Weinig bass uit Yamaha speakers, wat gaat er mis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Hallo allemaal!

Wellicht kennen jullie me nog van de volgende thread: 6 ohm speakers op Harman Kardon AVR 137?

Inmiddels heb ik de Yamaha NS-777 aangesloten op mijn Harman Kardon AVR 137. Het midden en hoog klinkt top, maar er is zeer weinig bass aanwezig. Als ik de bass verhoog via de HK gebeurt er ook bijna niets.

Ik ben juist voor de NS-777 gegaan omdat deze twee grote woofers heeft. Tijdens het spelen van muziek op hoog volume zie ik de twee woofers niet zichtbaar bewegen. Zodra ik de subwoofer inschakel tril ik direct m'n kamer uit.

Ik vraag me af of jullie enig idee hebben waar het probleem kan zitten.

Het volgende heb ik al gedaan:

- +/- kabels gecontroleerd om er zeker van te zijn dat ik deze niet verkeerd heb aangesloten.
- Bass verhoogd via de HK.
- Nieuw stuk kabel gesneden om er zeker van te zijn dat deze goed is.
- Speakers van small naar large gezet via de HK (verschil dat ik hoor is niet echt noemsnwaardig).
- speakers dichterbij de muur gezet.
- Subwoofer en surround speakers uitgeschakeld via de HK.

[ Voor 3% gewijzigd door Mastasidaz op 18-04-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:51
Is achterop de speaker de bovenste zwarte+rode aansluiting verbonden met de onderste zwarte+rode aansluiting middels een goudkleurig plaatje dat er precies tussen past?
De versterker met worden aangesloten op de ene aansluiting, en de andere moet je doorlussen met bijgeleverd plaatje of met een kort stukje kabel.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Bedankt voor je reactie. Ik heb er even een foto van gemaakt, het ziet er zo uit:

https://www.dropbox.com/s/oba5cs025qmft8w/IMG_0688.JPG?dl=0

In de handleiding staat daar niets over vermeldt, denk dat het zo goed is?

[ Voor 5% gewijzigd door Mastasidaz op 18-04-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:34
Mastasidaz schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:17:
Bedankt voor je reactie. Ik heb er even een foto van gemaakt, het ziet er zo uit:

https://www.dropbox.com/s/oba5cs025qmft8w/IMG_0688.JPG?dl=0

In de handleiding staat daar niets over vermeldt, denk dat het zo goed is?
Dat is inderdaad de juiste manier. Hoe hoog staat je crossover op de reciever ingesteld? heb je hem ingemeten met een systeem zoals audyssey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Kan het zijn dat dit niet instelbaar is? Kan nergens een crossover setting in de handleiding vinden. verder heb ik niets gedaan met audyssey.

Zou het mogelijk zijn dat HK niet genoeg power heeft? In stereo-modus zou hij 2x40 watt moeten kunnen leveren. In principe staat er in de handleiding van de speakers dat de receiver 100 - 250 watt moet kunnen leveren.

[ Voor 60% gewijzigd door Mastasidaz op 18-04-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:50
Hmm, als je receiver 2x40W kan leveren in 2-channel is dat niet schandalig veel nee.
Daarbij, met 89dB/W/meter is die Yamaha ook niet mega gevoelig.

Als je nu wat muziek (met bass) speelt en je gaat door je ruimte : zijn er plekken waar de bass wel plots "dikker" klinkt (vb tegen de achtermuur van je kamer oid)
Op welke afstand van een muur (achtermuur/zijmuur) is je luisterplek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En als je de speakerdraden op de andere terminals aansluit?
En kan het zijn dat je een speaker hebt omgepoold?

[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 18-04-2015 15:08 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
jvanhambelgium schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:53:
Hmm, als je receiver 2x40W kan leveren in 2-channel is dat niet schandalig veel nee.
Daarbij, met 89dB/W/meter is die Yamaha ook niet mega gevoelig.

Als je nu wat muziek (met bass) speelt en je gaat door je ruimte : zijn er plekken waar de bass wel plots "dikker" klinkt (vb tegen de achtermuur van je kamer oid)
Op welke afstand van een muur (achtermuur/zijmuur) is je luisterplek ?
Als ik rondloop in de kamer zijn er inderdaad plekken waar de bass meer hoorbaar is, maar nog steeds erg summier. De speakers staan ongeveer 40 - 50 cm van de muur. Ik zit er ongeveer 3 meter vanaf, mijn kamer is niet zo groot.

Wat betreft de versterker. Deze kan van -80 t/m +10. Tot nu toe heb ik de speakers nog niet harder gehad dan -25. Doordat je aangeeft dat de versterker een wat laag vermogen heeft ben ik erg bang voor clipping. Treedt dit normaal gesproken alleen op als een versterker tot zijn uiterste wordt gedreven of ook rond de helft van het maximum? Ik heb nog geen vervormd geluid waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
teacher schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 15:04:
En als je de speakerdraden op de andere terminals aansluit?
En kan het zijn dat je een speaker hebt omgepoold?
bedoel je - op + en + op -? Kan dit geen beschadigingen aanrichten?

Wat bedoel je met omgepoold?

