Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-08 10:27
De kogel is door de kerk, ik heb ca 15000 euro gereserveerd voor onze nieuw te bouwen woning om geen gasleiding aan te leggen, maar via aardwarmtesysteem e.e.a. te voorzien van warmte. Ik wil hiervoor zeker de actieve leden van DED en in het bijzonder uit het lucht-water topic bedanken, zonder jullie zat ik nu met een gasaansluiting.

Ik twijfelde sterk tussen lucht-water WP en aardwarmte. Uiteindelijk heeft aardwarmte nipt gewonnen vanwege de langere levensduur, minder onderhoudskosten, hogere COP in winter, passief koelen en geen lawaai. De hogere aanschafkosten en de weinige goede informatie over dit systeem hebben mij lang doen twijfelen.

Nu de keuze qua techniek duidelijk is, wil ik graag zo goed mogelijk de overige zaken implementeren. Met name SWW heb ik vragen over. Ik heb een aantal suggesties, kunnen jullie me ondersteunen de juiste keuze te maken.
  1. Ik neem een groot buffervat, welke ik opwarm met de WP, als ik daarnaast een hygiene spiraal erin heb voor het SWW, dan scheelt me dat een grote boiler eens per week opwarmen (elektrisch) ivm legionella.
    Nadeel is dat dit grote vat altijd op een " hoge" temperatuur moet, anders heb ik geen 37 graden warm water. Voordeel is dat ik na 2020 (uitgaande van einde salderen) overdag de warmtepomp kan laten draaien op zonnestroom en met het warme water in de avonduren het huis warm houdt en SWW kan tappen voor de douche. Als ik 's nachts niet draai, betaal ik ook "niets."
  2. 2 vaten, een voor SWW (boiler) en een buffervat voor CV (vloerverwarming). Voordeel is dat een kleiner buffervat sneller op temperatuur is en nadeel is dat de boiler eens per week met een COP van 1 verwarmd moet worden.
  3. Er zijn vast meer mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-07 19:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

1a. Grote boiler met hygiënespiraal en elektrische doorstroomverwarmer (7-11kW ofzo) voor naverwarming.
Altijd een gegarandeerde basishoeveelheid van 5L/min heet water en meer naarmate het voorraadvat warmer is.
Geen extra stilstandverlies, geen koud water als de boiler leeg is, wel laag verbruik als de boiler wel warm is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 11:45
Door toevoegen van doucheWTW kan je langer met dezelfde hoeveelheid SWW (maar als je toch al voorverwarmt met WP zal dat wellicht niet zoveel meer schelen).
Ik ben zelf tegen boiler gevuld met drinkwater, de drab die daarin na een paar jaar ronddobbert wil je niet zien (en wil je je zeker niet in wassen).

Het hangt wat af van jou strategie en manier van leven wat best is:
- Wil je kort koud douchen of neem je dagelijks een loeiheet (zwem)bad?
- Is het leefbaar om soms geen warm water te hebben?
- Vind je een houtkachel leuk (half uurtje stoken = volle buffer voor je bad)?
- Heb je gedacht aan zonneboiler (in de zomer gratis SWW, enkel in de winter electrisch bijstoken )?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Proton_ schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:27:
1a. Grote boiler met hygiënespiraal en elektrische doorstroomverwarmer (7-11kW ofzo) voor naverwarming.
Altijd een gegarandeerde basishoeveelheid van 5L/min heet water en meer naarmate het voorraadvat warmer is.
Geen extra stilstandverlies, geen koud water als de boiler leeg is, wel laag verbruik als de boiler wel warm is.
Lijkt me goed, kost me dus een goede stevige doorstroomverwarmer en 1 elektrische groep. Misschien handig om te vermelden dat we alleen de douche, bad en bijkeuken van SWW moeten voorzien, in de keuken komt een Quooker.
naftebakje schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:52:
Door toevoegen van doucheWTW kan je langer met dezelfde hoeveelheid SWW (maar als je toch al voorverwarmt met WP zal dat wellicht niet zoveel meer schelen).
Ik ben zelf tegen boiler gevuld met drinkwater, de drab die daarin na een paar jaar ronddobbert wil je niet zien (en wil je je zeker niet in wassen).

Het hangt wat af van jou strategie en manier van leven wat best is:
- Wil je kort koud douchen of neem je dagelijks een loeiheet (zwem)bad?
- Is het leefbaar om soms geen warm water te hebben?
- Vind je een houtkachel leuk (half uurtje stoken = volle buffer voor je bad)?
- Heb je gedacht aan zonneboiler (in de zomer gratis SWW, enkel in de winter electrisch bijstoken )?
Ik wil ook graag een doucheWTW echter mijn vrouw heeft de indeling van de badkamer zo, dat onder de douche de kamer valt, en de dichtbijzijnde muur bevindt zich op 2,5 meter, hierdoor wordt een WTW minder rendabel. soms moet je als man toegeven in een huwelijk en laten we deze maar daaronder plaatsen... :P

strategie en manier van leven:
1. we gaan niet inbinden op comfort, dus als er warm water benodigd is, dan moet het er ook zijn
2. nee
3. houtkachel is geen optie, genoeg aanschafkosten, geen schoorsteen aanwezig (ik weet kan achteraf buitenlangs) en we zijn niet van die stokers.
4. We hebben besloten dat zonnepanelen PV en warmtepomp ons de beste combinatie lijkt, deze keuze is zo goed als gemaakt, een zonneboiler kost toch al snel weer 3000 euro of meer terwijl onze warmtepomp met gratis stroom het ook makkelijk moet kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-07 21:28
PolderPloer! schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:19:
[...]

