Netwerk klein cafe.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.079 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-03 21:17
Typisch voorbeeld van een lurker. Ik gebruik tweakers om nieuws, informatie (al dan niet via het forum) te vergaren. Nu heb ik toch echt een vraag zelf! Mijn broer heeft een café (oh bier) gekocht en heeft mij gevraagd om het internet aan te leggen. Jippie, stampende tieners van wifi voorzien. Nou heb ik hier een aantal vragen over. Aangezien ik nog nooit een wifi-netwerk heb aangelegd wat meer dan 10 gebruikers heeft.

Facts: Een binnenkomende 120mbit lijn. En een standaard bijgeleverd ziggo-modem. Het netwerk gaat waarschijnlijk (ook voor gasten) een wachtwoord krijgen. Dit om een beetje te kunnen managen wie er wel en niet op de wifi mogen.

Hoe werkt het met ip-adressen aanmaken/resetten?
Nog niet zo gek lang geleden hadden we bij mij op school het probleem dat als er te veel mensen aangemeld waren bij de WiFi dat alle ip adressen vol waren. Tot dat alles gereset werd kon er niemand meer ''bij'. Hoe heet dit fenomeen? En hoe kan ik dit voorkomen?

Kan ik bandbreedte reserveren?
Ten alle tijden moet er ongeveer 20mbit beschikbaar blijven voor de kassasystemen, pinautomaten en de computer voor administratie. Is dit in te stellen?

Is het mogelijk om 2 wifi-netwerken uit te zenden met 2 namen en 2 passwords?
Zodat gasten op een ander netwerk zitten dan personeel bijvoorbeeld (dit is geen prio).

Is het mogelijk om bandbreedte ''eerlijk'' te verdelen?
Het zou toch vervelend zijn dat jaapie iets download via zijn telefoon en dat andere daar last van hebbenm. ;)

Mocht ik voor een van deze specifieke vragen aparte apperatuur nodig hebben wil ik dat graag weten. Zoals er in de sticky staat op dit subforum mag er geen aankoopadvies gegeven worden. Maar ik denk wel dat er een omschrijving gegeven mag worden wat ik nodig heb. ''Een blabla wat dit en dat ondersteund''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

larshack

Zonder melk en suiker

Wat heb je zelf al gevonden aan apparatuur of software?

Als de IP adressen op zijn, dan is of je DHCP-scope uitgeput of gewoon een te klein subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 11:31
***Hoe werkt het met ip-adressen aanmaken/resetten?
DHCP lease time op 30minute of 1uur zetten.. zijn ze naar dat half uur of uur nog aanwezig behouden ze het ip adres. als je voor het gemak dan een 10.x.x.x netwek pakt zou je helemaal geen probleem moet ip's moeten hebben al is het heeeel druk in t cafe..

met 192.168.x.y zal het max ~250 liggen

***Kan ik bandbreedte reserveren?
Zal aan je te kiezen apparatuur liggen met bijv. ubiquiti --> \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Kan dat... ik zou voor de PRO ap gaan ivm 2.5 en 5ghz WiFi.

***Is het mogelijk om 2 wifi-netwerken uit te zenden met 2 namen en 2 passwords?
Zal aan de hardware liggen, kan met de ubi's

***Is het mogelijk om bandbreedte ''eerlijk'' te verdelen?
Zal aan de hardware liggen, kan met de ubi's

Om alles in elkaar te knopen heb je dan een controller nodig (als je ubiquiti apparatuur gaat gebruiken...) zodat alles managed bereikbaar is en blijft...

[ Voor 14% gewijzigd door Dutch2007 op 12-04-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-06 12:01
Zo, ambitieus projectje om mee te beginnen. :) Niet alleen (te)veel gebruikers voor een huis-tuin-en-keuken apparaat, dus zal je ws wel naar professioneel spul moeten kijken.

