Iemand idee voor Bandpass subwoofer box ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660083

Topicstarter
Hallo tweakers. Ik krijg van de week 2 nieuwe jbl gt5-10 woofers en Will graag een Bandpass kist ervoor maken. Alleen ik heb nog geen iede welke en zijn welke het beste ervoor is. Iemand ideeën ? Per sub is het 275watt rms en 1100 watt piek. Hoor graag nog wat van jullie ! Groetjes kaj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waarom per se bandpass?
Lastig te ontwerpen, lastiger te bouwen, en lastig te controleren.

Tipje: winisd kan het voor je uitrekenen. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 14:02
Waarom kies je voor een bandpass ontwerp?
(Indien goed ontworpen kunnen er zeker voordelen aanzitten)

[ Voor 42% gewijzigd door jorisjan op 30-03-2015 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb er niet zoveel verstand van 😕 (beginnende audiofreak) ik lees het een en ander op internet over de Bandpass behuizing dat dit strakker klinkt en lager gaat. Persoonlijk hou ik van subs die laag gaan👌 en wil daarom graag een Bandpass bouwen. Maar omdat ik dus beginnende ben wil ik het graag een keer proberen😉 alleen heb het een en andere hulp nodig. Misschien een bekend ontwerp voor deze woofersoort of een bekende Bandpass ontwerp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-06 13:37
Gepoort gaat bijna altijd lager dan BP.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 10:57

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een goed klinkende bandpasssubwoofer gehoord (maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn natuurlijk)

Overigens is de belastbaarheid van je woofers totaal niet belangrijk voor het ontwerp, of de kwaliteit van de weergave.

[ Voor 31% gewijzigd door mentalmadnizz op 31-03-2015 16:37 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Anoniem: 660083 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 00:10:
Ik heb er niet zoveel verstand van 😕 (beginnende audiofreak) ik lees het een en ander op internet over de Bandpass behuizing dat dit strakker klinkt en lager gaat. Persoonlijk hou ik van subs die laag gaan👌 en wil daarom graag een Bandpass bouwen. Maar omdat ik dus beginnende ben wil ik het graag een keer proberen😉 alleen heb het een en andere hulp nodig. Misschien een bekend ontwerp voor deze woofersoort of een bekende Bandpass ontwerp! :)
Het grote voordeel van een bandpass ontwerp is dat die in een bepaalde frequentieBAND tot zo'n 9db harder gaat dan een zelfde speakertje in een ander ontwerp. Buiten die "band" doet ie echter vrijwel niks. Ook je fase-respons is alles behalve netjes, waar je een hoop processing overheen moet gooien om aan te sluiten bij je topjes/monitoren.

Het makkelijkste om te bouwen is een bassreflex ontwerpje, die kan je zo "tunen" dat die zo laag mogelijk gaat. Je kunt WinISD gebruiken om een ontwerp te maken en te simuleren (zowel gesloten, bassreflex als bandpass). Dan kun je ook verschillende speakers "uitproberen".

Hier wat meer info over bandpass-ontwerpen
http://intl.jlaudio.com/h...re+Characteristics/656165

[ Voor 7% gewijzigd door jorisjan op 31-03-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
9dB is wel erg optimistisch. Dat is met een enorm piekende response. Met een enigszins vlakke response ben je qua gevoeligheid vaak zelfs slechter af met een BP ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

In je vorige topic schreef dat je mogelijk een Rockford Fosgate ging gebruiken voor in huis, is je doel nog hetzelfde? Want in de auto is het (ervaring) natuurlijk lekker dat het lekker klapt...

Maar of je dat in huis wil hebben? Zoals ik al schreef in dat topic, ik heb mijn RFP-412 (ooit zelf een gepoorte kist gemaakt met winisd.. RFP-412 en vele anderen staan hapklaar in die software) closed ingebouwd. Ik schreef sealed, foutje. Het is geen bijzonder zwaar hout, maar wel 25mm dik, 240 cm breed waar ook de tv op staat.

