Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Acces Point & UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

• benvanzijl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-11 13:00
Een vergelijkbaar topic over dit onderwerp is alweer een half jaar oud, en omdat de techniek in die tijd niet stil gestaan heeft stel ik opnieuw de vraag.

we hebben met een studentenhuis (9 man, ieder telefoon, laptop, soms ook nog tablet en spelcomputer) een UPC 120 mbit aansluiting. Het upc modem/router staat beneden, er loopt een 16 jaar oude utp kabel (IBM cat 5e uit 1999) naar de bovenverdieping, waar een verouderde Sitecom als acces point is geplaatst.

De huisbaas heeft toestemming gegeven om voor 'dat wat nodig is' de boel weer up-to-date te krijgen. Het abbo met UPC wordt vernieuwd waardoor wel al een nieuw modem/router krijgen, dus dat is geregeld. wat raden jullie aan voor acces point te pakken? budget ong. 50-75E (minder mag natuurlijk ook, maar denk dat dat lastig wordt).
En is het de moeite waard om de UTP kabel uit '99 te vervangen naar een cat 6(a) of cat7? Ik gok dat de kabel zo'n 25 meter lang is.

Ben benieuwd naar jullie kennis :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kabel is nog prima te gebruiken, wel even controleren of deze 8 aderig is aangesloten. Boven zou ik een dual band acces point plaatsen met gigabit aansluitingen. Dan moet het volgens mij prima werken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• benvanzijl
Bedantk voor de snelle reactie. Ik had al gezien dat dual band acces points inderdeed in potentie veel sneller (kunnen) zijn. Heeft u nog advies voor een bepaald merk of type? Als ik zo rondzoek kom ik een hoop modellen tegen, en het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze tegen elkaar af te wegen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Veelal is het aantrekkelijk om een router aan te schaffen en deze als accesspoint te configureren. Dual band is een must aangezien de 2,4GHz band verzadigd is (in de meeste situaties). Mijn advies is om op GoT eens goed rond te zoeken. Met name de goede/interessante/populaire modellen hebben hun eigen topic en kan je precies lezen wat voor en nadelen zijn.

Persoonlijk zou ik met alle studenten ook wat lappen, dan kan je een echt goed apparaat kopen. Tweedehands is zeker ook een optie (denk bijvoorbeeld aan een tweedehands UAP-Pro).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Kijk eens naar:
pricewatch: Zyxel NWA1123-NI

Boven budget maar leg met zijn allen wat bij zoals hierboven ook gesuggereerd word en je hebt een solide toekomst vaste oplossing.

Beneden kan je dan de nieuwe modemrouter van UPC aanhouden die vermoedelijk ook dual band is. Als je het helemaal netjes wilt doen zet je hem uit en hang je beneden eenzelfde acces point maar kan me voorstellen dat dit wat duur word.

Netwerknaam en wachtwoordzin op beide apparaten hetzelfde instellen en zo vormen ze 1 netwerk.
Eventueel het zendvermogen wat omlaag op beide apparaten mocht je last hebben dat apparaten blijven "plakken" op 1 netwerk wanneer je van verdieping wisselt ;)

Verwijderd

Je kan ook bv. tweedehands Cisco spul op ebay kopen. Vaak zijn dat bedrijfs AP's. Let wel of je ze "stand alone" kan gebruiken, en ze niet een controller nodig hebben.

Ubiquity is redelijk "semi professioneel", niet té duur, en akelig stabiel (net als Cisco). Maar ook HP en ander "goed merk" (dus GEEN Sitecom etc...) kan ook.

Kabel "doorbellen" met een kabeltester (voor rond de 4 euro te koop op ebay):

http://www.ebay.nl/itm/Ho...ain_0&hash=item27f764e42c

Moet goed zijn, als er in die tijd niet aan de kabel "getrokken" is etc.... bij mij ligt ook 16 jaar oude CAT 5e kabel, en ik trek de Gbit switch helemaal dicht met deze kabel.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zou sowieso ook aanraden om een eigen router in te zetten.
UPC levert standaard Cisco of Technicolor zooi, en beide staan bekend om de nodige gebreken.
Je hebt de mogelijkheid om deze in bridge modus te zetten en er een router achter te hangen.
Dat zou ik zeer aanraden, verder sluit ik me aan bij de rest om dingen zoals sitecom (troep) te vermijden.

Ik heb in meerdere situaties heel goede ervaring met Ubiquiti. Mikrotik mag er ook zeker wezen maar is wel aan de advanced user toegeschreven.

Het goedkoopste ubquiti access point is 80 euro, wel alleen 2.4Ghz (Al moet ik zeggen dat dat hier heel goed werkt, ik zit centrum Eindhoven, 2 straten van het centraal station af, dus dat is behoorlijk verzadigd hier ;) )

Wat de kabel betreft, zolang het 8 aders heeft, en je signaal erover stabiel is, kun je 'm lekker laten.