[ Voor 6% gewijzigd door Mastasidaz op 18-04-2015 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Wat deze receiver oorspronkelijk geleverd met een 5.1 luidspreker set? Ik heb ooit hezelfde gehad met een sony receiver. Daar was met geen mogelijkheid fatsoenlijk geluid zonder subwoofer uit te krijgen omdat alles onder de 100hz oid weggefilterd werd uit de stereo kanelen en over het subwoofer kanaal werd gestuurd. De mogelijkheid om dat aan te passen was er niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Iuigi op 18-04-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik bedoel letterlijk de andere terminals: op de foto zitten ze op de onderste, sluit ze eens aan op de bovenste...

Met ompolen bedoel ik de plus en de min omdraaien (als je dat per ongeluk hebt gedaan bij 1 speaker kan het zijn dat de lage tonen elkaar uitdoven). Dit kan geen kwaad, geluid is immers wisselspanning.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Iuigi schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 15:41:
Wat deze receiver oorspronkelijk geleverd met een 5.1 luidspreker set? Ik heb ooit hezelfde gehad met een sony receiver. Daar was met geen mogelijkheid fatsoenlijk geluid zonder subwoofer uit te krijgen omdat alles onder de 100hz oid weggefilterd werd uit de stereo kanelen en over het subwoofer kanaal werd gestuurd. De mogelijkheid om dat aan te passen was er niet.
De receiver is inderdaad geleverd met een 5.1 set van Infinity. Wellicht verklaard dat de summiere hoeveelheid instelbare opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Mastasidaz schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 15:17:
[...]

Als ik rondloop in de kamer zijn er inderdaad plekken waar de bass meer hoorbaar is, maar nog steeds erg summier. De speakers staan ongeveer 40 - 50 cm van de muur. Ik zit er ongeveer 3 meter vanaf, mijn kamer is niet zo groot.

Wat betreft de versterker. Deze kan van -80 t/m +10. Tot nu toe heb ik de speakers nog niet harder gehad dan -25. Doordat je aangeeft dat de versterker een wat laag vermogen heeft ben ik erg bang voor clipping. Treedt dit normaal gesproken alleen op als een versterker tot zijn uiterste wordt gedreven of ook rond de helft van het maximum? Ik heb nog geen vervormd geluid waargenomen.
De specs van de Harman zeggen :
40 Watts per channel,20Hz–20kHz,@ < 0.07% THD,both channels driven into 8 ohms

Nu die Yamaha's zijn volgens mij nominaal zelfs 6 Ohm *en* dippen dan nog eens wat lager ook ongetwijfeld in een regio waar was bass zit ;-) (vb tussen 100-200Hz)

Van een Russische site haal ik volgende gegevens :
колонках NS-F700 импеданс снижается до значений 3-4 Ома на участке 150-180 Гц

...Wat zoveel wil zeggen als...
NS-F700 speakers impedance is reduced up to 3.4 Ohm in the area of 150-180 Hz

Nu is dit wel voor NS-F700 speakers en niet de NS-F777 maar het zou me niet verwonderen als soortgelijks gedrag voor je F777's van toepassing is...
Dus euh ... 3.4Ohm is volgens mij wel pijnlijk voor je Harman als je teveel aan de volumeknop gaat zitten!!! Oppassen dus ...

[ Voor 4% gewijzigd door jvanhambelgium op 18-04-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Je hebt het nu over de NS-F700 en dat is een compleet andere speaker waar de TS het over heeft (NS777)
Ik heb zelf de NS-F700 en met de bass zit het wel snor.
Alhoewel ik idd ook moet zeggen dat een andere reciever wonderen kan doen.

Edit......

Zag dat je het al had aangepast vandaar even deze vermelding.

:)

[ Voor 15% gewijzigd door Grandisimo op 18-04-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Ik gok dat je bij één van de twee speakers de "+ en -" verkeerd hebt aangesloten. Is makkelijk te checken door op één van de luidsprekers de draden om te draaien.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Schaamteloze kopie van elders m.b.t. AVR 137

Als het goed is moet dit gewoon kunnen. Meestal kun je bij een receiver de grote van elke speaker (of in ieder geval het front, center en rear gedeelte) instellen. Selecteer dan voor de front speakers ‘Groot’ of ‘Large’ en nu weet de receiver dat je speaker behandelt kan worden als een vloerstaande volwaardige speaker, welke ook om kan gaan met lage tonen. Verder kun je de lage tonen handmatig meestal opvoeren per kanaal. Hiervoor moet je even het menu induiken.
__
Dacht dat vooral de lage tonen per kanaal nog niet voorbij gekomen waren..

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 11:00

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

met hierboven en met hieronder :)
Iuigi schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 15:41:
klinkt hier idd als een surround setting. Zoek ook eens een instelling voor "Stereo" op. Want als hij nu op 5.1 staat, dan gaat er inderdaad alleen bas naar de subwoofer uitgang.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Bedankt voor de reacties! Super dat jullie me helpen dit vervelende probleem op te lossen. Hieronder mijn antwoorden op de laatste reacties.
De specs van de Harman zeggen :
40 Watts per channel,20Hz–20kHz,@ < 0.07% THD,both channels driven into 8 ohms

Nu die Yamaha's zijn volgens mij nominaal zelfs 6 Ohm *en* dippen dan nog eens wat lager ook ongetwijfeld in een regio waar was bass zit ;-) (vb tussen 100-200Hz)

Van een Russische site haal ik volgende gegevens :
колонках NS-F700 импеданс снижается до значений 3-4 Ома на участке 150-180 Гц

