No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.
Ik vond twee namen... Leken op elkaar, echter werd maar ééntje geaccepteerd.Biersteker schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:45:
[...]
Zeg dat wel. VHD in ubuntu is een stuk vervelender dan in windows / Osx. Ik zit ook nog steeds te puzzelen op die extra vraag 2.
Jij was wel lekker bezig trouwens
spoiler:Ik hang nu een beetje vast op "Theo's minnares" , Ik heb de naam. L....... maar die word niet geaccepteerd. Is het voornaam en achternaam?
edit: Ik word er trouwens steeds uitgekicked
Jij ging lekker ja! Bedankt voor de hints nog, toen ik thuiskwam en eindelijk kon whoisen (was ik de enige die geen tunnel naar buiten had?johnkeates schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:08:
Zo, dat was interessant om on site te doen. Was er dus bij vanochtend, heb me wel even vermaakt met de case, viel me vooral op dat hij wat meer mensen buiten hun OS-comfortzone haalde wat zo te zien niet voor iedereen even makkelijk ging
Ja John had me er al opgewezen dat ik met me neus aan het kijken wasJohnsel schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:37:
[...]
Ik vond twee namen... Leken op elkaar, echter werd maar ééntje geaccepteerd.
Jup, die koste veel meer tijd bij mij dan nodig was.Kobus Post schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:25:
Die vriendin is ook leuk, met achternaam erbij is ie fout. zonder achternaam is ie goed #raar
Alhoewel die achternaam niet met 100% zekerheid te koppelen is aan dat contact. Dat wel
Broer van ?
[ Voor 39% gewijzigd door Biersteker op 20-04-2015 20:53 ]
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Ik zat gisteravond nog te twijfelen tussen windows / linux, uiteindelijk voor windows gegaan en daardoor helaas niet zo ver gekomen. Nu thuis ga ik gelijk verder op linux, eens kijken hoe ver ik kom!
Oh ja, en het ontbijt was super!
Ja dat viel mij eigenlijk ook wel een beetje tegen. Tijdens de challange wil je natuurlijk gewoon lekker werken, maar ik had eigenlijk toch nog wel een afsluitend verhaal verwacht, en gewaardeerd.Sp0Q schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:53:
Had wel verwacht dat de politie iets meer zou vertellen over hun werk, maar dat kunnen we natuurlijk allemaal horen op de introductie in Apeldoorn
Trouwens met linux alleen kwam ik er ook niet helemaal netjes uit.
[ Voor 16% gewijzigd door Biersteker op 20-04-2015 21:10 ]
Aan het eind krijg je een overzicht hoeveel je kwijt bent aan hints en aan verkeerde antwoorden.
een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo
Dat was wel enigzins vermakelijk, ik ben er alleen niet van overtuigd dat steganografie een realistische voorstelling van de praktijk is.
Stego leidt al snel tot gokken, en challenges gebaseerd op giswerk testen je skills slechts beperkt (imo), hoewel het duidelijk was dat de insteek hier geen 'die-hard' technische kennis is (helaas).
Mogelijk heb je 'm inmiddels al, maarjohnkeates schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:50:
spoiler:Het enige waar ik nog op zit te hameren is die SHA1-sum. Ik denk vast veel te moeilijk, tot zo ver geen enkel bestand uit de 1e inventory kunnen matchen met de sum, en geen stenografisch embedded bestanden gevondenWaarschijnlijk is het een stuk makkelijker
Maar moeilijk is leuker dan makkelijk.
De passphrase is vrij obvious achteraf (maar ik heb 'm compleet gemist tijdens mijn run).
Thralas schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:58:
De passphrase is vrij obvious achteraf (maar ik heb 'm compleet gemist tijdens mijn run).
Het lastige is dat er niet staat omschreven op welke manier je moet antwoorden, wat veel punten kan kosten. Zo wist ik zeker dat ik een antwoord goed had, maar bleek dat ik een decimaal te veel had.... Dat is toch wel erg irritant. ik had ,40 in plaats van de benodigde ,4.
