Game/Video mATX PC ~€800 Advies

Pagina: 1
Acties:

• JayWay
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:56
Hallo allemaal,

Aangezien ik binnenkort meer vrije tijd heb en eigenlijk al tijden een beetje aanklooi met oude niet fijn werkende systemen ben ik van plan een nieuw systeem aan te schaffen. Echter ben ik geen groot expert op dit gebied en zou wat laatste input erg welkom zijn :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben van plan het systeem te gaan gebruiken voor games. Het kastje hoeft echt geen Crysis op 4K te trekken, maar wil toch wel veel spellen op medium-high 1080p kunnen spelen. Verder wil ik de mogelijkheid hebben om programma's als Sony Vegas Pro te draaien. Enige toekomstbestendigheid is ook wel fijn, ookal begrijp ik dat dat lastig te doen is met een beperkt budget.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn huidige selectie zat inclusief verzendkosten net onder de €800, dit leek me wel een aardig bedrag. Maximaal €750-€800 dus, inclusief verzending, exclusief assemblage.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, helaas helemaal niets. Ik heb hier nog wel een oude voeding en sterk verouderde GPU/CPU liggen, maar ik was niet van plan dit nog te gaan gebruiken. Randapparatuur heb ik uiteraard nog wel liggen, verder alles graag nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit heb ik zelf al gevonden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 217,95€ 217,95
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 60,95€ 60,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 56,49€ 56,49
1Cooler Master GM G550M€ 55,95€ 55,95
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 731,04

Bestelling bij bv. Azerty levert een totaal van rond de €790 op.

Edit: Heeft iemand ervaring met bouwen in de Bitfenix kast? Zijn er genoeg fans meegeleverd?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia hebben een sterkte voorkeur. Ik heb in het verleden vrij matige ervaringen gehad met AMD GPU's vooral. Qua CPU nooit echt AMD gehad, maar het stroomverbruik en dergelijke van Intel spreken me meer aan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven te zien is ga ik voor een mATX case en moederbord. Als er nog een mATX kast beschikbaar is die nog compacter is sta ik uiteraard open voor suggesties :). Verder focus ik me vooral op stilte en stroomverbruik. Koeling is een wat mindere zorg.

Ga je overklokken?
Nee :P

Overig:
  • Het huidige mobo bevat 2 PCI slots, zijn deze nog wel gangbaar? Zou ik hier eventueel in de toekomst nog insteekkaarten voor controllers/WIFI voor kunnen kopen?
  • Ik ben uiteindelijk niet gegaan voor een andere koeler zoals deze: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition Ik dacht namelijk dat het de investering op dit moment niet waard zou zijn. Uiteraard kan ik altijd later nog een losse koeler kopen toch?
  • Verder heb ik echt vrij weinig verstand van voedingen. Na enig zoekwerk leek het er op dat de Cooler Master GM G500M er goed uit kwam, ook i.v.m. kabels in de kleine kast. Advies hierover zou heel erg welkom zijn!
  • Er zit alleen een SSD in de lijst aangezien ik thuis nog wel wat oude schijfjes heb liggen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Jan-Willem P. schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 12:10:

Bestelling bij bv. Azerty levert een totaal van rond de €790 op.
Of volgens de PW voor 747 bij Megekko.
Edit: Heeft iemand ervaring met bouwen in de Bitfenix kast? Zijn er genoeg fans meegeleverd?
Hoeveel fans er meegeleverd zijn kan je vinden in de specs.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia hebben een sterkte voorkeur. Ik heb in het verleden vrij matige ervaringen gehad met AMD GPU's vooral. Qua CPU nooit echt AMD gehad, maar het stroomverbruik en dergelijke van Intel spreken me meer aan.
CPU lijkt mee een prima keus, maar waarom per se een nVidia GPU? Welke slechte ervaringen? Waarom zou dat nu nog steeds zo zijn? Heb je specifieke opties van een nVidia GPU nodig?
[list]
• Het huidige mobo bevat 2 PCI slots, zijn deze nog wel gangbaar? Zou ik hier eventueel in de toekomst nog insteekkaarten voor controllers/WIFI voor kunnen kopen?
Op dat gebied zijn er prima PCI-based onderdelen te vinden.
• Ik ben uiteindelijk niet gegaan voor een andere koeler zoals deze: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition Ik dacht namelijk dat het de investering op dit moment niet waard zou zijn. Uiteraard kan ik altijd later nog een losse koeler kopen toch?
Asboluut.
• Verder heb ik echt vrij weinig verstand van voedingen. Na enig zoekwerk leek het er op dat de Cooler Master GM G500M er goed uit kwam, ook i.v.m. kabels in de kleine kast. Advies hierover zou heel erg welkom zijn!
De allerbeste kwaliteit is het niet, zie ook Voeding advies en informatie topic - Deel 30. Daar kan je voor kiezen, maar dan weet je dat in ieder geval. Wil je echt wat beters, dan kom je al snel uit bij de daar genoemde Cooler Master V Series Semi Modulars.
• Er zit alleen een SSD in de lijst aangezien ik thuis nog wel wat oude schijfjes heb liggen.
[/list]
Zolang dat SATA schijven zijn, geen probleem.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Tevens, als die slechte ervaringen met AMD nog uit het HD4000 tijdperk zijn of zoiets, de kaarten van nu zijn veel beter en zijn ze niet slechter als nVidia. In dit budget is een R9 280 zelfs interessanter. Op medium is de GTX960 prima, maar gooi je de texturen of resoluties omhoog, dan zakken de prestaties dramatisch. Dit komt onder andere door een te kleine hoeveelheid VRAM (games gaan tegenwoordig al over de 2GB heen), die je daarnaast nieters volledig kan benutten door de te kleine geheugenbus.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sony Vegas draait als het goed is ook op OpenCL, dus voor CUDA hoef je ook geen Nvidia te halen.