...Wat zoveel wil zeggen als...
NS-F700 speakers impedance is reduced up to 3.4 Ohm in the area of 150-180 Hz......
Ik denk dat je gelijk hebt jvanhambelgium dat de HK het probleem veroorzaakt. Ik zal eens kijken of ik een vriend op kan trommelen met een andere (sterkere) receiver. Desnoods koop ik er zelf 1 en breng ik deze weer terug indien het probleem niet wordt opgelost.
Ik gok dat je bij één van de twee speakers de "+ en -" verkeerd hebt aangesloten. Is makkelijk te checken door op één van de luidsprekers de draden om te draaien.
Zojuist heb ik voor de zekerheid toch nog even de kabels omgewisseld bij 1 speaker. Het geluidsbeeld veranderd hierdoor niet. Dus hier kan het niet aan liggen denk ik? Op een of andere manier blijft het hoog en midden ontzettend veel overheersen en is er nauwelijks sprake van enige bass. Het lijkt mij dat vloerstaanders van 25 kilo van +1 meter hoog en 40cm breed wel wat laag zouden moeten kunnen produceren.
Schaamteloze kopie van elders m.b.t. AVR 137

Als het goed is moet dit gewoon kunnen. Meestal kun je bij een receiver de grote van elke speaker (of in ieder geval het front, center en rear gedeelte) instellen. Selecteer dan voor de front speakers ‘Groot’ of ‘Large’ en nu weet de receiver dat je speaker behandelt kan worden als een vloerstaande volwaardige speaker, welke ook om kan gaan met lage tonen. Verder kun je de lage tonen handmatig meestal opvoeren per kanaal. Hiervoor moet je even het menu induiken.
Voor de front-speakers is groot reeds geselecteerd, switchen tussen klein en groot tijdens het afspelen van muziek levert bijna geen verschil op. Verder kan de bass aangepast worden van 0 tot +10 in het algemeen. Dit levert ook bijna geen verschil op. De handleiding van de AVR 137 is hier te vinden: http://www.scribd.com/doc...al-AVR-137-English#scribd wellicht zie ik iets over het hoofd.
klinkt hier idd als een surround setting. Zoek ook eens een instelling voor "Stereo" op. Want als hij nu op 5.1 staat, dan gaat er inderdaad alleen bas naar de subwoofer uitgang.
De HK staat in stereo-modus. In beeld staat: DSP en Surround off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

- center speaker ook uit?

Overigens uit een manual van de 156 (pdf van hk Duitsland) een aantal LFE mogelijkheden, wordt vaak specifiek voor effecten in films toegevoegd. Misschien dat een van de twee LFE settings nog voor bass weergave zorgt.

"Sub Functie
nadat u terug bent bij het luidspreker instelmenu, navigeert u naar de submodus-lijn en drukt u op de oK-knop om het submodus-menu weer te geven. deze instelling wordt bepaald door de crossover instelling die u maakte voor de front links en rechts luidsprekers.
• Wanneer u de front luidsprekers op een numerieke wisselfrequentie instelt, zal de instelling voor de subwoofer altijd sUB zijn. Alle laagfrequente informatie zal altijd naar de subwoofer worden gestuurd. heeft u geen subwoofer dan kunt u of uw front luidsprekers opwaarderen tot full range front links en front rechts luidsprekers of zo spoedig mogelijk een subwoofer toevoegen.
• Wanneer u de front luidsprekers op lArge instelt, kies dan een van de drie volgende instellingen voor de subwoofer:
l/r+lFe: deze instelling stuurt alle laagfrequente informatie naar de subwoofer, inclusief a) informatie die normaal gesproken wordt weergegeven door de front links en rechts luidsprekers en b) de informatie van het speciale laagfrequent effect kanaal (lFe).
oFF (uit): kies deze instelling wanneer geen subwoofer in gebruik is. Alle laagfrequent informatie wordt naar de front links en rechts luidsprekers gestuurd.
lFe: deze instelling speelt laagfrequent informatie in het linker en rechter kanaal af via de front links en rechts luidsprekers en stuur alleen de lFe informatie naar de subwoofer."

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
GerardVanAfoort schreef op zondag 19 april 2015 @ 12:02:
- center speaker ook uit?

Overigens uit een manual van de 156 (pdf van hk Duitsland) een aantal LFE mogelijkheden, wordt vaak specifiek voor effecten in films toegevoegd. Misschien dat een van de twee LFE settings nog voor bass weergave zorgt.

"Sub Functie
nadat u terug bent bij het luidspreker instelmenu, navigeert u naar de submodus-lijn en drukt u op de oK-knop om het submodus-menu weer te geven. deze instelling wordt bepaald door de crossover instelling die u maakte voor de front links en rechts luidsprekers.
• Wanneer u de front luidsprekers op een numerieke wisselfrequentie instelt, zal de instelling voor de subwoofer altijd sUB zijn. Alle laagfrequente informatie zal altijd naar de subwoofer worden gestuurd. heeft u geen subwoofer dan kunt u of uw front luidsprekers opwaarderen tot full range front links en front rechts luidsprekers of zo spoedig mogelijk een subwoofer toevoegen.
• Wanneer u de front luidsprekers op lArge instelt, kies dan een van de drie volgende instellingen voor de subwoofer:
l/r+lFe: deze instelling stuurt alle laagfrequente informatie naar de subwoofer, inclusief a) informatie die normaal gesproken wordt weergegeven door de front links en rechts luidsprekers en b) de informatie van het speciale laagfrequent effect kanaal (lFe).
oFF (uit): kies deze instelling wanneer geen subwoofer in gebruik is. Alle laagfrequent informatie wordt naar de front links en rechts luidsprekers gestuurd.
lFe: deze instelling speelt laagfrequent informatie in het linker en rechter kanaal af via de front links en rechts luidsprekers en stuur alleen de lFe informatie naar de subwoofer."
Dit had ik inderdaad ook gevonden. Voor de zekerheid alle speakers uitgeschakeld behalve degene linksvoor en rechtsvoor. Dit maakt helaas geen verschil. :'(

Soms begin ik ook te twijfelen of het aan mezelf ligt, maar ondanks dat dit mijn eerste vloerstaande speakers zijn heb ik vaker naar dit soort speakers geluisterd. Voor mijn gevoel mist er echt een groot gedeelte van het spectrum. Het klinkt allemaal heel erg plat, het geluid komt niet los van de speakers.

