1440p of 144Hz Monitor & GPU Upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• BlueFireGaming
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 09:41
Beste Tweakers,

Ik zit op het moment een beetje te kijken naar wat upgrademogelijkheden voor mijn game PC uit 2012.

Ik zoek een?
Voor nu wil ik eerst kijken naar een nieuwe monitor, met iets later (waarschijnlijk) een nieuwe GPU.
De monitor wil ik omdat ik momenteel een Philips 23.6" 1080p monitor (net zoals de Philips 247E3LPHSU, maar dan met 60Hz) heb, samen met een oude Samsung TV met resolutie 1680x1050. Deze TV wil ik vervangen. Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SP7H0Qz.png?1
Ik wil de nieuwe monitor dus gaan gebruiken voor mijn games en andere dingen en de Philips voor de dingen daarnaast zoals Twitch/4K YouTube, mail en Spotify.

Verder wil ik eventueel nog gaan kijken naar een nieuwe GPU, ter vervanging van mijn GTX670, mede vanwege een van mijn eisen (zie verderop).

Wat is je budget?
Ik heb niet echt een budget in gedachten. Wat ik qua prijs in gedachten heb is misschien iets in de richting van een GTX970 en voor de monitor van de Dell UH2515H.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de monitor heb ik niet echt eisen, voor de GPU heb ik het liefst NVIDIA omdat ik de software heel fijn vind (o.a. GeForce Experience en ShadowPlay) en daar goede ervaringen mee heb.

Verder vind ik het wel belangrijk dat de PC zo stil mogelijk is tijdens gewoon day-to-day use (office, internet), maar tijdens gamen is dat niet echt nodig. Dit komt omdat ik vanwege mijn studie veel achter mijn PC zit en het dan zo stil mogelijk wil hebben voor de concentratie. :)
Verder wil ik een kleuren combi van zwart en blauw in mijn achterhoofd houden (daarom heb ik liever ook geen MSI GTX970 gekozen ;)).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik het systeem voor gamen, studie, Twitch/4K YouTube en de standaard dingen zoals internetten en Spotify.
Qua games moet je aan titels als Battlefield 4/Hardline, Dragon Age Inquisition, CS:GO, Middle-earth Shadow of Mordor en ArmA 3 denken. Deze wil ik op minimaal 60fps spelen, graag op ultra/high.

Mijn huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 208,91€ 208,91
1ASRock Z77 Extreme4€ 124,99€ 124,99
1MSI N670GTX PE 2GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 76,95€ 76,95
1Cooler Master HAF Stacker 935 Window€ 0,-€ 0,-
1Philips 247E3LPHSU Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL Retail€ 149,99€ 149,99
1Sennheiser HD 558 (Zwart)€ 118,99€ 118,99
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm€ 6,19€ 6,19
1Logitech G710+ Mechanical Gaming Keyboard€ 129,-€ 129,-
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
2Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 64,-€ 128,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 0,-€ 0,-
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 107,24€ 107,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.076,21

Mogelijke Upgrade?
Op het moment heb ik de volgende producten in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 363,95€ 363,95
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 317,90€ 317,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 681,85

Vragen
  • Denken jullie dat het beter is om een 1440p of 144Hz monitor te kopen?
  • Is G-Sync de extra kosten waard? Zit daar namelijk ook nog aan te denken.
  • Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten voor de monitor?
  • Is deze GTX970 goed of kan ik beter voor een andere GPU gaan (mede vanwege 1440p)?
  • Kan ik makkelijk switchen naar 1080p in games voor hogere FPS? Ik kan namelijk niet makkelijk switchen van 1080p naar 720p op mijn TU/e laptop (wat soms nodig zou zijn)...

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-02 15:50

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Speel je vaak shooters of meer tacktische/sport games?

Review QNAP TS-230 NAS

• BlueFireGaming
Dutchredgaming schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:50:
Speel je vaak shooters of meer tacktische/sport games?
Ik speel heel wisselend qua genres. Dan speel ik weer heel veel games als Battlefield en Counter-Strike, dan weer veel Dragon Age, Skyrim of iets als Cities: Skylines. Ik denk dat shooters toch wel het meest gespeelde genre zal zijn, maar het wisselt gewoon heel erg. :P

Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met The Witcher 2, BF Hardline en Cities: Skylines.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
BlueFireGaming schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:56:
[...]

Ik speel heel wisselend qua genres. Dan speel ik weer heel veel games als Battlefield en Counter-Strike, dan weer veel Dragon Age, Skyrim of iets als Cities: Skylines. Ik denk dat shooters toch wel het meest gespeelde genre zal zijn, maar het wisselt gewoon heel erg. :P

Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met The Witcher 2, BF Hardline en Cities: Skylines.
Ik weet niet of je semi-pro CS speelt, anders zou ik een 1440p nemen! Van die 144Hz zal je niet super veel merken in de BF serie...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• BlueFireGaming
pwillemske schreef op zondag 12 april 2015 @ 22:00:
[...]

Ik weet niet of je semi-pro CS speelt, anders zou ik een 1440p nemen! Van die 144Hz zal je niet super veel merken in de BF serie...
Wil wel wat meer CS gaan spelen, maar semi-pro zit er niet in denk met mijn studie op het moment. :P

Het liefste zou ik die nieuwe Acer Predator kopen met 1440p en 144Hz. Hij is alleen zo duur... :(
Wat zouden jullie dan aanbevelen voor zowel een 1440p of 144Hz? Dan kan ik daar misschien tussen kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door BlueFireGaming op 12-04-2015 22:05 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf zou ik 1440p nemen, gezien dat overal nuttig en haalbaar is, 144hz is imo alleen nuttig bij games als CS:GO en 144fps halen in normale games is voor alle videokaarten nagenoeg onmogelijk.