Ik zou zeg, kijk eerst hier in het netwerken-subforum rondt en maak jezelf bekend met de termen en apparatuur. Het helpt je tevens om gerichte(re) vragen te stellen, want op deze algemene vragen krijg je natuurlijk geen hap-klaar antwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
Paar antwoorden:
  • IP adressen is geen probleem, moderne routers kunnen zonder problemen duizenden hendelen.
  • Ja (heet QoS)
  • Ja
  • Ja (heet QoS)
En een paar vragen
  1. Hoe groot is het café? Waar staan de muren en waarvan zijn deze gemaakt? Liefst met tekening!
  2. Wat is de maximale capaciteit van het café? Oftewel hoeveel klanten zitten maximaal op je wifi?
  3. Heb je enige indicatie van budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bandbreedte is echt geen probleem zeker niet met een 120 mb verbinding is een kroeg dus beetje whatsapp en youtube is lukt makkelijk. Als 60 man op 10/1 lukt kan dit ook. Zou in ieder geval een ap met gastnetwerk gebruiken. Schermt de rest van je netwerk af. Verder is het erg afhankelijk van wat je voor je eigen netwerk nodig hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-03 21:17
Het zou er in theorie druk kunnen zijn. Maar ik verwacht dat er niet meer dan 50 tot 75 man gebruik gaan maken van de wifi.

Lay-out.
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/4Ypd623

Alles ligt open, en kabels trekken is geen probleem. Is er een specifieke plek waar het handig is de router(s) te plaatsen?

Het persoonlijke netwerk heeft geen belangrijke eisen behalve die 20mbit. Er zal (bekabeld) een kassasysteem op worden aangesloten en een computer voor administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-06 21:05
Neem aan dat het alarm ook over ip gaat, alsmede de telefonie (voip)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-06 00:21

basdej

OutSystems Consultant

Ik zou zeggen AP bij de deur, AP boven de bar, AP in t midden van de hoek links onder en een AP boven de dj booth.

DHCP range de 10.x.x.x reeks geven

stel dhcp gewoon in met subnetmask van 255.0.0.0

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Ik zou meteen voor een bruikbare router gaan. Neem een prefab apparaat met pfSense. Je hoeft uiteraard niet alle opties te gebruiken, maar het stelt je in staat makkelijk het verkeer de scheiden, QoS, traffic shaping, meerdere DHCP pools enz. te gebruiken, plus het kan een hele hoop clients en verkeer aan.

Bijvoorbeeld: http://store.netgate.com/APU4.aspx

Zet modem in bridge mode, sluit op WAN aan, kassa en pin en administratie op LAN1 en de rest op LAN2. pfSense heeft gewoon een weginterface, en als je alleen twee netwerken met DHCP en NAT gebruikt zijn er ook geen complexe instellingen nodig. (maar natuurlijk wel mogelijk) Geef LAN1 prioriteit boven LAN2 (zit een wizard bij voor traffic shaping) en een gegarandeerde 20Mbit en dan zit dat ook goed.

Daarnaast kan je dan op LAN2 ook een captive portal aanzetten om gebruikers te forceren een disclaimer te accepteren of een wachtwoord in te voeren (WPA heeft weinig zin als je het wachtwoord publiek maakt, dan kan je het net zo goed uit zetten) in de web interface van de captive portal. Maakt het ook mogelijk om mensen te monitoren qua upload/download/connecties en je kan ze dan kicken op MAC-basis binnen pfSense in plaats van per router.

AP's in transparante AP mode zetten, neem AP's die een beetje een fatsoenlijke CPU hebben zodat de clients goed bijgehouden kunnen worden, bijvoorbeeld EnGenius AP's, die zijn niet heel duur en ook in rookmelder-stijl te krijgen (wat esthetisch en qua montage voordelen kan hebben).

Er zijn ook geheel andere oplossingen mogelijk, bijvoorbeeld Cisco Meraki of Ubiquiti UniFI. Kost meteen wel het tienvoudige en is niet perse makkelijker of betrouwbaarder.

Andere optie is in plaats van pfSense iets als een routerboard gebruiken, of een mikrotik. Voegt t.o.v. pfSense niks toe, maar is een klein beetje goedkoper qua hardware. pfSense zelf is gewoon gratis.