Lijkt me goed, kost me dus een goede stevige doorstroomverwarmer en 1 elektrische groep. Misschien handig om te vermelden dat we alleen de douche, bad en bijkeuken van SWW moeten voorzien, in de keuken komt een Quooker.
de quooker hot fillen, lijkt mij niet onverstandig, en niet al te duur.
]
Ik wil ook graag een doucheWTW echter mijn vrouw heeft de indeling van de badkamer zo, dat onder de douche de kamer valt, en de dichtbijzijnde muur bevindt zich op 2,5 meter, hierdoor wordt een WTW minder rendabel. soms moet je als man toegeven in een huwelijk en laten we deze maar daaronder plaatsen... :P

strategie en manier van leven:
1. we gaan niet inbinden op comfort, dus als er warm water benodigd is, dan moet het er ook zijn
2. nee
3. houtkachel is geen optie, genoeg aanschafkosten, geen schoorsteen aanwezig (ik weet kan achteraf buitenlangs) en we zijn niet van die stokers.
4. We hebben besloten dat zonnepanelen PV en warmtepomp ons de beste combinatie lijkt, deze keuze is zo goed als gemaakt, een zonneboiler kost toch al snel weer 3000 euro of meer terwijl onze warmtepomp met gratis stroom het ook makkelijk moet kunnen doen.
een doucheWTW kan vandaag de dag ook gewoon ingebouwd worden als vervanging van het douche putje.
het hoeft echt geen pijp naar beneden te zijn ;)
(zit hij ook meteen dicht bij de douche, en kun je hem gebruiken op de koud water aansluiting. ;)
en dan heb je minder warm water nodig)
voorbeeld:
http://www.mijnbadkamersh...HVT7jAp8HJ_LQ4aAr108P8HAQ

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Naar aanleiding van mijn eigen zoektocht (en vergelijkbare uitgangspunten): Kijk wat er aan standaard apparatuur beschikbaar is. Die grote warmtebuffer is bij ons gesneuveld omdat er niemand werkt met zo'n systeem. Uiteindelijk komt er een kleine warmtebuffer van 100L voor de verwarming en een SWW buffer van 300L. Allemaal in 1 gecombineerd systeem, dat makkelijk kan worden aangestuurd.
En ook met alleen PV-panelen, zonder zonneboiler. Verschil in rendement is te klein om verschil in onderhoud en aanschaf goed te maken. En het gemak van 2 simpele systemen zonder koppeling gaf de doorslag. Bij afschaffing salderen wat minder gunstig, maar waarschijnlijk nog steeds gunstiger dan nu een zonneboiler kopen.

Als ik dit had willen aanpassen naar een systeem met grote buffer, hadden het allemaal losse componenten moeten worden met zelfgebouwde aansturing. Zeer slecht voor de WAF.
Paar zoektermen: Fujitsu waterstage, Panasonic Aquarea, Nibe fighter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PolderPloer! schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:19:
[...]
trouwens, dit is wat onzinnig gezegd/geschreven. ;)
ik weet niet wat je van plan bent, maar een zonneboiler kost misschien wel 3000 euro.
maar als je al gaat werken met een warmte pomp, dan is hij een stuk goedkoper.
want op dat moment heb je al een boiler, en heb je alleen nog een collector nodig + aansturing nodig.
dan is 3000 euro wel erg veel geld. >:)

ook zou je nog de rest warmte van de zonnecollector kunnen gebruiken om je bron van de warmte pomp te verwarmen zodat je hogere cop haalt.
(een beetje dubieuze oplossing, die niet altijd werkt, hangt erg af van je lokatie(grondwater stroming)).

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-07 00:22
Geen zonnecollectoren? Denk er nog eens over... en idd flink minder dan de noemde €3000,-

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
PolderPloer! schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:12:
De kogel is door de kerk, ik heb ca 15000 euro gereserveerd voor onze nieuw te bouwen woning om geen gasleiding aan te leggen, maar via aardwarmtesysteem e.e.a. te voorzien van warmte. Ik wil hiervoor zeker de actieve leden van DED en in het bijzonder uit het lucht-water topic bedanken, zonder jullie zat ik nu met een gasaansluiting.

Ik twijfelde sterk tussen lucht-water WP en aardwarmte. Uiteindelijk heeft aardwarmte nipt gewonnen vanwege de langere levensduur, minder onderhoudskosten, hogere COP in winter, passief koelen en geen lawaai. De hogere aanschafkosten en de weinige goede informatie over dit systeem hebben mij lang doen twijfelen.