G-sync zou ik lekker ver weg van blijven: FreeSync is [nagenoeg] even goed en veel goedkoper + geen vendor-lock-in zoals G-sync wel is.

Bij een monitor wil je natuurlijk een goed paneel. Zelf zweer ik bij AMVA panelen vanwege het superieure contrast TOV IPS, AHVA en TN, maar AMVA is nog niet beschikbaar op AMVA.

Blijven over AHVA en IPS panelen, AHVA lijkt qua eigenschappen heel erg op IPS, al lijkt het erop dat AHVA minder backlightbleeding heeft, en hogere refreshsnelheden ondersteunt.

Waarom geen TN? Simpel: [zeer] slechte paneeltechniek: zeer krappe kijkhoeken waardoor veel kleurfouten, banding 6+2 bits kleuren, slecht contrast, veel kans op backlightbleeding en imo geen voordelen meer.

Zelf ben ik geen van de GTX970, en al helemaal niet op 1440p. Hij is op fullHD al erg duur voor zijn prestaties, op 1440p is het praktisch stuivertje wisselen tussen de GTX970 en de 100 euro goedkopere R9 290.

Ik weet dat je liever Nvidia hebt, maar AMD heeft iets soortgelijks als de Geforce Experience, AMD Gemaing Evolved. Ook heeft AMD een tegenhanger van Shadowplay, waarvan ik de naam altijd vergeet :+

In dat opzicht zijn AMD en Nvidia imo echt wel gelijk, ze hebben allebei behoorlijk uitgebreide "apps", kunnen prima streamen naar Twitch. Eigenlijk heeft AMD op alles van Nvidia wel een antwoord, en andersom, al is het van AMD vaak open, zoals OpenCL, FreeSync en Mantle, waar Nvidia liever de alles-is-voor-Bassie-techniek ondersteunt met PhysX, Cuda en G-sync

Dat allemaal meenemend:
Als scherm vind ik de pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart erg interessant, hij is niet groot, 25" "maar" en toch 1440p, waardoor het scherm een stuk scherper dan fullHD is. Ook zit er een erg leuk IPS paneel in.

Wil je gewoon direct voor de full monty gaan: pricewatch: Asus MG279Q Zwart bijv. 1440p, IPS, 144hz en FreeSync, kost een lieve duit, en je hoort mij zeker niet zeggen dat hij zijn geld waard is, maar het is wel een awesome scherm.

Als videokaart kun je naar mijn mening momenteel niet om de pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalKing heen welke lichtelijk spotgoedkoop is voor wat hij biedt. Ja, de koeler is niet de beste, maar zeker niet slecht, en de prijs doet heel veel goed. Voor wat meer heb je de pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD welke een wat betere koeler heeft.

People as things, that’s where it starts.

• BlueFireGaming
Thanks voor de uitgebreide toelichting! :D
Die Dell ziet er heel interessant uit, zeker voor dat geld, maar hoe zit het eigenlijk met die 6ms reactietijd? Had ergens bij een review gelezen dat hij nog prima is voor gamen, maar had ergens anders weer gehoord dat 6ms wat aan de hoge kant ligt?

Ik weet niet waarom, maar op de een of andere manier heb ik altijd een apart gevoel bij AMD. Zeker die 290 is dacht ik nogal luidruchtig (en ik wil hem heel graag stil) en warm toch?

Geen idee of het uitmaakt trouwens, maar ik wil er (als het kan) ook mijn PS4 en eventueel Xbox 360 er op aansluiten naast mijn PC. Meerdere aansluitingen zouden dan wel handig zijn.

EDIT
Hoe zit het trouwens met gamen in 1080p op bijvoorbeeld die Dell UH2515H? Kan je dat gewoon instellen bij de meeste games of is dat nogal omslachtig?

[ Voor 11% gewijzigd door BlueFireGaming op 12-04-2015 22:51 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:24
De aftermarket 290's zijn wel stil, je moet wel een goed geventileerde case hebben. Alleen de 290's met stockcooler maken veel herrie.

De "6ms" reactietijd zou ik geen waarde aan hechten, probeer op tftcentral of een andere site een meting te vinden, veel schermen zeggen "1ms", maar dat is zonder de processing in het scherm, en alleen in het beste geval.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het vervelende van reactietijd is dat iedere monitorfabrikant ze op hun eigen manier berekend, en sommigen overdrijven, en andere onderdrijven ze daardoor als ze getest worden door een site als TFTCentral.

Die van Dell zijn vaak wat "onderdreven": als je ze test, willen ze wel eens net wat sneller zijn dan opgegeven. Sowieso kun je op moderne Dell IPS panelen prima gamen, je gaat het pas echt merken als je hele snelle games speelt op hoog niveau, zoals CS:GO. Dat is werkelijk het enige spel wat ik kan bedenken waarbij een 144hz 1ms paneel echt nut kan hebben als je een lekker hoog niveau hebt, maar speel je normaal, dan is deze IPS gewoon prima.

De reference AMD is inderdaad een straaljagertje, en de GPU word dan ook erg heet, echter, bijna alle aftermarket modellen zijn een stuk beter op allebei de vlakken. De RoyalKing heeft een vrij goede koeler, er zijn slechtere, maar vooral onder load is hij wat luid. De Gigabyte doet het op dat vlak al veel beter, deze is onder load stiller.

De GTX970 heeft het standaard als trucje, maar de R9 290 kan het ook wel dankzij zijn lage idle verbruik: Bij idle niet/nauwelijks draaiende fans: Je kan in Afterburner een custom fanprofiel maken, waardoor de koeler zeer traag draait tot een graad of 60, en dat hij daar pas serieus begint te werken. Zo hou je hem goed gekoeld wanneer het echt nodig is, maar zul je hem niet horen wanneer hij uit zijn neus staat te eten.