Overigens is het budget van de huisbaas imo té weinig voor een fatsoenlijk netwerk anno 2015..
Ik zou dat toch nog eens met hem overleggen, of zelf even iets bijleggen.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
ShadowAS1 schreef op zondag 12 april 2015 @ 02:44:
Ik zou sowieso ook aanraden om een eigen router in te zetten.
UPC levert standaard Cisco of Technicolor zooi, en beide staan bekend om de nodige gebreken.
Je hebt de mogelijkheid om deze in bridge modus te zetten en er een router achter te hangen.
Dat zou ik zeer aanraden, verder sluit ik me aan bij de rest om dingen zoals sitecom (troep) te vermijden.
Behalve de Ubee's bij Ziggo met overhitting zijn de normale routers van de provider op zich prima?...
Het draadloze deel is meestal wat minder, maar aangezien TS er juist een AP aan wilt hangen is dat dus geen enkel probleem meer, verder verwacht ik niet dat TS met een slordige +1000 clients eraan gaat hangen, dus de standaard router kan ermee door ;)
(Hangen hier al ruim drie jaar aan de standaard Ziggo (Cisco EPC3925) met 50 devices, nog nooit een probleem behalve met de kabel in de straat, maar daar kan de router weinig aan doen ;))

Fixing things to the breaking point...

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

RGAT schreef op zondag 12 april 2015 @ 04:20:
[...]

Behalve de Ubee's bij Ziggo met overhitting zijn de normale routers van de provider op zich prima?...
Het draadloze deel is meestal wat minder, maar aangezien TS er juist een AP aan wilt hangen is dat dus geen enkel probleem meer, verder verwacht ik niet dat TS met een slordige +1000 clients eraan gaat hangen, dus de standaard router kan ermee door ;)
(Hangen hier al ruim drie jaar aan de standaard Ziggo (Cisco EPC3925) met 50 devices, nog nooit een probleem behalve met de kabel in de straat, maar daar kan de router weinig aan doen ;))
Wij hebben op verschillende locaties de meest dramatische ervaringen met die dingen gehad.
Toegegeven, die Technicolor viel mee (op het feit na dat je dat ding moest rebooten als je vergeten was uit te loggen uit de WebUI 8)7 )
Die Cisco was de boosdoener, zowel zijn AP als Routerfunctie waren ruk, dit gold voor zowel UPC als Ziggo locaties in dit geval, 't ding ging op z'n gat bij de minste load.
Nooit meer last van gehad sinds ie in bridgemode staat.

Je kan 't natuurlijk altijd uitproberen, maar als er problemen zijn zou ik er gwn n routertje tussen proppen

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
ShadowAS1 schreef op zondag 12 april 2015 @ 04:47:
[...]

Wij hebben op verschillende locaties de meest dramatische ervaringen met die dingen gehad.
Toegegeven, die Technicolor viel mee (op het feit na dat je dat ding moest rebooten als je vergeten was uit te loggen uit de WebUI 8)7 )
Die Cisco was de boosdoener, zowel zijn AP als Routerfunctie waren ruk, dit gold voor zowel UPC als Ziggo locaties in dit geval, 't ding ging op z'n gat bij de minste load.
Nooit meer last van gehad sinds ie in bridgemode staat.

Je kan 't natuurlijk altijd uitproberen, maar als er problemen zijn zou ik er gwn n routertje tussen proppen
Toegegeven de functies van die dingen met de waardeloze Ziggo firmware erop zijn zeer beperkt, een groter subnet dan een /24 instellen kan al niet eens, maar als ie onstabiel is zou ik gewoon een nieuwe van Ziggo/UPC vragen :) (Hoewel je het nu al zelf hebt opgelost met een eigen router)
Maar voor TS: probeer met dit budget eerst de AP, als de router dan problemen geeft kan je vragen voor een vervanger van de provider of een eigen router er tussen schuiven en de eerste router in bridge zetten :)

Fixing things to the breaking point...

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

Nox

Noxiuz

Voor max 75 euro en 9 man wordt het akelig lastig. Je hebt sowieso 2 aps nodig vermoed ik. Als je voor 5 tientjes een ap haalt heb je er 2. Als je voor dat geld dual band routertje kan scoren config je ze als AP en je upc als router. Veel is het niet maar redelijk bereik. Zet wel client isolation aan enzo ;) je kan ook met een switchje wat kabels doorrollen?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• benvanzijl
wow super bedankt mannen! ga morgen even rustig alles naast elkaar zetten. ik laat jullie weten wat het gaat worden!

• benvanzijl
Een maatje blijkt zo'n kabeltester te hebben liggen, dus van het weekend eerst de kabel doortesten. Bedankt voor het advies!
Ik ga wel voor een nieuwe AP, de huisbaas wil vooral zekerheid dat het 'goed is', en dat weet je bij tweedehands natuurlijk nooit zeker.
wat er nu hangt is trouwens een Sitecom ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 23:45:
Je kan ook bv. tweedehands Cisco spul op ebay kopen. Vaak zijn dat bedrijfs AP's. Let wel of je ze "stand alone" kan gebruiken, en ze niet een controller nodig hebben.