Nu de keuze qua techniek duidelijk is, wil ik graag zo goed mogelijk de overige zaken implementeren. Met name SWW heb ik vragen over. Ik heb een aantal suggesties, kunnen jullie me ondersteunen de juiste keuze te maken.
  1. Ik neem een groot buffervat, welke ik opwarm met de WP, als ik daarnaast een hygiene spiraal erin heb voor het SWW, dan scheelt me dat een grote boiler eens per week opwarmen (elektrisch) ivm legionella.
    Nadeel is dat dit grote vat altijd op een " hoge" temperatuur moet, anders heb ik geen 37 graden warm water. Voordeel is dat ik na 2020 (uitgaande van einde salderen) overdag de warmtepomp kan laten draaien op zonnestroom en met het warme water in de avonduren het huis warm houdt en SWW kan tappen voor de douche. Als ik 's nachts niet draai, betaal ik ook "niets."
  2. 2 vaten, een voor SWW (boiler) en een buffervat voor CV (vloerverwarming). Voordeel is dat een kleiner buffervat sneller op temperatuur is en nadeel is dat de boiler eens per week met een COP van 1 verwarmd moet worden.
  3. Er zijn vast meer mogelijkheden...
Wat zegt je warmteverliesberekening?
Wat is het geplande vermogen van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien had je het al onderzocht maar een WKO mag niet overal in Nederland.
Handige site om het op te zoeken, http://www.wkotool.nl/vrom.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Ernemmer schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:11:
Misschien had je het al onderzocht maar een WKO mag niet overal in Nederland.
Handige site om het op te zoeken, http://www.wkotool.nl/vrom.aspx
WKO is open bron, ik heb een gesloten bron, dat mag overal. Echter niet overal geschikt, ivm onvoldoende stroming, dus onvoldoende warmteoverdracht van bodem naar water glycol mengsel.
Limojo schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:05:
[...]

Wat zegt je warmteverliesberekening?
Wat is het geplande vermogen van de warmtepomp?
10 kW pomp is het uitgangspunt, exacte gegevens wordt uitgezocht. Maar aangezien ik graag wat tegengas wil bieden, nu alvast e.e.a. hier geplaatst
drielp schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 21:52:
Geen zonnecollectoren? Denk er nog eens over... en idd flink minder dan de noemde €3000,-
En wat dacht je van de installatie? Daarnaast "kost" het me dakruimte, welke ik beschikbaar heb op het zuidoosten. Daar plaats ik liever PV panelen: mooier gezicht, een geheel en technisch eenvoudiger. Ik heb nog nooit een berekening gezien die super overtuigend is dat een collector beter is qua rendement en qua kosten dan PV + warmtepomp met COP > 3

[ Voor 25% gewijzigd door PolderPloer! op 07-04-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
PolderPloer! schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:19:

[...]

10 kW pomp is het uitgangspunt, exacte gegevens wordt uitgezocht. Maar aangezien ik graag wat tegengas wil bieden, nu alvast e.e.a. hier geplaatst
Edit: wat is de inhoud van je nieuwe huis in m3 en het verwarmde vloeroppervlak?
(Ga je de hele woning op temperatuur houden of alleen benedenverdieping en de badkamer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Limojo schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 23:02:
[...]

Edit: wat is de inhoud van je nieuwe huis in m3 en het verwarmde vloeroppervlak?
(Ga je de hele woning op temperatuur houden of alleen benedenverdieping en de badkamer?)
dikke 900 kuub en ca 120 vierkante meter, uitgaande van idd bgg en badkamer. Uiteraard leggen we wel vloerverwarming in de slaapkamers, maar die zal in de praktijk nooit aanstaan (misschien 1x per week om de pomp goed te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
hier 700 m3 en 190 m2 altijd volledig verwarmd (en gekoeld), bg op 22 graden, verdieping op 21,5 graden.
Nachtverlaging 0,5 graden van 23.30 uur tot 12.30 uur de volgende dag, wel vast leefpatroon 3 personen.
Badkamer tijdens gebruik ( 20.00 uur tot 22.00 uur) op 24 graden.

Mijn ervaring is dat je in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning alles op temperatuur gaat houden.
'Koud' slapen in de winter is m.i een onzin argument en niet comfortabel.
Als je in de winter zo lekker koel slaapt met het raam open zou je ook in de in de zomer bij 28 graden terug moeten koelen naar 10 graden of zo... wie doet dit?

Benodigd verwarmingsvermogen bij -5 graden is hier 4,5 kWh incl. sww.( 400 ltr. sww boiler)
Ketel is Intergas HR solo 12 kW, kan terug moduleren tot 3,8 kW, ruim voldoende dus.

Inmiddels sinds nov. 2014 een 20 kW hout cv met 1500 ltr. buffer, gasverbruik alleen nog koken. :)

Warmtepomp 10 kW zou dus voldoende moeten zijn.

