sport verkeer 216km de week
Daarbij nog wat kilometers gedurende het weekend.

Voorkeur voor model
Voorkeur gaat uit naar een 3deurs het zal hoofdzakelijk voor het vervoeren van mij zelf of 1 passagier. Daarbij is er ook een voorkeur voor centrale deurvergrendeling en indien samen valt elektrische ramen. Verder is er geen voorkeur voor een bepaald merk of type.
Met het oog zuinigheid van de auto is het kijken naar een realistische verbruik vanaf 1:13, daarbij een gewichtsklassen tot de 1050kg.

Eventuele eisen aan gewicht
Licht gewicht zodat deze ook nog in de eerste of tweede categorie valt voor de verzekering.

Wat je zelf al gevonden hebt
Het zelf invullen van deze voorkeuren op de sites kom je uit op auto's zoals een:
VW Polo 1
VW Polo 2
Seat Ibiza 1
Seat Ibiza 2
Opel Corsa 1
Opel Corsa 2

Gezien ik mij normaal niet met deze keuzes hoef bezig te houden vind ik het een lastige keuze en zou het fijn zijn als jullie mij op weg kunnen helpen. Nogmaals ik heb voor mezelf een soort tunnelvisie gemaakt omdat ik wel gecharmeerd ben van deze merken en modellen, echter andere merken en modellen welke beter in het plaatje passen zie ik ook graag tegemoet!
Ik zou de aanschaf willen plaatsen zo rond de 3de of 4de week van mei gezien ik per juni bij mijn nieuwe werkgever en sportclub aan de bak zal moeten en het vervoeren dan een stuk makkelijker zal gaan :)

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:50
Waarom niet ook een Yaris?
Lichte auto, degelijke motor (distributieketting), zuinig

Oja, heb hem zelf ook ;) (3 deurs 1.3 uit 2001).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
Een Yaris van voor 2003 (het 1e model dus) zit in je prijsklasse.
Wat voor eentje heeft je pa? en bevalt die?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:13

Illusion

(the art of)

Hoe kom je aan 15000 km/jaar?
42 werkweken * 300km/week = 12600 km
42 sportweken * 216km/week = 9072km
totaal: ca 22.000 km/jaar?
en dat is exclusief weekendkilometers.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 22:37
Hyundai getz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Heb je \[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget al doorgenomen? Volgens mij is daar het meeste wel besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:40
Suzuki Swift uit 2000-2003 voldoet aan je eisen :) Betrouwbaar, zuinig, goedkoop in belasting, verzekering en onderhoud. Wat ouder kan ook, maar dan moet je goed uitkijken voor roest.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Kijk wel naar de kilometerstanden, de Polo's en Ibiza's uit de openingspost hebben wel serieuze kilometerstanden, het is de vraag of je dat wil
Hoge km standen zijn toch ook wel vaak hoge kosten, en met 20k km per jaar loopt het dus ook rap op ;)

De Yaris en Getz heb ik geen ervaring mee, maar hier wil ik ook geen ervaring mee hebben tot mijn 65e, je snapt wat ik bedoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

:Y toen ik 5 jaar geleden op zoek was naar een nieuwe auto, scheelde dat al snel de helft met een vergelijkbaar uitgeruste corsa/polo

Alleen wel zorgen dat je een met metallic verf hebt, mijn rode is nu gruwelijk aan het verkleuren :(

[ Voor 22% gewijzigd door heuveltje op 20-04-2015 09:11 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:28
Illusion schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:56:
ik kom nog wat hoger uit, aangezien de meeste mensen toch meer dan 42 weken per jaar werken? Ik zit op minstens 52-7=45 weken voor werk, sport zal nog wel wat vaker zijn nog denk ik omdat je dat juist in de vakantie doet?

45*300= 13.500
48*216= 10.360
weekendkms= 2.000
------------------+
25.860 km/jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Salv schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:31:
[...]

Budget
Maximaal €1500 - €2000
Idd \[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget
Kilometers per jaar
Maximaal 15000km
Woon werk verkeer 300km de week
Woon sport verkeer 216km de week
Daarbij nog wat kilometers gedurende het weekend.
Does not compute...

