Zelf samengestelde PC a 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Wouter123103
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-01-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil kunnen gamen op ultra settings in alle games die er in de komende tijd aan gaan komen. Ik hoef niet te videobewerken of ietsdergelijks. Wel moet de pc eventueel constructies door kunnen rekenen etc. Voor mijn toekomstige opleiding.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat zelf zo rond de 1000 euro te denken. Maar minder is beter, uiteraard. Dit is dus een schatting.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil mijn HDD en mijn SSD meenemen naar mijn nieuwe systeem. Dan kan ik mijn oude systeem nog verkopen. En dan hoef ik geen nieuwe versie van windows te kopen (toch? Of is dat via het moederbord. Volgens mij moet je dan even Microsoft bellen ofzo. Kan iemand dit verifiëren?)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gewoon de standaard componenten; zo snel mogelijk en zo duurzaam mogelijk. The best bang for the buck.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het merk maakt me niet erg veel uit. Maar ik vind het wel mooi als de binnenkant er een beetje sexy uit ziet. Zolang alles maar optimaal samenwerkt vind ik het goed.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte van de kast maakt me niet veel uit. Ik zal onderaan alvast de dingen neerzetten die ik heb uitgekozen (ik heb natuurlijk al een beetje lopen neuzen). Dan kunnen jullie je mening daarover geven. Zo snel en zo stil mogelijk; geoptimized voor gamen. De energierekening betalen mijn ouders :).

Ga je overklokken?
Een beetje overclocken is altijd leuk toch?

ProcessorIntel Core i5-4690K Boxed
VideokaartEVGA GeForce GTX 970 4GB FTW ACX 2.0
MoederbordGigabyte GA-Z97X-Gaming 3
RAMCrucial Ballistix Tactical
VoedingCooler Master V550
CPU koelerSpire Thermax Eclipse III
BehuizingCorsair Obsidian 450D

Wat vinden jullie ervan? Als ik amazon en afuture een beetje afwissel van wat ik waar koop (in de vs zijn veel spullen goedkoper) kom ik uit op een totaalbedrag van 985 euro.
Als ik mijn oude pc in zijn geheel verkoop (inclusief HDD en SSD, die ben ik nu van plan te behouden) zal ik de volgende onderdelen erbij kopen

HDDSeagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB
SSDSamsung 840 EVO 250GB

Inclusief deze opslagschijven komt het bedrag op 1128,10 euro. Ik ben bekend met de VRAM issues van de gtx 970. Maar op gpuboss.com komt hij nog steeds als een van de beste uit de test (nog steeds beter dan een R9 290x).

Laat me weten wat jullie ervan vinden!

PS. Ik heb alle randapparatuur al. Dus dat is niet meer van toepassing bij de aanschaf hiervan.
Toetsenbord: Ozone Strike Pro Cherry Red MX
Muis: Corsair Vengeance m65
Monitor: LG Flatron e2442 & Samsung Syncmaster 206BW (beetje oud allebei, i know)
En nog wat goedkope creative speakers en een logitech webcam.

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter123103 op 12-04-2015 18:46 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Lijkt mij wel prima zo, als je wilt gaan overklokken. Heel veel heb je er momenteel niet meer aan, is met name hobby.

Kwaliteit van de koeler durf ik niets over te zeggen, weet dat deze iig goed is: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Wellicht 500GB SSD, games worden erg groot!

Je kan beter deze GPU kiezen: pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5

Aangezien je een window hebt zou ik deze RAM kiezen: pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/8 zwart oogt net ff beter dan geel. Daarnaast prijs nagenoeg even duur, en iets sneller geklokt.

我的名字是Mirno

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Overclocken is maar bij een erg beperkt aantal games echt nuttig, ga je niet overclocken, kun je makkelijk een slordig 100 euro in je zak houden.

De GTX970 is erg duur voor zijn prestaties, de pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalKing is 100 euro goedkoper, voor misschien 10% minder prestaties gemiddeld.

De Obisian is imo zijn geld niet waard. De Define R5 [windowed desnoods] is allround beter naar mijn mening, en is ook goedkoper. De Arc is nog goedkoper, en ook erg goed.

Als je een OEM versie hebt van Windows kun je deze niet meenemen naar je volgende bak, omdat deze gekoppeld is aan het mobo. Opbellen naar MS zal denk ik weinig uithalen, puur omdat Windows nog actief is op dat andere mobo.

Een fijne upgrade kan zijn een beter scherm, daar kijk je toch naar, en die TN dingen zijn nou niet echt tof. voor 165 heb je een erg goede Iiyama AMVA.

People as things, that’s where it starts.

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Zelf raad ik deze aan: pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
Die heeft alleen een beetje coil whine bij extreem hoge fps. De kans op coil whine bij normale fps is zeer klein. Verder is dit sowieso de stilste GTX 970, met zeer weinig fan noise.

De R9 290 serie staat bij mij als risicovol bekend, met de vele black screen en BSOD problemen. Sowieso is die Club 3D Radeon R9 290 royalKing bepaald niet een stille kaart.

Een voordeel van kiezen voor Nvidia is dat zij de meeste games sponsoren, en ook exclusieve grafische dingen toevoegen aan die games, zoals Physx. Als je dan voor AMD kiest dan zakt de performance in met die effecten aan of je kunt ze niet aanzetten. AMD doet hetzelfde (met TressFX bijvoorbeeld) maar sponsort minder games. Het ligt natuurlijk ook maar net aan welke games je speelt. Vrijwel alle games die ik speel zijn gesponsord door Nvidia, en ik speel vrijwel niets gesponsord door AMD. Dus dit is ook één factor om mee te nemen.

• Derck0509
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05-2023
Met deze cooler ben ik ook wel is wezen overclokken.

Echter effect op games mimimaal en als je te ver gaat raar je stabielteit kwijt.

Ik gebruik als 2 profileren, eentje normaal voor dagelijkse gebruik en eentje voor overcolck project.

Dan me dagelijkse werk en games stabiel blijf spelen.

Ik bouw aan Fast Furious scooters en Scooteronderdelenshop of Ikbensieraden

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik vraag me af of Wouter123103 het nu allemaal nog volgt. De keuze voor zijn videokaart wordt er nou niet echt bepaald gemakkelijker op voor hem.

Ik ga mijn post even in twee gedeeltes doen, één gericht aan de keuze voor de videokaart en één over de gehele discussie.

Discussie
-Nvidia is kwalitatief eigenlijk wat beter dan AMD op het moment, puur kijkend naar de elektronica, zuiniger en efficiënter. Dus met minder stroom verbruik meer prestaties behalen, ik vind dat ze dat knap gedaan hebben, je betaald er wel fors meer voor.

-AMD is minder zuinig, meer warmte etc. gevolg wat meer defecte kaarten dan gemiddeld. Zijn van de R9 290 serie in de begin periode toch een aantal slechte modellen op de markt gebracht. Echter heeft Nvidia het ook niet heel goed gedaan met het ontwerp voor de GTX 970, waarbij die laatste 0,5GB niet (goed) bruikbaar is.

-AMD biedt zonder twijfel meer prijs/prestatie daarom kies ik hier altijd voor. Maar ik moet wel zeggen dat ik Nvidia qua kwaliteit beter vind.
-Nvidia werkt vaak samen met bedrijven, voornamelijk in de professionele markt (Revit architecture als voorbeeld). Sommige programma's werken dan alleen met Nvidia, zo willen ze AMD eigenlijk wegspelen, zoals VasZaitsev ook al vermelde.

-PhysX, ik weet hier niet heel veel over, heb nooit Nvidia gehad, dus ook geen mogelijkheid tot gebruiken. Wat ik er van zie lijkt het mij wel interessant, het komt erop neer dat Nvidia net die kleine extra's biedt, persoonlijk vond ik het wel wat hebben. Echter blijft de vraag, hoeveel games gebruiken dit nou daadwerkelijk? In het geheel valt dit nog wel mee, maar het is zeker iets om over na te denken bij je keuze qua videokaart. Nieuwste Physx worden na mijn weten toch wel echt een stuk zwaarder, waarbij de CPU het alleen niet meer redt.

Tot slot:
Het videokaart verhaal, de naam videokaart zegt het al, dit is echt een kaart die je in je PC doet. :P Jullie kunnen beter de term GPU gebruiken, Graphics processing unit, dat is gewoon iets wat voor beeld kan zorgen op je PC.

Aan Wouter
-prijs/prestatie kies AMD

-Voor zuiniger en iets meer kwaliteit; Nvidia

-Nvidia biedt wat extra tierelantijntjes in sommige games, het vallen van objecten komt dan meer tot zijn recht. Echter zal je dit niet met alle games hebben.

Beide keuzes zijn goed. Puur naar FPS kijkend zal de ene game beter werken met AMD of juist andersom met Nvidia.

我的名字是Mirno

• Wouter123103
Allereerst, harstikke bedankt voor jullie enthousiastme.
mirno schreef op maandag 13 april 2015 @ 01:15:
Ik vraag me af of Wouter123103 het nu allemaal nog volgt. De keuze voor zijn videokaart wordt er nou niet echt bepaald gemakkelijker op voor hem.

Aan Wouter
-prijs/prestatie kies AMD

-Voor zuiniger en iets meer kwaliteit; Nvidia

-Nvidia biedt wat extra tierelantijntjes in sommige games, het vallen van objecten komt dan meer tot zijn recht. Echter zal je dit niet met alle games hebben.

Beide keuzes zijn goed. Puur naar FPS kijkend zal de ene game beter werken met AMD of juist andersom met Nvidia.
Haha dank je wel. Ik begon er inderdaad de link naar mijn set up niet meer in te zien :). De reden dat ik liever voor Nvidia ga is dat hij vaak stiller is en minder stroom vreet. Vinden mijn ouders vast ook fijn. Daarnaast heb ik op de een of andere manier ook iets meer vertrouwen bij Nvidia liggen.
Een vriend van me heeft de R9 en die maakt enorme herrie en die hoeft de verwarming op zijn kamer niet meer aan te doen :). Dat heb ik liever niet hahah. Ik betaal liever een paar tientjes meer als ik daar meer kwaliteit voor krijg.

Is het eventueel slim om even op de 3xx series van AMD te wachten? Of gaat die extreem op de 200 series lijken?
mirno schreef op zondag 12 april 2015 @ 20:50:
Lijkt mij wel prima zo, als je wilt gaan overklokken. Heel veel heb je er momenteel niet meer aan, is met name hobby.

Kwaliteit van de koeler durf ik niets over te zeggen, weet dat deze iig goed is: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Wellicht 500GB SSD, games worden erg groot!

Je kan beter deze GPU kiezen: pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5

Aangezien je een window hebt zou ik deze RAM kiezen: pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/8 zwart oogt net ff beter dan geel. Daarnaast prijs nagenoeg even duur, en iets sneller geklokt.
De RAM heb ik aangepast. Is iets goedkoper en ziet er inderdaad beter uit. Een 500GB SSD is gelijk 100 euro meer. En ik probeer nog wat kosten te drukken. Ik heb geen haast met de build, dus ik zal de aanbiedingen in de gaten houden :). Of hebben jullie toevallig nog een goede SSD tegen een lage prijs gezien?

Ik zat daarnet op mijn huidige PC wat benchmarks uit te voeren met de Valley benchmark. Op ultra x8 AA haal ik momenteel met lichte overclock 22fps en met een iets zwaardere overclock 28fps. Dus het verschil is er nog wel. Maar met de betere onderdelen zal ik het verschil tussen 60 en 65fps niet meer merken nee :).

Ik neem aan dat de koeler die ik heb uitgezocht ook goed is; heeft net even wat decibellen minder. Daarnaast heeft die ook een hogere rotatiesnelheid. Dus koeler = meer OC'en. Dat was een beetje mijn redenatie.

