• slotemaker
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10-2024
Beste kenners,

Ik heb graag wat hulp nodig bij het uitkiezen van een spiegelreflex camera.
Ik ben totaal niet thuis in deze markt waar je op moet letten bij het aanschaffen van een Dslr camera dus alles is nieuw voor me.

Momenteel ben ik bezig met het opzetten van een webshop voor sneakers.
Om de sneakers zo goed mogelijk op beeld te zetten, ben ik opzoek naar een Dslr die deze klus kan klaren.

Ik heb al wel gelezen dat het handig is om een statief aan te schaffen en een lichttent voor dit soort type foto's.

De Dslr moet in staat zijn om goed de details van het product vast te leggen.
De foto's zullen vanaf een korte afstand geschoten worden.
Het budget is max. €1500,-

Alvast bedankt!

PS: Ik heb gezocht naar gelijkbaren topics maar deze waren een beetje out-of-date

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:26
Deze is niet out of date: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
Waarom een dslr? Veel systeemcamera's kunnen hetzelfde. Ik zou me overigens ook gaan buigen over de verlichting. Want dat is de grootste klus.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

De vraag is wat ga je doen met de foto
Als je die op internet gaat zetten
Dan is dslr overdreven aangezien je veel verlies in beeld gaat maken om de foto op je web space gaat zetten

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:04:
De vraag is wat ga je doen met de foto
Als je die op internet gaat zetten
Dan is dslr overdreven aangezien je veel verlies in beeld gaat maken om de foto op je web space gaat zetten
Want op het internet kan je geen hoge resolutie gebruiken?

The devil is in the details.

• Universal Creations
Daarnaast is een wat geavanceerdere camera niet alleen belangrijk voor de beeldkwaliteit, maar ook voor de handigheid waarmee je dingen kunt doen. Aansturing van flitsers gaat makkelijker met een wat betere camera. Daarnaast kan het zijn dat als je in de toekomst andere producten wil fotograferen een andere lens handiger is. Dat is het voordeel van een systeemcamera (dslr is ook een systeemcamera).

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Universal Creations schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:00:
Ik zou me overigens ook gaan buigen over de verlichting. Want dat is de grootste klus.
^^ dit dus. Goede productfotografie is voor een héél groot gedeelte afhankelijk van de belichting. De camera maakt vooral uit voor de aansturing van de flitsers en voor een strak ruisvrij resultaat.

Er zit niets magisch in een dSLR waardoor 'ie spontaan mooiere productfoto's zal gaan maken dan een compact/mirrorless. Geen goede belichting = geen goede foto. Ongeacht de camera.

[ Voor 4% gewijzigd door link0007 op 08-04-2015 23:26 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Verwijderd

Hahn schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:05:
[...]

Want op het internet kan je geen hoge resolutie gebruiken?
Kan wel als je het een link set
Maar ik zelf sta niet te wachten dat mijn telefoon / tablet een foto binnen haalt die erg groot is
Iets waar hij wel rekening mee kan houden ?

Misschien meer info wat de bedoeling is zodat we een idee hebben

Voor dicht bij kan hij ook voor een spiegel loos camera gaan met losse lenzen
Lichter compacter meer hanteerbaar

• Universal Creations
Het is toch statiefwerk, dus het lichter zijn, is denk ik niet zo'n issue. Maar goed. Er zijn qua camera's legio mogelijkheden. Verlichting is een belangrijker punt.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-01 17:00

Deathchant

Don't intend. Do!

Het gaat zich om een egaal witte achtergrond, met schoenen en eventueel een schoenendoos lijkt me, zoals alle schoenwinkels dat op hun website hebben.

Met een 600D+50mm macro (of lens met korte MFD) + 2 witte A3 papieren + 3 spaarlampen van 5500K 36Watt en 3 witte paraplu's heb je al genoeg. Ik doe ook (kleine) productfotografie en dat ziet er prima uit in deze zelf gemaakte belichtings"tafel" voor nog geen 65 euro, en ik zou niet weten waarom je met x-flitsers en (dure) camera's aan de slag zou moeten.