300km/w keer 40 werkweken is al 12000km, 216km/week sporten keer 40 sportweken (?) is 8640km. Die twee samen brengt je al boven de 20k km, nog voor je nog wat km in het weekend en evt vakanties. En dat verschil maakt uit. Bij 15k km is de afweging tussen benzine en LPG, bij 20k km is benzine in zulke kleine, oude auto's zonder twijfel veel te duur en moet je tussen LPG en diesel afwegen, waarbij ik vooral zou kijken naar hoe lang de ritten gemiddeld zijn (korte ritten = diesel niet goed warm, beter LPG, lange ritten = beperkt LPG-tankvolume irritant, beter diesel).
Voorkeur voor model
Voorkeur gaat uit naar een 3deurs het zal hoofdzakelijk voor het vervoeren van mij zelf of 1 passagier. Daarbij is er ook een voorkeur voor centrale deurvergrendeling en indien samen valt elektrische ramen. Verder is er geen voorkeur voor een bepaald merk of type.
Met het oog zuinigheid van de auto is het kijken naar een realistische verbruik vanaf 1:13, daarbij een gewichtsklassen tot de 1050kg.
Als je naar diesel kijkt (en wederom, met 20k km is dat een no-brainer) kun je dat rustig richting 1:20 verhogen, of 1:11 of beter LPG. Bedenk dat 1l LPG helft kost van 1l diesel
Eventuele eisen aan gewicht
Licht gewicht zodat deze ook nog in de eerste of tweede categorie valt voor de verzekering.

Wat je zelf al gevonden hebt
Het zelf invullen van deze voorkeuren op de sites kom je uit op auto's zoals een:
VW Polo 1
VW Polo 2
Seat Ibiza 1
Seat Ibiza 2
Opel Corsa 1
Opel Corsa 2
Ibiza = Polo, dat is qua relevante zaken (betrouwbaarheid, prestaties, comfort) exact hetzelfde. Ik zou persoonlijk comfort zwaar mee laten wegen met zoveel km. Mijn rug is geen fan van de VAG (VW, Seat, Skoda) stoelen van 10-15 jaar terug, maar dat is persoonlijk.

Corsa is ook een prima degelijke keuze, ik vind comfort beter, keerzijde is hoger verbruik.

Je zou ook kunnen kijken naar de PSA-gebakken in zelfde categorie (Peugeot 206, maar evt ook 106/Saxo). Die zijn zuinig en (voor mij) comfortabel. Renault Clio en Ford Fiesta zijn ook het afwegen waard. Wil je per se benzine, dan zou ik zeker ook naar de Japanners (Toyota Starlet, verschillende Daihatsu's en Suzuki's, Mazda 2) kijken, maar ze doen geen diesel en werken doorgaans niet goed op LPG, dus daarom zou ik ze met jouw afstanden vermijden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-07 19:00
Kijk maar even op deze link:

http://www.autoweek.nl/fo...430478,page=1#msg-5430478

Of wacht :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:04

Typhone

Who Dares Wins

@dionB

Ibiza = Polo zou ik zeer zeker niet onder 1 kam scheren. De onderdelen worden gedeeld maar SEAT is veel storingsgevoeliger in de elektronica dan de Duitse VW Polo.

Vergeet niet dat de grens 1500-2000 euro een mooi gegeven is maar niet meer dan dat.
De kwalitatief goede auto's zitten direct een stuk hoger qua prijs (zeker Polo's) en de barrels die er goed uitzien willen nog wel eens problemen onder de motorkap hebben.

Qua auto zou ik zeggen schroef het budget omlaag naar 1000 euro voor de aanschaf van de auto en zoek daarin het best uitziende model. Belangrijke controlepunten:
- Motor in orde (geen tikken, rammels, koppakkingen)
- Versnellingsbak in orde (duur om te fixen meestal)
- Roest op kritieke plaatsen

Koop een auto die nog in orde is, geef dat ding direct (na een maandje rijden ofzo) een goede beurt (vaak is dat nodig) en dan kom je voor 1600 tot 2000 euro een heel eind in een auto die op dat moment 'relatief' betrouwbaar gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Typhone schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:44:
@dionB

Ibiza = Polo zou ik zeer zeker niet onder 1 kam scheren. De onderdelen worden gedeeld maar SEAT is veel storingsgevoeliger in de elektronica dan de Duitse VW Polo.
Bron? Dit klinkt als een typisch ADAC-verhaal, VW heeft eigen pechhulp waardoor ze niet in statistieken opvallen, Seat moet ADAC inroepen waardoor ze slechter lijken.