[ Voor 39% gewijzigd door Wouter123103 op 13-04-2015 11:51 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Ik heb dit topic ontdaan van de discussie die hierboven plaatsvond. Hij was allicht interessant, maar niet op zijn plek hier. Ik waardeer jullie enthousiasme, maar houdt het alsjeblieft binnen de perken. Dit is niet de eerste keer en kan uiteindelijk op meer uitdraaien dan het verplaatsen/verwijderen van reacties, als het verstorend blijft werken en steeds maar uitdraait op welles-nietes feestjes.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 13-04-2015 12:01 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wouter123103 schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:41:
Allereerst, harstikke bedankt voor jullie enthousiastme.

[...]

Haha dank je wel. Ik begon er inderdaad de link naar mijn set up niet meer in te zien :). De reden dat ik liever voor Nvidia ga is dat hij vaak stiller is en minder stroom vreet. Vinden mijn ouders vast ook fijn. Daarnaast heb ik op de een of andere manier ook iets meer vertrouwen bij Nvidia liggen.
Een vriend van me heeft de R9 en die maakt enorme herrie en die hoeft de verwarming op zijn kamer niet meer aan te doen :). Dat heb ik liever niet hahah. Ik betaal liever een paar tientjes meer als ik daar meer kwaliteit voor krijg.

Is het eventueel slim om even op de 3xx series van AMD te wachten? Of gaat die extreem op de 200 series lijken?
Minder stroom is ongeveer 30w in-game, dat is een erg klein verschil, ga je wss niet eens merken.

Stiller ligt aan de koelers: een RoyalAce is in-game net zo stil als de gemiddelde GTX970, en nog steeds meer dan 70 euro goedkoper.

Enorme herrie klinkt als een reference koeler, daar moet je simpelweg niet op letten, want een aftermarket koeler is veel stiller en beter.

Een GTX970 stookt zijn kamer ook wel warm, die 30w verschil is te klein, misschien duurt het 10 minuten langer, maar als je kamer warm wordt van een videokaart die 250w verstookt, wordt ie dat ook van eentje die 220w verstookt.

Kwaliteitsverschil tussen Nvidia en AMD is nooit aangetoond, allebei hebben ze hun slechte series gehad, maar dat is jaren terug.

De 300 series, tja, het duurt nog wel even eer die er zijn ben ik bang, lijkt nu Juni te worden. De 380 is waarschijnlijk 99% een R9 290, met dingen als HDMI 2.0 enzo, de 390 kan wel eens behoorlijk prijzig worden.

• Wouter123103
VasZaitsev schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:49:
[...]

Minder stroom is ongeveer 30w in-game, dat is een erg klein verschil, ga je wss niet eens merken.

Stiller ligt aan de koelers: een RoyalAce is in-game net zo stil als de gemiddelde GTX970, en nog steeds meer dan 70 euro goedkoper.

Enorme herrie klinkt als een reference koeler, daar moet je simpelweg niet op letten, want een aftermarket koeler is veel stiller en beter.

Een GTX970 stookt zijn kamer ook wel warm, die 30w verschil is te klein, misschien duurt het 10 minuten langer, maar als je kamer warm wordt van een videokaart die 250w verstookt, wordt ie dat ook van eentje die 220w verstookt.

Kwaliteitsverschil tussen Nvidia en AMD is nooit aangetoond, allebei hebben ze hun slechte series gehad, maar dat is jaren terug.

De 300 series, tja, het duurt nog wel even eer die er zijn ben ik bang, lijkt nu Juni te worden. De 380 is waarschijnlijk 99% een R9 290, met dingen als HDMI 2.0 enzo, de 390 kan wel eens behoorlijk prijzig worden.
Welke R9 zou je aanraden? Als ik niet hoef te wachten op de 300 series? Gelet op het geluidsniveau, stroomverbruik, kosten etc?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Stroomverbruik vind ik zelf niet echt een argument dus, het verschil is imo te klein tussen de GTX970 en de R9 290 om je daar echt druk over te maken. 30w, 40w als je pech hebt in-game is behoorlijk klein, beetje het verschil tussen een bronze en een gold voeding bijv.

Stil en niet al te duur:
pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD

Nog wat beter gekoeld, maar ook duurder:
pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalAce

Zelf zou ik de Gigabyte nemen, het prijsverschil tussen die en de Club3D is behoorlijk groot, het verschil in prestaties naar mijn mening niet zo.

Stilte is vaak vooral belangrijk bij idle, dus wat je kan doen is in Afterburner een custom fanprofiel maken, wat echt heel makkelijk is, waarop je de kaart instelt dat zijn fans pas hard beginnen te draaien bij een graad of 60-70. Zo hoor je hem niet wanneer hij nauwelijks belast wordt, maar koelt ie toch nog goed wanneer je aan het gamen bent, en je dus je headset op hebt, of er veel gamegeluid is.

• Wouter123103
VasZaitsev schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:59:
Stroomverbruik vind ik zelf niet echt een argument dus, het verschil is imo te klein tussen de GTX970 en de R9 290 om je daar echt druk over te maken.

Stil en niet al te duur: pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD

Nog wat beter gekoeld, maar ook duurder: pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalAce

Zelf zou ik de Gigabyte nemen, het prijsverschil tussen die en de Club3D is behoorlijk groot, het verschil in prestaties naar mijn mening niet zo.

Stilte is vaak vooral belangrijk bij idle, dus wat je kan doen is in Afterburner een custom fanprofiel maken, wat echt heel makkelijk is, waarop je de kaart instelt dat zijn fans pas hard beginnen te draaien bij een graad of 60-70. Zo hoor je hem niet wanneer hij nauwelijks belast wordt, maar koelt ie toch nog goed wanneer je aan het gamen bent, en je dus je headset op hebt, of er veel gamegeluid is.
Inderdaad, het stroomverbruik is ondergeschikt aan de prestaties. Maar is het zo dat een r9 op dit moment beter is dan een gtx 970? Want de gtx 970 is nieuwer, en het schijnt dat je de laatste partitie 0,5gb eigenlijk niet nodig hebt (tenzij je 60fps 4K wilt gamen). Dus ik kan toch beter de gtx 970 nemen dan de even dure Club 3D radeon r9 290x ?

In de Gigabyte GV-R929OC-4GD ga ik mij nog even verdiepen. Ik wil namelijk nog wel een paar jaar vooruit kunnen met een videokaart, En deze kaart is ook al weer dik een jaar oud.
De EVGA GTX 970 FTW ACX 2.0 die ik op het oog heb scoort op GPUboss duidelijk hoger. En ik denk dat ik beter niet kan bezuinigen op de videokaart.

Ik had wat video's op youtube gezien dat de gtx970 nog steeds de beste videokaart was voor de prijs, ondanks de VRAM issues. Dus wat mij betreftis de gtx970 iets duurzamer dan de R9. Of zeg ik nu hele rare dingen?

Die case had ik btw uitgekozen omdat ik hem mooi vond en ik iets anders wou dan de standaard fractal design Define R5 die iedereen inmiddels heeft :).
VasZaitsev schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:02:
Een fijne upgrade kan zijn een beter scherm, daar kijk je toch naar, en die TN dingen zijn nou niet echt tof. voor 165 heb je een erg goede Iiyama AMVA.
Ik heb het geld niet voor beide upgrades. Ik ga volgend jaar studeren :). Maar denk je dat ik beter een nieuwe monitor kan kopen dan een nieuwe PC? Dit klinkt gek, weet ik. Maar even op upgrade/prijs niveau.
Ik zou dan de Philips Brilliance 242G5DJEB nemen. 1ms, 144hz en een rood accent. I LOVE RED _/-\o_ .

[ Voor 12% gewijzigd door Wouter123103 op 13-04-2015 12:25 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Wouter123103 schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:20:
[...]
Ik heb het geld niet voor beide upgrades. Ik ga volgend jaar studeren :). Maar denk je dat ik beter een nieuwe monitor kan kopen dan een nieuwe PC? Dit klinkt gek, weet ik. Maar even op upgrade/prijs niveau.
Ik zou dan de Philips Brilliance 242G5DJEB nemen. 1ms, 144hz en een rood accent. I LOVE RED _/-\o_ .
En een TN-paneel :r Verschil tussen 4ms en 1ms merk je niet. Wat je wel merkt zijn de lelijke kleuren, kijkhoeken, contrast enzovoorts. En dat allemaal voor 144Hz? Voor een paar tientjes meer heb je een IPS 1440p scherm!
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

En voor 100 euro minder heb je een 1080p AMVA-scherm:
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

VasZaitsev schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:49:
[...]

Nouja, klein.

Overigens is het verschil rond de 100W:
- http://nl.hardware.info/p...rce-oc-4gb/testresultaten ->385W
- http://nl.hardware.info/p...rix-oc-4gb/testresultaten ->263W

Denk daarbij even dat de GTX970 met minder vermogen meer prestaties haalt. Gevolg hiervan is dat er minder vermogen wordt omgezet in warmte. Niet al die extra 100W zal verloren gaan aan warmte. Maar dit geeft ook aal dat Nvidia hun chips net wat slimmer in elkaar zitten.

Die 30W die je aangeeft, als dat alleen al puur aan warmte vrij komt, daar wordt je echt niet blij van hoor :P

Bij AMD betekend dat ook gewoon, extra vermogen, met lagere prestaties. Dat bepaalde onderdelen meer belast worden, en ook warmer worden. Levensduur zou daardoor in theorie ook wat korter zijn.

Wat mij betreft zij het beide goede keuzes. Mocht je het budget over hebben zou ik voor Nvidia gaan, wil je wat besparen, ga voor AMD. Ze zullen je beide niet teleurstellen in prestaties.
Over 3 jaar is het vaak toch al weer aan te raden een nieuwe GPU te nemen.Of je nou een GTX970 of R9 290 hebt ;)

我的名字是Mirno

• Wouter123103
MK1998NL schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:47:
[...]

En een TN-paneel :r Verschil tussen 4ms en 1ms merk je niet. Wat je wel merkt zijn de lelijke kleuren, kijkhoeken, contrast enzovoorts. En dat allemaal voor 144Hz? Voor een paar tientjes meer heb je een IPS 1440p scherm!
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart
Ik zou dan voor de Dell gaan, omdat die er cool uit ziet.
maar dan kan ik mijn PC niet helemaal vervangen, alleen upgraden. Alleen een nieuw moederbord en een processor. Is dat slimmer om te doen?

Momenteel heb ik de MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC. Kan deze videokaart zometeen 1440p in GTA V op ultra aan icm een i5 4690K en een nieuw moederbord?

Thanks!
mirno schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:10:
[...]
Wat mij betreft zij het beide goede keuzes. Mocht je het budget over hebben zou ik voor Nvidia gaan, wil je wat besparen, ga voor AMD. Ze zullen je beide niet teleurstellen in prestaties.
Over 3 jaar is het vaak toch al weer aan te raden een nieuwe GPU te nemen.Of je nou een GTX970 of R9 290 hebt ;)
Als ik wel een nieuwe videokaart nodig heb, ga ik liever voor de GTX970. Ik geef liever wat meer geld uit aan hogere kwaliteit dan dat ik al compromissen ga sluiten. Maar de vraag is, heb ik wel een nieuwe videokaart nodig (als ik besluit een upgrade door te voeren, en niet een nieuwe pc te bouwen)?
Volgens mij is namelijk de processor de bottleneck. Ik run een AMD Phenom II x4 965 BE.

Let me know what you think!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Wouter123103 schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:28:
[...]