Dat Dell scherm heeft 2 HDMI poorten, je kan dus gewoon je consoles daar op aan sluiten, en je scherm via DP verbinden.

• BlueFireGaming
Ik ga nog eens even de review op TFTcentral helemaal doorlezen, ik had begrepen dat dat een hele goede review site is, right? :P
Zou mijn GTX670 nog goed meekunnen voor 1440p op het moment, of vinden jullie dat een upgrade echt nodig is wil ik op die resolutie gaan spelen? Anders wil ik misschien nog even wachten tot rond de zomervakantie, misschien is de 390 dan wel uit...

Kan je trouwens makkelijk op 1080p spelen op die Dell (oftewel, pakken games die als resolutie)? Mocht een game niet lekker draaien op 1440p, wil ik wel terug kunnen zonder allemaal gezeur zoals dat ik de resolutie van het scherm moet aanpassen ofzo.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
De 390 "klinkt" leuk. Maar het enige wat we hebben is "leaked" benchmarks. En in hoever die leaked zijn is de vraag. Tevens ziet het er naar uit dat de r9 390 zich op hogere resolutie richt. (grote bit bus en grote vram). Maar zal het ook op 1440p goed doen

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
BlueFireGaming schreef op maandag 13 april 2015 @ 07:00:

Kan je trouwens makkelijk op 1080p spelen op die Dell (oftewel, pakken games die als resolutie)? Mocht een game niet lekker draaien op 1440p, wil ik wel terug kunnen zonder allemaal gezeur zoals dat ik de resolutie van het scherm moet aanpassen ofzo.
Ja dat kan, je zet de game gewoon op 1080p, de monitor schaalt dat op. Je creëert een beetje meer wazigheid door het schalen dan je zou hebben op een echt 1080p scherm, maar ik vind het redelijk doenbaar.

GTX 670 vind ik niet voldoende voor 1440p. Ik had een GTX 760 en heb die weggedaan voor een R9 290 toen ik naar 1440p ging omdat ik altijd onder of rond de 30 fps zat. Een GTX 670 is maar een paar FPS sneller dan een 760 dus ik denk dat je ook zo'n framerates zou hebben.

• BlueFireGaming
MacPoedel schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:08:
[...]
Ja dat kan, je zet de game gewoon op 1080p, de monitor schaalt dat op. Je creëert een beetje meer wazigheid door het schalen dan je zou hebben op een echt 1080p scherm, maar ik vind het redelijk doenbaar.

GTX 670 vind ik niet voldoende voor 1440p. Ik had een GTX 760 en heb die weggedaan voor een R9 290 toen ik naar 1440p ging omdat ik altijd onder of rond de 30 fps zat. Een GTX 670 is maar een paar FPS sneller dan een 760 dus ik denk dat je ook zo'n framerates zou hebben.
Oké. Ik dacht ik vraag het even over de resolutie aangezien downscalen op mijn grafisch zwakke TU/e laptop vanaf 1080p niet kan. :P
Ik zal nog eens kijken naar wat benchmarks van de 670 op 1440p en anders moet ik ook nog even kijken naar een GPU...

Wat zouden jullie dan eventueel aanbevelen voor een monitor met hogere refresh rate? Dan kan ik die nog even vergelijken, voor het geval dat ik toch niet voor 1440p ga. :+

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

pricewatch: Eizo Foris FG2421 Zwart deze puur als ik naar de specs kijk, moet mij even inlezen over dit ding, want ik ken hem nog niet, maar hij heeft een VA paneel met 120hz, VA lijkt heel erg op AMVA, grote kans dat het ook een AMVA is, VA en AMVA worden door elkaar heen gebruikt.

Waarom deze en niet een bekendere BenQ? Dat zijn TN schermen, en echt geweldig zijn die niet zoals ik al zei, ze bieden imo alleen maar nadelen: slechte kleuren, waardeloze kijkhoeken, slecht-matig contrast, veel kans op backlightbleeding, kans op banding en volgens mij vergeet ik nog wel iets.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:24
Ja, de eizo is het enige hoge refresh scherm met een VA panel.

Verder zijn het allemaal TN schermen, met uitzondering van die dure acer predator, die een ips type scherm heeft. (ahva=ips, mag geen ips heten vanwege trademark oid)

Mechwarrior Online: Flapdrol

• BlueFireGaming
Die Eizo zet ik ook even op het lijstje. Wel wat duurder dan de Dell, maar die houdt ik nog wel even in het achterhoofd.
Wel raar dat er verder geen (normaal geprijsde) non-TN monitoren zijn met een hogere refresh rate... |:(

Ga nu eerst nog ff kijken naar wat benchmarks voor mijn 670 op 1440p (moet eigenlijk nog wat leren voor mijn tentamen van vanavond, maar wat pauze mag wel :P). Iemand nog een site aan te bevelen met betrouwbaren benchmarks?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
BlueFireGaming schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:20:
Wel raar dat er verder geen (normaal geprijsde) non-TN monitoren zijn met een hogere refresh rate... |:(
Dat komt door de gebruikte techniek, de pixels kunnen gewoon niet sneller van kleur wisselen (al is de (IPS) techniek al wel sterk verbeterd).
Het lijkt erop dat de (P)VA panelen TN en IPS gaan vervangen wanneer de techniek nog verder verbeterd wordt.

http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:08
De GTX 970 + die Dell is schitterende combi :D Heb het zelf namelijk ook haha.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• MacPoedel
BlueFireGaming schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:20:
Er zijn Koreaanse IPS-achtige schermen die overklokbaar zijn tot 120Hz (als je geluk hebt, maar zeker wel 96Hz doen) en die relatief goedkoop te krijgen zijn, al moet je ze wel importeren (kijk eens op eBay). Een voorbeeld is de pricewatch: Qnix QX2710 Evolution II Zwart, verkrijgbaar voor minder dan €300 en daarvoor krijg je PLS (=IPS achtig), 1440p en refresh rates tussen 96 en 120Hz. Je kunt ook eens kijken in het Koreaanse IPS monitors topic Koreaanse IPS monitors.