Zit nu vast bij een vraag dat ik moet schatten wat de waarde is van spul uit de kelder, waarbij is aangegeven dat er kan worden afgerond op miljoenen. Nu heb ik van alles geprobeerd, van 14 miljoen tot 14 en 14000000, 14.000.000.
Voor de zekerheid ook maar van 8 miljoen tot 20.... Maar helaas.
Hoe moet ik antwoorden POLITIE?
[ Voor 3% gewijzigd door Scale op 21-04-2015 09:01 ]
Scale schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:01:
Is iemand opgevallen bij de sporen van locatie 1:
spoiler:Viel mij direct op dat er rechts op de flyer een URL geschreven staat maar niet kunnen vinden wat ik er mee kan
XzeroD schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:12:
[...]
spoiler:Is meestal toch, dat een flyer een URL heeft + telefoon nummer? Staar je niet blind he
Dat bedoelde ik inderdaad, dat er contact informatie normaal op een flyer staat. Ik heb het nog niet eerder gezien en ook nog niet nodig gehad, ik heb dan ook niet alle bonusvragen gedaan, misschien is het daar voor nodig.Scale schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:50:
[...]
spoiler:Snap niet wat je bedoel, er staat geen telefoon nummer op? Maar misschien bedoel je dat in ze algemeen er op flyers contact informatie staat. In dat geval moet je nog eens goed kijken want het is nauwelijks leesbaar (lijkt als je niet inzoom op een paar witte vlekjes).
Verwijderd
hi john. die feature bestaat helaas nog niet dat je terug kunt om extra vragen te doen.johnkeates schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 01:49:
Hmm, ik heb per ongeluk na het werk even snel het laatste antwoord uitgerekend en er in geknikkerd, maar nu mag ik de extra opdrachten niet meer doen. Iemand van Tweakers die even kan kijken of mijn sessie hersteld kan worden? Ik had een nieuwe aangemaakt om te kijken of ik dan toegang kreeg tot de oude, maar dat werkt natuurlijk niet
dus tip voor iedereen. doe de extra vragen voorals nog voor de laatste vraag voor maximale punten. ik zal intern overleggen om we deze feature erbij gaan maken.
@john check je PM voor details en hoe je je laatste sessie kan herstellen.
Verwijderd
we hebben op dit moment 2907 spelers die geregistreerd zijn.
en op dit moment hebben er 6 de challenge tot een einde gebracht.
Deze selecte groep heeft een gemiddelde tijd van bijna 4u om alles af te ronden.
Erik is nummer 1 met 1808 punten maar er ruimte voor verbetering...
Vergeet de extra vragen niet!
Succes!
Ik weet volgens mij het correcte wachtwoord maar zonder een init vector heb je nog steeds geen antwoord. En daar heb je denk ik de github / gists / stackoverflow voor nodig.
Nevermind heb het gevonden
[ Voor 3% gewijzigd door Scale op 21-04-2015 13:52 ]
Verwijderd
Ik heb het goede wachtwoord gevonden bij vraag 4 maar als ik het bestand ontsleutel komt er iets uit waar ik niks mee kan. Ik denk daarom dat ik een stackoverflow of github nodig heb. Iemand deze gevonden?
Iemand de steg passphrase via dm?S0epkip schreef op maandag 20 april 2015 @ 14:31:
Ik kan iets niet lezen...
spoiler:wat is nou de passphrase?nee, ook zo verklappen we het niet.
[ Voor 5% gewijzigd door S0epkip op 21-04-2015 13:27 ]
Verwijderd
Er was inderdaad niet heel veel ruimte voor. Maar een volgende keer kunnen we onszelf in ieder geval wat uitgebreider introduceren. Kom anders ook naar de voorlichting op 30 april. Het werk komt dan uitgebreid aan bod! Aanmelden kan via https://www.kombijdepolitie.nl/agendaSp0Q schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:53:
Ik was er ook bij vanochtend, en het was voor mij vooral een grote motivatie boost om nog een hoop te leren! Had wel verwacht dat de politie iets meer zou vertellen over hun werk, maar dat kunnen we natuurlijk allemaal horen op de introductie in Apeldoorn
Ik zat gisteravond nog te twijfelen tussen windows / linux, uiteindelijk voor windows gegaan en daardoor helaas niet zo ver gekomen. Nu thuis ga ik gelijk verder op linux, eens kijken hoe ver ik kom!