Ik zou dan voor de Dell gaan, omdat die er cool uit ziet.
maar dan kan ik mijn PC niet helemaal vervangen, alleen upgraden. Alleen een nieuw moederbord en een processor. Is dat slimmer om te doen?

Momenteel heb ik de MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC. Kan deze videokaart zometeen 1440p in GTA V op ultra aan icm een i5 4690K en een nieuw moederbord?

Thanks!
[...]

Als ik wel een nieuwe videokaart nodig heb, ga ik liever voor de GTX970. Ik geef liever wat meer geld uit aan hogere kwaliteit dan dat ik al compromissen ga sluiten. Maar de vraag is, heb ik wel een nieuwe videokaart nodig (als ik besluit een upgrade door te voeren, en niet een nieuwe pc te bouwen)?
Volgens mij is namelijk de processor de bottleneck. Ik run een AMD Phenom II x4 965 BE.

Let me know what you think!
Die 7850 is opzich niet slecht. Maar verwacht niet dat je er alles nog mee kan draaien op ultra. Hij redt GTA V nog wel op 1080p medium/high denk ik, een beetje kwestie van afstellen.

Je kan ook gewoon die 7850 GPU hergebruiken, en dan je GPU upgraden wanneer je hogere graphics wilt. Want anders kan je wel om de generatie blijven upgraden met die hardware.

Wil je echter toch nu al met hogere graphics gamen, kies je gelijk al een betere GPU.

icm met die 7850 zou ik geen 1440p scherm kiezen, maar gewoon een 1080P AMVA scherm ofzo, zoals die Ilyama hierboven!

GTX970 zal GTA V ook niet ultra op 1440p redden gok ik. Klein tandje terug.

我的名字是Mirno

• Wouter123103
mirno schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:37:
[...]

Die 7850 is opzich niet slecht. Maar verwacht niet dat je er alles nog mee kan draaien op ultra. Hij redt GTA V nog wel op 1080p medium/high denk ik, een beetje kwestie van afstellen.

Je kan ook gewoon die 7850 GPU hergebruiken, en dan je GPU upgraden wanneer je hogere graphics wilt. Want anders kan je wel om de generatie blijven upgraden met die hardware.

Wil je echter toch nu al met hogere graphics gamen, kies je gelijk al een betere GPU.

icm met die 7850 zou ik geen 1440p scherm kiezen, maar gewoon een 1080P AMVA scherm ofzo, zoals die Ilyama hierboven!

GTX970 zal GTA V ook niet ultra op 1440p redden gok ik. Klein tandje terug.
Ik denk dat ik dan nog even wacht met een GPU kopen. Dat ik even af wacht wat er op de GPU markt gaat gebeuren. Dat ik een nieuwe CPU en een mobo koop en er een nieuwe monitor bij doe. Dan ben ik zo rond de 550 euro klaar, grofweg geschat. En dan heb ik niet een hele nieuwe pc nodig. Is dat de beste optie?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Jaa, is ook een optie.
Het is maar net hoeveel grafische kracht je nu wilt. Of je bent blij met wat je hebt, en zingt het daar nog even mee uit, door de graphics een aantal tandjes terug te zetten. Of je neemt nu één van de snelste videokaarten. Keuze is aan jou.

Ik zou wel een 550W voeding kiezen voor de zekerheid! Mocht je je oude GPU houden.
Post je huidige lijstje dan eens.

我的名字是Mirno

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Een 7850 verbruikt minder als een 7950 (=R9 280), en je krijgt zelfs een R9 290 op een 450W voeding met gemak :)

Wat als je nu gewoon overclocken links laat liggen, GPU verkoopt (krijg je makkelijk €70 voor) en dan een (tweedehands) R9 290 neemt?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

MK1998NL schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:06:
Een 7850 verbruikt minder als een 7950 (=R9 280), en je krijgt zelfs een R9 290 op een 450W voeding met gemak :)

Wat als je nu gewoon overclocken links laat liggen, GPU verkoopt (krijg je makkelijk €70 voor) en dan een (tweedehands) R9 290 neemt?
Ook een goed idee! Dan bespaar je met overklokken zo'n €100, verkoopt je videokaart en eventueel nog meer onderdelen, hou je weer ruim €100 over. Van dat geld kan je voor rond de €200 een 2e hands R9 290 videokaart halen, zo heb je in verhouding voor een prikkie een erg dik systeem.

Hoewel ik met de voeding toch voet bij stuk houdt met 550W. (Dit met oog op toekomstige GPU's, hoewel die in theorie alleen zuiniger zouden worden, maar je weet maar nooit) En een R9 290 wordt procentueel met een 450W voeding ruim boven de 80% belast tijdens het gamen. Te hoge belasting vinden ze vaak niet heel leuk, en die ventilator gaat dan weer een stuk harder draaien.

我的名字是Mirno

• Wouter123103
mirno schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:02:
Jaa, is ook een optie.
Ik zou wel een 550W voeding kiezen voor de zekerheid! Mocht je je oude GPU houden.
Post je huidige lijstje dan eens.
De uitgekozen voeding is toch al 550W?

Processor Intel i5 4690K 217
MB Gigabyte GA-Z97X Gaming 3 110
RAM Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/8 66,1
GPU EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX FTW 346,52
Behuizing Corsair Obsidian 450D 113,2
Voeding Cooler Master V550 Semi-Modular 85,8
Koeling Spire Thermax Eclypse III 43
SSD Samsung 840 EVO 250GB 95
HDD Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB 48,1

Totaal is dat 1124,72 euro. Als ik besluit de GPU niet te kopen is het 778,20 euro.
Dit is dan het huidige lijstje. Direct gekopieerd vanuit excel. Het enige verschil met het eerste lijstje tot nu toe is de RAM module.
MK1998NL schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:06:
Processor Intel i5 4690 212
MB Gigabyte H97 G1.Sniper H6 94
RAM Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/8 66,1
GPU 2e hands r9 290 200
Behuizing Corsair Obsidian 450D 113,2
Voeding Cooler Master V550 Semi-Modular 85,8
Koeling Spire Thermax Eclypse III 43
SSD Samsung 840 EVO 250GB 95
HDD Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB 48,1

Dit is het lijstje zonder overclocken en een 2e hands R9 290. Daarvan heb ik de prijs rond de 200 euro geschat. De totale prijs hiervan is 957,20.

Als ik het bovenste lijstje met een tweede handse R9 290 neem is het 987,20 euro. Daar gaat nog grofweg 400 euro van af voor de verkoop van mijn oude PC (aan de lage kant) en heb ik geupgraded voor 590 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter123103 op 13-04-2015 14:31 ]

• Jurrian120
  • Laatst online: 14:45
Je kan het beste voor een GTX970 gaan van Gigabyte (3 fans dus stil en koel) of de EVGA hogere clock. En de Gigabyte heeft 1 6 en 1 8 pin, de EVGA heeft 2 6 pin terwijl de ASUS maar 1 6 pin heeft. Dus kan je de EVGA en Gigabyte verder overclocken dan de ASUS. Dus meer FPS voor minder geld.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Beter: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed of pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed processor.

Maar dat 2e hands R9 290 idee lijkt me goed. Zoals je dat onderste lijstje heb. Ik geef je wel als tip mee: pricewatch: Crucial MX100 512GB games worden groooot! 250GB kan krap worden.

我的名字是Mirno

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een tweedehands R9 290 heeft vaak de reference koeler, en zelfs als AMD-fan kan ik dat ding afraden. Hij is redelijk als je de koelpasta vervangt, maar dan nog luider dan de meeste mensen prettig vinden in-game.

Tweedehands R9 290's met een goede koeler zitten imo te dicht bij de pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalKing om echt interessant te zijn.

Duurzamer zou ik de GTX970 niet durven te noemen, ik heb het al in een ander topic uitvoerig beschreven [GTX970 memory 'bug'] waarom ik denk dat de R9 290 en GTX970 over een jaar of 2 minstens gelijk eindigen, dus ik ga dat niet hier weer bediscusseren, lange verhalen, arm toetsenbord :P

Betere kwaliteit vind ik zelf ook te kort door de bocht. Er zijn [nog] geen grote uitvalscijfers van R9 290's die stukgingen door de hitte, AMD heeft natuurlijk wel de juiste onderdelen uitgezocht zodat die kaart niet zomaar dood gaat door de hitte.

Zelf vind ik vooral cijfers die het in-game verbruik zo rond de 30-40w gemiddeld houden, het maximale verschil in dingen als Furmark is wél groter, echter, die test is bijzonder onrealistisch, en zowel AMD als Nvidia bouwen beveiligingen in zodat de temps lager zijn, het zou best kunnen dat die van AMD minder goed werken.

• .ScorpionSquad
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 85,95€ 85,95
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 284,-€ 284,-
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 102,95€ 102,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,-€ 62,-
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX100 512GB€ 186,95€ 186,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.065,70

65 euro over budget, maar daar valt makkelijk wat aan te doen:
Je kan de stock koeler gebruiken, je kan de SSD terugschroeven naar 256GB, de HDD weglaten of later toevoegen, de R9 290 2e hands kopen (iets wat ik sowieso zou doen)/een goedkopere variant kiezen of een goedkoper moederbord te halen. Maar net wat je zelf belangrijker vindt.

De R9 290 omdat:
1. Bijna 100 euro goedkoper dan een GTX 970.
2. Meer 'futureproof' (waarom wil iedereen dat toch?) dan een GTX970 omdat het geheugen wel fatsoenlijk in elkaar steekt. (512-bit 4GB vs 256-bit 3.5GB+0.5 nepGB).

Over de gehele linie is AMD, ondanks het feit dat de technologie ouder is, nog steeds meer futureproof dan Nvidia (nog duidelijker bij de GTX960 vs R9 280 bijvoorbeeld). Zie ook de R9 280X die nog heel prima is en de GTX770 die niemand meer aanraad.

Verhalen over een GTX970 die degelijker is dan een R9 290, of dat een R9 290 meer BSOD's en driverproblemen heeft zijn typische n=1 feiten, of dingen die ooit in een ver verleden nog wel eens waar waren (maar niemand weet nog van de GTkachel 480?). Dat kaarten met een hoger stroomverbruik het minder lang uithouden is ook onzin, zolang het ontwerp maar fatsoenlijk is. Als je hem buiten de specificaties laat lopen, overklokken dus, dan is dat allicht waar, maar goede videokaart doet het makkelijk 10 jaar, zowel een R9 290 als een GTX970 (zie ook de zogeheten bathtub-curve)

Een goede 450W is overigens zat, ik verwacht niet dat GPU's nog meer gaan verbruiken dan een R9 290X, je loopt dan gewoon tegen limieten van een koelinstallatie met een maximale grootte. En een goede voeding houdt gewoon 100% load voor enkele uren per dag 10 jaar vol. Niets om je zorgen over te maken dus.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• dusty-2011
Om het verschil in de stroomkosten inzichtelijk te maken even een heel simpel sommetje. Je gamed 1000 uur per jaar, 5 jaren lang. De GTX 970 verbruikt 60W minder (ik heb even getracht om een beetje in het midden te gaan zitten, de ene bron zegt 100W, de andere zegt 30-40W.).

60W*1000h=60000Wh=60KWh
Je bespaart 60 KWh per jaar met de GTX 970.
60*€0,23= €13,80 per jaar
Met kosten van €0,23 per KWh bespaar je €13,80 per jaar.
€13,80 * 5 = €69 over 5 jaren.
Dit komt neer op een totaalbesparing van €69 over 5 jaren.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar dat vind ik zeker de moeite waard. Als je bij al je apparaten op deze manier geld kan besparen, moet je eens uitrekenen hoeveel je dan totaal op 5 jaren wel niet bespaard, dat wordt een gigantisch bedrag waar je iets leuks mee kunt gaan doen. En een besparing van 300 KWh over 5 jaren betekent ook dat de kolencentrales hier in Nederland weer wat minder te doen hebben. Als je het al niet voor het geld doet, denk dan ook eens aan het milieu.