Nadeel is wel dat de styling niet de mooiste is, maar dat is wat je er zelf van vindt natuurlijk.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die koreanen zijn inderdaad ook leuke dingen, zeker omdat ze [gek genoeg] ver overclocken, maar het contrast en glow van die dingen zijn toch wat minder.

Weet niet hoe goed die Dell 25" overclockt, in theorie moet die ook wel aardig te kietelen zijn.

• BlueFireGaming
Vind monitoren overclocken nog steeds een raar idee. Klinkt voor mij een beetje als je muismat overclocken ofzo... :P
Neem aan dat dat wel de warranty void toch? Anders doe ik het namelijk niet.

EDIT:
Ik zit in de trein een beetje naar benchmarks te kijken op 1440p, maar zo te zien is het nog aardig zwaar om games op hoge settings te draaien op zo'n resolutie. Wordt dat niet een probleem met aankomende games en zou ik dan niet sneller moet upgraden?

[ Voor 40% gewijzigd door BlueFireGaming op 13-04-2015 20:42 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Je muismat zelf overclocken gaat vrij moeilijk, maar je muis overclocken is in principe wel mogelijk, kwestie van de pollingrate opvoeren. Idem dito met je tobo.

Als het goed is, is het niet echt zichtbaar, of direct schadelijk voor je paneel, als je hem overclocked, als je hem te ver overclocked gaat hij namelijk slechter/geen beeld geven, maar doe hem wat hz lager [nee, geen Mhz] en hij doet het weer.

• MacPoedel
BlueFireGaming schreef op maandag 13 april 2015 @ 20:33:
Vind monitoren overclocken nog steeds een raar idee. Klinkt voor mij een beetje als je muismat overclocken ofzo... :P
Neem aan dat dat wel de warranty void toch? Anders doe ik het namelijk niet.

EDIT:
Ik zit in de trein een beetje naar benchmarks te kijken op 1440p, maar zo te zien is het nog aardig zwaar om games op hoge settings te draaien op zo'n resolutie. Wordt dat niet een probleem met aankomende games en zou ik dan niet sneller moet upgraden?
Ik heb in heel mijn leven nog maar één keer een stuk elektronica moeten/kunnen laten herstellen in garantie, ik vraag me toch af waarom zoveel mensen er dan belang aan hechten dat ze hun garantie niet schenden. Ik zou sowieso niet teveel garantie verwachten van een monitor die je importeert via eBay... Maar het zijn gewoon prima dingen, als je het niet zelf stuk maakt (en je gaat uiteraard doordacht te te werk, dus je maakt het niet stuk), dan moet je het waarschijnlijk niet terugsturen binnen de twee jaar, en dan is de garantie meestal toch voorbij.

Ik mag trouwens hopen dat je die 3570K ondertussen al wel overgeklokt hebt? Maar ik zie in je lijstje geen goede CPU koeler staan, dus ik vrees er voor.

Je maakt je zorgen om het snel moeten upgraden van je videokaart, maar met een 144Hz 1080p scherm moet je ook upgraden om zo'n framerate te halen hoor. Zowel 1440p als 144Hz zijn redelijk zwaar voor elke videokaart. Daarom dat ik dus zei dat een GTX 670 tekort komt voor 1440p, terwijl die voor 1080p eigenlijk nog prima is. Voor 1440p is een R9 290 of beter sterk aangeraden. Een GTX 970 kan ook, maar eigenlijk is de 290 beter geschikt voor hogere resoluties.

120+Hz is wel fijn enzo, maar je haalt die snelheden toch nooit tenzij je competitieve games speelt die meestal niet teveel eye candy in huis hebben, en voor het renderen van een vloeiende desktop zijn hoge refresh rates ook wel fijn, daar heeft geen enkele videokaart moeite mee. Maar als je bv Dragon Age Inquisition of The Witcher 3 speelt, mag je al blij zijn 60fps te halen, wat voor nut heeft een scherm met hoge refresh rate dan.

[ Voor 13% gewijzigd door MacPoedel op 14-04-2015 00:30 ]

• BlueFireGaming
MacPoedel schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 00:27:
Ik heb in heel mijn leven nog maar één keer een stuk elektronica moeten/kunnen laten herstellen in garantie, ik vraag me toch af waarom zoveel mensen er dan belang aan hechten dat ze hun garantie niet schenden. Ik zou sowieso niet teveel garantie verwachten van een monitor die je importeert via eBay... Maar het zijn gewoon prima dingen, als je het niet zelf stuk maakt (en je gaat uiteraard doordacht te te werk, dus je maakt het niet stuk), dan moet je het waarschijnlijk niet terugsturen binnen de twee jaar, en dan is de garantie meestal toch voorbij.
Ik ga ook heel netjes om met mijn spullen. Heb alleen ooit mijn headset op moeten sturen (maar die was ook niet echt geweldig :P) en pas geleden dan mijn GTX670. Vind het alleen wel fijn om toch die zekerheid te hebben.
Ik mag trouwens hopen dat je die 3570K ondertussen al wel overgeklokt hebt? Maar ik zie in je lijstje geen goede CPU koeler staan, dus ik vrees er voor.
Ben het wel van plan, maar nog geen tijd gehad vanwege de studie. Wil mij nog even goed inlezen voordat ik dat doe. Is een 212 EVO geen goede koeler dan? :P
Je maakt je zorgen om het snel moeten upgraden van je videokaart, maar met een 144Hz 1080p scherm moet je ook upgraden om zo'n framerate te halen hoor. Zowel 1440p als 144Hz zijn redelijk zwaar voor elke videokaart. Daarom dat ik dus zei dat een GTX 670 tekort komt voor 1440p, terwijl die voor 1080p eigenlijk nog prima is. Voor 1440p is een R9 290 of beter sterk aangeraden. Een GTX 970 kan ook, maar eigenlijk is de 290 beter geschikt voor hogere resoluties.