Oh ja, en het ontbijt was super!
Leuk om Tweakers HQ te zien en een eer om het spel op deze manier te mogen beleven.
-=@@D=- Macbook Pro 16"
Leuk! Ik kom zeker kijken. Was maandag helaas niet op locatie, maar heb wel online het spel tot een goed einde kunnen brengenVerwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:57:
[...]
Er was inderdaad niet heel veel ruimte voor. Maar een volgende keer kunnen we onszelf in ieder geval wat uitgebreider introduceren. Kom anders ook naar de voorlichting op 30 april. Het werk komt dan uitgebreid aan bod! Aanmelden kan via https://www.kombijdepolitie.nl/agenda
[ Voor 12% gewijzigd door Nibble op 22-04-2015 10:17 ]
T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.
Ik had een aantal AES decrypt websites gebruikt alleen sommige deden het niet maar eentje welNibble schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:16:
Hm ik geloof dat ik elke combinatie van wachtwoorden en casing wel op de AES heb toegepast, maar het blijft gibberish.. hmm wat mis ik hier... herken me ook wel in metec's comment
Hier ook een tijdje vast gezetten vooral toen de hint systeem zei ga opzoek naar een github of stackoverflow (die er helemaal niet is, lekker punten inleveren voor dwaalspoor) Dacht ik dat we daar een IV moest vinden om het probleem op te lossen.
Dus mijn advies probeer eens een andere AES decrypt iets.
Vhough schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:06:
Heeft iemand een tip voor de vraag waneer Theo contact heeft opgenomen met Steve?
spoiler: titleIk heb de chat database in Autopsy gegooid maar daar missen de timestamps. De naam van de vriendin heb ik al wel gevonden mis alleen deze vraag nog voor de volgende ronde.
https://github.com/sqlitebrowser/sqlitebrowser/
Oezie Woezie schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:10:
[...]
spoiler:De database kan je openen met
https://github.com/sqlitebrowser/sqlitebrowser/
Voor vraag 5 heb je daar genoeg aan.Vhough schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:14:
[...]
spoiler:Ja daar heb ik hem al mee geopend. Ik vermoed dat er verwijderde entries zijn waarin het antwoord op de vraag wordt gegeven. Maar ik weet niet hoe ik deze terug kan halen. Heb al een python script gebruikt om te carven maar deze heeft geen effect gehad.
Vhough schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:14:
[...]
spoiler:Ja daar heb ik hem al mee geopend. Ik vermoed dat er verwijderde entries zijn waarin het antwoord op de vraag wordt gegeven. Maar ik weet niet hoe ik deze terug kan halen. Heb al een python script gebruikt om te carven maar deze heeft geen effect gehad.
5564
Ik heb http://aesencryption.net/ gebruikt..tot nu toe overigens nog niets gevonden.Scale schreef op woensdag 22 april 2015 @ 16:01:
[...]
Ik had een aantal AES decrypt websites gebruikt alleen sommige deden het niet maar eentje wel
Hier ook een tijdje vast gezetten vooral toen de hint systeem zei ga opzoek naar een github of stackoverflow (die er helemaal niet is, lekker punten inleveren voor dwaalspoor) Dacht ik dat we daar een IV moest vinden om het probleem op te lossen.
Dus mijn advies probeer eens een andere AES decrypt iets.
[ Voor 3% gewijzigd door Nibble op 22-04-2015 17:25 ]
T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.
Dat is er eentje waar het je niet mee gaat lukkenNibble schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:25:
[...]
Ik heb http://aesencryption.net/ gebruikt..tot nu toe overigens nog niets gevonden.
iemand een tip waar ik aan moet denken of waar die mee te maken heeft..?
tunnelvisiearre schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:52:
voor de extra opdracht kom niet achter die passphrese van die foto...
iemand een tip waar ik aan moet denken of waar die mee te maken heeft..?