Voel je trouwens vrij om de getallen hierboven aan te passen voor je eigen situatie. Game je maar 100 uur per jaar in plaats van 1000 uur dan bespaar je ook maar €6,90 over 5 jaren, niet echt veel dus.

@ScorpionSquad. Ik raad de Cooler Master V550 Semi-modular voeding aan. Die is stiller. Bovendien vind ik die 450W voeding aan de krappe kant voor een R9 290. De fabrikanten van de R9 290 raden allemaal 750W voedingen aan, daar kun je prima 200 W onder gaan zitten, dat begrijp ik goed. Maar 300W eronder gaan zitten dan ben je echt de zaak aan het pushen hoor. Dat kan ik niemand aanraden.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Tja, pak eens alle mogelijke reviews van testsystemen met een R9 290 erbij. Vaak zijn die testsystemen ook nog eens systemen met een 5960X o.i.d. Laat er maar eens eentje zien waar het stroomverbruik boven de 400W, laat staan 450W, uit komt. Als het je lukt een betrouwbare bron met 450W of meer te vinden, icm een i7-4790K geef ik je gelijk. Maar vooralsnog is het 100 ongebruikte watts bijkopen.

Daarbij gaat je energiebereking wel hier en daar behoorlijk de mist in. 60W meer, kan ik inkomen, maar 0.23 euro per kWh, dan mag je misschien wel even overstappen. 1000 uur per jaar gamen vindt ik ook heel veel. Dat is 3 uur per dag, 6 dagen in de week. Ik weet niet welke studie de TS wil gaan doen, maar mocht het een beetje een serieuze opleiding gaan worden, dan is dat al niet haalbaar.

5 jaar lang een GPU gebruiken is ook nog eens erg lang. Je pakt dus overal, afgezien van het verbruksverschil, best extreme parameters, en zelfs dan krijg je het verschil in aankoopbedrag niet terug. Milieu moet de TS maar zien of hij dat belangrijk vindt, maar als student heb je vermoedelijk meer interesse in je portemonnee.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• dusty-2011
Tja, wil je wel 400W vragen van zo'n 450W voeding. Bij een omgevingstemperatuur van 29 graden produceert de voeding dan zo'n 47 dB(A): http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/SSR-450RT/6.html
Tuurlijk is het mogelijk om de omgevingstemperatuur nog wat lager te houden, maar je zult altijd boven de 40 dB(A) uitkomen.
Dan de Cooler Master V550S:
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/6.html
Bij dezelfde omgevingstemperatuur (29 graden) en hetzelfde verbruik (400W) produceert die zo'n 35 tot 36 dB(A). Bij een nog lagere omgevingstemperatuur zal die maar net boven de 30 dB(A) zitten waarschijnlijk.

Zoals je ziet loont het zich qua geluidsproductie heel goed om de V550S te kopen in plaats van de Seasonic. Bij een normale omgevingstemperatuur van 20 graden of hoger is de V550S gewoon hoorbaar stiller bij een belasting van 400W.

Verder is de Cooler Master V550S bij idle verbruik (tussen 50-100W) veel efficiënter dan de Seasonic. En bij 400 W verbruik is de Cooler Master ook efficiënter dan de Seasonic.

@ 0.23 euro per kWh. Dit is wat ik op diverse sites vond als gemiddelde voor 2014. Natuurlijk zul je het ergens goedkoper kunnen krijgen. Zoals ik al eerder zei, doe gerust de getallen aanpassen aan je eigen situatie.
@ 1000 uur per jaar gamen. Zelf haal ik de 1000 niet, maar sommigen gamen wel 2000 uur per jaar. Anderen gamen dan weer maar 20 uur per jaar, alleen FIFA met vrienden. Het is maar gewoon een getal wat ik gekozen heb, voel vrij om het aan te passen. 1000 vond ik een mooi rond getal. Als je zelf 500 uur per jaar gamed dan deel je de totaalbesparing gewoon door 2.
@ 5 jaar lang met GPU doen. Met een GTX 970 moet dit net mogelijk zijn, als je bereidt bent tegen het einde van de periode op lagere settings te spelen.

[ Voor 5% gewijzigd door dusty-2011 op 13-04-2015 19:23 ]

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Niet weer die hele discussie over voedingen... Maar het is al meerdere malen uitgelegd dat in een gewone huiskamer de Seasonic niet merkbaar luider is dan de Cooler Master in een PC. Lees het anders maar terug in het Overige hardware forum.

Daarbij is de Seasonic intern iets beter van kwaliteit en vind ik 5% verschil over de 20-100W regionen (onder de 70W zal de PC ook niet komen, behalve in standby) geen belangrijk verschil.

• Wouter123103
Jurrian120 schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:51:
Je kan het beste voor een GTX970 gaan van Gigabyte (3 fans dus stil en koel) of de EVGA hogere clock. En de Gigabyte heeft 1 6 en 1 8 pin, de EVGA heeft 2 6 pin terwijl de ASUS maar 1 6 pin heeft. Dus kan je de EVGA en Gigabyte verder overclocken dan de ASUS. Dus meer FPS voor minder geld.
De evga gtx 970 ftw acx 2.0 heeft momenteel ook mijn voorkeur. Die haalt op GPUboss altijd nog dik een punt hoger dan alle aangeraden AMD R9 200 series.
mirno schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:54:
Beter: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed of pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed processor.

Maar dat 2e hands R9 290 idee lijkt me goed. Zoals je dat onderste lijstje heb. Ik geef je wel als tip mee: pricewatch: Crucial MX100 512GB games worden groooot! 250GB kan krap worden.
Hiermee geef ik wel de optie om te overclocken op. Op amazon kost de i5 4690k 217 euro. Is het de 15 euro niet waard om te kunnen overclocken (dan reken ik de extra kosten voor het mobo niet mee. Die komen neer op 110 euro). Wat denken jullie hierover?

En 500gb SSD is inderdaad chill. Maar het kost ook honderd euro meer. Ik kan ook mijn huidige PC verkopen zonder de SSD die ik nu al heb, en vervolgens die in mijn nieuwe PC stoppen. Dan heb ik 1x 128gb en 1x 256gb. Of is dit niet ideaal?
VasZaitsev schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:13:
Een tweedehands R9 290 heeft vaak de reference koeler, en zelfs als AMD-fan kan ik dat ding afraden. Hij is redelijk als je de koelpasta vervangt, maar dan nog luider dan de meeste mensen prettig vinden in-game.

Tweedehands R9 290's met een goede koeler zitten imo te dicht bij de pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalKing om echt interessant te zijn.
Een vriend van me heeft dat ding inderdaad. En daar wil je echt niet naast zitten. Die blaast je oren er uit. Maar zoals ik hierboven al aangaf. Hij scoort een hele punt lager op GPUboss. Is dat het prijsverschil waard?
De energiekosten die vervolgens worden besproken zijn voor m'n ouders. Maar misschien kan ik een dealtje sluiten als ik besluit en goedkopere (met een lager energieverbruik) te nemen ;) . Voor mij staat kwaliteit en duurzaamheid voorop.
.ScorpionSquad schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:17:
Je kan de stock koeler gebruiken, je kan de SSD terugschroeven naar 256GB, de HDD weglaten of later toevoegen, de R9 290 2e hands kopen (iets wat ik sowieso zou doen)/een goedkopere variant kiezen of een goedkoper moederbord te halen. Maar net wat je zelf belangrijker vindt.

De R9 290 omdat:
1. Bijna 100 euro goedkoper dan een GTX 970.
2. Meer 'futureproof' (waarom wil iedereen dat toch?) dan een GTX970 omdat het geheugen wel fatsoenlijk in elkaar steekt. (512-bit 4GB vs 256-bit 3.5GB+0.5 nepGB).

Verhalen .... bathtub-curve)

Een goede 450W is overigens zat, ik verwacht niet dat GPU's nog meer gaan verbruiken dan een R9 290X, je loopt dan gewoon tegen limieten van een koelinstallatie met een maximale grootte. En een goede voeding houdt gewoon 100% load voor enkele uren per dag 10 jaar vol. Niets om je zorgen over te maken dus.
De stockkoeler gebruiken als je wilt gaan overclocken of een beetje en stil systeem wilt, is niet helemaal ideaal volgens mij.

De videokaart tweedehands kopen is altijd een optie. Maar zelf ben ik meer een fan van het nieuw kopen. Meer vertrouwen in. Maar als ik daarmee kan besparen is dat altijd mooi meegenomen. Op CPUBoss komt de gtx970 nog steeds als beste uit de bus, en de volledige 4gb ga ik toch niet gebruiken aangezien ik 1080p game en niet ga upgraden naar 4K. Daarnaast heeft de 970 weer hogere clockspeeds en is hij stiller. Dus het is een beetje wikken en wegen. Persoonlijk schrikt de R9 290 van die vriend van me mij erg af als ik die hoor. Dat wil ik echt niet hebben.

Welk voorstel voor een voeding doe je, als je het hebt over een 450W voeding?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:50
dusty-2011 schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:30:
60W*1000h=60000Wh=60KWh
Je bespaart 60 KWh per jaar met de GTX 970.
60*€0,23= €13,80 per jaar
Met kosten van €0,23 per KWh bespaar je €13,80 per jaar.
€13,80 * 5 = €69 over 5 jaren.
Dit komt neer op een totaalbesparing van €69 over 5 jaren.
60W*500h=30kWh
30*0,22=6,6 euro per jaar
over 3 jaar (langer gaat een videokaart echt niet mee) is dat 20 euro.

Nu is de 970 wel iets sneller dan de 290, maar er blijft nog een behoorlijk gat tussen totale kosten over lifetime.

Stock staan de fans op de R9 290 royalking aardig hard, die kun je prima langzamer zetten zonder dat ie te warm worden.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 13-04-2015 23:58 ]

• dusty-2011
mitsumark schreef op maandag 13 april 2015 @ 23:56:
[...]

60W*500h=30kWh
30*0,22=6,6 euro per jaar
over 3 jaar (langer gaat een videokaart echt niet mee) is dat 20 euro.

Nu is de 970 wel iets sneller dan de 290, maar er blijft nog een behoorlijk gat tussen totale kosten over lifetime.

Stock staan de fans op de R9 290 royalking aardig hard, die kun je prima langzamer zetten zonder dat ie te warm worden.
Ik ben van plan om langer dan drie jaar te doen met mijn GTX 970. Dat zal ook prima gaan. AMD verkoopt GPU's die drie jaar geleden geïntroduceerd werden tegenwoordig nog steeds, maar dan onder een andere naam en voor een iets lagere prijs. Een HD 7850 kostte drie jaar geleden zo'n 210 euro. Tegenwoordig verkopen ze dezelfde GPU als een R9 270 voor 150 euro. Dus in drie jaar tijd is de prijs gezakt van 210 euro naar 150 euro, big deal zeg (en ze hebben de chip een tikkeltje sneller gemaakt). Zo snel gaan de ontwikkelingen dus niet. Als je nu een R9 270 koopt kun je zeker 2 jaar vooruit. Had je drie jaar geleden een HD 7850 gekocht voor 210 euro dan had je zeker vijf jaar vooruit gekund.
De GTX 970 heeft mij een aantal maanden geleden maar liefst 365 euro gekost. Over drie jaar verkopen ze vergelijkbare GPU's nog steeds, alleen voor een wat lagere prijs (misschien 200 euro ofzo). Dan kun je met een oude GTX 970 nog steeds prima vooruit. Een GTX 970 moet echt makkelijk 5 jaar meekunnen.

