Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Arduino PWS

Pagina: 1
Acties:

• Djesse8999
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 27-09 17:51

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Ik ben met mijn PWS van plan om een robot te bouwen op basis van een Arduino, ik doe dit pws voor informatica dus het gaat vooral om het programeer werk.

Ik ben van plan om de robot zelfstandig te laten rijden en om een app te maken voor android waarmee ik de robot ook zelf kan besturen.
De robot krijgt 2 wielen.

Ik heb een paar twijfels/vragen.
  • Wat is geschikter om de robot te laten voortbewegen, een H-brug i.c.m. 2 motoren of 2 steppers?
  • Zou visual studio geschikt zijn om de app te maken?
Ik ga een HC-SR04 op een servo zetten om obstakels te ontwijken, dit doe ik op de volgende manier: servo 70 graden naar links, meet afstand. servo 30 graden naar links meet afstand. (zelfde voor rechts) dan als afstand 70 graden naar links <10 cm draai naar rechts (en rechts draai naar links)
Dit moet ik nog goed uitwerken, maar dit is puur het idee.
  • Zou dit (goed) gaan werken, of heeft iemand een beter idee?
  • Zou een arduino Uno R3 (die ik al heb liggen) voldoen, of is een Arduino mega beter voor zo'n project?
Ik moet ook een behuizing voor de robot gaan maken, op school staat een 3D-printer die ik zou mogen gebruiken. ik kan overweg met Sketchup en Blender
  • Welk programma zou beter geschikt zijn om de behuizing te maken? (ik gok sketchup omdat dat wat meer op ontwerpen gericht is)
Ik wil ook zorgen dat de robot niet van, bijvoorbeeld, een tafel af valt.
  • Zou een HC-SR04 overkill hiervoor zijn en zou ik dus beter een LDR+Velle led kunnen gebruiken?
Ik zou als extra iets (als ik tijd over heb) ook iets met een extra servo willen doen (en dan een lichtje op de servo die dan ook via de app te richten is).
  • Als ik al het bovenstaande (dus zonder servo) heb aangesloten, kan de Arduino dan nog wel de servo op zijn plek houden? (dus die met het lichtje?)
Alvast bedankt voor de hulp!

Dit is een crosspost van uit het Arduino topic, maar ik dacht dat het wel zijn eigen topic verdiende.

Game PC = http://specs.tweak.to/18396, Game PC 2 = http://specs.tweak.to/18397

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 30-09 08:12
Djesse8999 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:26:
Ik heb een paar twijfels/vragen.
  • Wat is geschikter om de robot te laten voortbewegen, een H-brug i.c.m. 2 motoren of 2 steppers?
Er vanuit gaande dat je 2 motoren gelijk zijn en onder de zelfde omstandigheden even hard lopen is een h-brug makkelijker: die zet je een kant op en dan gaat de motor lopen. Bij een stepper moet je blijven stappen, anders staat hij stil
Nee, voor android apps gebruik je Android studio. Hoe ga je je android verbinden met de arduino?
Ik ga een HC-SR04 op een servo zetten om obstakels te ontwijken, dit doe ik op de volgende manier: servo 70 graden naar links, meet afstand. servo 30 graden naar links meet afstand. (zelfde voor rechts) dan als afstand 70 graden naar links <10 cm draai naar rechts (en rechts draai naar links)
Hoe ga je meten? Voor obstakelontwijking hoef je helemaal geen servo's te gebruiken. Twee voelsprieten op een vaste positie is de makkelijke manier; als je het mechanisch zo maakt dat als de voelspriet iets raakt een contact gesloten wordt kun je dat met je arduino herkennen en actie ondernemen.
  • Zou een arduino Uno R3 (die ik al heb liggen) voldoen, of is een Arduino mega beter voor zo'n project?
Een uno is ruim voldoende voor een dergelijke robot. Een mega zou interessant worden als je om de een of andere reden niet genoeg pinnen zou hebben.
Ik moet ook een behuizing voor de robot gaan maken, op school staat een 3D-printer die ik zou mogen gebruiken. ik kan overweg met Sketchup en Blender
  • Welk programma zou beter geschikt zijn om de behuizing te maken? (ik gok sketchup omdat dat wat meer op ontwerpen gericht is)
Kies waar je het makkelijkst mee kunt werken; 123d design schijnt ook makkelijk te leren te zijn. Let op dat je .stl bestanden kunt genereren.
Ik wil ook zorgen dat de robot niet van, bijvoorbeeld, een tafel af valt.
  • Zou een HC-SR04 overkill hiervoor zijn en zou ik dus beter een LDR+Velle led kunnen gebruiken?
Ultrasoon heeft een minimale afstand nodig. Lichtreflectie hangt af van je ondergrond en zou wat lastiger kunnen zijn. Een voelsprietje over de grond laten slepen kan eventueel ook. Er is niet direct een beste oplossing aan te wijzen.
Ik zou als extra iets (als ik tijd over heb) ook iets met een extra servo willen doen (en dan een lichtje op de servo die dan ook via de app te richten is).
  • Als ik al het bovenstaande (dus zonder servo) heb aangesloten, kan de Arduino dan nog wel de servo op zijn plek houden? (dus die met het lichtje?)
Hoe bedoel je dat? Qua software? Lijkt me geen probleem, maar hangt af van de structuur van je code.

Dit is een crosspost van uit het Arduino topic, maar ik dacht dat het wel zijn eigen topic verdiende.

