Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Meerdere wifi access points op hetzelfde netwerk

Pagina: 1
Acties:

• rudyfb
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 27-08 10:27
Mijn excuses als dit al eerder voorbij gekomen is, ik heb gezocht en heb het niet echt kunnen vinden.

Ik heb de volgende situatie:
Internet van Ziggo met wifi via Ubee modem (R1) deze wordt gebruikt aangezien dit de enige 5 ghz router is welke ik heb en daarmee ook mijn snelste verbinding over wifi
Op poort 1 zit aangesloten een Netgear WGR614 v7 op 2,4 ghz met wifi (R2)
Op poort 2 zit aangesloten een Linksys WRT54G v7.2

Internet werkt op alle routers
Hoe zorg ik ervoor dat ongeacht op wat voor router ik aangesloten ben ik toegang heb tot het volledige netwerk?

Ik heb een NUC met openelec draaien met een SMB share op R2 welke ik graag vanaf alle machines ongeacht op welk accespoint ik ingelogd ben zou willen kunnen benaderen

Hoe configureer ik mijn routers dat alles gezien wordt als 1 netwerk? Nu kan ik bijvoorbeeld alleen bij de SMB share komen als mijn PC ook via R2 is verbonden

Alvast bedankt!

If you put a large switch in some cave somewhere, with a sign on it saying 'End-Of-The-World Switch. PLEASE DO NOT TOUCH', the paint wouldn't even have time to dry.

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
Door de (extra) routers als AP te configureren in dezelfde ip-range/subnet als de "hoofd" router.
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[Voor 5% gewijzigd door Gero71 op 16-04-2015 10:13]

Misery and hate will kill us all.

• rudyfb
Gero71 Thx! Ik ga dit vanmiddag proberen!
Dus in principe moet ik alleen de dhcp uitschakelen in R2 en R3 en die zelf een vast ip geven in dezelfde range en subnet? Alle apparaten die dan vervolgens op die routers aanmelden krijgen een IP van de DHCP op de Ubee ( R1)?

Ik heb in de Ubee aangegeven dat de Linksys ( R2 ) van buitenaf benaderbaar moet zijn op 8080 moet ik hier dan nog ergens op letten?
Gero71 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:11:
Door de (extra) routers als AP te configureren in dezelfde ip-range/subnet als de "hoofd" router.
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

If you put a large switch in some cave somewhere, with a sign on it saying 'End-Of-The-World Switch. PLEASE DO NOT TOUCH', the paint wouldn't even have time to dry.

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 10:38

Yariva

Power to the people!

Check of de IP adressen nog overkomen met je port forward.

Je moet ook niet je WAN ip instellen, deze laat je lekker met rust / blanco. Moet je LAN ip zijn op je AP, en daar gooi je je port-forward naartoe.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• rudyfb
mn WAN ip? ik neem aan dat je die bedoelt op de Ubee ( R1) ?

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 10:38

Yariva

Power to the people!

Nee daar bedoelde ik het WAN ip op R2, waar nu een kabel ingaat van R1

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Masimo
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23-09 23:14
R2 en R3 beide LAN op LAN aansluiten, dus geen gebruik maken van de WAN poorten. Dan DHCP uitschakelen op R2 en R3.
Voorkeur heeft instellen van vast IP adres (in zelfde subnet als R1) op R2 en R3. Dat IP mag buiten of binnen de DHCP-range van R1 zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar buiten.

Voorbeeld:

R1: 192.168.1.1, DHCP range 192.168.1.100 tot 200, subnet 255.255.255.0
R2: 192.168.1.2 (gateway 192.168.1.1; DNS server 192.168.1.1 of echte DNS IP's van provider)
R3: 192.168.1.3 (gateway 192.168.1.1; DNS server 192.168.1.1 of echte DNS IP's van provider)

Ik geef bedrade apparaten (routers, AP's, NAS, Xbox, TV's, decoders, mediaplayers, ...) in mijn netwerk altijd een vast IP adres buiten de DHCP-range van de DHCP-server. Daarmee zijn ze altijd op hetzelfde adres bereikbaar voor portforwarding, SMB of NFS-shares, etc., en het voorkomt potentiele IP-conflicten met apparaten die hun IP krijgen via DHCP (bijv. laptops, tablets, phones, etc.)

Op deze manier zijn alle apparaten in het netwerk zichtbaar en onderling beschikbaar (ook via uPnP of DLNA).

