Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke powerline WiFi punt bij TP-Link AV600 kit?

Pagina: 1
Acties:

• erwin.heukels
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
Vorig jaar heb ik het powerline netwerk binnenshuis ge-upgrade met 2 TP-Link AV600 adapters. Nu had ik daarvoor ook een AV200 wifi adapter in het tuinhyis geprikt om buiten ook een goede wifi dekking te hebben. Die heb ik er uit gehaald omdat ik begreep dat het powerline netwerk automatisch schakelt naar de 'zwakste schakel in de keten'. Maar nu het weer voorjaar wordt is het dus weer hoog tijd om de wifi dekking buiten te regelen.

Dus: welke wifi-enabled powerline adapter kan ik nu het beste kopen voor buiten èn het powerline netwerk binnen wel op AV600 geschakels houden?

one life, live it!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Geef je nu niet zelf een beetje antwoord op je eigen vraag? Je hebt een AV600, en je wil op AV600 blijven... dus vraag je welke je moet kopen. Misschien nog een AV600? :p

• erwin.heukels
Dat klinkt makkelijker dan het is; TP-Link heeft geen AV600 adapter met WiFi. Wel een AV500. Kan ik ook een ander merk AV600 powerline adapter die wel WiFi heeft opnemen in mijn TP-Link netwerk? Welke is dan handig / compatibel met mijn bestaande TP-Link TA-6030 AV600

one life, live it!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat dacht je van een AV600 adapter en een access point er aan? Problem solved :)

Als je een router koopt kan je die ook als access point instellen:

- NAT uit
- DHCP uit
- in dezelfde IP range zetten als je huidige netwerk
- SSID en WPA beveiliging gelijk zetten (dus ook qua encryptie)
- LAN poort met AV600 poort verbinden

[ Voor 68% gewijzigd door johnkeates op 12-04-2015 17:25 ]

• erwin.heukels
Hmmm... Makkelijker lijkt me een AV600 met wifi in het stopcontact pluggen. Is daar geen oplossing voor?

If not: welk cheap accespoint is afdoende luchtvochtig bestendig om in een houten tuinhuis te hangen?

one life, live it!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 08:40

Leejow(saait)

Blater

erwin.heukels schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:14:
Hmmm... Makkelijker lijkt me een AV600 met wifi in het stopcontact pluggen. Is daar geen oplossing voor?

If not: welk cheap accespoint is afdoende luchtvochtig bestendig om in een houten tuinhuis te hangen?
Ja dat klinkt makkelijker, maar zoals je zelf al zegt de AV600 met WiFi bestaat dus niet. Je kan gewoon een 'eenvoudige' router zoals deze kopen waarmee je prima dekking hebt voor in en om de tuin.

• M_K_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-10 01:27
Ik denk dat je eender welke andere powerline hier mee kan koppelen die ook gebruik maakt van da AV standaard. Ik denk wel dat je moet opletten dat je er geen neemt die van mipo gebruikt maakt (de aardingsdraad), deze zal weer niet werken denk ik.

Opmerking: ik ben zelf aan het kijken en opzoeken voor powerlines maar heb dit zelf niet geprobeerd.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Leejow(saait) schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:22:
[...]

Ja dat klinkt makkelijker, maar zoals je zelf al zegt de AV600 met WiFi bestaat dus niet. Je kan gewoon een 'eenvoudige' router zoals deze kopen waarmee je prima dekking hebt voor in en om de tuin.
Dit wil je netwerk technisch echter niet...

2x router op 1 netwerk is no-go 8)7 |:( ... DAAROM dus het eerder aangehaalde ACCESSPOINT... :+

Bijv. een ubiquiti : https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-outdoor/

\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

[ Voor 10% gewijzigd door Dutch2007 op 12-04-2015 21:56 ]

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 08:40

Leejow(saait)

Blater

Dutch2007 schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:54:
[...]

Dit wil je netwerk technisch echter niet...

2x router op 1 netwerk is no-go 8)7 |:( ... DAAROM dus het eerder aangehaalde ACCESSPOINT... :+

Bijv. een ubiquiti : https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-outdoor/

\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur
Right een AP voor 80 euro ipv een router voor de helft die je gewoon als AP kan inzetten. Ik ben het met je eens dat unify een betere oplossing is, alleen denk ik niet dat dit is wat OP zoekt.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Leejow(saait) schreef op zondag 12 april 2015 @ 23:11:
[...]

Right een AP voor 80 euro ipv een router voor de helft die je gewoon als AP kan inzetten. Ik ben het met je eens dat unify een betere oplossing is, alleen denk ik niet dat dit is wat OP zoekt.
true... maar dan moet de OP dat wel doen :) (en weten)

• erwin.heukels
Hmmm... Ben er nog niet over uit... Zo'n ubiquiti AP klinkt wel mooi maar loopt ook alweer aardig in de papieren bij aanschaf... Wellicht dan eerst maar eens een AV500 met wifi proberen en dan maar accepteren dat het powerline netwerk richting de Intel NUC XBMC mediaplayer in de TV hoek terugschakelt. Hopelijk geen probleem voor de films die ik vanaf de synology NAS stream?

one life, live it!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verdiep je even in die standaarden en wat ze inhouden...