Mocht er toevallig een tweaker met veel audio ervaring in de buurt van/in Almere wonen en zin hebben om een oordeel te vellen over het geluid, laat het even weten. Koffie staat klaar 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Mastasidaz op 19-04-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Woon niet in de buurt, en mijn referenties en kennis zijn nog niet dusdanig om jou goed te adviseren en de setup te beoordelen :)

Heb je dit overigens met allerlei bronmateriaal (muziek 2.0, films, blu-ray enz) en ook via aansluitingen HDMI of S/PDIF of RCA en apparaten PC, gameconsole of TV?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 09:44
HK 137 is leuk voor kleine surround setups, niet voor volwaardige vloerstaanders. Veel te weinig power voor het echte werk.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:55
Te weinig power betekent toch niet dat je op laag volume ook al geen bass hebt? Met 10 watt krijg je al een behoorlijk volume bij 89db gevoeligheid. Het moet welhaast een setting probleem zijn.

Kun je de speakers elders aansluiten of van iemand een versterker lenen? Gewoon het een en ander gaan uitsluiten.

En in het menu eens alles resetten?

[ Voor 5% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 19-04-2015 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

JAHRASTAFARI schreef op zondag 19 april 2015 @ 19:04:
Te weinig power betekent toch niet dat je op laag volume ook al geen bass hebt? Met 10 watt krijg je al een behoorlijk volume bij 89db gevoeligheid. Het moet welhaast een setting probleem zijn.
Helemaal mee eens: een instelling of akoestiek van de ruimte. Al zou je in het laatste geval wel ergens in de ruimte wel een boost in het laag moeten hebben dan wel vlak voor de speaker.

Speakers met 89 dB rendement en nominale impedantie van 6 Ohm noem ik niet lastig aan te sturen. En met 40 Watt per kanaal in stereo moet daar gewoon geluid uit komen waar je de buren mee lastig kan vallen. Nu moet je je ook niet te blind staren op Yamaha en hun specificaties, want 30 Hz - 35 kHz gaan die speakers echt niet realistisch halen. Dat is opgegeven bij -10 of -12 dB, maar laag moet er zeker uit kunnen komen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
JAHRASTAFARI schreef op zondag 19 april 2015 @ 19:04:

Kun je de speakers elders aansluiten of van iemand een versterker lenen? Gewoon het een en ander gaan uitsluiten.

En in het menu eens alles resetten?
Boah ik weet niet, mijn grote Klipschen (RF7-II) hebben zo ongeveer wel 100dB/W/m qua gevoeligheid, maar dat wil niet zeggen dat als ik 1Watt zou aanleggen dat er 100dB hardstyle gaat uitkomen.

Die gevoeligheden worden soms tussen 300-3000Hz gemeten en daar een gemiddelde van gemaakt.
Die gevoeligheid van 89dB/1W/1m zal niet voor een sinus van 150Hz zijn. 8)7

Een goede test is er eens een andere AVR aan te hangen en zien of het ding begint te zingen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28

Jag

jvanhambelgium schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:55:
Die gevoeligheden worden soms tussen 300-3000Hz gemeten en daar een gemiddelde van gemaakt.
Het geluidsniveau wat een luidspreker produceert zal redelijk gelijk blijven over zijn bereik bij een gelijke spanning. Het zou ook niet goed zijn als dat niet zo was. De impedantie varieert uiteraard wel een beetje. Het is geen natuurwet dat lagere tonen meer energie nodig hebben voor hetzelfde geluidsniveau. Het enige is dat een speaker bij 150Hz wel in full space afstraalt in tegenstelling tot de middentonen die in de regel in half space gaan. Maar dat is geen verschil in efficientie, maar in richting.

Verder ben ik het eens met fear en jahrastafari: geen laag is of een instellingsding of akoestiek. Of je verwacht echt heel veel meer laag te horen uit je speakers :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Jag schreef op zondag 19 april 2015 @ 21:46:
[...]

Het geluidsniveau wat een luidspreker produceert zal redelijk gelijk blijven over zijn bereik bij een gelijke spanning. Het zou ook niet goed zijn als dat niet zo was. De impedantie varieert uiteraard wel een beetje. Het is geen natuurwet dat lagere tonen meer energie nodig hebben voor hetzelfde geluidsniveau. Het enige is dat een speaker bij 150Hz wel in full space afstraalt in tegenstelling tot de middentonen die in de regel in half space gaan. Maar dat is geen verschil in efficientie, maar in richting.