Ga eens rustig terug naar je sporen en kijk wat je hebt en wat jij zou doen als je wat bestanden bij een persoon moest krijgen.
No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.
e: of denk ik te moeilijk?
e2: hebbes
[ Voor 7% gewijzigd door mace op 22-04-2015 21:36 ]
Enigzins frustrerend als je het gewoon goed hebt, maar de invoer op een andere manier gedaan moet worden.
1949 punten, 6e plaats. Not bad. Heb wat punten laten liggen doordat ik misklikte op een hint en een aantal keren verkeerd ingevuld had, maar ik ben wel tevreden.
[ Voor 8% gewijzigd door mace op 24-04-2015 14:22 . Reden: geen kruisbestuiving van online identiteiten :P ]
Haha, idd.Boudewijn schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:27:
Zelfde geldt met verkleinwoordjes van russische vriendinnetjes, dat is best jammer want is ook correct en kost punten. (zowel verkleinwoordversie als officiele versie wordt gebruikt in een stukje communicatie ergens).
[ Voor 14% gewijzigd door mace op 23-04-2015 16:29 ]
Ow aes-256-cbc lijkt me de codering.
Verwijderd
Hoi, ja op de voorilchting zijn zeker collega's uit het vakgebied aanwezig. Heb je je al aangemeld?zun schreef op woensdag 22 april 2015 @ 03:54:
[...]
Leuk! Ik kom zeker kijken. Was maandag helaas niet op locatie, maar heb wel online het spel tot een goed einde kunnen brengenIk zou graag de mensen willen ontmoeten die dit als hun dagelijks werk doen. Is daar ook mogelijkheid toe op de voorlichtingsdag?
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Wel goed dat er eindelijk een "echt" speur spel is. Niet zo'n nep console.
Neil
5564
Nee, niet echt. Hebben exit-nodes een bijzonder patroon in het adres?Mick1990 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 11:48:
Ga voor jezelf na wat het verschil is of zou kunnen zijn tussen een lijst met exit-nodes en een uitgegeven IP-adres van een provider. Kom je zo wellicht verder?
GZN schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:59:
[...]
Nee, niet echt. Hebben exit-nodes een bijzonder patroon in het adres?
Lees goed de vraag, de beschrijvingen die bij de sporen staan en maak desnoods een blokkenschema wat met wat verbinding heeft gemaakt.
Meer kan ik er denk ik niet over zeggen, anders kan ik net zo goed het antwoord vertellen
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Ik zit ook wat te puzzelen met de aes nog zonder resultaat. Heb je echt JtR nodig? Wat ik lees moet je daarvoor weten wat voor een bestand het is. Ik denk ook vast te moeilijk.mace schreef op woensdag 22 april 2015 @ 19:37:
Ik zit een beetje te klooien met die AES, namelijk een handige manier om alle permutaties te genereren anders dan met het handje. Ben met john the ripper aan de slag gegaan maar de syntax van de regels is niet heel handig. Iemand een goede tip?
e: of denk ik te moeilijk?
e2: hebbes

Nou ik heb de rules engine van john gebruikt om bepaalde permutaties te genereren op basis van de woordenlijst en een set regels die ik afgeleid heb van de aanwezige sporen. Ik heb niet john gebruikt om de daawerkelijke decryptie te doen.Michelz71 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:35:
[...]
Ik zit ook wat te puzzelen met de aes nog zonder resultaat. Heb je echt JtR nodig? Wat ik lees moet je daarvoor weten wat voor een bestand het is. Ik denk ook vast te moeilijk.
Afgezien daarvan, je kan het prima zonder jtr of vergelijkbaar oplossen.
[ Voor 6% gewijzigd door mace op 30-04-2015 22:02 ]
Dat bedoel ik dus, ik mis ergens iets waarschijnlijk. Ik ben alle sporen doorgelopen en met de aanwijzingen verschillende combinaties geprobeerd wat mij alleen maar "bad decrypt" opleverde. Op één spoor mis ik een stukje wat ik niet goed kan lezen.mace schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:01:
[...]
