Toon posts:

Gebeld door Ziggo zakelijk - onduidelijke antwoorden vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ben ik gebeld door Ziggo Zakelijk waarvan ik niet zeker ben of hun antwoorden kloppen.

De maximale snelheid die ik via de kabel kan krijgen is 500 Mbit download en 40 Mbit upload.

Eerste vraag:

1) Stel dat mijn buurman exact hetzelfde snelste abonnement afsluit en begint met maximaal te downloaden/uploaden, heeft dat dan invloed op mijn snelheid ?

Antwoord: Nee, dat heeft geen enkele invloed meer. Dit komt omdat wij in het koppelpunt altijd minimaal de snelheid verwerken, die alle abonnementen bij elkaar opgeteld kunnen downloaden/uploaden. Het gedrag van uw buurman heeft geen enkele invloed op uw snelheid.

2) Hoe zeker is dat ik kan downloaden/uploaden met 500Mbit down/40 Mbit up:

Wij geven een zekerheid van 99.8%, en haalt u die zekerheid niet, dan staat hier een schadevergoeding tegenover.

3) Mag ik webservices gaan aanbieden ?

Dat moet ik navragen, maar volgens mij mag dat gewoon.

4) Is er een datalimiet ?

Dat moet ik precies navragen, maar volgens mij is die er niet.

Ik wordt vanmiddag nog teruggebeld met antwoorden op mijn vragen.
Wat vinden jullie zover van de antwoorden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:13

Wish

ingwell

Ik vind het mooie antwoorden.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoeveel IP adressen krijg je/ kun je maximaal krijgen ?
Lijkt me niet onbelangrijk als je webservices wil gaan draaien.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Is wel overboekt en natuurlijk 'mag' je webservices draaien. Zeker aangezien het een zakelijke verbinding is.
Wat bij een zakelijke verbinding belangrijk is, is de configuratie van de router / het modem. Die wil je wel in bridge-mode hebben staan en geen wifi erop. Daar zet je vervolgens je eigen (goede) firewall achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32
Kabel blijft gedeeld. Antwoord op vraag 1 kan technisch niet, tenzij ze speciaal voor jouw een coaxkabeltje gaan leggen naar een distributiepunt.

Dat je het niet merkt is een 2e. Doordat niet iedereen tegelijk de lijn dichttrekt zul je dit niet snel merken, maar in een druk coaxsegment zal het onmogelijk zijn om dat te garanderen.

De gebruikte modem (vanuitgaand van de nieuwsberichten) is een Docsis3 modem. Dat betekend dat je met een 16-kanaals modem 16x50 is ongeveer 800Mbit per segment tot je beschikking hebt. En nee, ze gaan echt geen 16 downstreams PER KLANT reserveren, dat is gewoon niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben net teruggebeld en antwoorden zijn iets anders:

1) De zekerheid is geen 99.8% , maar 80% zekerheid.
2) Het is een dedicated lijn, dus niets wordt gedeeld met de buren
3) Je krijgt 5 vaste ipadressen
4) Er is geen datalimiet en het draaien van webservices is toegestaan

Prijs is 65 Euro ex. BTW per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ZeRoC00L schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:46:
Hoeveel IP adressen krijg je/ kun je maximaal krijgen ?
Lijkt me niet onbelangrijk als je webservices wil gaan draaien.
Waarom? Eentje is genoeg. Meer IP-adressen is een nice to have omdat je daarmee wat flexibeler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:17

Speedmaster

Make my day...

Hoe zij de algemene voorwaarde, contract duur en oplostijd (SLA) bij verstoringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:03:

Die prijs is van het ZZP abbo? Daar krijg je een dynamisch IP. Bij het MKB abbo ben je snel al 100+ euro per maand kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online

2) Je hebt een dedicated lijn vanaf de straatkast, maar het signaal op jouw kabel is hetzelfde als het signaal op de kabel van de buurman.

Coax is nog altijd een shared medium. Er is ruim voldoende bandbreedte beschikbaar om zonder problemen alle aansluitingen van een goede snelheid te voorzien, maar als er meer aansluitingen komen wordt dit uiteindelijk merkbaar en zal Ziggo de segmenten moeten verkleinen. Kan me voorstellen dat ze dit bij een segment met veel zakelijke klanten eerder doen dan bij een segment met alleen particuliere klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wat is 80% zeker? De uptime of het feit dat je geen bandbreedte deelt?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Ik denk dat er sprake is van 80% kans op nietszeggende percentages die geen verband lijken te houden met wat dan ook.

In het geval van uptime wordt vaak gesproken van 99,9% wat weinig anders betekend dan dat de verbinding alsnog 1 dag per jaar uit mag vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

_JGC_ schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:27:
[...]

2) Je hebt een dedicated lijn vanaf de straatkast, maar het signaal op jouw kabel is hetzelfde als het signaal op de kabel van de buurman.
Is dat sinds de vergaande verglazing van het 'coax' netwerk nog steeds zo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:12

FreakNL

Well do ya punk?

downtime schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:08:
[...]