120+Hz is wel fijn enzo, maar je haalt die snelheden toch nooit tenzij je competitieve games speelt die meestal niet teveel eye candy in huis hebben, en voor het renderen van een vloeiende desktop zijn hoge refresh rates ook wel fijn, daar heeft geen enkele videokaart moeite mee. Maar als je bv Dragon Age Inquisition of The Witcher 3 speelt, mag je al blij zijn 60fps te halen, wat voor nut heeft een scherm met hoge refresh rate dan.
Daar heb je een paar goede punten, maar waar ik meer op doel is dat die cyclus dan korter wordt. Nu heb ik deze GPU bijna drie jaar en kan hij nog best mee, maar als ik op 1440p (of 144Hz) wil ga spelen lijkt het mij dat ik eerder moet gaan upgraden om dat te kunnen behouden.
Dan moet ik misschien eens kijken bij een R9 290, aangezien die wel mooi geprijst zijn. Welke koeler is nogal stil en koel?
VasZaitsev schreef op maandag 13 april 2015 @ 20:43:
Je muismat zelf overclocken gaat vrij moeilijk, maar je muis overclocken is in principe wel mogelijk, kwestie van de pollingrate opvoeren. Idem dito met je tobo.

Als het goed is, is het niet echt zichtbaar, of direct schadelijk voor je paneel, als je hem overclocked, als je hem te ver overclocked gaat hij namelijk slechter/geen beeld geven, maar doe hem wat hz lager [nee, geen Mhz] en hij doet het weer.
Grappig, had verwacht dat hij dan echt makkelijk kapot zou gaan. Maarja, dat komt dan ooit misschien wel. ;)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Momenteel is de meest interessante R9 290 wel de pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalKing want hij is bijna 50 euro goedkoper dan de eerst volgende goede R9 290. De fancurve is, zoals Club3D betaamd, behoorlijk agressief, waardoor de kaart stock wat luid is, duik je Afterburner in en maak je de fancurve wat gezelliger, is hij al een stuk stiller, want hij koelt opzich wel goed.

Ik denk zelf dat je videokaartaankoopcyclus niet heel veel zal moeten gaan veranderen, alleen het tijdstip vooral: eerder na de release van een nieuwe serie, dus wanneer ze nog wat duurder zijn dan later na hun uitkomst.

Met een R9 290 zul je als het goed is nog wel even leuk mee kunnen gamen, denk aan anderhalf jaar - twee jaar, wel zul je misschien dingen als AA moeten uitzetten, maar AA is ook al veel minder nodig op 1440p 25" Tegen die tijd is de 300 serie alweer tijden uit, en komt de 400 series er met een beetje geluk alweer aan.

• BlueFireGaming
Oké, dan denk ik dat ik voor 1440p ga. Ik neem aan dat de Dell dan, zeker voor het geld, de beste keuze is?
Dan koop ik hem richting het eind van de maand en kijk ik daarna wel of ik een GPU upgrade npdig ga hebben... :)

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-02 09:30
Ik heb zelf een Dell U2713HM, ben ik ook erg blij mee. Die is al wat ouder, dus misschien dat de V&A en MP een mooie prijs op kunnen leveren.

Het voordeel is dat je 2" extra hebt, dus blijft de PPI iets meer in verhouding. Het scherm heeft wel een grotere bezel, maar als je er maar 1 hebt heb je daar ook niet echt last van. (behalve dat een dunne bezel gewoon mooi is)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
BlueFireGaming schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:30:
• Denken jullie dat het beter is om een 1440p of 144Hz monitor te kopen?
pricewatch: Acer XB270HU Zwart ? ;)
Of wachten op andere merken.

• BlueFireGaming
Ravocs schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:08:
Ik heb zelf een Dell U2713HM, ben ik ook erg blij mee. Die is al wat ouder, dus misschien dat de V&A en MP een mooie prijs op kunnen leveren.

Het voordeel is dat je 2" extra hebt, dus blijft de PPI iets meer in verhouding. Het scherm heeft wel een grotere bezel, maar als je er maar 1 hebt heb je daar ook niet echt last van. (behalve dat een dunne bezel gewoon mooi is)
Ik denk dat 27" te groot gaat worden op mijn bureau, zeker met de tweede monitor ernaast. 24 á 25" is denk een mooie grootte.
Die is ook wel heel duur. :P

• BlueFireGaming
Oké, ik ga nu vrijwel zeker voor de 1440p Dell UH2515H, maar nu wil ik nog een semi-definitieve keuze maken voor de nieuwe GPU.

Als advies had ik de R9 290 gekregen en zelf zat ik nog te denken aan de GTX970. Nu heb ik wat benchmarks zitten kijken en het viel mij op dat bij veel benchmarks de GTX970 toch (in sommige gevallen behoorlijk wat) hoger uitkomt.
Ik heb ook ff gekeken naar GTA 5 op 1440p bij Game-Debate (zie hieronder) en daar is de 970 ook wat hoger uitgekomen. Waarom zou de 290 dan toch beter zijn aangezien het prijsverschil niet meer belachelijk hoog is?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NUJVXZYl.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gSO70QWl.png

• mitsumark
  • Nu online
Ik ken die website niet, maar ik zie ongeveer 5% verschil, dat is inderdaad correct.