Nou ik heb de rules engine van john gebruikt om bepaalde permutaties te genereren op basis van de woordenlijst en een set regels die ik afgeleid heb van de aanwezige sporen. Ik heb niet john gebruikt om de daawerkelijke decryptie te doen.
Afgezien daarvan, je kan het prima zonder jtr of vergelijkbaar oplossen.
Wat zie ik nou over het hoofd?
Ik ben hier nu ook mee bezig. Het spoor waar je het over hebt waar je een stukje niet kan lezen moet je volgens mij wel gebruiken. Dat kan je namelijk afmaken door het te combineren met een ander spoor..Michelz71 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:10:
[...]
Dat bedoel ik dus, ik mis ergens iets waarschijnlijk. Ik ben alle sporen doorgelopen en met de aanwijzingen verschillende combinaties geprobeerd wat mij alleen maar "bad decrypt" opleverde. Op één spoor mis ik een stukje wat ik niet goed kan lezen.
Wat zie ik nou over het hoofd?
Ik zit een beetje te zoeken naar een goede methode waar ik het aes file in kan gooien en proberen te decrypten.. John the ripper is dus een aanrader?
edit: Ik heb het kunnen decrypten via een website: www.appcove.com/tool/aes, alsnog bedankt!
[ Voor 6% gewijzigd door Melantrix op 01-05-2015 10:19 ]
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
[ Voor 88% gewijzigd door HellRaver op 02-05-2015 21:27 . Reden: Snap um al... ;) ]
Ik zeg maar zo: Zeg maar niks!
Trouwens, iemand een idee hoe ik de bonuspunten (uit de onderste regel van het scorescherm) had kunnen krijgen?
Laat maar, ik heb er al één gevonden.
[ Voor 14% gewijzigd door Michelz71 op 03-05-2015 15:20 ]
Die bonuspunten weet ik eerlijk gezegd niet.. Ligt het aan mij of kan je ook niet meer je vragen bekijken als je het hebt afgerond?
MAAR je kunt nog wel de bonuspunten halen!
Ik zeg maar zo: Zeg maar niks!
Verwijderd
Maar ik zit helemaal muurvast op de allerlaaste vraag. Zoo dichtbij, dan wil je natuurlijk niet afhaken.
Volgens mij heb ik alle sporen gevonden, inmiddels uren gelezen over transacties etc, maar nog steeds geen idee hoe dit te doen valt.
Iemand misschien een eenvoudige tip? :-)
kwam niet veel veder als sporen onderzoek bij lara, vind het wel heel interessant. dit is hoever ik kwam:
toen ben ik maar gaan kijken naar de nas harddisk. die proberen te mounten in windows. en openen met notepad++ waar ik een log zag van opendir en copydirs, en iets met de security cam.. ook die zal ik anders moeten mounten in een ander OS ga ik vannuit. en dan..

en de Tor exit node's file even bekeken. maar die lijst zegt me nog niks. die zal je wel nodig hebben om de provider van de 3de te achterhalen die de camera beelden bekijkt?
ik zou wel graag willen weten of ik ergens een beetje in de buurt zit met wat ik uitkraam. en eigenlijk zou ik het wel willen leren. is dit toptic ook de q&a met de politie? Thanks

Mocht er trouwens interesse zijn voor tekst en uitleg over de challenge, vraag maar raak!
[ Voor 19% gewijzigd door chmistry op 17-05-2015 00:41 ]
Uhu, 1 minuut en 21 secondenchmistry schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:32:
Zo heb het eindelijk uitgespeeld, moet alleen nog de verborgen links in de banners zien te bemachtigen, weet iemand waar ik die kan vinden?
[afbeelding]
Mocht er trouwens interesse zijn voor tekst en uitleg over de challenge, vraag maar raak!

Be nice, You Assholes :)
Jup en meteen je linkedin profiel pluggen.
Geestig, maar weet niet of het heel chique is.
Nou?chmistry schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 00:00:
Hoezo niet heel chique?