Als ik non-ADAC bron erbij pak, http://www.reliabilityindex.com/ :

Ibiza 93-02: Reliability Index 57.00
Polo 94-02: Reliability Index 92.00

Lager = beter, dit spreekt jouw bewering behoorlijk tegen :o
100 is gemiddeld, dus het is gerommel in de marge, beide zijn aanzienlijk betrouwbaarder dan gemiddeld
Vergeet niet dat de grens 1500-2000 euro een mooi gegeven is maar niet meer dan dat.
De kwalitatief goede auto's zitten direct een stuk hoger qua prijs (zeker Polo's) en de barrels die er goed uitzien willen nog wel eens problemen onder de motorkap hebben.
Eens. Met dit budget kun je ofwel mooi danwel functioneel krijgen, maar allebei moet je niet op rekenen. Wantrouw te mooi uiterlijk en/of te lage km-stand.
Qua auto zou ik zeggen schroef het budget omlaag naar 1000 euro voor de aanschaf van de auto en zoek daarin het best uitziende model.
Geen slecht idee, al is het alleen maar om geld achter de hand te houden voor onvoorziene zaken. Worst-case dump je je barrel gewoon en koop je nog eentje. Een auto van EUR 2000 zal gemiddeld genomen niet dubbele levensduur hebben van eentje van EUR 1000, dus doorgaans zul je zo goedkoper uit zijn.

Allicht nog beter idee: ipv een harde aanschafprijs te noemen, bepaal de max kosten in totaal over levensduur auto (in deze categorie is drie jaar realistisch). Met >20k km/j gaan overige kosten vele malen meer zijn dan aanschafprijs (stel 1:13 zoals in TS, dan heb je het over EUR 2.5k/j alleen al aan brandstof, dus over 3 jaar EUR 7500...)
Belangrijke controlepunten:
- Koppeling in orde (reken zeker EUR 750 voor vervanging, waardoor je auto met deze aanschafwaarde economisch total loss zal zijn - al kan deze kostenpost sterk verschillen afhankelijk van of het blok er wel of niet voor getakeld moet woredn)
- Airco indien aanwezig op orde (vullen kost niet veel, steeds weer moeten vullen tikt wel aan en lek opsporen is een crime).
- Stationair toerental warme motor stabiel en niet te hoog.
- Geen afwijking bij hard remmen (wijst minimaal op problemen met remsysteem, maar kan ook indicatie zijn van krom onderstel, al dan niet tgv ongeval).
Koop een auto die nog in orde is, geef dat ding direct (na een maandje rijden ofzo) een goede beurt (vaak is dat nodig) en dan kom je voor 1600 tot 2000 euro een heel eind in een auto die op dat moment 'relatief' betrouwbaar gaat zijn.
:)

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 20-04-2015 11:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:31
koop een echte auto, koop een volvo ;-)

zonder gekheid, ik had hetzelfde lijstje op één klein detail na: vrouw + drie kinderen.
Ik heb een v70 bi-fuel uit 2000 gekocht, voor 1500 euro. Ik moest er voor 500 euro aan verspijkeren (twee bandjes, uitlaatsteun vastlassen, nieuwe remmen achter e.d.)

Verbruik is 1 op 10 en belasting is 100 euro per maand (slik) maar de brandstofkosten zijn laag. Ik rij dus voor 100 belasting + 25 euro verzekering + 80 euro LPG in de maand een vorstelijke auto. Alles d'r op en d'r an, inclusief enkele rammeltjes die bij een auto met 400k op de teller horen.

Verbreed je horizon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:22
Wat een reacties daarvoor alvast dank! Ik zal zo goed mogelijk antwoord proberen te geven voor de reacties hier onder.
ThinkPadd schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:35:
Waarom niet ook een Yaris?
Lichte auto, degelijke motor (distributieketting), zuinig

Oja, heb hem zelf ook ;) (3 deurs 1.3 uit 2001).
De auto rijd prima ( model uit 2006 ) , echter zoals ik al aangaf ben ik in een tunnelvisie beland door het grote aanbod en heb ik verder nog niet naar gekeken. Op een bepaalde manier trekt de auto mij toch niet zo aan al kan ik het niet helemaal goed verwoorden.
Illusion schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:56:
Ik ben gaan rekenen vanaf juni voor dit jaar daarbij kom ik op 30 weken en dat was rond de 15km. Daarbij is het zo het werk OV verkeer volledig vergoed en met eigen vervoer kom ik met een vergoeding van 0.19 de km. Dus het zal heel goed kunnen zijn dat ik niet elke dag heen en weer zal gaan met de auto en zo nu en dan met OV zal.