Als de 290 bijna net zo duur is als de 970 kun je beter die laatste kopen, maar als ik zo kijk scheelt het nog 60-80 euro.
http://tweakers.net/price...;416129;416125/categorie/

• BlueFireGaming
mitsumark schreef op zondag 19 april 2015 @ 12:36:
Ik ken die website niet, maar ik zie ongeveer 5% verschil, dat is inderdaad correct.

Als de 290 bijna net zo duur is als de 970 kun je beter die laatste kopen, maar als ik zo kijk scheelt het nog 60-80 euro.
http://tweakers.net/price...;416129;416125/categorie/
Maar met een verschil van €60-80 zou je de R9 290 aanraden? Nog een specifiek model?

Weet iemand trouwens welk merk een goede garantie heeft wat betreft overclocken. I had ergens begrepen dat bijvoorbeeld EVGA gewoon garantie geeft als je een overclock hebt (tenzij je hem door de overclock molt)?

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X
Dat is het stilste model voor zover ik weet.
Of voor wat minder geld:
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Heb zelf van de Tri-X versie de 290X en die bevalt mij zeer goed. :)

www.ping-win.nl

• BlueFireGaming
Rye schreef op zondag 19 april 2015 @ 14:38:
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X
Dat is het stilste model voor zover ik weet.
Of voor wat minder geld:
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Heb zelf van de Tri-X versie de 290X en die bevalt mij zeer goed. :)
Voor de prijs van de Vapor-X koop ik liever een 970 denk ik. Ik twijfel vooral vanwege het verschil tussen de prijzen van de 290 Tri-X en de gemiddelde 970...

Is de 3,5GB nu een serieus probleem op 1440p bij de GTX970, of is het nog steeds een prima kaart voor dit?
Plus, kan je makkelijk teruggaan naar 1080p in games of moet ik dan met de resolutie van de monitor klooien?

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:48
Op 1440p is 3,5 GB geen issue. Zelfs in 4k loop je meestal niet tegen de grens aan. Zie http://www.guru3d.com/art...gtx-970-sli-review,1.html

Ter vergelijk de gtx 980: http://www.guru3d.com/art...gtx-980-sli-review,1.html

Zelfs op 4k met hoge graphics settings loop je niet tegen de 3,5 GB grens aan. Oftewel op 1440p zit je echt wel goed.

[ Voor 41% gewijzigd door pirke op 19-04-2015 16:30 ]

• BlueFireGaming
pirke schreef op zondag 19 april 2015 @ 16:26:
Op 1440p is 3,5 GB geen issue. Zelfs in 4k loop je meestal niet tegen de grens aan. Zie http://www.guru3d.com/art...gtx-970-sli-review,1.html

Ter vergelijk de gtx 980: http://www.guru3d.com/art...gtx-980-sli-review,1.html

Zelfs op 4k met hoge graphics settings loop je niet tegen de 3,5 GB grens aan. Oftewel op 1440p zit je echt wel goed.
Ik heb wat rond zitten kijken en een boel artikelen gelezen, en daar komt men vaak ook op neer. Dan ga ik denk ik gewoon voor een GTX970, deels vanwege de 0dB-modus en de efficiëntie. :)

Welk model kunnen jullie dan het meeste aanraden. Dit is wat ik over het algemeen heb gelezen:
  • MSI is average, samen met die van ASUS de beste. Ze zijn stil, hebben de 0dB-modus en koelen behoorlijk goed;
  • EVGA is hoger geklokt en dus wat sneller, maar de koeling is redelijk luid;
  • Gigabyte heeft de hoogste klok en beste koeling, maar is een stuk luider dan de rest.
Ik heb een guide online gevonden hoe je op de EVGA en Gigabyte kaarten ook een 0dB-modus kan instellen met een BIOS flash en custom fancurve, maar ik twijfel nog wel een beetje welke nu voor het geld het beste is... Tips? ;)

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:21
144Hz > 1440p, ondanks wat iedereen zegt. Zodra je eenmaal gewent bent om op hogere hz te gamen wil je niet meer anders. Dat je 144fps moet halen om alles uit 144Hz te halen is misschien waar, maar daar onder merk je het verschil ook gewoon.

Maar goed, TN schijnt verschrikkelijk te zijn ( :') ) dus neem vooral niks van mij aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Bobmeister op 19-04-2015 16:43 ]

• BlueFireGaming
Awsom schreef op zondag 19 april 2015 @ 16:41:
144Hz > 1440p, ondanks wat iedereen zegt. Zodra je eenmaal gewent bent om op hogere hz te gamen wil je niet meer anders. Dat je 144fps moet halen om alles uit 144Hz te halen is misschien waar, maar daar onder merk je het verschil ook gewoon.

Maar goed, TN schijnt verschrikkelijk te zijn ( :') ) dus neem vooral niks van mij aan.
Dangit, nu laat je me weer twijfelen! 8)7

Maarja, ik ga nu eerst de GPU komen, aangezien ik mijn GTX670 heb verkocht (zoals het er nu uitziet gaat hij woensdag de deur uit). Dat is dus eerst nodig, anders kan ik even geen GTA meer spelen. :'(

• pirke
Ik ga zelf voor de XB270HU met 2x gtx 970 SLI. 144hz 1440p IPS met G-sync :) Dan zit je echter wel op zo'n 1500 euro.

Wat je ook kunt doen is nu de monitor kopen, eventueel met 1x gtx 970, en dan later een keer een 2e erbij. De monitor overleeft meestal meerdere videokaarten, dus daar moet je niet op bezuinigen.