Verder ben ik het eens met fear en jahrastafari: geen laag is of een instellingsding of akoestiek. Of je verwacht echt heel veel meer laag te horen uit je speakers :P.
Er zijn natuurlijk de "equal loudness" curves van Fletcher Munson die weergeven hoe ons gehoor werkt.
Er moeten behoorlijk wat meer SPL's gegeven worden in de lagere regionen om dezelfde perceptie te krijgen van gelijke luidheid. Het meest gevoelig is de 2kHz-5kHz range.
...en wil je meer SPL's generen bij je bron zal je daar wat meer juice moeten aanleggen...

Uiteraard is dit eigen aan ons gehoor en ga je er met een meetinstrument niet veel last van hebben.

Mah bon, als TS er even een "echte" moderne AVR op gaat hangen (vb met een 150W/channel rating) zal het snel duidelijk worden of het daar iets mee te maken heeft.
The proof of the pudding is in the eating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

jvanhambelgium schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:04:
[...]
Mah bon, als TS er even een "echte" moderne AVR op gaat hangen (vb met een 150W/channel rating) zal het snel duidelijk worden of het daar iets mee te maken heeft.
The proof of the pudding is in the eating.
Want die opgegeven vermogens a la 9 x 150 Watt zijn zo representatief?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
FeaR schreef op maandag 20 april 2015 @ 01:57:
[...]

Want die opgegeven vermogens a la 9 x 150 Watt zijn zo representatief?
Ja vooral, dat kan wel eens bij de klassieke 1kHz & 0.1% THD en 2-channels driven zijn ;-)

Ik bedoel dus een stevigere AVR met zoiets als :

110W/channel, 2-channels driven into 6 Ohm bij 20Hz-20kHz met 0,08% (of minder) TH
(en iets van 4Ohm "compatible" kan ook nooit kwaad...)

Nogmaals , laat TS gewoon eens met een stevigere AVR proberen...

Héél veel instellingen staan er niet op de die Harman, de staan precies goed om vb alle bass naar de fronts te sturen in afwezigheid van een subwoofer.
Tenzij er nog ergens een "EQ" actief staat die een 12dB cut doet op de bass-secties ?
Fase/Polariteit werd al nagekeken en dat is precies wel OK.

Ook als de TS qua gaat luisteren tegen een muur zou daar erg veel (laag)energie moeten zitten, en zelfs daar is het niet zo vet schreef hij eerder. Bij het rondwandelen zijn er plaatsen waar de bass wat dikker is maar ook daar is het summier.

Als laatste kan het zijn dat de verwachtingen ook gewoon te hoog zijn |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
jvanhambelgium schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:55:
[...]

Boah ik weet niet, mijn grote Klipschen (RF7-II) hebben zo ongeveer wel 100dB/W/m qua gevoeligheid, maar dat wil niet zeggen dat als ik 1Watt zou aanleggen dat er 100dB hardstyle gaat uitkomen.

Een goede test is er eens een andere AVR aan te hangen en zien of het ding begint te zingen _/-\o_
Safe to say dat hij met 10 watt dan ZEKER 90db eruit krijgt? En dat is al teveel voor je gehoor.

Zo'n versterker met 2x30 watt moet toch gewoon genoeg zijn, dit kan niet dit soort problemen geven als echt geen bass horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

jvanhambelgium schreef op maandag 20 april 2015 @ 07:52:
[...]
Ook als de TS qua gaat luisteren tegen een muur zou daar erg veel (laag)energie moeten zitten, en zelfs daar is het niet zo vet schreef hij eerder. Bij het rondwandelen zijn er plaatsen waar de bass wat dikker is maar ook daar is het summier.
Zou je dan niet juist de speakers in de hoeken van de kamer moeten plaatsen, i.p.v. dichter tegen de muur?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
GerardVanAfoort schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:17:
[...]

Zou je dan niet juist de speakers in de hoeken van de kamer moeten plaatsen, i.p.v. dichter tegen de muur?
Een hoek geeft maximale "gain" (=3 vlakken, vloer-link-rechts) , een muur geeft ook al gain (=2 vlakken, vloer-achterkant), maar minder als echt in de hoek drummen.

Dit komt omdat dat afstraling voor lage frequenties normaal "bolvormig" is maar door de wanden plooit dat eerder terug naar voor zeg maar komt dat zo richting de luisteraar.

Indien dicht genoeg in een hoek is dat boeltje nog in fase en komt dat als "1 golffront" naar de luisteraar maar nu versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
JAHRASTAFARI schreef op maandag 20 april 2015 @ 07:58:
[...]
Safe to say dat hij met 10 watt dan ZEKER 90db eruit krijgt? En dat is al teveel voor je gehoor.

Zo'n versterker met 2x30 watt moet toch gewoon genoeg zijn, dit kan niet dit soort problemen geven als echt geen bass horen.
Tja, mischien toch iets met de impedantie die in de bass-area (100-200Hz) mischien zo laag is dat de Harman er gewoon niet veel zin in heeft ?
Die Harman is 2 x 30W bij 8Ohm ....

Als die Yammies bij 150Hz dippen naar 3,5Ohm blijft er op de duur wel niet echt versterkerbudget over.
*EN* daarbij komt dat de TS ook de volume-knop nog niet zo open gezet heeft omdat hij schrik heeft van clipping (Harman gaat -80dB -> +10dB) en hij houd hem op -25dB
Tja, op de duur komt er niet veel juice aan de speakers natuurlijk...