Niet weer die hele discussie over voedingen... Maar het is al meerdere malen uitgelegd dat in een gewone huiskamer de Seasonic niet merkbaar luider is dan de Cooler Master in een PC. Lees het anders maar terug in het Overige hardware forum.
Dat is jouw foutieve interpretatie daarvan. Ik heb jullie juist geprobeerd uit te leggen dat de Cooler Master merkbaar stiller is. Dat is ie ook. Als je dat niet wilt inzien, nou, jammer dan. Ik heb het de topic starter duidelijk uitgelegd en die zal het wel begrijpen :) Daar ga ik vanuit tenminste.

De Club3D modellen van de R9 290 staan bij mij trouwens niet als stil bekend. Integendeel, ze zijn echt rumoerig. Ik kan van de Royalking geen reviews vinden, maar de overige modellen van Club3D waar wel reviews van zijn zijn behoorlijk luid. Zie bijvoorbeeld: http://www.computerbase.d...-290-290x-roundup-test/3/
Ik zou zeer zeker geen R9 290 kopen zonder eerst uit meerdere reviews te hebben kunnen concluderen dat de kaart stil genoeg is.
Hier op tweakers staan wel user reviews van de RoyalKing die eigenlijk allemaal klagen over de abnormale geluidsproductie. Natuurlijk, je kunt een custom fan curve maken waardoor ie wat stiller wordt. Maar je kunt ook gewoon een andere GPU kopen die geen bladblazer is. ;)
Een stille R9 290 is bijvoorbeeld deze: pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X Zoals je ziet heeft stilte een meerprijs. Die kaart maakt nog steeds veel meer geluid als mijn Asus Strix GTX 970 en kost al vrijwel evenveel.

[ Voor 36% gewijzigd door dusty-2011 op 14-04-2015 00:29 ]

• mitsumark
dusty-2011 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 00:07:
[...]

Ik ben van plan om langer dan drie jaar te doen met mijn GTX 970. Dat zal ook prima gaan. AMD verkoopt GPU's die drie jaar geleden geïntroduceerd werden tegenwoordig nog steeds, maar dan onder een andere naam en voor een iets lagere prijs. Een HD 7850 kostte drie jaar geleden zo'n 210 euro. Tegenwoordig verkopen ze dezelfde GPU als een R9 270 voor 150 euro. Dus in drie jaar tijd is de prijs gezakt van 210 euro naar 150 euro, big deal zeg (en ze hebben de chip een tikkeltje sneller gemaakt). Zo snel gaan de ontwikkelingen dus niet. Als je nu een R9 270 koopt kun je zeker 2 jaar vooruit. Had je drie jaar geleden een HD 7850 gekocht voor 210 euro dan had je zeker vijf jaar vooruit gekund.
De GTX 970 heeft mij een aantal maanden geleden maar liefst 365 euro gekost. Over drie jaar verkopen ze vergelijkbare GPU's nog steeds, alleen voor een wat lagere prijs (misschien 200 euro ofzo). Dan kun je met een oude GTX 970 nog steeds prima vooruit. Een GTX 970 moet echt makkelijk 5 jaar meekunnen.
Het is je goed recht om 5 jaar met een kaart te willen doen, maar als je game standaarden zo 'laag' liggen dan kun je beter geen 970 halen, koop lekker een 150-200 euro kaartje (en herhaal dat elke 2-3 jaar).
Dus precies wat je zegt, over 3 jaar heb je dus eigenlijk een 'midrange' kaart, maar als je in eerste instantie een midrange kaart had gekocht en nu geld had bijgelegd had je een betere kaart kunnen kopen.
Als midrange is wat je zoekt, kun je beter geen geld uitgeven aan een high-end kaart.
(en dat nog los van het verhogen van de resolutie).

De 270 is eigenlijk een 7870 (geen 7850), die kostte tijdens release pakweg 250-275 euro.
De enige reden waarom de 270 nu 150 euro kost is omdat de koers zo 'slecht' staat, anders had ie op 110-120 euro gezeten.

Edit: 340 euro betalen voor een 290 is waanzin, ook al is die stiller, dan kun je inderdaad net zo goed (of beter) een 970 pakken.
Club3d royalking is inderdaad wat luider dan veel andere modellen, maar dat is prima op te lossen (hij blijft namelijk wel koel).
Als tussenweg zou je de gigabyte kunnen nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 14-04-2015 00:34 ]

• dusty-2011
mitsumark schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 00:30:
[...]

Het is je goed recht om 5 jaar met een kaart te willen doen, maar als je game standaarden zo 'laag' liggen dan kun je beter geen 970 halen, koop lekker een 150-200 euro kaartje (en herhaal dat elke 2-3 jaar).
Dus precies wat je zegt, over 3 jaar heb je dus eigenlijk een 'midrange' kaart, maar als je in eerste instantie een midrange kaart had gekocht en nu geld had bijgelegd had je een betere kaart kunnen kopen.
Als midrange is wat je zoekt, kun je beter geen geld uitgeven aan een high-end kaart.
(en dat nog los van het verhogen van de resolutie).

De 270 is eigenlijk een 7870 (geen 7850), die kostte tijdens release pakweg 250-275 euro.
De enige reden waarom de 270 nu 150 euro kost is omdat de koers zo 'slecht' staat, anders had ie op 110-120 euro gezeten.
De R9 270 is een iets snellere 7850.
De R9 270X is een iets snellere 7870.
Sorry hoor maar je zit er naast.

Als ik nu 200 euro uitgeef aan een GPU, en over 2,5 jaar weer 200 euro. Dan heb ik over 5 jaar genomen 400 euro uitgegeven. Alle 5 die jaren heb ik dan op ongeveer medium settings kunnen spelen.

Als ik nu 370 euro uitgeef aan een GPU, en over 2,5 jaar niets uitgeef... Dan heb ik over 5 jaar genomen 370 euro uitgegeven. De eerste 2,5 jaren heb ik dan op high of ultra kunnen gamen. De laatste 2,5 jaren heb ik op medium kunnen gamen.

Wat is nu de slimme keuze... Het is geen rocket science he ;) Ik raad TS dan ook aan om meteen een stevige GPU erin te zetten. Over 2,5 jaar heb je dan gewoon een midrange GPU en kun je nog steeds 2,5 jaar vooruit.

[ Voor 4% gewijzigd door dusty-2011 op 14-04-2015 00:35 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wouter123103 schreef op maandag 13 april 2015 @ 23:50:
[...]

De evga gtx 970 ftw acx 2.0 heeft momenteel ook mijn voorkeur. Die haalt op GPUboss altijd nog dik een punt hoger dan alle aangeraden AMD R9 200 series.

[...]

Hiermee geef ik wel de optie om te overclocken op. Op amazon kost de i5 4690k 217 euro. Is het de 15 euro niet waard om te kunnen overclocken (dan reken ik de extra kosten voor het mobo niet mee. Die komen neer op 110 euro). Wat denken jullie hierover?

En 500gb SSD is inderdaad chill. Maar het kost ook honderd euro meer. Ik kan ook mijn huidige PC verkopen zonder de SSD die ik nu al heb, en vervolgens die in mijn nieuwe PC stoppen. Dan heb ik 1x 128gb en 1x 256gb. Of is dit niet ideaal?

[...]

Een vriend van me heeft dat ding inderdaad. En daar wil je echt niet naast zitten. Die blaast je oren er uit. Maar zoals ik hierboven al aangaf. Hij scoort een hele punt lager op GPUboss. Is dat het prijsverschil waard?
De energiekosten die vervolgens worden besproken zijn voor m'n ouders. Maar misschien kan ik een dealtje sluiten als ik besluit en goedkopere (met een lager energieverbruik) te nemen ;) . Voor mij staat kwaliteit en duurzaamheid voorop.

[...]

De stockkoeler gebruiken als je wilt gaan overclocken of een beetje en stil systeem wilt, is niet helemaal ideaal volgens mij.

De videokaart tweedehands kopen is altijd een optie. Maar zelf ben ik meer een fan van het nieuw kopen. Meer vertrouwen in. Maar als ik daarmee kan besparen is dat altijd mooi meegenomen. Op CPUBoss komt de gtx970 nog steeds als beste uit de bus, en de volledige 4gb ga ik toch niet gebruiken aangezien ik 1080p game en niet ga upgraden naar 4K. Daarnaast heeft de 970 weer hogere clockspeeds en is hij stiller. Dus het is een beetje wikken en wegen. Persoonlijk schrikt de R9 290 van die vriend van me mij erg af als ik die hoor. Dat wil ik echt niet hebben.

Welk voorstel voor een voeding doe je, als je het hebt over een 450W voeding?
Ik zie meerdere keren GPUboss voorbijkomen, dit is nou niet echt een bron waarvan je zegt "hee, dit is überhaubt een bron", het is een beetje vergelijkbaar met Passmark, er worden punten toegekend en afgetrokken op dingen waarvan mijn wenkbrauwen gaan fronzen.

Het stroomverbruik is zoals Mitsu aangeeft erg klein, als ik tegen mijn ouders zeg "goh, willen jullie even 130 euro aan mij geven zodat ik wel 10 euro per jaar minder verstook" lachen zij mij uit. Vierkant nog wel.

De R9 290, zeker de RoyalKing, is gewoon een topdeal op dit moment, en je moet wel een hele grote Nvidia fanboy zijn, of echt CUDA nodig moeten hebben, om hem niet te nemen in een gamebuild. Het snelheidsverschil tussen een R9 290 en een GTX970 is vele malen kleiner dan het prijsverschil, ook heb ik zo mijn redenen om ervanuit te gaan dat een R9 290 langer mee gaat, al is dat een discussie op zich.

Qua voeding, tis vrij simpel:
pricewatch: Seasonic S12G 450W Het goedkoopst, maar niet modulair.
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular kleingeld duurder, maar semi-modulair [what's in a name?]
pricewatch: Antec TruePower Classic TP-550C wel 550w [hij is nou eenmaal goedkoop] en intern gewoon hetzelfde als een S12G als ik het goed onthouden heb.
pricewatch: Antec Edge 550W De duurste, en ook 550w, maar wel met de mooiste kabels.

Als Wildcard de pricewatch: Super Flower Golden Green HX 550 watt niet duur, wel onbekend, kan er nog niks zinnigs over zeggen naast dat het merk normaliter zeer goed is, maar over deze voeding weet ik nog niks, inlees tijd.

Ga je geluidsverschil horen in een van deze voedingen?
Nee, tenzij er wat mis. Ja, een kamer van 40-50 graden valt onder "iets mis", een voeding trekt in elke zichzelf respecterende kast zijn lucht onder aan de kast uit, welke dus prettig kamertemperatuur is. Daardoor koelt ie prima en hoeft hij niet als een malle te draaien.

En is je kamer toch wel 40 graden? Dan maken alle onderdelen met fans natuurlijk ook meer lawaai, want die moeten ook harder draaien om koel te blijven.

• mitsumark
dusty-2011 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 00:34:
[...]

De R9 270 is een iets snellere 7850.
De R9 270X is een iets snellere 7870.
Sorry hoor maar je zit er naast.

Als ik nu 200 euro uitgeef aan een GPU, en over 2,5 jaar weer 200 euro. Dan heb ik over 5 jaar genomen 400 euro uitgegeven. Alle 5 die jaren heb ik dan op ongeveer medium settings kunnen spelen.

Als ik nu 370 euro uitgeef aan een GPU, en over 2,5 jaar niets uitgeef... Dan heb ik over 5 jaar genomen 370 euro uitgegeven. De eerste 2,5 jaren heb ik dan op high of ultra kunnen gamen. De laatste 2,5 jaren heb ik op medium kunnen gamen.

