RCA kabel verlengen tot 40 a 50 meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 668141

Topicstarter
Hallo allen,

Tot hoever kan ik een RCA kabel verlengen? Ik moet eigenlijk tot 40 a 50 meter verlengen.
Is dit mogelijk zonder dat ik teveel geluidskwaliteit inlever? zo nee, in hoeverre gaat de geluidskwaliteit achteruit?

mvg Erikjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Dat is in het geheel afhankelijk van de situatie waarin het gebruikt wordt. Zonder meer informatie is daar niets over te zeggen. Een korte kabel kan evenveel problemen veroorzaken als een lange kabel. Wel is het zo dat zowel het gemiddelde RCA medium als signaal absoluut niet is bedoeld voor dergelijk lengtes. Daarbij maakt het ook nog uit hoe de RCA aansluitingen van ontvanger en verzender intern zijn aangesloten. Het is aan te raden om naar een andere oplossing te zoeken, zoals een digitale repeater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat is best een eindje. Heb je de mogelijkheid om gebalanceerde kabels te gebruiken?

Zo nee, gebruik kwalitatief goede kabels met een beetje dikte 2x0,35 oid.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De situatie is zo dat ik gevraagd ben te dj-en in de sportschool. deze hebben de apparatuur in het leslokaal staan welke niet verplaatst kan worden. de bedoeling is dat ik ga draaien in de fitness ruimte. deze afstand bedraagt 40 a 50 meter. ik heb op een kabelsite een rca rol gevonden met 100 meter, ik zit in twijfel dus om deze te kopen. het hoeft ook niet 100% topkwaliteit te zijn, maar het moet wel acceptabel zijn. Het is max 1x per maand draaien dan. kabel moet RCA zijn. gebalanceerde gebruik ik voor de monitorset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Gebalanceerd gebruiken voor de 50m. Niet gebalanceerd voor de monitoren. Niet gebalanceerd (RCA) kan je ook op een gebalanceerde aansluiting aansluiten. Doe maar eens een Google. Met de gebalanceerde aansluiting heb je dan in ieder geval bescherming tegen stoorsignalen van buitenaf. Verder hangt het er vanaf of je aansluiting fully-balanced is, de meeste apparatuur is dat namelijk niet. Maar goed, balanced is de (veel en veel) betere keuze. RCA is eigenlijk geen optie, dat is gewoon een lompe 50m antenne die je eraan knoopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Oyster op 14-04-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:32

Jag

Gebalanceerd werkt alleen als zender en ontvanger dat allebei zijn. Lijn niveau signalen over lange afstanden gaat meestal gewoon goed, ook ongebalanceerd. Ik zou het wel even vantevoren proberen. Je hebt wel kans op ground loops (brom) als de apparatuur op verschillende stroom groepen zitten. Eigenlijk verstandig om ook spanning mee te trekken of er een trafo tussen te zetten. Maar de low budget oplossing is om het eerst gewoon te proberen of het zonder extra's goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke bedankt voor de info.
Ik ga het proberen, indien het niet werkt stuur ik de kabel retour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Welke kabel? Doe eens linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deze 20m rca kabel heb ik thuis liggen,

http://www.bax-shop.nl/tu...eter/product-details.html

deze ga ik nog een keer bestellen en doorlinken (dus 40meter). misschien een 'ground loop isolator' ertussen ivm brom?
http://www.new-line.nl/nl...d-loop-isolator_12698.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Geleider van 0,16
Niet afgeschermd.....

Zoek een mooie afgeschermde (microfoon)kabel met dikke geleiders, soldeer daar een paar goede pluggen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 21:31
Dap heeft als het goed is een handig kastje om lijnsignaal om te zetten naar gebalanceerd en andersom ... Misschien een mogelijkheid? Dingen zijn niet gek duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

teacher schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:13:
Geleider van 0,16
Niet afgeschermd.....

Zoek een mooie afgeschermde (microfoon)kabel met dikke geleiders, soldeer daar een paar goede pluggen aan.
Een lijn signaal heeft geen dikke geleider nodig (microfoon signalen overigens ook niet) aangezien de ingangsimpedantie 10 KOhm is.