@TS ; gooi die Harman een keertje open jong! Zo richting 0dB en zie of het meer begint te zingen.
Indien hij zou afslagen (=veiligheid) omdat hij teveel stroom trekt kan je beginnen vermoeden dat je speakers niet zo vriendelijk zijn voor deze AVR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 09:32
Kan het ook niet dat je "te veel" bass gewoon bent (al dan niet met loudness) en dat je niet gewend bent een neutrale (vlakke) weergave te horen?

Bij de "instap" receivers (die geleverd met een luidspreker kit) weet je nooit of er geen extra filter ingebouwd is om bass naar de sub te leiden en de sat-luidsprekers te beschermen, een volledige reset met herindeling van de cross-overs lijkt mij een goed idee, bovendien weet ik niet of die H&K genoeg "stroom" kan leveren om die grote woofers van jou tot leven te brengen.

[ Voor 22% gewijzigd door road rebel op 20-04-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb bij wijze van test wel eens een TA2024 gebruikt als versterker voor mijn dipool subs waarin per stuk 2 15inch drivers zitten, ipv de 2x 1kW versterker die er normaal op stond. Nou dat ging ondanks de bescheiden specs van de TA2024 en het lage rendement van dipool laag, hard genoeg om overlast naar de buurt te creeren. Ik denk dat we overschatten hoeveel power we nodig hebben. Tenminste, ik gebruik mijn speakers niet voor PA klussen, jullie wel :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverAlone
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:38
Ik heb dezelfde speakers en geen probleem met een gebrek aan bas.
Als versterker gebruik ik een 'good old' Technics SU-V470 versterker, via Power Amp Direct dus zonder loudness of bass control.

Overigens vind ik je speakerkabel wel aan dunne kant. Ik gebruik 2,5mm speakerkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Daar krijg je ook niet minder bas van.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverAlone
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:38
Jag schreef op maandag 20 april 2015 @ 19:02:
Daar krijg je ook niet minder bas van.......
Wel als de speaker impedantie omlaag gaat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Waar blijft de ts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

NeverAlone schreef op maandag 20 april 2015 @ 19:07:
[...]

Wel als de speaker impedantie omlaag gaat !
Nou reken maar eens uit, dat valt allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Bedankt nogmaals voor de reacties. Bij deze even een update.

Morgen ga ik even langs een Hi-fi winkel waar ze ook de NS-777 hebben staan. Dan kan ik uittesten hoe de speakers presteren met een andere versterker. Hoewel de akoestiek van de kamer anders zou zijn moet duidelijk te horen zijn of een versterker het probleem oplost ja of nee.

Daarnaast ga ik ook nog een aantal andere speakers beluisteren om te bepalen of de keuze voor de NS-777 de juiste keuze is geweest. Wat dat betreft is het wat dom van mij om de speakers blind te kopen puur op goede reviews. geluid is immers heel persoonlijk.

Tevens heb ik geprobeerd het geluid harder te zetten dan -25 op de HK 137. Hier kom ik niet ver voorbij. Bij deze volumes vind ik het geluid zeer onaangenaam om naar te luisteren. Veel te veel hoog en zeer weinig laag zoals ik eerder al heb beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Wel al een reset uitgevoerd zoals een aantal aandragen? Al doe je het maar even om morgen een standaard settings referentie kader te hebben.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Jag schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:07:
Ik heb bij wijze van test wel eens een TA2024 gebruikt als versterker voor mijn dipool subs waarin per stuk 2 15inch drivers zitten, ipv de 2x 1kW versterker die er normaal op stond. Nou dat ging ondanks de bescheiden specs van de TA2024 en het lage rendement van dipool laag, hard genoeg om overlast naar de buurt te creeren. Ik denk dat we overschatten hoeveel power we nodig hebben. Tenminste, ik gebruik mijn speakers niet voor PA klussen, jullie wel :P ?
Hmm...leuk...die T-class versterker is anders inderdaad ook maar bescheiden wat specs betreft.
15W@4Ohm bij 10% THD lees ik.
Als je daar inderdaad een setje 15-inchers met kan laten flapperen ben je goed bezig :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
GerardVanAfoort schreef op maandag 20 april 2015 @ 19:55:
Wel al een reset uitgevoerd zoals een aantal aandragen? Al doe je het maar even om morgen een standaard settings referentie kader te hebben.
Zojuist voor de zekerheid nog even gereset. Er is geen verschil merkbaar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
jvanhambelgium schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:00:
[...]

Hmm...leuk...die T-class versterker is anders inderdaad ook maar bescheiden wat specs betreft.
15W@4Ohm bij 10% THD lees ik.
Als je daar inderdaad een setje 15-inchers met kan laten flapperen ben je goed bezig :*)
Het is een misverstand dat grote speakers ook een grote/zware (lees: veel watt) versterker nodig hebben. Grote speakers hebben vaak een hoog rendement, waardoor ze ook met 10 watt al behoorlijke herrie produceren. Voor normaal luisteren is met 95% van de speakers 5-10 watt meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Mastasidaz schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:03:
[...]

Zojuist voor de zekerheid nog even gereset. Er is geen verschil merkbaar helaas.
Wat ik even niet begrijp: je kent toch zeker wel iemand met een gewone versterker? Aansluiten en je weet al zoveel meer. Nu ga je weer testen in een andere ruimte/locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mastasidaz schreef op maandag 20 april 2015 @ 19:41:
Bedankt nogmaals voor de reacties. Bij deze even een update.