Daarom? Nofi maar daar is die challenge dus niet voor bedoeld. Je hebt al het puzzlewerk niet in 2 minuten gedaan, en om je antwoorden op te schrijven en daarna een nieuw profiel te maken om alles in 1x in te vullen. Tsja zit men bij een reeele organisatie op zo'n skill te wachten?hij heeft me uit de hiscore gewipt
Op zich is tijd relevant, maar het gaat in the end gewoon om je sollicitatiegesprek en de eventuele cases die ze je daar voorleggen.
Die online challenge is leuk, maar dat is niet echt een geocontroleerde omgeving.
Nu trek je voor mijn gevoel bij mij, en anderen in de community, best wat ongewenste aandacht
[ Voor 16% gewijzigd door Oezie Woezie op 04-06-2015 15:04 ]
Verwijderd
Morgen organiseert de digitale opsporing van de Politieacademie een workshop voor geinteresseerde tweakers. Er zijn nog een paar plekken over. De eerste 10 aanmeldingen mogen erbij zijn. Geef je uiterlijk 20:00 uur vanavond op via werving.politie@politieacademie.nl.
Tijd: 09:00 - 16:00 uur
Alleen indien je een bevestiging van je aanmelding krijgt, sta je op de lijst met aanmeldingen!
We zien jullie reacties graag tegemoet!
Groet,
Politie
[ Voor 5% gewijzigd door NLKornolio op 04-06-2015 22:24 ]
Net als mace en nog wat volk heb ik gewoon een baas die me morgen verwacht.
Anders was ik eigenlijk wel waakzaam en dienstbaar bij jullie geweest (komen de dames van THTC dan ook
[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 05-06-2015 01:40 ]
Verwijderd
Ben er zonder echte ict achtergrond puur uit interesse (en misschien wat te leren) in gedoken. Bij de meeste opdrachten kom ik een heel eind door logisch denken, gecombineerd met google om uit te vogelen welke tools handig kunnen zijn, maar loop toch wel tegen een paar uitdagingen aan.
[ Voor 52% gewijzigd door dirk161 op 11-12-2015 18:05 ]
Graag even de spoilers uit je post halen.dirk161 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:38:
Leeft dit topic nog? Hoorde recent pas van deze challenge via de radiocommercials, maar aan kennelijk loopt het al een tijdje.
Ben er zonder echte ict achtergrond puur uit interesse (en misschien wat te leren) in gedoken. Bij de meeste opdrachten kom ik een heel eind door logisch denken, gecombineerd met google om uit te vogelen welke tools handig kunnen zijn, maar loop toch wel tegen een paar uitdagingen aan.
momenteel loop ik hier op vast:
[...]
waar ik ook niet uit kwam:
[...]
Hij is heel simpel op te lossen. alleen een beetje out of the box denken.
ok, gedaan.ReTechNL schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:16:
[...]
Graag even de spoilers uit je post halen.
Bedankt voor je reactie. Het "probleem" is dus dat ik er volledig blanco in ben gedoken. Met andere woorden: ik doe maar wat. In feite doe ik dus niet anders dan "outside of the box" denken, omdat ik niet weet hoe "inside the box" zou moeten zijn.
Zijn er bepaalde must-have tools die ik zou kunnen gebruiken? DFF van arxsys heeft me tot nu toe een aantal keer goed geholpen. Het ontcijferen van de versleutelde berichten en de stego berichten is echter totale abracadabra voor mij.
edit: ik gebruik hoofdzakelijk linux mint
[ Voor 3% gewijzigd door dirk161 op 11-12-2015 21:28 ]
Uit me hoofd, want het is een tijdje terug:dirk161 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 18:17:
[...]
Het ontcijferen van de versleutelde berichten en de stego berichten is echter totale abracadabra voor mij.
edit: ik gebruik hoofdzakelijk linux mint
Tip voor de stego:
steghide
bekijk de plaatjes ook goed.
<stond hier eerst iets te veel info, om het nog leuk te houden>
[ Voor 26% gewijzigd door Biersteker op 12-12-2015 13:18 ]
Als er mensen vragen hebben over de selectieprocedure of de functie, dan kan ik ze wellicht helpen.
Ik zoek iemand aan wie ik wat dingen kan vragen met betrekking tot de extra opdrachten..