De woofer voel je goed lucht verplaatsen en er zit nauwelijks trilling/beweging in het meubel, en ik gok dat het voor in huis net ff wat mooier klinkt. Maar dit heeft ook wel music genre's te maken. Ik luister veel genre's: 80's rock, jazz, dance en veel meer en het klinkt allemaal zeer mooi in balans samen met de Klipsch boekenplankspeakers. Klipsch en Rockford Fosgate is een goed huwelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het idee is Nogsteeds hetzelfde ik heb de rockford fosgate 12 inch classic punch woofer. Maar ga toch liever voor 2 woofers. Ik vind dat persoonlijk leuker en gaat wat harder. En heeft een van jullie een bekende bouwstyle voor de dubbel woofer basreflex box ?. Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Huh welke driver wil je nou gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jbl gt5-10 Subwoofers. Ben afgestapt van die rockford ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Ik neem aan dat je deze al gevonden hebt?

http://static.highspeedba...f/JBL%20GT5-10%20Data.pdf

Aan de hand van die specs kun je zelf ook wel zien welk ontwerp harder gaat, en welk ontwerp lager....

En als je 2 speakers overweegt kun je ook nog kijken naar push-pull ontwerpen...

[ Voor 16% gewijzigd door jorisjan op 01-04-2015 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jorisjan als jij dat push an pil bedoelt met de 2 woofers tegen elkaar zetten dan is dat het idee wat ik in mijn hoofd had. En ja ik wil er 2 gaan gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Oftewel isobaric; heeft weinig nut tenzij je een ruimtegebrek hebt.

Twee stuks in 80 liter netto met 30hz tuning zou ik aanraden. Als het kan een subsonic filter op de versterker instellen, of softwarematig het gebied onder 30hz weg halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een slaapkamer van 5bij 7 dus heb indd wel me ruimte nodig alleen ik heb een oude alpine en een nieuwe Samsung receiver de alpine die zorgt ervoor dat ik 12V krijg van de accu verplaatst de 230v van de receiver. Alleen hoe moet je Zo iets dan tunen tot 30hz ? En hoe klinkt dat isobaric ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Maar 80 liter kan je toch wel kwijt? Desnoods schuif je het onder je bed.

Isobaric heeft zo zijn voordelen en nadelen. Het grootste voordeel is dat je dezelfde diepgang kan behouden met een klankkast die half zo groot is. Nadeel is dat je efficientie verliest, je kan dus minder hard. Ook is het moeilijk om in elkaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja 80L kan ik wel kwijt onder me bureau. Even kort, ik wil diepgang hebben en kunnen knallen zonder dat het teveel van mijn kwaliteit van het geluid kost. Ik wil dus strak maar diep kunnen kan dat met een isobaric ? Gr kaj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Neuh gewoon de twee drivers in een 80-100 liter behuizing gooien met een slotport getuned op 25-30Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat is dan beter 80 of 100L ? En hoe weetje dat dit de beste behuizing is ? Ik zie ook wel eens boxen met allemaal Schotte erin zodat je een soort van luchtstroom kanaal hebt dit misschien een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Kan je simuleren met programma's als WinISD. Iets tussen de 60 en 120 liter geeft een prima response. 80 lijkt een goede balans tussen klankkast volume en diepgang.

Die schotten noem je bracing en die zitten er om de constructie te verstevigen. Slotpoort is vaak de beste oplossing, maar aangezien je al een kist hebt is het misschien handiger om een stel PVC buizen als poorten te gebruiken. Je kan ook gewoon zelf een kist op maat maken van MDF. Is zo moeilijk nog niet en kost ook niet echt veel. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/qq3c3p.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Indd dat was wat ik bedoelde ja. Dan ga ik eventueel kijken of ik van het weekend kan beginnen met spullen verzamelen en kijken op winISD wat het beste is. Bedankt lutkeveld !!! 😉👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Anoniem: 660083 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:11:
Indd dat was wat ik bedoelde ja. Dan ga ik eventueel kijken of ik van het weekend kan beginnen met spullen verzamelen en kijken op winISD wat het beste is. Bedankt lutkeveld !!! 😉👌
Ik ben benieuwd hoe het resultaat gaat worden. Tippie: als je uit WinISD alle maten hebt, kijk dan of je in je omgeving een houtvakhandel hebt. Ik heb dit (15 jaar geleden) ook gedaan met het bouwen van mijn kist.
Met een beetje geluk zagen ze alle panelen voor je op maat inclusief mooie 45 graden hoeken! Ze rekenden mij gewoon de paneelmaat 122x244 cm, plus een paar stuifers.. en het restant hout mocht ik ook meenemen. Service van een dorpse houtboer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is een goede tip ! Ik weet misschien wel een goed adresje die dit voor mij kan regelen. Bedankt voor de handige tips en info allemaal ! Gr
Pagina: 1