Waarom? Eentje is genoeg. Meer IP-adressen is een nice to have omdat je daarmee wat flexibeler wordt.
Je weet toch helemaal niet wat hij daarachter allemaal gaat draaien? Misschien komt er wel een compleet serverparkje te staan inclusief mailserver, VPN endpoint, etc. Dan zijn meerdere adressen echt geen overbodige luxe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FreakNL schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:54:
Je weet toch helemaal niet wat hij daarachter allemaal gaat draaien? Misschien komt er wel een compleet serverparkje te staan inclusief mailserver, VPN endpoint, etc. Dan zijn meerdere adressen echt geen overbodige luxe....
Ik las webservices en ik dacht te weten wat webservices zijn. Toegegeven: Je kan elke service die via internet aangeboden wordt wel een webservice noemen. Maar daar ging ik niet van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Orion84 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:52:
[...]
Ja. Tot aan de wijkcentrale (WC) is word de RF over fiber gedragen. In de WC wordt de RF overgezet op coax. Op een coax segment zitten gewoonlijk 100 huizen. Overigens wordt de bandbreedte in de fiber ook geshared omdat de RF op wat filtering na 1:1 overgezet wordt van de fiber op de coax en vice versa.

Edit: tot aan de CMTS (gewoonlijk de 1e IP hop) deel je de fysieke infra met je buren.
Bij DSL en FttH deel je geen bandbreedte met je buren totaan de eerste L2 hop (dslam of fiber-dslam).
Tussen de eerste L2 hop en eerste L3 HOP (BNG) deel je vervolgens wel bandbreedte.

Overigens is het een illusie om te verwachten dat je bij enige provider ooit een (residentiele) non-overbooked verbinding kan krijgen. Economisch kan dat gewoon niet uit.

[ Voor 31% gewijzigd door JackBol op 15-04-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Orion84 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:52:
[...]
Ja:
Wikipedia: Hybrid fibre-coaxial

In het uiterste geval gaat zo'n optical node tot de straatkast, maar meeste plaatsen gaat er nog gewoon coax van straatkasten naar een optical node.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die 80% zekerheid heeft betrekking op het feit dat je 80% van de tijd, zeker de snelheden van 500 Mbit up en 40 Mbit down haalt, ook al download de hele buurt op maximale snelheid, kreeg ik te horen.

Met webservices bedoel ik eigen websites, die draaien op dit moment nog bij pcextreme, maar hun support is ver onder de maat en elke 5 minuten werk vanuit hun kant, wordt afgerond naar 1 uur, hetgeen 80 Euro ex. BTW kost. Daar willen we vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:58:
Die 80% zekerheid heeft betrekking op het feit dat je 80% van de tijd, zeker de snelheden van 500 Mbit up en 40 Mbit down haalt, ook al download de hele buurt op maximale snelheid, kreeg ik te horen.

Met webservices bedoel ik eigen websites, die draaien op dit moment nog bij pcextreme, maar hun support is ver onder de maat en elke 5 minuten werk vanuit hun kant, wordt afgerond naar 1 uur, hetgeen 80 Euro ex. BTW kost. Daar willen we vanaf.
Punt 1 is pure sales-kul. Dat kan je nooit technisch onderbouwen.
Ook zal je 500M down en 40M up hebben, omdat DOCSIS inherent asymmetrisch is met de nadruk op de downstream.

Die zakelijke lijnen van Ziggo zijn dan ook bedoeld voor consumerende toepassingen zoals connectivity naar kleine branch offices.

Geloof me maar dat je echt niet gelukkig gaat worden als je daar een webomgeving achter gaat hosten. Als die websites kritisch voor je omzet zijn (webwinkeltje ofzo) zou ik ze niet op een thuislijn draaien. Ga dan gewoon opzoek naar een goede hoster.

[ Voor 13% gewijzigd door JackBol op 15-04-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:24
In de meeste coax segmenten zijn momenteel 16 EuroDOCSIS downstream kanalen aanwezig, er is dan circa 816 Mbps (16 * 51 Mbps) aan downstream capaciteit aanwezig die je vervolgens deelt met de rest van de wijk.

Voor meer (technische) info over EuroDOCSIS: [EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner

Ik ben dus ook wel benieuwd hoe Ziggo de snelheid gaat garanderen als er meerdere klanten in een coax segment gebruik gaan maken van dit soort (hoge) snelheden :)

Zelfs als er in de toekomst het dubbele aantal EuroDOCSIS downstream kanalen wordt ingezet (32 * 51 Mbps = 1632 Mbps) dan zit het met bijv. 4 * 500 Mbps (tegelijkertijd) toch aardig vol?

Ik zie trouwens dat er een aparte check is voor de 500 Mbps snelheid, https://www.ziggo.nl/zake...connect-zzp/pro/#check500, het is dus nog niet overal beschikbaar. Waarschijnlijk dat ze in die bepaalde gebieden het coax netwerk geupgrade hebben om deze snelheid te kunnen aanbieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32
Overigens zie ik in de specs van die modem wel staan dat ie tot 1002Mhz gaat. Dat betekend dat men de hoogste frequenties ook kan benutten voor downstream kanalen. (Ipv de 862Mhz die nu als bovengrens gehanteerd wordt).
Storingsgevoeligheid wordt wel iets groter, en het netwerk zal (deels) aangepast moeten worden, maar het bied wel wat extra speelruimte.

Maar in alle gevallen zal en blijft er overboeking gebeuren. En hoe lager in het netwerk, hoe meer overboeking merkbaar is. FttH heeft ook gewoon een overboeking, alleen is de last-mile niet overbooked. Daardoor is de gelijktijdigheidsfactor lager en merk je minder van overboeking.

Maar voor je eigen servertje ofzo is fiber gewoon veruit superieur, puur alleen al omdat Docsis (of vergelijkbare technieken) gewoon extra latency opleveren.
Pagina: 1