Tof! Ik heb ook gesolliciteerd. Kun je iets vertellen over de procedure, was het zwaar? Weet wel wat je gaat krijgen en dat het lang duurt.vharten schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:15:
Misschien leuk om te vermelden: dankzij deze campagne heb ik in april gesolliciteerd, en in februari begin ik bij de politie als digitaal specialist.
Als er mensen vragen hebben over de selectieprocedure of de functie, dan kan ik ze wellicht helpen.
[ Voor 100% gewijzigd door vharten op 30-03-2016 16:19 ]
Top! Bedankt voor je uitgebreide verhaal!vharten schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:06:
[...]
De procedure was best pittig, maar ook leuk om te doen.
In mijn geval begon het gelijk met een 'technisch gesprek' met twee collega's uit het team waar ik straks aan de slag ga. Hier werd vooral gelet op technische kennis en een aantal praktijkcases werden voorgelegd. De crimediggers challenge kwam nauwelijks ter sprake.
Na dit gesprek ga je de standaardselectieprocedure in, via de politieacademie. Twee testdagen, de eerste dag alleen achter de computer: IQ-testen, persoonlijkheidsvragenlijsten, een schrijftest en een test voor kritisch denken (de Watson Glaser test).
Vooral de IQ-testen vond ik heel erg lastig, maar dat heeft iedereen: de testen passen zich automatisch aan je huidige niveau aan. Heb je een paar fout, dan worden de vragen makkelijker, heb je ze daarna weer goed dan krijg je weer moeilijker vragen voor je kiezen.
De tweede dag richtte zich meer op de psychologische kant: een gesprek met een psycholoog van anderhalf uur, een rollenspel, en opnieuw weer een aantal persoonlijkheidstests achter de PC.
Uiteindelijk valt er na een week of 3 een rapport in de bus, met een uitgebreide omschrijving van je persoonlijkheid en per competitie een score. Ik moet zeggen dat de inhoud van het rapport erg goed klopte, ik herkende er heel veel in.
Een week of 6 daarna was het echte sollicitatiegesprek, met een HR-medewerker, een medewerker van team en de manager van de afdeling. Dit vond ik het moeilijkste gesprek, het was vrij formeel en het ging vooral over mijn eigenschappen (op basis van het rapport) en hoe ik over bepaalde zaken bij de politie dacht (waar ik vantevoren niet altijd over nagedacht had). Ik vond het heel lastig om in te schatten hoe dit gesprek ging, tijdens het gesprek wordt geen enkele feedback gegeven. Maar gelukkig werd ik een weekje later gebeld met goed nieuws
Klinkt inderdaad redelijk pittig, opzich ook wel terecht gezien de werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Op dit moment ben ik nog aan het afwachten.
Mijn verwachting is dat ik er wel door heen kom, met bloed zweet en tranen
Het wordt dus kiezen tussen veel geld, leaseauto, laptop etc. of minder geld, weer eigen auto maar wel werk waarbij jezelf erg nuttig maakt en veel voldoening uit kan halen.
Zit je trouwens op locatie Elst, of Amsterdam? Hoorde bij de infoavond dat er iemand ik februari begon in Elst.
[ Voor 99% gewijzigd door vharten op 30-03-2016 16:19 ]
Dan zie ik je wel verschijnen op de Politieacademie, ik zit daar als recherchekundige digitaal. Welkom!vharten schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:00:
Ik zit zelf in Groningen. Ik vermoed dat er landelijk tientallen mensen rond 1 februari beginnen, op 1 februari begint ook de interne opleiding in Apeldoorn.
Qua arbeidsvoorwaarden.. kan me voorstellen dat als je al wat verder in je IT-carriere zit, dat je dan inderdaad er onder de streep op achteruit gaat. Ik heb zelf juist een stap omhoog kunnen maken. Wat je daarmee mee moet rekenen is dat er binnen de gestelde schaal goed te onderhandelen valt, en dat het bedrag op basis van 36 uur is, en dat je een vaste eindejaarsuitkering/13e maand krijgt.
Hoe lang ga je de opleiding in?
