Toon posts:

Wie weet om te gaan met winISD ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen. Ik kan nu bijna beginnen met het bouwen van een subwoofer kist ik moet alleen nog een kist berekenen.

Een aantal Mensen hebben mij het programma winISD als tip mee gegeven alleen is het probleem nu hoe werkt dit... Ik snap er namelijk vrij weinig van of zeg maar gerust niets.

Ik heb nu de vraag of een van jullie mij (gratis) zou kunnen helpen met het berekenen van de kist. Ik wil graag een mooie diepgang en hou er erg van om laag te gaan. Maar het moet ook strak blijven. Ik wil daarom graag een middenweg vinden tussen deze twee eisen zo te zeggen.

Het gaat hierbij om 2 JBL's JBL GT5-10 woofers. Ik weer ook niet of iemand info nodig heeft over deze woofers om het uit te rekenen ? En de kist mag gerust een goed voormaat hebben 80/100L

laat het me graag even weten of iemand mij hierbij wilt/kunt helpen ! Alvast bedankt voor het lezen! M.V.G kaj

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2015 19:27 ]

Verwijderd

Maak aub alinea's.

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha sorry koolwaarts Nederlands is niet mijn sterkte punt 😜

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:55
Zoek op 't zelfbouwaudio.nl forum even op winisd, staat prima beschreven hoe het werkt :)

i7-4770 + R5850 → 9800X3D + 9070XT #Gamerdad

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-12 20:12
Ik gooi ze dr vanavond wel even doorheen...

Verwijderd

Topicstarter
Oké dat zou echt onwijjjjjjjs mooi zijn Jorisjan !!! Gr

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

"Ik snap er niets van"

Ok, dat kan. Voor alles is een eerste keer.
Wat lukt er nog wel en vanaf waar lukt het niet meer?

Er is ook een simpelere online versie van:
http://www.linearteam.dk/?pageid=isdonline
Lukt dat wel?

Wise enough to play the fool

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 20:25
Waarom maak je een nieuw topic aan?
Iemand idee voor Bandpass subwoofer box ?
Nog enige voorkeur voor vorm? Gewoon een rechthoek die twee keer zo breed is als dat hij diep en hoog is?
Wil wel een snelle schets in Sketchup maken, dan kan je die zo nabouwen.

druk en typefouten voorbehouden

Verwijderd

Topicstarter
Ja gewoon een simpele rechthoekige behuizing voor 2 woofers wel een gepoorte ik zal kijken of ik een foto erop kan plaatsen met het idee. Alleen ik weet natuurlijk nu niet hoe groot hij moet zijn en hoe groot de poorten moeten zijn 😜 en aangezien ik alles wel in een keer goed wil doen en laten klinken blijf ik al deze vragen stellen, sorry als het een beetje overbodige vragen zijn....

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-12 20:03
Daar is toch niets moeilijk aan? Je zoek de parameters van die woofers op en vult die in in winisd.

Je kan verschillende ontwerpen kiezen en winisd vertelt hoe groot je kist moet zijn, hoe groot je poorten, etc,...

Specs van je woofers had ik al na 2 seconden: http://static.highspeedbackbone.net/pdf/JBL%20GT5-10%20Data.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Oké bedankt ! Dan zal ik het vanmiddag anders nog eens een keertje proberen 😉

• jorisjan
zo, ik heb ze er even doorheen gehaald

Afbeeldingslocatie: http://i102.photobucket.com/albums/m82/vester86/JBLgt5-10.png

in Winisd is de bassreflex (groen) wat mij betreft de beste, maar je moet er rekening mee houden dat deze op 30hz verre van strak is (group delay). of je dat hoort bij zulke lage frequenties... ik denk het niet echt.

kastje kan heel klein worden, maar je moet voldoende diepte houden voor het bassreflex pijpje (ga er even vanuit dat je een stuk pijp gebruikt).

maten:
kastinhoud 40 liter
bassreflex pijp 16cm diep 6cm doorsnede (met wat poortruis)

let op, Winisd is en blijft een grove schets en puur bedoeld om een idee te krijgen van het beste ontwerp.

[ Voor 89% gewijzigd door jorisjan op 08-04-2015 12:50 ]

• lutkeveld
Wat doe jij dan weer? :D 9db piek, waar is dat goed voor :P Grote behuizing en lagere tuning geeft een veel strakkere response. Met een 6cm poort schiet de luchtsnelheid in de poort ook door het dak.

80 tot 100 liter met een grote slotpoort is veel beter.

[ Voor 33% gewijzigd door lutkeveld op 08-04-2015 16:37 ]

• jorisjan
lutkeveld schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:34:
Wat doe jij dan weer? :D 9db piek, waar is dat goed voor :P Grote behuizing en lagere tuning geeft een veel strakkere response. Met een 6cm poort schiet de luchtsnelheid in de poort ook door het dak.