Buffer zou ik toch nog over nadenken, een warmtepomp heeft de langste levensduur bij zo veel mogelijk continu draaien, de meeste slijtage vind plaats bij start en stops, dit is ook zo bij een brandstofmotor.
(als slecht vergelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PolderPloer! schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:19:
[...]

WKO is open bron, ik heb een gesloten bron, dat mag overal. Echter niet overal geschikt, ivm onvoldoende stroming, dus onvoldoende warmteoverdracht van bodem naar water glycol mengsel.
een WKO staat voor Warmte Koude Opslag?
en dat kan met een open of gesloten bron.
en daar heb je juist een onvoldoende stroming voor nodig?
(niet helemaal de juiste benaming, lol)
anders raak je de warmte kwijt die je er in de zomer instopt >:)

wel is dat gesloten bronnen minder diep zijn.
(technische beperking van dat soort systemen)
dus vandaar dat je dat op veel meer plaatsen mag.
maar je had nog niet verteld wat voor bron je wil gaan gebruiken?
dat is best een flinke warmte pomp.
is meer als 3x wat ik nodig zou hebben.
maar de meeste water/water warmte pompen kun je niet krijgen met veel minder vermogen.
En wat dacht je van de installatie? Daarnaast "kost" het me dakruimte, welke ik beschikbaar heb op het zuidoosten. Daar plaats ik liever PV panelen: mooier gezicht, een geheel en technisch eenvoudiger. Ik heb nog nooit een berekening gezien die super overtuigend is dat een collector beter is qua rendement en qua kosten dan PV + warmtepomp met COP > 3
mij hoor je niet zeggen dat een zonneboiler goedkoper is. (misschien wel misschien niet, zoveel +jes en -tjes, het begint mij al te duizelen.)
maar het levert wel meer dak ruimte op. ;)
een kleine collector op dak ter grote van een PV paneel is al gauw 3Gj.
de hoeveelheid warmte die dan de boiler in gaat is dan een 3x zo veel als wat een pv paneel kan opbrengen. ;)
dus je hebt al snel 3 pv panelen minder nodig voor de ruimte van 1 collector.
het bespaart dus wel ruimte >:)

je mag wel zeggen dat een warmte pomp een cop van 3 haalt, maar je moet ook kijken naar de temperatuur.
voor tap water zou ik niet anders willen als 65 graden.
(niet alleen voor enge beesjes, maar ook de luxe voor het douche of scheren, vind ik verschrikkelijk om dat met lauw water te doen.)
een warmte pomp maakt er maar 55 graden water (echt max van, en boven de 45 graden zakt de cop ook nog eens.).
voor verdere verhoging word er gewoon een elektrische element gebruikt met een cop van 1.
dus de overall cop is vaak een stuk lager helaas of je levert een stukje luxe in.

wil je iets wat een beetje leuk er uit ziet?
dat kan ook:
http://www.hrsolar.nl/pro...6-m2-pv-formaat-collector

uiteindelijk wil je een huis bouwen, voor minimaal 40 jaar.
en dat is een erg lange tijd, salderen zal zeker nooit 40 jaar gaan overleven.
blijft kristallen bol werk ;)

als ik naar mij zelf kijk en ik zou een huis bouwen.
zou ik kiezen voor een simpel verwarmings-systeem (boei niet of het lucht/water, water/water, gas etc is.)
maar wel een flinke massa hout kachel.
een tegel kachel of speksteen etc... maakt niet zoveel uit, zolang het maar een flinke massa heeft en in het midden van het huis staat.
dat soort kachels stook je 1x op en heb je 24 uur of meer warmte van.
dat is echt de enige techniek die het over 40 jaar ook nog zeker doet.
alle andere systemen zijn te gevoelig voor wetgevingen of vreemde regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 08 april 2015 @ 10:14:
[...]

als ik naar mij zelf kijk en ik zou een huis bouwen.
zou ik kiezen voor een simpel verwarmings-systeem (boei niet of het lucht/water, water/water, gas etc is.)
maar wel een flinke massa hout kachel.
een tegel kachel of speksteen etc... maakt niet zoveel uit, zolang het maar een flinke massa heeft en in het midden van het huis staat.
dat soort kachels stook je 1x op en heb je 24 uur of meer warmte van.
dat is echt de enige techniek die het over 40 jaar ook nog zeker doet.
alle andere systemen zijn te gevoelig voor wetgevingen of vreemde regels.
Die hout gestookte kachel kan ook verboden worden aangezien er nu veel onderzoek naar gedaan wordt en het toch wel redelijk schadelijk is en overlast veroorzaakt. Dus of die over 20 jaar nog toegestaan is, is ook nog maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07
Zijn er al meer exacte gegevens over je pomp bekend en hoe ga je de randzaken inrichten?

[ Voor 25% gewijzigd door wiljums op 11-09-2015 15:01 ]

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
@PolderPloer!