Wat is nu de slimme keuze... Het is geen rocket science he ;)
De 270 heeft net als de 270x en 7870 1280 processors, de 7850 heeft er minder.
De 270 heeft wel een iets lagere kloksnelheid, maar dat maakte hem bijna net zo snel als de 7870 en fors sneller dan de 7850 (onder de motorkap blijft het een 7870).

Als je nu 250 euro uitgeeft aan een kaart, over 2,5 jaar deze verkoopt voor 125 en 125 bijlegt heb je 375 besteedt en waarschijnlijk de laatste 2,5 jaar een betere/stillere/zuinigere kaart dan die ene die nu 375 kost.
Als je nu een 'energieslurpende' high-end kaart van 375 koopt heb je de eerste 2,5 jaar wel meer prestaties, maar blijkbaar neem je genoegen met minder en heb je dus overkill.

Het is inderdaad geen rocket science :)

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 14-04-2015 00:45 ]

• dusty-2011
VasZaitsev schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 00:35:
[...]

Ik zie meerdere keren GPUboss voorbijkomen, dit is nou niet echt een bron waarvan je zegt "hee, dit is überhaubt een bron", het is een beetje vergelijkbaar met Passmark, er worden punten toegekend en afgetrokken op dingen waarvan mijn wenkbrauwen gaan fronzen.

Het stroomverbruik is zoals Mitsu aangeeft erg klein, als ik tegen mijn ouders zeg "goh, willen jullie even 130 euro aan mij geven zodat ik wel 10 euro per jaar minder verstook" lachen zij mij uit. Vierkant nog wel.

De R9 290, zeker de RoyalKing, is gewoon een topdeal op dit moment, en je moet wel een hele grote Nvidia fanboy zijn, of echt CUDA nodig moeten hebben, om hem niet te nemen in een gamebuild. Het snelheidsverschil tussen een R9 290 en een GTX970 is vele malen kleiner dan het prijsverschil, ook heb ik zo mijn redenen om ervanuit te gaan dat een R9 290 langer mee gaat, al is dat een discussie op zich.

Qua voeding, tis vrij simpel:
pricewatch: Seasonic S12G 450W Het goedkoopst, maar niet modulair.
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular kleingeld duurder, maar semi-modulair [what's in a name?]
pricewatch: Antec TruePower Classic TP-550C wel 550w [hij is nou eenmaal goedkoop] en intern gewoon hetzelfde als een S12G als ik het goed onthouden heb.
pricewatch: Antec Edge 550W De duurste, en ook 550w, maar wel met de mooiste kabels.

Als Wildcard de pricewatch: Super Flower Golden Green HX 550 watt niet duur, wel onbekend, kan er nog niks zinnigs over zeggen naast dat het merk normaliter zeer goed is, maar over deze voeding weet ik nog niks, inlees tijd.

Ga je geluidsverschil horen in een van deze voedingen?
Nee, tenzij er wat mis. Ja, een kamer van 40-50 graden valt onder "iets mis", een voeding trekt in elke zichzelf respecterende kast zijn lucht onder aan de kast uit, welke dus prettig kamertemperatuur is. Daardoor koelt ie prima en hoeft hij niet als een malle te draaien.

En is je kamer toch wel 40 graden? Dan maken alle onderdelen met fans natuurlijk ook meer lawaai, want die moeten ook harder draaien om koel te blijven.
Een Club3D RoyalKing R9 290 samen met die Seasonic S12G 450W gaat onder het gamen wel zo'n 45-55 dB(A) produceren, afhankelijk van de meetafstand.

Kiest de TS voor een Asus Strix GTX 970 samen met een Cooler Master V550S, dan produceert de PC onder het gamen zo'n 35 dB(A)-38dB(A), de case fans zijn dan eigenlijk nog het luidste.

Dit is puur om de TS te informeren, je hoeft hier niet op te reageren. Ik wil gewoon dat de TS een goede beslissing kan nemen op basis van de juiste informatie. :)

Als je nu 250 euro uitgeeft aan een kaart, over 2,5 jaar deze verkoopt voor 125 en 125 bijlegt heb je 375 besteedt en waarschijnlijk de laatste 2,5 jaar een betere/stillere/zuinigere kaart dan die ene die nu 375 kost.
Als je nu een high-end kaart van 375 koopt heb je de eerste 2,5 jaar wel meer prestaties, maar blijkbaar neem je genoegen met minder en heb je dus overkill.

Nu gaan we weer de variabele verkoop introduceren. Je vergeet dat je de GTX 970 over 5 jaar ook nog kan verkopen. Wat je er dan nog voor kunt vangen weet ik ook niet, maar vast nog wel iets.
Voor mij zijn de eerste jaren gamen op high/ultra het meeste waard. Dat ik daarna omlaag moet met de settings maakt me niet veel uit. De medium van over 3 jaar is de ultra van nu. Daarom is die medium over 3 jaar ook zo zwaar. Dus grafisch gezien ga je er niet op achteruit. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar The Witcher 3, als je die op medium kunt spelen krijg je waarschijnlijk al betere graphics dan The Witcher 2 op ultra. Zo gaat het met vrijwel alle spellen.

[ Voor 13% gewijzigd door dusty-2011 op 14-04-2015 00:50 ]

• mitsumark
dusty-2011 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 00:40:
[...]
Nu gaan we weer de variabele verkoop introduceren. Je vergeet dat je de GTX 970 over 5 jaar ook nog kan verkopen. Wat je er dan nog voor kunt vangen weet ik ook niet, maar vast nog wel iets.
Voor mij zijn de eerste jaren gamen op high/ultra het meeste waard. Dat ik daarna omlaag moet met de settings maakt me niet veel uit. De medium van over 3 jaar is de ultra van nu. Daarom is die medium over 3 jaar ook zo zwaar. Dus grafisch gezien ga je er niet op achteruit. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar The Witcher 3, als je die op medium kunt spelen krijg je waarschijnlijk al betere graphics dan The Witcher 2 op ultra. Zo gaat het met vrijwel alle spellen.
Correct, je 970 is over 5 jaar ook nog wel een paar tientjes waard, net als de 580 over een half jaar.

Stel je had 4 jaar geleden de 580 gekocht voor 400 euro, je kon ook een 560ti voor 250 euro kunnen halen.
2 jaar geleden kon je de 560ti kwijt voor 100 euro, leg dan 175 euro bij en je had een genoeg voor een 670.
670>580 op alle vlakken.
Na de volledige 5 jaar is de 580 nog 5 tientjes waard, de 670 nog 75 -> totale investering gelijk.
(bovenstaande lijken me realistische getallen)

Ik kan er meer voorbeelden bij halen, maar het lijkt me duidelijk dat het verstandiger is om om de 2,5 jaar 200-250 euro uit te geven dan om de 5 jaar 400.
Tenzij je nu minimaal de 400 euro kaart nodig hebt voor de settings die je graag wilt, maar wat doe je dan als de games zwaarder worden?
Grafisch gezien gaan de games er niet op achteruit, maar met een 5 jaar kaart ook niet echt vooruit (net als consoles).

Ik ben er van overtuigd dat het om de 2-3 jaar kopen van midrange kaarten de sweet spot is.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 14-04-2015 01:56 ]

• Wouter123103
Ik game liever eerst op ultra en dan op medium. Alleen de ultra van nu houdt ik niet meer met mijn huidige pc. Daarom wil ik graag upgraden. Ik zoek naar een setup die dus momenteel, en de komende paar jaar de ultra settings kunnen behouden. En daarna kan ik de settings weer op medium zetten. Ik koop dus liever nu een goede kaart en ga er langer mee door dan dat ik nu twee half goede kaarten koop.

Wat is nu het concrete voorstel?

Als ik het goed heb bij gehouden is dat dit toch?

Processor Intel i5 4690K
MB Gigabyte GA-Z97X Gaming 3
RAM Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/8
GPU EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX FTW
Behuizing Corsair Obsidian 450D
Voeding Antec Edge 550W
Koeling Spire Thermax Eclypse III
SSD Samsung 840 EVO 250GB
HDD Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB

Dan ben ik klaar voor 1127,72 euro.
/* ik heb nog steeds geen vertrouwen in de reference cards van AMD. Want die maken te veel herrie */

Via Afterburner kan het natuurlijk wel. De kast staat niet naast mijn oor. Is dan, als ik besluit voor een AMD te gaan, de Club 3D Radeon R9 290 royalKing de beste optie? Is deze kaart vergelijkbaar met de GTX 970?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Niemand raad je ook een ref. R9 290 aan, sowieso zijn die dingen eigenlijk alleen nog maar tweedehands te vinden, het zou mij weinig verbazen als AMD al maanden terug gestopt is met de productie van ref. modellen.

Zelf vind ik de RoyalKing inderdaad de beste keuze, ook ten opzichte van de GTX970. Natuurlijk, de GTX970 heeft zo zijn voordelen, prestatie/watt is groter/beter, maar daar betaal je ook stevig voor. Imo te stevig, vergeleken met de RoyalKing 100 euro, voor misschien een tientje verschil per jaar in verbruik.

De RoyalKing is inderdaad, zoals Club3D wel vaker doet, vrij agressief gekoeld, dit kun je makkelijk terugdraaien in MSI Afterburner, het opzoeken, installeren en openen van Afterburner zal langer duren dan het daadwerkelijk instellen van de fancurve.

Het prestatieverschil tussen de R9 290 en GTX970 is nogal klein op fullHD, natuurlijk bij de ene game groter dan bij de andere, maar als je kijkt naar de volgende bronnen:
http://www.kitguru.net/co...tx970-strix-oc-review/14/
http://www.overclock3d.ne...us_gtx970_strix_review/14]
http://www.anandtech.com/...tx-970-review-feat-evga/4 [grote kans dat ze een stock R9 290 gebruiken, gezien ze de R9 290x op über testen, bijna alle modellen zijn zo 100hz [10%] hoger geclocked dan dat]
http://www.bit-tech.net/h...-geforce-gtx-970-review/7
http://www.tomshardware.c...0-970-maxwell,3941-8.html
http://www.techpowerup.co...SI/GTX_970_Gaming/13.html

Laat eigenlijk 3 dingen zien:
De R9 290 zit op fullHD bijna altijd de GTX970 behoorlijk op zijn hielen, er zit, even globaal genomen na het bekijken van iedere review zo'n 10% performanceverschil tussen de kaarten, soms meer, vooral bij Anandtech viel dat op, terwijl bij Overclock3D de R9 290 telkens veel dichter bij de GTX970 zat, waarschijnlijk is dat het verschil tussen een "trage" reference, en een MSI OC versie die 10% hoger geclocked is.

Zodra je over de fullHD heen gaat, en gaat kijken naar 1440p presteren de GTX970 en R9 290 nagenoeg gelijk, vaak heeft de R9 290 gemiddeld een wat lagere FPS [denk aan 1-2 minder] maar de minimale FPS is in meerdere reviews hoger. Dit laat imo goed zien wat de toekomst gaan brengen, omdat games altijd zwaarder worden. Wat nu nodig is voor 1440p, zal misschien over een anderhalf jaar - twee jaar nodig zijn voor fullHD. Op 4K presteren allebei de kaarten vrij waardeloos, maar de R9 290 minder waardeloos.

En puntje drie: Ik dacht dat het idee van benchmarks was dat er een soort standaard was? De verschillen tussen sommige sites met dezelfde games en videokaarten zijn soms enorm, verschillen van 20-30fps in een game bijv.

Kortom, de Royalking is 70% van de prijs van een GTX970, voor 90%-ish van de prestaties. Dat noem ik een hele goede deal.