80 tot 100 liter met een grote slotpoort is veel beter.
Lol, ik weet het.

Winisd komt aan met een kist van 1 liter, zou bijna denken dat er iets fout zit... Of dat ik iets fout ingevoerd heb

• lutkeveld
Waarschijnlijk. Gewoon beginnen met QB3 allignment en dan iets undersizen en overtunen.

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-12 20:03
Ik heb het deze middag geprobeerd met WinIsd 2 drivers in bassreflex gaf een kist van 117 liter.....

De exacte gegevens en plot heb ik hier nu niet bij mij, maar het plot van jorisjan ziet er echt heel vreemd uit....

[ Voor 37% gewijzigd door DinoBe op 08-04-2015 21:12 ]

• jorisjan
even het topic kapen dan, maar wie kan me verder helpen met deze plot, ik zie niet wat ik fout doe??

ik heb de ingevoerde specs er even naast gezet, zit daar soms een fout in? specs hiervandaan http://static.highspeedba...f/JBL%20GT5-10%20Data.pdf

het plot zoals hieronder is met een 4,2 liter Vented box met een tuning van 24hz.... gaat die tuning naar 30hz en de box naar 40 liter dan krijg ik (wederom) die rare bult bij 30hz

Afbeeldingslocatie: http://i102.photobucket.com/albums/m82/vester86/JBLgt5-10_1.png

p.s. met het standaardplot heb ik een poort van 10cm doorsnede, met een lengte van 895cm 8)7 8)

[ Voor 18% gewijzigd door jorisjan op 08-04-2015 23:03 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je hebt op zeker invoerfouten: soms heb je de imperial maten overgenomen, soms de metrische maten. Een vas van 1.1 liter? Sd van 506?

Wise enough to play the fool

• jorisjan
ach verrek, nu je het zegt !

dank, ik pas het aan en begin overnieuw

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha oké dus minimaal een kist van 100L ! Ik heb hout voor tot 135L dus dat komt wel goed. Trouwens onwijs bedankt voor alle hulp alvast !! 👌😉

• lutkeveld
Zal zo eens eens een 100 liter kistje maken met adequate slotpoort. Dan kan je het meetlint gebruiken voor de maten om hem na te bouwen.

• lutkeveld
~90 liter, 28Hz tuning, 18mm MDF. Dubbele baffle of bracing kan. Max input 275W. Highpass of Subsonic filter op 25Hz is aan te raden. Laatste stuk van de poort kan achterwege gelaten worden voor een 'agressieve' tuning; ~4db piek rond 40hz.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/11gk7c0.png

Sketchup model download: https://www.dropbox.com/s/v48xtcnwjsun9fe/got.skp?dl=0

Verwijderd

Topicstarter
Wauw !! Ziet er fantastisch uit lutkeveld !!! Miss een beetje een rare vraag hoor... Maar hoe kun je dit allemaal leren te ontwerpen ? Ik ben allemaal nog een groentje op het gebied... Maar wil het wel dol graag kunnen.

En echt dit is nou mooi ! Mensen die me echt helpen ! Super guys !!! 👌👌 geen woorden voor 😉

• lutkeveld
Ben slechts twee jaar geleden begonnen met audio. Omdat het zo'n breed gebied is leer je er van alles bij. Ik kan het aantal CAD en simulatie programma's dat ik dankzij de audiohobby onder de knie heb al niet meer op mijn handen tellen.

Als jij ook wat designprogramma's wil leren, stuur maar een PM. Wil ik je wel bij helpen. In principe niet zo moeilijk, alleen je hebt veel kleine struikelblokken.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:13:
Wauw !! Ziet er fantastisch uit lutkeveld !!! Miss een beetje een rare vraag hoor... Maar hoe kun je dit allemaal leren te ontwerpen ? Ik ben allemaal nog een groentje op het gebied... Maar wil het wel dol graag kunnen.

En echt dit is nou mooi ! Mensen die me echt helpen ! Super guys !!! 👌👌 geen woorden voor 😉
Hoe staat het ervoor met je project? We zijn natuurlijk wel benieuwd naar foto's hè zodra het klaar is.

NRG

Verwijderd

Topicstarter
Heee boys. Sorry helemaal vergeten !!!!! Hij is al een tijdje af.... Ik zal kijken of ik morgen wat foto's erop kan zetten (Via iPhone gaat dat helaas niet)

beetje voor het idee. 80x50x45 is de kist van buiten. Ik heb watervast 25mm mdf gebruikt. Kist is samen gemaakt bij een meubel maker en is echt onwijs strak afgewerkt !! Binnenkant is bekleed met 5cm noppenschuim. Poort is 8cm breed bij 40 hoog.

Ik heb de kabels helaas nog niet.... Wil 4mm gebruiken. Ze zitten Nogsteeds aangesloten op me oude alpine. Ik krijg binnenkort nog een fard condensator en een grote gel accu.