Nogmaals links in OP waren een indicatie het was voor mij meer om te kijken waar verder naar te kunnen kijken en rekening mee te moeten houden. Gezien de informatie die nu vrij komt waar ik zelf nogal snel overheen gekeken heb is het dus weer tijd om eens de filters aan te zetten en goed te gaan zoeken. Gelukkig heb ik target voor mezelf pas voor volgende maand gezet dus heb ik nog wel ff om tot een goed besluit te kunnen komen.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

dion_b schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:14:
[...]

Bron? Dit klinkt als een typisch ADAC-verhaal, VW heeft eigen pechhulp waardoor ze niet in statistieken opvallen, Seat moet ADAC inroepen waardoor ze slechter lijken.

Als ik non-ADAC bron erbij pak, http://www.reliabilityindex.com/ :
Vriend van mij is op de TU/e bezig geweest met wat onderzoek en patenten en die is in beide fabrieken geweest. Martorell (waar de Seat 6K volgens mij gemaakt werd) werkte nogal anders dan Bratislava waar volgens mij de Polo 6N/9N gemaakt werden.
Hij zei dat de verschillen in quality control zeer groot waren. Hij is in 2011 ook bij Volvo geweest (ergens in Zweden) en die waren weer veel strikter dan eerdergenoemden. Uit ervaring kan ik niet spreken. Mijn vriendin heeft een Ibiza gehad die naar de schroot ging maar dat was een model later dan waar de TS naar op zoek is vermoed ik.

De ADAC bronnen en dergelijke neem ik nooit serieus. Al die gesponsorde shit staat haaks op mijn visie: give it love and it will love you back. Dat geldt voor elke auto. Alleen mensen vinden op een auto van 1000 euro een reparatie van 800 euro vaak te duur en doen hem dan weg. Ik kan er uren filosofisch over orakelen maar dat zal ik maar niet doen ;)

TS laat je niet foppen door schijn mooie auto's maar ga er gewoon vanuit dat alles wat je koopt drie keer niks is. Breng het onderhoud op peil en vaak kun je dan even vooruit. Ik kocht ooit een Golf 3 voor 550 euro, grote beurt was 800 euro (4 nieuwe banden, distri riem, remmen+blokken, bougies, filters) en dat ding ging 3 jaar lang als de brandweer met 0,0 kosten behalve wat olie + filter (deed ik zelf) en een keer nieuwe banden (barum bravuris 2). Nooit problemen mee gehad en vrij mee kunnen tokkelen. Auto was een heel stuk beter dan de Golf IV die ik erna kocht voor 6K.... Gedateerd ja, maar technisch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 22:37
heuveltje schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:10:
[...]

:Y toen ik 5 jaar geleden op zoek was naar een nieuwe auto, scheelde dat al snel de helft met een vergelijkbaar uitgeruste corsa/polo

Alleen wel zorgen dat je een medelic verf hebt, mijn rode is nu gruwelijk aan het verkleuren :(
Ik wou eerst een corsa. Had vergelijkbare eisen als de topicstarter. Maar kwam na veel reviews te lezen en met mijn eisen en budget ook uit bij de getz. Ook omdat deze schijnbaar in tegenstelling tot de yaris en aygo veel meer beenruimte heeft. En mijn vriend is nogal groot. De hogere instap is eigenlijk zooo fijn. Ookal zijn dat soort auto's niet zo mooi vind ik zelf. En de verder zijn de ramen electrisch, airco. Airbag ook voor de passagier. Alles is verstelbaar, stuur zithoogte etc. Ik blijf erbij dat het voor mij de beste keuze was. Het is geen mooie auto (al vind ik de binnenkant best mooi nog) buitenkant is model baby-schoen. Maar ding rijdt perfect, is boven alles betrouwbaar en nog relatief zuinig. Wat 1 van mijn belangrijkste eisen was. Ik heb sinds ik em heb, bijna 2 jaar. Nog geen lampje hoeven vervangen. Je krijgt zoveel meer dan wanneer je een Duitse auto koopt is mijn mening. Ik heb een zilvere haha, rode auto's blijven inderdaad nooit echt mooi. Rij er nu ca. 30.000 km per jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Typhone schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:44:
@dionB