Ubiquity is redelijk "semi professioneel", niet té duur, en akelig stabiel (net als Cisco). Maar ook HP en ander "goed merk" (dus GEEN Sitecom etc...) kan ook.

Kabel "doorbellen" met een kabeltester (voor rond de 4 euro te koop op ebay):

http://www.ebay.nl/itm/Ho...ain_0&hash=item27f764e42c

Moet goed zijn, als er in die tijd niet aan de kabel "getrokken" is etc.... bij mij ligt ook 16 jaar oude CAT 5e kabel, en ik trek de Gbit switch helemaal dicht met deze kabel.

• benvanzijl
Bedankt voor je advies!
Mocht de kabel goed zijn volg ik je advies en wordt het dit AP, tenzij iemand me kan overtuigen dat er voor dat geld beter te halen is natuurlijk ;)
andy88 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 21:12:
Kijk eens naar:
pricewatch: Zyxel NWA1123-NI

Boven budget maar leg met zijn allen wat bij zoals hierboven ook gesuggereerd word en je hebt een solide toekomst vaste oplossing.

Beneden kan je dan de nieuwe modemrouter van UPC aanhouden die vermoedelijk ook dual band is. Als je het helemaal netjes wilt doen zet je hem uit en hang je beneden eenzelfde acces point maar kan me voorstellen dat dit wat duur word.

Netwerknaam en wachtwoordzin op beide apparaten hetzelfde instellen en zo vormen ze 1 netwerk.
Eventueel het zendvermogen wat omlaag op beide apparaten mocht je last hebben dat apparaten blijven "plakken" op 1 netwerk wanneer je van verdieping wisselt ;)

• benvanzijl
Ik ben zojuist even bij de MediaMarkt langs geweest, en zij raadde mij de Netgear R6300-100PES als AP aan (117E, qua prijs dus vergelijkbaar met de Zyxel NWA1123-NI). Als ik zo de specs naast elkaar leg lijkt mij de NetGear beter. Iemand hier een mening over?

Verwijderd

Vraag bij Netgear support na of de R6300 in de EU is gecertificeerd voor DFS/TPC (zie: WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier). Zo niet: kies er een uit het genoemde topic.

• benvanzijl
Ik heb meteen contact opgenomen met Netgear:

"Christian: The R6300v2 is a certified DFS router however if you are looking for a setting to change the TPC, it is not on the router."
een goede keus dus?
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 14:40:
Vraag bij Netgear support na of de R6300 in de EU is gecertificeerd voor DFS/TPC (zie: WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier). Zo niet: kies er een uit het genoemde topic.

Verwijderd

Vraag ze expliciet welke kanalen de R6300 bestrijkt. Vanwege het antwoord krijg ik het idee dat de kanalen 100-140 (zie: Wikipedia: IEEE 802.11a – Wikipedia) niet worden ondersteund, maar ik kan mij vergissen. En vraag voor welke landen (USA, Japan of EU-landen) de certificatie geldt. In NL dient het toestel over EU-certificatie te beschikken, wil je binnen de telecomwetgeving opereren.

Kijk ook even in het in Verwijderd in "WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier" gelinkte artikel uit c't. Daarin wordt de ADSL-variant besproken Netgear D6300B, die niet voldoet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2015 16:14 . Reden: Aanvulling met Netgear D6300B, linkje. ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:07:
[..] In NL dient het toestel over EU-certificatie te beschikken, wil je binnen de telecomwetgeving opereren.
Niet alleen dat, maar als je out-of-spec draait op je AP moeten al je wireless clients dat ook willen, en dat is vaak niet zo. Soms bijv. door driver settings, maar het kan ook prima door firmware of microcode beperkt worden.

• benvanzijl
Even een update:
- Door de test met de kabeltester bleek de stekker op de UTP kabel bleek verkeerd aangesloten, dus deze vervangen. Dit heeft de verbinding naar het AP iig een stuk stabieler gemaakt. -> bedankt voor de goede tip!
-Uit tests met UPC/Ziggo is gebleken dat het modem inderdaad nog niet bijna de beloofde snelheid haalt, en ik ben nu in overleg met UPC/Ziggo hoe dit op te lossen.
-Qua DFS/TPC certificatie, hier wordt behalve in het verwezen topic op Tweakers online zo goed als geen aandacht aan besteed, ook heb ik aantal IT-kenners ernaar gevraagd en zij zijn hier ook niet bekend mee. Ik vraag mij daarom af of dit inderdaad zo belangrijk is. Tenzij mij iemand kan overtuigen ben ik toch voornomens om voor de Netgear te gaan, omdat deze qua specs mij beter lijkt dan de genoemde Zyxel.
Pagina: 1