Of nu eerst de videokaart, dan de monitor een keer upgraden, en daarna een keer een 2e kaart erbij.

[ Voor 14% gewijzigd door pirke op 19-04-2015 16:46 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-02 16:09

Thomg

Aww yiss

Of allebei, 1080p 120Hz lightboost voor shooters ( BF4, KF ) en 1440p 60Hz voor de rest ( Dark souls, LoL, etc. ).

1440P is zeker wel leuk en ik zou niet teruggaan naar 1080p voor productiviteit en gewoon algemene betere ervaring met de pc alom.

1440P 144Hz en redelijke grafische instellingen gaat pittig worden, dan is SLI/CFx eigenlijk wel een must als de spellen die je speelt ook al een klein beetje demanding zijn.

• mitsumark
  • Nu online
970 SLI zou ik sowieso niemand aanraden boven de 1080p.
Leuk voor 1080p 144Hz schermen, maar zodra je hogere resoluties inzet krijg je Vram problemen.

Als je moet kiezen tussen 1080p/120-144Hz/TN of 1440p/60-75Hz/IPS-VA zou ik voor het laatste gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 19-04-2015 16:57 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-02 16:09

Thomg

Aww yiss

Hier een stem voor 1080p 144hz, de spellen die TS noemt hebben in mijn mening veel meer baat bij een hogere resfreshrate,

• BlueFireGaming
Jullie maken mij het niet makkelijker, maar jullie hebben wel een punt. Ik ga in ieder geval eerst voor een nieuwe GPU aangezien mijn GTX670 de deur uit gaat, daarna kan ik nog wel kijken naar wat ik definitief voor monitor wil.

Ik heb even een Stawpoll gemaakt voor de monitor, dus als jullie daar even op zouden willen stemmen: http://strawpoll.me/4160825 :)
Als ik bij de recent veel gespeelde games kijk heb ik: GTA 5, Euro Truck Simulator 2 (don't judge me!), Cities Skylines, Witcher 1 & 2, Battlefield 4 & Hardline, als dat helpt.

Op zich zou ik graag een 1440p, 144Hz, G-Sync monitor willen hebben, maar die krengen zijn zo duur en aangezien ik ook een GPU moet gaan kopen gaat dat hem denk ik niet worden (ik ben maar een student, die hebben niet zo belachelijk veel geld! |:()

Dus, allereerst de GPU. Welk model GTX970 zouden jullie adviseren aan mij? Ik zit zelf te twijfelen tussen de Gigabyte (met deze BIOS tweak erbij) en de MSI/ASUS. De Gigabyte lijkt me nice vanwege de goede koeling, maar hij is nogal luidruchtig heb ik gehoord...

[ Voor 7% gewijzigd door BlueFireGaming op 19-04-2015 18:58 . Reden: Poll verandert met extra optie ]

• BlueFireGaming
Ik heb gisteren mijn ASUS Strix GTX970 binnen gekregen, en ik moet zeggen dat ik tot op heden heel tevreden mee ben. :D
Hij is lekker stil en draait de games allemaal prima.

Nu twijfel ik alleen nog over een nieuwe monitor. Mij lijkt de extra ruimte van 1440p heel erg fijn, maar wat ik hoor van 144Hz lijkt mij dat ook heel erg fijn. Nu weet ik dat er monitoren zijn die dit beide hebben, maar mij lijkt €750 voor een monitor wat te veel van het goede.
Dus, hebben jullie specifieke monitoren die jullie aanraden? Dan kan ik daar misschien wel tussen gaan vergelijken en hopelijk een keuze maken... :P

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Awsom schreef op zondag 19 april 2015 @ 16:41:

TN is niet verschikkelijk en je kan er makkelijk op gamen. Zeker als je scherm niet te groot is zal je er bijzonder weinig van merken. Het is gewoon dat ik de kleuren op IPS-schermen mooier vind. Uiteindelijk zullen die kleuren bij de game ervaring bijzonder weinig uitmaken en zal de "scherpte" en de "framerate" een stuk belangrijker zijn. Tenzij je natuurlijk flight-sims of dat soort spellen gaat spelen, dan zou ik wel zeggen ips boven TN.

Ik zal in ieder geval nooit van mijn leven meer TN kopen nadat ik de pricewatch: Samsung U28D590D Zilver naast mijn http://tweakers.net/product/316683/dell-ultrasharp-u2713hm/ heb gezet.
Qua games moet je aan titels als Battlefield 4/Hardline, Dragon Age Inquisition, CS:GO, Middle-earth Shadow of Mordor en ArmA 3 denken. Deze wil ik op minimaal 60fps spelen, graag op ultra/high.
Dat er echt 144 hz nodig is voor BF4 lijkt me sterk. Ik ken iemand die op een u2713hm gewoon KD's van hoger dan 5 haalt. Anyways de enige reden waarom ik je een 144hz kan aanraden is dus CS:GO. Speel je dat dusdanig vaak dat je liever 144hz hebt dan 1440p? I am personally not sure.

[ Voor 17% gewijzigd door Frozen op 22-04-2015 14:05 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• BlueFireGaming
Frozen schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:52:
TN is niet verschikkelijk en je kan er makkelijk op gamen. Zeker als je scherm niet te groot is zal je er bijzonder weinig van merken. Het is gewoon dat ik de kleuren op IPS-schermen mooier vind. Uiteindelijk zullen die kleuren bij de game ervaring bijzonder weinig uitmaken en zal de "scherpte" en de "framerate" een stuk belangrijker zijn. Tenzij je natuurlijk flight-sims of dat soort spellen gaat spelen, dan zou ik wel zeggen ips boven TN.