Qua auto zou ik zeggen schroef het budget omlaag naar 1000 euro voor de aanschaf van de auto en zoek daarin het best uitziende model. Belangrijke controlepunten:

Ik heb hier toen ik een 1e auto zocht ook naar gekeken. Maar uiteindelijk toch maar wat meer uitgegeven.
Voor onder de €1000 kwam ik (2 jaar geleden in ieder geval) eigenlijk alleen auto's tegen zonder ABS of airbags. Ik heb ze nu welliswaar nog nooit nodig gehad. Maar toch iets dat ik liever heb en niet nodig dan andersom.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Als de airbags in dat segment nog werken :).
De levensduur is volgens mij 3 jaar gegarandeerd en na 10 jaar dienen ze vervangen te worden. Hoe vaak denk je dat dat gebeurd op een gemiddelde auto? ABS kan ik wel begrijpen overigens maar 'pompend' hard remmen is aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Typhone schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 07:11:
Als de airbags in dat segment nog werken :).
De levensduur is volgens mij 3 jaar gegarandeerd en na 10 jaar dienen ze vervangen te worden. Hoe vaak denk je dat dat gebeurd op een gemiddelde auto? ABS kan ik wel begrijpen overigens maar 'pompend' hard remmen is aan te bevelen.
Er zitten sensoren in de auto die elke keer dat je start controleren of de airbags nog OK zijn.
En "pompend" remmen moet je juist niet doen als je ABS hebt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

En waar zit het lampje die meet of die sensoren nog werken? (beetje flauw, maar in het segment waarin de TS zoekt zijn dit soort dingen vaak wel aanwezig danwel afwezig) Was niet zo lang geleden nog eens op TV met zo'n autoprogramma. Behoorlijk veel airbags (Peugeot 206 herinner ik me nog) kwamen in zijn geheel niet uit maar gaven bij het uitlezen ook geen storingen.

Pompend remmen zou ik altijd doen omdat je dan meer druk houdt op de remcilinders. Ik heb het niet over 20x intrappen bij een zware remactie maar hooguit 1 of 2x. Hard remmen doen mensen zelden tot nooit. Ik schrok er zelfs van toen het mij ooit geleerd is hoe hard dat wel niet is.

[ Voor 9% gewijzigd door Typhone op 21-04-2015 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Typhone schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 07:21:

Pompend remmen zou ik altijd doen omdat je dan meer druk houdt op de remcilinders. Ik heb het niet over 20x intrappen bij een zware remactie maar hooguit 1 of 2x. Hard remmen doen mensen zelden tot nooit. Ik schrok er zelfs van toen het mij ooit geleerd is hoe hard dat wel niet is.
Met rembekrachtiging hoef je echt niet pompend te remmen om hard te remmen. Dat was misschien vroeger zo (geen idee, nooit nodig gehad), maar met mijn auto uit 1998 zonder ABS kan ik in 1 keer remmen de wielen blokkeren. Hoeveel harder wil je remmen?

Wat betreft hard remmen: dat moet je eigenlijk een keer oefenen op een rustige weg zonder achteropkomend verkeer. Ik denk dat het belangrijk is voor automobilisten om te weten wat hun auto doet in een noodsituatie. Zoek een landweggetje op (met schoon asfalt) en trap de rem een keer vol in. Je zult inderdaad verbaasd staan hoe hard je dan kan remmen.

Wat betreft de TS: de Yaris-tip is een erg goede. Voor 1500-2000 euro heb je niet de luxe om kieskeurig te zijn. Gezien je beperkte budget zul je voorzichtig moeten zijn met onderhoudskosten en statistieken voor je laten spreken. Een betrouwbare auto die er wellicht niet zo mooi uitziet geeft je jaren rijplezier. Met een prachtige auto die minder betrouwbaar is ben je snel klaar, omdat je het onderhoud niet kunt betalen of er zoveel voor moet laten dat je de lol er snel af hebt ;)

Mijn eerste auto was een Toyota Corolla uit 1993 en die heeft me nooit laten staan.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Grrrrrene schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 07:30:
[...]