En dan nu de rest van je systeem, want dat zouden we bijna vergeten :+

Waarom wil je overclocken? Het is een aardige hobby, maar voor gaming is het lang niet altijd even nuttig, Voor ARMA3 en Total War bijv. wel, maar dat zijn uitzonderingen. Een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed + pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 is een hele mooie combi.

Heb je die koeler met een bepaalde reden uitgekozen? Spire draait eigenlijk al tijden niet echt mee, de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 wordt toch wel gezien als de beste keuze voor zo rond de 25-30 euro en als je niet wilt overclocken.

Die kast, het is een leuk ding, maar hij moet toch wel zijn meerdere erkennen in de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart Window welke vooral ruimer en net wat stiller is. Kasten als de pricewatch: Fractal Design Arc Midi R2 Window en de pricewatch: Fractal Design Core 3500 Window zijn op hetzelfde chassis van de R4/R5 gebaseerd, maar hebben bijv. geen geluidsisolatie en deurtje, wat ze lichter en net wat minder stil maakt. Deze kasten zitten imo op het niveau van de 450D, maar dan veel goedkoper.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Tip voor TS: Zet je lijstjes even in een wenslijst met behulp van de Handleiding Pricewatch, dat is voor iedereen wat makkelijker.

Verder haalt VasZaitsev mij de woorden uit mijn mond, Met de toevoeging dat je niets gaat merken van die 840 EVO. Haal liever een Crucial MX100, heeft beter NAND-flash en stroomverliesbescherming. Van het snelheidsverschil merk je in de praktijk niets.

• Wouter123103
Videokaart
VasZaitsev schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 10:50:
Kortom, de Royalking is 70% van de prijs van een GTX970, voor 90%-ish van de prestaties. Dat noem ik een hele goede deal.
Btw, is de royalking de beste r9 290 die er is? Of zijn er nog betere, die hoger gelockt zijn?

Ik heb in de pricewatch gewoon wat schuifjes omhoog gezet, gekeken naar wat er over bleef :).
Hier de resultaten. Welke is het beste? De asus en de club3d scoren op CPU boss hetzelfde. De powercolor scoort beter dan de asus. Want hij heeft hogere clockspeeds. Kan ik dan niet beter de powercolor nemen? Ik ben echter niet bekend met dit merk. Maar dat hoeft niet alles te betekenen.

Processor
Waarom wil je overclocken? Het is een aardige hobby, maar voor gaming is het lang niet altijd even nuttig,
Ik wou overclocken omdat me dat, op mijn huidige pc, redelijk wat fps scheelt. Dit scheelt echt rond de 5 a 7 fps. En aangezien ik nu op ultra rond de 30 zit zonder te overclocken in fc4, is het toch lekkerder om rond de 35 te schommelen :). Maar misschien heeft het minder effect als ik betere componenten heb. What do you think?

Zelf zou ik voor de Intel Core i5-4590 Boxed gaan (als ik niet ozu overclocken), omdat deze net wat hogere clockspeeds hebben dan de 4460. Dit maakt echter niet veel uit, weet ik. Maar ik wil me weer onderscheiden van de pc van de vriend van me. Anders kan ik net zo goed een rebuild gaan doen :). Dan zou ik inderdaad dat moederbord hebben uitgekozen. Want rode accenten zijn altijd mooi.

Koeler
Heb je die koeler met een bepaalde reden uitgekozen?
Ik heb de RPM omhoog gezet en de dB omlaag gezet en gekeken welke overbleef (beetje kort door de bocht). Zo simpel is het :). En als het merk niet goed deugd kan ik hem altijd nog terug sturen ;).

Case
Die kast, het is een leuk ding, maar hij moet toch wel zijn meerdere erkennen in de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart Window.
En again. De vriend van me heeft die kast al. Dus vandaar dat ik op zoek ging naar een andere. Hij is inderdaad erg mooi. Maar zijn systeem maakt alsnog een enorme herrie. Dus ja :). Ik heb gewoon heel wat linus tech tips gekeken en gekeken welke die wel een goed woordje voor over had.

SSD
.ScorpionSquad schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 12:09:
Met de toevoeging dat je niets gaat merken van die 840 EVO. Haal liever een Crucial MX100, heeft beter NAND-flash en stroomverliesbescherming. Van het snelheidsverschil merk je in de praktijk niets.
Dan vervangen we die in het lijstje :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 202,50€ 202,50
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 236,55€ 236,55
1Gigabyte H97 G1.Sniper H6€ 89,95€ 89,95
1Powercolor R9 290 4GB PCS+€ 310,99€ 310,99
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,95€ 52,95
1Corsair Obsidian 450D€ 114,95€ 114,95
1Spire Thermax Eclipse III€ 39,99€ 39,99
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/8€ 63,-€ 63,-
1Antec Edge 550W€ 81,95€ 81,95
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.287,78

De prijzen kloppen echter niet. Er gaat het een en ander op amazon.com gekocht worden waardoor ik in totaal 100 euro goedkoper uit ben. Met de recente product wijzigingen heb ik dit nog niet berekend.

[ Voor 36% gewijzigd door Wouter123103 op 14-04-2015 13:52 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zelf zou ik niet naar clockspeed kijken, tenzij 2 kaarten heel dicht bij elkaar zitten met de prijs, en eentje daarvan duidelijk hoger geclocked is en ook een goede koeler heeft. GPU's overclocken is namelijk heel makkelijk, kweste van een schuifje naar rechts schuiven in Afterburner. De RoyalKing is niet de beste, naar mijn mening is de RoyalAce dat, maar die is 60 euro duurder, en imo de meerprijs niet waard.

Misschien lees ik erover heen, maar welke cpu heb je nu? Over het algemeen zijn i5's dusdanig snel dat overclocken niet loont. Als je een hoger geclockte i5 wilt dan de 4460, zou ik idd de pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed nemen, mooie gulden middenweg.

RPM omhoog is geluid omhoog over het algemeen, en de db's van de PW kun je eigenlijk wel negeren, gezien die door de fabrikant opgegeven zijn. De beste prijs/prestatie koeler is wel de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power, maar die moet wel in je kast passen. Ga je niet overclocken, dan is de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 leuk zat.

Enorme herrie zal wel komen van die referencekaart, alle fans op 12v zetten werkt ook niet echt. Corsair was lange tijd echt leuk qua prijs/prestatie, maar ik vind dat ze langzaamaan achter beginnen te lopen. Ze vernieuwen hun kasten nauwelijks, waardoor hun koelprestaties, stilte en zeker ruimte inmiddels van "erg goed" naar "goed" zijn gegaan, terwijl FD met haar kasten overal nog "erg goed" op scoort, puur omdat ze hun kasten telkens updaten. Zelf zou ik voor een R5 gaan, of als je toch wat anders dan die maat van je wilt, de Core 3500, want die is gewoon heel goed geprijsd momenteel.

• Wouter123103
VasZaitsev schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:53:
Zelf zou ik niet naar clockspeed kijken, tenzij 2 kaarten heel dicht bij elkaar zitten met de prijs, en eentje daarvan duidelijk hoger geclocked is en ook een goede koeler heeft. GPU's overclocken is namelijk heel makkelijk, kweste van een schuifje naar rechts schuiven in Afterburner. De RoyalKing is niet de beste, naar mijn mening is de RoyalAce dat, maar die is 60 euro duurder, en imo de meerprijs niet waard.
Maar wat vinden we van de powercolor?
Als je een hoger geclockte i5 wilt dan de 4460, zou ik idd de pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed nemen, mooie gulden middenweg.
Precies mijn gedachten.
RPM omhoog is geluid omhoog over het algemeen, en de db's van de PW kun je eigenlijk wel negeren, gezien die door de fabrikant opgegeven zijn. De beste prijs/prestatie koeler is wel de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power, maar die moet wel in je kast passen. Ga je niet overclocken, dan is de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 leuk zat.
Maar waarom is de Spire niet goed als ik vragen mag? Is het omdat we geen vertrouwen hebben in het merk, of omdat die echt niet beter is? Maar je stelt dus voor om de Thermalright True Spirit 140 Power te nemen? Ik neem liever de betere koeler, omdat ik ander bang ben veel geluid te krijgen. En op die 15 euro komt het ook niet aan.

En de behuizing is vervangen. Hij was geen 40 euro mooier :). Ik heb nu de 3500 window genomen. Is niet de stilste, want hij heeft een window. maar hij heeft wel een window :).

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik vind de Poworcolor vooral duur, voor 300 euro heb je ook de pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD welke erg goed gekoeld is, maar, of dat nou de bijna 50 euro waard is? De RoyalKing wat minder agressief laten koelen is imo nog steeds het beste idee, goedkoop, koel genoeg, en stil.

De Spire ken ik eerlijk gezegd niet, een korte zoektoch levert mij dit op: http://www.tweaktown.com/...cooler_review/index9.html
Het is een [erg] oude koeler, inmiddels 6 jaar oud, met toen al matige performance. Avoid.

De TS140, en ik denk zelfs de Gelid wel, zijn op alle fronten beter. de TS koelt als een beest en is vreselijk stil, de Gelid koelt gewoon goed en is normaal stil. Zelf zou ik ook die 15 euro over hebben voor een extra goede koeler.

• dusty-2011
Heb je je nu al goed ingelezen in de R9 290 / R9 290X reeks: http://www.overclock.net/...90-290x-black-screen-poll
Vanwege de black screen en BSOD problemen staan ze toch als minder betrouwbaar bekend. Tuurlijk, het kan zijn dat je geen problemen krijgt. Maar wil je dat risico lopen als je 300 euro er aan uitgeeft. Een black screen wil zeggen dat je monitor alleen nog maar een zwart scherm geeft, en je de computer moet uitzetten als gevolg. Dit kan meerdere keren per dag voorkomen.

Tuurlijk, de GTX 970 had qua geheugen een schandaal. De laatste 0,5 GB die traag is, maar dat merk je eigenlijk alleen op 4K resolutie of op 1440p met extreme settings zoals 8XMSAA.

De EVGA GTX 970 die je hebt uitgezocht is trouwens niet zo heel stil. Je kunt veel beter één van deze kopen:
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
Die kaarten zijn bij idle verbruik geheel stil (geen draaiende fans) en bij gamen zijn ze vrijwel geruisloos, zachter dan je case fans. In het bijzonder raad ik de Asus Strix aan, die ook nog eens een hele kleine kans op coil whine heeft.
Hier kun je zien hoeveel "lawaai" deze kaart maakt:
http://www.techpowerup.co.../GTX_970_STRIX_OC/24.html
Die Club3D R9 290 kaarten kun je custom fan curves geven wat je wilt, ze zullen altijd veel meer geluid blijven produceren.

Als je die K processor gaat kopen moet je trouwens ook een Z97 moederbord kopen. Anders kun je niet overklokken. Dit is bijvoorbeeld een betaalbare goede keuze: pricewatch: Gigabyte GA-Z97-D3H

Deze post is vooral voor de TS bedoeld trouwens, laten we het vooral niet weer in oeverloze welles-nietes discussies laten uitlopen. Ben je het er niet mee eens, prima, geef dan je eigen adviezen, maar laat mij mijn adviezen geven.