Ik heb hem laatste een paar keer aangehad op vol vermogen. Me buurman zij dat de dakpannen begonnen te ratelen !!!.

We hadden laatst hier een feestje en toen hoorde ik de andere buurman vertellen (hij woont trouwens 40meter verderop en wij wonen vrij staand) dat hun de deuren bij hun hoorde trillen !!! Vader was niet ech happy 😥

Maar het begint eentje bij beetje eat te worden ! Hij klinkt overigens al super ! Het laag is onwijs diep. Ben benieuwd hoe het zal klinken als ik alles bij elkaar heb ;)
Gr aan iedereen !!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2015 13:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
heel dom dit hoor ? maar facebook plaatjes kan hij niet laden ? ik moet er een url bij zetten. kan iemand even uitleggen hoe je ze erbij zet ? ben geen computer techneut.....

• lutkeveld
uploaden op Tinypic en de IMG tag hier posten

Verwijderd

Topicstarter
http://nl.tinypic.com/r/2ag3wvd/8

http://nl.tinypic.com/r/20jh1c1/8

http://nl.tinypic.com/r/2zp1axg/8

http://nl.tinypic.com/r/314tdzr/8

oke ik heb het door hahah dankje jesse ! maar hier zijn wat foto's hoop dat jullie het net zo goed gelukt vinden als ik ! :)

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2015 13:22 ]

• lutkeveld
[img]....de url....[/img]

OF dat plaatjesicoon gebruiken en de URL in de pop up plakken
OF de IMG tag rechtstreeks plakken

[ Voor 66% gewijzigd door lutkeveld op 26-05-2015 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
btw zoals ik al zij er zitten nog echt flut draden op ! hahah. en sws wil ik nog ff iedereen bedanken voor de tips en hulp ! zonder jullie was er waarschijnlijk niets van gekomen ! :))

• lutkeveld
Haha, het werkt nog steeds niet. Zo moet het (maar dan zonder de punten):
[img]...http://i57.tinypic.com/2ag3wvd.jpg....[/IMG]

[ Voor 9% gewijzigd door lutkeveld op 26-05-2015 13:25 ]

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:05
jezus wat een kist. Die is niet gemaakt om mee te nemen naar festivals ofwel?

100 liter met 2 subs gaat wel hard ja. Wat voor versterker gebruik je? En wat gebruik je voor de midden en hoge tonen?

[ Voor 45% gewijzigd door Terrz op 26-05-2015 13:26 ]

• lutkeveld
Terrz, je zit niet in het kistradio topic hier ;p

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:05
@Lut nee zie t, sorry :*

Verwijderd

Topicstarter
hahaha ja is indd een flinkerd.. :p 50 kilo dus beetje moeilijk mee nemen hahah maar het is wel een beest !

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Trillende deuren en ratelende dakpannen :) mooie kist!

NRG

Verwijderd

Topicstarter
er zit nu een oude alpine op alpine bridgecable power amplifier 3547 een oude miss al 20 jaar oud 45watt per kanaal. maar ik moet nog een nieuwe versterker kopen deze klinkt niet mooi op hoog volume. nieuwe kabels en nieuwe accu en farad condensator. voor de midden en hogen tonen gebruik ik 2 jbl es20bk voor achter en voor 2 jbl es80bk's :)

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ik heb nog wel een JBL p80.2 van 12 jaar jong.. Heeft mijn Rockford RFP 412 aangestuurd, bridged 160 watt.
Is 2x40 watt. Misschien wat(t) te weinig :)

[ Voor 8% gewijzigd door GerardVanAfoort op 27-05-2015 16:07 ]

NRG

• lutkeveld
Wat gebruik je als voeding dan? Over het algemeen is een condensator een slechte investering. Het is alsof je tweedehandse banden koopt met een nieuw plaksetje; haal dan directe goede banden. De condensator moet dipjes in het voltage opvangen als de voeding de belasting niet aan kan. Met een goede voeding heb je hier geen last van.

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

En tussen voeding en versterker power en ground cable van 10mm2 scheelt ook een hoop!

NRG

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is nu een 12V scooter accu jullie zullen me nu wel voor gek verklaren 😂. Maar ik weet een beetje wat een condensator doet. Maar me oom is technicus en werkt voor een bedrijf dat panser voertuigen maakt en daar hebben ze veel spullen liggen en hij zij dat hij nog een nieuw condensator hadden liggen en een nieuw gel accu. Me oom zij dat de scooter accu de benodigde stroom niet kon leveren snap ik overigens wel !. Maarja dat is dus een beetje het verhaal haha :p

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het overigens gratis dus is het sws wel lekker mee genomen toch :)

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Idd, maar gebruik bijpassende/geadviseerde kabel diktes en dan klapt het lang en gelukkig!

NRG

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha bedankt !!! :)
Pagina: 1