vharten schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:06:
[...]
De procedure was best pittig, maar ook leuk om te doen.
In mijn geval begon het gelijk met een 'technisch gesprek' met twee collega's uit het team waar ik straks aan de slag ga. Hier werd vooral gelet op technische kennis en een aantal praktijkcases werden voorgelegd. De crimediggers challenge kwam nauwelijks ter sprake.
Na dit gesprek ga je de standaardselectieprocedure in, via de politieacademie. Twee testdagen, de eerste dag alleen achter de computer: IQ-testen, persoonlijkheidsvragenlijsten, een schrijftest en een test voor kritisch denken (de Watson Glaser test).
Vooral de IQ-testen vond ik heel erg lastig, maar dat heeft iedereen: de testen passen zich automatisch aan je huidige niveau aan. Heb je een paar fout, dan worden de vragen makkelijker, heb je ze daarna weer goed dan krijg je weer moeilijker vragen voor je kiezen.
De tweede dag richtte zich meer op de psychologische kant: een gesprek met een psycholoog van anderhalf uur, een rollenspel, en opnieuw weer een aantal persoonlijkheidstests achter de PC.
Uiteindelijk valt er na een week of 3 een rapport in de bus, met een uitgebreide omschrijving van je persoonlijkheid en per competitie een score. Ik moet zeggen dat de inhoud van het rapport erg goed klopte, ik herkende er heel veel in.
Een week of 6 daarna was het echte sollicitatiegesprek, met een HR-medewerker, een medewerker van team en de manager van de afdeling. Dit vond ik het moeilijkste gesprek, het was vrij formeel en het ging vooral over mijn eigenschappen (op basis van het rapport) en hoe ik over bepaalde zaken bij de politie dacht (waar ik vantevoren niet altijd over nagedacht had). Ik vond het heel lastig om in te schatten hoe dit gesprek ging, tijdens het gesprek wordt geen enkele feedback gegeven. Maar gelukkig werd ik een weekje later gebeld met goed nieuws

Top! Bedankt voor je uitgebreide verhaal!
Klinkt inderdaad redelijk pittig, opzich ook wel terecht gezien de werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Op dit moment ben ik nog aan het afwachten.
Mijn verwachting is dat ik er wel door heen kom, met bloed zweet en tranen

. Alleen maak ik mij wel zorgen om het verlies van arbeidsvoorwaarden. Het is voor mij een flinke afweging, omdat de functie wel een droom is.
Het wordt dus kiezen tussen veel geld, leaseauto, laptop etc. of minder geld, weer eigen auto maar wel werk waarbij jezelf erg nuttig maakt en veel voldoening uit kan halen.
Zit je trouwens op locatie Elst, of Amsterdam? Hoorde bij de infoavond dat er iemand ik februari begon in Elst.