Hier een goed overzicht van de snelheid van de GTX 970 t.o.v. de R9 290:
http://www.techpowerup.co.../GTX_970_STRIX_OC/25.html
In dit overzicht is de GTX 970 op 1080p een heel pak sneller, zo'n 16%. Dat is toch even een fors verschil. Op 1600p en op 4K is de GTX 970 volgens dit overzicht nog steeds sneller. Op 1600p is de GTX 970 nog steeds ruim 8% sneller dan de R9 290.
Tuurlijk, bij andere bronnen liggen de percentages weer iets anders. Bij mij staat techpowerup in ieder geval als een heel betrouwbare bron bekend.
In de wereld van de top GPU's is 16% sneller een vrij groot verschil. Ik vind dit dan ook met gemak de meerprijs waard. Zeker als je de andere factoren meeneemt (betere stabiliteit, lagere temps, stiller, minder stroomverbruik, meer gesponsorde games met exclusieve effecten, etc.)

[ Voor 15% gewijzigd door dusty-2011 op 14-04-2015 15:11 ]

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Geef dan tenminste wel up to date informatie, want de kaarten met Elpida VRAM kom je nauwelijks meer tegen, nieuw eigenlijk zelfs nooit. Verder zie ik nergens, behalve in jouw forumtopic van over clock.net, terugkomen dat R9 290's vaker een BSOD of black screen hebben dan normaal. 2 dagen geleden had ik nog een black screen met mijn ASUS STRIX GTX970. Dus het is in elk geval niets unieks van de R9 290 serie.

Verder merk ik uit eigen ervaring op een 1440p scherm dat de GTX970 sneller last heeft van zijn geheugenbus dan van zijn geheugenprobleempje. En dat is dan eerder op high met 2X AA dan op de settings die jij beschrijft.

• dusty-2011
.ScorpionSquad schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:17:
Geef dan tenminste wel up to date informatie, want de kaarten met Elpida VRAM kom je nauwelijks meer tegen, nieuw eigenlijk zelfs nooit. Verder zie ik nergens, behalve in jouw forumtopic van over clock.net, terugkomen dat R9 290's vaker een BSOD of black screen hebben dan normaal. 2 dagen geleden had ik nog een black screen met mijn ASUS STRIX GTX970. Dus het is in elk geval niets unieks van de R9 290 serie.

Verder merk ik uit eigen ervaring op een 1440p scherm dat de GTX970 sneller last heeft van zijn geheugenbus dan van zijn geheugenprobleempje. En dat is dan eerder op high met 2X AA dan op de settings die jij beschrijft.
Hmmh.. ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken, dat ik nog nooit in mijn hele leven een black screen heb gehad. Ik heb wel eens BSOD's gehad, maar vrijwel nooit GPU-related. Mijn vorige PC had BSOD's bij downloaden van torrents, maar dat lag zeer zeker niet aan de GPU.
Mijn nieuwe computer met Asus Strix GTX 970 is qua stabiliteit de beste PC die ik ooit heb gehad. Ik zit er veel uren per dag achter en alles werkt prima. Natuurlijk is dit geen garantie voor andere mensen, maar mijn ervaring is zeer positief.
Ik speel op 1080p. Op 1440p denk ik niet dat je zozeer last hebt van de geheugenbus. Je hebt eerder last van het feit dat de grafische chip er gewoon nog net wat te traag voor is. Op dit moment is 1080p gaming nog steeds het verstandigste, en wat vrijwel iedereen doet. Voor 1440p gaming is een GTX 980 een goed beginpunt, al komt zelfs die nog wat kracht te kort. Een Titan-X is echt prima voor 1440p, dat is de enige kaart die ik ken die echt geschikt is voor die resolutie en ultra settings (in de allerzwaarste spellen) en dit de komende jaren zal blijven.
De 256-bit geheugenbus van de GTX 970 is ruim zat. Zet er een 512-bit bus op en dat zal nauwelijks effect hebben. Tuurlijk er zullen op 1440p enkele procentjes bijkomen, en op 4K misschien 10%. Maar echt zoden aan de dijk zet het niet. Voor die hogere resoluties heb je vooral een sterkere grafische chip nodig.
Een Titan-X heeft dan wel een 384-bit bus maar dat is ook een grafische chip van jewelste, daarom heeft die dat nodig. Een GTX 970 heeft geen 384-bit bus nodig en zal bij lange na niet de prestaties van de Titan-X halen als je hem erop zou zetten.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De GPU van de GTX970 is erg goed, daarvoor neem ik wel mijn petje af, hij is zuiniger en sneller dan een R9 290, helaas hebben ze om te bezuinigen besloten om een kleine geheugenbus + compressie toe te passen in plaats van de duurdere, en wat minder zuinige, oplossing van een dikke geheugenbus. En die speelt hen NU op 1440p parten, echter, je hoeft geen glazenbol te hebben om te weten dat spellen alleen maar zwaarder worden qua textures [Waarom? Omdat ze dat al 30 jaar doen] en je bandbreedte wordt alleen maar belangrijker. Vandaar dat de GTX970 zo rap daalt in hoge resoluties: er wordt minder snel gecommuniceerd met het geheugen vergeleken met kaarten met een dikkere bus, en daar valt ook de 780ti onder, niet alleen de R9 290.

Over de zeer trage laatste 500MB niet te spreken, imo hadden ze die kaart nooit als 4GB moeten verkopen.

De R9 290 blijft zo lang doorstomen omdat de GPU en de bus gewoon erg goed zijn, het is heel bot gesteld geen half werk. Dikke GPU, dikke bus.

Mijn R9 290 draait ook prima, de black screens die ik heb liggen duidelijk aan de games als ik de crash logs lees, een Nvidia was ook op zijn bek gegaan, en dat lees je ook terug als je het opzoekt. Wel is mijn kaart, omdat het een erg vroege XFX is, er wat gevoeliger voor omdat ik nog Elpida GDDR5 heb, Hynix is vele malen beter. De kaart van mijn pa, een Sapphire Hynix, moet zijn eerste crash nog krijgen na bijna een jaar.

Je pikt er bij de benchmarks 1 hele mooie, voor jou dan, uit. Een overclocked GTX970 vergelijken met een stock R9 290, zo kan ik het ook, maar dan andersom, geef mij een reference GTX970 en een Sapphire Vapor-X R9 290, en ik weet wel welke sneller zal zijn. Dit zie je namelijk terug in de link van Overclock3D die ik gepost heb: De reference GTX970 loopt nauwelijks/niet uit, ook op fullHD, op een R9 290 MSI OC, puur omdat die MSI een overclock heeft van bijna 10%. En laat 10% nou net ongeveer het gemiddelde verschil tussen een R9 290 en GTX970 zijn.

Ook vraag ik mij werkelijk nog af waar nou je bron is voor het feit dat de R9 290 RoyalKing "veel meer geluid" zal produceren, al helemaal als die een custom fancurve heeft.

Ik kan geen review van dat ding vinden, Vergeleken met andere koelers met 2 fans, de Powercolor Turboduo [99% zeker dat het dezelfde koeler is als ik naar de plaatjes kijk] en de XFX DD [die lijkt er niet op] kan ik stellen dat de XFX wel heet-ig is, maar ook behoorlijk stil: http://www.legitreviews.c...deo-card-review_138612/11 , http://benchmarkreviews.c...le-dissipation-review/14/ en http://www.hardwarecanuck...dissipation-review-7.html

De Powercolor Turboduo dan, kan ik daar wat over vinden? Nope, tenzij je userreviews gaat meetellen. En die zeggen of dat ie wel wat heet wordt, maar lekker stil of, of dat hij een takkeherrie maakt en slecht koelt. En ongeveer 50% voor elk kamp. Duidelijkheid!

Ook lijkt ie misschien wel op de Gelid Icy Vision qua prestaties, en die koelt eigenlijk erg goed.

En ging ik nog even kijken in de PW, en zeg ik VTX3D, en dat is ook dezelfde koeler. Woeptiedoe, 3 kaarten, 3 namen. En het enige wat ik over ze kan vinden is dat de HD7970 koelers prima dingen zijn.

En hoeveel je met die wetenschap kan? Ik ga er maar vanuit dat ze goed genoeg zijn. Als ze waardeloos waren, had ik wel veel meer klachten gehoord, zoals over de XFX DD en zijn hete VRM's. Verwacht geen wonderen, hij is zeker niet een RoyalAce of een Tri-X, maar heel wat beter dan een reference ;)

• dusty-2011
Reference GTX 970's worden nergens verkocht. Het is zinloos om daar naar te kijken want je kunt het product nergens kopen.
Maar bij mijn link staan twee GTX 970's: http://www.techpowerup.co.../GTX_970_STRIX_OC/25.html
één met een lichte overklok (de Asus Strix) en één op wat denk ik stock clocks zijn (de blauwe balk). De GTX 970 op stock clocks is bij alle resoluties sneller dan de R9 290 op stock clocks.

Verden staat er veel onjuistheden in je post. Dat de R9 290 lekker door zou stomen naar 4K en dat ie dan veel minder performance verlies heeft. Het klopt dat het performanceverlies naar 4K wat kleiner is dan bij de GTX 970, maar dan hebben we het over een heel klein percentage. Dat percentage is dusdanig klein dat het niet echt noemenswaardig is. Het is natuurlijk leuk dat je met de R9 290 op 4K dan 32 fps haalt, en als die minder goed zou doorschalen naar 4K had je 30 fps gehaald, 2 fps minder. Dat is leuk voor de tweakers om te weten maar niet iets waar je als consument nou meteen van wakker ligt hè ;) Met de GTX 970 op 4K haal je bij hetzelfde spel dan misschien 33 fps, en als hij beter had doorgeschaald naar 4K vanwege een ruimere bus had je misschien net 35 fps gehaald. Ook niet iets om meteen van wakker te liggen.
Wat voor de 1080p gamer vooral van belang is is de 1080p performance. Als je op die resolutie gamed dan kijk je naar de performance op die resolutie.
Een GTX 970 op stock clocks is op 1080p nog steeds zo'n 14% sneller dan de R9 290 op stock clocks. Dat is het verschil tussen 53 fps en 60 fps, zeker merkbaar.
Gaan we kijken naar hogere kloksnelheden dan trek je met de R9 290's toch echt aan het korte eind hoor. De GTX 970 kaarten blijven erg koel en zijn uitstekende overklokkers.

Ik wil het hier eigenlijk bij laten. Ik heb getracht om de dingen die relevant zijn voor de topic starter op een rijtje te zetten. Zodat hij een goede beslissing kan maken. Laten we niet weer van de oeverloze lange discussies zonder einde starten a.u.b.

Modbreak:*knip* Niet meer relevant

[ Voor 42% gewijzigd door br00ky op 15-04-2015 10:38 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Modbreak:Waar hebben we het nu over gehad?

[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 15-04-2015 10:38 ]

• Wouter123103
So, this is it?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 249,90€ 249,90
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 119,79€ 119,79
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 376,95€ 376,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Fractal Design Core 3500 Window€ 76,50€ 76,50
1Spire Thermax Eclipse III€ 39,99€ 39,99
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/8€ 63,-€ 63,-
1Antec Edge 550W€ 81,95€ 81,95
1Crucial MX100 256GB€ 97,95€ 97,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.159,52

Inclusief wat dingen in de VS kopen kom ik dan uit op 1080 euro.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Let er bij kopen in de VS in ieder geval op dat er nog belasting en invoerrechten bijkomen. Dat is zelden interessant...

Verder, leuke set. Waar komt die cpu koeler eigenlijk vandaan? Die staat er al vanaf het begin in. Ergens een goede review gelezen ofzo?

• Wouter123103
br00ky schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:53:
Let er bij kopen in de VS in ieder geval op dat er nog belasting en invoerrechten bijkomen.
Goed punt. Ik zal nog even googelen inderdaad :)

Gewoon de schuifjes een beetje in de pricewatch verschuiven om eerlijk te zijn :). Een goede verhouding tussen airflow en geluid gezocht.

[ Voor 48% gewijzigd door Wouter123103 op 01-05-2015 17:14 ]

Pagina: 1