• Djesse8999
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 27-09 17:51

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Springuin schreef op donderdag 16 april 2015 @ 20:43:
[...]

Er vanuit gaande dat je 2 motoren gelijk zijn en onder de zelfde omstandigheden even hard lopen is een h-brug makkelijker: die zet je een kant op en dan gaat de motor lopen. Bij een stepper moet je blijven stappen, anders staat hij stil
Is het maken van een draai dan niet moeilijker?
Ik bedoel dan: als linker voelspriet raakt of afstand links is <10cm draai stepper links zoveel keer en stepper rechts zoveel keer.
[...]

Nee, voor android apps gebruik je Android studio. Hoe ga je je android verbinden met de arduino?
Dank, Met bluetooth

[...]

Hoe ga je meten? Voor obstakelontwijking hoef je helemaal geen servo's te gebruiken. Twee voelsprieten op een vaste positie is de makkelijke manier; als je het mechanisch zo maakt dat als de voelspriet iets raakt een contact gesloten wordt kun je dat met je arduino herkennen en actie ondernemen.
Dat is inderdaad wel makkelijker, maar PWS hoeft niet makkelijk te zijn.

Plus met servo + ultrasoon kan je meten voordat je iets raakt, kan handig zijn voor lichte voorwerpen.
Ook kan je met ultrasoon zeggen als de servo 70 graden naar links staat en de afstand minder dan zoveel cm is de robot minder ver moet draaien dan als de servo 30 graden naar links staat en de afstand zoveel cm is.
[...]

Een uno is ruim voldoende voor een dergelijke robot. Een mega zou interessant worden als je om de een of andere reden niet genoeg pinnen zou hebben.
Dat dacht ik al, toch even zeker weten.
Kies waar je het makkelijkst mee kunt werken; 123d design schijnt ook makkelijk te leren te zijn. Let op dat je .stl bestanden kunt genereren.
Ik kijk wel even naar 123d design
Ultrasoon heeft een minimale afstand nodig. Lichtreflectie hangt af van je ondergrond en zou wat lastiger kunnen zijn. Een voelsprietje over de grond laten slepen kan eventueel ook. Er is niet direct een beste oplossing aan te wijzen.
Hoe bedoel je dat? Qua software? Lijkt me geen probleem, maar hangt af van de structuur van je code.
Ik bedoel dat de servo op 1 plek gericht blijft en niet schokkerig op de zelfde plek probeert te blijven, maar zoals je zegt lijkt het me dat dat aan de structuur ligt.

Game PC = http://specs.tweak.to/18396, Game PC 2 = http://specs.tweak.to/18397

• WFH27
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 23-08 17:22
Djesse8999 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:26:
Ik heb geen ervaring met stepper motors, maar een H-brug met 2 motoren werkt prima. Het maken van bochten is een kwestie van de ene motor de ene kant op laten draaien en de andere motor de andere kant op. Als je de juiste motoren hebt, is dat een kwestie van het omdraaien van de polariteit. Als je meer wilt dan alleen om je as draaien, kun je ook Pulse Width Modulation (PWM) gebruiken om de motoren harder of zachter te laten draaien.
Tip: probeer niet de H-brug zelf te bouwen met transistoren, maar zoek naar een IC zoals de SN754410 die dat voor je doen. Ik heb dat ooit ook geprobeerd voor mijn PWS, toen ik nog amper wist hoe een transistor werkte en dat ging niet helemaal goed.
Android Studio is waarschijnlijk makkelijker. Maar je kunt ook Eclipse met de ADT plugin gebruiken
De HC-SR04 is waarschijnlijk prima voor wat je er mee wilt. Hij is niet bijzonder accuraat, maar het werkt. Ik ben op internet wel eens voorbeelden tegengekomen van wat jij wilt bouwen, dus dat moet goed te doen zijn. (En het ziet er nog best grappig uit ook :P )
Dat hangt ervan af hoe je je code opbouwt. Als je PWM signalen gebruikt voor het aansturen van de motor en nog een timer voor het periodiek uitvoeren van een functie, heb je snel alle timers gebruikt (de Uno heeft er 3). De Mega heeft 6 timers en biedt dus meer mogelijkheden.
De Uno heeft daarnaast maar 1 seriele poort. Als je een bluetooth module daaraan hangt, zul je die steeds los moeten koppelen, voordat je de Arduino kan programmeren (niet ideaal). Je kunt wel een SoftwareSerial gebruiken om een seriele poort op andere pinnen te emuleren. Ik weet alleen niet hoe dat geimplementeerd is, dus het zou kunnen dat dat op een later moment een ander deel van je code gaat bijten. De Mega heeft 4 seriele poorten, dus dan weet je zeker dat je die problemen niet hebt.
Ik heb zelf OpenScad een keer geprobeerd. Ik vond dat best fijn werken, omdat je alles in code uit kan schrijven. Maar het is wel fijn als je een beetje Lineaire Algebra hebt gehad en dat krijg je meestal niet op de middelbare school.
Dat moet wel lukken. Er zijn libraries voor het aansturen van servo's.

P.S. Een paar maanden geleden heb ik voor een project op de TU een soortgelijke robot moeten bouwen. Die moest naast obstakels detecteren ook een lijn kunnen volgen. Dan heb je ook dingen als een camera (bijv. smartphone) en in dit geval het Robot Operating System nodig om de boel aan elkaar te knopen.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True