[ Voor 23% gewijzigd door johnkeates op 12-04-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:42
Ik zou voor ubiquiti unifi icm een edgerouter lite oid.

Met de unifi kun je zowel een prive als gast netwerk aanmaken. Tevens kun je download en upload limiteren. Eventueel direct bezoekers die inloggen automatisch naar je site doorwijzen. Wanneer gasten bij mij inloggen op het gasten netwerk worden ze automatisch eerst naar mijn site doorgelinkt de eerste keer.

Eventueel een edrgerouter ertussen en ziggo modem in bridge mode. Kun je direct 2 vlans aanmaken zodat je zakelijk en gasten netwerk gescheiden kan houden.

Lease time op 1 uur of 2 uur zetten dan zal de dhcp ook niet direct vol lopen op het gasten netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
1 goed acces point is makkelijk genoeg in een ruimte van 20 bij 12 meter te dekken én 120 Mb/s te verdelen. Plaats hem op het hoekpunt, ongeveer 50 cm onder het plafond aan de muur op de plek van de blauwe stip.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Z5D6AC7jZiQ9aD1ixJSYU6k2/full.png

Als je niet meerdere acces points nodig hebt is Ubiquiti spul niet nodig, dit heeft alleen voordeel bij multi-AP oplossingen. Ik zou gewoon een Asus RT-AC87U pakken (toekomst bestendig door dual-band wifi, 802.11ac en 4x4 Multi-User MIMO support) en deze instellen als acces point. Kan makkelijk een paar honderd klanten aan en is in combinatie met MerlinWRT erg stabiel. Verbind deze met een Cat 6a ethernet kabel naar een simpele router in de meter kast en sluit daar ook je PIN systeem op aan.

Hier hoeft het echt niet te duur, de hele zooi hoeft niet meer dan €300 te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Wifi straalt rond, dus tegen de wand hangen is het minst optimaal.
Centraal aan de zolder is veel slimmer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 20:04
Het is soms ook proberen en moeilijk in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou zakelijke en klant gebruik niet mixen tenzij je er écht goede techniek onder legt. Anders gewoon 2 lijntjes doen. Ligt klanten wifi eruit, dan is er niks aan de hand.
Je wil niet dat door een vage oorzaak je bedrijfsinternet eruit ligt en je b.v. geen pin transacties kunt uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 11:03

doc

Ubiquiti klinkt hier idd als de oplossing, 1 AP zoals bovengenoemd wil je niet, advies is (ongeveer) max 30 clients per AP, Dus hier zou 2 a 3 moeten voldoen. De Ubiquiti AP's kunnen zelf wat load balancing doen en als je er de USG router achter hangt, kan je keurig alles verdelen en vanuit 1 interface beheren. Neem idd wel de PRO versie, die heeft zowel 2,4 als 5ghz, wat nog wat meer verdeling geeft van de clients over de radios. Je kan de SSID's netjes voor de zaak als voor de klanten op andere VLAN's zetten, waardoor ze elkaar niet in de weg zitten en de USG doet de verdeling verder. Zet je ziggo modem in bridge stand en laat de USG de routering doen. Veel succes en laat maar weten als we een pilsje kunnen komen doen ;)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Laatst online: 19-06 14:55
Kijk ook is naar het merk Xclaim. Dit is van de makers van Ruckus en heeft Een super prijs prestatie verhouding.

Wij hebben voor een vereniging 2 outdoor en 1 indoor accespoint gebruikt. Ze zenden allen hetzelfde 2.4 als 5GHz ssid uit.

Als maximum hebben we de 184 concurrent uusers aangetikt.

Aan de voorkant een 100mbit glasvezelverbinding op een draytek 2925, via een vlan is het kantoor netwerk gescheiden van het free Wi-Fi netwerk.