Gedurft!! Toen wij gingen bouwen heb ik hier heel erg flink aan gerekend maar
1) kon dit met de grootst mogelijke moeite niet financieel rendabel krijgen. tvt >35 jaar.
2)Verder: na 2020 vervalt saldering en de zonnecellen die stroom opwekken kun je dus niet meer gebruiken als input voor je warmtepomp. wordt dan wellicht erg duur?

verder:
a) onze douchewtw zit een meter of 8 verderop; nagenoeg geen warmteverlies en afvoerbuis is niet geisoleerd. Zou ik TEN ALLE TIJDEN installeren want verdien je heel snel terug
b)doorstromer op een 3 fase aansluiten en niet 1 groep
c) hier ook zo'n 900 kuub maar overal ligt vloerverwarming. 10cm h-o-h. met name in slaapkamers met laminaat vloerbedekking en tapijt is de vertraging goed merkbaar. Verder wil je juist boven goed kunnen koelen. Ik zou dus overal vloerverwarming leggen... Je wilt ook je warmte kwijt in de zomer. Kijk bij je warmteberekening eens naar risico op oververhitting...
d) ik zou zo veel mogelijk hotfillen; scheelt weer op de energierekening

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
wiljums schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:59:
Zijn er al meer exacte gegevens over je pomp bekend en hoe ga je de randzaken inrichten?
bedankt voor het kickje :P

Update:
We kunnen uit met een 8 KW warmtepomp, dit wordt zeer waarschijnlijk een NIBE. Type F1245PC (passieve koeling). Waarom dit nog niet helemaal zeker is, is omdat NIBE als het goed is eind van het jaar met een nieuw type komt, welke goed kan moduleren ipv on/off. Dit komt het rendement natuurlijk ten goede. Dus ik wacht zo lang mogelijk met het kopen van de warmtepomp. Oplevering vindt rond de kerst plaats, dus ik zou er vrede mee hebben als half januari de warmtepomp geïnstalleerd wordt. Ik wil toch eerst met een bouwdroger en heater het vocht zoveel mogelijk uit de woning halen.
develdonk schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:22:
@PolderPloer!

Gedurft!! Toen wij gingen bouwen heb ik hier heel erg flink aan gerekend maar
1) kon dit met de grootst mogelijke moeite niet financieel rendabel krijgen. tvt >35 jaar.
2)Verder: na 2020 vervalt saldering en de zonnecellen die stroom opwekken kun je dus niet meer gebruiken als input voor je warmtepomp. wordt dan wellicht erg duur?

verder:
a) onze douchewtw zit een meter of 8 verderop; nagenoeg geen warmteverlies en afvoerbuis is niet geisoleerd. Zou ik TEN ALLE TIJDEN installeren want verdien je heel snel terug
b)doorstromer op een 3 fase aansluiten en niet 1 groep
c) hier ook zo'n 900 kuub maar overal ligt vloerverwarming. 10cm h-o-h. met name in slaapkamers met laminaat vloerbedekking en tapijt is de vertraging goed merkbaar. Verder wil je juist boven goed kunnen koelen. Ik zou dus overal vloerverwarming leggen... Je wilt ook je warmte kwijt in de zomer. Kijk bij je warmteberekening eens naar risico op oververhitting...
d) ik zou zo veel mogelijk hotfillen; scheelt weer op de energierekening
a. Ik zal het nogmaals met mijn installateur bespreken, maar ik zie hier nog niet direct een enorme meerwaarde, ik hoor getallen als 1 graad verlies per meter. Dan is 8 meter echt te veel om nog van toegevoegde waarde te zijn.
b. Mijn bijkeuken wordt de technische ruimte, ik ga hier niet direct in investeren, maar kan dit nog wel later toevoegen natuurlijk.
c. Boven komt ook PVC, dus last van vertraging heb ik minimaal. Daarnaast heb ik nog nooit boven een kachel aangehad, dus 15 hoh is meer dan voldoende. Sterker ik denk dat ik het nooit gebruik. Verschil in prijs tussen 15 en 10 hoh is ca. 1000 euro, die verdien ik nooit terug als ik het toch niet ga gebruiken. Voor 1000 euro kan ik wel die sporadische keer een infraroodverwarmer of zo aanzetten. Wij leven eigenlijk altijd beneden, daarnaast hebben we ook een seperate kamer beneden, die qua functie als de kinderen ouder worden natuurlijk kan worden aangepast aan de dan gewenste eisen. Dus beneden komt alles hoh 10 cm en boven 15, met uitzondering van de badkamer natuurlijk. Zolder doe ik niets, wellicht in de toekomst een lucht - lucht warmtepompje om 's zomers ook goed te kunnen koelen. Functie van de zolder is snookerruimte
d. Misschien weer eigenwijs maar ik geloof niet in hotfillen. De wasmachines zijn met hotfill zijn flink duurder, de aansluiting moet betaald worden en daarnaast gaat steeds meer was op 30 of 40 graden, dus is het rendement / delta T erg klein. Tot slot gebruikt een wasmachine niet enorm veel water. Al deze argumenten gelden ook voor de vaatwasser. De Quooker zou nog kunnen, maar als ik 1 liter 100 graden warm water pak, wordt de Quooker dus ook maar weer gevuld met 1 liter, als de leiding dan deze liter bevat is dit allang afgekoeld. Dus ook hier vind ik het niet rendabel. Noem het boerenverstand of eigenwijsheid, ik ga er niet voor. Allerlaatste argument is natuurlijk dat er keuzes gemaakt dienen te worden en het budget niet oneindig is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bedankt voor het topic, je zoekt ongeveer dezelfde zaken als ik. Waarom trouwens de keuze voor NIBE? Waren er nog andere die je overwoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Roamor schreef op zondag 13 september 2015 @ 15:24:
Bedankt voor het topic, je zoekt ongeveer dezelfde zaken als ik. Waarom trouwens de keuze voor NIBE? Waren er nog andere die je overwoog?
Aantal redenen:
  • Installateur heeft er veel ervaring mee,
  • ik heb zelf gebeld met NIBE en ben goed geholpen, dus een hoge gunfactor.
  • Op http://www.waermepumpen-v...?button=verbrauch&lang=de komen de NIBE warmtepompen er goed uit qua COP.
  • Het is een bekend degelijk goed merk, beetje in het kader van dat ik ook liever een Volvo rij dan een Franse auto
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik geen volledig marktonderzoek gedaan heb en alles tot in detail heb vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-07 17:21
PolderPloer! schreef op zondag 13 september 2015 @ 13:52:
[...]