Ik heb vaak zat ongebalanceerde lijn signalen over 50m multi gehad en dat ging eigenlijk altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 13:28
Ik had hier ook 30 meter ongebalanceerd over een Mogami multikabel, langs een machinekamer en allerlei andere rotzooi, dat gaat prima (inmiddels digitaal over een enkele coax, dat gaat nog beter). Maar ik heb ook wel eens 10 meter over zo'n kabeltjes-site-kabel gehad (type dikke pvc, dunne metalen afscherming), dat werkt als antenne en pakt zoveel storing op dat de ruis en brom harder is dan het signaal.
Het kan dus wel, maar neem dan een goed afgeschermde kabel. Zelfde geldt voor mic kabels, de eerste die bij mij kapot gaan (kabelbreuk) zijn die goedkope kabels van Bax en Thomann. Neem ook geen hifi kabels, dat is hetzelfde spul maar dan de prijs x10 (beide zijn overigens prima voor thuisgebruik).
Laatst had ik nog een situatie waar ik bij voorbaat al zo'n groundloop isolator er tussen had gezet (minijack), maar de brom juist weg ging toen ik deze er tussenuit haalde. Kwestie van proberen dus...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Maar was het probleem opgelost met een andere kabel toen je problemen had met die 10m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 13:28
Het was een stuk minder, er bleef een lichte interferentie over maar die was niet storend. De precieze oorzaak heb ik verder niet achterhaald, als het werkt dan werkt het. Het was wel echt een ruk kabel overigens hoor.

Maar ik heb het ook wel eens met een gebalanceerde lijn gehad, op een filmset welke helemaal vol stond met hmi lampen en ballasten. Bij het creatief bewegen onder bepaalde hoeken van de microfoon + kabel kwam en ging het. De kabel is vervangen voor een ' star quad' kabel (4 aders getwist ipv 2, zie google) en de interferentie was volledig weg. Mijn betoog is vooral dat je van alles kunt tegenkomen en dat je van tevoren niet altijd weet of het werkt of niet.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jag schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:28:
[...]

Ik heb vaak zat ongebalanceerde lijn signalen over 50m multi gehad en dat ging eigenlijk altijd goed.
Ah, dan is het goed. :+

Persoonlijk zou ik voor dikkere/betere kabel gaan, die kan je desnoods later alsnog voorzien van xlr of trs pluggen om zo een gebalanceerde kabel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:47
En uiteraard goed van te voren testen of de apparatuur en kabels werken, dat je niet op de dag zelf nog moet afwachten of de kabel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

teacher schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:28:
[...]

Ah, dan is het goed. :+

Persoonlijk zou ik voor dikkere/betere kabel gaan, die kan je desnoods later alsnog voorzien van xlr of trs pluggen om zo een gebalanceerde kabel te maken.
Moet je toch eens uitleggen waarom dikker beter is voor een signaal kabel :).

Advies om het vantevoren te proberen lijkt me idd een goed advies. Ground loop insulator kan ook nodig zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Jag op 15-04-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De sportschool betaald mij geen fortuin om te draaien, dus ik houd het zo goedkoop mogelijk.
De ground loop isulator koop ik ook erbij. als ik 2 x 20m kabels gebruik en doorlink, heeft het dan nut meerdere ground loop isulators te kopen of is 1 voldoende? Is het slim om deze zo dicht mogelijk bij het mengpaneel of versterker te plaatsen?

ik ga binnenkort kabel+ground loop isulator kopen en testen van de te voren.

dank voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:24
Als je vanaf je mengtafel de rca out gebruikt met een korte kabel naar een pasieve DI Box, en vanaf daar met XLR microfoon kabel naar hun instalatie gaat zul je niet zo snel problemen ondervinden.

Pasieve DI box heb je al vanaf 25euro, als je vaker draait is dat sowieso geen slechte aanschaf. Mits de rest van de lijn XLR aan kan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jag schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:19:
[...]

Moet je toch eens uitleggen waarom dikker beter is voor een signaal kabel :).
Puur persoonlijke subjectieve voorkeur :Y

Pagina: 1