Morgen ga ik even langs een Hi-fi winkel waar ze ook de NS-777 hebben staan. Dan kan ik uittesten hoe de speakers presteren met een andere versterker. Hoewel de akoestiek van de kamer anders zou zijn moet duidelijk te horen zijn of een versterker het probleem oplost ja of nee.
goed dat je gaat luisteren, maar laag wordt voor ongeveer 90% door de ruimte bepaald. Beter test je een andere versterker in jouw luisterruimte of zet je je set even in een andere kamer. Dan pas weet je meer.
. De speakers kunnen ook stuk zijn.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 08:20
Inderdaad, het kan ook stuk zijn. Heb je al eens geprobeerd met die verbindingsplaatjes eraf. Misschien zijn ze wel vergeten de low input (intern) aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
ConZito schreef op maandag 20 april 2015 @ 23:01:
Inderdaad, het kan ook stuk zijn. Heb je al eens geprobeerd met die verbindingsplaatjes eraf. Misschien zijn ze wel vergeten de low input (intern) aan te sluiten.
Dat heb ik nog niet geprobeerd, ga dat zo even doen.

Helaas is het vandaag nog niet gelukt om naar de winkel te gaan, ik moest wat dingen doen voor werk. het wordt nu donderdag.

Overigens om een referentiekader te schetsen wat ik weinig bass vindt. Mijn broertje heeft een Harman Kardon Go + Play. Een draagbare iPod Boombox 2x30W. Hier komt een goede bass uit. Ik neem aan dat een vloerstaander dit minstens hetzelfde zou moeten kunnen? Op het moment dat ns-777 dezelfde bass zo genereren als de boombox ben ik eigenlijk al tevreden.

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://iphone5.nl/images/2011/09/harman-kardon-go+play-II.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Mastasidaz op 21-04-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
De 777 zou die kardon helemaal weg moeten spelen.
Op joeptjoep staan zat filmpjes van de 777 met een aardige bass.
Heb je al een andere av eraan gehangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 23:18

Chiron

Moderator Discord
JAHRASTAFARI schreef op maandag 20 april 2015 @ 07:58:
[...]

Wat je nog eens goed moet checken is of je crossover goed staat ingesteld. Dat front links/rechts een fullsize speaker is bijvoorbeeld in plaats van 5.1 sattelietjes. Volgens mij als je hem reset staat ie default op 'small' namelijk.

Verder als je muziek afspeelt de surround off (en dan nog pakt ie volgens mij het subwooferkanaal erbij). En niet per ongeluk het bass knopje aan de voorkant dichtgedraaid hebben (heb ik een keer gehad na het stofzuigen :P).

Ik heb ook een HK 137, en waar andere fabrikanten vooral met PMPO wattages schermen geeft HK het op in RMS. Mijn HK137 kan in ieder geval heel, heel lomp hard (en laag). Zegmaar standje goederentrein. Harder dan -25dB heb ik hem iig zelden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

@Chiron En wat voor speakers heb jij eraan geknoopt dan? En ik las ergens dat TS 1,5mm kabel gebruikt, kan me haast niet voorstellen dat dat te dun zou zijn toch? Nou die HK137 moet het dus absoluut kunnen!

Edit: zelf 2,5mm op bookshelf Klipsch-jes.. ach de winkel gaf me het mee, voor op de groei dan maar hè!

[ Voor 21% gewijzigd door GerardVanAfoort op 21-04-2015 21:31 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Chiron schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:19:
[...]

Wat je nog eens goed moet checken is of je crossover goed staat ingesteld. Dat front links/rechts een fullsize speaker is bijvoorbeeld in plaats van 5.1 sattelietjes. Volgens mij als je hem reset staat ie default op 'small' namelijk.

Verder als je muziek afspeelt de surround off (en dan nog pakt ie volgens mij het subwooferkanaal erbij). En niet per ongeluk het bass knopje aan de voorkant dichtgedraaid hebben (heb ik een keer gehad na het stofzuigen :P).

Ik heb ook een HK 137, en waar andere fabrikanten vooral met PMPO wattages schermen geeft HK het op in RMS. Mijn HK137 kan in ieder geval heel, heel lomp hard (en laag). Zegmaar standje goederentrein. Harder dan -25dB heb ik hem iig zelden.
Bedankt voor je reactie, leuk om te zien dat je ook een HK 137 hebt.

Beide speakers staan op large in de settings. Surround staat uit. De receiver staat in stereo-modus door op de knop op de afstandsbediening te drukken.

Een bass knopje aan de voorkant kan ik niet vinden. Kun je dit nader toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben best bereid om vanuit Amsterdam (20min rijden naar bijv. Muziekwijk) naar jou te komen. Neem ik KEF LS50 speakers en als versterker een Yamaha A-S701 mee. Indien akkoord: pm mij :)

Op de kabels heb ik zilveren glitters geplakt. Super upgrade ;)

Edit: en wat eigen muziek. Trap en Queen's Innuendo (remasted). Het intro van het openingsnummer blaast als een gek. Dat ga je met mijn combo 100% horen dus ik ben zeer benieuwd bij het testen!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dat is serieus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet? Ik ben nieuwsgierig.

Raar?