Update:
We kunnen uit met een 8 KW warmtepomp, dit wordt zeer waarschijnlijk een NIBE. Type F1245PC (passieve koeling). Waarom dit nog niet helemaal zeker is, is omdat NIBE als het goed is eind van het jaar met een nieuw type komt, welke goed kan moduleren ipv on/off. Dit komt het rendement natuurlijk ten goede.

[...]

a. Ik zal het nogmaals met mijn installateur bespreken, maar ik zie hier nog niet direct een enorme meerwaarde, ik hoor getallen als 1 graad verlies per meter. Dan is 8 meter echt te veel om nog van toegevoegde waarde te zijn.
b. Mijn bijkeuken wordt de technische ruimte, ik ga hier niet direct in investeren, maar kan dit nog wel later toevoegen natuurlijk.
c. Boven komt ook PVC, dus last van vertraging heb ik minimaal. Daarnaast heb ik nog nooit boven een kachel aangehad, dus 15 hoh is meer dan voldoende. Sterker ik denk dat ik het nooit gebruik. Verschil in prijs tussen 15 en 10 hoh is ca. 1000 euro, die verdien ik nooit terug als ik het toch niet ga gebruiken. Voor 1000 euro kan ik wel die sporadische keer een infraroodverwarmer of zo aanzetten. Wij leven eigenlijk altijd beneden, daarnaast hebben we ook een seperate kamer beneden, die qua functie als de kinderen ouder worden natuurlijk kan worden aangepast aan de dan gewenste eisen. Dus beneden komt alles hoh 10 cm en boven 15, met uitzondering van de badkamer natuurlijk. Zolder doe ik niets, wellicht in de toekomst een lucht - lucht warmtepompje om 's zomers ook goed te kunnen koelen. Functie van de zolder is snookerruimte
Ik heb gekozen voor een nrgteq:
http://www.nrgteq.nl/producten/warmtepompen/tng-6

Nederlands produkt, zeer hulpvaardig en bereid om te denken in de installatie. Kunnen de warmtepomp ook volledig online programmeren en bijsturen als dat nodig is. Prijstechnisch gunstiger dan Nibe. Let er wel op dat je boring ook goed gemaakt wordt, dat is uiteidelijk hetgeen waar de warmte vandaan moet komen.

Doorstromer:
Ik heb hier een Wijas doorstromer opgehangen achter de zonneboiler (ook een doorstromer), bevalt goed, in ieder geval altijd warm water onafhankelijk van de temperatuur in de boiler. Boiler kan wel extra rendement opleveren.

Vloerverwarming/koeling
Ik heb op de 1ste verdieping en op zolder 10 om 10 laten leggen voor de koeling, voor verwarming was het niet nodig. Zou zeker de transmissieberekening daarop controlerne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
jerh schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:03:
[...]

Ik heb gekozen voor een nrgteq:
http://www.nrgteq.nl/producten/warmtepompen/tng-6

Nederlands produkt, zeer hulpvaardig en bereid om te denken in de installatie. Kunnen de warmtepomp ook volledig online programmeren en bijsturen als dat nodig is. Prijstechnisch gunstiger dan Nibe. Let er wel op dat je boring ook goed gemaakt wordt, dat is uiteidelijk hetgeen waar de warmte vandaan moet komen.

Doorstromer:
Ik heb hier een Wijas doorstromer opgehangen achter de zonneboiler (ook een doorstromer), bevalt goed, in ieder geval altijd warm water onafhankelijk van de temperatuur in de boiler. Boiler kan wel extra rendement opleveren.