[Voor 5% gewijzigd door Masimo op 16-04-2015 22:43]

• rudyfb
Beste mede-tweakers bedankt voor jullie hulp, ik heb gisteren dus de dhcp uitgeschakeld op R2 en R3, ervanuit gaande dat ze een IP zouden ontvangen uiteindelijk van R1, dit is dus niet gebeurt... Jammer genoeg had ik niet genoeg tijd om er meer mee te spelen ivm de celebration livestream ( je bent een geek of je bent het niet :D )

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
rudyfb schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:50:
Beste mede-tweakers bedankt voor jullie hulp, ik heb gisteren dus de dhcp uitgeschakeld op R2 en R3, ervanuit gaande dat ze een IP zouden ontvangen uiteindelijk van R1, dit is dus niet gebeurt...
Lijkt erop dat je twee dingen door elkaar haalt. DHCP (ontvanger) van de wan poort en de DHCP server in de router die adressen uitdeelt.

In het verhaal om de routers als AP in te zetten wordt bedoeld dat de DHCP server uit moet, de router een vast ip geven en de WAN poort niet gebruiken.

Je gebruikt in principe maar 1 WAN poort in je netwerk, diegene waar het internet op binnen komt, in jou geval dus die van R1.

Misery and hate will kill us all.

• rudyfb
Ok dus om het voor mij even volledig idiot proof te maken
R1 DHCP server aan
r2 en r3 uit toch?

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

rudyfb schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:53:
Ok dus om het voor mij even volledig idiot proof te maken
R1 DHCP server aan
r2 en r3 uit toch?
Als we het over DHCP Server hebben ja.. DHCP client voor r2 en r3 moet je doen wat je makkelijk vind (zie eerdere posts over statisch vs dynamisch).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:28
Yup, je moet zorgen dat je maar één DHCP-server in je thuisnetwerk hebt, en de manier waarop je UBEE, Netgear en Linksys werken dwingen af dat die DHCP-server op de router draait die rechtstreeks aan je internet hangt; oftewel: Alleen op de UBEE :)

Verder plak je met wat plakband de WAN-poorten van je Netgear en je Linksys af, die wil je niet gebruiken. Vervolgens hang je de Netgear met een kabel in de LAN-poort van je UBEE naar een LAN-poort van je Netgear, en de Linksys hang he met een netwerkkabel van de LAN-poort van je UBEE naar een LAN-poort van je Linksys :)

Het IP-adres van de LAN-interface van de Netgear en de Linksys moet je handmatig instellen, ik ben niet heel erg bekend met de default instellingen van Ziggo maar volgens mij kun je de Netgear 192.168.178.2 en de Linksys 192.168.178.3 geven of zo :) In ieder geval de eerste 3 groepjes cijfers gelijk aan wat de UBEE heeft en het laatste groepje tussen de 1 en 254 (inclusief) maar buiten het stuk dat de DHCP-server van je UBEE uitdeelt (en uiteraard ook niet het adres van de UBEE zelf, of het adres van je OpenELEC).

Edit: De meeste routertjes kunnen geen DHCP-client spelen op hun eigen LAN-interface, daar zijn ze niet voor ontworpen. Linksys en Netgear (en vele anderen) gaan er vanuit dat ze de enige router zijn en dat ze de baas zijn in je netwerk. Echter is dat bij jou nu de UBEE. Omdat ze echter de baas willen zijn kunnen ze niet slaafs volgen maar zul je ze zelf moeten vertellen wat je wil :P

[Voor 15% gewijzigd door Paul op 17-04-2015 12:04]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• rudyfb
ik wil toch even zeggen dat het heel fijn is hoeveel hulp ik hier krijg! Ik ga vanavond weer aan de slag hiermee!

Iedereen bedankt!

[Voor 8% gewijzigd door rudyfb op 17-04-2015 12:05]

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Paul schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:03:
Verder plak je met wat plakband de WAN-poorten van je Netgear en je Linksys af, die wil je niet gebruiken.
Mijn voorkeur heeft een paar dummy stekkertjes.. andere optie is bijv. een alternatieve firmware te draaien. Vaak kun je de WAN poort dan opnemen in je LAN poorten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Masimo
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23-09 23:14
Nu ken ik de instelmogelijkheden van deze specifieke Linksys en Netgear niet in detail, maar ik weet dat routers van beide merken vaak een Accesspoint-modus hebben. Die kun je via de user-interface ergens activeren, en daarbij het gewenste IP-adres in je netwerk voor de betreffende router invullen.

In AP-mode wordt de DHCP server uitgeschakeld, en verder alle functies die een AP niet nodig heeft.
Vaak wordt de WAN poort dan ook nog zelfs in een 5e LAN poort omgezet. Dat laatste gebeurd bij mijn Netgear R7000. In dat geval hoef je je niet meer druk te maken in welke poort je de kabel inplugt. Alle poorten fungeren dan als LAN-poort.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True