Als je een keer een kop koffie wilt drinken met een collega en mede-tweaker dan DM je maar
Ook leuke locatie, succes alvast!vharten schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:00:
Ik zit zelf in Groningen. Ik vermoed dat er landelijk tientallen mensen rond 1 februari beginnen, op 1 februari begint ook de interne opleiding in Apeldoorn.
Qua arbeidsvoorwaarden.. kan me voorstellen dat als je al wat verder in je IT-carriere zit, dat je dan inderdaad er onder de streep op achteruit gaat. Ik heb zelf juist een stap omhoog kunnen maken. Wat je daarmee mee moet rekenen is dat er binnen de gestelde schaal goed te onderhandelen valt, en dat het bedrag op basis van 36 uur is, en dat je een vaste eindejaarsuitkering/13e maand krijgt.
Ga ik inderdaad rekening mee houden. De schaal van medior zit nog wel een beetje rek in, dus we gaan het zien. Uiteindelijk gaat het mij natuurlijk om de job zelf
[ Voor 99% gewijzigd door vharten op 30-03-2016 16:19 ]
Bedankt voor je verhaal vharten! Ik heb volgende week en over 2 weken selectiegesprekken (op 2 functies gesolliciteerd en voor allebei nu uitgenodigd!). Ben benieuwd!vharten schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:06:
[...]
De procedure was best pittig, maar ook leuk om te doen.
In mijn geval begon het gelijk met een 'technisch gesprek' met twee collega's uit het team waar ik straks aan de slag ga. Hier werd vooral gelet op technische kennis en een aantal praktijkcases werden voorgelegd. De crimediggers challenge kwam nauwelijks ter sprake.
Na dit gesprek ga je de standaardselectieprocedure in, via de politieacademie. Twee testdagen, de eerste dag alleen achter de computer: IQ-testen, persoonlijkheidsvragenlijsten, een schrijftest en een test voor kritisch denken (de Watson Glaser test).
Vooral de IQ-testen vond ik heel erg lastig, maar dat heeft iedereen: de testen passen zich automatisch aan je huidige niveau aan. Heb je een paar fout, dan worden de vragen makkelijker, heb je ze daarna weer goed dan krijg je weer moeilijker vragen voor je kiezen.
De tweede dag richtte zich meer op de psychologische kant: een gesprek met een psycholoog van anderhalf uur, een rollenspel, en opnieuw weer een aantal persoonlijkheidstests achter de PC.
Uiteindelijk valt er na een week of 3 een rapport in de bus, met een uitgebreide omschrijving van je persoonlijkheid en per competitie een score. Ik moet zeggen dat de inhoud van het rapport erg goed klopte, ik herkende er heel veel in.
Een week of 6 daarna was het echte sollicitatiegesprek, met een HR-medewerker, een medewerker van team en de manager van de afdeling. Dit vond ik het moeilijkste gesprek, het was vrij formeel en het ging vooral over mijn eigenschappen (op basis van het rapport) en hoe ik over bepaalde zaken bij de politie dacht (waar ik vantevoren niet altijd over nagedacht had). Ik vond het heel lastig om in te schatten hoe dit gesprek ging, tijdens het gesprek wordt geen enkele feedback gegeven. Maar gelukkig werd ik een weekje later gebeld met goed nieuws
Ik zit in hetzelfde schuitje Intronic! Maar dit werk lijkt me zooo veel leuker om te doen. Aangezien werkplezier toch belangrijker is dan een leaseauto, laptop en meer geld ga ik hier voor de volle 100% voor. Voor mij ligt die voldoening ook vooral in het soort werk, puzzelen etc. dat is wat het voor mij mooi maakt. Dat je jezelf daarbij ook nog nuttig maakt, dat is natuurlijk mooi meegenomen!Intronic schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:23:
[...]
Mijn verwachting is dat ik er wel door heen kom, met bloed zweet en tranen. Alleen maak ik mij wel zorgen om het verlies van arbeidsvoorwaarden. Het is voor mij een flinke afweging, omdat de functie wel een droom is.
Het wordt dus kiezen tussen veel geld, leaseauto, laptop etc. of minder geld, weer eigen auto maar wel werk waarbij jezelf erg nuttig maakt en veel voldoening uit kan halen.