Vloerverwarming/koeling
Ik heb op de 1ste verdieping en op zolder 10 om 10 laten leggen voor de koeling, voor verwarming was het niet nodig. Zou zeker de transmissieberekening daarop controlerne.
Dat bedrijf kende ik niet, zal me eens gaan verdiepen, klinkt interessant. Maar in hoeverre hebben ze zich bewezen? De site is wat amateuristisch / nog in ontwikkelfase. Komt op mij over of het een vrij jong bedrijf is. Hoe lang draait het bij jou al? En de hamvraag, wat heb je er voor betaald? (mag ook via PM natuurlijk)

Koeling 10 op 10, waarom is dat nodig? Je kunt toch niet lager als een graad of 18 ivm condens of heb je ook een ontvochtiger erbij? Daarbij, voor die 5 extreem warme dagen per jaar is de isolatie van mijn huis wel toereikend en het is mee geen 1000 euro extra investering waard voor die extra graad koeling.

[ Voor 10% gewijzigd door PolderPloer! op 13-09-2015 22:21 . Reden: koeling toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
PolderPloer! schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:19:

Koeling 10 op 10, waarom is dat nodig? Je kunt toch niet lager als een graad of 18 ivm condens of heb je ook een ontvochtiger erbij? Daarbij, voor die 5 extreem warme dagen per jaar is de isolatie van mijn huis wel toereikend en het is mee geen 1000 euro extra investering waard voor die extra graad koeling.
Je komt er gauw genoeg achter dat in je goed geïsoleerde huisje koeling bijna belangrijker word dan verwarming.
Het gaat juist niet om die paar extreme warme dagen, maar zoninstraling warmt gigantisch op en je interne warmtelast raak je ook bijna niet meer kwijt.

Ik heb afgelopen vrijdag de vloerkoeling uitgezet, (en ben vergeten deze weer aan te zetten) het is hier nu op dit moment 25 graden binnen.
De weersverwachting is zodanig dat ik een dag of wat wacht met weer opstarten van de vloerkoeling, maar eigenlijk weet ik beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Limojo schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:55:
[...]

Je komt er gauw genoeg achter dat in je goed geïsoleerde huisje koeling bijna belangrijker word dan verwarming.
Het gaat juist niet om die paar extreme warme dagen, maar zoninstraling warmt gigantisch op en je interne warmtelast raak je ook bijna niet meer kwijt.

Ik heb afgelopen vrijdag de vloerkoeling uitgezet, (en ben vergeten deze weer aan te zetten) het is hier nu op dit moment 25 graden binnen.
De weersverwachting is zodanig dat ik een dag of wat wacht met weer opstarten van de vloerkoeling, maar eigenlijk weet ik beter. :)
Ik vind rolluiken of screens dan een betere oplossing, kost geen energie en dus duurzamer. Daarnaast heb ik boven (expres) op zuid geen ramen, omdat het bed ook ergens tegenaan moet staan en in de regel de slaapkamers gebruikt worden voor slapen, dus de gordijnen zijn vaker dicht dan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
PolderPloer! schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:19:
[...]

Dat bedrijf kende ik niet, zal me eens gaan verdiepen, klinkt interessant. Maar in hoeverre hebben ze zich bewezen? De site is wat amateuristisch / nog in ontwikkelfase. Komt op mij over of het een vrij jong bedrijf is. Hoe lang draait het bij jou al? En de hamvraag, wat heb je er voor betaald? (mag ook via PM natuurlijk)

Sinds januari van dit jaar. Ik heb een positieve ervaring met ze en juist omdat ze in Nederland zitten had ik het idee dat de lijnen korter zouden zijn en dat klopt ook wel.

Koeling, sluit ik me aan bij Limojo. Het is nu nog wel lastig om het exact te bepalen, omdat er nog bouwvocht in het huis is, maar koeling is een groter probleem dan verwarming.
Ik heb op alle ramen screens muv noord, maar warmte kwijt raken is een probleem. De installateur heeft een berekening gemaakt van zowel warmte als koeling en daar kwam 10 om 10 uit.

Zaterdag weinig zon, een uurtje en prompt is het een graad warmer in huis. De warmtewinst uit instraling is veel groter dan ik had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:12
jerh schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:03:
[...]

Zaterdag weinig zon, een uurtje en prompt is het een graad warmer in huis. De warmtewinst uit instraling is veel groter dan ik had gedacht.
Is het nou niet zo dat jullie met die hypergeïsoleerde huizen juist de uitgelezen omstandigheden hebben voor een lucht/lucht WP? Je hebt dan weliswaar een vrij lage verwarmingscapaciteit, maar meer heb je toch niet nodig. Daartegenover staat een royale koelcapaciteit om die opwarming tegen te gaan.
Als je dan hier en daar nog iets regelt met een elektrische verwarming (een netje onder de badkamervloer bijv.) dan maak ik me sterk dat je er met heel wat minder dan 15.000 euro het hele jaar door vorstelijk warm/koel bij kan zitten. Houd je ook mooi nog wat over voor een collector ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
marcel3 schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:16:
[...]