Met rembekrachtiging hoef je echt niet pompend te remmen om hard te remmen. Dat was misschien vroeger zo (geen idee, nooit nodig gehad), maar met mijn auto uit 1998 zonder ABS kan ik in 1 keer remmen de wielen blokkeren. Hoeveel harder wil je remmen?

Wat betreft hard remmen: dat moet je eigenlijk een keer oefenen op een rustige weg zonder achteropkomend verkeer. Ik denk dat het belangrijk is voor automobilisten om te weten wat hun auto doet in een noodsituatie. Zoek een landweggetje op (met schoon asfalt) en trap de rem een keer vol in. Je zult inderdaad verbaasd staan hoe hard je dan kan remmen.

Wat betreft de TS: de Yaris-tip is een erg goede. Voor 1500-2000 euro heb je niet de luxe om kieskeurig te zijn. Gezien je beperkte budget zul je voorzichtig moeten zijn met onderhoudskosten en statistieken voor je laten spreken. Een betrouwbare auto die er wellicht niet zo mooi uitziet geeft je jaren rijplezier. Met een prachtige auto die minder betrouwbaar is ben je snel klaar, omdat je het onderhoud niet kunt betalen of er zoveel voor moet laten dat je de lol er snel af hebt ;)

Mijn eerste auto was een Toyota Corolla uit 1993 en die heeft me nooit laten staan.
Of rem een keer met je linkervoet dan weet je direct hoe hard je kán remmen. Tip: doe niet NIET zomaar op de openbare weg zoals hierboven ook al aangegeven!
Die Toyota Corolla uit 1993 is dan ook een succesnummer van heb ik jou daar. Die krengen zijn tweedehands nu nog steeds relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:38
Grrrrrene schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 07:30:
[...]

[...]
Je remt zo je wielen hard, maar je remt zo minder hard af dan zonder je wielen te blokkeren. Dat is het idee van pompend remmen met een auto zonder ABS.

TS, ik zou ook eens kijken naar een Renault Clio 2. Je zou er eentje van 2001-2005 kunnen betalen met dit budget. Heb zelf de 1.2 16v en rij er gemiddeld 1 op 16-17 mee. Hoger en lager is mogelijk afhankelijk van je rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
TereZz schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 08:11:
[...]

Je remt zo je wielen hard, maar je remt zo minder hard af dan zonder je wielen te blokkeren. Dat is het idee van pompend remmen met een auto zonder ABS.
Mee eens, maar hij zei dat je zo meer druk op de remmen hield. Een remcilinder is geen fietspomp die meer en meer druk opbouwt als je er vaker op trapt. Dat zou suggereren dat de druk niet verdwijnt als je de voet van de rem haalt ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:57
heel veel verschilt het niet anders, of dacht dat je dat bij een fietspomp de druk er op blijft staan als je stopt met pompen? Als je remmen gaat ontluchten op de beunhaas manier, dan pomp je ook meerdere malen om de druk op te bouwen, uiteraard pedaal wel ingedrukt houden. Staat verder los van dat je niet pompt voor meer druk maar om te voorkomen dat je remmen blokkeren in het geval je geen abs hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yaris? Corolla? Clio 1.2 16V benzine? :o

Hebben jullie de rekenfout van TS mbt aantal km niet gespot? Hem benzine aanraden in dit segment met 20k-25k km/j is ongelofelijk duur. Met zoveel km is de hogere wegenbelasting van diesel of LPG te verwaarlozen en tellen de brandstofkosten extra zwaar mee.

Zelfs met 16k km (zoals TS zelf zegt) is LPG overtuigend goedkoper en diesel in veel gevallen ook.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 21-04-2015 12:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Komt bij dat het omslagpunt voor benzine of diesel / LPG gebaseerd is op een nieuwe auto. Bij een tweedehands auto wordt dat al snel veel lager :)
Zou zelf naar een 206 of 207 HDI gaan kijken. Prima dingetjes en die HDI blokken zijn echt kilometervreters :)
Met name de 206 HDI was een leasetopper en weegt ook nog eens behoorlijk wat minder dan de 207.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 23:33
zomaar wat mogelijkheden ter verbreding van de tunnelvisie zonder verdere onderbouwing: clio, 206, swift, ibiza, polo, corsa, clio, agila, fiesta, mazda 2, colt, space star, micra, mito, c2
Pagina: 1