Setup:

1. Glasvezel ntu
2. Draytek 2925 vlan poort 4
3. Hp 1410 8g
4. 3X accespoint elk eigen poe adapter.

Ik denk dat jij makkelijk met 1 of 2 accespoints wegkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ben(V) schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:03:
Wifi straalt rond, dus tegen de wand hangen is het minst optimaal.
Centraal aan de zolder is veel slimmer.
Kijk nog eens naar de tekening, en zoek een punt wat centraler licht dan het punt in mijn tekening.
Hint: Je gaat het niet vinden
KillerAce_NL schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:30:
Ik zou zakelijke en klant gebruik niet mixen tenzij je er écht goede techniek onder legt. Anders gewoon 2 lijntjes doen. Ligt klanten wifi eruit, dan is er niks aan de hand.
Je wil niet dat door een vage oorzaak je bedrijfsinternet eruit ligt en je b.v. geen pin transacties kunt uitvoeren.
Gewoon twee aparte VLAN's waarbij je VLAN 1 (voor eigen gebruikt) altijd voorrang geeft aan VLAN 2 (voor de klanten). Zo heb je altijd genoeg bandbreedte maar kunnen je klanten ook optimaal de volledige snelheid gebruiken op momenten dat jij het niet gebruik. Bijna elke router ondersteund dit.
doc schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:35:
Ubiquiti klinkt hier idd als de oplossing, 1 AP zoals bovengenoemd wil je niet, advies is (ongeveer) max 30 clients per AP, Dus hier zou 2 a 3 moeten voldoen. De Ubiquiti AP's kunnen zelf wat load balancing doen en als je er de USG router achter hangt, kan je keurig alles verdelen en vanuit 1 interface beheren. Neem idd wel de PRO versie, die heeft zowel 2,4 als 5ghz, wat nog wat meer verdeling geeft van de clients over de radios. Je kan de SSID's netjes voor de zaak als voor de klanten op andere VLAN's zetten, waardoor ze elkaar niet in de weg zitten en de USG doet de verdeling verder. Zet je ziggo modem in bridge stand en laat de USG de routering doen. Veel succes en laat maar weten als we een pilsje kunnen komen doen ;)
Moderne AP's, ook de 'consumenten' versies kunnen makkelijk honderden clients aan. Ik weet niet of je weet wat voor hardware er in een Ubiquiti Unifi Pro AP gaat, maar deze is ondergeschikt aan een moderne router als de Asus RT-AC87U. Unifi is goed spul voor multi-AP oplossingen door de slimme software en controller, maar de AP's zelf zijn absoluut niet bijzonder.

Mijn advies: Neem een Asus RT-AC87U en stel deze als acces point in (op de plek van de blauwe stip in mijn tekening) en neem een apparte router die je in de meterkast zet en je netwerken laat scheiden en de bandbreedte (QoS) laat beheren. Ubiquiti maakt dan wel weer erg goede routers, je zou deze kunnen nemen. Trek een Cat 6a kabeltje van de router naar het AP. Ben je minder dan €350 kwijt en heb je een zeer goede set-up.

Misschien wil je nog wel iets meer snelheid dan 120Mb/s down / 10Mb/s up, kijk eens naar de nieuwe abonnementen van Ziggo Zakelijk, deze zijn behoorlijk scherp geprijsd voor de snelheid en features die je krijgt. Mocht je een glasvezel aansluiting hebben of kunnen krijgen is dat ook zeker interessant om goed naar te kijken (waarschijnlijk nog voordeliger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Tuurlijk, de AP Pro kan volgens de specs ook prima 200+ clients aan, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat moet doen, een beetje verdelen is altijd slim en mocht er 1 stuk gaan dan ben je in ieder geval niet direct uit de lucht (maar dat probleem geld natuurlijk ook voor andere componenten, nadeel is dat je bij de AP's in een later stadium waarschijnlijk minder makkelijk bijkan dan bij bv je switch :)

