De kogel is door de kerk, ik heb ca 15000 euro gereserveerd voor onze nieuw te bouwen woning om geen gasleiding aan te leggen, maar via aardwarmtesysteem e.e.a. te voorzien van warmte. Ik wil hiervoor zeker de actieve leden van DED en in het bijzonder uit het lucht-water topic bedanken, zonder jullie zat ik nu met een gasaansluiting.
Ik twijfelde sterk tussen lucht-water WP en aardwarmte. Uiteindelijk heeft aardwarmte nipt gewonnen vanwege de langere levensduur, minder onderhoudskosten, hogere COP in winter, passief koelen en geen lawaai. De hogere aanschafkosten en de weinige goede informatie over dit systeem hebben mij lang doen twijfelen.
Nu de keuze qua techniek duidelijk is, wil ik graag zo goed mogelijk de overige zaken implementeren. Met name SWW heb ik vragen over. Ik heb een aantal suggesties, kunnen jullie me ondersteunen de juiste keuze te maken.
Ik twijfelde sterk tussen lucht-water WP en aardwarmte. Uiteindelijk heeft aardwarmte nipt gewonnen vanwege de langere levensduur, minder onderhoudskosten, hogere COP in winter, passief koelen en geen lawaai. De hogere aanschafkosten en de weinige goede informatie over dit systeem hebben mij lang doen twijfelen.
Nu de keuze qua techniek duidelijk is, wil ik graag zo goed mogelijk de overige zaken implementeren. Met name SWW heb ik vragen over. Ik heb een aantal suggesties, kunnen jullie me ondersteunen de juiste keuze te maken.
- Ik neem een groot buffervat, welke ik opwarm met de WP, als ik daarnaast een hygiene spiraal erin heb voor het SWW, dan scheelt me dat een grote boiler eens per week opwarmen (elektrisch) ivm legionella.
Nadeel is dat dit grote vat altijd op een " hoge" temperatuur moet, anders heb ik geen 37 graden warm water. Voordeel is dat ik na 2020 (uitgaande van einde salderen) overdag de warmtepomp kan laten draaien op zonnestroom en met het warme water in de avonduren het huis warm houdt en SWW kan tappen voor de douche. Als ik 's nachts niet draai, betaal ik ook "niets." - 2 vaten, een voor SWW (boiler) en een buffervat voor CV (vloerverwarming). Voordeel is dat een kleiner buffervat sneller op temperatuur is en nadeel is dat de boiler eens per week met een COP van 1 verwarmd moet worden.
- Er zijn vast meer mogelijkheden...