http://www.anandtech.com/bench/GPU13/588 is dan ook wel grappig om te zien, De HD7970 Ghz, de 280x dus, is sneller dan een Titan :+

AMD used OpenCL, It's super effective!

People as things, that’s where it starts.

• JayWay
br00ky schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 12:52:

[...]

Hoeveel fans er meegeleverd zijn kan je vinden in de specs.

[...]

CPU lijkt mee een prima keus, maar waarom per se een nVidia GPU? Welke slechte ervaringen? Waarom zou dat nu nog steeds zo zijn? Heb je specifieke opties van een nVidia GPU nodig?
Ik vroeg me meer af of de airflow met de twee meegeleverde fans goed genoeg was eigenlijk, maar dat zal ook wel afhangen van hoe je de flow zelf regelt.

Mijn laatste amd gpu was uit de 6000 serie. Vooral altijd veel software problemen gehad (crashes, instabiliteit etc). Als ik de andere posts zie dan blijkt dat qua hardware er dus weinig verschil meer is. Zijn mijn ervaringen met AMD inmiddels verholpen? Zo ja, is een AMD 280 kaart dan een goede vervanger voor de 960? (pricewatch: MSI Radeon R9 280 Gaming 3G bijvoorbeeld)

Bedankt voor de input!

[ Voor 7% gewijzigd door JayWay op 14-04-2015 13:33 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De HD6000 was behoorlijk probleemloos, wel faalde MSI behoorlijk met hun Twin Frozr II op de HD6950.

En je kan altijd pech hebben, het kan zijn dat uitgerekend jouw R9 280 geheugen heeft welke toch niet op 100% kan draaien, maar dat kan ook gebeuren met een Nvidia.

AMD is imo een [veel] betere keuze omdat je gewoon meer krijgt voor minder geld.

• JayWay
VasZaitsev schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:36:
De HD6000 was behoorlijk probleemloos, wel faalde MSI behoorlijk met hun Twin Frozr II op de HD6950.

En je kan altijd pech hebben, het kan zijn dat uitgerekend jouw R9 280 geheugen heeft welke toch niet op 100% kan draaien, maar dat kan ook gebeuren met een Nvidia.

AMD is imo een [veel] betere keuze omdat je gewoon meer krijgt voor minder geld.
Ik zie nu inderdaad dat er goedkopere modellen van de R9 280 te vinden zijn (pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing). Wel gebruikt deze veel meer stroom? Heeft dit nog invloed op de geluidsproductie bijvoorbeeld dan?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Hij zal onder load wel wat luider dan een MSI GTX960 zijn, maar idle zijn videokaarten dusdanig zuinig dat je daarin geen verschil hoort.

• JayWay
Ah op die manier. Zal het zeker weten overwegen!

Ik houd denk ik de huidige voeding er ook in, net iets goedkoper. En verder lijkt de rest van de onderdelen in orde dus?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Je kan ook de goedkopere en ook zeer goede pricewatch: Antec VPF Series 450W nemen, beter binnenwerk dan de CM, maar wel wat minder goed te krijgen.

• JayWay
Dankjewel!

Dan ga ik binnenkort maar eens bestellen.
Pagina: 1