Hier wat meer info: http://community.ubnt.com...lients-per-AP/td-p/933178

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Het gaat hierom:
On 2G, for example, on realistic conditions, you'll hardly be able to acchieve a total transfer rate of more than 30-35Mbit. Even with a 1Mb/s limitation per client, that would be 30-35 clients with full traffic.
Een Asus RT-AC87U heeft 1,5x de doorvoersnelheid op 2,4GHz en 6x de doorvoersnelheid op 5 GHz, in totaal dus 9 maal zoveel capaciteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Tuurlijk, hij is stukken sneller, dat zal ik zeker niet ontkennen, en ik ben ook wel een fan van Asus spul, de wereld draait echter niet alleen om specs, je hebt ook te maken met drukte op de frequentie en dan zet ik liever twee of drie access points neer, op verschillende kanalen, zodat je een betere verdeling krijgt over verschillende frequenties. Daar worden de clients ook blijer van, want die zijn misschien niet altijd zo krachtig en als die de frequentie moeten delen met heel veel andere geeft dat meer kans op problemen. Ervaring met diverse wifi implementaties leert dat je beter een aantal wat minder krachtige (zowel qua zendvermogen als qua performance) ap's kan hebben dan één hele goede. En ja, dat geld ook voor kleinere ruimtes.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-06 21:05
Pfff.... Wat een getallen hier weer voor een GRATIS DIENST als service voor je klanten.

Zoals eerder gezegd.. Een asus router apparaat in AP modus, die flikker je ergens bij de dj ofzo neer, of monteer je ergens op een plek waar ie onzichtbaar is voor klanten.

Die verbind je naar je pfsense router..

Nogmaals ik vind wifi in een horeca tent niet een levensbelangrijk iets, maar leuk als het er is,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 20:04
shure-fan schreef op maandag 13 april 2015 @ 23:43:
Pfff.... Wat een getallen hier weer voor een GRATIS DIENST als service voor je klanten.

Zoals eerder gezegd.. Een asus router apparaat in AP modus, die flikker je ergens bij de dj ofzo neer, of monteer je ergens op een plek waar ie onzichtbaar is voor klanten.

Nogmaals ik vind wifi in een horeca tent niet een levensbelangrijk iets, maar leuk als het er is,
Tegenwoordig is dat wel, mensen kiezen juist voor eerder een tent met gratis wifi als een tent zonder wifi.

Ga maar eens uiteten in Amsterdam? Er lopen veel touristen rond die allemaal 3g zullen hebben. Dan is wifi toch ideaal?

In een cafe ook, even snel iets opzoeken, even een filmpjw kijken met je vrienden. Op het terras een selfie maken en delen op Facebook? Enzovoort ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

shure-fan schreef op maandag 13 april 2015 @ 23:43:

Je biedt iets aan of niet, je gaat niet iets half-werkend aanbieden.
Mensen die jouw gedachtengang volgen hebben wifi staan die voor een paar mensen werkt. de rest klaagt niet (want het is gratis), maar ondertussen zijn ze niet blij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vroeger was Wifi "nice to have." Tegenwoordig is het voor retailers een manier om geld te verdienen, voor het Rijks Museum om schilderijen via een app interactiever te maken en voor magazijnen een manier om het logistieke proces te optimaliseren.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Als je apparatuur je €320 kost, en je het afschrijft over 3 jaar (en dat is kort, want het gaat zo 5 jaar mee), kost het je 320/360 = €8,90 per maand. Dat is €0,30 per dag, oftewel helemaal niks. Want klanten blijven langer hangen, checken nog even hun Facebook onder het genot van een drankje, etc.

Goede draadloze apparatuur levert dus meer op dan het kost.

En, heb je een beetje de antwoorden die je nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193142

NL_Scratch schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:02:
...Kijk ook is naar het merk Xclaim. Dit is van de makers van Ruckus en heeft Een super prijs prestatie verhouding...
Ze hebben in mijn ogen nu een nog mooiere oplossing gepresenteerd voor de beschreven netwerkvraag: Ruckus Unleashed. Een R500 Unleashed of een R600 Unleashed bijvoorbeeld.

Meer info: http://www.emerce.nl/wire...ectuur-zonder-controllers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Laatst online: 19-06 14:55
inderdaad, dit is een nieuw systeem.

Maximaal 25 AP's en 500 concurrent users.

helaas nog geen mesh en facebook login, maar dit komt waarschijnlijk in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 15:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar ik zie weinig noodzaak om met die info een topic van een half jaar oud omhoog te schoppen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.