In de categorie 'powerline' heb je vier standaarden:
- Homeplug AV1.0. Verouderd en totaal EoL. Kom je niet meer tegen.
- Homeplug AV1.1. Legacy maar nog volop verkrijgbaar. Verkrijgbaar in "200Mbps" en "500Mbps" smaken, met verschil qua spectrum.
- Homeplug AV2 Nieuw, steeds beter verkrijgbaar. Meerdere smaken ("600Mbps", "1000Mbps", "1200Mbps", "2000Mbps" en mogelijk straks nog meer). Verschillen zitten in spectrum en MiMo,
- G,hn iets ouder dan Homeplug AV2, maar op papier geavanceerder. Nog nauwelijks verkrijgbaar. Qua specs exact dezelfde smaken als bij AV2, maar onduidelijk wat de marketeers daarvan gaan bakken. IRL presteren de smaken exact hetzelfde als Homeplug AV2 - maar het is niet backwards compatible. Behalve bij een chipset van Sigma, die ondersteunt zowel G.hn als Homeplug AV.

Verschil tusen Homeplug AV1.1 en AV2 zit hem in gebruikte modulatie. AV1.1 doet max 256QAM, AV2 doet max 4096QAM. Bij verder gelijke specs (spectrum, MiMo) zeer goed signaal zou je dus aanzienlijk hogere snelheden verwachten bij AV2, maar zodra SNR zodanig zakt dat je niet beter dan 256QAM kunt gebruiken zouden ze identiek moeten presteren. "Zou moeten", helaas is mijn ervaring dat AV2 bij slechter signaal juist slechter presteert dan AV1.1. En tenzij je in dezelfde kamer bezig bent is dat meer regel dan uitzondering. Wat dat betreft is AV2 600 een miskoop: onder gemiddelde omstandigheden was je beter uit geweest met (goedkopere) AV1.1 500.
Als je AV2 met AV1 laat praten gebeurt dat sowieso max 256QAM.

Dan de andere verschillen:
- qua spectrum heb je drie smaken:
1) 2MHz-30MHz (AV1.1 200)
2) 2MHz-68MHz (AV1.1 500, AV2 600, AV2 1200, G.hn)
3) 2MHz-80/86MHz (AV2 1000, AV2 2000, G.hn)
Hier geldt vrij eenvoudig: meer spectrum is meer bandbreedte onder alle omstandigheden. Exact hoeveel meer hangt af van die omstandigheden. In de regel zijn lage frequenties gevoeliger voor interferentie en hoge frequenties gevoeliger voor demping, dus het is vrij complex om te duiden exact wat gaat gebeuren, maar meer is altijd beter.
Als twee apparaten met verschillende max bandbreedte gaan communiceren doen ze dat uiteraard op laagste ondersteunde bandbreete. Tussen AV2 600 en AV1.1 500 verlies je hier niets, want beide doen 2-68MHz.

- derde punt is MiMo.
MiMo is bekend vanuit de WiFi-wereld, het is een manier om twee informatiestromen over twee verschillende fysieke paden te sturen. Bij WiFi gebeurt dat dmv faseverschuivingen, bij powerline is het veel simpler: ene stroom gaat over fase vs nul, tweede gaat over aarde vs nul. Als je beide stromen goed ontvangt, verdubbelt het je throughput. Wordt een van de twee verstoord, dan hoeft het de tweede niet noodzakelijkerwijs te raken, waardoor het gemiddeld stabieler is. En in huizen waar meerdere fases gebruikt worden, is het niet mogelijk om via fasedraad verbinding te maken maar wel over aarde. Komt bij dat door wat handige error correction de twee stromen elkaars fouten kunnen verbeteren waardoor je bij ontvangst van twee streams nagenoeg altijd meer dan 2x performance en betrouwbaarheid haalt van enkele stream. Bij goed signaal is het misschien 2.5x zo snel, bij slecht signaal (waar het veel belangrijker is) tot wel 4x zo snel. MiMo is dus altijd beter dan SiSo.
Dan weer interop: als je een SiSo apparaat met een MiMo apparaat laat praten, heb je aan de SiSo kant geen voordelen boven communicatie met andere SiSo, maar aan MiMo-kant wordt antenna diversity gebruikt. Komt erop neer dat voorzover mogelijk twee keer het signaal ontvangen wordt en daarmee fouten beter gefilterd kunnen worden. Resultaat: beter ontvangst aan MiMo-zijde, zelfs met SiSo partner.
AV2 1200 en 2000 doen MiMo, sommige G.hn implementaties ook.

Duuuss...

Je hebt miskoop gedaan van een paar overpriced AV2 600 gevallen zonder IRL meerwaarde tov goedkopere AV1.1 500 gevallen. Beste performance haal je zonder meer met stel AV2 1200/2000 gevallen die dus zelfde modulatie aankunnen als de 600, maar bovendien MiMo aankunnen. Dat gaat voor communicatie met de 600 niet helpen, maar van 600 naar 1200/2000 gaat ontvangst beter worden. Maar dat is dure zooi voor weinig winst. AV1.1 500 kost geen drol en gaat IRL niet slechter presteren. Sterker nog, probeer indien mogelijk die AV2 600 dingen ook te ruilen voor 500, je hebt voor minder dan de prijs van een set AV2 600 een kit met AV1.1 500 drie units waarvan minimaal eentje met WiFi :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1