En dan ga ik van aannames uit?
Bij overclocken kun je altijd een brakke chip krijgen die waardeloos overclocked, dááág voordeel. Ook klokt een R9 290 ook gewoon prima over met een goede koeler, zoals de Trix, RoyalAce, Vapor X, de MSI of de Gigabyte.
De R9 290 is ook gewoon DX12 compatible.
Koeler en stiller hebben nogmaals niks met de chip te maken.
Nvidia betere drivers, ik vroeg me al af waar dat onzin-argument bleef. Heb je daar ook een recente bron voor, of refereer je naar de Ati HD4000 drivers?
PhysX wordt nauwelijks ondersteunt en is nou net echt veel mooier.
DSR heeft AMD ook onder de naam VSR, geen pluspunt voor Nvidia dus.
Dus, wélke voordelen van Nvidia ook alweer? Ohja, hij is wel 30w zuiniger in-game, woehoe! En eventjes meer dan 100 euro duurder...
Mooie argumentatie hoor, ik ben werkelijk bijna om.
[...]
Nogmaals, jij baseert je keuze op aannames. Ik baseer mijn keuze liever op het heden. De realiteit is dat de GTX 970 over het algemeen gewoon de snellere videokaart is. En ja, het zou best kunnen dat de R9 290 dichterbij kan komen, maar ik heb geen glazen bol en het verleden is geen garantie voor de toekomst.
Ik baseer mij op de vorige generatie videokaarten, dat zijn geen aannames, maar gewoon feiten. Geen garanties voor de toekomst is leuk in de financiele markt, niet als bijna dezelfde kaarten weer op tafel liggen, en hetzelfde spel gespeeld wordt. En je ziet wéér hetzelfde als tussen de HD7970 en de GTX770: De GTX770 was sneller op FullHD, en verloor rap terrein op alles daarboven.
En nu, en maanden terug ook al, wordt de GTX770 niet meer aangeraden. Waarom? Nou, misschien wel omdat hij vergeleken met de R9 280 en 280x gewoon slecht presteert. Ook de 4GB versie doet het niet beter, louter omdat de bus veel te smal is en hij daarom niet snel genoeg met zijn geheugen kan communiceren.
Bij welke andere kaart zien we dat ook, rap inzakkende performance op alles boven de fullHD? Ah, de GTX970. En waarop speelt TS? 1440p. Oh.
Kun jij mij eens uitleggen waarom de GTX970 niet hetzelfde lot als de GTX770 gaat krijgen? Gaat zijn bus magisch open wanneer hij zich in het nauw gedreven voelt? .
Moet TS dan maar de R9 290 kopen, in de hoop dat deze in de toekomst sneller wordt dan een GTX 970?
Dat is wel een gok hoor. (Ik denk, en ik kan dat dus nooit zeker weten, dat tegen de tijd de GTX 970 tegen die 'limiet' aanloopt je allang een nieuwe videokaart nodig hebt.)
Nogmaals, TS speelt op 1440p, de R9 290 komt dan al heel dichtbij de GTX970. Ik heb inmiddels 3x, of 4x, uitgelegd waarom de GTX970 waarschijnlijk zal verliezen. Maar, als jij het er niet mee eens ben, ben ik heel benieuwd naar jouw theorie waarom de GTX970 sneller blijft zijn dan de R9 290 de komende 2 jaar.
En jij kunt 40-50 watt niet veel vinden, sommige mensen hechten er veel waarde aan. De GTX 970 en 980 worden niet voor niets geroemd om hun performance/watt verhouding.
Hun prestaties per watt zijn ook beter dan die van AMD, dat zal ik niet ontkennen, echter wordt het behoorlijk overdreven en roepen mensen zoals jij "hij is heel veel zuiniger!" zonder een bron te geven, waardoor mensen vanzelf denken dat Nvidia werkelijk 100w of meer minder verbruikt. En dat klopt simpelweg niet.
Natuurlijk zijn er mensen, vreemd genoeg vooral Nvidia fanboys, die verbruik [opeens] heel belangrijk vinden. Raar genoeg hoorde je die mensen niet bij de GTX580 en de GTX680 die nou niet bepaald zuinig waren.
Ook is het prijsverschil gigantisch, 100 euro momenteel, veel plezier met terugverdienen alvast, ik spreek je over een jaar of 10 wel.
Verder kun je de 970 (zoals hierboven gezegd) zeer gemakkelijk overklokken wat de voorsprong alleen nog maar groter maakt.
Leg jij dan maar eens uit hoe je de geheugenbus gaat overclocken.
GPU snelheid is namelijk het probleem niet van de GTX970, het probleem is de geheugenbus. Andersom was veel minder erg geweest, een GPU kun je namelijk wel overclocken, een bus niet. En dat zie je bij de R9 280: een dikke geheugenbus gekoppeld aan een wat trage GPU, die dus heel goed reageert op overclocken, want zo trek je die kaart meer in balans.
Maar, werkelijk, een GTX970 aanraden voor 1440p, en die met hand, tand en onjuistheden verdedigen:
People as things, that’s where it starts.