Oh, dat van de glitters natuurlijk niet he. Dat bedoel je hopelijk niet ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:41:
Ik ben best bereid om vanuit Amsterdam (20min rijden naar bijv. Muziekwijk) naar jou te komen. Neem ik KEF LS50 speakers en als versterker een Yamaha A-S701 mee. Indien akkoord: pm mij :)

Op de kabels heb ik zilveren glitters geplakt. Super upgrade ;)

Edit: en wat eigen muziek. Trap en Queen's Innuendo (remasted). Het intro van het openingsnummer blaast als een gek. Dat ga je met mijn combo 100% horen dus ik ben zeer benieuwd bij het testen!
En natuurlijk Ride the wild wind en Delilah en de rest van het album.. Met Trap bedoel je waarschijnlijk niet The Temper Trap? Zij hebben niet The Miracle ;) maar wel het nummer Miracle, héél mooi nummertje om wat in het geluidsspectrum te beoordelen! En Trembling hands, via Vimeo en die mooie clip bij deze muziek gekomen, wauw.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardVanAfoort schreef op woensdag 22 april 2015 @ 23:09:
[...]

En natuurlijk Ride the wild wind en Delilah en de rest van het album.. Met Trap bedoel je waarschijnlijk niet The Temper Trap? Zij hebben niet The Miracle ;) maar wel het nummer Miracle, héél mooi nummertje om wat in het geluidsspectrum te beoordelen! En Trembling hands, via Vimeo en die mooie clip bij deze muziek gekomen, wauw.
Nee, de muziekstijl. Ik ben hiphop-moe en dit bevalt al een tijd moet ik zeggen.

Yellow Claw's 'Till it hurts' is een mooi voorbeeld van een m.i. commercieel toppertje. Maar het meer onbekende is anders en vetter.

https://youtu.be/ZWqqAFh9veE

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 23:18

Chiron

Moderator Discord
Mastasidaz schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:42:
[...]

Bedankt voor je reactie, leuk om te zien dat je ook een HK 137 hebt.

Beide speakers staan op large in de settings. Surround staat uit. De receiver staat in stereo-modus door op de knop op de afstandsbediening te drukken.

Een bass knopje aan de voorkant kan ik niet vinden. Kun je dit nader toelichten?
Oh mea culpa, vanmorgen even gekeken en ik heb een HK AVR135, die heeft nog balance/treble/bass knopjes onder de volumeknop:

Afbeeldingslocatie: http://www.audiovision.dk/harman/AVR135front.jpg

Qua vermogen lijkt ie wel iets sterker te zijn dan de 137, maar dat moet ook geen wereldschokkend verschil zijn lijkt me.. Zelf heb ik er bookshelf speakers aan hangen incl. sub, maar kennissen die dezelfde receivers hadden met vloerstaanders (klipsch, b&w) zonder sub hadden in ieder geval geen enkel probleem om er dikke bass uit te krijgen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Mastasidaz schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 17:37:Helaas is het vandaag nog niet gelukt om naar de winkel te gaan, ik moest wat dingen doen voor werk. het wordt nu donderdag.
En, weet je al of het aan de speakers of AVR137 ligt?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Heb je de speakers ook in de winkel beluisterd. En zoja hoe klonken zij toen?

Ik heb mischien eenzelfde probleem en weet nogsteeds niet waar dit door kan komt. Mijn HS80 speakers klinken in mijn woonkamer niet helemaal okay in het laag. Het mist nogal voor mijn gevoel. Nu lees ik dat dit over het algemeen zo is bij deze speaker. Maar volgens mij mis ik nogeens extra laagweergave. En kan dit mischien komen door de kamerakoestiek. Mijn woonkamer is namelijk nogal kaal. In de winkel waar veel tapijt lag met houten wanden klonken deze speakers namelijk wel goed (in het laag).

Ik snap niet hoe een kale lange woonkamer lage tonen kan dempen. Iemand die hier meerverstand van heeft?

[ Voor 11% gewijzigd door SoundByte op 01-05-2015 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Goede vraag :)

De samenvatting van hoe laag weergave werkt in huiskamer formaat ruimtes, is hier te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
SoundByte schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:40:
Heb je de speakers ook in de winkel beluisterd. En zoja hoe klonken zij toen?

Ik heb mischien eenzelfde probleem en weet nogsteeds niet waar dit door kan komt. Mijn HS80 speakers klinken in mijn woonkamer niet helemaal okay in het laag. Het mist nogal voor mijn gevoel. Nu lees ik dat dit over het algemeen zo is bij deze speaker. Maar volgens mij mis ik nogeens extra laagweergave. En kan dit mischien komen door de kamerakoestiek. Mijn woonkamer is namelijk nogal kaal. In de winkel waar veel tapijt lag met houten wanden klonken deze speakers namelijk wel goed (in het laag).

Ik snap niet hoe een kale lange woonkamer lage tonen kan dempen. Iemand die hier meerverstand van heeft?
Excuses voor de late update. Vorige week ben ik langs een hi-fi winkel hier in de buurt gegaan, hier hadden ze ook de NS-777. Aangesloten op een Marantz versterker van +/- 2500 euro klonken ze een stuk beter, maar het schelle karakter wat ik niet mooi vind klinken bleef.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de Ns-777's te retourneren en opzoek te gaan naar andere speakers. Bij de Hi-fi winkel heb ik ook de Dali Zensor 7 gehoord, hier ben ik zeer van onder de indruk. Mooie gebalanceerde weergave van het geluid.

De aankomende weken zal ik nog een aantal zaken bezoeken en proberen zoveel mogelijk verschillende speakers te beluisteren, zodat ik zeker weet dat ik nu wel de juiste keuze maak.

[ Voor 3% gewijzigd door Mastasidaz op 02-05-2015 16:14 ]

Pagina: 1