Ik zal in ieder geval nooit van mijn leven meer TN kopen nadat ik de pricewatch: Samsung U28D590D Zilver naast mijn http://tweakers.net/product/316683/dell-ultrasharp-u2713hm/ heb gezet.

[...]
Helaas heb ik het nog niet persoonlijk kunnen zien. Als ik het kon zien zou ik kunnen kijken of ik ook echt graag IPS wil, of dat TN wel genoeg is. :P
Frozen schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:52:
[...]
Dat er echt 144 hz nodig is voor BF4 lijkt me sterk. Ik ken iemand die op een u2713hm gewoon KD's van hoger dan 5 haalt. Anyways de enige reden waarom ik je een 144hz kan aanraden is dus CS:GO. Speel je dat dusdanig vaak dat je liever 144hz hebt dan 1440p? I am personally not sure.
Nodig is het nooit lijkt mij, meer handig. Zelf speel ik nog niet heel veel CS:GO, maar ik wil het wel meer gaan spelen. Als ik het goed begrijp zou je zelf dus voor 1440p kiezen?

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

BlueFireGaming schreef op woensdag 22 april 2015 @ 16:52:
[...]

Helaas heb ik het nog niet persoonlijk kunnen zien. Als ik het kon zien zou ik kunnen kijken of ik ook echt graag IPS wil, of dat TN wel genoeg is. :P

[...]

Nodig is het nooit lijkt mij, meer handig. Zelf speel ik nog niet heel veel CS:GO, maar ik wil het wel meer gaan spelen. Als ik het goed begrijp zou je zelf dus voor 1440p kiezen?
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan ja, echter speelde ik weinig first person shooters en vond ik de extra pixels en scherpte handig. Hoewel 1080p op 24 inch prima is. Dus ik vind 1440p op 25 inch misschien een beetje té veel van het goede, maar dat moet je zelf beslissen. Ik denk persoonlijk dat het verschil in scherpte wel duidelijk te zien zal zijn. Of dat 150 euro extra waard is, moet je zelf beslissen.

offtopic:
Momenteel sta ik voor de keuze om mijn 27 inch 2713hm te verkopen en in plaats daarvan 3x 24 inch 1080p schermen te kopen

[ Voor 14% gewijzigd door Frozen op 22-04-2015 17:14 ]

• BlueFireGaming
Frozen schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:10:
[...]

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan ja, echter speelde ik weinig first person shooters en vond ik de extra pixels en scherpte handig. Hoewel 1080p op 24 inch prima is. Dus ik vind 1440p op 25 inch misschien een beetje té veel van het goede, maar dat moet je zelf beslissen. Ik denk persoonlijk dat het verschil in scherpte wel duidelijk te zien zal zijn. Of dat 150 euro extra waard is, moet je zelf beslissen.

offtopic:
Momenteel sta ik voor de keuze om mijn 27 inch 2713hm te verkopen en in plaats daarvan 3x 24 inch 1080p schermen te kopen
Met te veel van het goede, bedoel je dan dat hij voor 1440p eigenlijk groter moet zijn? Zit eigenlijk wel wat in. Zal eens kijken of ik ergens in de buurt naar wat monitoren kan kijken wat betreft resolutie enzo...

offtopic:
Dat is natuurlijk ook heel nice, zou ik ook graag willen, maar jammer genoeg heb ik daar geen ruimte voor...

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

BlueFireGaming schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:23:
[...]

Met te veel van het goede, bedoel je dan dat hij voor 1440p eigenlijk groter moet zijn? Zit eigenlijk wel wat in. Zal eens kijken of ik ergens in de buurt naar wat monitoren kan kijken wat betreft resolutie enzo...

offtopic:
Dat is natuurlijk ook heel nice, zou ik ook graag willen, maar jammer genoeg heb ik daar geen ruimte voor...
Aan de andere kant heb je nu wel al een 970 gekocht die voor 1x 1080p 60hz best wel overkill is. Dus ik zou je niet aanraden om voor 1x 1080p 60hz scherm te gaan.

• BlueFireGaming
Frozen schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:26:
[...]

Aan de andere kant heb je nu wel al een 970 gekocht die voor 1x 1080p 60hz best wel overkill is. Dus ik zou je niet aanraden om voor 1x 1080p 60hz scherm te gaan.
Dat was ik dan ook niet van plan denk ik. Ik zit op het moment te kijken tussen die 1440p IPS Dell en een 144Hz 1080p (nog geen idee welke).
Wat ik alleen zo kan zien zijn er geen 144Hz IPS monitoren (behalve die van minimaal €750), dus dan wordt het TN...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Frozen schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:26:
[...]

Een GPU is toch nooit overkill? ;)

• pirke
GPU is nooit overkill, zeker niet met een 144hz scherm :)

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-02 19:18
Ik twijfel ook sterk tussen 144hz en 1440p. Heb onlangs de GTX970 gehaald die ik nu speel gebruik op een redelijk oude 1080p tn monitor. Ik overweeg ook 21:9 (Dell U3415W Curved Monitor) maar die is wel erg prijzig en heeft een refresh rate van hoogstens 60hz.

Ik wil binnenkort wel een tweede GTX970 halen.

Inventaris

• pirke
nwnc schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:15:
Ik wil binnenkort wel een tweede GTX970 halen.
Met 2x 970 kun je prima 144hz 1440p draaien!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-02 19:18
Ik denk dat ik maar een Acer Predator XB270HU ga halen. 144hz/1440p en IPS :)

Inventaris

• BlueFireGaming
nwnc schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:15:
Ik denk dat ik maar een Acer Predator XB270HU ga halen. 144hz/1440p en IPS :)
Jeetje, geld over. :P
Ik wil hem ook wel heel graag, maar ik blijf een student...
Pagina: 1