Is het nou niet zo dat jullie met die hypergeïsoleerde huizen juist de uitgelezen omstandigheden hebben voor een lucht/lucht WP? Je hebt dan weliswaar een vrij lage verwarmingscapaciteit, maar meer heb je toch niet nodig. Daartegenover staat een royale koelcapaciteit om die opwarming tegen te gaan.
Als je dan hier en daar nog iets regelt met een elektrische verwarming (een netje onder de badkamervloer bijv.) dan maak ik me sterk dat je er met heel wat minder dan 15.000 euro het hele jaar door vorstelijk warm/koel bij kan zitten. Houd je ook mooi nog wat over voor een collector ;)
Heb ik wel naar gekeken. Maar een Zubudan was qua warmtepomp zelf nog iets duurder. Daar heb je dan geen boring voor nodig, dus dat scheelt dan wel een 4k.

De voordelen die ik zag was dat ik geen buitenunit hoefde te plaatsen, geen geluid daarvan en op het moment dat je warmte nodig hebt nog een redelijk rendement. Koeling in de zomer kost alleen de energie van een pompje. Qua terugverdientijd denk ik dat de l/l wp iets gunstiger was geweest, maar dat het comfort de keuze liet vallen op een aardwarmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:12
jerh schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:24:
[...]

Heb ik wel naar gekeken. Maar een Zubudan was qua warmtepomp zelf nog iets duurder. Daar heb je dan geen boring voor nodig, dus dat scheelt dan wel een 4k.
Eigenlijk had ik het over luchtverwarming/koeling: "een airco". Ik kan me overigens wel voorstellen dat je niet zit te wachten op zo'n wandunit in een nieuw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
marcel3 schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:00:
[...]

Eigenlijk had ik het over luchtverwarming/koeling: "een airco". Ik kan me overigens wel voorstellen dat je niet zit te wachten op zo'n wandunit in een nieuw huis.
Dat is niet de enige reden, hierboven zijn ook al een aantal redenen aangevoerd en daarbij hou ik niet van "onnodige" (maar noodzakelijke) luchtstromen zoals bij lucht lucht warmtepomp. Maar dat is meer persoonlijk dan een hard argument.

• Limojo
PolderPloer! schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:57:
[...]

Ik vind rolluiken of screens dan een betere oplossing, kost geen energie en dus duurzamer. Daarnaast heb ik boven (expres) op zuid geen ramen, omdat het bed ook ergens tegenaan moet staan en in de regel de slaapkamers gebruikt worden voor slapen, dus de gordijnen zijn vaker dicht dan open.
Juist hier maak je de denkfout.

Zoninstraling op zuid is hartje zomer niet eens het probleem.
De zon staat dan zo hoog aan de hemel dat hier, bij verdiepingshoge ramen (25 m2) bg op zuid, de zon maar ongeveer een halve meter op de vloer naar binnen valt. Gordijnen dicht is onze enige zonwering.
Vloerkoeling bg start dan ook vaak pas in de middag op.

Raampartijen op oost en west zijn veel erger, de op en ondergaande zon schijnt vanaf zonsopkomst tot zonsondergang diep in je ruimte op vloer en wanden.
Tel die m2 die aangestraald worden maar eens op a 1000W/h ! verwarmingsvermogen per m2.
Deze energie slaat je massa op en daar kom je bijna niet meer vanaf door je isolatie.
Verdiep je maar eens in het fenomeen zoninstraling en reken de warmtelast maar eens uit.

In ons vorige huis (nieuwbouw 2007) hadden we ook geen glas op zuid en werd de bg ook nog afgeschermd door de garage.
De vloerkoeling (l/w airco) kon de binnentemperatuur op 23 graden houden, maar zonder koeling was het anders niet te harden door de instraling op oost en west.
(ik heb destijds de halve buurt op bezoek gehad omdat ze allemaal gek werden van de warmte in huis)

Voor je beeldvorming, in januari bij vorst en zonnig weer heb ik in de middag binnentemperaturen gemeten van 29 graden!
Deze warmte word gebufferd door de massa en is verder ook prima voor het verminderen van het energieverbruik. Hier hebben we ook bewust voor gekozen in de ontwerpfase.
Van dit warmteoverschot hebben we geen last van door de week, omdat we allebei werken en overdag niet thuis zijn, rond 18.00 uur is de temperatuur dan weer gezakt tot een comfy 23 graden.
In het weekend als we thuis zijn moet ik dan soms de gordijnen sluiten omdat het dan te warm word. 8)7

Nogmaals, onderschat dit niet, zonder koeling loop je het risico dat je in het slechtste geval vanaf half maart tot medio november al je rolluiken overdag dicht moet houden...
(Op dit moment is het hier 24 graden binnen met de vloerkoeling al een week op off.)

NB:
koeling draait hier van van april tot oktober ca. 800 uur per jaar a 0,6 kWh voor de bronpomp, dit is overschot zonnestroom... daar kan ik geen zonwering voor aanschaffen
Pagina: 1