Ik ben van mening dat je met die continuebelichting (lampen aan beide kanten van het product en 1 boven), een goeie lens en met een statief gewoon prima dit soort kleine productfoto's kunt schieten. Wil je niet aan de slag met een zelf gemaakte belichtings"tafel" (lees: kartonnen doos met wat witte A3-hobbyvellen), dan kun je nog een belichtingstent voor kleinere producten kopen. Ook dat hoeft niet meer dan 100 euro te kosten: http://www.fotokonijnenbe...nametent-large-75x75x75cm
Dus met een Canon 100D + 60mm macro + belichtingstent + 3 lampen op statief met paraplu's (goedkoop te krijgen bij vidaxl.nl) zit je toch echt RUIM onder het budget.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Universal Creations
Het hoeft ook niet veel te kosten. Het gaat erom dat je er wel goed over na moet denken hoe je alles op gaat stellen. Daarnaast moet je ook iedere keer dezelfde opstelling kunnen gebruiken, zodat de sneakers allemaal hetzelfde belicht zijn. Ik zou persoonlijk wat meer geld uitgeven aan de "vellen" zodat ze wat duurzamer zijn voor de lange termijn. Harde kunststof vellen die lichtdoorlatend zijn, zouden perfect werken.

• Christiaan B
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02-2024
Met een Nikon D3200 in raw schieten, photoshop of lightroom er over heen en je hebt prima foto's! Het belangrijkste is inderdaad een vaste plek (niet steeds opnieuw op moeten bouwen, pff) met goed licht en een witte achtergrond. Voor 200-300 moet je een mooi plekje kunnen inrichten, dan moet je nog de camera zelf (320 euro voor de D3200) en een statief. Een statief hoeft ook niet te spannend te zijn (max 100 euro), je stelt hem namelijk een keer goed in en dan hoef je er niet meer bij. Pas zodra je met een statief gaat slepen zou ik wat duurders kopen. Een licentie voor photoshop en lightroom is ongeveer 140 euro per jaar.

In totaal ben je dus klaar voor ~ 860 euro uitgaande van het ergste geval. Dit is wel een budget setup natuurlijk. Duurder zou ik voor een webshop (dozen schuiven) niet aanraden. Wel zou je er een andere lens bij kunnen kopen, bijvoorbeeld een 18-1xx (euro of 200), dan ben je wat flexibeler en kan je hem ook meenemen naar familiedag.

• slotemaker
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10-2024
Oké, als ik alle reacties zo lees, komt het er dus op neer dat het draait om belichting.

Ik heb de ruimte om een mooi hoekje te creëren, dus ik wil het zo gebruiksvriendelijk en makkelijk mogelijk houden.

Een lichttent + 2 lampen met paraplu is dus een must.

Ik had deze lichttent op het oog:

http://www.lighttent.eu/v...ent-80cm-2x36w-p-210.html

Ik weet nog niet of het alleen bij sneakers blijft dus ik wil graag wat flexibiliteit. Kleding is namelijk niet uitgesloten.

De foto's komen online inderdaad beschikbaar maar deze zullen geoptimaliseerd worden voor het web. Maar de foto's zullen misschien ook wel gebruikt worden voor print werk.

Ik doe het liever nu in één keer goed, dan continu blijven upgrade/vervangen.

Camera opties die ik tot nu toe heb gehoord zijn dus:

- Nikon D3200
- Sony 600D

Ik heb beide cameras even bekeken en 2 dingen vallen mij op.

De megapixels en de maximale iso-gevoeligheid.

Is de iso-gevoeligheid van groot belang bij product fotos?

[ Voor 9% gewijzigd door slotemaker op 09-04-2015 21:38 . Reden: miste nog een vraag ]

Verwijderd

Ben je van plan om ook korte filmpjes te maken ?
Een beweging van voor draaiend naar achteren ?
Zo 10 tot 20 sec

• Universal Creations
Canon 600D is het. ISO gevoeligheid is onbelangrijk bij productfotografie. Je fotografeert toch op iso100. Filmpjes? Waarom zou je dat doen bij productfotografie.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 22:01:
Ben je van plan om ook korte filmpjes te maken ?
Een beweging van voor draaiend naar achteren ?
Zo 10 tot 20 sec
Eh, daarvoor maak je gewoon 360 graden foto's en met een klein javascriptje zorg je dat de gebruiker de schoen van alle kanten kan bekijken. Die flexibiliteit bied een flimpje niet en is tevens nog groter ook.

www.maartendeboer.net

Pagina: 1